Jump to content

Hvordan redusere antall ulykker? Vil ha din mening :)


ejdanielsen

Recommended Posts

Jeg har i dag publisert en sak med 10 tips for å unngå elg- og hjortekrasj på Hjorteviltportalen.

 

http://hjortevilt.no/10-tips-for-a-unng ... Tc8IDfTIYu

 

Tematikken rundt trafikkulykker er brennhet, og ulykkene er ett av samfunnets sterkeste argumenter for å ikke ha en tett viltbestand. Faktum er at ulykkene kanskje koster oss mye, hundrevis av millioner kroner, ja kanskje like mye som førstehåndsverdien av alt storviltkjøtt i Norge.

 

Derfor synes jeg det er viktig å få frem alle gode tips for å unngå ulykker mellom bil og vilt. Kanskje du har noe å bidra med?

Link to comment
Share on other sites

De nye større veiene som bygges har jo viltgjerde eller hva de kaller det for. Men når det gjelder disse småveiene ute i ingenmannsland på kveldstid, anbefaler jeg å bruke grøftelys og lyse godt opp. For med vanlige lys så står det plutselig en liten j***l der som hopper uti veien.

 

Man bør også spesielt i vinterstid, holde lavere fart enn normalt på de utsatte stedene.

Link to comment
Share on other sites

Er litt uenig med Rausheim her når det kommer til bruk av grøftelys. Jeg er enig i at grøftelysene gir større spredning på lysene, men de kaster lyset betraktelig kortere enn vanlig nærlys. Er ikke fryktelig lenge siden jeg leste et rundskriv om bruken av grøftelys, hvor konklusjonen var at ved bruk av grøftelysene så senket man synet med inntil 20 prosent. Noe som innebærer at man oppdager en eventuell fare mye senere. Når grøftelysenes spredning begynner å gi effekt, er man allerede såpass nærme at det er for sent...

 

Sent from my GT-S5690 using Tapatalk 2

Link to comment
Share on other sites

IDIOTER som bruker grøftelys og nærlys blender ikke bare seg selv men også de som kommer den andre veier på veien. Ofte blir de møtt av mine grøftelys, fulltslys og 1000metere når de kjører med slik :mrgreen:

 

Men tilbake til topic. Dyr er ikke lette å se i en bil, og de kommer fort. Har selv kjørt på rådyr i 50km/t og så det ikke selv med masse lys før det sto der. Men stor og solid bil gjorde det til uten skader på meg eller bil og ett dyr som slapp videre lidelser(døde i smellen.

 

Tror vi bare må regne med å kjøre på dyr til det blir viltgjerder langs alle veier, eller de starter å hogge så det er mulig å se når det kommer dyr langs veiene.

Link to comment
Share on other sites

"Grøftelys" er totalt ubrukelige til å unngå påkjørsel av hjortevilt, i alle fall hvis vi snakker om vanlige tåkelys. Hvorfor? Meget enkelt...

 

Grøftelysene lyser opp noen få meter foran bilen, ofte ikke mer enn 5-6 meter effektivt. Det føles som om du får bedre sikt, men hvis du begynner å måle hvor langt unna du faktisk ser en gråbrun hjort i skinnet fra grøftelysene så blir det ikke stort mer enn 5-6 meter langs grøftekanten.

 

I 80 km/t kjører du 22 meter per sekund.

 

Gjennomsnittlig reaksjonstid for en bilfører er ett sekund, fra man ser f.eks. en hjort til man begynner å reagere.

 

I 80 km/t har du altså kjørt på den hjorten du så i grøftelysene 5 meter foran bilen, lenge før du rekker å bremse eller svinge unna.

 

I tillegg er det som nevnt, at det blir så sterkt lys rett foran bilen at du ødelegger litt for ditt eget nattsyn; du "egenblender". Dette gjør at du ved bruk av grøftelys i tillegg til kjørelysene ser dårligere på langt hold, i utkanten av det opplyste området.

 

Og, på toppen av det hele blender du motgående bilister mere enn nødvendig slik at den bilen du møter kanskje ikke ser den hjorten du nettopp oppdaget i den motgående bilistens kjørefelt. Blendingen er ekstra ille ved våt veibane, da reflekteres de lave grøftelysene rett opp i øynene på motgående bilister. At kombinasjonen grøftelys og annet kjørelys i tillegg kvalifiserer til et par tusenlapper i forenklet forelegg gjør det neppe mere attraktivt med den slags "forebyggende" lysbruk.

