Jump to content

Rådyr = storvilt??


Kristoffersen

Recommended Posts

Hei.

 

Har hatt en evig diskusjon om rådyr med noen. Har ikke funnet ut særlig mye på nette, men saken er som følge. Er rådyr storvilt eller småvilt? jeg har alltid på peket og trodd at det er storvilt men har en gjeng som nettopp har tatt jegerprøven og sier at de har lært at det er småvilt. hva er rett?

Link to comment
Share on other sites

Rådyr er definert som storvilt i følge forskrift om jakt, felling og fangst. Det er like mye storvilt uansett om man bruker hagle eller rifle :D . Man må avlegge stoviltprøven for å jakte rådyr med rifle og man må ha fylt 16 år og avlagt jegerprøven for å kunne drive opplæringsjakt på rådyr (selv om man benytter hagle). Aldersgrense 18 år for å jakte rådyr alene.

 

Rådyr forvaltes også som storvilt. Den jegerprøveinstruktøren burde få seg en oppdatering :shock: Det er ikke bra når det foregår åpenbar vranglære på jegerprøvekurs. Det kan få stygge konsekvenser. Med mindre du har hørt og forstått feil da :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Viste dette til en av de som sa at rådyr var småvilt, han var enig om at de hadde lært feil under jegerprøvekurset :winke1:

Er ganske synd at det begås vranglære, har en annen kompis som tok jegerprøven samme plass men 2 år senere å sier rådyr er småvilt. Tydelig vis så er det nok endel som er blitt rammet av vranglæren ...

Link to comment
Share on other sites

Er ikke så enkelt med rådyra.

 

For det første er de fra gammelt av Småvilt.

For det andre forvaltes de i dag som storvilt.

Merk forskjellen.

 

Det er ikke mange år siden lovverket definerte det som småvilt, men samtidig forvaltet det som storvilt.

 

For å understreke hvor mye på grensen det er, er det i tillegg lov å jakte Rådyr med hagle uten storviltprøven (Ordinær jakt, ikke Bukke jakta). Som småvilt men underlagt forvaltning som andre hjortedyr.

 

I dag er det i hovedsak p.g.a forvaltningens praksis med å forvalte det som storvilt, mer eller mindre definert som storvilt. (Eller som en sa en gang, "Smått storvilt" om Rådyra). Det skal ikke være enkelt. :wink:

 

Kort sagt, Rådyr er fortsatt småvilt, men også storvilt. Alt ettersom hva man snakker om.

Det er i loven definert som Storvilt med særegne regler. Dette er gjort utifra forvaltningsmessige vurderinger, og har i prinsipp ikke noe med om Rådyr er smått eller stort vilt. Så kan man diskutere til man blir blå hvorvidt lovens definisjon skal legges til grunn for katalogisering av dyrets plass. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Se bort fra lovligheten om haglejakt og se på forvaltning ellers i dag, samt les definisjonen i lovverket og du må være ganske kort under topplokket for ikke å forstå at rådyr er storvilt, på lik linje med de andre hjorteviltene, villsvin, bjørn, gaupe, ulv og jerv! Det er ikke diskuterbart en gang!

Link to comment
Share on other sites

Uff da, Rufus - det blir altså avslag, når det "aktverdige jaktformålet" ikke lenger er til stede. Man må altså dra nordover, for å få se et normalt spurvevåpen.

 

Til de aller minste spurveartene er kanskje våre lokale spurvevåpen tilstrekkelige? Hvis ikke spurven blir definert som "stort storvilt", da. (Beklager OT - men det ga meg jo anledning til litt reklame for heimbygda)

Link to comment
Share on other sites

Se bort fra lovligheten om haglejakt og se på forvaltning ellers i dag, samt les definisjonen i lovverket og du må være ganske kort under topplokket for ikke å forstå at rådyr er storvilt, på lik linje med de andre hjorteviltene, villsvin, bjørn, gaupe, ulv og jerv! Det er ikke diskuterbart en gang!

La meg presisere, man må skille mellom forvaltningens definisjoner. Og dyrets la oss si anatomiske plass. Rovdyr er politisk definert som storvilt grunnet ønske om spesielle restriksjoner vedrørende t.d jakt. Å si at ulv, gaupe og andre fysisk små dyr er storvilt, er ikke iht. Fornuft.

Man må ha klart for seg at definisjoner basert på forvaltningsmessige føringer, ikke betyr ikke at dyrets plass er endret. Men man må ha tunga beint i munnen, og skille mellom lov og annet.

Link to comment
Share on other sites

Å si at ulv, gaupe og andre fysisk små dyr er storvilt, er ikke iht. Fornuft.

- Men man må ha tunga beint i munnen, - .

Jaaaa - det var det, da. Hvis vi ikke hadde hatt elg, hjort, og villrein, ville jo rådyret vært det største "normale" jaktbare dyret. Vågekval, grindkval og spekkhogger er regelmessige gjester langs norskekysten, noen sei-, finn- og knølkval er også innom. En velvoksen elgokse blir bare "småvilt" i sammenligning! :mrgreen:
Link to comment
Share on other sites

Om man spør en språkforsker om rådyr er småvilt eller storvilt, vil vedkommende lete i skriftlige kilder. Som mange har påpekt, finnes det mange dokumenter hvor rådyr er inkludert i begrepet storvilt. Jeg har aldri lest i litteratur noen bruker begrepet småvilt om rådyr.

 

Så, rådyr er storvilt.

Link to comment
Share on other sites

Tro hvor gammel den litteraturen er? I all nyere litteratur er begrepet basert på forvaltnings definisjonen man har i dag (Og har hatt en stund), og der vil man naturligvis finne begrepet Storvilt.

