Jump to content

Hva koster terreng?


jonnyols

Recommended Posts

Virker som om moralen blandt enkelte her er, flytt på bygda og få gratis, eller rimelig jakt!

 

Ja, la ti-tusener flytte tilbake på bygda. Men, hva skal de leve av? NAV? :) Det er jo en grunn til senteraliseingen og at folk i utgangspunktet flyttet fra bygdene. Men det virker som om dere er så naive, at dere ikke forstår det.

 

Her er det snakk om at flertallet betaler alt for mye, for jakt på vilt som samfunnet eier. Og samfundet (skattebetalerene) holder liv i bygda! Så, hva er galt med å fordele på "godene"? At noen har god råd og betaler hva som helst for å "gå med våpen", hjelper ikke flertallet som ikke har råd til prisgalloppen.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 113
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Bor halv-urbant; aldri hatt problemer med å komme på jakt-være seg gratis eller betalt. Har også kjenninger som bor midt i Oslo-de kommer seg på minst like mye jakt som meg (og det tildels i gode terreng!).

 

Virker som om moralen blandt enkelte her er, flytt på bygda og få gratis, eller rimelig jakt!

 

Ja, la ti-tusener flytte tilbake på bygda. Men, hva skal de leve av? NAV? :)

 

ja-klarer du å se hvor utrolig bra humor du her forfattet...

 

 

At "folk flest" ikke har råd til jakt i norge er rent tullprat.

Link to comment
Share on other sites

Virker som om moralen blandt enkelte her er, flytt på bygda og få gratis, eller rimelig jakt!

 

Ja, la ti-tusener flytte tilbake på bygda. Men, hva skal de leve av? NAV? :) Det er jo en grunn til senteraliseingen og at folk i utgangspunktet flyttet fra bygdene. Men det virker som om dere er så naive, at dere ikke forstår det.

 

Her er det snakk om at flertallet betaler alt for mye, for jakt på vilt som samfunnet eier. Og samfundet (skattebetalerene) holder liv i bygda! Så, hva er galt med å fordele på "godene"? At noen har god råd og betaler hva som helst for å "gå med våpen", hjelper ikke flertallet som ikke har råd til prisgalloppen.

 

 

Vi bor i et relativt fritt land. Den som velger å bo midt i bygryta, har flyttet etter arbeidsplassene/ inntektene/ generell trivselsfaktor/ bylivet(?) etc. må gjerne påregne å legge ut noe mer i kroner og øre, transport etc. for å kunne lufte rifla.

 

Den som bor midt i terrenget / eier eget terreng har gjerne valgt en litt annen livsstil,- har lengre avstand til gourme- restauranter og barer, mindre utvalg i offentlig kulturliv etc., men har i det minste tilgang på naturen på kan hende en "rimeligere" måte.

 

Det er opp til den enkelte å velge hvordan en vil organisere livet sitt,- og ulike aktiviteter har ulik kostnad alt etter hvordan man velger å innrette seg!!

Link to comment
Share on other sites

) Det er jo en grunn til senteraliseingen og at folk i utgangspunktet flyttet fra bygdene. Men det virker som om dere er så naive, at dere ikke forstår det.

............................................ Og samfundet (skattebetalerene) holder liv i bygda! .....................

:lol::lol: Stor underholdningsverdi :lol:

Det som ikke er like morsomt er jo at mange er som deg, og faktisk tror det er slik. Mye takket være T. Hegnar som gjør seg rik på å selge halvsannheter til rimelig naivt folk. Verdiskapning for Norge er ikke å selge moteklær, blomster, øl, kaffe med en skvett melk i, og å drive ett urimelig stort byråkrati. Sannheten er vel at brorparten av verdiene skapes ute på sjøen og i bygdene- og at "byfolket" snylter på oss :wink:

Et lite eksempel fra min egen bygd- og min tidligere arbeidsplass: Fabrikken ligger her ute i "huttiheita" og tjener uhorvelige store mengder med penger. Før jeg forlot bedriften hadde den vel et årlig overskudd på rundt en halv milliard før skatt. (Det er ikke sikkert du vet hvor mye en milliard er, men bruker du 50.000 kr hver eneste dag- fra den dagen du er født, har du ikke greid å bruke opp milliarden før du har passert 54 år- rimelig mye penger altså. :wink: )

 

Så kommer det morsomme: Bedriften har lagt salgsavdelingen til Oslo, med noen få ansatte. Å gjett hva- den halve milliarden blir årlig bokført som "verdiskapning" i Oslo.

Da spør jeg deg Geco5, i dette tilfelle, hvor er den egentlige verdiskapningen? Skal vi beholde disse pengene selv her ute "på bygda"- eller skal vi hjelpe til å "subsidiere" byene?

Slike eksempler som dette finnes det flust av- spredd omkring i vårt vidstrakte land, det som er litt trist er at slike som deg- og uhyggelig mange andre ikke skjønner dette.

Men forhåpentlig vis er dette innlegget er med på at i hvert fall du tenker deg om ett par ganger neste gang Mr. Hegnar roper høyt i media. :wink:

Så, hva er galt med å fordele på "godene"? ....
Ikke nok med at dere stikker av med pengene våre- du vil ha jakta også :winke1:
Link to comment
Share on other sites

Takk til asterix for den !!

Den største sykdommen i Norge kalles avensjuke/misunnelse og det er tydelig at her inne at mange er smittet av den. Dere har selv valgt å bosette dere i byene og må da infinne dere i at dere må betale penger for å få jakte på annen manns grunn. Vi som bor "på landet" har enkelte fordeler som f.eks Lettere/kortere tilgang til jakt og vi gjør stortsett som vi vil, som skyting ifra verandaen og diverse andre aktiviteter som ikke hadde tatt seg ut på plenflekken din i byen.