 

En annen variant, som kanskje ikke er mere lovlig men som i alle fall fungerer mtp hjortevilt, er å ha et par "tusenmetringer" montert som ekstra fjernlys men "feiljustert" slik at de lyser opp grøftene på begge sider av veien, langt framover. De vanlige fjernlysene gir lang nok sikt framover, men det blir mørkt ut i grøftekantene hvor viltet står. Med et par "tusenmetringer" i tillegg til de originale fjernlysene, justert litt på skrå ut mot begge sider i stedet for rett fram, får du god sikt både rundt kurver og ut i grøftene etter vilt så lenge fjernlysene er tent. Dette løser også problemet med blending av møtende trafikk, så lenge du husker på å blende ned. Men hvis du glemmer å blende ned så blir det ekstra ille for den møtende bilisten, som får en tusenmetring rett i ansiktet på kort hold.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Når man bruker grøftelys så flytter man fokuset nærmere bilen istede for lengst ut mot lysstrålen, det vil si at de man kan oppdage på 40m klare man ikke og oppfatte før man kommer mye nærmere, grøfte lys i kombinasjon med kjøre lys er ulovlig og man utsetter seg selv og andre for fare.

Link to comment
Share on other sites

 

En annen variant, som kanskje ikke er mere lovlig men som i alle fall fungerer mtp hjortevilt, er å ha et par "tusenmetringer" montert som ekstra fjernlys men "feiljustert" slik at de lyser opp grøftene på begge sider av veien, langt framover.

Hvis du da i tillegg justerer de i kryss får du enda litt mere "effekt" av feiljusteringen :wink:

Link to comment
Share on other sites

For og svare på tråden så har jeg kjørt mange mil på nordvestlandet.

 

Når man har skog på ene siden og innmark på andre siden av veien så er dette poppulære trekkplasser for hjort i grålysningen og skumringen.

 

Det er i grålysningen og skumring det er mest bevegelse. Vær ekstra oppmerksom da.

 

Hjorten sine øyner reflektere lyset lenge før man ser konturene av dyret.

 

Plasser som har skog helt inntil veien er mer utsatte enn der det er ryddet.

 

Se etter stier som går fra veien, dette er ofte kryssninger for hjorten.

 

Når man ser fareskilt, se på om det er angitt en viss strekning eks ( 0,3-1,2 km ) eller om det bare er generell fare.

 

Forvent og møte vilt etter veien, da blir man mere skjerpet. Om du vil ha noe mer utdypet så send meg en PM sitter med telefonen nå og er for lat til og skrive en hel avhandling

Link to comment
Share on other sites

OT, men:

Tåkelys/Grøftelys har kun to bruksområder. Det ene er når man kjører på ekstremt svingete vei eller i et veldig trangt område så man ikke kan komme seg over 20-30 km/h på en trygg måte. Det andre (og mest vanlige) reelle bruksområdet er når man kjører gjennom så tett plaskregn, tåke eller snødrev at nærlysene nærmest blender en. Selvsagt innebærer også dette lav hastighet.

 

Dessverre er de vanligste grunnene til at man bruker dem at man enten synes det ser tøft ut eller at man tror man ser bedre når lysene er på. Jeg har fabrikkmonterte tåkelys på alle mine kjøretøy, men de blir bare brukt et par dager i året. For kjøring på landevei er tusenmetre tusen ganger mer nyttige.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du har mulighet til det når /hvis du kjøper ny/brukt bil, så kan du velge en med night vision.

 

Det er rett og slett et IR termografikamera som viser film av vei og skog i front av bilen.

Det funker faktisk ganske så bra, de nyere versjonene har i tillegg audio og visuell varsling hvis kameraet finner noe som har dyr eller menneskeform.

 

 

http://www.doyouhavenightvision.com/the-technology-behind-night-vision/bmw

Link to comment
Share on other sites

@ejdanielsen:

Rådene du gir er gode og velformulerte.

 

Min observasjon er at trafikken ikke senker hastigheten i soner skiltet med fare for vilt.

Dersom bilfører faktisk reduserte hastigheten i slike soner, kunne nok anntall påkjørsler reduseres/bli mindre alvorlige.

Link to comment
Share on other sites

Å sitte bak rattet og håndtere våpen er en ganske identisk handling med tanke på det ansvaret man påtar seg.

 

Bilen skal ha gode lys, rene ruter og være i god teknisk stand. Sjåføren skal kunne stoppe for enhver hindring og unngå sammenstøt med grevling, katt, småbarn, hest, vilt, syklister...

