Jump to content

Europeisk "all-round" rifle kaliber?


morten0

Recommended Posts

Hei hei.

Har tenkt mye på riflekaliber i det siste.

Så my informasjon å finne at man nesten blir gal.

 

Hva mener dere er det beste europeiske all round kaliberet? Mener da kaliber som oprinnelig ble funnet opp i Europa (fastlands-Europa)

 

Jeg sammenligner ofte alle all-round kaliber med 30-06. Har liksom ikke helt funnet den europeiske 30-06'n enda.

6,5x55 er en del lettere, og har ikke like mye kraft.

8x57IS er fin, men virker som det meste av kjøpeammunisjonen er ladet med litt tunge kuler og er ikke like flattskytende som 30-06.

Hva med 7x64? Aldri skutt den, men den virker interessant.

Andre alternativer?

 

Kom med tankene dine :)

 

Morten

Link to comment
Share on other sites

Hvor flattskytende må et "jaktkaliber" være? Det viktigste er å kjenne kulebanen og ikke minst avstanden det skal skytes på. Forskjellene mellom 100 og 200m er ikke kjempestore på de kalibrene som er nevnt over.

Er forøvrig enig i at en 30-06 er en kjempefil all-round patron :)

Link to comment
Share on other sites

Lader du selv?

 

Hvis nei er det ikke stort annet enn 6,5x55 og 8x57IS med god tilgang og rimelig priser på kjøpe ammo.

 

Hvis ja. Er 7x57 og 8x57 patronene jeg ville valgt(har begge). Ladd med 180grains kuler eller lettere gir de begge fin kulebane.

Link to comment
Share on other sites

Skal man bruke det kun til jakt så spiller det liten rolle for min del iallefall. Men jeg liker å skyte på banen og bare for moro skyld også. Og da er det fint om kulen ikke daler 2 meter på 300 meteren. :wink:

 

 

Er i startgropen når det kommer til hjemmelading. Har kjøpt et die sett men ingen presse enda, hehe. Men tenkte å lade selv i fremtiden.

Med andre ord så går det greit selv om prisen på skudd er litt høyere. Men er jo selvsagt en positiv ting om man kan kjøpe skudd til en greit pris også.

Link to comment
Share on other sites

Ingen problemer med å treffe med 45/70 govt. på 300meter så tror alle "normale" kaliber skal greie det samme :wink: Må bare bruke litt tid på å studere kulebane og måle avstander.(avstandsmåler)

 

Men om du ikke skal skyte mye og patron pris er ikke noe problem. Gå for 7x64 eller 6,5x68

Link to comment
Share on other sites

Har jo vært skrevet om en patron her på kammeret, som burde være både potent og europeisk, faktisk norsk 7,92x61 Norwegian. Må nevnes at navnet har flere skrive måter, men swedish mauser er ikke et av dem. Mulig jeg prøver den selv en dag, mere kan leses her http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=36&t=80287

Har prøvd 7x64, men bekjente fikk mer ut av 270W enn jeg fikk ut av den. Det løpet var ferdig kamret, med rundt 2cm for lang fri flukt, Hadde kulene vært lange nok, hadde magasinet i museren vært for kort, så ingen høydare presisjons messig.

Link to comment
Share on other sites

Slettet sitatet av forrige innlegg. Jegermeistern.

 

Er ikke 8mm'ern en god del "kvassere"? Mente å se at 7x64mm var balistisk mer lik .30-06 en gang jeg sjekket. Sikkert noen her som vet.

Ellers er vel 7x57mm et godt valg for det meste av europeisk vilt, med mindre man vil over til "øya" etter en .300 H&H...?

Link to comment
Share on other sites

Hva med 8x68? http://no.wikipedia.org/wiki/8_x_68_mm_S

 

Edit: Jeger'n var visst først her... Kjekt å ikke lese alle innleggene først... :oops:

 

Men den er nok i en klasse over .30-06, ja, i følge Wikipedia.

 

Editx2: 7,92x61 må jo være (eller kunne bli) noe i nærheten, som nevnt tidligere i tråden? Er forresten Wikipediartikkelen om den skrevet av noen her på forumet? http://no.wikipedia.org/wiki/7,92_x_61_mm

 

"Det drives i disse dager med fremstilling av en rifle kamret for kaliberet. Samtidig eksperimenteres det med ladedata og hylsetilgjengelighet." :)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

De fleste du nevner der er ikke typisk europeisk, mer skandinaviske. 6,5 X 55 er helt spesiellt skandinavisk, den forekommer nok andre steder, men ikke slik som i Norge og Sverige. I f eks Frankrike er alle patroner som en gang har vært militære forbudt til jakt. Av de patronene du nevner vet jeg at 7 X 64 alltid har vært populær på kontinentet, bl a til villsvin hjort m.m.