 

Byfolket har igjen andre fordeler, som kort vei til tappekranen, mange flotte butikker med nyeste mote osv.. Det handler om hva man setter pris på, det er fritt til å bosette seg hvor man vil.

 

Her i vår kommune er det i utgangspunktet jakt på fjellet med grunneiers tilatelse, men det pratkiseres ikke, vil man på rypejakt er det bare å hive hagla på ryggen å gå, ingen klager og alle er fornøyd, forutenom at det er lite fugl å finne nå..

 

Hva gjelder storviltjakt er det grunneiere, samt andre ifra bygda som er med, de grunneierne som ikke jakter leier ut til oss andre, og de som er grunneiere på jaktlaget betaler like mye som de som ikke eier en døyt. Sånn er det hos oss, og det fungerer godt. Vi følger til enhver tid med hvilke dyr som er i terrenget, og legger avskytingen opp mot det vi mener er fornuftig innenfor rammene som er gitt i form av kvoter.

 

Prøv og sett dere i våres sko og forestill dere hvordan det hadde vært om vi måtte vært med i offentlig arrangert trekning for å få jaktkort på eget terreng (som vi eier, og som faktisk har en verdi), får vi ikke kort så kommer det folk som vi ikke vet hvem er og flyr rundt husene våres og skyter hjort. I samme settning så spyr dere ut om offentlige kostnader med ikke-urbane områder, i neste settning så ønsker dere mer offentlig forvaltning = Flere byråkrater (mer offentlige arbeidsplasser til dere i byene). Uff, sosialister, likhet for alle og bla bla bla, sikkert fint det, men nå er det sånn at valg har konsekvenser, og disse konsekvensene må man ta. Ikke syte til Stoltenberg & co, om flere silkeputer under hendene. Vedder 100kr på at dere jobber i offentlig stilling og skaper selvfølgelig store verdier :?:

 

Joda, for trekninga til reinsjakt fungerer jo utrolig godt, hvis vi skal gå etter samme prinsipp..

 

Hvis vi snur på flisa, og jeg hadde vært oppvokst i by, og var interessert i å ordne meg storviltjakt, men ikke klarte det uten store mengder kronasje hadde jeg sannsynligvis vært enig med dere...alle er seg selv nærmest.

 

Dette var satt litt på spissen, det er ikke naturlig å lage et slikt skille imellom by og bygd og det skal det heller ikke være. Jeg bor i et område de fleste ville kallet skikkelig grisegrendt, ikke utbygd bredband osv.. Alikevell, jeg har under 30min kjøring i to forskjellige retninger til to rimelig store byer. Det gjelder selvfølgelig andre veien også. Når det er sagt er det selvfølgelig enkelte som ser sitt til å tjene mest mulig penger på de verdiene di sitter på (er ikke det naturlig da?).

Link to comment
Share on other sites

Godt innlegg ladebenken! :thumbup:

For de som lurer på hvordan/hvorfor grunneiere kan betale like mye som ikke grunneiere i et jaktlag, så er det slik at overskudd fra jaktinntektene fordeles blant alle grunneiere, som regel etter areal. Sikkert grøss og gru blant sosialister, men det elegante er selvsagt at hvis man vil jakte betaler man like mye enten man eier null og niks eller man er den lokale småkongen...Forskjellen er at "kongen" får igjen inntekt fra utmarka han stiller med. Faktum: ikke noe areal, ingen kvote.....Slik er det bare.... :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Dyrt, men slik er det mange steder i sør-Norge. Tar ikke du det, tar noen andre det. Er det okei med hare hadde jeg for min del vurdert det sterkt. Uten terreng er det lite vits i dine utlegg (bikkje, våpen, utstyr) så langt som jeg vil anta fort nærmer seg noen års leie. En trøst er vel at fuglejegerne ofte sier god jul i slutten av september og at rådyrjegerne jakter noen helger. Harejegere står på og trener fra 21 aug til de kan ta med hagla 10 sept og holde det gående til langt på vinteren med eller uten hagle. Det er synd at pengene rår også i harejakta etterhvert men slik er det også der. 15.000 mål er mye og er du lidenskaplig vil jeg tro du har terrenget for deg sjøl de fleste dagene på stolsekken.

Link to comment
Share on other sites

Mye rart her.

Statsskog har med rette fått en del kritikk tidligere for å være prisdrivene i forhold til jakt. Den aller dyreste og dårligste jakta jeg er på er på Statsgrunn. (Hender jeg kjøper et par dagskort når jeg er på hytta).

Det som er bra nå er jo mangfoldet i markedet, det er noe for en hver smak og lommebok.

 

Det er heller ikke alle leiejegere som skyter terrenga tomme, men med de økte prisene og kortsiktige avtalene som er i enkelte områder så er det nok en uheldig utvikling i forhold til dette. Her har både leietaker og utleier et annsvar for å forvalte bestandene.

 

Har også jakta med grunneiere som tenker mer på å fylle fryseren enn på om det finnes noe å å jakte på neste år. Samtidig som jeghar møtt grunneieresom er mer opptatt av at terrenget skal være tilgjengelig for flest mulig og særlig ungdom, enn få tynt ut de siste kronene på leia eller kortet.

 

Sjøl om jeg ikke eier en kvadratmeter med jaktterreng sjøl, så er jeg i allefall helt imot å inndra eiendom og rettigheter fra de som har det.

