Jump to content

Elendige importører.


Erlend Meyer

Recommended Posts

Absolutt, og for å prøve å virre oss nogenlujnde tilbake til temaet... det er på finne det likepunktet mange forhandlere og importører sliter med.

Når jeg jobbet i branjsen var vi veldig gode på service og pris, alt for gode faktisk - så en liten knekk sendte sjappa på trynet. Det var rett og slett ikke nok kapital i ryggraden til å holde det gående, samtidig som det ga en mening.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 239
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Skulle tro at en del selskaper\personer som sitter med agentur ikke skjønner helt hvordan garanti ordningen fungerer.

 

Kommer jeg med en f.eks nye Ruger rifle jeg har kjøpt i utlandet, og noe skjer med den (innenfor garantiperioden) så skal jeg kunne levere den inn hos Ruger sin agent\representant\importør her i Norge.

Er den en liten fille feil som butikken kan reparere selv så gjør de dette helt på Ruger sin regning. Både deler og arbeidstimer. Eller så blir den sent til Ruger, hvis problemet er alvorlig.

 

Høres ut som noen tror at importøren må dekke dette på egen regning.

 

En del bra butikker rundt omkring, med mange hyggelige personer bak disken. Men generelt så synes jeg store deler bransjen er alt for slapp.

 

-Import en gang i året.

-Null deler lager, ikke en gang en eneste fjær har de inne.

-Spør man om ting som litt utenfor A4 så får man et blikk som lurer på hva i alle dager man skal med det.

 

Når det kommer til deler, så er jeg sjeleglad for alt jeg kan finne hos Midway eller Brownells. Der skjønner man poenget med godt utvalg, og kundeservicen har også vært god de gangene jeg har kontaktet dem.

 

Å drive butikk en mer enn bare en jobb. Man må ha personlighet til det og man må være en kremmer.

 

Men som sagt, det er også mange gode butikker her på berget. Så jeg skal ikke svartmale for mye.

Link to comment
Share on other sites

Egentlig burde norske butikker være sjeleglad for at folk kjøper tingeltangel i utlandet og kommer til dem med garantisakene og evt. anmodninger om delesalg. Da slipper nemlig butikken at kunden påberoper seg rettigheter ihht lov om forbrukerkjøp, som går mange garantier en høy gang, og der forhandler/importør kan bli sittende med økonomisk svarteper i langt større grad enn i garantisaker. Det viste seg vel for en tid siden at forbrukerkjøpsloven ga til dels langt bedre vilkår ved bilkjøp enn produsentens garanti, for eksempel.

 

Når det er sagt. Jeg ser verdien i en butikk jeg kan gå og se på ting i når det passer, det gir en helt annen opplevelse enn å glane på internett-bilder. Derfor så betaler jeg omtrent 500 kroner mer for min kommende spesialpistol enn jeg hadde behøvd, fordi våpenforretningen jeg har her tok seg bryet med å hanke den inn for meg så jeg fikk sett og holdt først. Svarer på epost og telefon gjør de og.

 

Det de må lære seg der inne er mersalg ;)

Link to comment
Share on other sites

Fabrikkgaranti (vi snakker ikke om reklamasjonsrett etter kjøpsloven men garantien produsent gir uavhengig av dette) kan komme med betingelser, det er derfor ikke gitt at et våpen kjøpt i Danmark gir deg rett på service i Norge. Seriøse merker gjør gjerne dette, spesielt for varer som kan forventes å krysse landegrensene mye, bl.a. gir Toyota full service og garanti til biler kjøpt i utland. Garmin har vel også en verdensgaranti på sine produkter, men dette er som sagt ikke gitt.

Ved reklamasjonsrett etter kjøpsloven er det selger som er ansvarlig, det ender vel som regel hos importør men det er en sak mellom de to.

