Jump to content

Hvor mange av kammerets medlemmer har dobbeltrifle?


Kiwi

Hvilket kaliber HAR du i DIN dobbeltrifle?  

195 members have voted

  1. 1. Hvilket kaliber HAR du i DIN dobbeltrifle?

    • 7mm
      23
    • .30 (.308")
      21
    • 8mm
      24
    • 9,3mm
      64
    • .375
      12
    • .450/.400
      4
    • .500/.416
      5
    • .450 (.458")
      5
    • .500/.465
      3
    • .470 (.474")
      17
    • .475
      3
    • .500 (.510")
      12
    • .577
      5
    • .600
      15
    • Annet
      21


Recommended Posts

Ser at det er 8 stk som har dr i 600 nitro. Hvor mange er det som egentlig har det ?

Tviler på at det er 8 i hele kongeriket..

Hadde vært fint om de av dere som har kunne postet bilder av børse og ammo, samt skrevet litt om hvordan dere fikk innvilget søknaden, og hvor man får tak i ladekomponenter.

Link to comment
Share on other sites

Tja, jeg tror nok det finnes en og annen 600 noen plasser i Norge, finnes flere sterkt våpenintereserte enn oss som vanker her inne. Hender en treffer på folk som har de utroligste ting i skapet. Finnes en haug med mennesker i Norge som har for mye penger og, ikke utenkelig at en eller annen av disse har kjøpt seg . f.eks en H&H 600 bare fordi han hadde muligheten.

Link to comment
Share on other sites

INGEN :lol: folk har trykket for å være morsom/ ønske tenking.

 

men ingen problem å få tilatelse på 600NE. problemet prisen :P

 

midway i statene selger lade utstyr til 577 og 600. som ingen på dette forumet har.

 

Jeg fatter ikke hvor dette kommer fra? Kjenner du til hva som befinner seg i alle jegerhjem her i landet? For det første er ikke ALLE norske jegere representert her inne. For det andre er det VELDIG mange her i landet som tjener så mye at de glatt kunne kjøpe en ny 600NE hvert eneste år. Utover det kjenner jeg personlig en rekke mennesker som sitter med våpen i hus til høyere verdier enn hva mitt nyoppussede hus sentralt på Østlandet er verdt.

 

Tror det er mange som bør skjønne at dette handler mer om prioriteringer enn om rikdom. Alle med fast jobb i Norge kan kjøpe seg en skikkelig flott DR om de virkelig vil det! :winke1:

Link to comment
Share on other sites

så du tror det er 8stk som har 600 på dette forumet??

å ingen melder seg? å ingen vil gidder å legge ut et bilde engang for de er gamle å udugelige?

 

jeg vett det finnes 600 i kongeriket. men ikke så mangen som 8stk og jeg tviler sterkt noen på forumet har en.

me mindre noen BEVISER motsatt.

1stk på vestlandet, og kanskje noen til på østlandet er det jeg har hørt.

 

og ja det er mangen som har råd til en.. men hvor mangen kan håndtere en?

etter det jeg leste, brukte stein erik hagen en bolt rifle i 375H&H på sin big five jakt

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ingen grunn til tro hverken det ene eller andre. For alt jeg vet KAN det godt være 8 stk på forumet som har en slik børse. Samtidig er det godt mulig at det bare er tull og fanteri som ligger bak disse stemmene. At du ikke tror noen her har en slik bare fordi de ikke legger ut bilder får stå for din regning. Det er ikke alle som er like glad i å flagge hva de sitter på nemlig. Derfor kan faktisk en annonym stemme være helt riktig for enkelte. Det jeg reagerte på var ditt enormt bastante utsagn om at det ikke vantes noen slike her, for det kan du umulig vite.

 

Hvor mange som kan håndtere en 600NE var vel aldri noe tema her? Det handler vel strengt tatt mest om mengdetrening og smerteterskel samt litt dypere lommer enn gjennomsnittet. At Stein E. Hagen benyttet en 375H&H sier vel egentlig bare at han er en ganske fornuftig fyr som er mer opptatt av å få dyret i bakken enn hvordan det skjer..... :mrgreen: Mange vil nemlig mene at hverken 500NE eller 600NE for den del er spesielt fornuftig. Når det er sagt så er ikke jeg i noen posisjon til å skulle fortelle noen hva som er fornuftig eller ikke. Børser er gøy, ferdig snakka! Helt topp at folk har forskjellige preferanser!