 

Kjenner en del bønder her i området, har igrunn aldri vært misunnelig på årsinntekta deres, særlig når jeg vet hvor mange timer de jobber i løpet av året. Men jeg er glad for at de gidder å holde på. Både tradisjoner og kulturlandskapet hadde gått tapt om de slutta.

 

Men staten kunne kanskje overtatt alt annsvaret for dette også. Statlige 5 års planer er prøvd før det, var jo som kjent særdeles vellykka. :D

Link to comment
Share on other sites

Men staten kunne kanskje overtatt alt annsvaret for dette også. Statlige 5 års planer er prøvd før det, var jo som kjent særdeles vellykka. :D

 

Ja det funka bra østover..... :lol::lol:

En av de beste tingene med kammeret.no er at ungdom oppmuntres til jakt på rev, kråke, mink osv Dette er jakt som de "blamerte" jegerne ikke er så hissig på og grunneiere flest vil oppmuntre til. I så måte burde selvsagt "rovviltkortene" på statsgrunn være gratis! Det er faktisk en ting verdt å kjempe for i motsetning til prisene på "ordinær" jakt. :winke1:

Link to comment
Share on other sites

) Det er jo en grunn til senteraliseingen og at folk i utgangspunktet flyttet fra bygdene. Men det virker som om dere er så naive, at dere ikke forstår det.

............................................ Og samfundet (skattebetalerene) holder liv i bygda! .....................

:lol::lol: Stor underholdningsverdi :lol:

Det som ikke er like morsomt er jo at mange er som deg, og faktisk tror det er slik. Mye takket være T. Hegnar som gjør seg rik på å selge halvsannheter til rimelig naivt folk. Verdiskapning for Norge er ikke å selge moteklær, blomster, øl, kaffe med en skvett melk i, og å drive ett urimelig stort byråkrati. Sannheten er vel at brorparten av verdiene skapes ute på sjøen og i bygdene- og at "byfolket" snylter på oss :wink:

Et lite eksempel fra min egen bygd- og min tidligere arbeidsplass: Fabrikken ligger her ute i "huttiheita" og tjener uhorvelige store mengder med penger. Før jeg forlot bedriften hadde den vel et årlig overskudd på rundt en halv milliard før skatt. (Det er ikke sikkert du vet hvor mye en milliard er, men bruker du 50.000 kr hver eneste dag- fra den dagen du er født, har du ikke greid å bruke opp milliarden før du har passert 54 år- rimelig mye penger altså. :wink: )

 

Så kommer det morsomme: Bedriften har lagt salgsavdelingen til Oslo, med noen få ansatte. Å gjett hva- den halve milliarden blir årlig bokført som "verdiskapning" i Oslo.

 

Da spør jeg deg Geco5, i dette tilfelle, hvor er den egentlige verdiskapningen? Skal vi beholde disse pengene selv her ute "på bygda"- eller skal vi hjelpe til å "subsidiere" byene?

Slike eksempler som dette finnes det flust av- spredd omkring i vårt vidstrakte land, det som er litt trist er at slike som deg- og uhyggelig mange andre ikke skjønner dette.

Men forhåpentlig vis er dette innlegget er med på at i hvert fall du tenker deg om ett par ganger neste gang Mr. Hegnar roper høyt i media. :wink:

Så, hva er galt med å fordele på "godene"? ....
Ikke nok med at dere stikker av med pengene våre- du vil ha jakta også :winke1:

 

Misstenker asterix for å ha tatt litt mye Møllers tran. Jeg bor på bygda (midt i jaktterrenget), men verdiskapningen her er ikke imponerende. Vedhogst, snørydding, mekking på gamle biler, jakthundtrening, ørretfiske og vaffelsteking skaper udiskutabelt verdier. Men noe bidrag til nasjonaløkonomien kan jeg ikke se. Ungdommen som tar utdanning finner ikke jobb her og personlig reiser jeg 18 mil for å ha en respektabel inntekt.

 

Joda, det finnes noen honningkrukker rundt om i landet, og de er lett å finne. Bosetningsmønster, boligmarked og lønnsnivå forteller hvor verdiene skapes.

 

Nyter godt av å være innenbygdsboende mtp. jakt. Betaler en snau tusenlapp for 300 000 mål jakt og treningterreng.

Link to comment
Share on other sites

Luxus Lungemos

Selvfølgelig finnes det bygder som ikke bidrar positivt til BNP, på samme vis som mange byer.

Et råd til deg, bruk noen minutter på sidene til SSB så ser du hvor inntektene til landet kommer fra. BNP øker ikke om en har en aldri så stor administrasjon og offentlig sektor, ei heller av å klippe håret til hverandre. (Enkelte land rundt Middelhavet har nå endelig oppfattet dette, dessverre så alt for sent :| )

Link to comment
Share on other sites

Bosetting, boligpriser og lønnsnivå gjenspeiler arbeidsmarkedet, ikke nødvendigvis verdiskapning. :winke1: Servicenæringer skaper dessverre ikke verdier, ei heller byråkrater. Verdier skapes av råstoff fra naturen og foredling av dette. Alt annet er i grunnen bare bytting av penger...... 8)

Link to comment
Share on other sites

Her tror jeg nok at du må gidde og skrive litt Rango, og vise oss hvordan virkelige verdier skapes!

At man bytter penger, og spekulerer i handel på varer, er ingen ekte verdiskapning. Den bygger på noe som er skapt før.

At man holder frem enkelte kommuner som større bidragsytere i felleskapet fordi de tilfeldigvis har et hovedkontor, eller skatteinntekter fra befolkningen som arbeider i slike funksjoner der, blir litt søkt.