 

Når det gjelder "pirat" eller mer korrekt parallellimport så er det ikke noe kriminelt over det. Svjv har ingen rett til monopol på import av varer, selv om produsent muligens kan velge å ikke selge til andre enn sine samarbeidspartner. Det er selvfølgelig ikke alltid i kundens interesse, men med prisene en del importører tar er det kanskje ikke så rart og litt parallellimport kan nok være med på holde prisene nede. Å handle fra offisiell importør kan ha sine fordeler mtp service og garanti, i teorien burde disse være best skikket til å utføre reparasjoner og ha nødvendige deler på lager, men erfaringen på det punktet er som sagt litt rufsete. Noen burde kanskje sutre litt mindre over "pirater" og heller feie litt hardere for egen dør.

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder "pirat" eller mer korrekt parallellimport så er det ikke noe kriminelt over det. Svjv har ingen rett til monopol på import av varer, selv om produsent muligens kan velge å ikke selge til andre enn sine samarbeidspartner.

Nå, er du nå sikker på dette?

Link to comment
Share on other sites

Det har vel ofte vært snakk om avtaler mellom produsent og importør, Ikke nasjoinale lover.
Korrekt, men de er som regel slik at de begrenser hvem fabrikken kan selge til i det aktuelle land. Det er lite de kan gjøre dersom jeg kjøpet x antall av noe i utlandet og importere dette til Norge for salg.

 

Deli Deluca kjøpte f. eks. vossevann i USA og reimmportere det til Norge, fordi de ikke fikk kjøpt det her...

Link to comment
Share on other sites

Det er kanskje slik at med dagens marked så har kanske ikkje alle småsjapper leverett lenger? Det er trist, men som sagt over her så har jo internett laga eit heilt nytt marked som dekker mange fleir. Det er såklart kundene som bestemmer utfallet, men det er vel stor fare for at framtida erlik færre men større aktører.

Link to comment
Share on other sites

Helt utrolig hva folk mener de skal ha av service og oppfølging på en vare til 5-10000 kroner...

 

Litt usikker på om du bruker ironi som Baldric i Black Adder,like goldy, and bronzy,only its made out of iron..

Uansett, hvis jeg i mitt daglige virke skulle ignorert en til tider god, eller fremtidig kunde når det gjelder service, pga at han ikke hadde svidd av det jeg skulle ønsket han brukte. Kunne jeg like gjerne meldt meg på NAV. Service bør ikke avhenge pris. Det har med hederlighet å gjøre

Link to comment
Share on other sites

Som jeg ser det så er det ikke bare kundeservice som spiller en rolle men også hvordan en fabrikk ønsker at sin agent, som skal være en representant for dem, skal ta vare på sine kunder så de fortsetter å kjøpe våpen fra dem.

 

Is there a will there is a way

 

 

Sent from my iPad using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke erfaring fra børsemakere/agentur etc i norge. Når jeg leser denne tråden så får jeg ikke noe godt inntrykk. Trådtittel er jo da også elendige importører.

 

Jeg skal ta et eksempel fra den lokale sportsbutikken, når jeg og kona skulle ha nye sykler. Hun går inn der og sier at hun skal ha ny sykkel og sier hva hun skal bruke den til. Selgeren viser frem en sykkel og sier at denne er grei. Min kone sier at hun vil ha en god sykkel, ikke en som er grei, hun har også nevnt ordet hybrid, selger peker på den samme sykkelen, som er en standard dame sykkel, og sier at dette er en god sykkel. Da var det bare å komme seg ut. Hun ringte XXl og forklarte det samme angående bruk, hvorpå de sier at da skal du ha denne sykkelen (merke).

 

Problemet for lokale sportsbutikker er at de ikke kan ha eksperter på egne områder, men må ha generell kunnskap om alt. At en mekaniker (børsemaker) skal drive i salgs/service bransjen byr også på utfordringer. Hvis kona var utdannet i den næringen så kunne hun tatt seg av det. :)

 

Kanskje børsemakere/importører/agenturer kunne samarbeide om lager på våpendeler uavhengig av merke. et slags nasjonalt/nordisk Midway?

Link to comment
Share on other sites

Vi må vel kunne skille mellom snørr og barter her, ingen mener vel i fullt alvor at importør skal stå ansvarlig for varer han ikke selv har tatt inn?

 

Hva er forskjellen på et våpen og f.eks en privatimportert bil? Jeg bare lurer? Får du ikke service på en Tyskimportert bil hos norske forhandlere?