 

Har man snev av jegergener vil et kvart øye alltid speide etter dyr i periferien.

 

Påkjørsler er sjåførens fulle ansvar og bortforklaringer er like menigsløst som ved vådeskudd.

 

Hadde folk respektert "elgskiltene" så hadde ulykkene blitt kraftig redusert.

Link to comment
Share on other sites

Løsningen er å montere et par-tre slike i fronten på bilen:

9926034-origpic-3b2206.jpg

 

Fantastisk gode lys og som ikke koster en hel formue. Passer kanskje litt dårlig i fronten på den nye Passaten/Avensisen/What ever, men du ser i allefall alt du trenger å se leeeeeenge før du kjenner at du treffer noe. Stygt med svære bøttelykter? Javel så kjør på viltet da.

 

http://www.xenonlys.com/no/extralykte/abl-alpha/extraljus-75w-4300k-2pak.html

 

Anbefaler å kjøpe 75W xenon i 4300K, ikke 6000K. 6000K gjør bare at du blir så sinnsykt blendet av skiltinger i veikanten pluss at du mister mer effektiv lysutbytte.

Jeg har tre 50W HID pencil beam lamper på min bil og det er enda bedre dersom du kjører mye fjelloverganger men hadde jeg kjøpt i dag nye lamper hadde det blitt to sånn som i linken med 75W HID og som sprer litt mer. Har montert det på bil nr 2 og det er helt klart bedre når veiene blir mer svingete.

Link to comment
Share on other sites

Man bør også spesielt i vinterstid, holde lavere fart enn normalt på de utsatte stedene.
Kjørte mellom Elverum og Trysil i vinter. Da det var speilblankt isføre, og det ble nevnt på radioen at det hadde vært en del elgpåkjørsler der i det siste, valgte jeg å holde fartsgrensen på 80 km/t. Det tok ikke lange tiden før jeg hadde 5-6 biler trykkende i ræva, og de kostet forbi både på sletter og i svinger. Nye biler bakfra hele tiden. Jeg er helt sikker på at de fleste av disse visste om elgfaren. Folk gir bare blaffen.
Link to comment
Share on other sites

Kanskje greit å tenke på hva som er lovlig også? Skal vel noe til for at tre (som i utgangspunktet ikke er kosher) blyantlamper holder seg innenfor referansekravet...

Akkurat på lysfronten velger jeg å være så rampete at jeg gir blaffen i referanse og alt det der. Lovlige lys er ikke gode lys, sånn er det bare. 37,5% er heller ikke lovlig på de fleste biler så da blir det 17,5% lamper da og det duger ikke rett og slett.

 

Sent from my HTC Sensation XE with Beats Audio using Tapatalk 2

Link to comment
Share on other sites

Løsningen er å montere et par-tre slike i fronten på bilen:

Det hjelper så lenge du er alene på veien, men hvor ofte er det?

Når du møter en bil må du blende ned mye tidligere enn med vanlig fullys og du får dermed en lang strekning med bare nærlys.

I tilegg er nattesynet ekstra dårlig etter å ha kjørt i flomlys.

 

 

Det som hjelper er å inbille seg at man kjører motorsykkel. Da blir forsiktigheten ekstremt mye større...

Link to comment
Share on other sites

Bare for å spørre: Har noen opplevd at politiet kontrollerer bilistenes aktsomhet i et område med fareskilt om viltkrysninger?

 

Er hovedproblemet at folk ikke senker farten i slike områder selv ved store snømengder?

 

Jeg spør fordi det er interessant å få respons.

 

Dessuten: I denne tråden burde det tidlig vært presisert hva man mener med "grøftelys". Er det kurve/tåkelys det siktes til? Disse lyser meget kort foran bilen, og jeg stiller meg tvilende til om de har god effekt for å forebygge viltulykker.

 

I dag kan xenon "1000-metere" lyse temmelig bra opp i grøftekanten, langt fram, selv når de er korrekt justert. Kanskje disse funker bedre enn kurve/tåkelys?

Link to comment
Share on other sites

Løsningen er å montere et par-tre slike i fronten på bilen:

Det hjelper så lenge du er alene på veien, men hvor ofte er det?

Når du møter en bil må du blende ned mye tidligere enn med vanlig fullys og du får dermed en lang strekning med bare nærlys.

I tilegg er nattesynet ekstra dårlig etter å ha kjørt i flomlys.

