Jump to content

DFS-gruppe anbefaler 5,56


Pekkan

Recommended Posts

Har .22LR og 6,5x55 godkjent på meg selv, som konkurransevåpen.
Det skulle jo forklare saken, det er jo et behov som er "lite" nok til at bare dokumentasjon på DFS-medlemsskap er nok, og du vil like lett få godkjent rifler til felt eller skogsløp. Prøv derimot å søke på ytterlige to identiske rifler til samme grener, så får du nok en overraskelse.
Link to comment
Share on other sites

DFS er ikke som div pistolskyting eller praktisk hvor du må ha drukket kaffe med laget i x antall mnd og gå gjennom div kursing for å få lov til å søke om våpen omtrent(jada jeg overdriver kansje kaffedrikkinga litt). i DFS kan du kjøpe børsa først og så delta på treninger og stevner. Det som trengs for å komme i gang er medlemskap i DFS. Videre så er 3-4 våpen (3-4 så å si like våpen tilogmed) til DFS skyting ikke hokuspokus å klare å anskaffe seg om man skyter endel.

Link to comment
Share on other sites

DFS er ikke som div pistolskyting eller praktisk hvor du må ha drukket kaffe med laget i x antall mnd og gå gjennom div kursing for å få lov til å søke om våpen omtrent(jada jeg overdriver kansje kaffedrikkinga litt). i DFS kan du kjøpe børsa først og så delta på treninger og stevner. Det som trengs for å komme i gang er medlemskap i DFS. Videre så er 3-4 våpen (3-4 så å si like våpen tilogmed) til DFS skyting ikke hokuspokus å klare å anskaffe seg om man skyter endel.
Klar over at det er enklere krav (fra forbundets side) for å begynne med DFS-rifle skyting. Men det er ikke noe problem å få 3-4 (eller mer) til dynamisk heller, så lenge man er aktiv.

 

Jeg oppfattet GLarsen til å mene at så lenge man var medlem av DFS så kunne man kjøpe våpen, i type og antall, etter eget forgodt befinnende. Det er godt mulig at han og jeg har forskjellig oppfatning av hva som utgjør "mye" våpen, og at jeg misforsto han på bakgrunn av det. At han har fått godkjent det han har søkt om blir mer forståelig nå han sier han har to rifler.

 

Det forbauser meg vel ikke heller at våpenkontorene rundt forbi er mer vennlig innstillt til STR til DFS enn AR til DSSN.

Link to comment
Share on other sites

https://www.politi.no/vedlegg/lokale_ve ... gg_998.pdf , side 23

 

Direktoratet antar at skytte

re innen Det frivillige Skyttervesen

(DFS), som kan dokumentere aktivitet i åpne stevner

, kan ha behov for en rifle til

baneskyting, en rifle til feltøvelsene samt en rifl

e i cal 22lr (enten innleggsløp til Sauer 200

STR eller «DFS-rifle» i cal 22.lr). DFS skyttere so

m deltar aktivt innen skogsløp med

skyting og/eller skifeltskyting vil også kunne ha b

ehov for et lettere repetergevær som lovlig

kan benyttes til slik skyting innen DFS.

 

Så slipper noen kaste bort penger på søknad, tellerskritt osv for å finne ut noe POD allerede har tenkt ut....

Link to comment
Share on other sites

hmm, fikke ikke med alt i siatet over...

 

 

Etter våpenlovens § 7 tredje ledd oppstilles et beh

ovskrav for å kunne erverve skytevåpen.

Direktoratet forstår våpenforskriften § 13 tredje l

edd slik at det bare kan erverves ett våpen

pr program under forutsetning av at vedkommende ikk

e har våpen fra tidligere som lovlig

kan benyttes til samme bruksområde (program). Dett

e er i forskriften ytterligere presisert

også der samme våpen lovlig kan benyttes til flere

program innen flere forbund. Skyttere

som holder et høyt aktivitetsnivå kan imidlertid er

verve reservevåpen etter de retningslinjer

som er inntatt nedenfor. For erverv av reservevåpe

n av typen rifle/hagle (repetergevær og

andre våpen som er tillatt benyttet til jakt) kreve

s deltakelse i åpne stevner for at det kan

erverves reservevåpen. Direktoratet antar at skytte

re innen Det frivillige Skyttervesen

(DFS), som kan dokumentere aktivitet i åpne stevner

, kan ha behov for en rifle til

baneskyting, en rifle til feltøvelsene samt en rifl

e i cal 22lr (enten innleggsløp til Sauer 200

STR eller «DFS-rifle» i cal 22.lr).