"Nei, den tar ikke jeg i for jeg har ikke importert den.." Snakk om å skyte seg i foten :roll:

 

At noen ser seg lei på paralellimport og kjøp fra utlandet er en ting, men her er det snakk om ren service i å skaffe en del.

Som representant for et merkenavn bør en i det minste kunne skaffe deler og gi service som ikke er reklamasjon.

 

Jeg kjøpte en Tissot klokke til 2000,- på ferie i Tyrkia for et par år siden. Hadde en reklamasjon, og leverte den inn hos nærmeste urmaker som solgte merket. Garantibeviset er internasjonalt så han fiksa klokka gratis og sendte regninga til den norske importøren, som igjen fikk dette dekket av fabrikken. DET er service.

Link to comment
Share on other sites

Mye snørr og barter i denne tråden.

 

Nr 1 å sammenligne bil med våpen, der bil er det ettermarkedet er der man tjener pengene og ikke på selve varen blir fullstendig søkt. Når var det sist en børsemaker kunne forlange 1200,-/t + mva for å skru på en pistol til 8-10 000,-? I tillegg snakker en om deler til en dullion modeller der de fleste delene koster 20-150,-/stk. Med kanskje 100 solgte enheter i løpet av 1-2 år er det begrenset hva en kan ligge med av deler. Det er også veldig begrenset hvilket påslag en får til om en skal bruke 1-2t på å skaffe delene. Husker tilbake fra gamle Norvåpen's tid at vi måtte kutte ut reparasjoner av gamle våpen. Rett og slett fordi en brukte ofte 3-4 timer på å skaffe deler, mens delene kostet 200,-. Ingen som betaler 2200,- for en del til 200,- (400t + mva + 200,- delekostnad) og ergo tapte man 2000,- på den jobben sammenlignet med å gjøre en annen jobb der man faktisk kunne fakturere timeforbruket. Og 2000,- i tap på en jobb betyr veldig mye i så små enheter som de fleste våpenbutikker er. Om det da plutselig skjer med 10 jobber skjønner alle at det ikke bare er viljen som blir problemet da. Skulle like å se de av brukerne her som i løpet av ett år ville spandert 40-50 000,- på "kunder" som ikke engang har vært det.......

 

Så uansett hva folk tror og mener er garanti og reklamasjoner en kostnad og dessverre er det i bransjen slik at importør er den som dekker den kostnaden. Fabrikken dekker i de fleste tilfeller delene og eventuelt byttevåpen om det er noe som er feilprodusert. Ny del eller vare er veldig langt fra å dekke alle kostandene ved ett eventuelt bytte av våpen. Når det er situasjonen er det også slik at importør vegrer seg fra å ta garantiansvar for varer som ikke er solgt via vanlig system da kunden i de fleste tilfeller ikke ønsker å betale de faktiske kostandene. Når man sparer 20-25% ved å handle varen fra en nettbutikk i utlandet må man også innkalkulere med garantikostnad på samme måte som elendige importører må. Siden Pardini var nevnt er vel 20%/ dvs ca 3000,- omtrent i gata.

 

I etterkant blir det selvfølgelig leven fra kunden som ville ha varen for ingenting i første omgang og bestiller den fra en leverandør som kan selge varen billigere nettopp fordi han/hun ikke trenger å bekymre seg for ansvaret med garantier i etterkant da kunden er såpass langt borte og ikke klarer å åpne skylappene såpass langt ut at han/hun er i stand til å se hele bildet i hva man betaler for.

 

Kostnadene ved en garanti reparasjon er langt høyere enn 500,- som noen antydet her var en passe prisforskjell. Bare postgangen av en vare fram eller tilbake er nesten det. Med 2-3 t i arbeid og børsemakeren skal kunne ta normalt betalt er prisforskjellen 1500-2000,- mer riktig. Brått var ikke importen så veldig lønnsom allikevel.

 

Er ikke noe innlegg imot egenimport om noen tolker det som det. Men en bør være såpass edruelig når man presenterer regnestykkene og ta med risikoen man løper ved å gjøre alt selv. Akkurat på samme måte som man må ved all annen parallellimport.

