Jump to content

Samle ved etter snøskred?


stefan

Recommended Posts

Sitter og funderer på en sak: Jeg går ut ifra at man har lov å samle pinner som ligger på bakken til å fyre bål når man er på tur. Hvordan stiller det seg med skog som er "kjørt ned" av et snøskred? Der ligger det ofte mye fin ved, men er det bare å forsyne seg eller har grunneier enerett til disse trærne? Gjøres det forskjell på om man bruker litt som ligger nede til å fyre turbål eller om man tar med seg større kvanta hjem for å fyre i peisen?

 

Har prøvd å google eller bruke forumssøket men "ved" er et helt håpløst ord i forhold til søkemotorer ... setter pris på å høre hva dere mener - spesiellt lovkyndige og grunneiere bes om å uttale seg! ;)

Link to comment
Share on other sites

Som grunneier ville jeg i utgangspunktet sett på det som mitt selv om et snøskred var lagt det ned. Men vilje og lyst hos grunneiere til å rydde det som er lagt flatt er vel veldig varierende. En telefon til gjeldende grunneier burde vel oppklare mye. Noen grunneiere blir nok glad for at noen vil forsyne seg og hjelper til med opprydding av "katastrofeområdet", mens andre heller ser at det råtner før de gir noen noe gratis. Her må jeg legge til at jeg skriver uten kunnskap om hva loven sier om emnet.

Link to comment
Share on other sites

Hadde noen spurt pent om de kunne forsyne seg av noen vindfall i skauen min, hadde nok ikke dette vært noe problem for meg, så sant jeg ikke hadde planer om å ta det ut selv.

 

Men om noen bare hadde forsynt seg for å fyre i ovnen hjemme, hadde de garantert fått beskjed om å pelle seg vekk.

Link to comment
Share on other sites

Om orkanenen Dagmar velter hagemøblene dine; er det da greit at jeg tar de?

Hvis jeg ikke har satt dem på plass igjen etter flere måneder kan du gjerne ta dem. ;)

 

Har ikke tatt med meg så mye som en pinne hjem (har ikke peis montert en gang) så det hele er kun et tankespill ... mest i forhold til hva loven sier om det hele (og litt hva folk mener ville vært "vanlig folkeskikk" - disse to kan jo innimellom være forskjellige). Tror ikke jeg hadde turt å troppe opp på annen manns eiendom med tilhenger og motorsag sånn uten videre. ;)

 

Takker for tilbakemeldinger så langt - litt mer kommentarer (spesielt i forhold til å lage turbål utav slik ved) blir satt pris på!

Link to comment
Share on other sites

Ta deg en tur og snakk face to face med grunneieren. Det gir ofte en bedre virkning enn en telefon. Pass på at han ikke er mitt i middan, dvs ikke kom kl 1530. :winke1:

 

Neida, det jeg mener er at hvis han får se hvem du er, ser bilen din (så han kjenner den igjen når du står parkert i veilomma nede ved vindfallet osv) da er det enklere for han å vite at det ikke er uvedkommende der.

 

Spennende om du skriver hva slags svar du får hvis du snakker med han. Eller henne.

Link to comment
Share on other sites

Dagmar er kanskje ett godt tips her :wink: Snøskred er trolig så spesielt at du neppe finner det i lovverket, annet enn under samlebetegnelsen naturskade kanskje, men om du leter etter vindfelling så kan det hende du finner noe. Og der er nok direkte overførbart.

 

Hovedessensen er nok uansett at tømmer er grunneiers enten det ligger, eller står.

Link to comment
Share on other sites

Det er riktig, loven åpner for sanking av nedfallskvist til bålbruk på stedet(i den perioden bålfyring er tillatt). Vindfallstømmer ol. tilhører grunneier. Som regel lett å få tillatelse til å ta slikt mot en liten sum. Vanlig folkeskikk tilsier også å spørre før man forsyner seg av slikt. :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Nedfallskvist til fyring i skauen går som en rimelig frihet under allemannsretten, men tømmer vil nok regnes som grunneiers eiendom så lenge den kan ha noen kommersiell verdi. Når den blir så gammel at den ikke kan selges som tømmer eller ved vil jeg si at man kan forsyne seg fritt for turbruk, men skal man fylle vedstabelen ville jeg spurt om lov uansett.

