Jump to content

Elendige importører.


Erlend Meyer

Recommended Posts

@Varegg Det er helt tydelig at du ikke VIL forstå hva jeg mener og at enhver fortsatt samtale med deg er fullstendig nytteløst.

 

Ha en forstatt god helg.

 

Tror ingen, deg selv inklusive skjønner hva du mener.

 

Takk det samme.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 239
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Morten, hva mener du egentlig med det siste der? Er ikke så veldig lenge siden jeg handlet BX-25 magasin hos Søilen, og da var det ventelister og slikt fordi de ikke fikk tak i nok, men viljen var absolutt der. Jeg satt meg opp på liste og jeg skulle ha 4 stk., og så ble jeg ringt da de fikk dem og spurt om jeg fortsatt skulle ha dem. Svarte ja, betalte og hadde dem i posten to dager senere. Ryddig og god service spør du meg.

 

 

Har ikke hatt helt samme erfaring med magasin til Mini14 før. Da virket de litt tverre. Men kanskje det bare er meg. Har generelt ikke noe negativt å si om den importøren.

 

Ut i fra det du sier så høres det bedre ut nå iallefall. Tommel opp. :)

Link to comment
Share on other sites

Det lønner seg defintivt ikke å støtte sine merkevarer når alle kundene har kjøpt produktet et sted som ikke henter varen fra deg selv som agentur (Pirat/parallell import) men forlanger at du som agent skal ta vedlikehold...

 

Da må man ta en titt på prislisten sin. Jeg importerte en bil VW fra Tyskland. Skal Møller i Norge nekte å selge meg deler fordi jeg ikke har kjøpt bilen hos en av deres forhandlere?

 

Du burde være forpliktet til å lagerføre eller eventuelt kunne bestille alle reservedeler som er tilgjengelig fra produsenten innen rimelig tid som en forutsetning for å få agenturet. At agenturet skal fungere som et slags ekskluderende monopol synes jeg er helt forkastelig.

 

Man gjør selvsagt som bilimportørene, man "deler opp butikken" i nybilsalg, bruktbilsalg, og delesalg. Så får man sørge for at prisen på delene sørger for at "delebutikken" tjener penger på uavhengig grunnlag og ikke som et supplement til ny-salg.

 

Når det gjelder service så er saken selvsagt helt annerledes. Da kan man selvsagt forvente en viss oppfølging/service dersom man har kjøpt en nytt våpen. Dersom man har importert selv eller kjøpt brukt så betaler man vanlig pris for deler og arbeid (slik som på et hvilket som helst bilverksted).

 

Forbrukermyndighetene har gjenntatte ganger slått fast at parallell-import for privatpersoner er fult lovlig og legitimt. Dersom jeg hadde opplevd at en importør/forhandler hadde nektet meg å kjøpe deler fordi jeg ikke hadde kjøpt våpenet hos han, så hadde jeg klaget han inn for forbrukermyndigheter, og skrevet brev til produsent og "gud og hvermann". Slikt kan man bare ikke finne seg i.

 

Dersom det er en ikke søknadspliktig del så trenger jeg strengt tatt ikke engang å eie et våpen, kanskje jeg bare vil ha en spessiel del til et helt annet prosjekt (ja, noe søkt, men at en forhandler av epler, biler, spiker eller våpen nekter en kunde å handle uten saklig grunn er diskriminering og det er ulovlig).

 

Jeg har selv veldig begrenset erfaring med både kjøp av deler og verksted men er ut i fra det jeg leser og har hørt fra andre ganske "sjokkert" både over at forhandlerer kan få seg til å prøve seg på slikt, og at forbrukere finner seg i det.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tviler på at det finnes en eneste lov som regulerer hvilke jobber en børsemaker velger å ta på seg....

 

Men som sagt, noen vil ha alt, med en gang, i både pose og sekk.

 

Det er faktisk ulovlig å nekte å selge deler til noen kunder. Altså å selge deler til kunder som har kjøpt våpen hos deg, men nekte å selge det samme produktet til andre er faktisk ikke lov.

 

Og så har man de krav produsenten kan stille til importøren. Jeg kan godt kjøpe et sony-produkt hvor som helst i verden, og sony-verksted i Norge reparerer det gratis (må sørge for transport/porto selv) så sant det er innenfor garanti.

