Jump to content

Elendige importører.


Erlend Meyer

Recommended Posts

  • Replies 239
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Et moment i debatten. Det er i prinsippet så og si umulig å sende våpen ut av Norge på lovlig måte med. noen av spedijon firmaene. Har selv gått ei svært lang runde med de aller fleste av dem.og de transporter ikke våpen ut av Norge Punktum. Den erfaring har jeg også fått bekreftet hos flere importører. Bl.a. en nevnt her.

Link to comment
Share on other sites

han mener nok at di ikke selger f.eks stokker, kikkerter, picatinny skinner eller magasin til norge. jeg har prøvd å bestille alle disse tingene ifra brownells til min ruger 10/22 denne uka. Fikk beskjed om at di ikke kunne sende noen av di tingene til meg på grunn av eksport regler :? jeg fikk bestille, men fikk ikke opp noe frakt pris. Så etter oen dager fikk jeg mail om at orderen var kanselert på grunn av eksport reglene :(
De sender alle disse tingene til Norge, forutsatt at det er under $100.
Link to comment
Share on other sites

Hvis det står "Picatinny" så eksporterer Brownells det ikke. Mulig de godtar det hvis det står "Weaver". Amerikanske myndigheter har en liste med ting de ikke unner Taliban, og dessverre er vi nordeuropeere ikke til å stole på.

 

Øivind

Link to comment
Share on other sites

han mener nok at di ikke selger f.eks stokker, kikkerter, picatinny skinner eller magasin til norge. jeg har prøvd å bestille alle disse tingene ifra brownells til min ruger 10/22 denne uka. Fikk beskjed om at di ikke kunne sende noen av di tingene til meg på grunn av eksport regler :? jeg fikk bestille, men fikk ikke opp noe frakt pris. Så etter oen dager fikk jeg mail om at orderen var kanselert på grunn av eksport reglene :(
De sender alle disse tingene til Norge, forutsatt at det er under $100.

 

Flott, da skal jeg sende mail til brownells å si at di tok feil når di kanselerte ordren min på 91dollar og må høre på deg...

Link to comment
Share on other sites

Jeg fikk kansellert en ordre på en trestokk til en 10/22 fra Brownells i går. Ikke vær så skråsikker på informasjon på eksport av våpendeler fra statene.

 

Likledes har jeg fått bestillt magasiner fra Brownells like etter og før andre her på kammeret klagde på at det ikke gikk. Hva yankeene gjør med eksport forandrer seg plutselig.

Link to comment
Share on other sites

Sitter ikke på en slik liste jeg. Erfaringsmessig så er det meste som ser tacticool ut, vitale våpendeler eller ofte større magasiner vanskelig å få ut av statene, mens det som hadde passet til bruknfor ol' yehaws swampgun stort sett går greit.. :)

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor dreier tråden mot eksport fra USA, er det de som er fremtiden :?:8) JEG håper vi kommer til færre kompetente våpenhandlere/børsemakerverksteder som har kundegrunnlag stort nok til å ha anstendig delelager/sentrallager(inn/utland). Har faktisk ikke noe til overs for lokale grovsmeder som kun har enkel kompetanse innen eget snevre sortiment(M98) og ikke har vett på si nei til jobber de ikke behersker. Kanskje noe av "bredden" i sortimentet her til lands forsvinner, men innen rifle(som jeg kjenner best til) så deler ofte de mest eksotiske bruksvåpen "deler :D " med mindre eksotiske utgaver fra samme fabrikk.

 

Våpen type "smykke" forutsetter kanskje mer maskinering av reservedeler, men innehaver har vel ved erverv allerede tatt høyde for dette :?:

 

AS

Link to comment
Share on other sites

Slik jeg har forstått det må Norsk Importør av S&W ordne opp med feil i norge så får de en gang i året refundert sine garantiarbeider eller byttevåpen.

 

Dette er helt feil.

 

Norsk importør av S&W må kun ordne opp i garanti og reklamasjoner vedrørende våpen solgt i Norge.