 

 

Det som hjelper er å inbille seg at man kjører motorsykkel. Da blir forsiktigheten ekstremt mye større...

Her jeg bor, daglig men jeg innrømmer gjerne at dette er lys for de som kjører i mørket på ensomme strekninger men er det ikke nettopp da man trenger gode lys? Man må dimme tidlig ned, det stemmer men siden de sprer så lite kan man drøye lenge i svinger.

 

 

Sent from my HTC Sensation XE with Beats Audio using Tapatalk 2

Link to comment
Share on other sites

Man bør også spesielt i vinterstid, holde lavere fart enn normalt på de utsatte stedene.
Kjørte mellom Elverum og Trysil i vinter. Da det var speilblankt isføre, og det ble nevnt på radioen at det hadde vært en del elgpåkjørsler der i det siste, valgte jeg å holde fartsgrensen på 80 km/t. Det tok ikke lange tiden før jeg hadde 5-6 biler trykkende i ræva, og de kostet forbi både på sletter og i svinger. Nye biler bakfra hele tiden. Jeg er helt sikker på at de fleste av disse visste om elgfaren. Folk gir bare blaffen.

 

Samme merker jeg i Gudbrandsdalen. Kjører ofte gjennom Tretten/Øyer og på Vinteren har jeg aldri opplevd og ikke se elg.. Kanskje fordi jeg ser etter den, men der er det mye elg og folk vet det og ser det!

Sist jeg kjøre oppover så ble jeg forbikjørt på Tretten av en Mini Cooper..

http://www.gd.no/nyheter/article6481344.ece

 

45 hjortedyr på 2 mnd..

Link to comment
Share on other sites

IDIOTER som bruker grøftelys og nærlys blender ikke bare seg selv men også de som kommer den andre veier på veien. Ofte blir de møtt av mine grøftelys, fulltslys og 1000metere når de kjører med slik :mrgreen:

:cry:

 

Hva er det som går igjennom ditt hode når du fyrer opp 1000metere mot en bil som blender deg?

Link to comment
Share on other sites

IDIOTER som bruker grøftelys og nærlys blender ikke bare seg selv men også de som kommer den andre veier på veien. Ofte blir de møtt av mine grøftelys, fulltslys og 1000metere når de kjører med slik :mrgreen:

:cry:

 

Hva er det som går igjennom ditt hode når du fyrer opp 1000metere mot en bil som blender deg?

 

...at han blender meg, så da kan jeg blende ham... og se litt antageligvis. Veldig dumt egentlig, for han som kommer imot skjønner ikke at han blender noen med grøfte/tåkelysene sine. Vi mennesker er noen komplekse dumme dyr. Når vi kjører bil er det bare det vi gjør og vi setter oss sjelden inn i andre trafikanters problemstillinger. Når vi går, så går vi og da har vi rett til alt. Traver ut i fotgjengerfelt for der har vi retten. Hvis man bare tenker litt istedetfor å alltid ha så helv... dårlig tid så kanskje det hjelper.

Det bør nok innføres et nytt forbud eller påbud mot/for noe.... eller... Nei, den finnes! Veitrafikklovens §3.. Følger man den kan det ikke gå galt!

Link to comment
Share on other sites

Gode tips for å unngå trafikkulykker med hjortvilt er mer en lysbruk.

 

Jeg jobber sjølv med kommunalviltforvaltning, og et "problem" vi har er at det er mange som driver foring av hjortevilt, ofte er dette lite gjennomtenkt. Mange ønsker å se dyrene på foringa og har foringsplass i nærheten av gården. De tenker lite på at det går en høyt trafikkert veg eller jernbane bare 50 - 100 meter. Du ender ofte da med rene motorveien over veien til og fra foringsplass. Alle foring bør være et ledd i et planmessig viltstell og bør planlegges i samråd med kommunen.

 

Et annet viktig tiltak er hogging av "sikt soner" langs vegene hvor det er mye vilttrekk.

Link to comment
Share on other sites

IDIOTER som bruker grøftelys og nærlys blender ikke bare seg selv men også de som kommer den andre veier på veien. Ofte blir de møtt av mine grøftelys, fulltslys og 1000metere når de kjører med slik :mrgreen:

:cry:

 

Hva er det som går igjennom ditt hode når du fyrer opp 1000metere mot en bil som blender deg?

 

...at han blender meg, så da kan jeg blende ham... og se litt antageligvis.

