Jump to content

Hva bruker DU til dine 9 mm ladninger?


Centerklase

Recommended Posts

Hei!

 

hva bruker dere i deres "Slappe" 9mm ladninger?

 

kule rn? HP? Grains?

krutt Type og grn?

og hvilken tenhette bruker dere?

 

hvor kjøper dere utstyret dere er mest fornøyd me

 

 

 

og sist men ikke minst, hvor slapp er rekylfjæra dere bruker? Pounds

Link to comment
Share on other sites

Hallo

bruker 147 grn Frontier RN = null mateproblem, CCI SP tenhetter, VIthavouri N340 ( 4,1 grn) man kan også bruke 3,5 grn N320 ( ca samme faktor), 29,2mm settelengde og div hylser.

Da ble jeg klokket til 135 PF, meget fin og behagelig rekyl ( klarte 3 plass i NM Classic med denne ammoen i helgen som var)

Dette ble skutt i en1911 STI Trojan.

PS kan ev hende at denne kulen ikke går bra i ditt våpen, men annbefaler og prøve.

Bruker 10 LBS rekylfjær.

Link to comment
Share on other sites

125 gr Lee TC selvstøpt kule

3.6 gr Norma P4

Col. 27.5mm

 

Nå bruker jeg CCI LP, men det var fordi jeg fikk de billig.

GFL hylser

 

Har ikke kronografert, men gir ca PF på 135

 

Bruker 10lb rekylfjær i en 6" SVI Single Stack med Sight Tracker

Link to comment
Share on other sites

-Berry's 115 grain

-S&B hylser

-4,7 grain N340

-Federal tennhetter

-OAL: 29,3mm

 

Første forsøk på lading av 9mm så har prøvd å etterligne orginal ammo. Ikke så kraftige som orginalt. Usikker på faktor.

Startet på 4,5 grain krutt, men da fikk jeg problemer med veksling med orginal rekylfjær i Glock 19 gen 4.

 

Planer om å kjøpe inn et par tusen 147 grain kuler, sørge for riktig OAL og lade for militærfelt med riktig faktor.

Link to comment
Share on other sites

Hallo

Hvis vi tar min ladning som står over, kommer du ut på en ca kr 1,17 da har jeg tatt utgangspunkt i følgende veil priser:

0,5 kg krutt delt på 4,1 grn er ca 1800 skudd altså kr 0,23 øre pr skudd

cci tenhette kr 0,19 øre

kule 147 frontier kr 0,60 øre

når det gjelder hylser har jeg tatt utgangpunkt i at man kjøper en kasse med 1000 ferdigladet skudd S&B / Geco / Magtech el lign til kr 1500.- så deler jeg dette på ca 10 omladninger og får kr 0,15 for hylsa, kan hende man klarer å plukke hylser fra andre og da blir prisen litt mindre kr 1,02.

 

Man sparer ikke så mye på å lade 9mm selv men man kan få mindre rekyl (krutt type / kulevekt) og bedre presisjon.

Og som sagt dette er veil priser det kan jo hende man får bedre priser ved kjøp av større kvantum, anen kule vegt, osv.

Link to comment
Share on other sites

Hmm, jeg er jo litt på jakt etter en god oppskrift:) så jeg vil prøve litt forskjellig.

 

Jeg har aldri ladet selv før så er litt småredd for å tørke inn for lite krutt slik at kula setter seg fast i løpet. Noen som har gjort den tabben før?

 

 

 

Virker uansett som at jeg ikke bør gå under 4 ish grain på krutt.

 

 

Men rino? Hvor kjøper du kulene dine så billig?

Link to comment
Share on other sites

4 grain krutt på 9mm kan være katastrofalt hvis du bruker feil krutt. Kommer helt an på hvilket krutt du bruker. Start ALLTID på anbefalt kruttmengde som din ladebok anbefaler.

 

Men med riktig krutt tipper jeg du får masse funksjonsfeil før du har så lite krutt at ikke kula kommer ut...

Link to comment
Share on other sites

Jeg har aldri ladet selv før så er litt småredd for å tørke inn for lite krutt slik at kula setter seg fast i løpet. Noen som har gjort den tabben før?

 

Jeg kan etter bulken i det gamle revolverløpet mitt (Smith 686 6") konkludere med at en federal tennhette alene klarer å dytte kula halvannen tomme inn i løpet... så det skal ikke rare kruttmengden til for å tyne kula ut av løpet.

 

Og som nevnt over, du opplever nok haugevis med funksjoneringsfeil før du er i nærheten av å sette kula fast i løpet.

Link to comment
Share on other sites

Meeeeen, mens vi er inne på temaet. Jeg har fått litt blandede tilbakemeldinger på skytebanen om fordeler og ulemper om sakte og raskt krutt. Spesielt N310 og opp til N350.