 

Som en annen nevnte så skal det ikke spille noen rolle siden produsenten ender opp med regningen likevel ... dette er også feil siden en garantijobb eller reklamasjonsjobb på et våpen alltid er dårligere betalt enn en tilsvarende jobb på et våpen utenfor garanti da fabrikken/produsenten kun dekker de faktiske kostnadene ved en utbedring.

 

Det er viktig å huske at når DU kjøper noe i utlandet og henter det hjem til Norge er det faktisk DU som er importørleddet og må stå for store deler av kostnaden ved en garantisak og reklamasjonsrett i samme sak kan du bare glemme siden det er DU som må stå for hele kostnaden hvis produktet er innenfor reklamasjonsrett men utenfor garanti.

Link to comment
Share on other sites

skal man ha shit service så tar man kontakt med Norma og Jakt of friluft i arendal..makan til bjellesauer skal man lete lenge etter

og den profitmaksimeringen J&F driver med av jegerprøve studenter er til og spy av :oops:

 

Godt at jeg valgte riktig butikk :wink: Pedersens Vaabenlager har gitt meg god service og gode råd og jeg er veldig fornøyd med kjøpet mitt der ifra 8) Anbefales! :thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Mye snørr og barter i denne tråden.

Når var det sist en børsemaker kunne forlange 1200,-/t + mva for å skru på en pistol til 8-10 000,-?

Tja. Betalte 800kr ekstra for å få gjenget 3 skruehull og festa en piccatinnyskinne når jeg bytta løp hos børsisen her for ikke lenge sia...I tillegg skulle de ha 1700 for å gjenge løpet og sette på gjengebeskytter siden jeg hadde med meg en egen demper og ikke kjøpte demper via dem. Begynner nå å ligne verkstedpriser hos Mercedes det, spør du meg. Er det rart at jeg takka høflig nei til det siste, og heller leverte til xxl som gjenga for 690..? Og det gjorde de nok ikke med tap de heller...

 

En importør som er sur på parallellimport kan man jo forstå. Man tenker jo at man taper fortjeneste man ellers vill ha hatt om man hadde totalt monopol på salg for innbyggere i et land. Men om man er et merkes representant i landet, kan man ikke velge å ignorere de som ikke har kjøpt hos deg når de kommer med reklamasjon hvor du er bindeleddet til produsent. Selvfølgelig kan man be kunden henvende seg til selger om man har kjøpt våpenet i en butikk i utlandet, men til de som har kjøpt et brukt våpen blir det jo for dumt. Om Børselars feks skulle tape penger på alle garantijobbene de ikke skulle få refundert hos Pardini fordi Pardini ikke tar ansvar for egne produksjonsfel, ja da ville jeg vurdert å droppe agenturet. Ikke fnyse til kunder som ønsker å gjøre gode handler.

 

Vurderte å kjøpe meg en Walther PPQ for en tid tilbake. Men da importør ikke ante når han kunne få tak i den, og diverse historier om venting et års tid kunneleses på dette forumet, droppa jeg det og gikk til et merke jeg faktisk kunne få kjøpt og ervervet før jeg søknaden måtte fornyes...Det hjalp ikke at det virket som interessen for å selge var lunken selv om jeg hadde godkjent søknad i hånda. Etter tre henvendelser ( mail og telefon) skulle han sjekke med Tyskland og gi meg beskjed om ståa. Etter en måned uten en lyd, ble det handla en Sig i stedet.

 

Det er rom for flere entusiaster i dette gamet. Vil gjerne gi ros til Vertebrae, som i alle fall tar inn diverse våpendeler, og gir en glimrende service. De importerer visstnok også ferdige våpen om man skulle ønske å handle i USA feks. Det er nok flere gode importører også, selv om tråden viser mye dårlig kultur.

 

Kundene skal ikke være avhendige av importørene. Der har Hassel helt feil. Man kunne kanskje oppføre seg sånn tidligere, men dette har endret seg i dagens internettverden. Og det må bransjen ta inn over seg.

Link to comment
Share on other sites

800kr for den jobben høres rimelig ut (Det er ikke bare å borre og gjenge tre hull, en smule oppretting vil jeg tro man som kunde vil sette stor pris på). :wink:

 

Ellers sier du 1700kr for gjengjobb for demper, men var det innkludert det samme som på xxl?

