Jump to content

6,5 på tur ut ?


revehunter

Recommended Posts

  • Replies 246
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Ser ut som det er litt forskjellig merking på pakkene og noe annet på nettet. Blir noen pakker som går til norge jazzet litt opp for å klare kravet?

Selv har jeg en eske med merkinga 9,00gram/140Grain og 2813Joule på 100m

Link to comment
Share on other sites

Det er nevnt tradisjoner i tråden.

 

 

Jeg sendte en forespørsel til direktoratet om bruk av 30-30 til storvilt.

 

Svaret jeg fikk - var at kaliberet var godt egnet til småviltjakt - og rådyr, men ikke til noe annet :roll: .

 

I mitt svarbrev - la jeg ved bilder av div. storvilt jeg har skutt i Afrika med pistol i dette kaliberet, og lurte på om det ikke var jegeren som var ansvarlig for å bruke riktig ammo til jakt.

 

Fra min Winchester lever action - kronograferte jeg Hornady`s SST 165 gr. - til å holde godt og vel kravet.

 

Men selvsagt:

 

Patronen var for lang til å kunne brukes til annet enn "single-loaded".

 

Men jeg mente at ingen kunne pålegge meg å lade med mer enn èn patron.

Det var vel slik at man måtte plombere riflen en gang i tiden - for å jakte rein???? (verden har jo gått litt videre :lol: )

 

Endel mailveksling ble det - og det endte med at jegeren var ansvarlig for å utfylle kravene.

 

 

Jeg liker tradisjoner - men utviklingen har jo gått sin gang - innen kuler og krutt også.

Og det bør ansvarlige organer ta hensyn til.

 

Når det gjelder diskusjonen om kaliber:

 

Å treffe riktig - er nok "kluet".

 

6,5x55 er et utmerket kaliber - synes jeg!

 

Vil det i klartekst si, at om du lader en .30-30 til å klare krave om anslagsenergi, så kan den brukes på storvilt?

Link to comment
Share on other sites

Hei, har stor sans for 6,5 kaliberet til bruk på storvilt.

 

Men eg forstår ikkje kvifor sume på "død og liv" skal prøva å rokka opp alt for små/ svake kaliber som i utgangspunktet ikkje er lov til anna enn rådyr. Det er vel ikkje så gøy å kjøra chippa moped i 80 km/t i det lange løp?

 

mvh Lindu

Link to comment
Share on other sites

kja..om det er 30-30 winchester du mener Linduvarri,så er det ei veldig vanlig patron for hjort og svartbjørn størrelse vilt i statene.og er brukt til elgjakt elg i Canada. at den skulle holde til norsk hjort som er mindre en den amerikanske hjorten er det vel ikke så mye tvil om. om den ikke er anbefalt på elg.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Ser ut som det er litt forskjellig merking på pakkene og noe annet på nettet. Blir noen pakker som går til norge jazzet litt opp for å klare kravet?

Selv har jeg en eske med merkinga 9,00gram/140Grain og 2813Joule på 100m

 

 

Ja, når jeg ser i Norma katalogen og hva som faktisk står på esken så er det forskjell.

 

var innom en butikk i dag og ser at det står 28xx J på esken.

Link to comment
Share on other sites

I teorien er det bare minimum 9grams kule og 2700j eller 10gram 2200j som gjelder. om du greier å hoste opp 9grams kule til 25-06 og greier å lade den til 2700j på 100m så er det lovlig på elg......

 

Med mindre løpet er slaktet mye er ikke hastighet det vansklige med å klare dette. Det store problemet er å skaffe 9grams kuler :( Alle eiere av 257 kaliber burde gå sammen og bestille noen 1000kuler fra utlandet/spesiallaget i innlandet og kjøpt samlet. Disse lange 9grams torpedoene fra en 25-06/257 weby.mag ville laget supre elg/hjort/reinsdyrrifler.

Link to comment
Share on other sites

Skjønner ikke helt debatten. 6.5 har vel bevist at den funker til storvilt gjennom 1000vis av fellinger. Det hele handler jo om å treffe riktig. Og for mange er nettopp det lettere med 6.5 enn alskens magnumkalibere. Om man skyter i vomma eller låret, detter dyret da med 3006 eller andre kaliber? Neppe. Og dersom det skulle finnes jegere som mener at grove kalibere kan kompensere for litt tvilsomme skuddmuligheter, så mener jeg at det ikke er rette veien å gå..