 

Det er IKKE slik at at butikk kan velge å ekskludere kunder etter eget ønske. Det samme gjelder forsåvidt håndtverkertjenester. Men når det gjelder kostnadsfrie garantireperasjoner så er det selvsagt en sak som må reguleres av avtaler mellom produsent og importører.

Link to comment
Share on other sites

Ifølge hvilken lov er det ulovlig for et firma å nekte å selge deg en tjeneste eller et produkt?

 

Og igjen så må det påpekes at norsk importør ikke nødvendigvis har garantiansvar for noe du har kjøpt i utlandet og ihvertfall ikke i en annen verdensdel, de aller fleste gjør det men det må ikke forveksles med at de må gjøre det ...

Link to comment
Share on other sites

Straffelovens § 349A er vel det nærmeste man kommer:

 

 

§ 349a.

Med bøter eller fengsel inntil 6 måneder straffes den som i ervervsmessig eller liknende virksomhet, på grunn av en persons religion eller livssyn, hudfarge eller nasjonale eller etniske opprinnelse nekter ham varer eller tjenester på de vilkår som gjelder for andre. På samme måte straffes den som i slik virksomhet nekter en person varer eller tjenester som nevnt på grunn av hans homofile legning, leveform eller orientering.

På samme måte straffes den som av slik grunn som nevnt i første ledd, nekter en person adgang til offentlig forestilling eller oppvisning eller annen offentlig sammenkomst på de vilkår som gjelder for andre.

På samme vis straffes også den som tilskynder eller på annen måte medvirker til en handling som nevnt i første eller annet ledd.

 

Men å nekte å selge deg reservedeler fordi selger synes du er dum som har importert det selv, det kan han nok gjøre, selv om det oppleves som svært urimelig. Du har nok ikke en stor sak med mindre du er mørkhudet og/eller homofil. :winke1:

 

Hva da med f.eks. bruktvåpen? Vil vi ha det sånn at du må bevise at du har kjøpt et spesifikt våpen i en spesifikk butikk for å få handle reservedeler? Jeg vet hvis jeg noengang hadde opplevd noe slikt så hadde jeg aldri handlet mer i den butikken ihvertfall. Jeg synes det er mer eller mindre ren drittsekkoppførsel, men det er nok ikke forbudt av den grunn.

Link to comment
Share on other sites

Men for å komme med et eksempel. Driveren av Børselars AS livnærte seg utmerket som vaskemaskin repratør før han fikk anledning til å jobbe med sin hobby og interesse. Om kundene ikke er vilige til å betale det han vil ha for at dte skal være interessant å drive butikk, så kan han nok en gang leve godt av å jobbe med vaskemaskiner.

 

Etter å ha blitt forsøkt rundlurt av denne forhandleren ved kjøp av en rifle, så hadde jeg ikke felt en tåre om hele gjengen bestemte seg for å mekke vaskemaskiner. For å gjøre en lang historie kort: jeg kjøpte en 1895 CB som jeg fikk opplyst var ubrukt og betalte nypris for. Denne riflen fungerte rett og slett ikke. Det tok meg ikke lang tid å finne ut at nevnte rifle hadde vært registrert på to privatpersoner tidligere.

 

Jeg leverte den tilbake og fikk beskjed om at den skulle fikses i løpet av en uke. Et halvt år senere traff jeg tilfeldigvis firmaets børsemaker -som fremsto som en svært rederlig kar- og han fortalte at han ikke jobbet på denne rifletypen. Dette var interessant siden han jeg hadde snakket med stadig forsikret meg om at børsemakeren jobbet med min rifle...

 

Etter å ha konfrontert vedkommende per telefon fikk jeg beskjed om at han selv skulle "fikse" riflen. Dette ble utført med en dremmel gjennom utkasterporten. Riflen fungerte dermed enda dårligere enn før, i tillegg til at den hadde fått noen fine dremmelmerker i blåneringen.

 

Etter mye om og men fikk jeg pengene tilbake. Noen måneder senere fikk jeg kontakt med en ung fyr som hadde kjøpt en 1895 CB hos Skurkel... Børselars. Dette viste seg å være samme børse. Han hadde fått beskjed om at riflen var ubrukt og at forrige eier hadde blitt tvunget til å kvitte seg med den siden han var i ferd med å miste synet. Til opplysning kan jeg nevne at jeg ikke en gang bruker briller...

 

Så trenger vi slike forhandlere/ importører? Jeg klarer meg i hvertfall svært godt uten!

