Jump to content

Hvilken pistol i 22lr for å trene til P30L


fredrik

Recommended Posts

Hei

Jeg er ute etter en 22lr pistol for å bli god til å skyte med H&K P30L.. Har vurdert å kjøpe P30L, men den er nokså kostbar, og jeg får skutt mye med den i jobben.. Men på fritiden ville det vært gull å hatt en 22lr som er så lik som mulig i avtrekk og siktemidler som kunne gitt meg enkel og billig trening.

 

Noen gode tips?

Link to comment
Share on other sites

Finnes fint lite som er tilsvarende P30 med tanke på avtrekk og grep/utforming.

 

skal du ha tjenestepistol med 22lr kit som du kan montere tilsvarende sikter på ville jeg gått for en Advantage arms 22lr upper på en glock ramme.

 

eller mulig en ruger 22/45 eller mkIII for mengdetrening.

Link to comment
Share on other sites

Jeg skal ha en .22 til mengdetrening for å bli bedre med P30.

Slik jeg ser det, er det flere momenter å ta hensyn til. For det første finnes det ingen .22 versjon av P30. For det andre finnes det ingen .22 pistol med H&K LEM avtrekkssystem. Dermed blir det for meg en avveining mellom siktebilde/avtrekkstrening og operativ trening med for eksempel magasinskifte mv. For det førstnevnte vil en hvilken som helst god .22 gjøre nytten, mens for det andre momentet bør betjeningslikhet tilstrebes.

Så vidt meg bekjent, finnes det ingen pistol i .22 på markedet som kan fylle alle rollene, altså en pistol i god kvalitet, som har likt avtrekk og like sikter som P30.

For meg er også pris et moment. Jeg velger derfor en billig .22 med betjening som ligner på P30 sin. Det jeg da sitter igjen med, er Walther P22.

På sikt ønsker jeg meg en GSP eller noe tilsvarende, men det blir nok dessverre en stund til.

Generelt tror jeg forøvrig at all skytetrening gjør en bedre på alle våpen. Allikevel har jeg erfart at jo mer to våpen ligner på hverandre, jo bedre effekt får man av treningen.

 

mvh

 

swr

Link to comment
Share on other sites

Jeg antar at fredrik og augustus skal trene til politibruk og til dynamisk skyting.

 

Den som har sikter og avtrekk som ligne mest på P30 er sannsyligvis Walther P22. Magasinskift har en ikke bruk for i politisammenheng, og en dynamisk skytter kan trene tørt på sin P30 uten å skyte.

 

Enten en er politi eller dynamisk skytter, trenger en å lære seg rask presisjonsskyting med et godt våpen. Jeg vil hevde at en X-esse modell Stenvaag vil være utmerket til dette bruk. Min kamerat i politiet sier han har mye igjen for å trene med denne.

Link to comment
Share on other sites

Tusen takk for svar folkens. :)

 

Ja denne Walther P22 har jeg sett på, koster jo bare litt over 3000,- og jeg gidder ikke legge alt for mye penger i dette heller... Men hvilken presisjon kan man forvente ut av en sånn? Og kan man forvente at den veksler greit med billig subsonic ammunisjon?

Link to comment
Share on other sites

Hvis politiet sliter med mye funksjoneringsfeil i sine pistoler så er P22 et ypperlig valg. Som skyteleder er vel det den pistolen jeg har sett flest problemer med de siste årene i sivilpistol og spesialpistol.

Link to comment
Share on other sites

Hmm! Denne Rugeren virka fin ja... Hvordan er den størrelses-messig i forhold til P30L? Tenker da på grep osv.. Jeg har forholdsvis store hender, og må bruke det største grepet på P30L..

 

Mulig jeg kjører innom ett eller annet sted å klår på denne..

 

Noen flere som har erfaring med denne?

Link to comment
Share on other sites

Fredrik:

 

Tror du kan glemme å få tak i en .22 som tilsvarer P30`en.

 

Og hvorfor i all verden være på utkikk etter et .22 våpen med dårlig avtrekk?