Link to comment
Share on other sites

norsk hjort som er mindre en den amerikanske hjorten

Nåja, norsk hjort er vel omtrent dobbel så stor som amerikansk hjort, en 30-30 blir derfor en temmelig uegnet patron til norsk storviltjakt selv om det er mulig å oppfylle kravene til anslagsenergi.

Denne diskusjonen ligner noen av fiskermiljøene der det er sport å få størst mulig fisk på tynnest mulig snøre, hve er vitsen. Det finnes tykkere snøre, og det finnes patroner som er mye mer egnet til storviljakt enn 30-30.

Link to comment
Share on other sites

Jeg fisker ofte i en elv hvor 6-7 kg bruddstyrke på sena holder i massevis. Og ja, jeg er klar over at man også kan få bruddstyrke på både 10, 20 og 30 kg. Men hvorfor i all verden skal jeg bruke disse? Jeg forholder meg til noe jeg vet funker og som gir MEG en bedre fiskeopplevelse. Over til kaliber igjen så forholder jeg meg til 6.5 i diskusjonen, og ikke mindre kaliber

Link to comment
Share on other sites

vet at den kalles elk,var det jeg skreiv.

 

http://www.bjorneparken.no/no/Dyrene---" target="_blank ... lanteeter/

"Størrelse og alder

Norsk hjort er mindre enn annen hjort. Bukken veier 180–240 kg mens kollen vanligvis veier 130–150 kg. Lenger sør i Europa kan hjorten bli godt over 300 kg, mens den i Canada kan bli opp mot 500 kg. Hjort har en levealder på 20–30 år"

 

30-30 blir i hvertfall brukt til elg i canada,og den er større en elk.

egnet eller ikke.

har selv snakket med flere som har ladet 30-30 opp til å klare storviltkravet i norge.

sier ikke at den er ideell på noe hvis,men at den blir brukt,det gjør den.

Link to comment
Share on other sites

men at den blir brukt,det gjør den

Brukt eller misbrukt?

Litt mer edruelig holdning til det du leser kan være en god ide.

30-30 brukes nok ikke til elgjakt i Canada, det at den har vært brukt er riktig, men la oss forholde oss til gjeldende lovgivning også for andre land.

Når det gjelder ditt sitat angående hjortens størrelse så er det bare tøv, les litt mer seriøse kilder.

Når du sammenligner dyr så må du sammenligne samme art, og underart. Det finnes ikke hjort i Cannada som veier 500 kg, det finnes faktisk ikke en hjort av vår hjorterase viltlevende i Canada.

Hjorten i Norge er en underart som etter det jeg husker er nærmest i slekt med skotsk hjort, men noe større enn denne. Mellomeuropeisk hjort er vistnok en annen underart, og regnes som noe større enn norsk hjort, men dette er avhengig av leveområde og næringstilgang. De største hjortebukkene som er felt i Norge har nok vært over 350 kg, men de er neppe veid.

Link to comment
Share on other sites

om den blir misbrukt eller ikke kan ikke jeg utale meg om.

men at den blir brukt,det gjør den.

Bare å søk på 30-30 winchester elk,så får du nok treff på forum der folk forteller om sin bruk av 30-30 på elk.

Det samme på elg. om de juger eller ikke er umulig å bevise,men jeg trur nok at de fleste snakker sant.

 

Ang kilder på størrelse på hjort, så har jeg aldri lest noen plass at den norske er dobbelt så stor som den amerikanske.

at den er mindre en hjort gjennomsnittelig har jeg lest flere plasser.blant annet i jegerprøveboka.

Om det stemmer eller ikke kan jeg heller ikke si sikkert. Om jeg skulle få/komme over bedre kilder som sier noe annet,så skifter jeg kanskje mening.

Link to comment
Share on other sites

Nå får dere skille snørr og barter. Hjort i Nord Amerika kan være coues deer, whitetail, mule deer, blacktail. Felles for disse "innfødte" hjortedyrene er at de er betydlig mindre enn Norsk hjort, kanskje med unntag av en og annen muledeer. Så har vi elk eller wapiti, som er en til sammeligning nykommer i Nord Amerika (kom sammen med rein og elg under siste istid.) Den er nært i slekt med wapitihjorten og maralhjorten i Asia og dermed også nært i slekt med hjorten i Europa. Felles for alle maral og wapitihjorter er at de er storvokste og den varianten i Rocky mountains er størst og dermed betydlig større enn Norsk hjort.