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Å hva så? Andreas hevder det finnes 1 i Norge, og ingen blandt kammerets medlemmer. Dette er etter mitt syn en svært udokumentert påstand! En ting er sikert, og det er at det finnes flere dyre våpen i Norge enn de som er representert her på kammeret! For alt jeg vet kan det godt være at det finnes flere slike blandt kammerets medlemmer, men jeg kan ikke dokumentere noe. Det er faktisk slik at det er en del som reiser på B5 jakt som ALDRI har vært innom dette nettforumet.

Link to comment
Share on other sites

Etter det jeg kan lese her er det kun en i tillegg til meg som har Baikal sin fortreffelige dobbelrifle.

Er det ikke flere i kongeriket.

Min er i 45/70 og er en kjekk liten sak som ikke kan forveksles med noe av tysk kvalitet men den virker fortreffelig til sitt bruk.

Link to comment
Share on other sites

Kan nå regne meg som offisielt innmeldt i klubben med en Merkel 140 i ("selvsagt") 9,3x74r.

Nå starter jakten på den perfekte samskytende ladningen...

 

 

Hei!

 

Kan du sende meg en PM eller informere alle på kammeret hva du finner ut mtp "den perfekte samskytende ladningen"...?

 

Har en Merkel 141 i 9,3*74R som er på vei med posten nå i dette øyeblikket... :D

 

 

 

Mvh

Mr Drilling

Link to comment
Share on other sites

Ja, hadde en bare visst hva reguleringslotten var... Litt mystisk, forresten; da jeg oppga mitt serienummer til Merkel (5507xx) så påsto de at rifla var loggført i kaliber 7x65r i deres system. Så jeg måtte hjem og dobbelsjekke nummeret, og det stemte det jeg hadde. Så jeg må ringe ned igjen til uka og oppklare dette. De var veldig greie å snakke med, forøvrig.

 

Ellers har jeg tanker om å bytte kolben til en rett en, og tilpasse den. Noen som vet av en bra stokkmaker ikke alt for langt unna Oslo?

Link to comment
Share on other sites

Det er enkelt. Når jeg bestilte min Krieghoff Optima DBD i 8x75RS ( Via jakt og friluft) . Bestilte jeg samtidig 200 patroner av regulerings lotten .. ( Samme lot nummer som de brukte til å regulere pipene. ( Blaser CDP 196 grain)

Det samme gjorde jeg med pipe settet i 470NE men da kun 100 patroner... ( Norma med 500 grains Woodleigh) ... Det koster men det virker.

Link to comment
Share on other sites

Jeg trodde det fulgte med testskive fra fabrikken som viste samskytingen med data på hva som var brukt? Om en ikke kan stole på dette har en ikke da valgt feil produsent? Burde være helt unødvendig å bestille opp flere hundre skudd for å etterprøve dette. Greit nok at en bestiller ei rifle til f.eks 90.000,- , men det er ikke derved sagt at en synes det er greit å bruke borti 20.000 til på ammunisjon..... (Med tanke på at en fort kan lade den "samme" ammunisjonen hjemme til en brøkdel av prisen).

Link to comment
Share on other sites

Ikke bare å stole på disse produsentene ... Det koster å bestille mange patroner av regulerings lotten.( Det er verdt det ) .. da vet både Merkel, Heym og Krieghoff at de må gjøre en god jobb med reguleringen .( Nicht nur ein dummer Norweger oder Amerikaner ) ..Bestillingen er spessifisert på et språk tyskerne skjønner....

Jeg har alltid skrevet bestillingen på tysk direkte til fabrikken med kopi til detaljisten i Norge ( Jakt og friluft eller Magne Landrø ) ,,,,, :D

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Det naturlige spørsmålet mitt blir da: Om "Nicht nur ein dummer Norweger oder Amerikaner" skulle bety at de ikke var spesielt opptatt av siste finish på børsa, les samskyting, hvor lenge tror du det ville gått før de fikk et elendig rykte? Internett har jo vært tilgjengelig en stund nå, og dette vil jeg tro selv tradisjonelle tyskere har fått med seg? Om de ikke gjør denne jobben riktig vil jeg tro det er tilnærmet umulig å finne en ladning som kan krysse på om lag riktig område, som vel er i nærheten av 50-80m? Høyden er jo en ting, men krysspunktet er jo også viktig.