Om du leser W's innlegg en gang til, så tipper jeg du kan være litt mer enig.

 

Denne tråden fikk på glitrende vis frem noe av den forakten som finnes blant folk mot de som velger å bo mindre urbant og arbeider i sekundær og primærnæringer.

Link to comment
Share on other sites

Vi er vel langt ute på viddene fra trådens hovedpoeng, men jeg synes nå vi har en fin diskusjon :D

Rango, det vi prøver å forklare er at en må ha en positiv handelsbalansen mot utlandet over tid for reell verdiskaping.http://www.abcnyheter.no/diverse-pengeartikler/100816/norges-handelsbalanse (Og for at tallene i artikkelen ikke skal se så store ut, er rigger og skip holdt utenom) Positiv HandelsBalanse er grunnpilaren i verdiskapingen i Norge. Som Wolverine67 skriver, skapes dette stort sett av en netto vareeksport. Ved en positiv HB, kan vi tillate oss en stor administrasjon mm, da noe av handelsoverskuddet "dekker" disse utgiftene. Da er også byråkratiet, og andre offentlige tjenester mm. verdiskaping- men kun så lenge vi har tjent nok penger til å betale gildet. Men når offentlige utgifter overstiger handelsoverskuddet og andre inntekter..... :trist: Et godt eksempel på negativ HB er Kypros, der kan en vel neppe kalle den offentlige sektoren for verdiskaping :(

Link to comment
Share on other sites

Frisører blir nevnt som en gruppe som ikke skaper verdier. Selvfølgelig gjør de det. Ta to selgdre og send de til utlandet for å selge norskbygde skip.

Med uklipte hårmanker. Det virker ikke mye å stole på med uflidde selgere. Og sånn kan en fortsette.

Ta skip som transporterer kjettinger til rigger i nordsjøen. De skaper ingen verdier, men de er med i rekken av alle ledd som må til for å skape verdier.

Det at kypros har hatt en for stor administrasjon er jo en heltannen sak.

Link to comment
Share on other sites

Har du hørt sånn tull. Jeg begynte å skrive, men gadd ikke allikevel. Når du ikke har skjønt sammenhengen i verdiskapningen enda så kommer du vel neppe til å skjønne det heller....>>........Frisører blir nevnt som en gruppe som ikke skaper verdier. Selvfølgelig gjør de det.....................
Kjære vene, du roper selv høyt om at vi ikke forstår sammenhengen, da antok jeg vel feilaktig at du ikke må ha alt inn med teskje :wink: Jeg sier jo ikke at frisørene ikke skaper verdier, jeg sier at å klippe håret til hverandre ikke øker BNP. Du har jo helt rett, om en Svenske kommer innom en frisør og klipper håret, betaler med annen valuta- øker nok BNP- men det betyr så lite. Det monner så lite i kassa. :wink:

Som du ser i tråden lenger oppe har jeg prøvd å ta høyde for dette ved å vise til min egen definisjon av vare/tjeneste eksport som jeg kaller for "reell verdiskaping", altså summer som virkelig monner i statskassa. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Dette gikk jo akkurat som jeg forventet... Fra temaet "hva koster terreng" til en håpløs diskusjon om hva og hvor verdiskapningen her til lands ligger. Noen er fra bygda, andre fra byen, sånn har det vært i over 1000 år! Selv er jeg født i revens utmark i Trøndelag, og er fremdeles bosatt der takket være Statoil olje og gass! Det er i alle fall ikke grunneierne og bøndene i kommunen her som har bidratt til at jeg selv, og en del andre fremdeles bor her for å si det sånn. Som "bare" en småviltjeger blir man behandlet som en kvise på den store bonderompa, og må nærmest be om audiens for å sette sine småvilt ben i skogen eller på fjellet. Og på toppen av kransekaka kreves det etter mitt syn, og mange andres syn urimelige høye priser for den jakta man skal utøve.

 

Så for å da stille spørsmålet på en litt annen måte: Hva burde det da koste å jakte småvilt på et normalt greit terreng? La oss si et 100000mål stort området med kontrollert kortsalg, hare, lirype og fjellrype. Helt uavhengig av om man er en sosialist eller har noe annet ståsted politisk, det er i forhold til temaet ganske så uinteressant!

Link to comment
Share on other sites

https://www.inatur.no/sok#?q=&f=%5B%7B% ... d%22%7D%5D" target="_blank

 

eks: 450kr for småvilt - Småvilt Lirype Fjellrype Røy Tiur Orrfugl Jerpe Hare...års kort...tilgjengelig for alle og enhver, enten du er lokal høvding, keiser og president, eller bor i leilighet. Synes ikke det er noen upris sålenge terrenget er ok. For å sette ting i perpektiv så er det gjerne det en betaler for middag over ca 2dager for en vanlig husholdning. Du skaffer flere middager på dette kortet :wink:

 

At du føler deg som ei kvise på ræva til bonden :lol: er synd, du kommer lenger hvis du tar opp problemstillingen med bonden enn å syte her hvor grusom denne eiendomsbaronen er. :twisted: Hva jakt bør koste er et sammensatt spørsmål, og det er mye som spiller inn. under 500kr for årskort er iallefall ikke dyrt, og siden du jobber i statoil så har du vel råd til det. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Dette gikk jo akkurat som jeg forventet... Fra temaet "hva koster terreng" til en håpløs diskusjon om hva og hvor verdiskapningen her til lands ligger. Noen er fra bygda, andre fra byen, sånn har det vært i over 1000 år! Selv er jeg født i revens utmark i Trøndelag, og er fremdeles bosatt der takket være Statoil olje og gass! Det er i alle fall ikke grunneierne og bøndene i kommunen her som har bidratt til at jeg selv, og en del andre fremdeles bor her for å si det sånn. Som "bare" en småviltjeger blir man behandlet som en kvise på den store bonderompa, og må nærmest be om audiens for å sette sine småvilt ben i skogen eller på fjellet. Og på toppen av kransekaka kreves det etter mitt syn, og mange andres syn urimelige høye priser for den jakta man skal utøve.

