Jump to content

Elendige importører.


Erlend Meyer

Recommended Posts

  • Replies 239
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Her vet du rett og slett ikke hva du prater om oneshot.

 

Arbeid utført til kostpris er for produsenten ikke for deg som f.eks. børsemaker, produsenten har satt en timepris og også hvor lang tid arbeidet skal ta og her er ikke lokale utgifter tatt med i beregningen dvs strøm, husleie etc etc

 

Derfor er ikke garantijobber særlig ettertraktet og ihvertfall ikke på produkter som ikke er solgt nye i Norge.

 

Kostnader tapt på garantiarbeid har også en dobbel kostnad iom at denne tiden kunne vært brukt på noe du faktisk kunne tjent penger på, her må forskjellige hensyn tas og fornøyde kunder veier tungt selvfølgelig.

 

Men fornøyde kunder betyr til syvende og sist ikke en dritt hvis du ikke tjener penger men det er en helt annen diskusjon.

Link to comment
Share on other sites

Ok. Skjønner at garantijobber ikke er ettertraktet. Men man kommer likevel ikke unna det faktum at agenturholder har ansvaret for merket i Norge. Og det innbefatter ikke bare finjobbene der kontoen fyller og smilene skinner i takt med kassaapparatet, men også de lite ettertraktede sidene ved merket. Hvor gjenstanden var kjøpt er jo helt uvesentlig, all den tid den ikke er en piratkopi, men ekte vare, rullet ut fra samme frabrikk som det som er importert gjennom agenturet. Jeg kan ikke fatte at noen skal gå konk over garantijobber?? Da forhandler du i såfall søppel, og det bør man slutte med. :mrgreen:

 

Å si at man taper fortjeneste fordi man står med en garantijobb, og kunne tjent mer på en annen jobb er jo helt irrelevant så lenge man har tatt ansvar for et merke i Norge? Skjønner at marginene ikke er all verden, men hos de børsisene jeg har brukt oppigjennom har jeg aldri opplevd å få tilbake våpenet på under en mnd, fordi man har så mye å gjøre...? Og da er det ikke garantijobber man har stått med. Dette er håndtverk, og en mnd er greit det. Men å nekte å utføre garantijobber fordi det er dårlig butikk er ikke akseptabelt på noe vis. Merk at jeg snakker om garantijobber- ikke reklamasjon av diverse grunner som kunde mener ikke er bra nok. Og også det å nekte å serve kunder med deler og arbeid på våpenet fordi det er solgt av feil forhandler. Man taper ikke penger på å ikke tjene penger. Det bare føles sånn. Utgiftene er faste, og det er varierende grad av inntjening. Så summerer man opp etter dagen og ser om man går i pluss.

Link to comment
Share on other sites

Helt enig med Ruger#1.Du kan ikke stole på jakt og friluft. Ventet utallige måneder på små rep og deler.Kommer alldri til å handle der igjenn. Virker som hoved butikke i Arendal/verkstedet der gir faan i kundene.

Link to comment
Share on other sites

En garantijobb er i prinsipp en jobb ingen tjener noe på dvs at jobben utføres til kostpris som igjen betyr at et stykke arbeid er utført til kroner 0 i fortjeneste og har du ikke fortjeneste så går du med tap siden du fortsatt må betale husleie, strøm o.l. ... det er alltid en kostnad.
Nå ja, det at en vis prosent av solgte varer kommer tilbake som reklamasjon/garantisak er allerede kalkulert inn prisen i alle ledd.
Link to comment
Share on other sites

sier den avtaeln at garantien kun gjelder om en returnerer den til butikken på nordpolen-ja så er det slik.

EU-kommisjonen er altså ikke enig i dette og har fått en av verdens mest vrangvillige og egenrådige konsern til å velte seg over på ryggen, for å si det litt vulgært. Hvorfor i alle dager skulle det stille seg annerledes med andre produkter?