 

Ganske egoistisk og farlig tankegang. Ender opp med at to biler kjører mot hverandre og ser like lite hver.

En fornuftig reaksjon hvis man blir blendet er å bremse ned og evt. et blink med grøftelys, aldri fjernlys.

Link to comment
Share on other sites

 

Ganske egoistisk og farlig tankegang. Ender opp med at to biler kjører mot hverandre og ser like lite hver.

En fornuftig reaksjon hvis man blir blendet er å bremse ned og evt. et blink med grøftelys, aldri fjernlys.

 

Enig, men slik er dessverre vi mennesker... Blinke med tåkelys har null effekt, akkurat som fjernlys.. Så og si ingen som bruker parklys når de stopper ved siden av veien heller. Folk tenker ikke på det. Folk skjønner ikke at andre blendes av grøft/kurve/tåkelys. Håpløst... Hvis alle tenker litt så går det som oftest bra. Gjør det og drit i hva andre gjør så går alt meget bedre. Følg §3 så er ingenting noe problem :lol:

Link to comment
Share on other sites

Kjørte mellom Elverum og Trysil i vinter. Da det var speilblankt isføre, og det ble nevnt på radioen at det hadde vært en del elgpåkjørsler der i det siste, valgte jeg å holde fartsgrensen på 80 km/t. Det tok ikke lange tiden før jeg hadde 5-6 biler trykkende i ræva, og de kostet forbi både på sletter og i svinger.

 

Ja, er det ikke grusomt irriterende med alle disse bilene som ligger helt oppi hekken på en stakkar, i mil etter mil? For du kunne vel ikke godt nedlate deg til å slippe de andre forbi, kunne du vel? Ekte mannfolk slipper f**n ikke forbi seg noen!

Link to comment
Share on other sites

Det er strengt tatt de 5-6 bilene som trykker i ræva og som ved første anledning dundrer forbi i hundreoghelvete på et dårlig føre og en utsatt plass for viltpåkjørsel, som er problemet der. Ikke stakkaren som forsøker å kjøre etter forholdene. De som dundrer forbi bryter jo loven siden det er 80km/t grense og stakkaren forran holder denne grensen.

 

Tailgating er virkelig irriterende, spesielt på glatta. Selv bremser jeg godt opp slik at de lærer seg å holde avstand :winke1: Er alltid den som kommer bak som har skyld om han kjører oppi ræva på deg.

Link to comment
Share on other sites

Helt enig, en må bare ikke bremse opp så mye at de kommer seg forbi. Kan kjøre temmelig sakte der det er svinger, og heller klemme til litt ekstra på slettene.Det er bare å stå på retten. Ingen kan kreve å kjøre fortere enn fartsgrensa, og jeg gjør mitt ytterste for å være med å hjelpe dem til å overholde den.

Link to comment
Share on other sites

Jeg går ut i fra at siste innlegg var ironisk ment ...

Det er skjelden noen kjører forbi meg på landevei, men hvis de absolutt må er det greit for meg. Jeg er for gammel til å gidde å risikere lappen for råkjøring.

 

En av de kosteligste syn jeg har sett var under et kraftig snøfall i Oklahoma: Tre stk. SUVs og pick-up trucks hjelpeløse i grøfta. De samme tre som dundret forbi Imprezaen vår fem minutter tidligere ...

 

Karma is a bitch :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

 

Tailgating er virkelig irriterende, spesielt på glatta. Selv bremser jeg godt opp slik at de lærer seg å holde avstand :winke1: Er alltid den som kommer bak som har skyld om han kjører oppi ræva på deg.

 

I teorien og alt det der, ja. I praksis, nei. Gjorde nesten det der. Bremset fordi datteren min på da halvannet gnagde på noe hun ikke burde baki. Fikk en honda crv i ræva. Etter klage til if, finansklagenemda og naf advokat ga jeg faen. Det var ikke trafikal grunn, dermed gjaldt det ikke. Og jeg hadde jo brutt paragraf 3 ved den kjøringa, så det ble delt skyld. Spurte hvordan det hadde vært om det var et dyr. Samme det, ikke trafikal grunn.. Læring fra det, alt mindre enn rådyr gidder jeg ikke bremse for om jeg har andre trafikanter nært. Katt, hund, rev... Heller det enn en ny sånn sak.