 

Så for å da stille spørsmålet på en litt annen måte: Hva burde det da koste å jakte småvilt på et normalt greit terreng? La oss si et 100000mål stort området med kontrollert kortsalg, hare, lirype og fjellrype. Helt uavhengig av om man er en sosialist eller har noe annet ståsted politisk, det er i forhold til temaet ganske så uinteressant!

 

Med hund; 200 - 250 kr for døgnkort, 500-700 kr for ukekort, 2000-3000 for sesong. Dette mener jeg er fair priser. Eksklusiv leie av terreng; 1 -1,50 pr. dekar som er nokså normal leiepris og har vært det i 20 år.....Som du sikkert ser betyr det ca 70 solgte sesongkort og viser vel grunnen til at andelen kortområder synker...Husk på at det er mere penger i lommene på de fleste rypejegere enn det er hos den jevne bonde/grunneier. Så det koker ned til enkel markedsøkonomi som faktisk først ble oppfordret til av en famøs kvinnelig landbruksminister fra arbeiderpartiet og videre oppmuntret til av en senere landbruksminister, også fra arbeiderpartiet. Begge forøvrig fra Trøndelag..... :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Dette gikk jo akkurat som jeg forventet... Fra temaet "hva koster terreng" til en håpløs diskusjon om hva og hvor verdiskapningen her til lands ligger. Noen er fra bygda, andre fra byen, sånn har det vært i over 1000 år! Selv er jeg født i revens utmark i Trøndelag, og er fremdeles bosatt der takket være Statoil olje og gass! Det er i alle fall ikke grunneierne og bøndene i kommunen her som har bidratt til at jeg selv, og en del andre fremdeles bor her for å si det sånn. Som "bare" en småviltjeger blir man behandlet som en kvise på den store bonderompa, og må nærmest be om audiens for å sette sine småvilt ben i skogen eller på fjellet. Og på toppen av kransekaka kreves det etter mitt syn, og mange andres syn urimelige høye priser for den jakta man skal utøve.

 

Så for å da stille spørsmålet på en litt annen måte: Hva burde det da koste å jakte småvilt på et normalt greit terreng? La oss si et 100000mål stort området med kontrollert kortsalg, hare, lirype og fjellrype. Helt uavhengig av om man er en sosialist eller har noe annet ståsted politisk, det er i forhold til temaet ganske så uinteressant!

 

Med hund; 200 - 250 kr for døgnkort, 500-700 kr for ukekort, 2000-3000 for sesong. Dette mener jeg er fair priser. Eksklusiv leie av terreng; 1 -1,50 pr. dekar som er nokså normal leiepris og har vært det i 20 år.....Som du sikkert ser betyr det ca 70 solgte sesongkort og viser vel grunnen til at andelen kortområder synker...Husk på at det er mere penger i lommene på de fleste rypejegere enn det er hos den jevne bonde/grunneier. Så det koker ned til enkel markedsøkonomi som faktisk først ble oppfordret til av en famøs kvinnelig landbruksminister fra arbeiderpartiet og videre oppmuntret til av en senere landbruksminister, også fra arbeiderpartiet. Begge forøvrig fra Trøndelag..... :winke1:

Du skisserer i begynnelsen av innlegget ditt her priser som er helt ok i utgangspunktet når man tar med hund i betraktningen. Egentlig helt overkommelig uten hund også, særlig for meg siden jeg jobber i olja her som en annen her påpekte.. Som om det egentlig har noe som helst med saken å gjøre... Men, hva slags baglimit/kvote bør en forvente til overnevnte priser? 1 eller 5? Og skal/eller er det ut i fra tellinger/taksteringer slikt skal fastsettes, eller er det hva man så under saueleitinga som er avgjørende? Eller holder det at noen i en nabokommune noen mil unna teller/taksterer?

 

Og siden du nevner det, er det så at det står dårlig til med den jevne bonde/grunneier her på berget? Er det derfor at prisene på jakta er på tur opp over det ganske privateide land? Eller er det bare slik at dette er enda en ett lett smutthull for den stakkars fattige Norske bonden å stappe lettjente ekstrapenger rett i lomma... Og til slutt, hvilket politisk parti har egentlig bevilget mere penger inn i det Norske landbruket enn arbeiderpartiet etter krigen??

Link to comment
Share on other sites

Kjenner jeg blir litt provosert på dette med at jakta skal være så innmari billig....

 

Jakt har vel ikke vært så billig som i dag i nyere tid. Vi snakker priser som stort sett står ganske stille..!

Kjøpekraft øker år for år - reallønnsvekst kalles det. Jakt og våpen står ganske stille, eller med minimale økninger. At man i loven får maks 6jaktvåpen er ikke så rart, ellers ville man flommet over av våpen her til lands all den tid hvermannsen har så god råd at han kan fylle opp store våpenskap. For en generasjon, snart to, siden så var man glad man hadde et våpen å jakte med!

 

Er selv lønnsmottaker, og ser hvor utrolig godt jeg har det i dette landet. Folk i andre land kan bare drømme om der hobbyforbruket vi har. Legg så til hvor lite vi jobber og hvor lange ferier vi faktisk har?

