Jump to content

Hva koster terreng?


jonnyols

Recommended Posts

Dette vil selvsagt variere en god del kan jeg tenke meg, men hva tror dere om følgende: Terrenget er på 15 000 mål, i Buskerud, fra rundt 500 moh til tregrensen. Kun hare, fuglen er leid bort til andre, rådyr til enda et lag. Predatorjakt tillatt. Stengt to uker i elgjakta. Pris 1 kr pr mål. Terrenget har vært jaktet i tidligere men vi vet ikke noe om bestanden. God tilgjengelighet med bilveien helt inn i terrenget. Tillatt med hund og 3-5 våpen.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 113
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Vi hadde rådyrjakt ett sted der andre lag hadde hare/fugl.

Ble siste gangen vi tok slikt terreng.

Kjipt om rådyrjegerne har bikkjer som også jager hare!

Eller bikkjer som hiver seg på lose til hunden dere bruker

 

Grunneier er vel ikke spesielt beskjeden mtp prisen heller

Link to comment
Share on other sites

Terrenget er i Nore. Jeg takket pent nei før jeg stillte spørsmålet her. Det hele hørtes ikke spesielt gunstig ut nei. Takk for bekreftelsene. Ikke lett for en nybegynner å komme i gang. Det blir nok Statsskog jakt på meg de første årene tenker jeg så går det seg nok til etter hvert. :)

Link to comment
Share on other sites

På tide at all jaktforvaltning blir styrt av det offentlige! All utmark i hele landet som kan benyttes til jakt skulle ha vært sentralt styrt av myndighetene. Det hadde gitt en mye mere rettferdig fordeling av disse ressursene, og jaktrtrykket rundt om hadde automatisk fordelt seg bedre utover det ganske land. Vi er i ferd med å få de samme tilstandene i skog og mark som vi har hatt i de Norske lakseelvene de siste tiåra.. Og de fleste som har fulgt med laksefiske her til lands i noen år har jo nå fått se hva resultatet der er i ferd med å bli!

Link to comment
Share on other sites

Ja er det jeg å mener, nå er det "selgers" marked på utleie jakt da det er så mange om beinet og prisene går i været. Men hold for all del alle disse jævla byråkratene unna.. Men at det er surt å betale 50.000 for noen elg som kanskje ikke er i terrenget, i hvert fall ikke rette dyr er surt ja. Men sånn er det. Noen ganger kjøper man katta i sekken dessverre.. Men det er nok altfor mange grunneiere som leier ut jakta som tenker mer på profitt enn forvaltning og de som leier ut er jo ofte da selv ikke intr i jakt og driter jo i hvordan ting foregår...

Link to comment
Share on other sites

Tror det er veldig bra at ikke myndighetene har kontroll på all jaktrett, Berettagrouse. La jaktretten ligge hos de som kjenner det geografiske området og viltmengden best - grunneiere og lokalbekjente. Noen feilskjær blir det jo der også, men totalt sett gir nok dette best mulig viltforvaltning. Myndighetene ser bare tall, og ser ikke lokale forskjeller.

 

Sent from my GT-S5690 using Tapatalk 2

Link to comment
Share on other sites

På tide at all jaktforvaltning blir styrt av det offentlige! All utmark i hele landet som kan benyttes til jakt skulle ha vært sentralt styrt av myndighetene. Det hadde gitt en mye mere rettferdig fordeling av disse ressursene, og jaktrtrykket rundt om hadde automatisk fordelt seg bedre utover det ganske land. Vi er i ferd med å få de samme tilstandene i skog og mark som vi har hatt i de Norske lakseelvene de siste tiåra.. Og de fleste som har fulgt med laksefiske her til lands i noen år har jo nå fått se hva resultatet der er i ferd med å bli!

 

Da tror jeg du har lite kunnskap om hvordan flesteparten av grunneiere i landet driver jaktforvaltning ifht hvordan staten driver. Selvsagt finnes det useriøse, men det er vel heldigvis unntaket. Jeg blir rett og slett oppgitt når jeg leser slikt kommunist oppgulp...