 

Jeg har ihvertfall lest bøker der denne dobbel definisjonen kommer klart frem. Tro om ikke dette m.a var i de gamle jegerprøve bøkene?

 

 

Noen som vet når Rådyrene begynte å forvaltes som storvilt i lovverket?

Link to comment
Share on other sites

rådyr får meg beskjenne er vel et lite storvilt før tok jegerprøven i 95 da var det ingen krav om oppskytting på rådyr bukkjakta starta den 16.08 det var kun lov bruke rilfe og fra den 25.09 var det åpen rådyrjakt å lov bruke halge! rådyr er vel får meg beskjenn enste storvilt det er lov å jakt med hagl på

Link to comment
Share on other sites

rådyr er vel får meg beskjenn enste storvilt det er lov å jakt med hagl på

 

Dette er feil. Det er lov til å bruke hagle på gaupe og villsvin også.

 

Villsvin er det kun lov til å bruke fyllingskule (slugs/brenneke), mens det er lov å bruke vanlige haggel på gaupe.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Som jeg tenkte.. Var utfor en stapeis av en skytebaneleder idag, som skulle krangle når jeg skulle skyte opp med 308. Han spurte hvor mange treningsskudd jeg hadde med den. Har skutt opp med en annen rifle, .223, så treningsskudda har jeg gjort unna, sa jeg.

 

Det hjelper ikke, "treningsskudda skal være med et kaliber som holder krav til storvilt, hjort/elg/rein"

 

Så spør jeg, høflig som jeg er, "er ikke rådyr forvaltet som storvilt?" Nei, det er det ikke får jeg til svar.

 

Enden på visa, blir at "han er grei med meg", så jeg får skutt mine 5 skudd med 308'n. Selv om jeg noe beskjedent fortsatt er uenig i hans avgjørelse. La gå...

Link to comment
Share on other sites

Det "triste" var at de hadde forskriften klistret på veggen.

 

"Skyteprøven er delt i to. Første del krever at du skyter 30 obligatoriske skudd med rifle på valgfri blink. Dette skal skje over minst to forskjellige dager, og du får maksimalt godkjent 15 skudd per dag. Riflas kaliber skal tilfredsstille kravet til anslagsenergi for jakt på en av storviltartene. Du kan ikke benytte våpentyper som er forbudt til jakt."

 

Denne delen var faktisk merka med rosa markeringstusj:

"Riflas kaliber skal tilfredsstille kravet til anslagsenergi for jakt på en av storviltartene."

Link to comment
Share on other sites

Har ikke hørt noen som jakter rådyr si at de skal på noe annet enn rådyr / bukkejakt.

 

Har jakta siden 70 tallet og har i grunnen aldri, når jeg tenker etter, hørt noen si at de skal på små eller storviltjakt. De skal enten på fuggel, harra, ræv, rådyr, hjorte, ælg, reinsjakt osv.

 

Stor hhv småvilt er som jeg oppfatter det begreper som fremst brukes i lov og forskriftssammenheng. Ellers er begrepet"småviltjakt" brukt ifm jaktrett/ kort og omfatter da helst fugl, hare og rev.

 

Det "riktigste" må derfor, om man skal sette rådyret i bås, være å definere rådyret iflg lovverket.

Link to comment
Share on other sites

Som jeg tenkte.. Var utfor en stapeis av en skytebaneleder idag, som skulle krangle når jeg skulle skyte opp med 308. Han spurte hvor mange treningsskudd jeg hadde med den. Har skutt opp med en annen rifle, .223, så treningsskudda har jeg gjort unna, sa jeg.

 

Det hjelper ikke, "treningsskudda skal være med et kaliber som holder krav til storvilt, hjort/elg/rein"

Har en slik stabeis hos oss også som sier at "kommer det en og skal trene eller skyte opp med 223 så blir han jagd" :cry:

 

Jeg mener at dette

"Riflas kaliber skal tilfredsstille kravet til anslagsenergi for jakt på en av storviltartene."

og

"§ 3. Definisjoner

Med storvilt menes i denne forskrift følgende viltarter: elg, hjort, dåhjort, villrein, rådyr, villsvin, muflon, moskusfe, bjørn, ulv, jerv og gaupe."

 

helt klart sier at man både kan trene og skyte opp med kaliber godkjent for rådyr.

 

Selv har jeg på ren trass skutt treningsskuddene med 243 de siste årene :mrgreen:

 

(hovedtyngden av treningsskuddene mine skjer uansett etter at jeg har skutt opp, og med rifla jeg skal jakte med)

Link to comment
Share on other sites

"(hovedtyngden av treningsskuddene mine skjer uansett etter at jeg har skutt opp, og med rifla jeg skal jakte med)"

 

Det er nok slik med alle som har interesse av våpen og jakt.

Og da spiller det ingen rolle hvilket våpen man trener med etc.

 

De som "bare" skal jakte - og som kommer med en Rema-pose med irrete patroner, kan det være greit å "ha kontroll" på (???).

 

Hvis ikke skyttermiljøet er altfor stort på banen - tror jeg at de fleste som "styrer" oppskytingen - har oversikt over hvem som er hvem :wink:

Link to comment
Share on other sites

joda, det har vi hos oss iallefall. Men det tillater likevel ikke at enkelte skyteledere tolker reglene etter eget forgodtbefinnende.

(Og her er 222/223 osv mest brukt av gåsejegere, som uansett har skyteferdigheter som langt overgår flesteparten av reinjegerne)

 

edit: tenker da på lokale forhold her. Resten av landet har jeg ingen grunnlag for å uttale meg om

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...