Jump to content

Elendige importører.


Erlend Meyer

Recommended Posts

Hei hassel, splitter ut tråden i en ny diskusjon om du ikke har noe i mot det.

Nå har jeg hatt noen stusselige erfaringer med norske forhandlere også, men stort sett går det bra om man har realistiske forventninger.

 

Godt å høre at ikke alle har dårlig erfaring, men selv om tittelen er en spissformulering synes jeg det er mye slett arbeide der ute. En kamerat fikk nettopp igjen sin pistol etter å ha ventet på en utstøter i 1.5 år. Han ringte riktignok ikke hver måned for å mase, men når en annen børsemaker fikk ordnet problemet var tilbakemelding at Steenvåg hadde hatt delene på lager hele tiden og at problemet lå mer på forvirring fra lagersiden. Selv har jeg prøvd å få deler til en CZ 85 og fått til svar at det hadde de ikke på lager. WTF? Ikke noe tegn på at de kunne skaffe innenfor geologisk rimelig tid heller, bare et apatisk "neeeei, det har vi nok ikke". Og hva med tidligere importør av S&W som ikke ville selge meg en reservedel uten å få serienummer så han kunne sjekke om det kom fra hans partier? Vel, det var hans tap, jeg har fil og tålmodighet og resultatet ble bedre enn originalen. Men ærlig talt, jeg var så tom for ord at jeg bare la på uten å skjelle ut fyren som fortjent, hva sier man til slikt? Er det en voksen i nærheten jeg kan snakke med?

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 239
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Jeg forundrer meg over hvor vanskelig det skal være å skaffe deler, at våpen kan ta tid skjønner jeg, men når man skal ha tak i deler så virker det som det er like stor prosses som for komplette våpen.

 

 

Sent from my iPad using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Det er absolutt en del å ta tak i. og småforhandlerene MÅ fokusere på det, når de store konkurrentene (XXL osv) Kommer på markedet. Men jeg har også jobbet i bransjen (Vår tabbe var at vi glemte at vi også skulle tjene penger i tilegg til knallservice), og vil kommentere en del.

 

Og hva med tidligere importør av S&W som ikke ville selge meg en reservedel uten å få serienummer så han kunne sjekke om det kom fra hans partier?

Veldig vanlig problemstilling, som var viktig for en ti års tid siden når pirat / Parallell importert ble stort. (les gjerne noen av børselars/pardini trådene om det) Den norske kunden forventer at han billigere innkjøpte pistol skal serves av den som sitter med de offisielle agenturet....

 

Videre er det ofte vanskelig for kunder å forstå at importørene kanksje bestiller en gagn i året. Så om du kjøper pistolett A rett etter de har kommet til landet og trenger en del etter en uke elelr to, så kan det være at det tar hønn lang tid å få tak i. Andre leser i blad eller på internett og går i butikken og vil ha superkul variant überpistolen de så, og blir grettne når man blir fortalt at man faktisk ikke har den eller kan skaffe den i løpet av mindre en ganske lang tid.

 

Men en av de største syndene både børsemakere og forhandlere gjør er å ikke si "nei, desverre - den kan jeg ikke skaffe, vi har prøvd men ikke lykkes" AAlt for mange sier "jaaa daaa" og håper at det kan skaffes eller at kunden glemmer det.

 

En siste ting er rykter og internett, en negativ erfaring spres fort og raskt - selv om det kan være kunden som har feil og er sur.... og da blir det ofte en vedtatt sannhet, fordi man har jo lest mange historier om den fæle butikken, selv om alt stammer fra samme opprinnelige kilde...

Link to comment
Share on other sites

Den norske kunden forventer at han billigere innkjøpte pistol skal serves av den som sitter med de offisielle agenturet.

Klart det finnes urimelige kunder, men jeg krevde da ikke service. Jeg ville kjøpe en del. Jeg visste nok at min trolig var parallellimportert, men hva om jeg hadde kjøpt den brukt i god tro? Er det noen måte å skape tillit til merket på?