Link to comment
Share on other sites

Denne tråden får våpenbransjen til å framstå som noen uprofesjonelle sutrekopper :twisted: . Hvis tiden som medgår for bestilling av deler overstiger selve utbedringen så er dette selvfølgelig butikk/børsemaker/importør sitt problem. Hvis det ikke eksisterer et digitalt katalogsystem for "dine" merker som butikk/børsemaker, er det bransjen som har et problem. I bilbransjen(tror egentlig alle mekk-bransjer) med flere deler, årganger, modeller og merker finnes det katalogsystemer knyttet til sentrale delelagre.

 

Hvis våpenbransjen drives så amatørmessig at de ikke klarer å "sørve" et relativt begrenset våpenmiljø i Norge med normal fortjeneste på deler+arbeid(også på parallellimporterte "objekter"), så betyr det bare at de "merkelinjene" med mer kostnadseffektivt tilbud til ettermarkedet overtar. Produsenter sitter heller ikke i all evighet å ser en norsk importør avvise/skremme bort kunder til egne deler.

 

 

AS :roll:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

ergo tapte man 2000,- på den jobben sammenlignet med å gjøre en annen jobb der man faktisk kunne fakturere timeforbruket.

Dette høres ut som et symptom på dårlig samarbeid mellom forhandler/merkeverksted/importør/fabrikant, eventuelt dårlig forretningssans hos forhandler/verksted. Hvis det er en noenlunde kurant modell av et merke som man er forhandler for, så må det kunne forventes at man kan skaffe deler på en enkel måte via fabrikantens katalog. Så kan man heller øke prisen på gamle deler til den når smertepunktet og får kunden til å skjønne at det er på tide å hoppe på det gode tilbudet man har på nytt våpen.

 

Å lete med lys og lykte etter deler til en dings som ble produsert ved frontlinjen i 1. verdenskrig og som det fins to stykker av i Norge er noe annet. Da mener jeg at enten så må kunden stille med deler eller godta å betale for hvert minutt som brukes på jobben, om det så involverer turer til skumle havnekneiper i Marseille eller langvarig surfing på den delen av internett der rød skrift på blå bakgrunn fremdeles er regnet som god design.

Link to comment
Share on other sites

Mitt poeng i å sammenligne bil og våpen var muligens noe unyansert, men hovedpoenget var service.

I dag er det enkelt for en forhandler å gi service ved å bestille varen for kunden gjennom f.eks midway eller brownell der og da.

Det er ren service for folk som ikke evner å gjøre det selv...

 

Jeg har stort sett god erfaring i at bransjen får tak i det man vil ha, MEN man kan ikke forvente å finne alle spesialdeler og modeller

hos alle forhandlere, og da mener jeg også spesialforretningene som Jaktdepotet og Jakt & Friluft.

 

Hvis noen husker hvordan Aaberg drev på som Sako importør, så vil jeg si at han skaffet ALT til Sako, og i tillegg hadde et

meget stort lager. Han tjente penger også og hadde ingen problemer med å få tak i noe som helst til en hvilken som helst Sako modell.

Det kunne ta tid, javel, men han fikk tak i det.

Jeg knakk avtrekkerhaken på en S491 i 6mm PPC USA. Gjett om han hadde den på lager flere år etter at han faktisk ikke hadde agenturet lenger?

Sikkert den eneste han hadde solgt, men poenget var at han drev på omtrent som bilforhandlerne. Stort lager og direkte kontakt med fabrikken.

Link to comment
Share on other sites

Ferskt eksempel: sendte forhandler innvilget tillatelse 21.06.13, overførte restbeløp 80% tidlig 24/06, scannet og sendte legtimasjon samme dag.

I dag etterlyste jeg varen, forhandler kunne ikke forklare hvorfor den ikke var sendt. Erketypisk norsk slendrian. Våpenbransjen har langt på vei, det samme problemet som bilbransjen, marginal eller i verste fall ingen forståelse av kundens forventninger.