Av "militære" patroner kan nevnes: 7X57, 8X57, 30-06, 308 Win, 300 WM m.fl.

 

270 Win er en annen patron som har vært veldig mye brukt. I bl a Irland eksisterte det i hvert fall før et forbud mot privateide rifler over kal 277. Hjortejakta der borte har foregått med 243 Win og 270 Win .

 

De tre mest solgte patronene i USA har vært 30-06, 270 Win, 7 mmRM, det har holdt seg over mange år.

 

Den patronen som har flest noteringer på de amerikanske rekordlistene for trofeer er 300 Win Mag.

 

At 6,5X55 har vært såpass populær i Skandinavia kan bl a skyldes billig ammo fra skytterlag, samt at det er minste tillatte til storviltjakt. For de som ikke gidder skyte mer enn 30 skudd i året er rekylen grei, i tillegg er det en patron som går godt i mange våpen. For de som selger våpen og patroner er det uhyre enkelt å bare ta inn 6,5X55, 308 Win og 30-06 Sprng, de får jo solgt dem.

Alle tre er gode patroner, ikke noe i veien med. Men vi som er litt over middels interessert i kaliber, lading osv trenger litt mer å velge i !

 

Du kunne solgt riflene dine og isteden skaffet deg tre nye i 257 Roberts, 270 Win og 35 Whelen. Rådyr, rein og elg hadde ikke merket forskjellen, de hadde havnet i frysen uansett.

 

Snakket meg litt vekk fra tema der, men hvis du er ute etter den mest typiske europeiske patron i nyere tid, vil jeg tro det er 7 X 64.

8 X 68 som nevnes er også europeisk, ja, men da er vi opp endel i ytelse i forhold til de nevnte standardpatroner. Vi snakker vel omtrent på linje med 338 Win Mag, både i ytelse og rekyl.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Dersom man vil ha en europeisk patron som man har rimelig god tilgang på fabrikkammo av høy kvalitet, er det kun to valg etter min mening.

6.5x55 og 9.3x62.

375 H&H er også ei snerten dame :)

Det er mange andre europeiske patroner ellers som er veldig bra, men tilgangen på fabrikkammo, og særlig med kvalitetskuler er veldig begrenset på de fleste av dem.

De egner seg klart best for en hjemmelader etter min mening.

6.5x68 og 7x64 er mine favoritter blandt de litt mindre vanlige europeiske kalibrene som man med fordel lager egen ammo til.

 

6.5x55 er nok det helt klart beste valget om man vil skyte mest mulig for minst mulig penger og samtidig ha et europeisk kaliber man kan bruke på all jakt i Norge :)

Link to comment
Share on other sites

Ammokost er selvsagt viktig, men jeg ser ikke om det er et viktig premiss for trådstarter.

Men siden .375H&H stadig nevnes, tross betingelsen "kontinental-Europa", så må jeg igjen minne på .300H&H. Denne og 7x64 må da overlappe ytelsene til.30-06 ganske bra, fra hver sin side?

Noe mer obskur er vel 7,62x54R? Og den er jo av militært opphav.

Link to comment
Share on other sites

Jeg sammenligner ofte alle all-round kaliber med 30-06. Har liksom ikke helt funnet den europeiske 30-06'n enda.

6,5x55 er en del lettere, og har ikke like mye kraft.

8x57IS er fin, men virker som det meste av kjøpeammunisjonen er ladet med litt tunge kuler og er ikke like flattskytende som 30-06.

Hva med 7x64? Aldri skutt den, men den virker interessant.

Andre alternativer?

 

Kom med tankene dine :)

 

Morten

 

Jeg tenker vel at dersom du ikke vil ha et standardkaliber så kan du likesågodt kjøpe deg ei enkel ladepresse med engang, du sparer den ganske fort inn, og kan skreddersy patroner til eget våpen og ønsket bruk. 8x57, 7x64 og 9,3x62 var patronene det sto mellom sist jeg handla, jeg endte på 8x57 som blir midt imellom.

Ser 375H&H også er nevnt, dette er en knallpatron som funker til alt, også mindre dyr uten at kjøttødeleggelsene trenger å bli ille (skjøt en reinskalv med 270tsx i 800m/s på 40m med den i høst, ikke mer ødeleggelse enn med 6,5). Jeg er selv av den oppfatning av at magnumkalibere som 375/338 dog ikke er noen tryllestav som automatisk banker alt villt rett i bakken og at det i de fleste tilfeller er like greit å bruke et mer normalt kaliber med mindre rekyl, en må jo treffe der en skal uansett :D

Link to comment
Share on other sites

Mange gode alternativer her.