Link to comment
Share on other sites

På tide at all jaktforvaltning blir styrt av det offentlige! All utmark i hele landet som kan benyttes til jakt skulle ha vært sentralt styrt av myndighetene. Det hadde gitt en mye mere rettferdig fordeling av disse ressursene, og jaktrtrykket rundt om hadde automatisk fordelt seg bedre utover det ganske land. Vi er i ferd med å få de samme tilstandene i skog og mark som vi har hatt i de Norske lakseelvene de siste tiåra.. Og de fleste som har fulgt med laksefiske her til lands i noen år har jo nå fått se hva resultatet der er i ferd med å bli!

Helt enig :thumbup:

Link to comment
Share on other sites

kommunist oppgulp...

Pussig hvordan vi "shopper" ideologier etter hvordan det tjener oss. Distriktene og landbruket får aldri nok av statlige overføringer, og alle som betaler skatt er gode å ha når bonden skal ha ny jacuzzi eller en reserve traktor.

 

.....men når det kommer til utmarka blir samme tankesettet "kommunist oppgulp".... :roll::lol::roll:

Link to comment
Share on other sites

hvor mange av grunneierene tror du er bønder som får penger av staten gjennom dyrehold.. Ja dere vill vel sikkert at vi skal betale leie til staten for å jakte på egen grunn og at jakta skal være fri for alle bare det er betalt en sum til den norske stat, ja for all del la oss gjøre det sånn, da tror jeg jaggu viltbestanden blir beskattet riktig her i landet....

Link to comment
Share on other sites

kommunist oppgulp...

Pussig hvordan vi "shopper" ideologier etter hvordan det tjener oss. Distriktene og landbruket får aldri nok av statlige overføringer, og alle som betaler skatt er gode å ha når bonden skal ha ny jacuzzi eller en reserve traktor.

 

.....men når det kommer til utmarka blir samme tankesettet "kommunist oppgulp".... :roll::lol::roll:

 

 

Bønder er en merkelig rase gitt....De er for alt som kan gavne dem selv best økonomisk til enhver tid og i enhver sammenheng. "Storbønder" rotter seg sammen og vil skvise ut "små" aktører fordi de "små" aktørene i de "stores" øyne driver for smått og irrasjonelt. Samtidig er det viktig å hegne om så godt en kan alt som kan minne om norske tollbarrierer mot utenlandske matvarer som "skikkelige" oster, pålegg etc., og få for all del ikke en FrP regjering som tar fra oss subsidier.....Vi må da kan vite ha råd til en splitters ny traktor til hver person i familien,- og det er ikke god politikk å kjøpe så mange redskaper sammen med naboen heller...

 

Når det gjelder jakt ser en mye det samme. "Storbøndene" vil at fullt ut markedsliberalistiske prinsipper legges til grunn når utbyttet fra utleie av jakt skal fordeles - kroner/ areal. De største skal få mest. "Byfolk" skal selvsagt måtte få betale så mye en kan klare å suge ut av en halvråtten hjorteskrott....

 

Når ovennevnte er sagt vil jeg også tilføye at jeg er tilhenger av aktiv kultivering av norske landbruksarealer,- og er generelt for at markedsliberalistiske prinsipper legges til grunn. Bøndene klarer seg ikke selv (er ikke selvoverlevende) så subsidier må likevel til. Samtidig mener jeg den norske bonden bør tenke litt mer på retningen debattene tar i ulike sammenhenger, i stedet for å snu seg etter vinden i et glasshus. Norsk landbruk er samlet sett kultur-og landskapspleie mer enn business. Da blir det noe patetisk når en del bønder sutrer over manglende subsidier i den ene samtalen,- for så å oppføre seg som "børsmeglere"med tale for den sterkestes rett i neste omgang.

Link to comment
Share on other sites

Bønder er en merkelig rase gitt....De er for alt som kan gavne dem selv best økonomisk til enhver tid og i enhver sammenheng.

 

Ja, dette er virkelig utrolig merkelig! Har aldri vært borti noe lignende i noen andre sammenhenger eller samfunnslag!