Link to comment
Share on other sites

Som skogeier tenker jeg at jeg uten problem ville sagt ja til at noen kunne få kappe seg ved mot ei flaske whisky eller noe sånn. Under de forutsetninger som er gitt. Jeg hadde derimot blitt ganske ukoselig hvis jeg møtte noen som fylte hengeren uten lov.

Link to comment
Share on other sites

Sweet Jebus for et teoretisk emne. Så lenge du holder deg unna tømmer (=du må bruke motorsag) driter nok de fleste grunneiere i hva du gjør og ikke gjør i deres skog når det gjelder ved til turbål. Skulle du være så uheldig å ha med deg en motorsag så går nok det som regel bra også om materialet du sager i allerede er dødt (uansett lurt å si fra før en bruker motorsag....).

 

Til dere som er vokst opp i blokk kan jeg opplyse om at de fleste bønder (og grunneiere) faktisk ser behovet som "turister" har til camping og bruk av overskudd (=tørrved). Så lenge dere etterlater skogen slik dere fant den driter de fleste i hva som skjedde mens dere var der. Om dere brenner 0,1 eller 1,0m3 med tørrved betyr ingenting for grunneier da dette uansett har null verdi for alle andre enn de som brant tørrveden (=deg).

 

Mulig jeg tar feil da, kan jo ikke uttale meg for alle som eier jord men der jeg kommer fra er det ihvertfall slik.

Link to comment
Share on other sites

Nå er jeg på svært tynn grunn, men får ikke skogeiere en eller annen form for erstatning ved slike "naturkatastrofer" som f.eks Dagmar? Om de får det, blir det ikke da å selge en vare to ganger om en nabo vil hente litt ved av det som er lagt ned av stormen og allerede på et sett erstattet av f.eks Gjensidige?

Link to comment
Share on other sites

Nå er jeg på svært tynn grunn, men får ikke skogeiere en eller annen form for erstatning ved slike "naturkatastrofer" som f.eks Dagmar? Om de får det, blir det ikke da å selge en vare to ganger om en nabo vil hente litt ved av det som er lagt ned av stormen og allerede på et sett erstattet av f.eks Gjensidige?

 

Tror ikke du automatisk får erstatning ved naturkatastrofer. Du må vel i utgangspunktet ha forsikret skogen for i det hele tatt å få noe?

Link to comment
Share on other sites

@jjrckd o' villmarkens sønn :wink:

Tror neppe noen av de som har svart i denne tråden er vokst opp i blokk.

TS lurte på ved til peisen. Lite skorsteiner på de blokkene jeg vet om....

Du går ut med høye kneløft, du får tåle et spark i leggen...

 

Hvem er Sweet jebus?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Og før dere kommer løpende og sier at jeg overdriver eller tar feil vil jeg bare i all beskjedenhet si at jeg er skogeier og at jeg faktisk har satt meg inn i reglverket! Men se om du finner en avdeling av "Aktivt skogbruk" i nærheten av der du bor og meld deg på kurs i bruk og stell av motorsag. De har også kurs i tynning av ungskog, mye fint brendsel der!!, og masse andre fornuftige kurs. Har du nødvendig verneutstyr og diplomer fra slike kurs skal du se at det blir lettere å få lov til å gå løs med motorsag i bondens skog. Spesiellt tynning er gunstig for dette er jobb bonden ellers selv må bruke tid og krefter på og se ikke bort fra at han vil synes det er ok om andre gjør jobben for ham. For bonden er det å gi bort veden en overkommelig pris for å få jobben gjort.

 

Uansett snakk med grunneieren først, det verste du risikere er et nei, og hvis du er høflig og grei vil nok neiet komme både høflig og greit det også.

 

Sant Ole Brum. Jeg har selv bekostet kurs for ett par stk som ville hogge ved i min skog.. Sist kostet dette 800 kr per pers, og det ser jeg på som en billig forsikring for dem som driver i skogen min, og for meg som skogeier.