Jakt er et knapt luksusgode. Det vil alltid være litt underdekning på gode terrenget og de vil alltid koste litt.

 

Når det gjelder lønnsomhetsutvikling i landbruket:

Willochregjeringen på 80-tallet er den som ga landbruket den lønnsomhetsveksten de var lovet. Ikke Ap. Ap har i seinere år sørget for at inflasjon og en kostnadsspiral uten sidestykke har ødelagt lønnsomheten i landbasert industri, inklusive landbruk.

Det rare er at man tross en "evig" reallønnsvekst stadig skal ha jakt og mat billig. Alt annet stiger hvert år i takt med lønnsveksten.

Mange mener bonden kan effektivisere, og ja, det har han gjort hele tida, faktisk raskere enn noen annen næring! Faktisk så raskt at økonomien ikke har sjanse til å følge med. Resultatet av en slik utvikling ser vi i Danmark. Veksten har kostet så mye, og gjelda blitt så stor ( siden det ikke er lønnsomhet til å betale den ned) at den truer bankene og alles velferd..

Apropos Danmark, der burde du prøve å få leid jakt!;)

Link to comment
Share on other sites

Jeg forventer ikke at jakt skal være gratis og kan godt være med på fornuftige priser. Kjenner også godt til markedsmekanismene rundt tilbud og etterspørsel. Men det er noe som er litt urovekkende når priskarusellen spinner...;

 

I Norge så er jakt og fiske noe som er forankret i allmennheten, nettopp pga tilgang og fornuftige priser. Nettopp pga bred oppslutning og aksept så har jegerstanden det rimelig godt her til lands. Den dagen jakta har blitt eksklusiv pga pris så mister vi også allmennhetens interesse. Da kan jaktas vilkår for fremtiden bli litt vanskeligere.

 

Det blir litt som i en flott lakseelv i nærheten her. Den har vært gyrosmittet med påfølgende dårlige tider. Grunneiere står frem i avisa og taler elvas sak og at noe må gjøres. Dessverre så blir det ikke det helt store engasjementet siden lokalbefolkningen knapt kommer til i elva, med mindre man vil fiske i flomålet.

 

Jeg håper på et fremtidig prisnivå som kan bidra til en god rekruttering av nye jegerspirer. Det vil være til det beste for alle, også grunneiere på laaang sikt.

Link to comment
Share on other sites

Men, hva slags baglimit/kvote bør en forvente til overnevnte priser? 1 eller 5? Og skal/eller er det ut i fra tellinger/taksteringer slikt skal fastsettes, eller er det hva man så under saueleitinga som er avgjørende? Eller holder det at noen i en nabokommune noen mil unna teller/taksterer?

 

Og siden du nevner det, er det så at det står dårlig til med den jevne bonde/grunneier her på berget? Er det derfor at prisene på jakta er på tur opp over det ganske privateide land? Eller er det bare slik at dette er enda en ett lett smutthull for den stakkars fattige Norske bonden å stappe lettjente ekstrapenger rett i lomma... Og til slutt, hvilket politisk parti har egentlig bevilget mere penger inn i det Norske landbruket enn arbeiderpartiet etter krigen??

Baglimit må selvsagt settes etter gjennomført takst. Takst er etter min mening et minimumskrav til forvaltning av fuglebestand. Jeg vet at dette er mangelvare mange plasser, ofte pga mangel på folk med kunnskap og tid til å gjennomføre taksering.

Prisene på jakt er ikke på tur opp som du sier, de har stått i ro i sikkert 20 år de fleste steder.

Den jevne bonde tjener lite på jakta, husk at inntekt på 1 kr. per dekar er kanskje det maksimale det er mulig å tjene. Når da de fleste bønder eier under 2000 dekar, ser man fort at det ikke er snakk om mye penger for den enkelte. Det er gjerne derfor store grunneiere, statskog inkludert er prisdriverne, rett og slett fordi det er kun for dem dette er butikk.

Når det gjelder politikk, vil jeg si at landbruket sto høyt på AP sin liste frem til tidlig 80 tallet når "broilerne" kuppet partiet. Etter det har det vel stort sett handlet om store ord. Bare for å ha sagt det, det eneste partiet med vilje til å ta tak, er maktesløs, noe de selv har demonstrert tydelig de siste årene...

Og alternativer finnes ikke, ikke dersom vi fortsatt vil ha landbruk av noen viktighet her i landet.

Til slutt, årsverkinntekta til den Norske bonden ligger vel på omlag 250 000 i dag. Kaller du det høytlønnet?

Link to comment
Share on other sites

Lilleulv, allmennhetens tilgang må sikres gjennom kortsalgsområder. Dette gjelder både jakt og fiske. Men det betinger at den jevne jeger/sportsfisker er villig til å betale kortpriser som holder følge med inntektsutviklingen her i landet. Man kan ikke tenke 30 år tilbake i tid og forlange gratis eller nesten gratis jakt. Man gjør ikke det med andre ting heller, selv om vi gjerne sukker over drivstoffpriser ol.

Poenget mitt er at man må ha såpass inntekt på områdene at eksklusivt utleie ikke blir så attraktivt. Mange om ikke de fleste grunneiere er faktisk opptatt av allmennhetens tilgang, nettopp pga rekrutteringsproblematikken.