Link to comment
Share on other sites

Svaret er JA, Berettagrouse. Tar vi vekk jaktretten fra grunneiere, mister vi også ansvarsfølelsen for å sikre en god viltbestand i lokalområdet, og grunneierne ser kanskje ikke lenger en grunn til å legge til rette for ar viltet skal trives i deres område. Og tenk på hvor mye GRATIS duejakt, gåsejakt og revejakt som mange har i dag. Om staten tar over dette, vil vi nok garantere måtte betale godt.

 

Sent from my GT-S5690 using Tapatalk 2

Link to comment
Share on other sites

hvor mange av grunneierene tror du er bønder som får penger av staten gjennom dyrehold.. Ja dere vill vel sikkert at vi skal betale leie til staten for å jakte på egen grunn og at jakta skal være fri for alle bare det er betalt en sum til den norske stat, ja for all del la oss gjøre det sånn, da tror jeg jaggu viltbestanden blir beskattet riktig her i landet....

Påstår du at bønder, som ikke har husdyr, IKKE får overføringer og tilskudd!

 

Hva vi skattebetalere betaler i år, vet jeg ikke. Men vi subsidierte bøndene med et snitt på 150 tusen, for flere år siden. Dere liker at samfundet er sosialistisk, når det kommer til subsidier. Men ikke, når det kommer til vilt som er på eiendommen. Synes ikke at tankegangen om; enten makspriser, eller annen for for statlig prising/styring er utenkelig.

 

De ferreste grunneiere gjør noe viltstell, hvis det ikke er for egen jakt. Og noen få, for å bygge opp en unaturlig stor bestand av, spesielt elg. Så de kan selge kort til vanvittige priser og så blir det store beiteskader i hele området. Så tanken om at de også betaler for vårt felles vilt, er heller ikke urimelig. Og det er da ikke grunneierene, som bestemmer beskattning av viltet. Så jeg synes argumentene dine er dårlige.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Bønder er en merkelig rase gitt....De er for alt som kan gavne dem selv best økonomisk til enhver tid og i enhver sammenheng.

 

Ja, dette er virkelig utrolig merkelig! Har aldri vært borti noe lignende i noen andre sammenhenger eller samfunnslag!

 

 

Ja ikke sant?? :lol:

 

Kortreist monopol-mat - javel...samtidig er en nødt til å kjøpe noen hjorteløyver av dem for å kunne skaffe seg kjøtt innenfor rikets grenser som det faktisk er mulig å tygge på normal måte. Selge dyr, subsidiert dårlig biff via slakteriet, for så å selge prima vare direkte til høsting for jegeren i skogen. Bukta og begge endene eller?? :roll:

 

Ingenting er som en seig biff fra "kjøttfabrikken" som ligger et steinkast fra butikken hvor biffen blir handlet inn....

 

###

 

Greit at bonden sitter med fortjenesten/ jaktretten i området denne måtte eie. Tullete at "byfolk" sutrer over manglende jaktmuligheter i nærområdene/ høye priser på jakt. De har tross alt mye lettere tilgang til blant annet rypejakt enn mange av de som bor i mer grissgrendte områder av landet. Det er langt på vei opp til den enkelte hvor i landet en vil bosette seg og innrette livet sitt.

Link to comment
Share on other sites

Som et alternativt forslag til dagens ordning, kunne man forvaltet alt storvilt på samme måte som det gjøres med villrein på statsgrunn.

Det vil si at det er nasjonal trekning av jaktkort og med fastsatte priser på de forskjellige dyr ut fra alder og art.

Man kunne gitt beboere i kommunene fortrinnsrett. Men satt en begrensning i antall kort pr pers.

Her kunne inntekten av kortsalg blitt delt i mellom grunneiere og et forvaltningsfond som fordelte penger til diverse forvaltningstiltak.

 

Slik det fungerer i dag, er det få jegere på private vald som deler jakta på et stort antall storvilt. Ofte hører vi om jegere som klager over at det er så mye jobb og slit med jakt og slakt, men å slippe til nye og yngre krefter er ofte lite aktuelt.

