Jump to content

DFS-gruppe anbefaler 5,56


Pekkan

Recommended Posts

Ikke værst. Nå er neste steg er at DFS innrømmer at jorda er flat og månen ikke er laget av ost.. ;)

 

Litt seriøst så stusser jeg på hva hensikten er med 5,56 uttover at den er forsvarets kaliber. I Sauer må jo fortsatt 6,5 være ett bedre valg, med mindre man skal fase inn selvladere..?

Link to comment
Share on other sites

Ikke værst. Nå er neste steg er at DFS innrømmer at jorda er flat og månen ikke er laget av ost.. ;)

 

Litt seriøst så stusser jeg på hva hensikten er med 5,56 uttover at den er forsvarets kaliber. I Sauer må jo fortsatt 6,5 være ett bedre valg, med mindre man skal fase inn selvladere..?

 

 

man finner den i mine øyne grundige rapporten her:

http://www.dfs.no/Documents/Skytterkontoret/Referater_Rapporter/Raadgivende_utvalg/Raadgivende_kons_556_2013.pdf

 

eneste jeg savner er en prisantydning på et nytt løp for 5,56 i forhold til 6,5.

men siden ombyggingssett til 5,56 skal koste ca det samme som ombyggingssett for .22, så er vel ikke løpsprisen langt unna 6,5.

 

At DFS er en organisasjon som ikke vender på 5-øringen det skal jeg være enig i, men synes det er bra at man i denne saken gjør en grundig vurdering slik som er gjort her.

Når det kommer til konklusjonen til rådivende utvalg, så kan jeg ikke annet enn å si meg enig i at vi bør tillate 5,56 i DFS.(da er det Sauer som gjelder)

Link to comment
Share on other sites

Kan ikke umiddelbart finne feil i resonnementet til DFS.. Dette med formålsparagrafen skjønner jeg godt, men skjønner såpass at man savner "7,62" dagene da de grå eskene var enkel å komme over og at noen ser sitt snitt til at kanskje små grå esker med "5,56" dukker opp og reduserer ammunisjonskostnadene. Skulle likt å se en modernisering av våpen innad i DFS fremfor endring av kaliber. Halvautomater er den logiske utviklingen av DFS jamfør formålsparagrafen.

Link to comment
Share on other sites

Saken er diskutert over 17 sider i denne tråden.

 

Jeg har ikke hatt tid til å lese gjennom innstillingen fra "rådgivende utvalg" - men jeg tillater meg å tvile på at de har oppdaget noe "sensasjonelt nytt", som ikke en eller annen av oss var innom på de 17 sidene i den nevnte tråden. Jeg mener også at saken var tilstrekkelig opplyst til skyttertinget i 2011 (hvertfall hvis tingrepresentantene var såpass oppegående at de leste på "kammeret" :mrgreen: ) til at tinget kunne gjort et endelig vedtak for eller mot 5,56. Jeg skjønner heller ikke hvorfor man nå skal tygge på denne saken i nesten 1 1/2 år til, i stedet for å ta den opp på skyttertinget på Oppdal.

Link to comment
Share on other sites

Dette med formålsparagrafen skjønner jeg godt, men skjønner såpass at man savner "7,62" dagene da de grå eskene var enkel å komme over og at noen ser sitt snitt til at kanskje små grå esker med "5,56" dukker opp og reduserer ammunisjonskostnadene.

Forsvarets 5,56x45 kommer ikke i små grå esker men i klar plastembalasje 10 og 10 i clipps i remser av 100. 8)

Link to comment
Share on other sites

Dette med formålsparagrafen skjønner jeg godt, men skjønner såpass at man savner "7,62" dagene da de grå eskene var enkel å komme over og at noen ser sitt snitt til at kanskje små grå esker med "5,56" dukker opp og reduserer ammunisjonskostnadene.

Forsvarets 5,56x45 kommer ikke i små grå esker men i klar plastembalasje 10 og 10 i clipps i remser av 100. 8)

 

 

Hehe. Det er notert:p

Link to comment
Share on other sites

Rent beredskapsmesseg er godkjenning av 223 en fordel. 22/7 var det mange soldater i Oslo sentrum som ikke hadde ammo på vakt rundt åstedet. (selv om xxl NAF-huset, 200m unna, hadde flere tusen skudd på lager og butikken var åpen..)

Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...
Rent beredskapsmesseg er godkjenning av 223 en fordel. 22/7 var det mange soldater i Oslo sentrum som ikke hadde ammo på vakt rundt åstedet. (selv om xxl NAF-huset, 200m unna, hadde flere tusen skudd på lager og butikken var åpen..)

 

Hvor kommer sammenhengen med at DFS skal innføre 5.56 og at soldater ikke hadde ammo 22/7 ?

Link to comment
Share on other sites

Så soldater skal gå å banke på dørene hos folk for å få ammo ?

Det tror jeg aldri blir å skje uansett...

 

Om det isåfall skulle skje, hvor mange dører tror du en soldat må banke på før han kommer til en DFS skytter som har 5.56 ammo tilgjengelig ?

Link to comment
Share on other sites

Uansett; i praksis, hvor mange vil faktisk kjøpe en .223 rifle i DFS? For det er vel ikke planlagt at de skal fase ut 6.5?

 

På feltskyting blir nok 6,5 værende. Men tro meg, jeg skal stå bra langt fram i køen for å slippe rekyl på ståskuddene på banen. ;-)

 

Om Sauer får ut et konverteringssett som det for .22lr behøver det ikke å bli dyrt heller :-)

Link to comment
Share on other sites

Ingen nye klasser såvidt jeg har forstått. Du kan forsåvidt stille i åpen/jeger-klassen med omtrent hva du vil i dag, og enkelte steder er det faktisk ganske bra andel av skytterne som ikke stiller med sauer og klaffecaps. Men hovedaktiviteten til DFS fremdeles skyting med standardgevær, så jeg tviler på at man får hjemmel til å erverve en AR-15 for dét formålet.

Link to comment
Share on other sites

@wheelgunner: Jeg vil kjøpe Sauer i 5,56. Det var derfor jeg gjenopplivet tråden.

Oppsummert krever det følgende:

 

1. DFS-vedtar å innføre mulighet for å skyte 5,56 i deres grener

2. POD godtar dette

3. Du har ikke våpen du lovlig kan benytte i disse grenene fra før (eller har så stor aktivitet at du kan ha reservevåpen)

 

EDIT: X-faktoren er sef. POD, søknader her kan ligge en stund. DSSN venter fremdeles på svar (eller rettere sagt anerkjennelse av mottak) på en søknad på ny gren fra to år tilbake.

Link to comment
Share on other sites

Nå er det ikke behovsprøving i DFS på våpen. Har selv 4 stk registret på meg selv for konkurransebruk, to .22LR og to 6,5x55. Så å få inn en eller to i 5,56 bør ikke være noe problem.
Som Hassel sier er det samme behovsprøving på DFS-våpen (medlemskap i DFS) som for alle andre våpen.

 

Legger til at det etter din beskrivelse høres ut som du har nok aktivitet til allerede å ha reservevåpen i DFS-grener og at det derfor kan bli vanskelig for deg å erverve en 5.56 uten at det innføres en egen gren hvor 6.5 og .22LR ikke er tillatt brukt.

 

EDIT: Snakker da om erverv av komplette rifler. Et ombyggingssett til eksisterende våpen, hvis teknisk mulig, er noe annet.

Link to comment
Share on other sites

Legger til at det etter din beskrivelse høres ut som du har nok aktivitet til allerede å ha reservevåpen i DFS-grener og at det derfor kan bli vanskelig for deg å erverve en 5.56 uten at det innføres en egen gren hvor 6.5 og .22LR ikke er tillatt brukt.

Tja, om man virkelig satser så bør man vel ha et våpen til felt, et til bane, et til hurtigskytinger, og et til innendørs. Blir 4 det, uten å kalle noen reservevåpen. I tillegg kan man kansje dele hurtigøvelsene i 2 og slik begrunne et våpen til, og så han man jo skifelt i tillegg.

 

5,56 til 200str er et ombyggingssett bestående av omtrent de samme delene som er på ombyggingssettet til 22lr.

Link to comment
Share on other sites

Legger til at det etter din beskrivelse høres ut som du har nok aktivitet til allerede å ha reservevåpen i DFS-grener og at det derfor kan bli vanskelig for deg å erverve en 5.56 uten at det innføres en egen gren hvor 6.5 og .22LR ikke er tillatt brukt.