Link to comment
Share on other sites

Helt enig med deg Akus

har vært der noen ganger for og se ann servicen der..stort dårligere service har jeg aldri opplevd

de kaster seg over ferske jegere som har tatt jegerprøven i håp om og få selge mest mulig

vist du kommer inn der som en privat person gidder de ikke og se på deg engang

jeg har vært innom der et par ganger for og se hva slags våpen de har hengende på veggen og jeg blir altid

like overrasket over hvor mye våpe som ligger usikret i lokalene der..dette er særdeles useriøst og gjenspeiler seriøsiteten de egentlig har der.

engang var jeg der med min far som skulle se på nytt fiske utstyr han er slik at han altid skal ha det beste så jeg spurte en som jobbet der

han gadd ikke og se på meg engang da jeg spurte om og få se på noen sneller de hadde inne dermed ble vi stående der i det som virket som evigheter før vi bestemte oss for og gå. dette var siste gang jeg tok turen innom der men uansett så har jeg funnet en butikk jeg kommer til og holde meg til og det er Pedersen enkelt og greit stort bedre service kunne jeg ikke bedt om og få selv 8)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hvor gjenstanden var kjøpt er jo helt uvesentlig, all den tid den ikke er en piratkopi, men ekte vare, rullet ut fra samme frabrikk som det som er importert gjennom agenturet.
Så kjøper du en boks Nora tomatbønner på Kiwi og er misfornøyd bør Rema1000 ordne opp om du klager der? Siden begge selger varen?
Link to comment
Share on other sites

sier den avtaeln at garantien kun gjelder om en returnerer den til butikken på nordpolen-ja så er det slik.

EU-kommisjonen er altså ikke enig i dette og har fått en av verdens mest vrangvillige og egenrådige konsern til å velte seg over på ryggen, for å si det litt vulgært. Hvorfor i alle dager skulle det stille seg annerledes med andre produkter?

 

 

Fordi Apple ikke fulgte det de beskrev i garantien?

 

 

Artig tråd dette, 2-3 stykker som er meget opprørt her har tidligere forsvart Zeiss Norge med nebb og klør når de ikke vil ha noe med Zeiss Conquest å gjøre :wink:

Link to comment
Share on other sites

Hvor gjenstanden var kjøpt er jo helt uvesentlig, all den tid den ikke er en piratkopi, men ekte vare, rullet ut fra samme frabrikk som det som er importert gjennom agenturet.
Så kjøper du en boks Nora tomatbønner på Kiwi og er misfornøyd bør Rema1000 ordne opp om du klager der? Siden begge selger varen?
De selger nok tomatbønner, men neppe samme fabrikat/brand. Blir som å si at S&W bør fikse garantien for Tanfoglios våpen og omvendt, dårlig eksempel.
Link to comment
Share on other sites

@oneshot

 

Selv om du er importør av Smith & Wesson har du IKKE garantiansvaret for annet enn den delen av varene som er solgt i Norge OG er importert av deg!

 

Tror noen og enhver bør lese seg opp på regelverket rundt garanti og reklamasjon for her er det tydeligvis store huller blandt flere av dere som ubegrunnet kommer med ganske bastante meninger.

 

 

La oss ta Colaen som Chiefen her nevnte som er et ganske godt eksempel.

 

1. Du kjøper en Cola på Rema og tar den med hjem, åpner den og merker at all kullsyren er borte. Hvor skal du klage?

 

1a. Meny rett borte i veien fordi de også selger Cola?

1b. Remabutikken der du ikke kjøpte den fordi Rema er jo Rema uansett?

1c. Remabutikken der du kjøpte Colaen?

 

2. Du drar til Sverige på Harry tur og kjøper masse mat og drikke, også en Cola som når du kommer hjem merker at mangler kullsyre, pytt tenker du den var jo så billig men etterhvert merker du at hele kassa med Cola mangler kullsyre. Hvor skal du klage nå?