Link to comment
Share on other sites

Jeg lar ofte deletilgang og service avgjøre valg av merke. Feks fikk jeg en pakning til en 10-15år gammel elektrisk Husquarna motorsag på dagen, da blir det fort til at den butikken blir 1. stopp neste gang en skal ha noe, og om de ikke har det jeg trenger (eller prisen er veldig feil) vil jeg nok likevel foretrekke et merke de fører. For bil er det samme sak, slev om den lokale VW/Audi-sjappa er så-som-så på reparasjoner er deleverkstedet helt ypperlig. Det er noe av grunnen til at jeg fortsatt kjører Audi, trenger jeg en merkedel har de det enten på lager eller skaffer det som et olja lyn.

Link to comment
Share on other sites

Og i denne tråden ser en hvorfor færre og færre butikker finnes i bransjen; varen skal være billigst mulig og servicen utrolig god.....

 

Ja, faktisk :twisted: Det er jo dette som kreves i alle andre bransjer :idea: Bransjen vil på sikt bestå av færre og større aktører som vil måtte strømlinjeforme detalj og service-linjene. Det har allerede etablert seg slik at mindre aktører på småplasser benytter seg av sentraliserte børsemakertjenester. Trolig vil flere store aktører sluke (etter)markedet hvor lav pris OG service vil bli en forutsetning for å overleve. Aktørene vil på sikt sitte igjen med "sine" merker der hele kjeden fra fabrikk til kunde klarer å levere dette :|

 

Den lokale aktøren vil ikke kunne overleve på et kundegrunnlag(1000stk) i ei lita bygd, ei heller med et delelager hvor 300 (dele)kunder i året legger igjen 1000,- hver :( .

 

AS :forvirra:

Link to comment
Share on other sites

De forskjellige landene/importørene har forskjellige standard-utstyrspakker for "samme" bilmodell. Kort fortalt, betyr det at f.eks. en standard 2011 BMW 5-serie IA som selges for det tyske markedet, ikke har samme spesifikasjoner som en som selges for det norske. Allikevel, så privatimporterer man i stor skala og hva som følger med av utstyr kan være komplisert. -For ikke å snakke om engangsavgifter, C02, effekt, valutakurs, veksling, osv.osv. Nå har jeg ikke listeprisen for en slik bil i hodet, men Audi A6 og BMW 5-serie starter vanligvis på +1/2-mill. med minimum av utstyr og setevarmere o.l. Hvorfor i alle dager kjøper man en ny, flott A6-bruktbil i utlandet? Det må vel være stor risiko når man kjøper en komplisert bil i forhold til en enkel pardini..

 

-Pris

-Utvalg

-Kundeservice

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg velger å tro at måten en samtale utvikler seg på (kunde vs. betjening) kan ha forskjellig

utgangspunkt. Jeg skjønner godt at kommer det en kunde inn og bråkjekt nesten forlanger at

noe skal repareres på garantien når noe ikke er kjøpt der, kan få blodet til å koke uansett

hvem forhandler eller børsemaker det er snakk om.

 

Leser man igjennom denne tråden, så er det jo 50% som mener at børselars skal jobbe gratis

med fiks og rep på ting som ikke er kjøpt der, med referanse til Bilindustri og fragivelse av

agentur o.s.v. Tipper pipa hadde fått en annen lyd om desse butikkene la ned og man ikke fikk

tak i noen ting.

 

Kommer man derimot inn i butikken og helt klart ønsker en tjeneste man vil betale for, så

tror jeg ikke det er noe problem.

Link to comment
Share on other sites

Jeg velger å tro at måten en samtale utvikler seg på (kunde vs. betjening) kan ha forskjellig

utgangspunkt. Jeg skjønner godt at kommer det en kunde inn og bråkjekt nesten forlanger at

noe skal repareres på garantien når noe ikke er kjøpt der, kan få blodet til å koke uansett

hvem forhandler eller børsemaker det er snakk om.

 

Leser man igjennom denne tråden, så er det jo 50% som mener at børselars skal jobbe gratis

med fiks og rep på ting som ikke er kjøpt der, med referanse til Bilindustri og fragivelse av

agentur o.s.v. Tipper pipa hadde fått en annen lyd om desse butikkene la ned og man ikke fikk

tak i noen ting.