Link to comment
Share on other sites

Flatin

For du kunne vel ikke godt nedlate deg til å slippe de andre forbi, kunne du vel? Ekte mannfolk slipper f**n ikke forbi seg noen!
Hvis jeg kjører med henger, eller i traktor, og må holde meg under fartsgrensen, da kjører jeg alltid til siden og slipper folk forbi der det er praktisk mulig. Men ikke når jeg kjører i maks tillatte hastighet på veien. Hvorfor i alle dager syntes du at jeg burde gjøre det? Skal jeg ofre tiden min med stopper fordi andre ikke vil følge reglene?
Link to comment
Share on other sites

Litt OT men likevel et interessant tema.

Som "Ikke Norsk", flyttet til Norge som voksen, er jeg etter 14 år her på Berget like imponert over Nordmens manglende forståelse for at sterkt lys på 5 m avstand er farlig for møtende trafikk. I mitt hjemland fikk man lære seg at ikke slå på flomlys før etter at man har passert et møtende kjøretøy når man skulle ta lappen.

Jeg har kost meg å telle og når jeg kjører er det mellom 10% og 60% av møtende billister som slår på flomlys 5m før møtet. Dette skjer ikke i andre Europeiske lender.

Nei, det er ikke en hevnaksjon fordi jeg blender av sent.

 

Jo det var OT, men noe jeg har lurt på siden jeg emmigrerte :-)

 

:cry:

 

Hva er det som går igjennom ditt hode når du fyrer opp 1000metere mot en bil som blender deg?

 

...at han blender meg, så da kan jeg blende ham... og se litt antageligvis.

 

Ganske egoistisk og farlig tankegang. Ender opp med at to biler kjører mot hverandre og ser like lite hver.

En fornuftig reaksjon hvis man blir blendet er å bremse ned og evt. et blink med grøftelys, aldri fjernlys.

Link to comment
Share on other sites

Kjørte mellom Elverum og Trysil i vinter. Da det var speilblankt isføre, og det ble nevnt på radioen at det hadde vært en del elgpåkjørsler der i det siste, valgte jeg å holde fartsgrensen på 80 km/t. Det tok ikke lange tiden før jeg hadde 5-6 biler trykkende i ræva, og de kostet forbi både på sletter og i svinger.

 

Ja, er det ikke grusomt irriterende med alle disse bilene som ligger helt oppi hekken på en stakkar, i mil etter mil? For du kunne vel ikke godt nedlate deg til å slippe de andre forbi, kunne du vel? Ekte mannfolk slipper f**n ikke forbi seg noen!

 

 

 

Konge innlegg !

Lurte på å lage ett klistremerke bak på bilen med :jeg driter i om du vil forbi, jeg slipper forbi hver hele time !

Link to comment
Share on other sites

Flatin
For du kunne vel ikke godt nedlate deg til å slippe de andre forbi, kunne du vel? Ekte mannfolk slipper f**n ikke forbi seg noen!
Hvis jeg kjører med henger, eller i traktor, og må holde meg under fartsgrensen, da kjører jeg alltid til siden og slipper folk forbi der det er praktisk mulig. Men ikke når jeg kjører i maks tillatte hastighet på veien. Hvorfor i alle dager syntes du at jeg burde gjøre det? Skal jeg ofre tiden min med stopper fordi andre ikke vil følge reglene?

 

Fordi at du skal ikke være til hinder ? Værre er det ikke !

Hva om de bak deg har en grunn for å bryte fartsgrensen, er det da din plikt til å skape farlige situasjoner ?

Ingenting er mer idiotisk enn hillbillyer som skal fungere som ett eget lokalt trafikkpoliti.

Link to comment
Share on other sites

Hva om de bak deg har en grunn for å bryte fartsgrensen, er det da din plikt til å skape farlige situasjoner ?
Selvfølgelig kjører jeg til siden for utrykningskjøretøy. Men du kan vel ikke beskylde meg for å skape farlige situasjoner ved å holde en fartsgrense? Det er de som absolutt skal kjøre i 120 i 80 sona som skaper farlige situasjoner. For seg selv og andre. Både folk og elg.

 

Hvis det at jeg kjører i 80 i ei 80 sone, skaper falige situasjoner fordi alle andre vil kjøre i 120. Så er det allikevel ikke jeg som kan holdes ansvarlig for at myndighetene har satt en så lav fartsgrense. Eller hva? Laster du en soldat for å utføre en ordre? :lol:

Link to comment
Share on other sites

Er det kun utrykningskjøretøy som kan ha lovlig grunn til å bryte fartsgrensen ?