Link to comment
Share on other sites

Bare for å pirke litt så er ikke norske og svenske flasker like, hadde de vært like av utseende og med norsk etikett så kunne du tatt en tlf til Cola på Karihaugen og sagt at du hadde ei kasse med feil prod Cola ;) men jeg skjønner hvor du vil :)

Link to comment
Share on other sites

Du har så langt ikke kommet med noe annet enn bastante uttalelser selv, kom gjerne med linker til dette regelverket. Du har jo allerede påstått at dette er helt opp til den enkelte fabrikant å finne på selv.

 

Colaen i Norge og Sverige er som kjent tappet (blandet sirup, vann og kullsyre) ved forskjellige fabrikker, noe som er tydelig merket på flasken.

Link to comment
Share on other sites

men det er jo på grunn av mangel på kunnskap.
Og en arrogant, belærende tone er den beste måte å gjøre noe med det på...?

 

Hvis du leser igjennom tråden en gang til vil du se at jeg forsøkte uten først men når jeg må gjenta meg selv gang på gang og forsøker å forklare på flere forskjellige måter uten å lykkes så må jeg prøve med et sterkere kaliber.

Link to comment
Share on other sites

Du har så langt ikke kommet med noe annet enn bastante uttalelser selv, kom gjerne med linker til dette regelverket. Du har jo allerede påstått at dette er helt opp til den enkelte fabrikant å finne på selv.

 

Colaen i Norge og Sverige er som kjent tappet (blandet sirup, vann og kullsyre) ved forskjellige fabrikker, noe som er tydelig merket på flasken.

 

Et enkelt søk på Google så finner du kjøpsloven med en gang, et kjapt søk etter reklamasjonsrett så finner du det også eller trenger jeg å linke til Google for deg også?

 

Har aldri påstått at dette er helt opp til den enkelte fabrikant å finne på selv.

 

Jeg jobber til daglig med garanti og reklamasjon så ja jeg uttaler meg med rette ganske bastant når det gjelder dette tema.

Link to comment
Share on other sites

1. Du kjøper en Cola på Rema og tar den med hjem, åpner den og merker at all kullsyren er borte. Hvor skal du klage?

 

1a. Meny rett borte i veien fordi de også selger Cola?

1b. Remabutikken der du ikke kjøpte den fordi Rema er jo Rema uansett?

1c. Remabutikken der du kjøpte Colaen?

 

2. Du drar til Sverige på Harry tur og kjøper masse mat og drikke, også en Cola som når du kommer hjem merker at mangler kullsyre, pytt tenker du den var jo så billig men etterhvert merker du at hele kassa med Cola mangler kullsyre. Hvor skal du klage nå?

Med dette eksemplet finner jeg det vanskelig å tro, faktisk.

 

Men dette har som vanlig avsporet nok; når man egentlig ikke er sikker på om det debatteres hvordan det ER eller hvordan man mener det BURDE være...

Link to comment
Share on other sites

Hvor er "merkestoltheten" til aktørene i bransjen, hvis det er om og gjøre å sno seg unna etterarbeid på egne produkter. Kan nevne to eksempler på det stikk motsatte:

 

Norrøna: Norskt merke, produsert i "gokk". Rifter, hull på produkter i alle aldre kan sendes gjennom ALLE forhandlere til Hvalstad hvor reperasjon skjer til kostpris av syersker(500,-kr/t)+evt. frakt. Disse syerskene jobber også uendelig mye raskere enn menigmann så summen blir oftest symbolsk. Norrøna er(var ihvertfall i 2001, da jeg sluttet i bransjen) såpass stolt av merket sitt, at de ikke tvinger kundene til å gå i "lørver".

 

Helsport hadde eksakt samme policy, og folk med "utbryterbikkjer" i forteltet kunne fikse skader til en billig penge. Utover dette betalte man en billig penge for evt. modifikasjon av teltet som f.eks. "snurpeinngang" og ekstra brede stormmatter til vinterbruk. Hvor det jævla teltet var kjøpt var ALDRI et spm.

 

 

I bilbansjen blir div. biler kalt inn til "kampanje" pga potensielle farer. Hvorfor skjer dette nær sagt ALDRI i en bransje hvor produktene har vel så stort skadepotensiale?