Noen sier at tregere krutt er bedre (N340-N350) da det gjør rekylen lengre og følt rekyl blir svakere. Mens noen sier at raskere er bedre. (N320-N330).

Er det noen som har peiling på dette?

Logikk sier meg at en tung kule med sakte krutt i lav hastighet er best i feltløypa. (såfremt pistolen klarer å veksle og faktor er opprettholdt)

Link to comment
Share on other sites

Skal du lade såpass svake ladninger med tung kule er nok 340 det beste alternativet - 350 liker lavt trykk svært dårlig. Jeg har best erfaring med Hodgdon Hp38/Winchester 231 (samme krutt) i 9mm, det ligger vel nærmere 330 i hastighet, men er svært fleksibelt - bruker det i alle kulevekter med bra resultat, fikk høre det var så møkkete, men det har jeg ikke merket noe til enda - har like bra erfaring med det til 45 ACP og 380 Auto.

Link to comment
Share on other sites

Meeeeen, mens vi er inne på temaet. Jeg har fått litt blandede tilbakemeldinger på skytebanen om fordeler og ulemper om sakte og raskt krutt. Spesielt N310 og opp til N350.

Noen sier at tregere krutt er bedre (N340-N350) da det gjør rekylen lengre og følt rekyl blir svakere. Mens noen sier at raskere er bedre. (N320-N330).

Er det noen som har peiling på dette?

Logikk sier meg at en tung kule med sakte krutt i lav hastighet er best i feltløypa. (såfremt pistolen klarer å veksle og faktor er opprettholdt)

 

Det kommer an på hva du vil oppnå - Tung kule og raskt krutt = Rask rekyl og hurtig veksling (sleid bak-frem) = hurtig tilbake på målet, rekyl så rask at den føles "liten" = egner seg til dynamisk skyting (praktisk skyting).

 

Treigt krutt = pistolen blir dyttet "lenge" inn i hånda di = føles som "mye" rekyl, rekylen får virke lenge = mer munningsvipp. Det sies at presisjonen i 9 mm blir bedre med f.eks N340 kontra N320.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har aldri ladet selv før så er litt småredd for å tørke inn for lite krutt slik at kula setter seg fast i løpet. Noen som har gjort den tabben før?

 

Er det ikke noen i klubben din, som har erfaring og kan hjelpe deg igang :?:

 

Vil anbefale deg ei vanlig rundnesa eller kon kule på 115 - 125 grain og N320 el N340 til å begynne med.

Da finner du ladedate til dette alle steder det er oppgitt ladedata med VihtaVouri krutt :D

 

http://www.lapua.com/en/products/reload ... odata/6/34" target="_blank

Link to comment
Share on other sites

Hei igjen folkens :D Har vært offline et par dager.

 

Her er det masse god informasjon som jeg skal ta med meg videre.

 

er det noen som har erfaring med barrys kulene fra xxl? de er jo billige, men er de no tess?

 

 

Triggerhappy, Takk for linken. Og ja jeg har et par i klubben som er hjemmeladere som har sagt at de kan hjelpe meg litt på vei.

Link to comment
Share on other sites

Berrys 115grs og 125grs RN kuler virker helt ok. Vi er tre i klubben som bruker disse (det er vi tre som er aktive på stevner OG som lader 9mm) Vi får greie samlinger, dvs 10ern på duellskiva. Uten ransom rest så det er ikke 100% vitenskap og det er muligens ikke noe NM i presisjonsvinnerkuler men våre skyteferdigheter er det som stopper oss, ikke valget av billige kuler.

Link to comment
Share on other sites

5 grains n340. Hornady HAP. Satt til 28mm. Ikke spesielt mild, men gir god presisjon i en 2011 med bullbarrel. Grunnen til at den ikke er satt til 29mm er at da kamrer den ikke. Kula har kon ikke ogival. Vurdert å gå ned et halvt grain på ladningen, men dette fungerer, og jeg gidder ikke eksperinmentere ;)

 

Øivind

Link to comment
Share on other sites

Berrys 125grs RN kuler virker helt ok. .

 

Minerfaring med disse kulene i min Pardini GT9-6 er at de er umulig å få en god samling med. (testkutt i RansomRest) CRAP CRAP

 

Har testet med 310-320-330-340 krutt og col på 27,5 -28- 28,5 -29,0 mm og div kruttladninger.