 

Men klart, skyttere med høyt aktivitetsnivå får innvillget reservevåpen.

 

Hensikten min var bare å opplyse de som nå satt å hisset seg opp over at DFS-mafiaen hadde egene, veldig liberale regler osv 8)

Link to comment
Share on other sites

Ved å poste den samme paragrafen som jeg postet for å illustrere at de ikke hadde det?

 

Hele rabalderet starte da jeg påpekte at man ikke automatisk kan kjøpe en rifle i 5.56, til for eksempel DFS-bane, hvis man allerede har en 6.5 til dette formål fra før, med mindre man oppfyller aktivitetskravet til resevevåpen, og ikke har reservevåpen fra før?

 

Jeg kan ikke finne noe sted hvor DFS har unntak fra dette i regleverket, men hvis jeg tar feil må dere gjerne opplyse meg med en hjemmelshenvisning.

Link to comment
Share on other sites

Siden jeg startet dette spørsmålet om riflekjøp, må jeg forklare at for meg er saken slik:

Har lyst til å ta opp litt DFS-skyting igjen i tillegg til HK og AG. Skjøt derfor litt i år med morfars Krag. Uaktuelt å kjøpe Sauer 200 i 6,5 hvis 5,56 blir tillatt fra 2014.

Jeg tar de for gitt at tillatelse går greit denne gangen også :-)

Link to comment
Share on other sites

DFS er ikke som div pistolskyting eller praktisk hvor du må ha drukket kaffe med laget i x antall mnd og gå gjennom div kursing for å få lov til å søke om våpen omtrent(jada jeg overdriver kansje kaffedrikkinga litt). i DFS kan du kjøpe børsa først og så delta på treninger og stevner. Det som trengs for å komme i gang er medlemskap i DFS. Videre så er 3-4 våpen (3-4 så å si like våpen tilogmed) til DFS skyting ikke hokuspokus å klare å anskaffe seg om man skyter endel.
Klar over at det er enklere krav (fra forbundets side) for å begynne med DFS-rifle skyting. Men det er ikke noe problem å få 3-4 (eller mer) til dynamisk heller, så lenge man er aktiv.

 

Jeg oppfattet GLarsen til å mene at så lenge man var medlem av DFS så kunne man kjøpe våpen, i type og antall, etter eget forgodt befinnende. Det er godt mulig at han og jeg har forskjellig oppfatning av hva som utgjør "mye" våpen, og at jeg misforsto han på bakgrunn av det. At han har fått godkjent det han har søkt om blir mer forståelig nå han sier han har to rifler.

 

Det forbauser meg vel ikke heller at våpenkontorene rundt forbi er mer vennlig innstillt til STR til DFS enn AR til DSSN.

 

Her har høggern mer eller mindre fått frem det jeg prøvde å få frem, bare det at jeg er mye dårligere til å forklare meg :)

Og jeg mener fremdeles at det ikke vil bli noe problem for en DFS'er å få godkjent ei rifle i 5,56 selv om han/hun har ei rifle i 6,5 ifra før, vil ikke overraske meg om det går selv om han/hun har ei i 7,62 også. (Og ja, jeg vet at jeg ikke skriver fulle betegnelser på patronene)

 

 

Enda enklere, da trenger du sannsynligvis ikke vente på noe vedtak i DFS i det hele tatt, da våpendeler ikke har samme behovskrav som hele våpen.

 

Pr dags dato, så er det 3 kaliber som er godkjent ifra DFS til bruk i STR for bruk i konkurranse i DFS-regi:

6.400 Sauer 200 STR

Sauer 200 STR (Scandinavian Target Rifle) var fra og med 1/1-90 godkjent for bruk i Det frivillige

Skyttervesen i kal. 6,5, 7,62 NATO og kal. .22.

Så 5,56 skal ikke kunne godkjennes til DFS-bruk nå, men mulignes på sensommeren.

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...
Enda enklere, da trenger du sannsynligvis ikke vente på noe vedtak i DFS i det hele tatt, da våpendeler ikke har samme behovskrav som hele våpen.

 

Pr dags dato, så er det 3 kaliber som er godkjent ifra DFS til bruk i STR for bruk i konkurranse i DFS-regi:

6.400 Sauer 200 STR

Sauer 200 STR (Scandinavian Target Rifle) var fra og med 1/1-90 godkjent for bruk i Det frivillige

Skyttervesen i kal. 6,5, 7,62 NATO og kal. .22.

Så 5,56 skal ikke kunne godkjennes til DFS-bruk nå, men mulignes på sensommeren.

Selv om man bare kjøper ny pipe til allerede eid våpen?
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...