Tja, om man virkelig satser så bør man vel ha et våpen til felt, et til bane, et til hurtigskytinger, og et til innendørs. Blir 4 det, uten å kalle noen reservevåpen. I tillegg kan man kansje dele hurtigøvelsene i 2 og slik begrunne et våpen til, og så han man jo skifelt i tillegg.

Hvis kravene til våpentyper i disse grenene er tilstrekkelig forskjellig til at det ikke er tillatt (merk tillatt, ikke optimalt) å bruk samme våpen i de forskjellige grenene er det jo bare å klemme til.
Link to comment
Share on other sites

5,56 er allerede godkjent i DFS, i HK416 klassen. Å nei, den klassen gir deg ikke ervervgrunnlag for en HK416 eller en AR15 eller lignende...

Her er det snakk om å få godkjent 5,56 sett til sauer 200str.

Skjønner ikke helt hvordan du klarer å innbille deg at noen her skulle tro noe annet...

 

 

Den var sikkert ment på innlegget til Vetle litt over i tråden her..

Link to comment
Share on other sites

Skjønner ikke helt hvordan du klarer å innbille deg at noen her skulle tro noe annet...
Den var sikkert ment på innlegget til Vetle litt over i tråden her..

Eller på meg, som misforsto spørsmålet om nye klasser eller grener. I dfs stiller man i samme klasse, uavhengig av kaliber, så lenge man bruker et approbert våpen, dvs 200 str, m67 osv.

 

Klart, byråkratiet KAN gjøre dette vanskelig, men å godkjenne ett nytt kaliber for et innarbeidet program burde ikke kreve magi... ;-)

Link to comment
Share on other sites

Som Hassel sier er det samme behovsprøving på DFS-våpen (medlemskap i DFS) som for alle andre våpen.

 

Legger til at det etter din beskrivelse høres ut som du har nok aktivitet til allerede å ha reservevåpen i DFS-grener og at det derfor kan bli vanskelig for deg å erverve en 5.56 uten at det innføres en egen gren hvor 6.5 og .22LR ikke er tillatt brukt.

 

EDIT: Snakker da om erverv av komplette rifler. Et ombyggingssett til eksisterende våpen, hvis teknisk mulig, er noe annet.

 

Jeg skrev nok litt feil, det jeg prøvde å få frem, er at det er forskjeller i hvordan søknadsprossesen foregår med rifle og håndvåpen. Er mye strengere på håndvåpen.

For oss i DFS, så er det faktisk nok med medlemskap i et skytterlag som er tilsluttet DFS. Det finnes ikke noe krav til aktivitet som på håndvåpen. Så hvis du melder deg inn i et skytterlag tilsuttet DFS, så kan du levere søknad på våpenkontoret samme dag med kopi av medlemskortet.

Og ang resservevåpen, jeg har ikke fått noen spørsmål når jeg har levert søknadene, bare fått de igjen godkjent etter noen uker. Skal levere inn en søknad på komplett STR i .22LR utpå våren/sommeren en gang, og regner med at det går greit igjennom også. Og hvis 5,56 blir godkjent, så regner jeg med at den søknaden går glatt igjennom også, hvis jeg skulle finne på å søke. Og sier de noe på det, så er .22LR til innendørs, 6,5x55 til felt og 5,56 til bane. DFS har absolutt sine fordeler, selv om de til tider er både sirumpa og treige. Men uten de, så hadde det stått stusselig til for mange.

Link to comment
Share on other sites

 

Klart, byråkratiet KAN gjøre dette vanskelig, men å godkjenne ett nytt kaliber for et innarbeidet program burde ikke kreve magi... ;-)

 

Men det er tydelig at det krever en del tid.

Husker jeg prøveskjøt en original Sauer 200STR i kaliber 5.56 for noen år siden og jeg personlig har ikke noe problem overhodet, med å "godkjenne" dette kaliberet for bruk innenfor DFS. Kombinasjonen 200STR+5.56 imponerte stort......også på hold utover obligatoriske 200 meter.

 

Må da vel være 5 år siden jeg prøvde den rifla, så ting tar tid i DFS, det er sikkert.