 

Kommer man derimot inn i butikken og helt klart ønsker en tjeneste man vil betale for, så

tror jeg ikke det er noe problem.

 

 

Men det er jo ikke importøren som har bestemt at det skal være en garanti på ett våpen. Hva skal en importør av Taurus (som forøvrig har livstidgaranti på nye våpen) gjøre når han får en henvendelse fra en kunde som har kjøpt en Taurus som er parallellimportert av en forhandler i Norge, eller hva hvis den butikken som parallellimporterte våpenet har gått konk eller pangen ble med på ett flyttelass fra det store utland.

 

Man kan jo si at det er synd trist leit og henvise til forhandler som har importert den hvor forhandler henviser til importøren eller fabrikken og fabrikken henviser til importøren og det blir en evig sirkel av hvem som skal ta det. Men jeg mener at dette er noe som en offisiel importør av ett merke må ha klarert med produsenten når man signerer papirene, sørge for at fabrikken backer den garantien de har på produktene sine også gjelder for varer som ikke har gått gjennom dem. Jeg vil si at en god del av ansvaret også ligger på fabrikken og at de står bak garantiene de gir.

Link to comment
Share on other sites

forlanger at noe skal repareres på garantien når noe ikke er kjøpt der

EU er klare på at garantier skal gjelde i hele EU/EØS området, ikke bare opprinnelsesland for kjøpet:

I garantibestemmelsene for iPhone opererte Apple med en ”country of purchase”-regel, som innebar at garantireparasjon av ødelagte eller mangelfulle iPhones kun var tilgjengelig i det landet telefonen var kjøpt. Hadde man kjøpt en iPhone utenfor sitt eget hjemland, og den begynte å synge på siste verset litt for tidlig, måtte man således sende telefonen tilbake til kjøpslandet for reparasjon, selv om det fantes Apple-forhandlere i eget land. Kommisjonen mente at denne regelen kunne motvirke at europeiske forbrukere kjøpte iPhone utenfor sitt hjemland, noe som kunne utgjøre en ulovlig geografisk markedsdeling.

Også i denne saken har Apple valgt å gi etter for presset fra Kommisjonen.Selskapet annonserte nylig at alle deres forhandlere heretter skal tilby garantireparasjon uansett hvilket EU- eller EØS-land Apple-produktet er kjøpt i.

 

(http://www.grette.no/no/Medarbeidere/Thomas-Flo-Haugaard/Apple-gir-etter-for-presset-fra-EU/)

 

Apple valgte naturligvis dette fremfor å få saken trevlet gjennom rettsapparatet i EU - mest sannsynlig med samme utfall - med de kostnadene det ville medført. Jeg tviler sterkt på at det fins mange produsenter av ditt eller datt som har ressurser til å utfordre EU-kommisjonen i dette spørsmålet.

 

Man har imidlertid ikke reklamasjonsrett etter norsk lovverk på varer kjøpt i utlandet. Derfor kan jeg ikke kreve å få min hypotetiske S&W fra Danmark fikset av en norsk forretning hvis det for eksempel dukker opp en mangel etter forbrukerkjøpsloven innen fem år (reklamasjonsretten) men etter at garantien er utløpt. Det alene burde være grunn nok til å kjøpe i Norge og ikke i huttiheita. Jeg vil mye heller kunne gå inn i en butikk og slå fast at dette skal de fikse fordi Stortinget sier det, enn å gå inn i samme butikken og krangle frem og tilbake om hva som er dekket av hvilken garanti og om de er ansvarlig siden de ikke har solgt tingesten osv.

Link to comment
Share on other sites

http://www.forbrukereuropa.no/index.php ... asjon.html" target="_blank

 

Hva er garanti?

En garanti er en avtale mellom deg og selgeren eller produsenten av en vare. Ta derfor godt vare på garantiavtalen. Noen ganger er det kvitteringen som er garantibeviset. Garantien skal gi deg rettigheter ut over det som følger av landets forbrukerlovgivning. Det er viktig at du leser vilkårene i garantiavtalen nøye. Undersøk om garantien gjelder i Norge og at det finnes en norsk forhandler slik at du kan få reparert eller byttet varen i Norge. Sjekk også hva slags feil og mangler garantien gjelder, og hvor lenge.