 

8x68s virker som en heftig patron, men da er man over i magnum kategorien. Litt usikker på om jeg ønsker det. hmm

Sjekket litt på prisen på ferdig ammo også, hehe. Ikke et pent syn. Svært dårlig med komponenter også (hylser)

 

Må undersøke litt mer. :lol:

Link to comment
Share on other sites

Mange gode alternativer her.

 

8x68s virker som en heftig patron, men da er man over i magnum kategorien. Litt usikker på om jeg ønsker det. hmm

Sjekket litt på prisen på ferdig ammo også, hehe. Ikke et pent syn. Svært dårlig med komponenter også (hylser)

 

Må undersøke litt mer. :lol:

 

Hvilket bruksområde og type jakt du ønsker å bruke våpenet på? Vil du basere deg mest på fabrikkammo eller å lade selv?

 

Er det en europisk patron som er likest mulig 30-06 du ønsker deg?

Da er det vel 8x57 som er nærmest. Nå har fabrikkammo til den en tendens til å være ladet med ganske tunge kuler.

Men Hornady bl.a har en en brukbart rask fabrikkpatron med 180 grain kule som går i 823 m/s.

Lader du selv, kan du f.eks bruke 160 grain Barnes TTSX kule som vil egne seg godt på rådyr og alt storvilt i Norge.

Link to comment
Share on other sites

Utgangspunktet for spørsmålet var at jeg lurte på å kjøpe en rifle av tysk opprinnelse. Ikke helt bestemt meg for hvilket merke\model enda.

Og siden jeg tenke å ha mulighet til å bruke den på alt av vilt her i Norge, og skyting for moro skyld på bane, så tenkte jeg at en all-round patron ville vært veien å gå.

 

Har skutt en del med 30-06 jeg denne syntes jeg fungerte godt til alt. Men siden at riflen vil bli av europeiske merke så ville jeg gjerne ha et europeisk kaliber også.

Men siden jeg var fornøyd med 30-06 så tenke jeg at det nye kaliberet kunne ha noenlunde samme egenskapene.

 

Jeg tenkte jeg ville lade selv.

Link to comment
Share on other sites

Eh - se på signaturen min!

 

Siden flere har anbefalt deg kalibre som 9,3x62, 8x68, 300 H&H og 375 H&H som gode, men litt "spreke" europeiske kalibre, vil jeg gjøre reklame for en norsk, eller hvertfall skandinavisk, patron - 308 Norma Magnum.

 

Den gjør fullgod jobb på alt vilt du får lov til å skyte på nord for ekvator (og den duger også på isbjørn og vågehval!), og kan dessuten lades ned til 30.06-nivå, hvis man ikke liker smell og rekyl (som begge deler forsvinner med en passende "pyse-tut").

 

Gode og holdbare hylser får du fra Norma, den kan lades med alt vanlig magnum-krutt, og kvalitetskuler i kaliber 30 er det heldigvis godt utvalg i - spør alle som skyter med 308 NMs litt større "tvilling", 300 Win Mag.

Link to comment
Share on other sites

7x64 er vel det mest utbredte kalibret til allbruk på kontinentet.

6,5x55 er et skandinavisk kaliber!

8x57 er tilsvarende 30-06 (med noe større kulediam og vekt), mens 7x64 ligger mellom 6,5 og 30-06.

Amerikanske 280 ble vel lagd med 7x64 som mal :wink:

7x57 er et godt klassisk kaliber!

 

Mvh.

Griffon

Link to comment
Share on other sites

Du traff vel spikern på hodet i første innlegg. 7X64 el 8X57 er vel de mest aktuelle kandidatene hvis du skal en patron i 30.06 klasse. Vil du opp ei klasse i hastighet er 308NM og 8X68S aktuelle kandidater. At det er en viss tilgang på fabrikkammo til mengdetrening ser jeg på som en stor fordel. Nybørsa må skytes mye med før du begynner å jakte med den, det er også viktig med mengdetrening seinere med jaktbørsa. Synes det var litt stress å passe på at jeg hadde nok ammo i sesongen, hadde bare 100 hylser. Derfor jeg kjøpte jeg meg ei 308 pipe til samme rifla, litt mindre rekyl er heller ikke noen bakdel for treninga. Ellers har jeg veldig gode erfaringer på jakt med 8X68S, bruker 180gr TSX i litt over 900m/s, god effekt og fine slakt.

