Jump to content

Tørke og krise i lademarkedet.


Mas-36

Recommended Posts

Vhitavouri skal slutte å lage krutt. Midway og andre leverandører er tomme for kuler og hylser. Er dette noe vi må regne med eller kommer det til å gå over nå som USA trekker seg ut av krigene sine. Obama får heller ikke viljen sin(forbud mot våpen) så det vil også kanskje roe markedet?

 

Har heldigvis litt på lager, men skal dette bli en langvarig krise har jeg og sikkert flere ett problem.

 

Noen meninger? Erfaringer(om dette har skjedd før)? Noen som jobber i yrket som kan komme med trøstende ord?

 

Eller må jeg finne meg en ny hobby til neste år?

Link to comment
Share on other sites

Hver gang våpenloven og retten til å eie/bære våpen i USA blir truet, så blir det kaos i markedet samt at du har en del spekulanter som hamstrer inn alt mulig for å selge det med 10X fortjeneste til de som er desperate nok under slike tilstander.

 

Krisen er forsåvidt over, men det tar jo ei tid før det blir stabilisert. Selv skulle jeg hatt noen totaltmantlede .357 kuler.

 

Men dette er noe som skjer hver gang en eller annen skrulling går bananas over there og det blir blåst opp i media.

Link to comment
Share on other sites

Hadde bare Jaktdepotet i Drammen klart å få tauet den j''a containeren som står i Tyskland hjem til fedrelandet, kunne vi badet i de deiligste kruttsorter fra Unaiten. ( i en kort periode, før krutt-tørken atter en gang kommer, slik den har gjordt i faste intervaller i over 30 år). Merkelig at det ikke går ann å få en stabilitet i tilgangen. :evil:

Link to comment
Share on other sites

fullstendig skivebom både med Obama

 

Spørs hvor mye du stoler på John Lott det ;) Ut i fra tidligere avgjørelser som senator i Illinois er det klart at Obama er sterkt anti-våpen, selv om han var helt taus om temaet i den første perioden som president.

 

I alle fall opplever mange amerikanere det slik, og det er det som teller - resultatet er vill panikk og stormløp mot butikkhyllene. Selv mekanisk ladeutstyr er jo mer etterspurt enn vanlig og det vil neppe roe seg helt før etter 2014-valget. Med mindre det skjer utskiftninger i høyesterett, med påfølgende fornyet panikk.

Link to comment
Share on other sites

Tydeligvis noen som strever med leseforståelsen i dag... Kanskje det er sommerværet?

 

Uansett: Så lenge det stadig fremmes mer eller mindre realistiske lovforslag over dammen med sikte på å "gjøre noe" så vil det være selgers marked på våpen- og ammofronten. Så kan man skylde på hvem man vil.

Link to comment
Share on other sites

Jammen så flott da kan jeg skyte og være glad og tro det kommer mere til neste år også.

 

Og til alle som syns denne tråden var så grusom, beklager på det meste jeg prøver å lage en tråd her inne. Skal nok tenke meg om godt før det skjer igjen.

 

Makan til survete tullinger som skal svare på det folk lurer på...

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Situasjonen i USA er i svak bedring.

Jeg regner med at dette varer en del måneder ennå.

På Wal-Mart er situasjonen at .40 , .50 , .17HMR

og hagleammunisjon ligger på hylla mens det meste av populære kaliber er utsolgt på dagen.

Mange amerikanere har brukt Walmart og andre som

sitt personlige lager av ammo og kjøpt i spisspose

rett før de skal på trening/jakt.

Nå blir de møtt av tomme hyller eller høye priser.

 

Selv har jeg en restordre hos Titan Reloading hvor 1 av 9

gjenstander ikke er i lager.

Jeg har selv valgt å vente.

Omsetningen er fortsatt høy og dette er populære julegaver til pappa :-)

 

Jeg har kjøpt en råttbillig BB Pistol fra Hong Kong som høyst sannsynlig ikke er produsert ennå, men blir levert etter Jul.

Tokyo Marui er hyllevarmere igjen, men prisen har steget noen prosent.

Fortsatt mangel på .22LR i USA gir seg underlige utslag.