 

Forøvrig finnes det svar på innleders spørsmål HER....

Link to comment
Share on other sites

Det står riktignok følgende der:

Rettigheter

Du har rett til å sanke tørre kvister, greiner og trær til brensel. Du må imidlertid ikke skade levende trær.

 

Men jeg tror det er koblet mot sanking til turbruk, ikke det å hente ut større mengder tømmer for fyring. Dessuten tipper jeg det ligger det en implisitt forståelse av at det er verdiløst virke som sankes, ved ras/vindfall vil også dødt tømmer kunne ha reell verdi.

Link to comment
Share on other sites

 

Men jeg tror det er koblet mot sanking til turbruk, ikke det å hente ut større mengder tømmer for fyring. Dessuten tipper jeg det ligger det en implisitt forståelse av at det er verdiløst virke som sankes, ved ras/vindfall vil også dødt tømmer kunne ha reell verdi.

 

De fleste er jo opptatt av sine rettigheter. Men om en leser litt lenger ned i siden jeg lenket til finner en også plikter som følger med allemannsretten.

 

Der finnes følgende:

 

* sanke ved, stein og torv

Det er ikke tillatt å ta med seg ved, stein og torv.

Link to comment
Share on other sites

@Ole Brum har et veldig godt innlegg, som er vel verdt å lese.

 

Rundt her jeg bor er det mange som tidligere fikk seg et "veatak" av en skogeier. Billig eller gratis ved hvis de ryddet lags skogsbilveier eller etter hogst. Det var fint å kjøre langs skogsveiene og se reisveden til disse gamlekara, de rydda totalt strøkent etter seg. Nå er det ingen som gidder dette lengre. Enten kjøper folk veden ferdig eller så kjøper de et lass med bjørk.

 

Uansett må man spørre skogeieren, det er ALDRI noe som ingen eier. Har sett mange som forsyner seg av stein til peisen på hytta langs veikantene. Dette er rett og slett reinspikka tjuveri, det samme vil det være å begynne å hogge vinterveden sin i et rasområde.

Link to comment
Share on other sites

Som de fleste sier, det meste vil ordne seg ved ( :wink: ) å kontakte grunneier først.

Hva med å gjøre en deal på på f.eks fire favner. Tre til deg, en til grunneier.. Det er uansett du som må svette, holde verktøy, og bensin :wink:

 

Viktig at grunneier i tillegg har rett ansvarsforsikring på gården (ansvarsforsikring for ulønna arbeidskraft). Selv om du hogger ved til egen bruk, kan ansvaret dyttes over på grunneier dersom du skader deg, og ved feil (eller manglende) bruk av sikkerhetsutstyr er det heller ikke sikkert forsikringsselskapet ser så lett på saken.

 

For mange grunneiere er dette årsaken til at de velger å si nei.

 

For min del har jeg sagt ja til flere (naboer, kantrydding osv) men gjort det klart at de får ingenting skriftlig, de jobber på eget ansvar og om "the shit hits the fan" anmelder jeg dem for tjuvhogst... :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Takker for omtanken @stu, men det går greit med meg. Sjøl om jeg ikke har sansen for å ta meg til rette på andres eiendom og ta for meg av andres eiendeler. Er ikke farlig å være utstyrt med et snev av moral og god gammeldags folkeskikk.

 

Ikke er jeg grunneier, ikke flyr jeg rundt og sladrer eller anmelder andre, det gidder jeg ikke. Men jeg forsyner meg ikke av andres stein, ved, hare eller elg. Det er ikke så lurt å bli kjennt i bygda som en som tar seg til rette, det hjelper i allefall ikke på når en skal ut å få seg jakt.

Link to comment
Share on other sites

I hine hårde var det ikke uvanlig å hogge på halving. Halvparten levert i stranger på tunet til grunneier, resten kunne beholdes. Naboen forteller at han og hans far hogg or på halving hos en av de lokale, de hadde ikke vedaskog selv. Det var så bratt at det var ikke råd å hjelpe seg med merra, så de dro alt sammen på sloe. Øks og buesag. Vi har det jaggu godt idag.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...