 

 

 

 

AS :|

Link to comment
Share on other sites

@oneshot

 

Selv om du er importør av Smith & Wesson har du IKKE garantiansvaret for annet enn den delen av varene som er solgt i Norge OG er importert av deg!

 

Tror noen og enhver bør lese seg opp på regelverket rundt garanti og reklamasjon for her er det tydeligvis store huller blandt flere av dere som ubegrunnet kommer med ganske bastante meninger.

La oss ta Colaen som Chiefen her nevnte som er et ganske godt eksempel.

2. Du drar til Sverige på Harry tur og kjøper masse mat og drikke, også en Cola som når du kommer hjem merker at mangler kullsyre, pytt tenker du den var jo så billig men etterhvert merker du at hele kassa med Cola mangler kullsyre. Hvor skal du klage nå?

 

Cola har ingen garanti på kullsyrenivået såvidt jeg vet. Og om du er misfornøyd med Colaen din, ringer du til Ringnes bryggerier som har agenturet på cola (tror jeg i alle fall, men her må du gjerne arrestere meg), og jeg kan garantere deg at de sender deg en ny kasse for tort og svie.

En Cola kjøpt i sverige er ikke den samme Colaen som selges i Norge. Hadde vi hatt en SW fabrikk i Norge som lagde pistoler og revolvere for det Norske markedet, og disse var de eneste som ble solgt gjennom norske forhandlere, ja da begynner sammenligningen å bli bedre. Jeg mener likevel at norges representant for SW i en garantisak ville være naturlig å forholde seg til, selv om den ble laget i en annen fabrikk. Og kjøpt i USA for den del.

 

En importør av Smith & Wesson er forøvrig ikke det samme som en som har agenturet for varen. Jeg kan også importere en fra Danmark, men jeg har ikke ansvaret for alle andre SW folk kan finne på å gi meg. Men hadde jeg hatt agentur på SW som grossist, og solgt de videre til diverse butikker rundt om i landet som bare kunne få tak i de gjennom meg, ja da har jeg også plikt til å ta meg av de garantisakene som måtte oppstå, og ta saken videre til hovedfirmaet for å få refundert mine utlegg på dette. Dette er da selvsagt!

 

OM du virkelig jobber med garantisaker til daglig, ja da må jeg nesten spørre om på hvilket nivå? Hvis det er å ta i mot returvarer i returkassa på Elkjøp, :twisted: ja da er det noe annet enn om du jobber som juridisk rådgiver i næringsdepartementet.

Link to comment
Share on other sites

OM du virkelig jobber med garantisaker til daglig, ja da må jeg nesten spørre om på hvilket nivå? Hvis det er å ta i mot returvarer i returkassa på Elkjøp, :twisted: ja da er det noe annet enn om du jobber som juridisk rådgiver i næringsdepartementet.
Nettopp. Er mange forhandlere, i alle bransjer, hvor policy ser ut til å være å unngå ethvert ansvar for hva de selger. Disse "jobber" også med garantisaker...
Link to comment
Share on other sites

Jobber i bilbransjen uten jeg helt kan skjønne hvorfor jeg skulle tolke regelverket som omhandler garanti og reklamasjonsrett noe anderledes enn han som driver med retur hos Elkjøp eller han som er rådgiver i næringsdepartementet.

 

Mulig jeg er helt på jordet her men tror dere virkelig det er forskjellige regler rundt dette avhengig av hvilken bransje det handler om?

 

Og jeg må jo le når du så tydelig gang på gang ikke skjønner en dritt av hva du leser wheelgunner, ditt siste innlegg er jo gull verdt som bevis på nettopp det!