 

Beste oppnådde samling var 65 mm, CRAP CRAP ubrukelig for mitt vedkommende 8)

 

Legg heller pengene i ferdigrullede Fiocci på XXL (kr 1,45 med klubbavtale) , de samler i alle fall under 50mm 8) , om du har en Padini da :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Jeg skyter mest Gecco for 1,40.-/st men før vi fikk fatt i dem var det 1,79.-/st og det var da jeg kjøpte 9mm diene :wink:

Men så er det gøy å se hva man klarer (eller ikke) få til meg egen ammo da :oops:

 

Kommer tilbake når jeg hører fra svenskene som fått noen esker Berrys.

Link to comment
Share on other sites

de fleste av dere glemmer å informere om rekylfjæra deres :P

 

noen som husker, eller i det heletatt vet hvor mange pounds den er på? og veksler den ladningen deres bra'?

 

Rekylfjærvekt er ikke direkte overførbart mellom våpen. Det finnes mange andre variabler som er med på å forsinke opplåsingen i en rekyloperert pistol(løpsvekt, sleidevekt, utveksling mellom sleide/hane, slagfjær etc).

 

Med andre ord er du nødt til å gjøre noen eksperimenter selv også.

Link to comment
Share on other sites

Henger meg på her med ett spørsmål om hylser. Siden jeg har skutt MagTec, Remington, S&B og litt annet plus at jeg har endel GFL hylser og diverse andre lurer jeg på om jeg vil merke noen REELL forskjell på å sortere hylsene grundig i merke og antall ganger skutt.

Må bare innrømme at å lade 9mm IKKE ER MIN STORE FAVORITT og at jeg fort går lei av sortering osv.

Fåglarne vet hvor mange ganger jeg bare får 49 eller 99 av en bestemt type når jeg sorterer :!:

Sitter nå på en gammal Lyman 4stasjoner og det går trått når man skal ha ett visst volum.

Mine to SIGer går bra med VV 340 4,6 til 4,9grain med 124gr Federal RN Husler ikke lengden på dem i farten, men SIG får fort matefeil hvis de er for lange elelr korte.

Er det Dillon 650/ 1050 det går i her :?:

 

Jeg har ikke råd til ny presse nå da jeg desverre falt for fristelsen til å kjøpe meg en cabriolet.

Sikkert det dummeste jeg har gjort noen gang, da det er regnfult og kaldt ute. Kun sett sola fra kontorvinduet, men kanskje går cab byttes i presse?

Men nå er det ut på banen med Waltheren. Den samler uansett bedre enn meg uavhengig av ammo :lol:

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker rått og røti av hylser. Det skremmes med at forskjellig hylsevolum gir store utslag i presisjon. Dette er sterkt overdrevet. Det gjør nok i noen tilfeller stor forskjell på trykk, og derved hastighet, men dette har ingen betydning i praksis. Det måtte i tilfelle være når enkelte balanserer på grensa ned mot 120 i faktor (eller 125 for praktiskskyttere). Og selvfølgelig om en kjører i øvre enden av skalaen.

Mellom 4,5 og 4,8grs med N340 bak 124grs blykuler er ofte bra kost. Bruker sjøl 29mm patronlengde med rundnesa kuler fra Haglund.

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker rått og røti av hylser. Det skremmes med at forskjellig hylsevolum gir store utslag i presisjon. Dette er sterkt overdrevet. Det gjør nok i noen tilfeller stor forskjell på trykk, og derved hastighet, men dette har ingen betydning i praksis. Det måtte i tilfelle være når enkelte balanserer på grensa ned mot 120 i faktor (eller 125 for praktiskskyttere). Og selvfølgelig om en kjører i øvre enden av skalaen.

Mellom 4,5 og 4,8grs med N340 bak 124grs blykuler er ofte bra kost. Bruker sjøl 29mm patronlengde med rundnesa kuler fra Haglund.

Bruker også denne oppskrifta med blykule av typen Hensley&Gibbs 124 gr.Samme med hylser bare det står 9mm på dem :D

Link to comment
Share on other sites

Er det noen som har sett noe trykkmålinger på dette temaet?

 

9mm hylser blir jo produsert etter en spesifikasjon (SAAMI?), med en viss tillatt nøyaktighet. Ta to eksempler, en av de tynneste og en av de tykkeste hylsene. Noen som vet hvor tykk veggene er? Hvor stor forskjell i volum? 0,1%? 0,01%?

 

Så til de andre variablene da... Kruttmateren min varierer mellom 4,6grain og 4,8 grain når jeg skal ha 4,7grain N340. Worst case er jo da en hylse produsert på max mål med 4,8 grain krutt. Hvor kraftig er denne sammenlignet med f.eks en NATO 9mm merket +P+ for automatpistoler. Hvor ligger man vanligvis på skalaen over trykk med faktor 120 kontra +P+ ammo?