 

Kjøp en .22 med godt avtrekk, og skyt mye med den.

 

Da skal du se at du mestrer P30`en allikevel :wink:

Link to comment
Share on other sites

SR22 er knøttliten. Jeg vil si at skal du bli veldig god med P30L så må du nok skyte veldig mye med nettopp en P30L. Jeg har til per dags dato ikke funnett en .22 som har like ræva avtrekk som en P30L.

 

 

Sent from my iPad using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Som nevnt over, så skal jeg ha en Walther P22Q. Dette for rimelig trening for en P30L.

 

Det hevdes at det er mye funksjoneringsfeil med den, uten at det redegjøres for årsaken. Vet at de tidligere eksemplarene hadde problemer som føge av en litt bratt materampe og et feilkonstruert magasin, men dette skal være rettet nå. Ellers er det dessverre slik at det blir en del funksjoneringsfeil med alle halvautomatiske våpen kamret i .22LR. Har sett på banen at akkurat de samme problemene oppstår hos skyttere med rendyrkede konkurransevåpen i .22LR.

 

Personlig tror jeg ikke det spiller så mye rolle hvilken .22 du velger. Det vil uansett bli et kompromiss, og det er fordeler og ulemper med alle tilgjengelige våpen. Det er også fordeler og ulemper med å trene med .22, når målet er å bli god med 9mm. Rekyl og munningsvipp gir et par momenter som vanskelig kan øves med .22. På den annen side så medfører prisen at du kan skyte til krampa tar deg, bokstavelig talt, uten et alt for romslig budsjett.

 

Om du likte Ruger sin, så kjøp den, er mitt tips.

Link to comment
Share on other sites

Godt skrevet Augustus..

 

Grunnen til at jeg heller vil har Ruger enn Walther, er rett og slett at de fleste diskusjoner/youtube-videoer jeg har sett hvor diskusjonen er Ruger vs Walther, så vinner Ruger.... Rugeren er jo mer eller mindre en kopi av Waltheren, med et par forbedringer, så vidt jeg har skjønt.

 

Til syvende og sist så er det vel bortimot ett fett..!

 

Noen som kan tipse om forhandler av Ruger? Bortsett fra Oslo skytesenter. Tenkte kanskje noen kunne skaffe den med gjenget løp, det kunne ikke Oslo skytesenter.

Link to comment
Share on other sites

Noen som kan tipse om forhandler av Ruger? Bortsett fra Oslo skytesenter. Tenkte kanskje noen kunne skaffe den med gjenget løp, det kunne ikke Oslo skytesenter.

Ruger-importør her i landet er våpen-søilen. Jeg hadde også gått for gjenget løp, både for egen hørsel og fordi det er utrolig kjekt å kunne skyte på privat grunn uten å plage folket rundt deg med smell.

 

Husk at det holder med kaliber og art på søknaden når du skal kjøpe håndvåpen fra forhandler.

Link to comment
Share on other sites

Skjønner ikke hvorfor du vil ha en annen pistol for å bli god med P30..? Skyt med P30 om målet er å bli god med den. Om du er politi kan du vel bruke tjenestevåpenet ditt..? Eller får dere ikke øve? :shock: Om du skal ha en 22 for å bli en bra pistolskytter, kjøp en match pistol. Ikke søl bort penga i en 22etterligning av en 9mm. Kjøp heller ammo for de pengene og kom deg på skytebanen! :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Som flere andre nevner, er det nok ikke så nøye hva du øver med for 22lr pistol.

 

Jeg har forholdsvis god erfaring med Browning Buckmark, Ruger Mk1-3 og X-esse når det kommer til til feilfunksjonering. Disse brukes i klubben min.

Skyter og konkurrerer selv med bla Glock av den grunn at jeg er befal i HV. (var i grunn av den anledningen jeg startet opp med pistolskyting sivilt)

 

Kjøp en 22lr pistol som passer deg for mengdetrening, så tørrtrener du så mye som mulig med HK´n og skyter så mye du har mulighet til med 9mm. Jeg brukte en billig 200.- lasersikte ved tørrtrening, då kan du lettere se vilke feil du gjør ved bla avtrekk.