Link to comment
Share on other sites

Når du kjøper Krieghoff kan du velge hva de skal regulere den med, ikke alle som vet det.

Jeg valgte Norma PH 570grain, pga de bruker woodleigh kuler, da kan jeg bruke

Norma og kynoch om hverandre siden de og bruker woodleigh

 

Men nei du trenger ikke å kjøpe så mangen kuler til en Krieghoff, de er kjent for å spise

Det meste anyway og er bra regulert :D

 

Har prøvd både Norma og Kynoch, foreløpig kun på 25meter da, denne uken faktisk. Og de gikk Helt likt

Super fornøyd med "jenta" mi 8)

Link to comment
Share on other sites

Har du hatt dårlig erfaring 8x75Rs?

Krieghoff er jo finish og kvalitet i topp klasse.

Alle jeg kjenner med krieghoff er fornøyd og det er ikke ei rifle

Som ikke samler bra. Dette er riktig nok bare folk med bigfive classic da.

 

Min erfaring med Krieghoff er 100% prima... så bra at jeg lurer på å bestille nok et løp til min drilling... det blir lommeboka som avgjør

Link to comment
Share on other sites

Det naturlige spørsmålet mitt blir da: Om "Nicht nur ein dummer Norweger oder Amerikaner" skulle bety at de ikke var spesielt opptatt av siste finish på børsa, les samskyting, hvor lenge tror du det ville gått før de fikk et elendig rykte? Internett har jo vært tilgjengelig en stund nå, og dette vil jeg tro selv tradisjonelle tyskere har fått med seg? Om de ikke gjør denne jobben riktig vil jeg tro det er tilnærmet umulig å finne en ladning som kan krysse på om lag riktig område, som vel er i nærheten av 50-80m? Høyden er jo en ting, men krysspunktet er jo også viktig.

 

Vel jeg har prøvd nok Merkler i 9,3x74 R og Italienere Ou i 8x57IRS med gråtene eiere ,30-40 cm mellom høla på 100 meter.... Hva børsa var regulert med viste de ikke ... Kikkert sikte ble satt på i butikken..... Poenget mitt er vi får det vi betaler for.. Billlig blir dyrt i lengden. 2 av disse børsene vet jeg endte på Finn.no

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Når du kjøper Krieghoff kan du velge hva de skal regulere den med, ikke alle som vet det.

Jeg valgte Norma PH 570grain, pga de bruker woodleigh kuler, da kan jeg bruke

Norma og kynoch om hverandre siden de og bruker woodleigh

 

Da kun fabrikkammo, regner jeg med?

Hva slags 458 Lott er det du har? Hvordan er den på rekyl kontra .500?

 

Kunne gjerne hatt en .500 men er litt usikker på om rekylen blir litt for mye av det gode.

Link to comment
Share on other sites

...dobbelrifla som jeg har kjøpt brukt på finn.no har testskive fra produsenten. I tillegg har selger skrevet logg på de ladningene som har fungert og i tillegg tatt vare på testskiver på de ladningene som har fungert...

 

At det kommer til å bli prøving og feiling er jeg forberedt på, men jeg forventer ikke milimeter presisjon på ei dobbelrifle.

 

Har man råd til å kjøpe ei dobbelrifle så har man råd til å kjøpe/lade selv tenker jeg...

 

 

 

Mvh

Mr Drilling

Link to comment
Share on other sites

Vis du ser på side 4 ser du bilde av 500'en ved siden av 458 lotten :P

Må se hele tråden vett du.

 

Ja skyter fabrikk, gidder ikke det der testing og ladeboka har ingen bra ladninger til noen av riflene.

Jeg ladet til lotten, men har gått over til Fusion ammo som kun koster 1180kr for

20skudd til lott, som er billig.

