Jump to content

Plukkhylser


fredrik

Recommended Posts

Hei

Ville bare høre litt med kammeratene hvordan dere forholder dere til plukkhylser?

 

Kom over en haug med 6,5x55 Norma hylser på banen i dag, som fremstår som engangsskutte. Ingen spor etter verken det ene eller det andre. Jeg mener at om en hylse er omladet mange ganger før, som tilsier at de vil være farlige for meg å bruke, så ville jeg sett det på riper, spor etter utkaster osv osv..

 

Har egentlig nok av hylser, men tok nå med meg en god slump.

 

Tanken var, hvis jeg gadd, å kjøre dem lenge i trommelen, inspisere hver og en av dem nøye, og så helpresse dem. Tanker?

Link to comment
Share on other sites

Vel, man kan mene både det ene og det andre om akkurat det. Jeg plukker hylser på skytebanen, og har ikke hatt noen uhell med det. Grunnen til det er blandt annet at jeg lader ikke hylser til jaktammunisjonen mine mer enn èn gang (ikke spør hvorfor :mrgreen: ). Vil tippe det går ganske greit. Pleier å samle litt hylser like før jakta. Det er som regel da de er på skytebanen de som ikke skyter noe særlig ellers i året, og kjøper ammoen sin i butikk og kaster hylsene. Tidlig i sesongen er det mer de litt over snittet interresserte som skyter, og de lader jo sjøl.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du vil være sikker, så tester du alle hylsene for begynnende hylsehodeseparasjon. Fremgangsmåte beskrevet i den store kloke boken om jeg ikke tar feil..

 

Om de er skutt i et altfor langt kammer, kan de faktisk være svekket etter kun en avfyring.

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker aldri plukkhylser selv, mener egentlig at det er passe teit, i hvert fall i kaliber som 6,5. Det er billig med nye hylser fra skytterlagsammunisjon du selv har skutt i eget våpen.

 

Når det er sagt er det jo også selvsagt at dersom plukkhylser er engangsskutt og du har utstyr (måleklokke) til å sjekke at ikke hylsene har strukket seg og tynnet ut veggen rett over hylsebunn og hylsene ellers er fri for sprekker eller andre skader så er de helt brukbare. Hvis du ikke skjønner hva jeg snakker om bør du kaste de, hvis du skjønner hva jeg snakker om og har utstyret til å måle skikkelig ville jeg brukt de.

 

Tron

Link to comment
Share on other sites

No er det vel slik at folk brukar baneplukka hylser enten det er lurt eller ikkje. Det eg reknar som sikraste teiknet på at hylsa er eingongsskoten er at hettelomma har sot i botnen etter berre eitt skot. Kalibrer nokre eingongsskotne og nokre velbrukte, så ser du tydeleg forskjellen. Sjølvsagt er det dei som reinskar eller fresar hylselommene sine, men dei pleier å ta godt vare på dei, og hiv dei ikkje før dei ser velbrukte ut. Sjå og etter kanten som blir mellom der kalibreringsdia tek og der ho ikkje tek. Er du i tvil, så hiv hylsa.

Link to comment
Share on other sites

Ja, jeg mener selv at speilblanke Norma-hylser som ligger å gliser til meg, blir litt for ille å la ligge. Jeg vil selvfølgelig være særdeles kritisk før jeg lader disse, og de skal inspiseres.

 

Argumentet om at det er billig å kjøpe 6,5, skyte selv for å få tomhylser på det viset; joda...! Det er ikke i mine øyne billig å kjøpe Norma ammunisjon bare for hylsene. Og jeg har skjelden tid til å dra på banen i ens ærend for å skyte opp 100 fabrikk-skudd, bare for å skyte. Når jeg først har en skytebane tilgjengelig så prioriterer jeg å teste hjemmeladd ammunisjon.

 

Anyways, takk for mange gode innspill. Har fått en del å tenke på, samt et par triks for å finne ut om hylsene er ny eller ei. :)

 

Men la oss tenke litt videre: hva er worst case med å benytte plukkhylser?

Link to comment
Share on other sites

Men la oss tenke litt videre: hva er worst case med å benytte plukkhylser?

 

Hylsehodeavrivning og medfølgende konsekvenser av at messing og kruttgass finner veien igjennom mekanismen og bakover gjennom/langs sluttsykket, og nedover igjennom magasinbrønnen.

 

Forskjellige konstruksjoner håndterer gasslekkasjer forskjellig.

 

Bruk uansett alltid briller.

Link to comment
Share on other sites

Dere som "lett" ser forskjell på hylser utifra sot i hettelomme, farge, lengde og andre tullete ting. Jeg har noen hylser her hjemme som jeg skal bruke en gang til før de skal kastes. Jeg utfordrer dere til å komme hit å finne ut hvilke.

 

Evt følg rådet til Tron.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ladet og skutt tusenvis av plukkhylser uten et eneste uhell. Om man misstenker at det kan være en begynnende hylsehodeseperasjon kan man relativt greit sjekke det med en ståltråd med en bøy i enden slik at man kan kjenne innsiden av hylsen ned mot hodet, om man kjenner at hylsa har et "tynnere" område så kast den, eller splitt den så ser du hvordan det ser ut.

Er messingen veldig slitt i bunnmerkingen kaster jeg dem, ellers har jeg ingen skrupler med å lade hylser jeg ser har vært skutt før heller.

Link to comment
Share on other sites

Hei..

 

Eg har holdt på med dette her noen år.