Link to comment
Share on other sites

Dem fleste produsentene sier at garantiarbeid skal utføres på fabrikk, så da kan dere bare begynne

og sende ting i retur (via forhandler) til f.eks smith & wesson. Da blir det ikke mange feltstevner det

nærmeste året.

 

Stiller meg tvilende til at forhandlere i Norge og andre land blir kompensert fra fabrikk på garantarbeid

på våpen. På biler...ja, men det er en helt annen sak.

 

Så derfor, så er nok den lokale service en sak der servise og garanti instillingen øker proposjonalt med

hvor mye som er handlet der, og har du ikke handlet der, så kan nok winge eller børselars vere behjelpelig

med å sende jernet til fabrikant............

Link to comment
Share on other sites

Du har ikke reklamsjonsrett hos norsk forhandler/importør på noe du har kjøpt i feks Danmark.

 

 

Siden bil trekkes fram hele tiden her; hvordan er det EGENTLIG med bil og garanti ved import fra utlandet?

 

http://www.forbrukereuropa.no/index.php ... rt/garanti

Garanti fra produsent

 

De fleste store bilprodusenter utsteder en nybilgaranti. Denne kan ha varighet på 1 til 3 år, avhengig av land og merke. Undersøk med produsenten hvilken garanti som gjelder for din bil, og be om å få tilsendt vilkårene. Hovedregelen i EU- og EØS-land er at en forbruker ikke har rettigheter ift. andre salgsledd enn forhandleren. Det vil si at produsenten ikke har et lovpliktig ansvar for feil og mangler overfor en forbruker. Unntak finnes for eksempelvis helsefarlige produkter. Dette innebærer at den avtalemessige garantien er avgjørende for dine rettigheter.

 

Dersom du mener feilen bør dekkes av produksjonsgarantien, bør det avtales om feilen kan utbedres gjennom en lokal merkeforhandler/verksted i Norge.

Link to comment
Share on other sites

Nettopp derfor er det mer fordelaktig å kunne påberope seg reklamasjonsretten, da forhandleren da må stille lånevåpen til rådighet dersom reparasjonen ventes å ta mer enn 14 dager ;)

Nå tror jeg dette går helt ut av proposjoner.

 

Mener du virkelig at du kan kjøpe et jern i danmark, for å så gå til winge og be om å få lånevåpen

mens jernet ditt sendes til usa for reprasjon ?..........og.......det er etter du kanskje har kranglet om

hvorvidt winge kunne jobbe gratis for å få fikset det lokalt som en garantisak når dem ikke har tjent

ett eneste øre på å selge deg noe ?.........

 

Nå er det på tide og koble seg av........

Link to comment
Share on other sites

Chiefen: Jeg er klar over det - det er et godt argument for å kjøpe ting i Norge. Men det som står hos Forbruker Europa om garanti syns jeg er litt misvisende, og jeg mener det må ses i sammenheng med at det ikke uten videre er lov å lage til avdelte geografiske markedsområder innenfor EU. Det følger jo logisk av EU-kommisjonens standpunkt overfor Apple at man kan gjøre krav ihht produsentens garanti gjeldende overfor en lokal forhandler av et merke - en eventuell reservasjon om at garantien ikke gjelder utenfor kjøpslandet vil være like uakseptabel fra CZ som fra Apple.

 

S.O.N.: Les det jeg skrev. Det er ikke reklamasjonsrett etter norsk forbrukerlovgivning på varer man har handlet i utlandet. Kjøper jeg derimot en vare i Norge, og det dukker opp en mangel som gir grunnlag for reklamasjon, så skal det stilles erstatningsvare til rådighet for forbruker. Et typisk eksempel er at mobiltelefonen din må fikses pga mangel, du har da krav på en noenlunde tilsvarende enhet i mellomtiden - altså hvis reparasjonen tar mer enn en viss tid (om ikke hukommelsen svikter helt her er det altså 14 dager).