 

Jeg har regnet på det tidligere i år og hvis noen millioner amerikanere ønsker å kjøpe 2 pakker med ammo ekstra så

blir det fort ett år med produksjon.

Folk som kjøper ammo for å selge videre med fortjeneste

er som en fugleflokk på en radarskjerm.

De kjøper og selger i samme marked.

Det blir ikke noe mere eller mindre ammo av den grunn.

 

Å doble produksjonen av ammo til privat bruk tar tid.

For den som vil bestille en ny produksjonslinje så er det snakk om minst 6 måneders leveringstid.

Å ansette folk som kanskje må fristilles 1 år senere blir fort dyrt.

For produsenter er dette en situasjon som minner om ett tveegget sverd.

 

Fenghetter, krutt og kuler finnes, men mye er fremdeles utsolgt.

Det er gjerne det billigste/mest populære som er utsolgt.

Andre ting har jeg sett salg på.

Det ser ut til at i land som Canada, Norge og Sverige er

det en forsinkelse med noen måneder og ting som er

lett tilgjengelige i USA vil bli det om noen måneder her også.

Folk som driver med jakt gjør klokt i å se litt fremover med mindre de er forberedt på å skifte fabrikat av kuler/fenghetter/krutt/ammunisjon rett før jakta.

USA har 40% av verdens våpen i privat besittelse, så litt bølger i USA merkes verden over.

 

Når en liten plastand sitter i samme badekar som en gigant må man regne med litt bølger :-)

 

Mvh

Jim114

Link to comment
Share on other sites

Fortsatt krise ser det ut til - skulle hatt en ny pakke .224 v-max 40grain - men den ser det ut til ikke er å oppdrive

 

Hornady stanset tidligere i år produksjonen av mindre solgte kaliber ut året.

Dette for å slippe å omstille maskiner, men heller

produsere de mest solgte kuler i høyest mulig volum.

http://www.hornady.com/support/availability

 

 

Mvh

Jim114

Link to comment
Share on other sites

Guest loudenboomer
Når Midway har både 55 og 53 gr inne, så vil nok ordet krise være feil å bruke.

 

Jo - men når en har 1-14" signing i børsa utgår 53 graineren, 55 går greit nok, men det er 40 grain som er kula for mitt våpen. Er nok bare ikke vandt til at en ikke får tak i den varen en vil når en vil det. Jim114 kom men en bra oversikt over situasjonen.

 

Siden midway har fri frakt ut året nå - ble det til at jeg kjøpte noe varmin-a-tor 40 grainere - selv om bc er veldig dårlig.

 

Kom foresten på Nosler 40 Grain BT - den var inne.

Link to comment
Share on other sites

Hadde bare Jaktdepotet i Drammen klart å få tauet den j''a containeren som står i Tyskland hjem til fedrelandet, kunne vi badet i de deiligste kruttsorter fra Unaiten.:

 

Lurer på hvor mye det koster å ha en container stående der nede pr mnd? Den har jo stått der noen år så fortjenesten må vel være borte for lengst, og da spørs det på om det har noen hensikt å ta den hit?

 

 

 

-L-

Link to comment
Share on other sites

Hadde bare Jaktdepotet i Drammen klart å få tauet den j''a containeren som står i Tyskland hjem til fedrelandet, kunne vi badet i de deiligste kruttsorter fra Unaiten.:

 

Lurer på hvor mye det koster å ha en container stående der nede pr mnd? Den har jo stått der noen år så fortjenesten må vel være borte for lengst, og da spørs det på om det har noen hensikt å ta den hit?

 

-L-

 

Kan være at April->Desember føles som flere år , spesielt for oss som skal besvare alle forespørslene, men ja det har vært litt kjipt. Kostnaden er forøvrig 3500,-/mnd.

 

Nå er endelig alle papirhindringer ute av veien så fremtiden ser veldig lys :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 4 months later...

Walmart har fremdeles begrensninger i salget av ammo til kunder på 1 til 3 pakker ammo per kunde per dag.

 

Utvalget er fremdeles begrenset men det er tegn til bedring.

Midsouth har salg på kuler med mindre produksjonsfeil. (Blemished) Det er ett tegn på bedring i sikte.

http://www.midsouthshooterssupply.com/s ... o=285-+OEM

Produksjonen går fremdeles for fullt.