Som grunneier kan jeg også stille spørsmålstegn ved mange småviiltjegeres motiv. Mens vi må begrense antallet jegere på rypefjellet, sliter vi med å selge kort på hare, and ol. Selv gratis rovviltkort er det ikke akkurat stor etterspørsel (les ingen) etter... :forvirra:

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Som grunneier kan jeg også stille spørsmålstegn ved mange småviiltjegeres motiv. Mens vi må begrense antallet jegere på rypefjellet, sliter vi med å selge kort på hare, and ol. Selv gratis rovviltkort er det ikke akkurat stor etterspørsel (les ingen) etter... :forvirra:

 

Hm, dette startet jo litt av en diskusjon. :)

 

Jeg hører til stadighet at det skal være så lett å få tak i kort på hare o.l. men det tror jeg det er rimelig store lokale variasjoner på. Har forsøkt lenge og på mange måter, men det er ikke så lett for en nybegynner. Det viktigste for meg er ikke matuak, det er å få sluppet bikkja. All fangst er en bonus. Gir ikke opp! :)

Link to comment
Share on other sites

Hei Jonny,

 

Når du kommer deg hjem til gamlelandet og skal hente børsene kan vi ta en kjapp gjennomgang. Er ganske mange steder i omegn det er ganske så greit å skaffe seg småviltjakt. Rådyr og storviltjakt er derimot en litt tøffere nøtt å knekke.

 

Du jobber i /samarbeider med Norges beste "firma" sånn sett i noen måneder framover. Bruk kontakt nettet internt i grønt så skulle det forundre meg mye om det ikke i løpet av sesongen åpner seg muligheter.

 

Hva koster terreng ; tja. Jeg regner drøyt 5000,- pr hjort fordelt på hele kvoten, 11-12 000,- pr elg fordelt på hele kvoten, ca 3000,- pr rein fordelt på hele kvoten. Dette er basert på 15 elg, ca 60 hjort og 5-6 reinløyver pr år. Ja jeg er over middels ivrig ;-)

 

Iblant kommer man over bedre avtaler, men disse er sjelden varige over lengre perioder. Utmark skal generere inntekter for grunneier og da er det markedsprisen som rår. Den tror jeg ikke fordelt over litt større vald er veldig langt unna det jeg beskriver.

Link to comment
Share on other sites

Til slutt, årsverkinntekta til den Norske bonden ligger vel på omlag 250 000 i dag. Kaller du det høytlønnet? Kuttet ned et laaaaaaangt sitat til det som dette innlegget svarer på. Jegermeistern.

Øhm, men var ikke disse "årsverkene" gitt av ant. dyr på et gj.snitt småbruk med bonde+kjerring(2 årsverk) for flere ti-talls år siden?

 

Her i kommunen har vi en gård m/sau, gris og melk/kjøttfe, hvor kun kjærring og avløser jobber, mens "bonden" drive alle bi-næringene og andre oppdrag(skoging, brøyting etc.) Disse to på selve kjernedrifta produserer 10 "årsverk", så ikke bland dette med årsverkene vi kjenner fra resten av arbeidslivet :!:

Link to comment
Share on other sites

Så der var du ja.... :?

Årsverkene i landbruket er regnet ut på samme måte som i resten av arbeidslivet, nemlig antall nedlagte arbeidstimer pr. år! Pr. i dag er det 1845 timer. Dette er regnet ut etter gjennomsnittlig timebehov ved x antall dyr eller x antall dekar og justeres jevnlig pga mekanisering og effektivisering. Sannheten er at de fleste bønder har lengre arbeidsdag enn de fleste!

;-)

Link to comment
Share on other sites

Tror faktisk du er litt naiv. Tror du virkelig årsverkene blir justert i takt med teknologi/effektivitet. Har aldri hørt om at noen fikk justert årsverkene etter overgang fra plansilo og manuell foring til forballer og forutlegger. Heller ikke bønder med melkerobot har fått justert årsverkene. Har sett mange store investeringer i samdrift, hvor 4-5 enheter(ca200daa hver) etter kun kort tid av kun 1-2 av de opprinnelige(1-2 avløsere/litauere :?::mrgreen: ). Har ikke sett tilsvarende reduksjoner i årsverk pr produksjon.Som du sikkert har forstått har jeg ikke mye til overs for klagesang fra norske moderne bønder. Driver en rent tradisjonelt/gammeldags og evt. økologisk(100%) så ligger årsverkene NÆRMERE realitetene.

 

Kom gjerne med harde fakta, dette er mitt inntykk, basert på hva bøndene(lokalt) forteller.

 

AS :?:wink:

Link to comment
Share on other sites

De harde fakta er vel at det legges ned 2-2.500 gårdsbruk pr år i Norge. Om det hadde vært så rosenrødt- og lukrativt, som du har oppfattet det, burde det vel vært omvendt?

Men som regel uttaler en seg vel mest og sterkest om det en egentlig kan minst om- det er vel også rimelig harde fakta.. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Tilbake til trådstarters spørsmål: Hva koster et terreng?

Da det ser ut til at utrolig mange her inne mener at grunneierne bør gi bort jakta gratis, aller helst gi fra seg hele jaktretten.

Jeg velger en litt uvanlig fremgangsmåte for tråden, altså å uttale meg om ting som jeg begriper. :shock:

For min egen del er jeg blitt grunneier i senere tid. I 2009 kjøpte vi ett bruk med areal som gir oss jaktrett på ca 2 hjort- og et par rådyrbukker. Bruket er med i ett lite grunneierlag som har til sammen 15 hjort, og en elg- og fritt med rådyr. I tillegg er de jo litt skog og fjell- og uhorvelig mye arbeid med å holde dette ved like.