 

Jeg er så heldig å være en del av et jaktlag, hvor vi betaler en betydelig sum for å jakte hjort. Dette setter jeg selvsagt stor pris på, men det er trist å snakke med jegere som ikke klarer å få tak i storviltjakt. Dette er synd! Har flere ganger luftet forslaget om å invitere gjestejegere til jaktlaget vårt, men dette høster lite gehør!

 

Jeg er rimelig sikker på at det ville være nok storvilt i Norge i dag til at alle kunne fått kort på et dyr hver. Så kunne grunneiere drive utleie av overnatting til jegere langveisfra, og dermed tjene ekstra på jakta.

 

Jeg er heller ikke kommunist, men sosialist. Norges lands rikdom burde deles mellom dets innbyggere, og ikke noen få med eierett.

 

Tenk om landets oljerikdom skulle tilfalle noen få kommuner eller noen rike private eiere!

Heldigvis har vi sosialdemokrati i Norge, selvom det kunne vært enda bedre fordeling etter min mening!

 

mvh

olafen

Link to comment
Share on other sites

Vil en jakte, kan en jakte - det handler til syvende og sist kun om penger. Betaler en nok, får en jakte!!

 

Det neste spørsmålet da er om en har penger. Har en ikke penger - arbeid for å skaffe deg penger. Når en får skaffet sg penger har en så fritt leide til jakt.

 

Har du fortsatt ikke nok penger sier du?? Prioriter!! Dropp den nye buksa og genseren, dropp sydenturen og drikkevarene på restauranten - drikk vann!! Spar mer penger...

 

Fortsatt ikke nok penger?? Flytt ut av den dyre storbyen/ pressområdet, forlat alle de fristende Caf´e Lattedrikke Barene og de "organiserte" by- aktivitetene som koster penger. Flytt ut på landet - få deg rimeligere bolig - du har mer penger og ja, du har sikkert råd til litt jakt.

 

Du bor nå på landet,- og har blitt kjent med et par bønder i nabolaget. Drøsen går godt. De trenger noen de "stoler på" til å skyte hjorten. De er lei "Ramboer" fra storbyen som kommer drassende fra byen med den nye rifla si og det kule kikkertsiktet,- men som likevel tok feil av kolla og kviga til den 3. naboen borti svingen...

 

Du skyter dyr for naboene - du leverer varene og får beholde jakt på mye annet du måtte ønske å jakte på på deres terreng, samt en god del av kjøttet. Midt i jakta er de fleste av bøndene som selv har funnet frem rifla nokså leie av å jakte, og du får i praksis tilgang til mer jakt enn du har behov for ut resten av sesongen!!

Link to comment
Share on other sites

Terreng koster som alt annet det det er hverdt. Statsallmenninger i nærheten av de større byene er like spennende å jakte i som en park.

Alle som ønsker det i dette landet får jakt, er spørsmål om å reise litt eller være litt kreativ om man ikke har en bulende lommebok.

 

Forøvrig lanserte et politisk parti en ide om å skattelegge fordelen med å ha gratis parkering på jobb, tror de samme ville sette pris på forslag om å skattelegge grunneiere for mulighet til egen jakt :D

Link to comment
Share on other sites

På tide at all jaktforvaltning blir styrt av det offentlige! All utmark i hele landet som kan benyttes til jakt skulle ha vært sentralt styrt av myndighetene. Det hadde gitt en mye mere rettferdig fordeling av disse ressursene, og jaktrtrykket rundt om hadde automatisk fordelt seg bedre utover det ganske land. Vi er i ferd med å få de samme tilstandene i skog og mark som vi har hatt i de Norske lakseelvene de siste tiåra.. Og de fleste som har fulgt med laksefiske her til lands i noen år har jo nå fått se hva resultatet der er i ferd med å bli!