 

Det er tegn til bedring i tilgangen etter mer enn 16 måneder med mangel. .22LR er det fremdeles mangel på. .40 og .45 hviler på hylla flere steder hos Walmart. Tilgangen på 9mm er ujevn med mangel på de billigste skuddene i 100stk pakker.

 

Det er mange gamlinger med hvelvet stappet siden 90-tallet.

Det er en grei investering hvis alternativet er 1% rente i banken og offisiell inflasjon er 1.5%

Ammo er muligvis tryggere enn inflasjonsutsatte dollars i banken. Mange er ikke trygge på langsiktig verdi på US dollars.

Mange synes ammo er en tryggere investering enn gull.

Mange er redde for at inflasjonen skal bli 2 sifret.

Dette kan vare en god stund til.

Pistol Pete gikk lei av å kjøpe LEGO klosser på tilbud som investering. Pakker med LEGO klosser tar jo mye plass og det er begrenset hvor mange oldebarn man kan tenkes å få.

http://www.youtube.com/watch?v=b6SYZaUpzPg

Nå kjøper han ammo og våpen for pengene som er til overs etter

at pensjonen har betalt alle regninger.

Om ikke annet kan han bruke ammo som byttemiddel.

 

Mvh

Jim114

Link to comment
Share on other sites

Ser spesielt at det er tomt for Hornady kuler over det meste, tenker da på kal 338 225 grs SST og interbond. Dette er vel ikke noe zombieredde amerikanere er interesserte i?

vMax i 6,5 er stort sett borte også. Snodig at det er så utplukket.

Noen av de andre "morsomme" kulene finnes jo ikke i Norge engang, tenker da på varmint-variantene. Noen som vet hvor slikt kjøpes?

 

Takker for svar :)

Link to comment
Share on other sites

Snodig at det er så utplukket.

 

Hornady stoppet produksjonen av en god del mindre solgte kuler i 2013 for å slippe å stoppe maskinene for omstilling.

De satset på å maksimere produksjonen av de mest solgte kulene. Volum foran utvalg.

Tidligere lå det en liste på hjemmesiden til Hornady som listet

de kulene som fikk produksjonen utsatt.

 

Du kan eventuelt se om produksjonen av noe du ikke finner på hylla ble utsatt og er listet nede på siden.

http://bulletin.accurateshooter.com/201 ... e-of-2013/" target="_blank

 

Produksjonen av disse mindre solgte kulene er gjenopptatt i 2014 men jeg regner med at dette er spredt utover året og nå er det bare Mai.

Jeg regner med at utvalget er helt eller delvis gjenopprettet

i 2015. Følg med og hugg til hvis det du trenger dukker opp.

Det er gjerne slik at bestemte typer kuler bare produseres 1 gang per år.

Å kjøpe i spisspose er ett dårlig sjakktrekk.

 

Mvh

Jim114

 

Edit: Jeg fikk nettopp en e-post fra Graf & Sons

Utvalget på røykfritt krutt er nede på 7 av 313

Tennhetter til stor rifle er utsolgt.

Gas Checks til .30 utsolgt.

Kuler til .30 virker utplukket.

Det synes å ta tid å få fyllt opp hylla med varer.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Har aldri fått til å bestille krutt hos deres nettside (ABC Fritid), mangler liksom et felt der en velger antall og legger i handlekurven. Andre ting fungerer greitt, er dette fordi dere ikke selger krutt over nett eller? :?

 

Det er enkelte produkter som er avkrysset for "unnta fra salg" i nettbutikken, ja. Men vi selger krutt i mindre mengder ved bestilling på telefon/mail.

 

Det har vært litt ulike regimer i hvordan vi ønsker å ta mot bestillinger på ammo og ladekomponenter (og våpen), i utgangspunktet ble det bestemt at disse varene skulle ut på nettbutikken for å vise utvalg og priser. Senere har vi stort sett lagt ut det meste "som vanlig", og tatt kontakt med kundene i etterkant om de ikke har sendt leg/våpenkort (noe de fleste gjør "automatisk" etter bestilling).

 

Har såvidt begynt å kjøre en liten ryddejobb.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...