 

Jeg gir opp :|

Link to comment
Share on other sites

@Varegg

Nettopp. Er mange forhandlere, i alle bransjer, hvor policy ser ut til å være å unngå ethvert ansvar for hva de selger. Disse "jobber" også med garantisaker...
Regner med det er denne du forsøker å vri til å være noe annet enn det som står. Påstår du faktisk at alle er dønn seriøse?
Link to comment
Share on other sites

Sån litt tilbake til tema, så har to stykker i klubben med 1-2mnds mellomrom fått knekt utstøteren i sin morini cm 22. begge var rundt året gamle og begge måtte betale de 450kr for ny utstøter. Så, kva er då poenget med å handle lokalt, det er jo klart ein fabrikkfeil spør du meg. Til info så er begge handla hjå importør.

Link to comment
Share on other sites

to stykker i klubben med 1-2mnds mellomrom fått knekt utstøteren i sin morini cm 22. begge var rundt året gamle og begge måtte betale de 450kr for ny utstøter.

Dette er en klar reklamasjonssak, tar de saken videre vil de garantert vinne. Både Norges og EUs kjøpslover gir deg rettigheter som dekker slike feil.

 

Når det gjelder EUs avgjørelse om fabrikkgaranti så har jeg ikke lest selve dommen, så det er litt vanskelig å si hva som er hva. Men prinsippet er at alle produkter solgt i EU skal dekkes av en 2års garanti. Og siden EU er ett marked må alt salg innen EU følge samme prinsipp som salg innenfor et land. Men dette er produsentens ansvar, hvordan dette løses i praksis vet jeg ikke. Kan de kreve at varen sendes til selger eller må en hver forhandler ta i mot varen?

 

For de som utfører reparasjonen vil jeg forvente at loven gir de full rett til å få dekket faktiske utgifter, dette er som sagt produsentens ansvar og jeg ville bli forundret om de kan skyve ansvaret over på selger eller importør.

Link to comment
Share on other sites

Slik som jeg forstod denne Apple saken som var oppe i EU, så var utfallet av dommen at kjøper man et Apple produkt når man er på ferie i Europa (EU sonen, inkludert EØS landene) og dette produktet trenger service innenfor garantitiden, så har Apple butikker i Norge plikt til å ta den inn og ordne opp. Var slik jeg fortod det iallefall utifra det jeg har hørt om dette på radioen.

 

Samme burde vel da gjelde varer fra andre produsenter.

 

Personlig tror jeg våpenbutikker kunne tjent godt på å ha et komplett (iallefall et godt utvalg) sortemang av de produsentene de representerer.

 

F.eks. Ruger importørens vrangforestilling mot magasiner til Mini14 og 10\22. Skjønner problemet nå i det siste, siden det har vært vanskelig å få tak i. Men dette var ikke noe problem for kun en liten stund siden. Men viljen var ikke helt der alikevell.

Link to comment
Share on other sites

Morten, hva mener du egentlig med det siste der? Er ikke så veldig lenge siden jeg handlet BX-25 magasin hos Søilen, og da var det ventelister og slikt fordi de ikke fikk tak i nok, men viljen var absolutt der. Jeg satt meg opp på liste og jeg skulle ha 4 stk., og så ble jeg ringt da de fikk dem og spurt om jeg fortsatt skulle ha dem. Svarte ja, betalte og hadde dem i posten to dager senere. Ryddig og god service spør du meg.

 

Når det gjelder det hete temaet om hvilket ansvar som ligger hvor i forhold til hovedimportør, produsent og så videre skal jeg faktisk ikke uttale meg, da dette ikke er noe jeg har satt meg inn i. Når jeg handler i Norge vet jeg at jeg har 2 eller 5 års reklamasjonsrett, og da er det den som blir benyttet. Dette er gull verdt i forhold til elektronikk for eksempel, da mye der er heller kortlevd. Jeg har aldri forstått meg på folk som kjøper en tv e.l. i Sverige kontra i Norge for å spare noen hundrelapper, da reklamasjonsretten på et produkt som tv er verdt en del for meg ihvertfall.

 

Våpen derimot har jeg trua på at varer en stund, ihvertfall de jeg kjøper, og hvis jeg handler fra HH eller lignende, ja da aksepterer jeg en viss "risiko" (om man kan kalle det det), akkurat som hvis jeg handler brukt.