 

I Norge er du å heldig at du får både i pose og sekk, Statsskog eier og forvalter ca 65.000 Km2 med villmark, og leier ut jakt og fiskeretter. Der kan du leie deg alle typer jakt. Du har altså fritt valg, leie offentlig eller privat. Kan man ha det bedre? :wink:

 

Men avensjuken over at andre eier og har jaktrett er vel det største problemet for de fleste som roper høyest om "Jakt for Alle"

:roll:

Link to comment
Share on other sites

Her var det mange artige synspunkter... :mrgreen: Landbrukssubsidier er nok ikke en sosialistisk oppfinnelse, men snodig nok ser det ut til at mange tror det. La meg få minne om at subsidiene er der for å holde prisene nede samtidig som den Norske bonden skal ha en nogenlunde inntekt. Mange ser seg nok blind på noen få bønders store overføringer og glemmer gjerne kostnadene i dette landet og kostnadsnivået disse storbøndene har. Javisst kan maten produseres billig i utlandet om det er ønskelig. Men da nytter det ikke å syte i en krisesituasjon der mattilførselen strypes inn. La meg også minne om at ekorn var vanlig mat i byene i Norge under siste verdenskrig. Er nok ikke alle som viste hva de åt...

Når det gjelder jakt er hovedproblemet at "alle" vil jakte noen få utvalgte dyreslag. Rovvilt, kråkefugl, duer, ender og til dels hare kan man jo få kjøpt jaktkort eller jakte gratis på stort sett over alt. Så er det nå slik at storviltjakt er ettertraktet og blir priset deretter. Statsskog er i så måte ikke akkurat uskyldig i markedstenkning og prising. Kanskje det er naturlig å begynne der før man angriper privat eiendomsrett? :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Den allmenne jakten er nettopp det som gjør at Norge har den jegerstanden vi har i dag, altså fordelt over alle samfunnslag istedenfor at det er en ren elite/adel-geskjeft.

 

Og man kan gjerne skylde på misunnelse, men slik vil det jo alltid være når noen stikker av med uforholdsmessig stort kakestykke i forhold til "innsatsen" det er å bli født inn i familie som har eid skog i hundrevis av år.

Link to comment
Share on other sites

Nasjonalisering av utmark og vilt er en veldig sexy tanke.

For sån som det er i dag med en masse bittesmå nessekonger så vil vi aldri få en ordentlig forvalting av utmarka.

Det er bare mange små gruneiere som sitter og gnir på noen mål hver.

Hadde stasskog overtatt alt hadde jeg i det minste hatt noen å forholde meg til.

 

Og jakttidene hos private er jo en stor vits. fra 1. okt til 23. des. staskog tilbyr no i det minste jakt året rundt.

 

Men hadde jeg også hvært grunneier hadde jeg også mobilisert for å ungå nasjonalisering.

Link to comment
Share on other sites

Den allmenne jakten er nettopp det som gjør at Norge har den jegerstanden vi har i dag, altså fordelt over alle samfunnslag istedenfor at det er en ren elite/adel-geskjeft.

 

Og man kan gjerne skylde på misunnelse, men slik vil det jo alltid være når noen stikker av med uforholdsmessig stort kakestykke i forhold til "innsatsen" det er å bli født inn i familie som har eid skog i hundrevis av år.

 

Du for trøste deg med at de fleste som "stikker av" med det store kakestykket sliter VELDIG takket være arveavgiften vi har her i landet. Hvilket ofte resulterer i at det familien har drevet og pleid i generasjoner ofte går tapt da de unge ikke har råd til å overta. Ut i fra det en del her i tråden skriver, tipper jeg at de vil fryde seg over den tanken. Dessverre er resultatet av slikt ofte at det er "byfolk/børskakser" som kjøper opp, og dermed er det snipp snapp snute for lokale (les "vanlige" folk) som har vært med på grunneierens jaktlag i alle år, eller kjøpt jaktkort for 600,- for en sesong...

Link to comment
Share on other sites

Et sted i Trøndelag sist høst..: All jakt på rype stoppes pga dårlig taksteringer i et område, i utgangspunktet helt greit! Man tillater at det kan trenes med hund i området, det er også helt greit. Da tillater grunneierne seg å kreve betalt for "treningskort med hund", det er ren å skjær grådighet!

 

Et annet sted i Trøndelag sist høst: Grunneierlagene i en kommune bestemmer seg for å stoppe all rypejakt pga bestanden, helt greit! I samme kommune har en olympisk mester i friidrett sammen med en pengesterk supporter av Molde FK kjøpt ut et terreng av et grunneierlag for noen år siden. Der kunne det da mot formodning jaktes som "normalt" selv om alle andre tilstøtende områder var fredet pga bestanden!