Har selv vært i situasjoner der jeg har vært nødt til å bryte fartsgrensen, ble til og med tatt i fotoboks i en noe for høy hastighet, men boten ble annulert.

Så ja, dersom du hadde lagt foran meg i fartsgrensen, og nektet å slippe meg forbi, så hadde du lett vært medvirkende til å skape en farlig situasjon.

 

Veitrafikklovens paragraf 3 er jo rund og fin......

Link to comment
Share on other sites

Er det kun utrykningskjøretøy som kan ha lovlig grunn til å bryte fartsgrensen ?
Ja.... Er det åpning i trafikkreglene for noe annet?
Har selv vært i situasjoner der jeg har vært nødt til å bryte fartsgrensen, ble til og med tatt i fotoboks i en noe for høy hastighet, men boten ble annulert.
Dette håper jeg du vil fortelle mere om. Ble fritaket henvist til lovverket, eller ble det kun utøvet et skjønn?
Så ja, dersom du hadde lagt foran meg i fartsgrensen, og nektet å slippe meg forbi, så hadde du lett vært medvirkende til å skape en farlig situasjon.
Jeg har overhodet aldri påstått at jeg prøver å hindre noen i å kjøre forbi meg. Du må nok lese igjennom denne tråden på nytt.
Link to comment
Share on other sites

I mitt tilfelle ble det vel helst vist skjønn.

Sak og situasjon er fullstendig irrelevant.

Det er heller ikke alle veier som er så fryktelig lett å drive med forbikjøringer på, og da er det jo litt greit om idioten i bilen foran deg er så pass grei at han slipper deg forbi, noe som du alt har sagt at du ikke gjør.

Tror nok du må lese litt selv, gjerne hva du selv har skrevet..

Link to comment
Share on other sites

I mitt tilfelle ble det vel helst vist skjønn.

Sak og situasjon er fullstendig irrelevant.

Dette er selvfølgelig ikke irrelevant i forhold til ditt eget spørsmål: "Er det kun utrykningskjøretøy som kan ha lovlig grunn til å bryte fartsgrensen ?"
og da er det jo litt greit om idioten i bilen foran deg er så pass grei at han slipper deg forbi, noe som du alt har sagt at du ikke gjør.
Det jeg har sagt, er at jeg ikke kjører til siden og stopper for råkjørere, når jeg selv kjører så fort som det er tillatt på veien. Det er ikke det samme som at jeg ikke slipper folk forbi. Ofte forbereder jeg meg til å blinke inn ved neste oversiktlige slette strekning. Men som regel blir jeg forbikjørt i svingen før jeg kommer så langt. Merk at dette er når jeg kjører i 80-85 i en 80 sone.
Tror nok du må lese litt selv, gjerne hva du selv har skrevet..
Hvis DU gidder å lese tråden fra begynnelsen, vil du se at min første post kun poengterte at folk kjører alt for fort på en glatt vei med stor elgfare. Dette klarer dernest Flatin å vri helt ut av sin sammenheng med en spydig kommentar som faktisk ER helt irrelevant. Det at du blander deg inn i diskusjonen kan kun ha 1 av 2 mulige årsaker. Enten så har du ikke lest hele tråden, og forstått hva den handler om. Eller så er du kun interessert i å krangle om tull.
Link to comment
Share on other sites

Men ikke når jeg kjører i maks tillatte hastighet på veien. Hvorfor i alle dager syntes du at jeg burde gjøre det? Skal jeg ofre tiden min med stopper fordi andre ikke vil følge reglene?

 

Men du skal da ikke måtte bruke et eneste sekund eller en eneste kalori ekstra for at andre skal komme seg forbi. Når køa hoper seg opp bak deg så betyr det kun en ting, de andre kjører feil, og du kjører riktig. Ikke gi deg, stå på krava!