Belanor oppførte seg liknende når jeg ringte med spørmål om kondens i min GPS. Jeg sa ærlig at det var en USA-modell, og var bare ute etter et råd men de ville ikke svare på noe med mindre jeg sendte den inn på service for egen regning :evil:

 

At nye eller sære modeller kan være et problem er greit nok, men ofte er det snakk om helt standard våpen som har vært på markedet i mange år. I ett tilfelle jeg hørte om var det umulig å oppdrive en ny pipe til en Beretta92!

 

Rekorden er vel likevel historien om Taurus fra en del år tilbake, importør gadd ikke å ta inn ekstra magasin siden det gikk så få av de og de ville bli så dyre. Kjedelig når man har kjøpt den til praktisk, eller hva? Det løste seg først når kjøper kontaktet Taurus direkte for å heve kjøpet, da fikk importør fort inn magasiner til en vettug pris :mrgreen:

 

Men en av de største syndene både børsemakere og forhandlere gjør er å ikke si "nei, desverre - den kan jeg ikke skaffe, vi har prøvd men ikke lykkes" AAlt for mange sier "jaaa daaa" og håper at det kan skaffes eller at kunden glemmer det.

Enig, det er den groveste og vanligste synden.

Link to comment
Share on other sites

Helt utrolig hva folk mener de skal ha av service og oppfølging på en vare til 5-10000 kroner...

 

Helt enig, men...

 

Jeg mener det ligger visse forpliktelser i å ha et agentur i et land. Det er ikke bare rettigheten eller muligheten til å selge det man har lyst til å selge. Hvis man supporterer merkenavnet med gode råd, service og reservedeler, ja så styrker man dette merkenavnet. Dette gjør at god service og oppfølging til en vare på 5000 kroner kan betale seg i det lange løp.

 

Og er man i tvil om salg av reservedeler kan lønne seg, så er det bare å sjekke priser på bildeler...

Link to comment
Share on other sites

Vi må vel kunne skille mellom snørr og barter her, ingen mener vel i fullt alvor at importør skal stå ansvarlig for varer han ikke selv har tatt inn? Men det er langt mellom det og å nekte å selge deler til folk, hva om det var et våpen en kar hadde tatt med på et flyttelass fra Sverige? Og hva med de som kjøper brukt, skal de måtte kreve kvittering fra butikk og sjekke om det våpenet var tatt inn offisielt? En del butikker importerer selv eller kjøper av "pirater" samtidig som de kjøper fra offisiell importør.

Link to comment
Share on other sites

Det lønner seg defintivt ikke å støtte sine merkevarer når alle kundene har kjøpt produktet et sted som ikke henter varen fra deg selv som agentur (Pirat/parallell import) men forlanger at du som agent skal ta vedlikehold...

hvis alle alltid kjøper varene sine andre steder så er det kanskje noe galt med prisene? eller for mange ledd som skal tjene på produktet. vet at forhandlere skal ha sunn inntjening,men prisen må være riktig for både kjøper og selger

Link to comment
Share on other sites

det vet jeg. men tenkte på når kunder kommer og skal bestille og blir møtt med motvilje. burde vel være bra for dem å få levert deler om ikke annet.

Link to comment
Share on other sites

Appropo snørr og bart, det er drøyt å kalle ting pirat/pirat-import når vi snakker om orginale deler kjøpt i annet marked.

 

Det er ok at du får et annet kontaktpunkt i forhold til garanti, men en produsent/importør bør stå inne for og supportere merkevaren sin uavhengig av hvor den er kjøpt.

 

Jeg mener å ha hørt at Leupold i Sverige ordner garantijobber på kikkertsikter som er handlet inn fra USA?

Link to comment
Share on other sites

I våpensammenheng har Pirat import aldri betydd kopier, men import utenfor den som sitter med agenturet, og betaler for å ha et reservedels lager osv.

Desuten er den triste erfaringen at del kunder faktisk ikke klarer å skille mellom snørr og barter i slike sammenhenger. Zeiss Norge har jo blant annet slitt med folk som lager bråk fordi de ikke har villet ta i Conquest sikter.

Link to comment
Share on other sites

Som jeg allerede har nevnt, les tårdene om børselars og pardini.

 

Det er ikke måte på hvor dårlig service det er, når man ikke får fikset sin dansk kjøpte Pardine der...