 

Eller kanskje de ikke ønsker å konkurrere med billig jobbene, og priser seg deretter?

 

Uansett er det hverken straffbart, umoralsk, eller dårlig forretningsetikk å prise seg etter hva man selv anser å passe. Det er jo bare å handle den varen/tjenesten ett annet sted (som du gjorde), uten at det gir grunn til å "suttre" for den del.

 

Og der er vi ved sakens kjerne, norske kunder suttrer og klager fordi de ikke får topp kvalitet til kinamøl pris. Bortskjemte og uoppdragne er mitt inntrykk. Dog..... Jaggu er det en del av samme sorten på innsiden av kassa også.

Link to comment
Share on other sites

Basert på en enkeltpersons utalelse i et tilfelle på et anonymt forum...?

 

Vel... det er i bunn og grunn kundene som er avhengige av bransjen. Det er neppe noen i landet som "må" selge våpen for å overleve.... :?

Ja, dette var jo ikke å sette ting på spissen... I motsettning til han som kalte kundene sine for kyr...
Link to comment
Share on other sites

Det er neppe noen i landet som "må" selge våpen for å overleve

 

Hva skal det bety? Ingen "må" spesielt mye, men om en først ønsker å drive butikk så må man behandle kunder så de ønsker å komme tilbake. Det samme gjelder kunder, ønsker man god service og godt utvalg kan det hende at man må betale noen kroner ekstra. Selger og kunde er gjensidig avhengig av hverandre, det er der vår makt som forbrukere kommer inn. Et kjøp involverer ofte mer enn en pris, velg utfra det totale bildet.

 

Skal jeg trekke frem et godt eksempel må det være Trond Alvestad, jeg har aldri opplevd annet enn god service og velvilje der. Derfor blir det til at jeg sjekker med ham først, har han det jeg trenger blir det sjelden til at jeg leter etter bedre tilbud. Ikke fordi jeg driter penger men fordi butikker i den klassen er verdt mer enn noen få kroner spart per kjøp.

Link to comment
Share on other sites

Unge Meyer har et poeng her når det gjelder å drive butikk, er endel punkter vi tar for gitt når det gjelder dette etter min mening.

 

Man skal være klar over at etter nettbutikkenes inntogsmarsj har det blitt vanskeligere å drive i nisjebransjer som våpen tross alt er, med store kjeder som XXL i tillegg blir det ikke lettere.

 

Det koster å holde lokaler, det koster å ha et lager som ofte kan binde opp stor kapital, det koster å ha folk ansatt.

 

Som våpenforhandler og eller importør må du også forholde deg til variasjoner i markedet hvor våpenprodusentene kommer fra f.eks USA ... slik som det har vært noen år nå så prioriterer produsentene sitt eget hjemmemarked lenge før lille Norge kommer et godt stykke ned på lista.

 

Noen klarer det og andre strever med å holde det gående ...

Link to comment
Share on other sites

Vel.......det er vel ikke så lett å vite hva service man skal tilby når det ei 'ku' som kommer inn i butikken...........

er vel kuer J&F burde trives med så godt som de liker og melke de lar ikke engang jegerprøve studentene ta eksamen før de trenger seg på med rifle pakken sine.."lokker" folk med pizza kveld i butikk lokalene for og selge mest mulig :roll: rett og slett forkastelig..

Link to comment
Share on other sites

800kr for den jobben høres rimelig ut (Det er ikke bare å borre og gjenge tre hull, en smule oppretting vil jeg tro man som kunde vil sette stor pris på). :wink:

 

Ellers sier du 1700kr for gjengjobb for demper, men var det innkludert det samme som på xxl?

 

Det samme var inkludert ja. Prisen hadde vært mindre om jeg hadde kjøpt demper hos de.