 

Uansett ansvar og import eller ei, det å nekte en person å kjøpe reservedeler hvis ikke våpenet er handlet hos vedkommende, slik det ble nevnt tidligere i tråden, ja det hører absoluttt ingensteds hjemme.

Link to comment
Share on other sites

Det må være århundrets mest ironiske innlegg.

 

 

Du mistet vell all troverdighet når du sa du jobbet i bilbransjen.

 

Og hvordan begrunner du den påstanden?

 

 

@Varegg
Nettopp. Er mange forhandlere, i alle bransjer, hvor policy ser ut til å være å unngå ethvert ansvar for hva de selger. Disse "jobber" også med garantisaker...
Regner med det er denne du forsøker å vri til å være noe annet enn det som står. Påstår du faktisk at alle er dønn seriøse?

Har aldri påstått at alle i alle bransjer er dønn seriøse, de fleste er det men neppe alle.

 

Og hvorfor skulle jeg prøve å vri noe av det du sier til å bety noe annet enn det som faktisk står der, hvis du fortsatt ikke har forstått det så har jeg forsøkt mot alle odds å forklare deg og oneshot forskjellen på garanti og reklamasjon samt hvor og hvordan den aktuelle delen av forbrukerkjøpsloven fungerer.

Link to comment
Share on other sites

Det må være århundrets mest ironiske innlegg.

Du mistet vell all troverdighet når du sa du jobbet i bilbransjen.

Og hvordan begrunner du den påstanden?

Han handlet med møller konsernet. Trenger vel ikke å utdype det mere da.

Link to comment
Share on other sites

Sukk, er det mulig...

Er utmerket klar over at det er forskjell på garanti og reklamasjon. Poenget her er at begge deler behandles like lemfeldig og unnalurende av diverse forhandlere.

Jeg får rette utsagnet til "reklamasjons- og garantisaker" da, er det nok teskjemating?

Hvis du er så utmerket klar over dette hvorfor i helvete har du argumentert i mot over 3 sider når du heller kunne ha laget en post som f.eks. den Lindskog postet litt penger opp?

Link to comment
Share on other sites

Han handlet med møller konsernet. Trenger vel ikke å utdype det mere da.

Så Møller konsernet er hele bilbransjen?

 

Det var nytt for meg så jo jeg vil gjerne at du utdyper det at jeg ikke vet jeg snakker om fordi du har handlet hos Møller!

Link to comment
Share on other sites

Sukk, er det mulig...

Er utmerket klar over at det er forskjell på garanti og reklamasjon. Poenget her er at begge deler behandles like lemfeldig og unnalurende av diverse forhandlere.

Jeg får rette utsagnet til "reklamasjons- og garantisaker" da, er det nok teskjemating?

Hvis du er så utmerket klar over dette hvorfor i helvete har du argumentert i mot over 3 sider når du heller kunne ha laget en post som f.eks. den Lindskog postet litt penger opp?

Denne diskusjonen handler etter mitt syn ikke om hvordan forpliktelse har oppstått, men om enkelte forhandleres tendens til å søke å undra seg disse. Jeg her derfor valgt å bruke ordet garanti for alle disse forpliktelsene, slik det er vanlig i dagligtale. Hvis dette har medført at enkelte har hatt problemer med å forstå hva jeg snakker om beklager jeg det.

 

Forskjellen på lovpålagte forpliktelser, reklamasjon, og forpliktelser som noen i kjeden fra produsent til detaljist frivillig har påtatt seg av markedsføringsmessige hensyn, garanti, er, etter min mening, uvesentlig for temaet. Jeg opplever immidlertid at du har forsøkt å avspore debatten ved å kverne om dette...

Link to comment
Share on other sites

Det hele var litt ironisk, men bilbransjen har noe frynsete rykte.

 

Da har du ikke fulgt med de siste årene, siden 1997 når kundeundersøkelser startet som en bredspektret bransjeundersøkelse har bilbransjen representert av merkeforhandlerne vært overrepresentert i toppen med Toyota og BMW som de desidert beste over tid.

