Jump to content

Rifle til alround bruk?? Hvilket kaliber?


frekkoter

Recommended Posts

Hei!

 

Jeg skal kjøpe meg alround rifle som jeg kan benytte på revejakt og opp til villreinsjakt. Vet at dette er som å banne i kirka, men er det noen som har noen gode forslag til kaliber. Har sett litt på 6,5x55, men som dere forstår er jeg ganske så grønn, så alle gode råd og tips taes imot med stor takk!

 

Hilsen en som har fått seg villreinkort til høsten!

Link to comment
Share on other sites

etter min mening så er 6.5x55 glimrende til villrein. Kunne meget godt tenkt meg en i skapet - da helst i form av en Lakelander 393 eller Tikka M695

 

(Har selv en Remington i 270 winchester, som gjerne omtales som "6.5x55 på steroider" , funker utmerket men jeg hadde klart meg akkurat like godt med 6.5 til mitt bruk)

Link to comment
Share on other sites

Hei!

 

Hadde tenkt med kikkertsikte i den prisklassen....

 

Da synes jeg en Tikka T3 Lite i 6.5x55 til ca 8000,- pluss en Zeiss Duralyt 3-12x50 til ca 6000,- er et meget godt valg til det bruket du har tenkt deg.

 

Om du evt vil bruke mindre penger enn det, bør du fortsatt bruke ca 6000,- på det kikkertsiktet og heller evt kjøpe deg ei bra brukt rifle istedenfor en ny Tikka.

Link to comment
Share on other sites

For en som er grønn må 6,5 være det ideelle kaliberet. Velprøvd og lett å få ammo til, og et godt kompromiss mellom rekkevidde og rekyl. Man kan diskutere om det er det optimale kaliberet for elg, men for alt under må det være et ypperlig valg. Dette er en av målestokkene på en god all-round jaktpatron, at noen finner valget kjedelig eller uinspirerende er fordi alle har en. Og det er det en grunn til.

Link to comment
Share on other sites

Kanskje jeg blir slakta nå men...

Skulle jeg hat ei rifle til alt vilt under alle forhold skulle det vert en Ruger m77 all weather med Swarovski z6i 2,5-15x56 på toppen. Kaliberet skulle vert 30-06 eller 270 win :wink:8)

 

Bare kikkerten knekker jo budsjettet til stakkaren.

Link to comment
Share on other sites

Kanskje jeg blir slakta nå men...

Skulle jeg hat ei rifle til alt vilt under alle forhold skulle det vert en Ruger m77 all weather med Swarovski z6i 2,5-15x56 på toppen. Kaliberet skulle vert 30-06 eller 270 win :wink:8)

 

Ingen som blir slakta her :)

Flotte valg det, men kanskje litt utenfor hans budsjett? :wink:

Jeg har selv ei rifle som jeg synes er så ideel til alt vilt i norge som er mulig for et våpen i et kaliber, men det er ei rifle i 6.5-06 med en Zeiss 6-24x56, som jeg ikke akkurat vil anbefale til en ny jeger med begrenset budsjett :)

 

En 6.5x55 holder plenty til Elg om man bruker kuler av topp kvalitet.

Link to comment
Share on other sites

Hei!

 

Hadde tenkt med kikkertsikte i den prisklassen....

 

Da synes jeg en Tikka T3 Lite i 6.5x55 til ca 8000,- pluss en Zeiss Duralyt 3-12x50 til ca 6000,- er et meget godt valg til det bruket du har tenkt deg.

 

Om du evt vil bruke mindre penger enn det, bør du fortsatt bruke ca 6000,- på det kikkertsiktet og heller evt kjøpe deg ei bra brukt rifle istedenfor en ny Tikka.

 

Takk for rådene! Når du sier en brukt rifle istedenfor ny Tikka, tenker du da brukt Tikka? :)

Er det sånn at et godt kikkertsikte er det verdt å investere en del penger på?

Link to comment
Share on other sites

Hei!

Brukt Tikka eller Sako er ikke noe dumt valg. Mellomklasse optikk i klassen 6-8000 kr holder lenge og er akkurat like bra som de dyrere alternativene under de fleste forhold. Dyr optikk er bedre i dårlig lys og bedre i sterkt motlys. Under de fleste andre normale forhold er mellomklasse optikk like bra (mer for pengene). Selv har jeg en Sako 85 Laminated ss i 6,5x55 og løpsbyttesystem fra Rafdal med også ei pipe i 9,3x62. På toppen en Z6i 2-12x50. Totalpris på hele sulamitten ca kr 55.000 med alle ombygginger som er gjort. Selvsagt et helt utmerket jaktredskap, MEN...... Jeg har også ei Tikka M55 i 308 Win som jeg kjøpte for kr 4000,- i utmerket stand. Kjøpte en brukt Leica 2, 5-10x42 til kr 5000 og satte på toppen. Den rifla gjør jobben akkurat like godt i alle jaktsituasjoner jeg har vært med på, som den langt dyrere riggen. Gamle Tikka rifla samler skuddene på 15mm @100m i fra benk og Leica kikkerten gjør en veldig bra jobb 99% av den tiden jeg er på jakt.