 

Jeg bare spør: Eier man egen mark, eller om man har nok penger, så skal det være helt andre spilleregler?

Link to comment
Share on other sites

Et sted i Trøndelag sist høst..: All jakt på rype stoppes pga dårlig taksteringer i et område, i utgangspunktet helt greit! Man tillater at det kan trenes med hund i området, det er også helt greit. Da tillater grunneierne seg å kreve betalt for "treningskort med hund", det er ren å skjær grådighet!

 

Et annet sted i Trøndelag sist høst: Grunneierlagene i en kommune bestemmer seg for å stoppe all rypejakt pga bestanden, helt greit! I samme kommune har en olympisk mester i friidrett sammen med en pengesterk supporter av Molde FK kjøpt ut et terreng av et grunneierlag for noen år siden. Der kunne det da mot formodning jaktes som "normalt" selv om alle andre tilstøtende områder var fredet pga bestanden!

 

Jeg bare spør: Eier man egen mark, eller om man har nok penger, så skal det være helt andre spilleregler?

Det er en par ting du ikke forstår. At hundeeiere betaler for å trene bikkjene er vel ikke mer enn rett og rimelig. De fleste treningsterreng leies av fuglehundklubber som igjen tar direkte eller inndirekte betalt av medlemmene for trening. Tilgang på treningsterreng er i alles interesse og å ikke ville betale for å slippe bikkja er faktisk smålig. At en riking har leid et terreng på åremål reguleres av den privatrettslige kontrakten som er inngått. Dersom intet er skrevet angående ev. stans i jakt pga bestand er det faktisk opp til leier om han vil jakte ( de fleste begrenser faktisk uttaket fordi de vil ha ryper senere år også). Å bli sur fordi kortsalgsområdene stopper kortsalget er i grunnen bare dumt. Der er det nemlig ofte slik at mange jegere verken vil eller ønsker å begrense eget uttak, dermed blir det opp til grunneierne å foreta den vurderingen. Når man i tillegg treffer på "jegere" som blir sint hvis man antyder at man kanskje burde skyte en rev eller korp for om mulig hjelpe rypa. Man betaler da for å jakte RYPE..... :?

Link to comment
Share on other sites

Det finnes dyre terreng, ofte gode. Det finnes overprisede terreng, heldigvis ikke så mange. Og dersom man bare gjør litt research, fins det mange rimelige terreng, både gode og dårlige. Men 2000 kroner kan selvsagt for noen være dyrt, selv for et årskort. Mange av de som klager høyest bruker mange titusener på utstyr og våpen hvert år...

Link to comment
Share on other sites

På Østlandet er 2 tusen kroner, for 6 rådyr og en hjort billig. Vanlig pris på rådyr er ofte fra 500 kr og mer. Om terreng er gode eller dårlige, er avhenig av mange ting. Type terreng og biotop, antall dyr som frekventerer i terrenget og mye mer. Så i noen terreng kan det være relativt lett å fylle koten. Mens i andre kan det være en utfordring å oppnå 50% uttelling, selv etter iherdig innsats over flere år! Da begynner vi å prate om en pris pr. rådyr på ett til to tusen kroner, for noen få kg kjøttdeig og to små steiker! I mine øyne er dette unødig dyrt.

 

Å trekke frem noen, som bruker ti-tusener av kroner HVERT ÅR på våpen/utstyr, er useriøst! Jeg har jaktet i 40 år og aldri brukt så mye. Og heller ikke flertallet av mine jaktkompisser. Hvor mange jegere, har råd til det? Og det er forskjell på forbruk (jaktkort, reise, overnatting, o.l.) og innvestering (våpen og annet "varig" utstyr)! Et godt våpen kan holde mer enn livet ut!