Link to comment
Share on other sites

Det blir en tullete påstand. Hvis man følger fartsgrensen eller holder litt over og det danner seg kø bak så ville ikke jeg heller kjørt til siden hvis jeg ellers kjører fornuftig og ikke kjører ujevnt. Jeg kan i allefall ikke kreve av noen sjåfører at de skal kjøre fortere enn fartsgrensen og jeg kan heller ikke kreve at de skal kjøre til siden fordi jeg eller de bak meg har det så forbanna travelt. Saken er vel at hvis man ligger bak noen som holder fartsgrensen og kjører jevnt og fint så slår de aller fleste seg til ro med det. Verre er det med folk som kjører kjempe sakte straks de ser en sving og så klemmer på på hver minste slette. Da kjenner jeg at blodpumpa får opp trykket ganske fort. Likevel vil jeg påstå at den beste måten å redusere ulykker, er å ikke stresse så forbanna mye. Ta det med ro og følg trafikken. Sannsynligvis hjelper det ikke å kjøre forbi hele tiden fordi du vil bare ta igjen neste bil og så er det samme leksa om igjen. Ha skikkelig lys på bilen og bruk de riktig. Når man har kjørt noen dusin ganger tur/retur Oslo-Finnmark gjennom E4 eller E45 så setter man jævla stor pris på skikkelig bøttelykter. Svenskene har forstått det. Råeste jeg har sett er vel 12 NBB Alpha 225HID lamper på en trailer!

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

I mitt hjemland fikk man lære seg at ikke slå på flomlys før etter at man har passert et møtende kjøretøy når man skulle ta lappen.

 

Jeg lærte at vi SKAL slå på fjernlys rett før vi møter motgående, 2-3 billengder. Så at du observer dette er ikke det minste rart. "Norsk Standard". Det er ikke noe stort problem, bare en unngår å se rett inn i lysa på den møtende bilen. Jeg flytter blikket litt ut til høyre i det jeg møter andre. Det er viktigere for meg å se godt videre på veien bak den møtende bilen, enn at vedkommende kan bli blendet littegrann.

Link to comment
Share on other sites

Flatin har rett i hvordan lysene skal brukes. Blir du blendet når motgående bilist skrur på fjernlys fem meter foran, så er det fordi du ser rett mot hans lys i stedet for å se framover på veien slik du skal. Hvis du irriterer deg over blending, så ikke stirr rett inn i det som blender deg da vel!

 

Mesteparten av lyset går rett fram, og ved møting vil man på ca 5 meters hold være slik plassert at møtende bils fjernlys ikke treffer deg rett på. Det er kun strølyset som treffer dine øyne, du er da på siden av den sterkeste delen av lyskjegla.

 

Grunnen til at fjernlysene SKAL på rett før møting er at ellers ser du ikke en dritt forbi den møtende bilen; du kjører mot en svart vegg som det er tilnærmet umulig å se forbi og må da kjøre ett eller to sekunder i blinde. Relevant til denne tråden er at du da ikke har mulighet til å oppdage den hjorten som kan ha gått ut i veien bak den møtende bilen.

Link to comment
Share on other sites

Men du skal da ikke måtte bruke et eneste sekund eller en eneste kalori ekstra for at andre skal komme seg forbi.
Som jeg prøvde og forklare Yhaug, så er det din påstand Flatin, og ikke min, at jeg ikke lar folk få komme seg forbi. Men kjøre inn til siden å stoppe for å slippe folk forbi når jeg kjører i 80-85 i en 80 sone blir for dumt. Da ville jeg på strekningen mellom Elverum og Trysil måttet stoppe på annenhver lomme. Det virker ikke som om du er klar over hvor mange grisekjørere det er på vei til hyttene sine i ferietiden.
betyr det kun en ting, de andre kjører feil, og du kjører riktig.
Hvis jeg kjører i 80-85 i 80 sonen, og "alle" andre kjører i 120, så er det ingen tvil om hvem av oss som gjør det riktige. Er det vel?
Ikke gi deg, stå på krava!
Jeg er ikke kjent for å være særlig kravstor. Men i dette tilfellet ser jeg liten grunn til å gi meg. Selv om det kan ha forekommet at jeg har viket for rævtrykkere i høy hastighet ved en og annen anledning. :wink:
Link to comment
Share on other sites

Jeg synes at det svenskene gjør er ganske bra, de har 5-10 meters avstand fra skogkanten og til vegen "på enkelte veger" da vil man kunne oppdage dyret i god tid. Det andre jeg tror er å sette opp gjerder på de aller farligste strekningene og der det ikke er mulig å ha 5 meter fri sikt mellom vegbane å skogkant.

 

Det er jo ikke usansynelig at det blir dyrt å sette opp mye gjerder å det skal jo hogges utrolig mye skog for å ha 5 meter fri sikt mellom veg å skog på begge kantene. Men på lang sikt så vil dette lønne seg. Når en bil kolliderer med et vilt så kan jo skaden fort bli stor, å det vill nok koste mere å reparere alle de bilene som krasjer på 5-10 år enn det vill koste å hogge ned litt skog å sette opp gjerder på enkelte veger/strekninger.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...