Disse våpna skal brukes til ekslusiv jakt og øvelse på skytebanen av og til i forhold feks 9.3x62 feks som jeg skyter mye av

 

Rekyl... Tja 500'en skyver meg litt mer, mens lotten, er litt kvass.

De er nokså lik pga 500'en veier ca 1kg mer.

Håndtere du en 458 lott, klarer du 500 vis du har intresse å vilje :D

 

Men eg er 115kg å driver med styrkeløft.

Så vis du er 70kg... Hell no hehe

Link to comment
Share on other sites

Her har du misforstått grovt....

Kroppsvekt og størrelse har lite å si,og det kan ofte være omvendt. Store karer må ta imot mer juling, fremfor å lettere svaie med rekylen. En fordel kan det være å ha litt mer muskler mellom rifla og skjelettet. Det meste forplanter seg i bein..

 

Rekyl handler mye om øvelse, smerteterskel, teknikk og mental innstilling.

 

Hard rekyl flytter på kroppen, og den flytter på hjernen vår inne i skallen. Der har alle ulik terskel for hva som er mye og hva som er altfor mye....

 

Ser man på disse karene som bedrev elefantjakten med disse grove dobbeltriflene så var de relativt små karer.

De jeg har observert som har fått mest juling, eller vist mest ubehag ved skyting med grovt kaliber, har vært røslige karer!

Link to comment
Share on other sites

Kiwi har rett.... Rekyl er noe som sitter i hodet... krever rett og slett øvelse...Prøvde min 470 NE på meloner i romjula... da hadde jeg ikke brukt 470 NE løps settet på 6 mnd... må ærlig og redelig innrømme,, jeg grudde meg ... avtrekks feilene var mange....

Før elefantjakten i 2007 ,øvde jeg en gang pr uke i 3 mnd... Rekyl krever øvelse...jeg er en pingle på 75 kg... liker ikke rekyl...

Link to comment
Share on other sites

Ja skyter fabrikk, gidder ikke det der testing og ladeboka har ingen bra ladninger til noen av riflene.

Jeg ladet til lotten, men har gått over til Fusion ammo som kun koster 1180kr for

20skudd til lott, som er billig.

Disse våpna skal brukes til ekslusiv jakt og øvelse på skytebanen av og til i forhold feks 9.3x62 feks som jeg skyter mye av

 

Rekyl... Tja 500'en skyver meg litt mer, mens lotten, er litt kvass.

De er nokså lik pga 500'en veier ca 1kg mer.

Håndtere du en 458 lott, klarer du 500 vis du har intresse å vilje :D

 

Men eg er 115kg å driver med styrkeløft.

Så vis du er 70kg... Hell no hehe

 

Nå skal jeg være litt slem med deg Andreas..... :winke1: Det virker som om du har kjøpt deg våpen uten at du egentlig har vurdert pro & cons spesielt nøye. Du sier flere ting som ikke henger på greip, og da er det lett at folk reagerer. Du skriver at du baserer deg på fabrikkammunisjon. Dette er det selvfølgelig ingenting i veien for, men siden du er 25 år er det lett å tenke at du ikke har all verdens erfaring med hva det koster å leve et normalt liv. For alt jeg vet bor du hjemme hos mor og far, kanskje på en hybel, eller du jobber offshore som elektrikker og tjener 980K i året. Dette har ikke jeg noe med, men uansett, det å skulle basere seg på ammunisjon som ligger på 60,- skuddet vil for de fleste på sikt medføre noe begrenset trening. Skal du først ha en grov rifle ville jeg kjøpt inn ladeutstyr umiddelbart, nettopp for å kunne trene mer. Siden du videre skriver at børsene skal brukes til eksklusiv jakt, så betyr det at du har planer om å faktisk reise på dyr storviltjakt. Da MÅ du trene som jo også 8x75RS skriver. Med fabrikkammunisjon vil det koste mye..... Selv jakter jeg med 375H&H og selv den har grisedyr fabrikkammunisjon, så det lades hjemme. Det du skriver om rekyl henger heller ikke på greip. Du på 115kg kjenner nok bra rekylen på disse to børsene. Jeg har begrenset erfaring med grove rifler, men har prøvd både 416Rigby og 470NE. Begge disse finner jeg ubehagelige, men tro meg, jeg svaier med mine 80kg! Da forsvinner mye av kreftene bort fra kroppen som Kiwi også nevner. Et råd, kjøp deg et ladesett først som sist, og bruk børsene dine! De fortjener å bli brukt! :D

Link to comment
Share on other sites

Har lade sett til 458 lotten. Jeg skrev jo det, lotten bruker jeg mye, men jeg er lei av å teste forskjellige ladninger, så nå kjøper jeg "billig" ammo som jeg har stilt kikkerten inn på som skal brukes på jakt på pga den skyter 500gr på den magiske 700m/sek. Og er fornøyd med den.