 

Jeg for min del er ferdig med å kjøpe nytt og grisedyrt utstyr. Jeg kjøper heller ei god brukt rifle og legger litt penger hos børsemakeren for å få den slik jeg vil. Det er en spesiell følelse og kjøpe nytt og være stolt av den nye rifla som alle vil klå på og kjenne på når man er på skytebanen. Nye rifler er plutselig bare en gammel rifle når det har gått et par år og er ikke nødvendigvis bedre enn ei 20 år gammel rifle, kanskje helst det motsatte. Optikk som er godt tatt vare på holder i 30-40 år. Jeg vil heller kjøpe en 10 år gammel Zeiss Victory kikkert til 8000 enn en ny classic eller duralyt.

 

Jeg har kun kjøpt et par nye rifler i årenes løp og det har vært helt ok det. Men jeg har kjøpt vesentlig flere brukte våpen og har egentlig mye bedre erfaring med det. De nye riflene har måttet ta seg en tur til børsemaker de også for å få ut det fulle potensialet. Har jeg kjøpt brukt rifle og bruker 3000 hos børsemaker er jeg fortsatt fornøyd med kjøpet. Har jeg måttet bruke 3000 hos børsmaker på ei ny rifle er jeg ikke like fornøyd med kjøpet.

 

Mitt beste råd er å kjøpe brukt. Samme med våpen som med biler, la første eier ta det største verditapet. Et våpen er nesten ikke verdt mer enn 70% av nyprisen så fort det har vært sin første tur på skytebanen. Søk på finn.no så vil du se at det stemmer ganske bra.

 

Lykke til med valg av våpen!

 

Mvh

 

Georg.

Link to comment
Share on other sites

Kanskje jeg blir slakta nå men...

Skulle jeg hat ei rifle til alt vilt under alle forhold skulle det vert en Ruger m77 all weather med Swarovski z6i 2,5-15x56 på toppen. Kaliberet skulle vert 30-06 eller 270 win :wink:8)

 

Bare kikkerten knekker jo budsjettet til stakkaren.

 

ja ser den. var vel igrunn noen av mine kruttfylte fantasier det der :mrgreen: men det mye bra rifler å få kjøpt brukt for 15k. Har godkjent søknad klar på forhånd og hold en utkikk på brukt markedet. Da burde det være mulig å få en god deal :wink:

Link to comment
Share on other sites

Det fins andre patroner enn 6,5X55 også..............

Jeg får vel kjeft hvis jeg sier at jeg ikke anser den for å være rette medisin mot alt vilt i verden, men jeg får ta sjansen. Det er merkelig hvilke følelser en setter i sving bare en nevner 6,5X55. Men smak og behag........

 

Min helt personlige mening er vel at det er vanskelig å bygge ei "allround rifle". Dersom en med "allround" tenker alt fra vinterjakt på rype til drivjakt på elg. Ja ok, en kan ha ei systemrifle, og bytte løp. Da vil du kanskje klare deg med en kikkert i hvertfall.

At det er lovlig å jakte alt i Norge med en 6,5X55 eller en 308 Win, ja det er det. Og en kan bruke ei rifle til all jakt, ikke noe problem, men jeg tror ikke jeg ville klart å designe ei virkelig allround rifle til alle tenkelige jaktformer.

 

For å eksemplifisere:

Til revejakt vil jeg kanskje ha ei litt tung og god rifle med en stjernekikkert, en patron som er grei med pelsen. (22-ett eller annet??)

 

Til drevjakt på Rådyr ei hendig rifle jeg kan bære med meg. Optikk ja, men det behøver ikke være all verden, kanskje til og med en rødpunkt. En patron som stopper, men det skal ikke være noen magnum.(7mm08 / 30-30 ???)

 

Til reinsjakta ønsker jeg meg ei rifle med flattskytende patron, midtimellom optikk, og lett å bære. ( 7 mmRemMag / 270Win ????)

 

Til drevjakt på elg en "elgdødar-patron" stort hull i tuten, lav hastighet . Vekt på våpenet underordnet, da jeg skal sitte stille. Noe helt annet dersom jeg skulle være hundefører. .........( 9,3 X 62 / 35 Whelen / 8X57 ????)

 

Skulle jeg bygge meg de ovenstående våpen ville de se helt forskjellige ut, og ha helt forskjellige patroner. Løpsskiftesystem, ja, det hadde gått, kanskje med to kikkerter i avtagbar montasje.

Link to comment
Share on other sites

Mikko: I utgangspunktet er jeg helt enig, det er umulig å lage den perfekte all-rounderen. Og jo lenger en holder på jo verre blir det. Men her er det snakk om første våpen, da er målet nok heller en rifle som fungerer til alt, ikke en som er ideell til alt. Hva man legger i den "perfekte" rifla er veldig personavhengig, og noe en selv må finne ut av over tid. Og da er ikke en 6,5 noe dårlig utgangspunkt å bruke.