Link to comment
Share on other sites

En garantijobb er i prinsipp en jobb ingen tjener noe på dvs at jobben utføres til kostpris som igjen betyr at et stykke arbeid er utført til kroner 0 i fortjeneste og har du ikke fortjeneste så går du med tap siden du fortsatt må betale husleie, strøm o.l. ... det er alltid en kostnad.
Nå ja, det at en vis prosent av solgte varer kommer tilbake som reklamasjon/garantisak er allerede kalkulert inn prisen i alle ledd.

 

På mange måter oppsummerer du hele problemstillingen her Hjulsmellert, når man tar på seg et importør/grossist ansvar og de å være representant for fabrikken, så har man beregnet kostnadene og lagt de til prisene slik at man tjener penger på deet å ha agenturet. (Og selv et kommunistsvin som meg, fatter jo at man faktisk må tjene penger på en jobb/arbeid om man skal gidde å faktisk ha den) Men når noen da kommer med en vare kjøpt fra annen kilde kommer inn i systemet som ikke har bidratt til denne planlagte økonomiske "reserven" av garanti/reklamsjon/service jobber. Så undergraver det oppleget - og til syvende og sist gjør det det mindre interessant å tilby den varen for importør.

 

En aqnnen ting er dete med å "representere et merke" om jeg skulle begynne å selge BUL våpen i norge, og ta på mmeg agentur ansvar for det merket, ville det raskt blitt uinteressant å ha den fesjeften om jeg måtte dekke utgiftene med garanti/service og reklamasjon fra våpen kjøpt i Sverige og Danmark. Konsekvensen ville blitt nedleggelse og så inge BUL importør (igjen).

 

Forøvrig syns jeg man blander mye rart når man snakker om bil og våpen (til det sivile :wink: )... det ene er et stort marked med mye penger i omløp. Det andre er et stadigvekk mer marginalisert marked.

Link to comment
Share on other sites

@Malle

Jerg valgte eksemplet fordi jeg vet hva eier drev med før, ikke fordi de nødvendigvis er skinnende eksempler på god kundebehndling eller gloriøse importører av den hellige gral.

Kan forøvrig bekrefte historien din og selv fortelle at jeg har blitt løyet rett i annsiktet av vedkommende der selv.

 

Men den er viktig å skille mellom mann og sak i denne tråden (også) det er forskjell på snakke om det prinnsipiielle, og enkeltsaker. Og det finnes en del småforhandlere og bedrifter der ute som er _Elendige Importører: Memnm det er kanskje forskjell på hva "vi" opfatter som urimelig eller ikke.

Link to comment
Share on other sites

På mange måter oppsummerer du hele problemstillingen her Hjulsmellert, når man tar på seg et importør/grossist ansvar og de å være representant for fabrikken, så har man beregnet kostnadene og lagt de til prisene slik at man tjener penger på deet å ha agenturet.
Poenget er vel at det største påslaget for å dekke dette uansett er tatt av fabrikken og at agenturene stort sett sender kostaden videre til dem. Hvis de ikke har dette med i agenturavtalene sine er de jo ute å kjørere...
Link to comment
Share on other sites

Tror ikke helt du har skjønt poenget her wheelgunner, det påslaget i pris som vi snakker om her er noe du som kunde uansett må betale for at f.eks. meg som driver en forretning i det hele tatt skal kunne overleve, i sluttenden er det din oppførsel som kunde som er med og bestemmer prisnivå på produktene du kjøper.

 

En avtale mellom alle ledd i kjeden inneholder bl.a. noe vi kaller for forecast på utgifter i forbindelse med garantier, reklamasjoner, omleveringer og skader under transport f.eks ... utrolig nok er dette faktorer som over tid holder seg ganske konstante og lar seg beregne som endel av prissettingen på et produkt.

 

Det som er med å tippe vekta i ubalanse er når det kommer uforutsette utgifter som f.eks. kostnader ved garanti i feil ledd i kjeden, greit nok at fabrikken i sluttenden uansett betaler sin del men dette betyr at et produkt kjøpt nytt i Danmark hvor Dansk importør og Dansk forhandler skal betale sin del slipper unna fordi produktet ble handlet av en nordmann som da belaster en Norsk forhandler med en jobb de ikke har fortjeneste på salget av men må gjøre en gratisjobb på, du belaster Norsk importør med en utgift de ikke har med i beregningen sin.