Og eg har aldri hørt at det har vært noen problemer med moderat ladet plukkhylser fra Norma eller Lapua. Men har hylsene vært ladet 6-10 ganger så er ofte hylsene 55,4 + mm

Selvsagt så kan hylsene være trimmet og pusset på alle tenkelige måter og er blank og fin rundt halsen.. men det hører til sjeldenhetene.. De som eg kjenner som lader plukkhylser ladder de kun en gang.. det kan selvsagt bli et problem om mange begynner å plukke og skyte de en gang og så kaste dem..

Eg necsizer hylsene mine og er nøye med å merke dem bak.. får man andre sine hylser inn i det som du kun necsizer så betyr det trøbbel.. i laget vårt så merker alle aktive skyttere sine hylser så der er det lett å sortere ut hylser som er skutt ut dvs de er 55.4mm lange eller lenger.

vi starter med nye hylser. de er ca 54.8mm og skyter de til de blir ca 55,4mm eller de begynner å sprekke rundt halsen.. Dette er ikke noe problemer i Sauer løp Skan kammer kan takle 55.8mm hylser. Trenger ikke å tenke på trimming av hylsene.

 

mvh

Link to comment
Share on other sites

Kommer jo an på lengden på kammeret som patronen er skutt i. Dette var nok et større problem før, men finnes jo fortsatt noen eldre rifler i drift rundt om. Jeg plukker også hylser, og har ikke hatt noen problemer med det, men metoden med lengder er ingen 100% sikker metode for å bestemme om hylsen er engangsskutt eller hvor mange avfyringer den har vært med på.

Link to comment
Share on other sites

Et headspace gauge kan vel være brukandes til å måle om skuldra er satt fram uvanlig mye?

 

Hornady har et slikt (rimelig) kit som fortrinnsvis monteres på et digitalt skyvelær for hurtig avlesning.

 

Bruker det selv for å stille inn FL dier, men ser for meg at det kan brukes til å sjeke plukkhylser også.

Link to comment
Share on other sites

Hvis ei hylse ikke har antydning til separasjon i bunn (sjekket med en ståltråd el.l), tennhettelomma holder fint på tennhetta og kuleholdet er greit når kula er på plass etter lading, da klarer ikke jeg og se det helt store problemet om hylsa er ladet 1 eller 10 ganger :wink:

Hvis man vil være hysterisk kan man kjøpe alle hylsene ny :roll:

Link to comment
Share on other sites

  • 4 years later...
  • 1 year later...

Hei

Litt gammel tråd dette, men...

 

Ser at noen har veldig angst for å bruke "plukk" hylser. Hvis de gjør det, bruker de den bare en gang osv.

 

Når man har hatt arbeidet med å plukke de, tromle de, size de, trimme de (noe merker engangskutte er vedlig lange etter 1.gangs skyting).

Hvorfor da ikke fortsette å bruke de??

 

Det kan være utfordring å se om en hylse er engangskutt eller ikke, spesielt etter våt tromlingen gjorde sitt intog.

Plukker man det som ligger øverst etter jaktoppskyting kvelder, er man rimelig trygg.

 

Har også opplevd hylser partier hvor enkelte sprekker etter 1.omlading men de som er igjen holder mange flere ladinger.

 

Også kanskje det esensielle, hva er dere redde for??

 

B

 

Link to comment
Share on other sites

Redd er kanskje ikke rett uttrykk. Er vel mer snakk om å ikke bruke tid på å heftes med samling, sortering og kontroll, om en synes en har økonomi til å kjøpe noen pakker fabrikk for å få hylser. Uansett, den beste måten å samle hylser på er kanskje å melde seg inn i det lokale skytterlaget og melde seg som skyteleder når det drives trening og oppskyting. Da kan en være frempå og samle hylser som en vet kommer fra pakker med fabrikkammo. Uansett bør en vel kontrollere at hylsene ikke er skutt i et kammer som er mye romsligere enn det en har selv. (Et sk cartridge headspace gauge er et kjekt verktøy til slik kontroll.) Kan føre til problemer med å få pressa hylsa tilbake nok til at den kamrer greit, og dessuten kan man regne med at den har strukket seg unødvendig mye ved første gangs avfyring, og således har uviss levetid. Om en lader en vanlig patron vil det nok gå greit å få samlet brukbart med hylser i en fei, men regn ikke med at de som skyter med mer uvanlige eller eksotiske patroner legger igjen "gullet" på banen i noen særlig grad.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Eg har plukka før men har no gått over til og kjøpa nokre pakker ferdigammunisjon dan og vann eina og aleine pga hylsene. Har lada i det siste og fått fin presisjon med norma hylser men trur eg bestiller eit par pakker lapua rekrutt gjennom skyttarlaget heima denne gongen.

Link to comment
Share on other sites

Ikke noe problem å plukke hylser så lenge jeg vet at det er nye, engangsskutte hylser i et våpen der kammeret ikke vesentlig romsligere enn i mitt. Om jeg ser sideskytteren på banen lader med ny patroner fra Norma, Lapua, eller andre kjente produsenter har jeg ingen problemer med å spørre om jeg kan plukke de opp.

Men å plukke hylser fra oppsamlingsdunken er ikke min greie. Jeg har også utviklet OCD innenfor enkelte områder, bl. a. hjemmelading. Å ende opp med hylser jeg ikke vet hvor mange ganger er ladet, hvor hardt de er ladet, og ikke minst hvor mange ganger de er trimmet bringer meg ut av komfortsonen. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...