Jump to content

Halvautomatisk revolver?


kaaredump

Recommended Posts

Så over våpenkortene på mine tre revolvere, og ingen av dem har samme betegnelse.

 

- modell 60 = Revolver Repeter

- modell 686 = Revolver Double Action Repeter

- modell 629 = Revolver Halvaut.

 

Det er vel å strekke det vel langt å kalle en revolver for halvautomat?

 

Ser på "blålappen" at det på .44'n er kryssa av for at den ikke er en halvautomat.

Bør jeg få retta på kortet?

Link to comment
Share on other sites

Eneste halvautorevolver jeg har hørt om, var en prototype for mange år siden, der rekylen fikk tønna til å rotere og spenne hanen.

 

Det er nok ikke nødvendig å rette på det kortet, vis det heller frem til de du kjenner og fortell at du har en halvautomatisk revolver :lol:

Link to comment
Share on other sites

Nå er vel et våpenkort også et offisielt dokument på lik linje med vognkort, førerkort osv.

 

Er det ikke like greit at opplysningene på kortet er korrekt?

 

Ikke minst tatt i betraktning at prosessen med å få et nytt korrekt kort er rimelig smertefritt.

 

Men jeg må jo innrømme at slike feil kan være artige kuriositeter. Jeg har selv en advarsel fra politiet i Texas om for høy hastighet. Der er jeg oppført med navnet Statens Vegvesen. :lol:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Takk for svar!

 

Da tar jeg det heeeelt rolig og benytter våpenkortene til å skryte på meg en halvautomatisk 629! :lol::lol:

(Det er vel dessuten neppe lenge til kjøpdjevelen forlanger at jeg kjøper noe nytt, og da kan jeg vel benytte anledningen til å få retta det opp...)

 

Kanskje jeg til og med skal utfordre noen av kompisene til et slag (våpen)kort?

Tenker med glede tilbake på de dagene man spilte bilkort med kompiser (Top Thrump) og tipper at et halvauto revolverkort ville trumfe det meste.... :-)

Link to comment
Share on other sites

Skjøt en del med en helautomatisk M39 revolver hos en tidligere arbeidsgiver på slutten av 70-tallet. Heftig moro. Litt dumt at jeg ikke kunne ta den med hjem, den måtte låses inn hos arbeidsgiver hver kveld. Nå er vel kaliberet forbudt etter den nye våpenloven, og litt uhåndterlig med det lange løpet. Men GØY var det. :stortsmil::stortsmil:

http://en.wikipedia.org/wiki/M39_cannon" target="_blank" target="_blank

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Jeg tror betengelse i lovverket politiet bruker har endret seg over tid - jeg tror det som nå gjelder er enkeltskudd, repeter, halvautomatisk og helautomatisk. Men det blir jo et problem med å skille double action / singel action revolvere ? Eller kanskje en single action revolver er en "halvautomat/repeter"og en doubleAction er en "halvauto" ? :roll:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Webley-Fosbery halvautomatisk revolver ble produsert fra 1901 til 1915, så trønderen fant nok opp kruttet på nytt. Jeg har faktisk prøvd en slik, i .38 ACP. Morsom sak.

 

Ellers er vel en revolver et repetervåpen uansett om den er SA eller DA?

Link to comment
Share on other sites

En "snekker" som jobbet ved Sintef med navn Jngvar Grøtan lagde pistolveren,han lagde også flere Rifler.En av de siste han lagde tror jeg fortsatt har rekorden i presisjon på langholdsbanen på jonsvannet ved Trondheim ;)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 1 month later...

Da jeg fikk Våpenkortene for en Thompson Contender pistol og div. ekstraløp, var de merket med henholdsvis "PISTOL Halvaut." og "VÅPENDEL PIPE Halvaut." Dette er jo en enkeltskudds pistol og noen ekstraløp. Merkelig! Og det er ikke krysset feil, på Tillatelsen.

 

Har tenkt å klage på dette, men har ikke somlet meg til dette ennå.

Link to comment
Share on other sites

Revolver enten den er singel eller double action er repeter.

Definisjon på repeter er at skytter må ta ladegrep for å kamre ny patron. (DA gjør dette med avtrekker, SA med hanen).

 

Feil på våpenkortet er pr i dag ikke noe stort problem innenlands, men blir fort et helvete om man skal ut av landet med våpenet.

I og med at ett våpenkort er "vognkortet" for ett våpen, sier det seg selv at man alltid risikerer problemer om kart og terreng ikke stemmer. Dette alt etter hvem man treffer på, og med tanke på at alt blir mer firkantet for hver dag, er det nok like greit å få slikt i orden først som sist.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...