Link to comment
Share on other sites

Jeg stemmer for 30-06! Aldri møtt en som angrer på det kaliberet heller, meg selv inkludert :winke1: Og ammotilgangen er minst like god som 6.5. Har møtt flere som har vært usikre på 6.5 valget sitt enn 30-06 valget. Men det skal sies at det har vært elgjegere. Og ammopris er heller ikke særlig forskjell siden XXL har begynt å føre billigbilligammo. Og denne kan du bruke til alt fra kråkejakt til revejakt til rådyrjakt til hjortejakt til villreinsjakt til elgjakt til endog bjørnejakt om du skal over kjølen for å skyte elg der.

 

Nei. Ikke hør på alle som skal ha deg til å kjøpe 6.5. KJøp et ordentlig mannekaliber!!! :mrgreen: Det skal kjennes i skuldra.

Link to comment
Share on other sites

Da har du gjort det. Jeg er en stor gutt, men har aldri blitt veldig komfortabel med mye rekyl. Jeg tåler det (har prøvd 500 A-Square uten å ta skade), men å trene med 30-06 ble fort veldig slitsomt. Skulle jeg jaktet elg ville valget vært OK, men til mitt bruk var det overkill og har derfor gått ned til 222.

 

For TS som har rein som største vilt er nok 6,5 en bedre patron, og den kan fint brukes på elg med litt disiplin og gode kuler. Og vil man ha en egen elg-velter er det lettere å forsvare med en 6,5 i skapet.

Link to comment
Share on other sites

Takk for rådene! Når du sier en brukt rifle istedenfor ny Tikka, tenker du da brukt Tikka? :)

Er det sånn at et godt kikkertsikte er det verdt å investere en del penger på?

 

Om du får tak i en Tikka M65 (evt M55 om du ønsker 308 win) i god stand til en rimelig penge, er dette ei rifle som er bedre enn de fleste nye rifler idag etter min mening, og klart bedre enn en Tikka T3.

 

Og det er ingen tvil om at et godt kikkertsikte er det absolutt verdt å investere i. Særlig om du skal jakte en del i skumring/måneskinn. Som oftest bruker jeg heller mer penger på kikkertsiktet enn på våpenet det skal sitte på :)

Får du tak i en brukt Zeiss Victory i bra stand til en rimelig penge, så er det virkelig noe du bør prøve å ta deg råd til.

Ellers er som sagt 3-12x50 Duralyt et veldig godt valg om du ønsker deg et nytt kikkertsikte til en ok pris.

Link to comment
Share on other sites

Ville ikke vært så nøye på kalibret, heller sett på hva du kan få av børse og kikkert innafor budsjettet ditt. 6,5x55, 308w og 3006 vil alle være gode kaliber for en førstegangs kjøper med ditt behov. Siden de er de vanligste kalibrene og derfor plenty av ammo i alle prisklasser og bruksområder.

 

Pent brukt Sako 75, Tikka, Kongsberg/Lakelander 389/393 er noen gode alternativer. Hender det er noen av disse på Finn til anstendige priser. (5-8000,-)

 

Kikkert: Skal du jakte på natta eller i skumringa må du ha god optikk, (Zeiss Victory, Swarovski PV, Schmidt&Bender , Kahles Heila C er eksempler på sikter som det hender en kan få brukbare kjøp på brukt.) Skal du jakte på dagtid og når det er nokså lyst trenger du ikke så dyrt sikte. Da er det viktige at du har et sikte som er mekanisk stabilt. Leopold er jeg sjøl er godt fornøyd med (Vil heller ha et Leopold sikte på ei slik børse eller en zeiss), men det er også mange andre merker som får god omtale. Kan ofte kjøpes brukt fra ca 2000,-

 

Montasjer: Kjøp noe ordentlig, en god kikket er ikke noe verdt om montasjen ikke holder mål.

 

Tips: Gå inn på forsiden, les tråder i våpenkammeret/rifle og utstyrskammeret/optikk til øyet blir vått og rødt. Bruk kammeret som oppslagsverk for å sjekke ut et merke du tenker på og kjøpe. Søk eller leit deg fram til aktuelle tråder. Da får du mer informasjon i tillegg til det du får her i din egen tråd.

 

Lykke til

Link to comment
Share on other sites

Skulle jeg kjøpt meg en ny rifle i moderat prisklasse, hadde jeg gått for en CZ eller en Ruger. Eller kanskje en Winchester M70 av pre 64 type eller en Kimber.

Til alround bruk opp til rein er det vanskelig å anbefale noe annet enn 6,5x55, den er jo bortimot perfekt til bruksområdet.

Og en elg med ei 6,5 kule gjennom lungene dør hver gang den også, selv om 6,5`en ikke ville vært min anbefaling om elgjakt var det primære bruksområdet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...