I mange år hadde jeg hørt syting og klaging fra arbeidskolleger om tilgangen til vedskog og jaktrett mm. Da jeg ble grunneier selv, tilbød jeg mine kollegaer at de kunne komme å hugge seg gratis ved til eget bruk- om de ryddet opp kvisten etter seg. Pipen fikk en annen lyd, men et par stykker møtte opp for gratis ved. :winke1: Men etter en dag eller to var de plutselig borte- de ble jo både sliten og svett- så både kvist og ved lå igjen. :( De fortsatte heller å kjøpe veden.

Tilbake til saken. Hva koster et terreng? De to hjortene og rådyrene koster meg da ca kr 150.000 i året i faktiske utgifter. :wink: Av inntekter på bruket har jeg kr 2.500 i jordleie. I tillegg må jeg jo som grunneier også ha ett par traktorer, vedmaskin, en ATV, et verksted osv for å holde redskap, skog og bruk i stand. Da inntekten er så liten er jeg selvfølgelig ikke registrert med eget firma for å kunne utgiftsføre redskaper og driftsutgifter.

For den samme summen kunne jeg også tatt tre turer årlig til Afrika- men valget er mitt :wink: Konklusjon: Leie av jakt i Norge er som regel ganske rimelig :D

 

Så til dere som roper høyest om den urettferdige jaktretten og hvor topp det er å være bonde: Det er hundrevis av bruk til salgs i Norge- si opp jobben deres, - kjøp dere et bruk med jaktrett og flytt på bygda. Det er snakk om prioritering. :P

Link to comment
Share on other sites

Jeg er imponert over hvor mye redskaper og maskiner som skal til for å vedlikeholde et jaktterreng. Der jeg jakter bruker grunneierne ca 0 på å vedlikeholde jaktterrenget jeg/vi bruker. Jeg jakter elg, rådyr og rype. Her har en kanskje norges beste elgbestand uten at bøndene har gjort annet enn å forvalte bestanden godt.

 

Virker som om du ble grunneier kun for jaktløyve :?: Hvis jakta skulle takseres etter viltet som eneste aktiva på ditt areal så skjønner jeg at det kan bli dyrt? Men, de fleste jeg kjenner som har land, klarer å skaffe mer inntekter enn du skisserer.

 

Å anskaffe grunn av en viss str, traktor og atv for å hugge ved+jakt høres ut som en ineffektiv og ulønnsom måte å drive et terreng på. Ikke alle syntes det er greit å prissette jakta etter hva kostnaden er med å drive et hobbybruk :mrgreen:

 

AS :?:

Link to comment
Share on other sites

Hei Jonny,

 

Ja jeg er over middels ivrig ;-)

 

 

 

Hehe, ja har nesten skjønt det! Går ut i fra at du fikk mailen jeg sendte deg før jeg dro. Prøven gikk bra den så det vi ble enig om står ved lag. Som sagt, er i startgropa så det er ikke snakk om å gi seg på mange år enda! Det gikk 1 1/2 år før jeg fikk min første fisk på flue! :)

 

Snakkes i Oktober!

Link to comment
Share on other sites

"Tjuvjakt/tjuvfiske er gratis...slik politiet fungerer idag liten eller ingen risiko for straffeforfølgelse.." " Og grunneiere har en lang vei hvis de skal nå frem mot tjuvjegeren..."

 

Selvsagt er det over skrevet med ironi, men det har en brodd når grunneiere priser seg på en slik måte at folk er villige til å sjanse... eller det blir for vanskelig å få tilgang på jakt.

Link to comment
Share on other sites

 

Du jobber i /samarbeider med Norges beste "firma" sånn sett i noen måneder framover.

 

Hvorvidt dere er Norges beste kan ikke jeg uttale meg om men jeg har i alle fall ikke henvendt meg bare til ett sted når jeg skal investere en del og når jeg kom til dere (deg) var det ingen tvil om at servicen overfor en "rookie" gikk langt utenpå alle de andre jeg snakket med, så vet du det! :)

 

Måneder blir fort år!

Link to comment
Share on other sites

Det kan godt være slik. Men jeg har inntrykk av at det ikke er vanlige jegere som bedriver tjuvjakt i stor skala, men næmest organiserte kriminelle. Om så en 16 åring med dårlig råd, skyter seg noen fugl uten kort, går ikke verden av hengslene akkurat. Men det er ikke denne 16 åringen som skyter hjort i vårnatta med lyddempa .22. Det kjøttet går nok til diverse tvilsomme restauranter for kontant oppgjør....Og de hjortene hadde nok blitt tjuvskutt selv om jaktprisen var blitt halvert, rett og slett fordi de fleste av disse folka ikke engang har lov til å ha våpen eller å jakte. Tror jeg da.... :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

"Tjuvjakt/tjuvfiske er gratis...slik politiet fungerer idag liten eller ingen risiko for straffeforfølgelse.." " Og grunneiere har en lang vei hvis de skal nå frem mot tjuvjegeren..."

 

Selvsagt er det over skrevet med ironi, men det har en brodd når grunneiere priser seg på en slik måte at folk er villige til å sjanse... eller det blir for vanskelig å få tilgang på jakt.

 

Ja, det er dessverre alt for mange som tenker slik. Har holdt på med både fiskestell og oppsyn og blir like forbanna hver gang jeg finner ulovlig redskap og uvitende grauthuer som ødelegger det andre forsøker å bygge opp. Som tidligere nevnt så er det viktigste for meg å få sluppet bikkja - alt annet er bonus.

 

Av alle steder burde naturen være et sted man ikke skulle behøve å se politiet. Om risikoen for straffeforfølgelse er det eneste som hindrer oss i å bedrive lovbrudd ville alle kjørt i 150 i 80-sonen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...