Link to comment
Share on other sites

Du spurte:

Europeisk "all-round" rifle kaliber?

 

Og da syns jeg Griffon treffer midt i blinken:

7x64 er vel det mest utbredte kalibret til allbruk på kontinentet.

 

7x64 fungerer veldig bra til alt fra smått til stort i Europa, med et godt utvalg av kuletyper tilgjenglig i 7mm for hjemmelading. Det finnes også mye bra ferdig ammo fra både Norma og andre europeiske produsenter. Selv om 280rem tilsynelatende har bittelitt høyre hastighet i noen børser, tror jeg neppe viltet merker forskjell på de få ekstra m/s.

Link to comment
Share on other sites

Finnes det europeisk produserte rifler som ikke leveres i 30-06? Bortsett fra i et par land som ikke tillater militær kaliber på jakt så er vel 30-06 mer tilgjengelig enn andre tilsvarende kaliber?(Kanskje med unntak av 308 win).

Ellers så er vel 30-06 like mye brukt i Europa opp gjennom tiden som mange andre kaliber, den har jo vært representert i to verdenskriger i tillegg til sivil bruk siden 2. verdenskrig. Sånn sett ser jeg på den som så europeisk som noen. 7x64 og andre kalibre av (hovedsaklig) tysk opprinnelse er sikkert også bra de også. Når man skyter på et dyr merker man ikke noe om hva som står i bunn av hylsa....det er kulevekt, dia, type kule og hastighet som gir ytelsen, ikke navnet på patronen.

Jeg skulle ønske at det ikke fantes så mange kalibre med tilnærmet samme ytelse, da ble det ikke så vanskelig å velge hva man skal ha neste prosjekt i.

Link to comment
Share on other sites

Finnes det europeisk produserte rifler som ikke leveres i 30-06? Bortsett fra i et par land som ikke tillater militær kaliber på jakt så er vel 30-06 mer tilgjengelig enn andre tilsvarende kaliber?(Kanskje med unntak av 308 win).
Sist jeg leste om det var det 308W som var forbudt i bl.a. Frankrike og noen andre land. 30-06 er vel pensjonert som militær kaliber over hele linja.
Link to comment
Share on other sites

Finnes det europeisk produserte rifler som ikke leveres i 30-06? Bortsett fra i et par land som ikke tillater militær kaliber på jakt så er vel 30-06 mer tilgjengelig enn andre tilsvarende kaliber?(Kanskje med unntak av 308 win).
Sist jeg leste om det var det 308W som var forbudt i bl.a. Frankrike og noen andre land. 30-06 er vel pensjonert som militær kaliber over hele linja.

 

Ettersom jeg vet, er 30-06 fortsatt forbudt i Frankrike.

Link to comment
Share on other sites

Ettersom jeg vet, er 30-06 fortsatt forbudt i Frankrike.

Ja det vet jeg, jeg skrev at militær kalibre er forbudt i et par land... 30-06 pensjonert som mil kaliber; ja det er den jo. Men allikevel er 30-06 er fremdeles et av de mest brukte kalibre i verden på storviltjakt, også utenfor USA, og det med god grunn. Ytelsene gjør at det passer mange jegere.

Jeg ender kanskje litt motvillig opp med å utstyre kona med en 7x64, men vil helst ikke. Hadde jeg jaktet i Frankrike så hadde jeg måttet velge noe annet en 30-06. Nå har jeg hørt/lest rykter om at forbud mot mil kalibre i privat eie vil bli fjernet i Frankrike, men det gjenstår å se.

God påske til alle.

Link to comment
Share on other sites

Så jeg kan ikke bruke .275 Rigby i frankrike?

 

Du kan bruke 275 rigby, men ikke 7*57! ;) Etter det jeg har lest så er tilogmed 45-70 forbudt i Frankrike pga tidligere bruk i det militære. Fant en liste på nettet for litt siden, men klarer ikke å finne den igjen.

Link to comment
Share on other sites

Ja, Frankrike er helt på jordet når det gjelder det der....

300 win mag er veldig mye brukt i Frankrike til bl.a drivjakt på villsvin pga det tullet.

Eneste rifla jeg har i mitt eie som jeg evt kan bruke i Frankrike, er min 375Ruger.

Alle andre baserer seg på ei hylse som en eller annen gang er brukt i militærvåpen.

 

Men sjansen er mye større for at jeg drar til Frankrike for å jakte med bue enn med rifle :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...