 

Så tenker mange at dette blir jo likt for alle, nei det er feil ... her er det faktisk Norske bedrifter som sitter i sluttenden med et tap av overskudd på drift som gjør at de må heve prisene for å dekke inn tapet noe som igjen fører til at du som kunde rister på hodet over prisnivået og drar til Danmark neste gang også for å handle nytt.

Link to comment
Share on other sites

Det blir vel derfor det er banalt a sammenligne bransjene som solger tyskporduserte biler i store mengder, og de som selger amerikanske våpen. Å sende tilbake en revolver til USA er i bunn og grunn umulig. Og det er forhandleren som må dekke kostnadene. Å klage på at de har "dårlig" avtale har lite for seg,m de har den avtalen de har.

 

Mon tro om enkelte tror at enkelte representanter ikke ønsker å serve parallell importerte våpen på grunn av vond vilje og mangel på lovforståelse. Er det ikke mer sansynlig at det har med at det faktisk er reelle taps utgifter som ligger til grunn for dette, at å gjøre det til slutt vil føre til nedlegelse?

Link to comment
Share on other sites

Er det jeg har prøvd å forklare på flere forskjellige måter Hassel men det virker ikke som det synker inn.

 

Norske bedrifter strekker seg mye lenger enn det de trenger å gjøre i slike saker nettopp for å blidgjøre kundene sine, noe de får jævli lite kred for.

 

Oss norske forbrukere er de som klager mest på det vi kjøper i hele verden noe som generer enorme mengder garantiarbeid hos oss som ikke forefinnes i andre land, noe av det skyldes vær og vind som f.eks vinterrelaterte problemer men mesteparten er en lavere toleranse for feil og mangler og det andre er som nevnt i posten lenger opp.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

nja... jeg skjønner ham stort sett første gangen han forklarer noe jeg da. Men hvordan og om et budskap oppfattes er ofte også basert på mottakers forståelse av sender.

Som sosialist og lærer i grunnskolen sitter det svær langt inne for meg å si at jeg kanskje syns FRP har bedre tanker rundt sider ved skolevesenet en det F.eks SV har. Dette fordi jeg er polarisert til å mene at alt som kommer fra FRP er hjernedødt, ugjennomtenkt, populistisk vås... men når jeg klarer å se på sak og ikke budbringer kan jeg forholde meg til det som er reelt og presentert. Ikke krangle og være uenig av gammel vane.

Link to comment
Share on other sites

Nettopp.

 

Han og jeg hadde en lengre krangel som ikke førte noe sted tidligere i denne tråden som jeg sa rett ut at var uintressant å fortsette. Da han immidlertid forsatte å hakke også i andre tråder tok det desverre helt av.

 

Fullt mulig at han har rett i det han sier, men som kjent "presentation is everything".

Link to comment
Share on other sites

Dette tar jo helt av. Mye bedere å utveksle erfaringer om de forskjellige forhandlere/importører enn å diskutere biler og brus.

Selv har jeg som delvis aktiv skytter mye mer nytte av å vite hvem jeg kan stole på/er seriøse neste gang jeg skal bruke noen tusenlapper. Min mening. Håper ingen blir fornermet.

Link to comment
Share on other sites

Har planer om ny pardini, børselars eller HH? Pro & cons?

Det kommer vel an på hvor mange kroner du vil legge i det...? :-) Forøvrig er vel Pardinien kankje ikke merket med minst prakk.. Og BL ikke akkurat kjent for å være voldsomt medgjørlig om du trenger hjelp med en parallellimportert en...

Link to comment
Share on other sites

Om man bor på Østlandet så er det ikke mer en en 6-7 timer kjøretur (harrytur) til københavn for support om man skulle kjøpe pardini hos Huntershouse eller Karlslunde sport i København.

 

Med prisforskjellen mellom BL og nevnte forhandlere i Danmark, kan man jo få et par hyggelige turer med rød pølse til lunsj :lol:

 

Biler selv ned til Huntershouse til uka for å hente nye panger.

Link to comment
Share on other sites

:? Kanskje greit å kjøpe, men det blir litt drøyt å forholde sg til ved service og (garanti) arbeider..

Som Hassel sier: Hvor vil du kjøpe alt annet av ammo og våpenrelaterte ting hen? Våre børsemakere og våpenforretninger er avhengige av omsetning og salg. Støtter du og flere en butikk i Danmark kan konsekvensen bli at våre lokale butikker forsvinner..