Årsaken til priseksempelet var slett ikke å sutre. Kvalitet er for meg det viktigste, og kommer foran pris. Jeg betaler gjerne det samme hos børsisen som på bilverkstedet eller rørleggeren for å si det sånn...Det ble bare tidligere i tråden klaget over at man ikke kan sammenligna import av bil med import av våpen, da bilverksteder tar 1200kr timen, mens børsiser kun tar opp til 400. Og dermed skulle bilverkstedene stå bedre rustet til å ta garantijobbene på importbilene, mens stakkars våpenimportører tjener såååå lite at det er klart de må slippe å forholde seg til importvåpen...800kr ekstra for å gjenge tre hull på ei låsekasse mens man samtidig bytter løp på representerer ikke 400kr timen...Da heller de nevnte 1200. Er du uenig, ja da håper jeg du driver med et teoretisk yrke, vingemuttern... :winke1:

Link to comment
Share on other sites

 

Man skal være klar over at etter nettbutikkenes inntogsmarsj har det blitt vanskeligere å drive i nisjebransjer som våpen tross alt er, med store kjeder som XXL i tillegg blir det ikke lettere.

Buuuhuuu...Det er jo nettopp etter internettbutikkenes inntogsmarsj muligens lettere for nisjebutikker å overleve..? Men man må ta steget ut og lage seg en nettbutikk hvor man også kan selge til andre enn de lokale faste. Jeg har feks handla hos Winge våpen en gang, en liten butikk maaaaaaange mil unna, som jeg aldri ville handla hos om de ikke hadde en fin nettbutikk med mye artig i. (Ikke meningen å reklamere for Winge altså, men som et eksempel...) Men man kan ikke sitte på ræva og sutre over disse nymotens internetttidene som ødelegger for butikken min...Man må jo hive seg med! :mrgreen:

 

Det er ikke verre enn å starte med å selge endel på ebay eller finn (les jaktdepotet...) så har man kanskje muligheter for å øke volumet, og dermed kanskje også kunne senke marginene noe. Om man ikke overpriser seg her også da, her er det menklere å sammenligne med andre for kunden. Men det beste er selvfølgelig om man tar steget ut og lager en ordentlig nettbutikk. Ja, jeg vet det er utgifter til dette også, men noen ganger må man bruke litt for å tjene mer ettterpå. Nisjebutikkenes største mulighet til overlevelse ER nettopp internett. Det er mange eksempler på driftige ildsjeler som har gjort om hobbyen sin til et (svært godt) levebrød ved å bruke de mulighetene som finnes!

Link to comment
Share on other sites

Fordelen med å ha en internettbutikk er jo at folk sitter hjemme...eller på jobb og kjeder seg, så går de inn på nettbutikken bare for å titte litt....og ender opp med å handle ting som de kanskje ikke ville ha kjøpt hvis de måtte kjøre til den samme butikken

Link to comment
Share on other sites

Slenger ut en ide her.

 

Er det noen som har tenkt på å utstyre en stor transitt+campingvogn med dreiebenk, skrustikke, løpsemner, dempere, bremser, montasjer og div. verktøy. Fylle opp med div. ammo i standardkalibre og selge/erfare "on spot". Ser for meg å oppsøke div. bane/felt/jaktfelt+oppskytings arrangement i perioden juni-sept etter forhåndsannonsering gjennom arrangerende lag(her kan en jo også kanskje forhåndsbestille jobb/"spesielle" deler). Ser for meg at en kan selge en del "lavterskeljobber" på stedet, hos brukeren, når utstyret blir brukt. En slipper logistikken som ofte er kjernen i missnøye fra begge parter. Hjem-is har jo klart det, hvorfor ikke en børsemaker? Skyttere er jo mer forutsigbare i forhold til vær og lokasjon enn isspisende værsjuke nordmenn :mrgreen:

 

AS :D

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

 

Man skal være klar over at etter nettbutikkenes inntogsmarsj har det blitt vanskeligere å drive i nisjebransjer som våpen tross alt er, med store kjeder som XXL i tillegg blir det ikke lettere.

Buuuhuuu...

 

Poenget var at de etablerte butikkene ikke helt har hengt med, mange av de har som Winge f.eks. etablert seg med nettbutikk i tillegg men hvis du har fulgt med litt så burde du ha fått med deg at de ikke akkurat ligger i tetsjiktet når det gjelder fornøyde kunder og det kommer muligens av nettopp dette.

 

Overgangen fra å selge over disk til dropin kunder for så å skulle betjene noe som for dem betoner seg som et snøskred at kundehenvendelser og av en kundegruppe som stiller høyere krav og er mindre lojale over tid må ha vært overveldende.