På Sauerfabrikken er de helt klar til å levere dette settet :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Jeg skrev nok litt feil, det jeg prøvde å få frem, er at det er forskjeller i hvordan søknadsprossesen foregår med rifle og håndvåpen. Er mye strengere på håndvåpen.

For oss i DFS, så er det faktisk nok med medlemskap i et skytterlag som er tilsluttet DFS. Det finnes ikke noe krav til aktivitet som på håndvåpen. Så hvis du melder deg inn i et skytterlag tilsuttet DFS, så kan du levere søknad på våpenkontoret samme dag med kopi av medlemskortet.

Og ang resservevåpen, jeg har ikke fått noen spørsmål når jeg har levert søknadene, bare fått de igjen godkjent etter noen uker. Skal levere inn en søknad på komplett STR i .22LR utpå våren/sommeren en gang, og regner med at det går greit igjennom også. Og hvis 5,56 blir godkjent, så regner jeg med at den søknaden går glatt igjennom også, hvis jeg skulle finne på å søke. Og sier de noe på det, så er .22LR til innendørs, 6,5x55 til felt og 5,56 til bane.

 

Tillatelse til å erverve og inneha rifle, hagle, pistol eller revolver til øvelses- og konkurranseskyting kan gis til søker som kan dokumentere medlemskap og aktivitet i forening tilsluttet godkjent skytterorganisasjon. For å få tillatelse til å erverve og inneha pistol eller revolver skal søker dokumentere seks måneders aktivt medlemskap i slik forening.
Direktoratet antar at skyttere innen Det frivillige Skyttervesen (DFS), som kan dokumentere aktivitet i åpne stevner, kan ha behov for en rifle til baneskyting, en rifle til feltøvelsene samt en rifle i cal 22lr (enten innleggsløp til Sauer 200 STR eller «DFS-rifle» i cal 22.lr). DFS skyttere som deltar aktivt innen skogsløp med skyting og/eller skifeltskyting vil også kunne ha behov for et lettere repetergevær som lovlig kan benyttes til slik skyting innen DFS.
Hvor i dette, eller i resten av våpenlovgivningen, finner du hjemmel for at en DFS-skytter, uten noen form for aktivitet, kan erverve så mange våpen de ønsker? Jeg kan ikke se noe annet enn at man etter dette kan ha fire våpen, eventuellt åtte hivs man kan dokumentere stor nok konkurranseaktivitet. Den eneste måten håndvåpen skiller seg ut er minimumskravet på 6 måneders aktivtet før første søknad.
Link to comment
Share on other sites

Noen regler å henvise til har jeg ikke, har ikke lett heller. Da det ikke har vært behov for noe mere enn en enkel søknad, verken for meg eller de som jeg vet om som har søkt de siste årene.

Men jeg kan godt legge meg flat og si at jeg tok feil jeg :)

 

Direktoratet antar at skyttere innen Det frivillige Skyttervesen (DFS), som kan dokumentere aktivitet i åpne stevner, kan ha behov for en rifle til baneskyting, en rifle til feltøvelsene samt en rifle i cal 22lr (enten innleggsløp til Sauer 200 STR eller «DFS-rifle» i cal 22.lr). DFS skyttere som deltar aktivt innen skogsløp med skyting og/eller skifeltskyting vil også kunne ha behov for et lettere repetergevær som lovlig kan benyttes til slik skyting innen DFS.

 

Ut ifra dette har, så har alle i DFS tilgang til minst tre våpen. Og dermed er det en konstruert problem å ikke få godkjent en våpensøknad i 5,56. En til inne bruk, dvs .22LR. En til felt, dvs 6,5x55. Og en til banebruk, 5,56.

Link to comment
Share on other sites

Dette har da aldri gått på hvor mange våpen man kan og ikke kan ha behov for basert på DFS-medlemsskap.

 

Poenget mitt er at man kan ikke kjøpe en rifle 5.56 til DFS bare fordi det plutselig er blitt mulig å delta med det kaliberet, etter gjeldende regelverk må man begrunne hvorfor man ikke kan delta med våpen man allerede eier.

 

Med enkel søknad antar jeg at du mener å levere vanlig søknadsskjema? Som faktisk inneholder en felt for å begrunne behov...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...