Gjør dine våpenkjøp i NORGE! :wink:

Link to comment
Share on other sites

Om man bor på Østlandet så er det ikke mer en en 6-7 timer kjøretur (harrytur) til københavn for support om man skulle kjøpe pardini hos Huntershouse eller Karlslunde sport i København.

 

Med prisforskjellen mellom BL og nevnte forhandlere i Danmark, kan man jo få et par hyggelige turer med rød pølse til lunsj :lol:

 

Biler selv ned til Huntershouse til uka for å hente nye panger.

1-2 slike turer spiser opp prisforskjellen. Det er ikke gratis å fylle drivstoff og ete pølser heller. Hvor er man da...?......joda, man har ikke oppnådd noe annet en:

a) Man har svekket næringsgrunnlaget for en Norsk forhandler

b) Man har ikke spart en eneste krone.

c) Man har mye mere kav og mas med å bringe/hente bare for en service/garanti sak.

 

Når du står der da og trenger hjelp, så vil du mest sannsynleg opne lommeboka på vidt gap og bare be om lokal hjelp vist du trenger det for å få gjort ting raskt, selv om det kanskje ville vært berettiget reklamasjon eller garanti som du ikke gidder å reise til Danmark for å kreve.

 

Jeg er litt der at man bør støtte lokale forhandlere, men jeg skjønner at med kjøp på 2-3 våpen, så kan beløpene som spares friste dem fleste, men tenk likevel gjennom a,b,c ovenfor. Det er ikke sikkert det til slutt har blitt noe gevinst for noen.

Link to comment
Share on other sites

:shock: Vær veldig klar på at du selvsagt kan få et tilbud som er bedre enn veiledende pris også! Spesielt hvis du kjøper flere våpen, ammo eller annet i samme butikk. De aller fleste kjøper som regel litt annet samtidig hvis de besøker butikken.

Jeg fikk en meget god avtale sist jeg var hos Børselars og kommer nok til å benytte de på det meste av våpen / relatert for fremtiden..

Utrolig koselig betjening der også, blir fort til at man skravler seg inn i mer kjøp.. 8)

Link to comment
Share on other sites

Om man bor på Østlandet så er det ikke mer en en 6-7 timer kjøretur (harrytur) til københavn for support om man skulle kjøpe pardini hos Huntershouse eller Karlslunde sport i København.

 

Med prisforskjellen mellom BL og nevnte forhandlere i Danmark, kan man jo få et par hyggelige turer med rød pølse til lunsj :lol:

 

Biler selv ned til Huntershouse til uka for å hente nye panger.

1-2 slike turer spiser opp prisforskjellen. Det er ikke gratis å fylle drivstoff og ete pølser heller. Hvor er man da...?......joda, man har ikke oppnådd noe annet en:

a) Man har svekket næringsgrunnlaget for en Norsk forhandler

b) Man har ikke spart en eneste krone.

c) Man har mye mere kav og mas med å bringe/hente bare for en service/garanti sak.

 

Når du står der da og trenger hjelp, så vil du mest sannsynleg opne lommeboka på vidt gap og bare be om lokal hjelp vist du trenger det for å få gjort ting raskt, selv om det kanskje ville vært berettiget reklamasjon eller garanti som du ikke gidder å reise til Danmark for å kreve.

 

Jeg er litt der at man bør støtte lokale forhandlere, men jeg skjønner at med kjøp på 2-3 våpen, så kan beløpene som spares friste dem fleste, men tenk likevel gjennom a,b,c ovenfor. Det er ikke sikkert det til slutt har blitt noe gevinst for noen.

 

 

Er ikke uenig at man bør prioritere lokale forhandlerer når det er fornuftig, og det gjør jeg også, men noen ganger er ikke 25-35% prisforskjell fornuftig.

 

Og noen ganger er ikke tilgangen til ønsket våpen til stede ( når man har bestemt seg for noe nytt, så brenner det, og da ønsker man ikke å vente i 6-12 mnd), skal man da lide av at lokal forhandler/importør ikke engang ønsker å ta betalbar service på våpenet fordi det ikke er kjøpt hos dem, når de ikke kan levere innen rimelig tid.