 

Antall våpeneiere stiger og antall våpen pr eier stiger, dette er en etterspørsel bransjen ikke har tatt innover seg og få av de har vært dyktige nok til å betjene.

 

Det var ikke syting men kun mitt syn på den tradisjonelle delen av bransjen.

Link to comment
Share on other sites

Hehe. Jepp, Varegg. :mrgreen: Er klar over at det er endel problemer med å etablere en ny nettbutikk med tilhørende økning av henvendelser. Og ja, jeg har personlig opplevd Winges "kundeservice" som alle er så sinna på, og som vi vel alle er klar over kommer av manglende kapasitet. Og vi kan fortsette å være sinte på Winge, men for min del mener jeg de fortjener honnør for å ha laget en fin nettbutikk i alle fall. Den er bedre enn de fleste, og så regner jeg med det kommer bedre bemanning der etterhvert.

For min del liker jeg ikke veldig å bla meg gjennom jaktdepotes "nettbutikk" også kalt finn.no, og handler derfor heller (med spenning hver gang) hos Winge. Om det ikke er noe jeg kan kjøpe hos en spesialbutikk i nærheten. Eller XXL da. Men det er nå meg.

 

Tror ikke vi er så uenige egentlig. :D

Link to comment
Share on other sites

Oneshot@

Å bytte ett løp og å rette opp en kasse for maskinering er ikke samme jobb. Det første innebærer kassa løslig i en skrustikke og løpet i dreiebenk for å slå gjenger etc.

Det andre innebærer oppretting, pinlig nøyaktig som sådan av låsekassen i fres eller søyleboremaskin.

To vidt forskjellige jobber på to forskjellige deler av våpenet. Som ikke har noe med hverandre å gjøre hva angår oppspenning, og det er normalt oppspenning/oppretting som tar tid.

 

P.s har relavtiv liten erfaring med maskinering av deler som er lettere enn 500kg og verdi under 250000kr. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Har handlet hos Winge selv flere ganger og har kun positive tilbakemeldinger og hjemmesiden deres ser fantastisk ut men ulempen for deres del er at den lover veldig mye mer enn de kan holde.

 

Den gir et inntrykk av å være en kjempebutikk med stor kapasitet, noe de ikke klarer å etterleve da butikken egentlig er veldig liten og de har lite på lager av det som ligger på nettsiden.

 

Men nå har jeg da inntrykk av at de fleste våpenforhandlere i Norge har jakt og friluftsliv som hovedgeskjeft og håndvåpen/sportskyting som bigeskjeft.

Link to comment
Share on other sites

Det er neppe noen i landet som "må" selge våpen for å overleve.... :?
Tåpelig argument, ingen jobber som noen må ha som sådan, selv om det er folk som etterspør varen/tjenesten. De fleste velger jobb etter interesse...

Jeg har muligens vært litt upresis...

Men for å komme med et eksempel. Driveren av Børselars AS livnærte seg utmerket som vaskemaskin repratør før han fikk anledning til å jobbe med sin hobby og interesse. Om kundene ikke er vilige til å betale det han vil ha for at dte skal være interessant å drive butikk, så kan han nok en gang leve godt av å jobbe med vaskemaskiner. Da er det kundene (Som jeg...) som blir sittende med våpen uten tilgang på krutt, kuler, reservedeler, småjobber, kaffe og skitprat.

 

Enkelte her utrykker seg slik at det kan forstås at de mener de har en for for "rett" til tilgang på våpen og våpenrelatert utstyr. Det er entusiatene og de som velger å leve av det som nettopp velger det. Blant dem igjen har vi sliek som Trond Alvestad som mer et meget forbilledlig eksempel og andre som tydeligvis ikke er det...

 

Mitt poeng er at mange utaler seg uten særlig innsikt i våpenbransjen, og at det til syvende og sist blir vi våpeneiererne som sitter med svarteper når vi har "spart" så mye penger på internett at den lokale (og kanksje sentrale) pusheren av kuler og krutt forsvinner.

Link to comment
Share on other sites

Kuttet sitatet av forrige innlegg. Jegermeistern.