 

Med det sagt har disse to også misfornøyde kunder, det er tross alt nesten umulig å gjøre alle fornøyd alltid.

Link to comment
Share on other sites

Forskjellen på lovpålagte forpliktelser, reklamasjon, og forpliktelser som noen i kjeden fra produsent til detaljist frivillig har påtatt seg av markedsføringsmessige hensyn, garanti, er, etter min mening, uvesentlig for temaet. Jeg opplever immidlertid at du har forsøkt å avspore debatten ved å kverne om dette...

 

Uvesentlig? Med tanke på markedsføring?

 

Leser du hva du skriver før du trykker på OK?

 

Og ja jeg kverner på det for det er faktisk ganske viktig å vite forskjellen på garanti og reklamasjonsrett noe du fortsatt beviser at du ikke skjønner, dette er ikke avsporing men en utrolig viktig del av temaet når du skal legge skylda på noen så må du søke informasjon om hvem du rette kravet ditt mot.

 

Og i de forskjellige case-oppgavene flere enn meg har postet tidligere har spesielt du og oneshot utmerket dere med at dere ikke kan svare uten å gjøre det du beskylder meg for ... nemlig å avspore!

 

Så igjen som det ble påpekt for flere sider siden som ble avfeiet av bl.a deg som brakte nettopp denne "avsporede" på banen så spiller det en stor rolle hvor du har handlet produktet opp i mot hvor du skal rette kravet ditt.

 

Derimot noe som Lindskog tok opp som flere enn han, meg og flere andre ikke forstår er at noen er vanskelige med ettermarkedstjenester på sideimporterte våpen, at de ikke vil ta reklamasjonsansvaret skjønner jeg men noen av de heller ikke vil ta de godt betalte jobbene er merkelig.

Link to comment
Share on other sites

Undres på om ikke viljen til å sverte folk og forretninger er større enn viljen til å diskutere hva som er rett og galt. I alle fall er det mer enn en som bør ta seg en tur i skamme kroken nå (Les forum reglene). Mobbing til side, og over på topic.

 

Jeg må si at det er irriterende når folk ikke bruker korrekt benevnelse når det er såpass viktig for forståelsen.

Mener man garanti, si garanti, mener man reklamasjon, si reklamasjon.

 

Mye av poenget med tråden er jo nettopp basert på denne forskjellen (Egentlig ikke, hovedpoenget er å slenge dritt).

 

Handler du i utlandet har man ikke rett til reklamasjon her i Norge om noe skjer, man er selv importør i slike tilfeller.

 

Hva angår eventuell Garanti (Fra produsent), har jeg ennå til gode å se noen som ikke har som garanti vilkår at våpenet skal sendes inn til produsent (Les fabrikk). Så langt dette vilkåret er likt for alle innen EU/EØS , kan ikke engang EU si noe på det.

 

Apple dommen berører garantier som er låst til opphavsland, våpen har normalt ikke slike garantier og faller derfor slik jeg oppfatter det utenfor.

 

Hva angår importør/agenturs plikt til å ta i mot varer for reparasjon som ikke er solgt gjennom importør/agentur, ser jeg ikke noe som tilsier en slik plikt.

 

En ting enkelte ikke helt har klart for seg, er kostnaden med å ligge med lager (Ofte Heftig kostbart). Har man lite av en sak på lager, og delen er der primært for å hjelpe egne kunder (Service, ikke fortjeneste). Kan jeg godt skjønne de ikke ønsker å selge slike til sideimporterte våpen. En ti kroners del koster lett 150kr om den må inn igjen utenom vanlige bestillinger.

 

I tillegg vil jeg nevne at Ruger importøren så langt jeg har hatt med de å gjøre (Søilen), har vert svært ryddige å ha med å gjøre. Kjøpte for øvrig org 25sk mag der selv for en tid tilbake, og de har solgt alt de har klart å få hit. Problemet er nok på andre siden av Atlanteren hva angår dette.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...