 

Har skutt håndvåpen i 35 år, vært våpeneier i 30 år, og kan telle på 1 hånd ( les 1 gang) jeg har vårt nødt till og bruke en forhandler for garanti/reklamasjon. og det har vel passert en 30-40 våpen av typen S&W, Ruger, Hammerli, Sig, Springfield, Colt, Walther, Morini, Steyr o.s.v. hos meg på den tiden.

 

Er man en litt mer en normalt aktiv, (tipper det er de mest aktive og gamle ringrever som også importerer selv), så har man kanskje levert våpenet til en bøssemaker for diverse modifiseringer, nytt løp, pollert avtrekk, avtreksstopper, nye sikter o.s.v. og da er vel ikke garanti/reklamasjon fra forhandler/leverandør relevant lenger. Pluss som oftest er det den klubb lokale Reodor Felgen som ser på problemet først, før man tar veien til forhandler, for man ønsker jo egentlig ikke å levere våpenet fra seg.

 

Verden har blitt mindre, og tilgangen dermed større. Dette gjelder alle bransjer, og som forhandler og importør er man nødt til å tilpasse seg det markedet man er i.

 

Man kan begynne med å se på sin egen service, som å svare på telefon eller mailer, følge opp telefonsamtaler og mailer, ha relevant info og nogenlunde korrekte leveringstid på sine hjemmesider, er man flink på dette er det mye større sjanse for at pengene havner hos den lokale forhandler.

Link to comment
Share on other sites

Man kan forenkle hele bildet ved å si følgende.......og nå er det konkret Norge/Danmark

forholdet og våpen man snakker om (Ikke biler der verdien er en halv mill, med spesial

ordninger fordi biler er alleman's eie)

 

Å kjøpe noe hos en norsk forhandler kan sees på som at du kjøper varen med en forsikring.

Du betaler for at forhandleren skal overleve og at han skal yte en service tilbake når du trenger det.

 

Å kjøpe fra Danmark blir som å handle uten forsikring, for du gidder ikke å drive med å sende eller

reise opp/ned dit når noe er galt. Du velger da å ta risikoen på at det ikke oppstår en alvorlig feil som

normalt 'krever en forhandler el. børsmakers innsikt for å fikse'. Isteden så kjøper du reservedeler selv og bytter ut. Ting som oppstår er ofte tidligere fikset av noen veteraner i skytemiljøet og det er ofte man ser bedre fagkompetanse hos desse en hos en børsemaker.

 

Begynner man og skal reise til danmark for å reklamere, da kunne man like gjerne kjøpt fra Norsk forhandler for da går vinninga opp i spinninga som man sier. På litt lang sikt, så er man mest tjent med å støtte den lokale forhandler eksistens ved å kjøpe Norsk.

Link to comment
Share on other sites

Til TS:

Privatpersoner importerer biler med verdi milevis langt forbi en trofast pardini sin verdi. Neste har jeg hørt fra den lokale spåkona: siden det er så mange som ønsker å kjøpe fra Danmark, så er de så smarte der nede at de legger seg på pris rett under norsk, lokal importør. Kjøp norsk. Hvis det ikke er BL som er lokal importør, så står det sikkert noen rett bak i køen som ønsker å selge pardini i Norge.

 

Min pardini .22 LR er kjøpt hos BL av meg og har ikke hatt noen feilfunksjoneringer p.t.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
Når det gjelder service og ettermarked så er vel Våpenbransjen noe av det dårligste vi har i Norge.Har mange dårlige erfaringer,men velger og holde de for meg selv.Meget stort forbedrings potensiale her.

 

Dette er så rett som det kan bli. Selv jobber jeg i servicebransjen, helt tragiske opplevelser i de fleste våpenhandlere her på østlandet. Vi er en voksen kammerat gjeng på 3 stk som har hver av oss oppsøkt utallige butikker på epost, tlf og oppmøte i butikker i Drammen, Oslo og helt til Moss med omheng. Alle 3 av oss klare for å bruke en stor sum $. Man må draaaaa informasjon, priser og nesten legge seg i kassa for at butikkeier(anstatt) skal forstå at vi faktisk skal handle.

 

Hvorfor skal det være slik? Virker som 'alle' ansatte/eiere rund tom har tatt en overdose på slapphet og uintresserthet. At det går ann!