 

Med HK´n ville jeg absolutt øvet magasinsbytte, da det burde vare en del av rutinen ved ildavbrudd også hos politiet.

 

Lykke til!

 

PS, før noen nå raver avgårde og mener jeg har ervervet våpen på feil grunnlag vil jeg bare si at jeg de siste 12 månedene har over 60 stevnestarter der 20 er approberte. Jeg har skutt felt NM 2011, 2012 og kommer skyte spesialfelt NM og banefelt NM i år. I tillegg har jeg styreverv i to pistolklubber. :wink::wink:

Link to comment
Share on other sites

Som flere andre nevner, er det nok ikke så nøye hva du øver med for 22lr pistol.

 

Jeg har forholdsvis god erfaring med Browning Buckmark, Ruger Mk1-3 og X-esse når det kommer til til feilfunksjonering. Disse brukes i klubben min.

Skyter og konkurrerer selv med bla Glock av den grunn at jeg er befal i HV. (var i grunn av den anledningen jeg startet opp med pistolskyting sivilt)

 

Kjøp en 22lr pistol som passer deg for mengdetrening, så tørrtrener du så mye som mulig med HK´n og skyter så mye du har mulighet til med 9mm. Jeg brukte en billig 200.- lasersikte ved tørrtrening, då kan du lettere se vilke feil du gjør ved bla avtrekk.

 

Med HK´n ville jeg absolutt øvet magasinsbytte, da det burde vare en del av rutinen ved ildavbrudd også hos politiet.

 

Lykke til!

 

PS, før noen nå raver avgårde og mener jeg har ervervet våpen på feil grunnlag vil jeg bare si at jeg de siste 12 månedene har over 60 stevnestarter der 20 er approberte. Jeg har skutt felt NM 2011, 2012 og kommer skyte spesialfelt NM og banefelt NM i år. I tillegg har jeg styreverv i to pistolklubber :wink:

Link to comment
Share on other sites

Skjønner ikke hvorfor du vil ha en annen pistol for å bli god med P30..? Skyt med P30 om målet er å bli god med den. Om du er politi kan du vel bruke tjenestevåpenet ditt..? Eller får dere ikke øve? :shock: Om du skal ha en 22 for å bli en bra pistolskytter, kjøp en match pistol. Ikke søl bort penga i en 22etterligning av en 9mm. Kjøp heller ammo for de pengene og kom deg på skytebanen! :mrgreen:

 

Nå har jeg blitt anbefalt å kjøpe en 22lr av diverse instruktører innad i politiet, sivile skyteinstruktører, ja til og med han som sitter på våpenkontoret.

 

For min del så vil det være mye enklere å få til mengdetrening med en 22lr enn hva jeg ville fått med en 9mm. En 22lr kan jeg skyte med på jorder osv. uten å varsle hele bygda først. :)

 

Jeg har godkjent søknad på P30L, men syns det blir for dyrt.. Gidder ikke legge så mye penger i noe som strengt tatt burde vært unødvendig.

 

Det ligger litt i korta at jeg mener vi burde hatt friere tøyler på skytebane og utlån av pistol, men slik er det altså ikke. Jeg vet ikke hvor langt ned i tematikken jeg har lov å uttale meg... Jeg tror derimot at det vil være mulig å få ut gratis 9mm ammunisjon om man befinner seg i "rett" distrikt, om man innehar en 9mm pistol selv...

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville skaffet meg en .22 med gode sikter og avtrekk. Det er,som mange har sagt, ingen .22 pistoler som har samme avtrekk og ildhåndgrep. Da kan man like godt skaffe seg en god pistol og trene på det viktigste i skyteteknikken. Det er overførbart til skyting med P30.

 

Jeg skaffet meg en Ruger mk II i hine gårde dage til samme bruk. Det funket bra selv om vi da brukte revolver.

Link to comment
Share on other sites

Hehe, jeg har ikke vært ute etter en "kul" pistol, men ja, har prøvd å finne en som ligner mest mulig på P30L.. Men dessverre er ikke det å oppdrive.