 

Holdningen din er fortsatt litt provoserende. Husk at våpen er et "simplere" stykke mekanikk enn en vaskemaskin. Det er ikke noe heltemodig eller ærerikt over å tilby kunder et produkt med etterservice. Dette er forbanna butikk med en høyst ordinær vare. At det tilfeldigvis er noen entusiaster som gjør dette på "blåkors-basis" får være deres problem. De aller flest våpnene selges gjennom kanaler hvor denne artikkelen(våpen) selges på lik linje som stormkjøkken, ergometersykkel og maxim. Kan DELER av bransjen vennligst ta dette til etteretning :? .

 

Kjøper jeg en Whirpool vaskemaskin til 15000,-(uten kikkert :lol: ) så forventer jeg at den fungerer noen år, og om den skulle bryte sammen forventer jeg at det kan skaffes deler enten jeg har kjøpt den på Elkjøp eller Dansk import AS. Etter 5 år så betaler jeg vel uansett en eller annen tulling(unnskyld) for å komme hjem å fikse den uansett, eller jeg kan sende den til et verksted?

 

AS :x

Link to comment
Share on other sites

Du kommer litt sent inn i denne diskusjonen, så jeg lurer på hvilken holdning du mener jeg har som er provoserende?

 

Den utalte om at jeg syns det er rimelig at importør av et merke ikke utøfrer gratisarbiede på våpen som ikke er kommet via det offisielle agenturet, eller er det noe annet?

Link to comment
Share on other sites

Det kan virke lettere (Enda) å få reparert ett våpen enn en vaskemaskin. Forskjellen er at en ny vaskemaskin får en kastet etter seg, mens ett våpen må man nesten reparere (Er jo ikke sikkert en får innvilget nytt).

 

P.s er det ikke forhandler som sitter med reklamasjonsansvaret? Og importøren med garanti ansvaret?

Link to comment
Share on other sites

Den utalte om at jeg syns det er rimelig at importør av et merke ikke utøfrer gratisarbiede på våpen som ikke er kommet via det offisielle agenturet, eller er det noe annet?
Poenget er vel at det normalt er fabrikken, ikke importøren, som sitter med garantiansvaret, og skal betale for dette?

 

Mener du at våpenbransjen i Norge har forhandlet så dårlige agenturavtaler at de har overtatt dette ansvaret? Da skjønner jeg jo forsåvidt bedre at de er misfornøyde...

Link to comment
Share on other sites

Du kommer litt sent inn i denne diskusjonen, så jeg lurer på hvilken holdning du mener jeg har som er provoserende?

 

Den utalte om at jeg syns det er rimelig at importør av et merke ikke utøfrer gratisarbiede på våpen som ikke er kommet via det offisielle agenturet, eller er det noe annet?

 

 

Har vært med lenge i denne diskusjonen jeg :mrgreen::!:

 

Forbrukerrettighetene etter forbrukerkjøpsloven gjelder selvfølgelig for artikkler kjøpt i Norge. Men fabrikken stiller garantier bak sine produkter, så burde en som representant gjennom agentur "sørve" merket. Er litt lei av småligheten ved å avvise forbrukere som har oppfyllt sin rolle(kjøpt der det er billigst). Er produktene slik at en kan stå inne for kvaliteten, vil minimalt av produktene ha en re-tur innom importør. Skulle en sideimportert sak droppe innom en tur, er det vel minimalt med kostnader knyttet til disse få. Er sideimport regelen, bør importør revurdere samarbeidet.

 

Butikker nå for tiden prøver å bake inn store kostnadspåslag med begrunnelse i service etc. Innholdet er ofte ikke tilskudd til, men en oppfylling av rettigheter etter forbrukerkjøpsloven.

 

Jeg er lei av floskler omkring merverdi av kaffe, skitprat, lojalitet, lokale arbeidsplasser, service og annet som begrunner dyrere varer. "Cut the crap", har vært innom div. småsjapper omkring i norges land, og i helgene og på ettermiddag(når vanlige folk har tid) er det stort sett snørrunger av begge kjønn som møter meg bak kassa. Disse må fly veggimellom for å finne HAN/HUN som kan noe. Eieren, som egentlig er den som kan "alt", har selvfølgelig administrert seg bort, noe som helt sikkert etterhvert ble hele ideen med å starte sjappa.