At det faktisk i det hele tatt undergtaver eksistensgrunnlaget for lokale Norske forettninger er det vist ikke så viktig med. Vi skal jo ha i pose og sekk.

 

At du ikke syns en minst 20år gammel definert og ofte omtalt uttrykksform ikke stemmer med din oppfattning får stå for din regning.

Link to comment
Share on other sites

Skulle gjerne tatt æren for å ha så stor definisjonsmakt i det internasjonale samfunnet at det er min oppfattning at pirat betyr ulovlig kopi...

 

Skjønner godt at det er surt med lovlig konkurranse, men å nekte å selge reserverdeler eller å reparere noe som er solgt av andre, tatt i betrakning at de faktisk tar seg relativt godt betalt for dette, er etter mitt syn litt bittert og innesluttet.

 

Hvis folk krever ting på garanti av noen de ikke har kjøpt det av blir det derimot noe annet.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Er jo heilt greit å betale nokon prosent ekstra når du handler med den lokale importøren, men når prisforskjellene nermar seg 50% får det være grenser. Då skulle isåfall servicen vore upåklagelig.

 

Eg trur importøren hadde tjent på å presse prisane på f.eks våpen og heller trekke til seg ein større kundemasse, det er vel ein grunn til at folk handler fra Danmark.

Link to comment
Share on other sites

Det har du nok retrt i, og med internett og den globale tilgjengeligheten må man tilpasse seg. Men samtidig blir det også viktig for kundene å vurder kortsiktig mot langsiktig. Et eksempel er jo tilgang på kuler og krutt. Hvor skal man handle det om våpenforettningen ikke tjener nok penger til at det er interessant å drifte?

Link to comment
Share on other sites

"samtidig" er et utrykk som i denne sammenheng (jeg kjenner ikke til den internasjonale betydning utover den norske) indikerer at det ikek bare er Kunden som må vurdere kortsiktig profitt opp mot langsiktig avkastning. Det er er faktisk det det denne tråden også handler om, at forhandlere også gjør feil og dårlige vurderinger.

Dog, et lett eksempel - Børselars. De er vistnok drit dyre på Pardini og gir ikek service på danske pistoler. Men børselars er faktisk en av de våpenhandlerene som nå har vært lengst i drift i kongeriket, og det i en periode hvor mange andre har måttet sette kroken på døra. Kanskje de dyre prisene var et lurt valg alikevell?

Link to comment
Share on other sites

Børselars og Jaktcompagniet Evje er de jeg har best erfaring med og mest fornøyd med.

De bistår så godt de kan, og kan de ikke, så prøver de om de ikke allerede har prøvd.

Er disse to jeg bruker med mindre andre kjører billige kampanjer på ammo o.l. som de ikke kan matche uansett.

 

Nå er det også slik at jeg har flyttet fra sørlandet til østlandet og derfor blir Børselars mitt naturlige valg, men jeg vil ikke ha noen tvil om å sende et våpen til Evje dersom jeg trenger hjelp der i fra. Eller motsatt, handle der i fra.

 

Er synd Turut/Jakt og friluftsliv Hamar legger ned da, han som driver den virker som en real kar som har vært litt uheldig med sine ansatte. Kjøpte ei eske med .300 winmag 200grain Oryx for 500,- og det viste seg at det "bare" var 19 av 20 skudd oppi. Javel. Så har kanskje det ene skuddet falt ut eller blitt borte på noe vis. Men for 19 Oryx i 200gr til den prisen, så klager jeg ikke. Det er nesten halv pris hos de billigste, og halvpris hos de dyrere. Jeg overlever.

 

Men når det gjelder forhandlere generelt, så er de vel faktisk pliktig å ta inn reklamasjon/service så lenge de markedsfører et produkt som det er service, reklamasjon og garanti på, uavhengig om prisen er 100kr eller 30.000kr (korrigér meg gjerne om jeg tar feil nå). Noen er dårligere enn andre på dette men, jeg vil heller vri litt på det og si at forbrukere i Norge generelt er flinke til å bare finne seg i det enn å koble inn forbrukerrådet i slike saker der de har krav på service, reklamasjonsrett eller garanti.