Link to comment
Share on other sites

Det er en par ting du ikke forstår. At hundeeiere betaler for å trene bikkjene er vel ikke mer enn rett og rimelig. De fleste treningsterreng leies av fuglehundklubber som igjen tar direkte eller inndirekte betalt av medlemmene for trening. Tilgang på treningsterreng er i alles interesse og å ikke ville betale for å slippe bikkja er faktisk smålig. At en riking har leid et terreng på åremål reguleres av den privatrettslige kontrakten som er inngått. Dersom intet er skrevet angående ev. stans i jakt pga bestand er det faktisk opp til leier om han vil jakte ( de fleste begrenser faktisk uttaket fordi de vil ha ryper senere år også). Å bli sur fordi kortsalgsområdene stopper kortsalget er i grunnen bare dumt. Der er det nemlig ofte slik at mange jegere verken vil eller ønsker å begrense eget uttak, dermed blir det opp til grunneierne å foreta den vurderingen. Når man i tillegg treffer på "jegere" som blir sint hvis man antyder at man kanskje burde skyte en rev eller korp for om mulig hjelpe rypa. Man betaler da for å jakte RYPE..... :?

hvorfor i allverden er det rett og rimelig å måtte betale for å trene hunden i skogen? Grunneier har ingen utgifter at en går "tur" med hunden der.

Link to comment
Share on other sites

Har selv tilgang til gratis småvilt og 3 rådyr her jeg bor, det har jeg fått muligheten til selv som innflytter for snart 12 år siden. Det går i allefall for egen del på oppførsel og at man får innpass i nærmiljøet.

Hadde gratis småviltjakt og bukkekort i kommuneskogen før, da jeg stod som ettersøksekvipasje for lokale jff. Men nå har nye kluter kommet til, så ordningen ble avviklet.

 

Elgjakt fikk jeg også mulighet til her, var med i 8 år her før jeg ga meg, var i grunn 3 ting som gjorde det valget! Men lever greit uten elgjakt også, fikk mulighet til hjortejakt på nordvestlandet, gratis jakt, betaler for kjøttet jeg ønsker!

 

Så det er absolutt muligheter for en bygutt, om vilja er til stede.men ser prisene stiger på jakt rundt om, dessverre sånn det er blitt mange steder.

 

Sako_35

Link to comment
Share on other sites

............. Det går i allefall for egen del på oppførsel og at man får innpass i nærmiljøet. ...

Helt enig :wink:

 

Jeg snakker nå ut ifra egne erfaringer her jeg jakter. Jeg har jaktet storvilt her og andre steder i 30 år, på mange forskjellige vald. Ut i fra erfaringer fra en del nabovald, kommer vi nok ikke til å leie ut jakt med det første. En del av leiejegerene i korte trekk: Skyter det første og beste, tenker kun på å fylle kvota- og vel så det. Mange har en holdning som ikke forener seg med langsiktige forvaltning. Jeg forstår de godt- de har satt av en uke eller to og skal i hvert fall ikke "tape penger" på jakta.

 

Dette er ett av argumentene til at det er lite populært å leie ut jakta her omkring. En vet ikke hva en får, verdensmestere er det mange av :( For min egen del: i tillegg til egen eiendom leier vi også litt areal. Vi tenker langsiktig, og skyter bare de dyra som vi mener det er fornuftig å ta ut. I 2012 tok vi ut 13 av 19 hjort på valdene der jeg jakter. Å skyte alle 19 hadde ikke vært noe problem, men etter å vurdert bestanden begrenset vi avskytingen- om det var galt eller riktig vet vi ikke. Var det galt, tar vi ut litt mere i år.

Hadde jeg "leid" terrenget så hadde jeg selvsagt skutt alle, enkelt og greit. En er seg selv nærmest, og det er store verdier det er snakk om.

Hos oss jakter folk gratis- om de oppfører seg som folk. Men vi velger selv ut hvem vi inviterer med! (En vomskutt hjort har vi ikke bruk for- da er det bedre at den får gå videre)

Link to comment
Share on other sites

Naboen her i bygda, han får jakt gratis på 2 terreng begge er ikke store tippe rundt 1400 mål til sammen. Da får han 2 rådyr på kvota. Eneste regle han må følge som grunneieren har satt, er at man ikke skyter ho dyr med kje. Så får han lov og være med på elg jakt laget au :) .

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...