De vanligste kaliberne brukt på elk er antagelig 7mmRM, 300 WinMag, 338 WinMag. Altså flattskytende kalibre. Men Amerikanerne bruker jo det meste av kalibre da.

Link to comment
Share on other sites

Jeg skal jakte hjort og rådyr med 6,5 for første gang i år, tidligere brukt 308 og 300wm. Går tydeligvis mot strømmen :)

Mye diskusjoner om bonda kuler her i tråden. Ingen som har nevnt accubond (140 gr) her i tråden så vidt jeg har sett, skal prøve den til høsten på hjorten. Ettersom jeg leser så er det "tekniske" med kula bra, tror den virker bra i dyret også. Noen med gode eller dårlige erfaringer?

 

Det jeg har lest gjør ihvertfall ikke at den bidrar til å fase ut 6,5x55 som storviltrifle.

 

Edit:Takk Wolverine67, den tråden hadde jeg ikke sett enda. Takk for linken, selv om ingen skryter av 6,5x55 der hvis jeg skal pirke litt, bare accubond-kula.

Legger inn de ordene som manglet i innlegget mitt :)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

6,5x55 er nok på tur ut, ja. Årsaka er ikkje anslagsenergi, hastigheit eller slikt, men kort og godt at kaliberet ikkje har eit kulealternativ som er blyfritt, for storvilt. Med all den fokusen som har vore på blyrestar i kjøtet, so er det nok dette som vil skvisa 6,5 ut. Eg planlegg å kjøpa 6,5x55!

Link to comment
Share on other sites

Eg har gått heile runden.308-3006-300WM-og diversen andre meir eller mindr lure påfunn..Favoritten til jakt har etterkvart vorte 6,5*55

og Nosler Accubond.

I fjor vart det fellt endel vilt med denne.

Største Elg på 180.

Mange hjort.

Fannt igjen ei kule.

Den hadde trøska igjennom 2 bogkuler.

PGA Litt lengre hold enn normalt hadde denne gått inn litt lavere enn eg ønsker.

God virkning og moderate utras og blodslag.

I år tjuvstarta eg med grisejakt hos søta bror.

Og sjølvsagt 6,5*55 denne gang med Mega i tuppen.

For no ville eg ha litt splinter og effekt i dyret.

Og 6,5*55 leverte igjen :)

Har 9,3løp i samme børsa.

Usikker på kven som blir brukt mest i år. men kjem til å ha i 9,3 på ettersøk ivertfall.

for 6,5 er ingen buskrydder.

Men det er ikkje noko argument for førsteskuddet skal jo ha reint skuddfelt uansett.

Eg trur 6,5 er på vei inn so det holder.

Link to comment
Share on other sites

Tror ikke du skal være redd for å bruke den jeg, eies :)

Er nok litt for mye teori ute og går i dette stakkars forumet.

 

Jeg tror også den fungerer, men vil likevel ikke anbefale noen å bryte loven. Det har ingenting med teori-villighet å gjøre.

Link to comment
Share on other sites

Jeg trenger ikke utdype det.

Alle vet at storviltkravet er noget på bærtur, og at det kun i teorien er for lite futt i enkelte fabrikk ammo utgaver.

Det finnes nok enorme mengder jegere som i uvitenhet jakter med fabrikk ammo som "dere" og "loven" mener er uegnet til storviltjakt, men jeg tror/vet at de dyrene dør like fort uansett.

 

Det er ikke noe krav til energi på 150 meter, eller 200. Mange patroner har mistet den lovlige energien allerede der, men da driver man plutselig ikke på med noe som er fy fy, annet enn at man kanskje skyter på lenger hold enn verdens beste jegere gjør.

 

Kammeret.no er seg selv likt, folk er meget raske med å bli politi og kritisere og fordømme andre, selv om det i utgangspunktet er flisespikkeri, iallefall dette med lovlig ammo i 6.5x55.

Synes folk bør holde seg for gode til å stadig komme og stikke med sine svært så høyhesta lovlydige kommentarer.

 

Ellers er dette en diskusjon som er utdiskutert så det holder, og jeg gidder ikke skrive noe mer om det.