 

Derfor (blant annet) kjøper jeg så og si alt jeg skal ha i Norge, og helst i en forretning jeg kan gå inn i og få et vettugt svar ut av på eventuelle spørsmål. Jeg pruter ikke engang (ok, av og til da ;) )

Link to comment
Share on other sites

Tror bjorktorks er inne på noe viktig her:

Det følger jo logisk av EU-kommisjonens standpunkt overfor Apple at man kan gjøre krav ihht produsentens garanti gjeldende overfor en lokal forhandler av et merke

 

Om regelen forhindrer produsenten å gi forskjellige garantier i forskjellige regioner vet jeg ikke, men som et minimum krever den slike jeg ser det at garantien som gies skal være tilgjengelig i hele EØS. At varen forflytter seg innenfor EØS har ingenting å si, så en garanti gitt i Danmark må holdes også for Norske kunder.

 

Reklamasjoner etter kjøpslov er en helt annen diskusjon, der gjelder rett hvor varen ble kjøpt. Der vil 1. stopp sannsynligvis være retur til forhandler.

Link to comment
Share on other sites

En ting jeg undrer meg over, og det er dette at produsentene ofte bruker forskjellige priser på varene sine etter hvilket land de skal til

 

Har hørt om flere tilfeller der prisen stiger med betydelige summer i det øyeblikk Norge blir endestasjon. Tenkte det skulle nevnes siden Danskene nevnes som sted å handle varer, spesielt med tanke på nevnte prisdifferanse fra enkelte produsenter ved salg til t.d. Norge og Danmark.

 

En annen sak er hvor urimelige en del av posterne i denne tråden er i sin tro at det er importøren som bestemmer når og hvor mye han får inn fra produsent.

 

Enorme fraktkostnader, dårligere inn priser enn de aller fleste i verden får, vansker med å få levert de varene de bestiller, i hvertfall til noenlunde riktig tid o.s.v. er og blir harde fakta for mange. Skjemaveldet og eksport/import gebyrer der slike finnes gjør ikke saken bedre.

 

Dette er prisen vi betaler for å leve i ett høykostland, andre gjør hva de kan for å flå oss økonomisk. Si Norge til en hvilken som helst selger, og prisen hopper gjerne opp endel før man får sagt noe mer.

 

Dette gjelder ikke alt og alle, men nok til at man må ta det med i regnestykket. I tillegg kommer det at en del produsenter kun dekker delene, og ikke arbeidskost ved garanti repprasjoner. Som ikke gjør det enklere.

 

For øvrig kan produsenter bestemme at enkelte varer ikke skal selges i enkelte regioner (D.v.s, USA, eller EU, t.d er Zeis Conquest ett eksempel på dette, da det ikke skal selges via offisielle kanaler i Europa).

 

Og når jeg ser at Brownells og Midway dras frem, så gremmes jeg. Midway er dyr, treg og dessverre ofte eneste mulighet for en del varer her til lands. Brownells selger jo knappest noe som helst til Norge, grunnet kneblende eksportregler i USA. Det samme kan sies om det meste der borte. Diverse ulovlige tjuvtriks med frakt etc. regner jeg ikke med som reell mulighet.

Sannheten er at USA bugner over av det meste vi trenger eller kunne tenke oss, og at vi i prinsipp ikke har mulighet til å handle disse tingene. Eller rettere ikke til priser som samsvarer med kvaliteten.

Link to comment
Share on other sites

han mener nok at di ikke selger f.eks stokker, kikkerter, picatinny skinner eller magasin til norge. jeg har prøvd å bestille alle disse tingene ifra brownells til min ruger 10/22 denne uka. Fikk beskjed om at di ikke kunne sende noen av di tingene til meg på grunn av eksport regler :? jeg fikk bestille, men fikk ikke opp noe frakt pris. Så etter oen dager fikk jeg mail om at orderen var kanselert på grunn av eksport reglene :(

Link to comment
Share on other sites

Du kan jo prøve via Jetcarrier men det blir nok vanskelig der etterhvert også, har en kompis som har tatt inn en del våpendeler fra USA og han fikk nå beskjed fra Jetcarrier om at dette var siste gang de fortollet våpendeler for ham, neste gang måtte han sørge for fortollingen selv.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...