 

Det som skjer er av det blir tur til Danmark for å handle inn 10+ våpen med tilbehør! Tragisk butikk service i Norge.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Ja ja, jeg prøvde meg igjen. Vurderte en Manuhrin denne gang og prøvde derfor FØRST å kontakte den norske importøren på Dal. Hadde en enkel forespørsel om løpslengde og tilgjengelighet, hadde ikke søkt om ervervstillatelse på det tidspunktet da jeg var noe usikker på kalibervalg. Det varte og rakk og fikk ikke svar, jeg vendte meg mot mine danske venner og spurte etter våpen de ikke hadde på sin nettside. De svarte de skulle være på utkikk etter det jeg ønsket og mailet meg igjen en uke senere og kunne fortelle at de hadde fått tilgang til et aktuellt våpen.

Jeg leverer søknad-får etterhvert innvilget-sender til Dk og de søker om export-det blir innvilget og våpen er nå på vei til meg. Dette tar noen uker totalt.

 

Har fortsatt ikke hørt noe fra den norske importøren. Jeg gjorde iallefall et forsøk på å handle i Norge, men de var tydeligvis ikke så veldig interressert....

Link to comment
Share on other sites

:roll: Vær obs på at det er jakt nå.. Hvis en eller annen jeger får et rusk i optikken betyr det ofte at denne livsviktige feilen medfører telefonsamtaler i timevis. Og det er MANGE som ringer!

Hvorfor ikke ansette flere vil du vel spørre om? Det ønskelige hadde jo vært at de kunne svare alle telefoner og mailer øyeblikkelig i tillegg til å betjene alle kunder OG opprettholde et verksted med 1 times leveringstid..

Det ser ut til at vi får den servicen vi betaler for. Og det blir neppe bedre når folk skal spare noen kroner ved å handle på nett / utlandet..

:? Løsningen hadde vel vært høyere priser på alt og lengre leveringstider men det er vel heller ikke ønskelig?

Link to comment
Share on other sites

Det har ofte hendt at jeg har sendt forespørsler ang våpen til div firmaer...og private på fin og det er faktisk få som svarer på mail.......noen firmaer utmerker seg og svarer i løpet av kort tid men andre hører man aldri noe fra, jeg mener at har du en anonnse på finn så BØR du svare på mail, selv så jobber jeg ofte fra 0700 til 1900 og da er det enklere med en mail på kveldstid enn å bruke tid på tlf

Link to comment
Share on other sites

:roll: Vær obs på at det er jakt nå.. Hvis en eller annen jeger får et rusk i optikken betyr det ofte at denne livsviktige feilen medfører telefonsamtaler i timevis. Og det er MANGE som ringer!

Hvorfor ikke ansette flere vil du vel spørre om? Det ønskelige hadde jo vært at de kunne svare alle telefoner og mailer øyeblikkelig i tillegg til å betjene alle kunder OG opprettholde et verksted med 1 times leveringstid..

Det ser ut til at vi får den servicen vi betaler for. Og det blir neppe bedre når folk skal spare noen kroner ved å handle på nett / utlandet..

:? Løsningen hadde vel vært høyere priser på alt og lengre leveringstider men det er vel heller ikke ønskelig?

Jeg ber ikke om øyeblikkelig svar, ei heller service på timen. Men jeg forventer å få svar i løpet av en uke-det er ikke for mye å forlange av en som driver butikk. I dette tilfelle har det gått 5 uker på en enkel forespørsel. Hadde jeg fått svaret "hakke inne, veit ikke når jeg får det inn..." hadde jeg vært så uendelig mye mer fornøyd. Synes ikke jeg er kravstor!

Link to comment
Share on other sites

:roll: Vær obs på at det er jakt nå.. Det ser ut til at vi får den servicen vi betaler for. Og det blir neppe bedre når folk skal spare noen kroner ved å handle på nett / utlandet..

:? Løsningen hadde vel vært høyere priser på alt og lengre leveringstider men det er vel heller ikke ønskelig?

 

Her var jo ikke prisen som var avgjørende at det ble handel fra Danmark (vennligst les alt før du svarer, for å forsvare dine venner), men fullstendig ignorering av en potensiell kunde. Kunne vel ikke ha sagt tydligere at vi driter i henvendelse fra ukjente navn.

Dessverre er dette ikke noe som skjer bare i jakta i den sjappa.

 

Løsningen din med høyere priser faller på sin egen urimelighet:

Det er jo verdens høyeste priser allerede og alikevel er servicen dårlig :evil:

 

I Danmark med betydelig lavere priser er servicenivået ofte på topp :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...