 

Men pris er helt klart et tema her og. Skulle jeg kjøpt en 22lr til 5-6000,- så hadde jeg heller lagt i en tusenlapp til og bare kjøpt en P30L..

 

Men hvorfor kan man ikke trene skyteteknikk med f.eks Walther P22 eller Ruger sin SR22?

Link to comment
Share on other sites

Men hvorfor kan man ikke trene skyteteknikk med f.eks Walther P22 eller Ruger sin SR22?

 

Det kan man jo. Men det er lettere å oppnå gode resultater med et mer nøyaktig våpen. Og da er det mer inspirerende å se sin egen læringskurve som da blir mye brattere. Tro meg- om du begynner å skyte mer med 22, da blir du hekta, og du begynner å få lyst til å få bedre poengsummer, som gjør at du trener mer- og da om du har et unøyaktig våpen ønsker du å bytte- og da kunne du hatt en matchpistol fra starten av :D

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg vært på skikkelig rundtur i dag.

 

Først til Stenvaag, og hentet en P22Q. Han sa at den ikke er like presis som X-esse, og at den ikke ville vare evig. Mer enn 10.000 skudd i året, så ville den nok være kaputt etter noen år. Men for 3000,- er det greit, for min del. Han sa også at CCI standard og Eley Club eller tilsvarende ville fungere best. Videre sa han at høyhastighetsammunisjon ikke ville fungere noe særlig.

 

Deretter gikk turen til Jevnaker, for en hyggelig samtale med Svein Erik, og ikke minst for å hente en P30L V3. Jeg ble informert om at rekylfjær, -stang og -buffer var redesignet, og at jeg ville få ny i posten om noen måneder. Hvis han glemte meg, måtte jeg for all del ringe og mase. Slikt liker jeg å høre.

 

Så var det straka vegen til Lillestrøm, hvor jeg hentet noen hundre skudd i 9mm. Magtech 115 gr, 124 gr og 145 gr. Så var det skytebanen neste.

 

Samboer var også med. I går så jeg at hun nappet kraftig da vi skjøt med Tanfoglioene de låner ut i klubben. Så da var det P22 på henne. Første 100 skudd med Fiocchi 40 gr Performance High Velocity. Null problemer, men den spredde en del. Deretter 100 skudd med Western bulkpakket, hvor det var utdragerfeil på hvert andre skudd. Men med fine samlinger. Så fulgte hun opp med 100 skudd med Top Shot competition, fra XXL. Mye mindre matefeil enn med Western, men fortsatt ikke feilfri. Samlingene var imidlertid bra. Så her er det mye å gjøre for å finne noe som virker. Når det er sagt, har jeg (viste det seg) prøvd X-esse flere ganger. Alle har hatt matefeil eller utdragerfeil. Presisjonen er mye bedre enn med P22, men for meg er grepet veldig mye for stort. I følge Stenvaag var det ikke noe mindre grep på trappene, heller.

 

Jeg skjøt 50 skudd av hver type 9mm. Feilfri funksjonering. Men 124 gr hadde betydelig bedre samlinger enn de to andre. Så da vet jeg i hvertfall hva jeg ikke skal kjøpe mer av.

 

Samboer jobbet med napping og avtrekk, og kom seg veldig. Med P30en var det også veldig mye bedre enn med Tanfoglio i går, så det var veldig gledelig. Dessuten følte hun (som helt uerfaren skytter) at det var lettere å skyte med P30 enn med Tanfoglio. Det kan selvsagt henge sammen med at hun gikk fra P22, mens vi tidligere har vekslet mellom lånevåpen, herunder en Walther GSP og nevnte Tanfoglio. På den annen side kan det hende at grepet på P30 passet hennes små hender bedre. Det var i hvertfall veldig godt for mine alt for korte pølsefingre.

 

Jeg klarte imidlertid ikke samlinger så gode som med Tanfoglio. Håper det er noe forbedringspotensiale etter som jeg blir vant til den.