Link to comment
Share on other sites

Dersom Børselars ikke tar service jobber på Pardinin privat importert fra Danmark så synes jeg det er dårlig. At de i slike tilfeller tar betalt som øvrige børsemaker arbeider er helt OK, men å nekte å ta i våpenet hører ikke noen sted hjemme.

Link to comment
Share on other sites

Dersom Børselars ikke tar service jobber på Pardinin privat importert fra Danmark så synes jeg det er dårlig. At de i slike tilfeller tar betalt som øvrige børsemaker arbeider er helt OK, men å nekte å ta i våpenet hører ikke noen sted hjemme.

 

Det er god mulighet for at det ikke er lovlig heller iht Norsk/EU konkurranse regler, i alle fall for arbeider innenfor fabrikkgaranti. Bilbransjen i EU hadde lenge et unntak fra de generelle konkurranse regler, dette unntaket ble for ganske få år siden opphevet. Så nå kan jeg kjøpe en Mercedes i tyskland, å begynner døra å ruste kan jeg gå til norsk forhandler å kreve å få den skiftet på fabrikkgaranti. Den norske forhandleren/importør må bare forsøke å smile pent og behandle meg som øvrige kunder.

Link to comment
Share on other sites

Så du har tenkt deg frem til at Børselars skal slutte å tjene penger på ha agentur? og bare være en børsmaker?

Tror ikke stoppestedet på Dal holder lenge da...

 

Tjener de ikke penger på agenturet så er det vel bare å si det fra seg. Jeg TROR ikke deres fremgangsmåte er lovlig iht Norsk/EU regelverk. Bilbransjen i EU strittet også i mot og gjorde det vanskelig for kundene, men noen advarsler og bøter i 100 milinoners klassen (neppe aktuelt her 8) ) så løste det seg.

Link to comment
Share on other sites

Hadde en Leatherman som jeg kjøpte fra statene for noen år siden hvor den ene skrutrekkeren knakk, Leatherman har 25 års garanti på produktene sine så jeg tar kontakt med importøren av Leatherman for og få adressen så jeg får sendt den inn. Ikke noe spørsmål om hvor den ble kjøpt eller krav om kvittering på kjøpet, det ble fikset og kostet meg kun porto for å sende den inn.

 

Hva skal en som har agenturet på ett våpen som har livstid garanti gjøre når de får inn en som er kjøpt i Danmark? Bite i det sure eple og gi han/hun verdens beste service og heller ta med produsenten i etterkant. Samme er det med forhandlere som selger våpen som de har parallellimportert, selger man produkter som har en viss garanti så er man for pokker pliktig til å følge den og bitche med fabrikken etterpå. Dette er og forblir bare min mening.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tviler på at det finnes en eneste lov som regulerer hvilke jobber en børsemaker velger å ta på seg....
Lovene mot konkurransevridning er meget detaljert, så det ville ikke forbause meg om Think! har rett. Og ja, lover trenger fremdeles ikke nevne ordet "børsemaker" for å gjelde de også...

 

Men som sagt, noen vil ha alt, med en gang, i både pose og sekk.
Nei, bare det de betaler for, når det er lovet. Et nokså ukjent begrep i børsemakerbransjen...
Link to comment
Share on other sites

Snørr og barter Hjulsmellert, Snørr og barter.

 

At man får det man er lovet til avtalt pris er det da ingen som sier noe annet om. Jeg har vel faktisk beskrevet en del av den problemstillingen litt lenger opp i tråden. Og om du klarer å finne en lov som kan tvinge en norsk børsemaker til å ta på seg en garanti jobb for et våpen kjøpt utenom offisiell forhandler kanaler skal jeg duracote Arsenal'n min rosa.

Link to comment
Share on other sites

Selv om det er fabrikken, og ikke agenten, som har garantien, er problemet her, slik jeg forstår trådstarter, ikke garantijobber. Problemet er å nekte å ta på seg ENHVER jobb på ETHVERT våpen som butikken ikke har solgt selv. Inkludert delesalg.