Link to comment
Share on other sites

Eit godt svar på trådspørsmålet finn ein i eit av dei sistenummera av Jakt. Der ti jegerar gjorde meir eller mindre greie for sine kaliberval til storvilt. Han som no bruka 6,5 hadde prøvd fleire kaliber t.o.m 9,3, og hadde felt ca 900 elg om eg hugsar rett.

Link to comment
Share on other sites

Jeg trenger ikke utdype det.

Alle vet at storviltkravet er noget på bærtur, og at det kun i teorien er for lite futt i enkelte fabrikk ammo utgaver.

 

Så fordi du synes at regelverket er på bærtur, så trenger man ikke å forholde seg til det? Og dette kommer fra en i bransjen? Dette skriver du i tillegg på et åpent forum...

 

Diskusjonen om regelverket trenger vi ikke å ta, men å oppfordre noen til se bort fra regelverket ser jeg på som totalt tullete. Hva tror du skjer med regelverket dersom man ikke respekter det?

 

Hva som skjer med energi på 150 og 200 meter står det ingenting om i regelverket, en trenger derfor ikke å tenke på det, så lenge man holder kravet på 100m. Men siden den kinetiske energien regnes ut ved hjelp av en formel, så er jeg vel bare en teoretiker siden jeg kan det. Merkelig egentlig, hvordan teoretiker er blitt et skjellsord på kammeret. Hadde ikke blitt laget mange ballistiske kalkulatorer uten teori.

 

Ser for meg hvordan jegeren svarer når han blir kontrollert: "Ja, men en på kammeret skrev at..."

Link to comment
Share on other sites

For det første, så har min bransjetilknytning ingenting med hva jeg skriver her å gjøre.

For det andre, så har ikke jeg oppfordra noen til å bruke denne kula til jakt i Norge, da hadde jeg skrevet det spesifikt.

Formelen du refererer til er grei nok, har den tatt hensyn til trang pipe type 76 cm lang?

Om du legger inn en 130 grs kule i samme formel, og legger inn en MV på 1100 m/sek, som er mulig i en rask 6.5, så holder man lett kravet da oxo, selv om 130 grs er forbudt.

 

Jeg håper ingen bruker kammeret.no som guide til noe som helst som har med skyting å gjøre, selv om det tydligvis er her inne man skal få vite hvilken børse og kikkert man skal kjøpe, hvilke biler man ikke skal kjøpe, hva som er den råeste lommelykta og den dyreste klokka. Mangler bare kontaktannonser for single menn her.

 

Her inne finner man på de villeste problemstillinger og lager de mest idiotiske trådene.

Link to comment
Share on other sites

Er enig i at dyret antagelig dør like fort, men eies spurte etter lovlig ammo uten bly i 6,5x55 og det er det fortsatt ingen som lager enda etter dagens krav. Det er de krava vi må leve etter, og blir kontrollert og evt bøtelagt etter. Bøtelegging og inndraging av våpen er desverre ikke "bare teori".

 

 

mvh

Isbjønn

Link to comment
Share on other sites

Noen ganger er det bedre å inrømme feil enn å begynne å ro...

 

 

 

For det andre, så har ikke jeg oppfordra noen til å bruke denne kula til jakt i Norge, da hadde jeg skrevet det spesifikt.

 

På et norskt forum, der det meste av spørsmål og diskusjoner omhandler jakt i Norge, da er det vel naturlig at det er jakt i utlandet som skal beskrives spesifikt og at det er norsk jakt som er "standaren".

Eies sitt innlegg var som følger:

Kvifor produserer ingen eit blyfritt alternativ til storviltjakt, i dette kaliberet? Det trur eg kunne berga kaliberet frå byråkratane sin dom - som kjem snart, er eg redd.

 

Tror du det er byråkratene i Skottland han er redd for?

 

Det neste blir vel at du anser rådyr som storvillt og det var selvfølgelig dette du mente.

 

 

Formelen du refererer til er grei nok, har den tatt hensyn til trang pipe type 76 cm lang?

 

 

Nei, den tar kun hensyn til masse og hastighet. Regelverket tar hensyn til det som står på pakken.

 

Om du legger inn en 130 grs kule i samme formel, og legger inn en MV på 1100 m/sek, som er mulig i en rask 6.5, så holder man lett kravet da oxo, selv om 130 grs er forbudt.

 

Kan ikke helt ser at jeg vet hvor du vil med dette. Men om det er et bevis på at regelverket har utgått på dato, så er jeg enig med deg.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...