 

Praktisk-gutta kom innom. De skulle teste en .44 Desert Eagle. Vi fikk også prøve, og det geniale var at nappingen til samboer var borte etterpå. Den var allerede redusert, men etter .44, var den fraværende på både .22 og 9mm.

 

Nå er begge to låst ned i våpenskapet, nypussede og fine. Men tror det blir en tur på banen i morgen, også:-D

 

Mvh

 

swr

Link to comment
Share on other sites

Ja, var heldig og fikk anledning til det. Nå blir det jo spennende å se om jeg blir fornøyd, eller om jeg kommer til å angre på at jeg ikke gikk for bare en pistol, enten den mye omtalte CZ Shadow eller en eller annen Tanfoglio-variant. Foreløpig må jeg imidlertid si meg meget fornøyd.

Link to comment
Share on other sites

For å bli bedre med en P30 eller andre tjeneste våpen, er det avtrekks trening som må til. Med andre ord mengde trening. I tilfelle politi som ønsker å bli bedre, men som ikke er i dette for idrettens skyld. Vil jeg ikke anbefale våpen med anatomisk grep. Grunnen er enkel, med mengde trening med vanlige grep. Vil avtrekker og finger ligge på lignende måte som med P30 og andre tjeneste våpen. I tillegg kommer selvfølgelig mulighet til to hånds trening, som jeg antar er essensielt i denne sammenheng.

 

Trening med kun 9mm gir en dårligere innlæring enn veksling mellom 9mm og 22lr. Med 22lr får man sikte bilde, avtrekk, mengde trening, god økonomi, lettere tilgjengelig trening, og man ser lettere hva man gjør feil.

 

For egen del anbefaler jeg også en brukbar luftpistol som Baikal til bruk i kjeller eller garasje.

Dette for å få full kontroll på avtrekket.

 

Med kun 9mm, er det vanskelig å se om en napper, møter rekylen o.s.v.

Link to comment
Share on other sites

Det går jo an å lade to magasiner, med klikkpatron(ene) på forskjellige steder. Putt i pose, rist litt, og trekk et tilfeldig magasin som du setter i pistolen uten å se etter hvor klikkpatronen er. Kan jo være klikk bare i det ene magasinet også.

 

Dette blir ikke fullt så bra som en ren overraskelse der du ikke vet at det kommer en klikkpatron i det hele tatt, men langt bedre enn ingenting.

 

Forresten trenger du ikke bruke penger på klikkpatroner til P30, når pistolen har fått gått seg til noen hundre skudd vil den mate tomhylser fra magasinet uten å forkile seg.

Link to comment
Share on other sites

For å oppklare: Jeg mente på ingen måte å insinuere at X-esse ikke er en god pistol! Hadde grepet passet meg, hadde jeg nok spart litt lengre, og kjøpt meg nettopp en slik. Samtidig registrerer jeg at både den og andre mer eller mindre rendyrkede konkurransepistoler i .22, som GSP, også har problemer med omladingen fra tid til annen.

 

Ang klikkpatroner, så er det en skikkelig god ide, som jeg har vært utsatt for tidligere. Like moro hver gang man vipper pistolen fremover..

Link to comment
Share on other sites

Ja, det ante meg. Derfor både 9mm og .22 er anskaffet. Har jo sett en del tråder her på forumet hvor det på det sterkeste anbefales å kjøpe .22 som første våpen. På den annen side har jeg også sett noen som mener at det ikke er alt som automatisk er overførbart til 9mm.

 

Men noen timer med avtrekkstrening og nappe-avvending blir nok bra:-)

Link to comment
Share on other sites

Samme hva man sier, så får man kun indikasjoner med "klikk" patron trikset.

 

Med 22 får man øyeblikkelig tilbakemelding skudd for skudd dom man følger med, for å si det enklere, er trening med 22lr mer effektivt.

 

Det beste er dog etter mitt syn grunntrening med 22lr, og "klikkpatron" trikset for verifisering. Da med tre magasiner a 2-5sk, der andre lader alle tre magasinene med noen eller ingen klikkpatroner.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...