 

Fikk prøve noen Israelske 9mm skudd beregnet for UZI i glocken min. FYTTIKATTA for en kanon i forhold til mine ladinger. Men jeg eller de andre på banen kunne ikke se noen trykktegn. Glock er jo godkjent for 9mm+P+ som er visstnok rimelig heftige greier.

 

Blei en del spørsmål, men egentlig bare for å få ut noen tanker rundt dette.

Jeg tenker at så lenge man skyter med en ny pistol som er godkjent for høyt trykk så skal man gjøre mye feil før det går galt. Litt som nye og gamle bailkal hagler.

 

Skyter man med en gammel Luger eller no annet som er lagd av resirkulert tanks-stål produsert rett etter krigen så er det jo noe heeeelt annet.

Link to comment
Share on other sites

Fikk testa noen testladninger i helga med 147gr Frontier, brukte 3,5gr med N320, OAL 29mm.

Faktor ble på 136 og presisjon så meget kurant ut :) Fint rekyl opptak så blir nok ladningen jeg kommer til og bruke fremover.

 

Lurer også på ny progresiv til og spytte ut 9mm, sår mellom Dillon 650 og Hornady AP Lock and Load ;) Heller faktisk litt mot Honady sin

Link to comment
Share on other sites

5,0 gr 340, .357 124gr Frontier, 27,7 mm i en cz75 original fjær.

Jeg hadde noen cbc hylser, men der ramlet Remington hettene ut,så de ble skrotet. Opplever at s&b hylsene er hardere enn gfl og har mindre volum. Det er vanskeligere å sette kula i s&b og den henger litt igjen i die.

Link to comment
Share on other sites

Fikk testa noen testladninger i helga med 147gr Frontier, brukte 3,5gr med N320, OAL 29mm.

Faktor ble på 136 og presisjon så meget kurant ut :) Fint rekyl opptak så blir nok ladningen jeg kommer til og bruke fremover.

 

Lurer også på ny progresiv til og spytte ut 9mm, sår mellom Dillon 650 og Hornady AP Lock and Load ;)Heller faktisk litt mot Honady sin

 

Hvis du klarer å få tak i en LnL så, her endte det opp med 650, ikke misforstå - Dillon lager bra saker, men det er veldig irriterende å bruke masse tid og krefter på å måtte fikse ting som Dillon burde gjort for mange år siden som f.eks alt for "hard" indeksering så du søler krutt, spesielt med 9mm, ståltråden som kaster ut ferdige patroner er heller ikke helt god bestandig. Sier ikke at Hornady er problemfri, men de har revidert pressa flere ganger og den som selges i dag har flere forbedringer sammenlignet med den gamle - noe som er bra, gudene skal vite det er nok fikling med ei progressiv presse uten å måtte "fikse" ting fabrikanten burde gjort :-)

Men men, det er ikke helt stuerent å kritisere Dillon, så her blir det nok svar ;-)

Link to comment
Share on other sites

Var ingen på lager hos Børselars for noen uker siden, selv om det sto på lager i nettbutikken - fikk bare høre "at den var på vei inn" - samme hos Holstad, de gjettet slutten av mai. Men sånn tilstanden er i USA om dagen så er det aldri godt å vite ;-)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Var en tur hos Landrø i dag og handlet inn et par tusen Frontier 147grain kuler. Klemte sammen 50 stk med 3,7grain N340 med COL på 29,0mm og tok en kjapp tur på banen.

Null funksjonsfeil, ingen på tvers i skiva og fin samling. (det jeg klarer stående med to hender på 20m). Ihht ladedataene skal jeg ligge på ca 135 i faktor. Har ikke kronograf dessverre.

Prøvde meg kjapt fram for å få til en funksjonsfeil og måtte holde pistolen bare med to fingre for å få til feil. Tenker at jeg kan gå betraktelig ned før orginale rekylfjøra ikke klarer mer.

Tenker jeg lader opp noe med 3,6 grain for militærfelt, og noe med 3,2-3,4 for spesial. Kanskje mindre og. Får forske litt til uka. Lade 10 av hver med 3,0-3,1-3,2-3,3-3,4 og 3,5 grain.

 

Noen andre som har prøvd 147grain kuler med N340?

 

Glock 19 Gen4 med standard rekylfjær.

Link to comment
Share on other sites

Hallo

med 147 grn frontier, 3,9 grn N340, 29,2mm, CCI Small Pisol, ble jeg kronet til PF 134 på NM i Classic. Dette var i en STI Trojan 5" (har en 10 LB fjær).

Mulig du får litt mindre i faktor men du må vel sette de inn til 29,0mm så da blir jo trykket høyere og forhåpentligvis faktoren også, MEN du har jo kortere løp også så det er en del faktorer å ta hensyn til, så du får bare teste.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...