 

For ikke å snakke om høylytt beskylde kunden for nærmeste å ha begått en forbrytelse ved ikke å kjøpe det i den butikken i første omgang...

Link to comment
Share on other sites

Men en produsent kan stille krav til de som har agentur på ett merke og hvis de ikke følger de kravene så er det mulig at de ikke har det agenturet lengre.

 

men det er begrensninger på hvilke krav de kan stille!

Pardini kan feks ikke si til en forhandler i Danmark: "Dere får ikke lov til å selge til Norge, for da mister dere agenturet. Norske kunder skal gå igjennom den norske importøren"

 

 

Hassel hvorfor blander du inn "børsemaker"? Det er snakk om den offisielle importøren, det at han også tilfeldigvis er børsemaker er ikke relevant for saken.

 

Som nevnt tidligere. Eks: Jeg kjøper en ny Mercedes i Tyskland. Denne har da fabrikkgaranti (men jeg er ikke dekket av forbrukerkjøpsloven) og ryker feks girkassa som følge av en produksjonsfeil, kan jeg levere bilen til Bertel O-Steen for reparasjon. Jeg trenger ikke dra ned til Tyskland igjen. Mekanikerne hos BOS kan ikke nekte å ta i mot den. De fikser og sender regningen videre til Mercedes. Hvis det ikke er akseptabelt for BOS, må de slutte med bilsalget og finne seg noe annet å gjøre.

Link to comment
Share on other sites

Om det er lurt eller ikke på sikt vet jeg ikke. Men det er i allefall slik det tradisjonelt har blitt praktisert.

Dog tror jeg (som før nevnt) at internettes inntog også bør føre til at våpenforhandlerene må tilpasse seg. Men skal man plutselig konkurrere på pris med land hvor levekostnadene sammenlignet er halvparten av her, så går det nok dårlig.

 

Forøvrig er det vel få som skriker opp om det, men en del som sitter på agenturer som velger å beskytte sitt eget virke. Og da syns faktisk jeg det er rimelig at man kan si nei, når noen prøver å snyte deg for innsatsen i ha kunnskap og reservedelslager ved å handle billigere et annet sted, og så kreve oppretting av feil hos den som ikke har solgt deg våpnet.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Som det er beskrevet kan en slik praksis være i strid med EUs konkurranseregler... og det gjelder altså reparasjoner som går på fabrikkgarantien. Å nekte å selge deler med mindre man også får fremlagt bevis for at varen er kjøpt i samme butikk er i beste fall barnslig. Det ville være som om Clas Ohlson skulle nekte å selge meg et støpsel hvis jeg ikke kunne bevise at jeg hadde kjøpt brødristeren hos dem.

Link to comment
Share on other sites

så kreve oppretting av feil hos den som ikke har solgt deg våpnet.
Essensen i problemet er at det i siste instans er produsenten, f. eks. pardini, som har solgt deg våpenet. Agenten er nettopp dette, agent. Produsenten er forpliktet til å ta garantien, gjennom sin agent.

 

Hadde vært intressant å høre om f. eks. børselars i det hele tatt har forsøkt å sende en slik sak videre til Pardini eller om de , i beste norsk nisseluetradisjon, bare har sagt at "dette har ikke vi solgt, så dette er ikke vårt problem". For Pardini skulle det være nokså likegyldig, DE har jo faktisk solgt våpenet.

Link to comment
Share on other sites

Det lovmessig, og som du sier produsentens holdning er interessant. det som bekymmrer meg mer er at det i praksis vil gjøre det mindre interessant å drive med våpen, noe som er en relativt marginal bransje allerede (litt ufint å smmanligne med biler og clahs Ohlson da)

Link to comment
Share on other sites

Det hadde faktisk vært enklere å akseptere et ekstra vedlegg for å viderformidle garantisaker til fabrikken på våpen ikke kjøpt i aktuell butikkk, enn bare "ikke vårt problem", blir lett å gå til konkurrenten neste kan da, uansett hva det gjelder.

 

Mange motstridende interesser her, både mellom grupper og internt, aldri lett å vite riktig svar da dessverre.

 

Rene reprasjoner og delesalg till full pris blir likefullt litt sært å nekte.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...