 

Kunder(som skal ha allværsjakke(på tilbud), griseører, Trangia stormkjøkken, sokker, stolsekk og Norma elite) uten forkunnskap, er det disse sjappene lever av.

 

Butikken må få øya opp for at internett er der, og forbrukere vet å bruke nettet til å sammenligne priser. Hold lave/greie priser på et godt utvalg og forbrukeren putter dette i samme handlekurv for å slippe frakt fra flere nettbutikker. Stenges døra for rep. av mine produkter, så slettes butikken fra "mine favoritter"

 

AS :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

P.s er det ikke forhandler som sitter med reklamasjonsansvaret? Og importøren med garanti ansvaret?

 

Reklamsjon er lovbestemt, garanti er en helt frivillig avtale mellom deg og selger eller produsent; sier den avtaeln at garantien kun gjelder om en returnerer den til butikken på nordpolen-ja så er det slik. Sier garantien fra produsenten at "alle våre forhandlere i hele verden byr på kaffe mens de reparere for deg" så er det slik.

 

For reklamsjoner er det mot selger du har rettigheter.

Link to comment
Share on other sites

Den utalte om at jeg syns det er rimelig at importør av et merke ikke utøfrer gratisarbiede på våpen som ikke er kommet via det offisielle agenturet, eller er det noe annet?
Poenget er vel at det normalt er fabrikken, ikke importøren, som sitter med garantiansvaret, og skal betale for dette?

 

Mener du at våpenbransjen i Norge har forhandlet så dårlige agenturavtaler at de har overtatt dette ansvaret? Da skjønner jeg jo forsåvidt bedre at de er misfornøyde...

 

Og det er nettopp her du og de fleste andre bommer stygt men det er jo på grunn av mangel på kunnskap.

 

Det har seg nemlig slik at det er ikke bare produsenten/fabrikken som sitter igjen med kostnader i forbindelse med garantier og reklamasjoner.

 

En garantijobb er i prinsipp en jobb ingen tjener noe på dvs at jobben utføres til kostpris som igjen betyr at et stykke arbeid er utført til kroner 0 i fortjeneste og har du ikke fortjeneste så går du med tap siden du fortsatt må betale husleie, strøm o.l. ... det er alltid en kostnad.

 

Derfor skjønner jeg godt at selvimporterte og sideimporterte produkter blir satt lite pris på av de som sitter som importør i Norge.

Link to comment
Share on other sites

 

En garantijobb er i prinsipp en jobb ingen tjener noe på dvs at jobben utføres til kostpris som igjen betyr at et stykke arbeid er utført til kroner 0 i fortjeneste og har du ikke fortjeneste så går du med tap siden du fortsatt må betale husleie, strøm o.l. ... det er alltid en kostnad.

 

Derfor skjønner jeg godt at selvimporterte og sideimporterte produkter blir satt lite pris på av de som sitter som importør i Norge.

:roll: Går du i null, så går du i null. Da er husleie og strøm oghele rubbelet med. Børsemakerens lønn er den samme. Men man går ikke i overskudd. Så eier får ikke noe overskudd å hente ut. Det blir helt gæli å hevde at om man ikke går med fortjeneste så går man med tap...Forøvrig tror jeg ikke dette dreier seg om at noen går konken av å være importør.. Dette er surmuling og uprofesjonalitet og dårlig service. Reklamasjon skal man selvfølgelig ta opp med selger, men det er da ikke vanskelig å forstå at om du har agentur på et merke, det være seg Sauer, Dynastar eller Porsche, da har du tatt på deg ansvaret for å utføre garantireparasjoner for det merket i det landet. Dvs fabrikasjonsfeil eller svakheter i konstruksjonen som medfører nødvendig oppgradering av produktet for at det skal holde mål. Regner ikke med dette vil være enorme mengder arbeid for noe merke her i landet. :?:

Når det blir fortalt at man nærmest ikke får kjøpt deler før det er verifisert at våpenet er handlet gjennom agenturets forhandlingsnett, ja da er dette slett utøvelse av de oppgavene man har tatt på seg.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...