Skyter mangen skudd hver gang jeg skyter med den, og skyter den bra.

Jeg kjøpte den før 308 og 9.3. Så lærte meg å skyte me den.

 

500'en venter jeg ennå die settet, men har kuler å hylser

Så den skjøt jeg fabrikk nå med for å prøve den. Men den det blir fabrikk jeg skal jakte med

Ladningene blir kun trening.

 

Nei vis dere mener vekt og muskler ikke hjelper på følt rekyl

Så dere med dere.

 

Og kammmerherren.

Eier egen bil, eier egen plass, eier egen mc og har bra jobb.

Og jeg har kone å sønn.

 

:D

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

jeg veier 65-70kg og skyter selv med 9,3x62 synes den er mer behagelig enn 30-06 og den forestillingen sitter nok i hue

har en kammerat som veier 120-130kg han holder seg til 6,5x55

har også prøvd meg på 450Marlin i ei lett marlin børse den var litt kvass men ikke noe jeg ikke ville blitt vant med

trener med Norma Jaktmatch til 15kr smellen synes ikke dette er dyrt har både kone og barn venter nå på nr 2

og er 24år gammel :wink: har man råd så har man råd :) men må si at skulle jeg prøv meg på noe 458 eller 500 kaliber ville jeg nok ikke vært hoppende glad

men det frister litt med et 500 jeffery løp til R8'n

Link to comment
Share on other sites

Løpet har en veiledende pris på 19320,-

 

I tillegg må du ha magnum bolthode, veiledende pris på 2304,-

 

Verdt å merke seg at ei pipe i kaliber 500 Jeffery fra Blaser kommer kun i Safariutgave, altså 22 mm løpsprofil - ergo du må ha en stokk med plass til ei safari/matchpipe.

 

Veit ikke om Litago har det, men i så fall koster ikke en matchstokk mer enn 16213,-

 

Eventuelt dra den litt lenger med en safaristokk til 18333,-

 

Beklager for avsporingen.

Link to comment
Share on other sites

Jøss, har de fortsatt den der for salg???

 

Jeg var fryktelig tett på å kjøpe denne der for et år eller to siden, men trakk meg ut når jeg etter samtale med flere børsemakere kom frem til at de kassene var veldig veldig vanskelig å få de til å kamre bra.. Man burde ha magasin med spesielle lepper. Da mista jeg litt interessen, og konkluderte med at grov dobbel var tingen - funksjonssikkert og elegant!

 

Plastikk Blaser er vel omtrent den siste børsa jeg ville putta en slik patron i....!

 

Nei mine herrer, la oss holde oss til disse flotte dobbeltriflene våre! 8)

Link to comment
Share on other sites

Litt Ot

skulle jeg bygd om R8'n til 500 ville jeg fått delene fra tyskland

samt fått nå værende stokk tilbasset de ekstra millimeterene

men tørr ikke og gjøre det *lol*

 

men tilbake til topic

skulle jeg leve ut Dobbel drømmen ville jeg valgt 9,3x74R

men er usikker på hvor treffsikker en dobbel er

 

noen som vet hvor hardt 500 jeffery slår?

ser hjemmelading.no har 300gr kuler

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

500 i en liten R8...

Mer enn min 458 lott i Ruger No 1, som jeg tror eg tyngre.

 

Ikke alltid tro at lettere kule gir mindre rekyl, selfølgelig me en slapp ladning.. jeg ladet en 350grain kule engang. Som skulle ha en hastighet på 800m/s

Det hva det værste jeg noen gang har prøvd da jeg satt i benken.

Synes 500grain gir mer langsom rekyl, jeg holder meg til de tyngre kulene.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...