Jump to content

Hjortejakt 2013


Nanook

Recommended Posts

Da falt årets tredje hjort i natt :) De to første (ei kolle og en spissbukk) ble felt tidlig i jakta. Det har vært lite dyr å se både i fjellet og på bøen.

 

I kveld var jeg ute på et utmarksområde og postet. Det låg et tynt lag med snø på bakken så selv om månen stundom forsvant bak skyene så var det godt skytelys lell.

 

Etter et par timer hørte jeg noe svak risling bak meg, og innimellom noen trær fikk jeg øye på en beitende hjort. Den var bare 25-30 meter unna og det var en fin bukk. Jeg kjente øyeblikkelig at dette kunne bli kinkig for jeg satt på en stein og det var nokså kram og bråkete snø under meg. I tillegg var det totalt stille... så jeg var kjemperedd for at jeg skulle støkke dyret siden det var så lytt og han stod rett bakom treet...

 

Men jeg fikk da lirket av meg hansken på skytehånda og sakte sakte sakte åkte jeg ned fra steinen og fikk lagt meg på bakken. Deretter ble det sidesvis åling som en annen ørkensnok mens jeg hele tiden hadde øynene på bukken der framme. Han var heldigvis ikke klar over meg for han beita villig vekk. Når jeg var fri fra greiner og busker så fikk jeg kjapt rifla opp til skulderen og fant bogen og trakk av. Det var et godt treff og bukken tok rennefart omtrent i fanget på meg før han skjente ut til venstre og deiste overende etter kanskje 50 meter.

 

bukk15_zpsa9f862e6.jpg

 

bukk2_zps4e6e2100.jpg

 

bukk4_zps0ebf1c99.jpg

Det var en fin 10-tagger og jeg er superfornøyd :)

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 472
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Slutter meg til gratulantenes rekker !

For egen del kan tilføyes at jeg i år har debutert som hjortejeger i voksen alder :wink: etter 40 år på støkkjakt etter maks hare. Fikk "litt" puls da hovedpersonen dukket opp i form av en fin bukk. Heldigvis hadde den lest samme boka som meg og lot seg både stoppe og skyte :shock: En fin 9 tagger. Deretter ble det en piggbukk på besøk hos junior, som forøvrig må ta skylden for denne utvidelsen av interesseområdet. Skylder ellers en takk til Os jakt og fiskelag utenfor Bergen som har tatt i mot førstereisen på en utmerket måte. Og kommende søndag er det nye muligheter !

Ellers god helg og lykke til med resten av jakta.

Link to comment
Share on other sites

Det høres bra ut, Jaktlykke, der faller dessverre altfor mange utarmede bukker nå utover. De søker til innmarka for å prøve å bygge seg opp litt etter brunsten og før vinteren tar skikkelig tak.

Skjøt en slik for et par år siden men ble oppriktig lei meg etter å ha flådd den, og enda mer lei meg da jeg parterte den. Kjøttet var nesten bare fiber ikke det saftige kjøttet som på bukkene før siste halvdel av oktober.

Alder på bukkene og konkuransen om kollene er nok faktorer som spiller inn her.

Link to comment
Share on other sites

Med visse unntak er det for meg en skandale at det blir skutt storbukker i siste kvartal av jakta!

Fortsatt store i geviret. Veldig sultne på innmark. Lett å skyte. Dårlig kvalitet på slaktet.

Men skal ikke ta fra deg gleden, Jaktlykke. Gratulerer med fint gevir :wink:

Link to comment
Share on other sites

Nei da er de nok også litt magre etter en lang vinter. Som nevnt varierer det nok endel av ulike årsaker, nevnt over men før 20. -25. okt. går som regel bra.

2,5åringer er vanligvis "magre" hele høsten grunnet vekst av skjelett m.m. og de blir ikke noe dårligere sent da de oftest spiser endel hele høsten.

Link to comment
Share on other sites

Smygjakt før cupfinalen. Kom meg inn på tre beitende hjorter. Satte meg ned og lot de komme nærmere. 20-30 m vart det etter hvert. Et dyr la seg ned bak ei eine. De andre to såg jeg vare delvis bak einebuskene. Men så beitet det ene dyret seg fri for skudd. 20 m, høyt inn og rett ned med dyret. Trodde kanskje det var ei lita kvige, men det viste seg å være en hannkalv på 31 kg. Greit nok såpass sent i jakta. Hadde to kollekort i lomma, og visst jeg hadde tenkt kortsiktig kunne jeg nok skutt kolle i dag. Men, dette uttaket sikrer høyere snittalder på vinterstammen. Det liker jeg. Siste kortet blir også brukt på ungdyr event. kalv.

IMGn_4873.jpg

Link to comment
Share on other sites

Med visse unntak er det for meg en skandale at det blir skutt storbukker i siste kvartal av jakta!

Fortsatt store i geviret. Veldig sultne på innmark. Lett å skyte. Dårlig kvalitet på slaktet.

Men skal ikke ta fra deg gleden, Jaktlykke. Gratulerer med fint gevir :wink:

 

 

 

Rimelig saftig påstand! På et område der jeg jakter er det knapp nok et dyr å se før langt uti november. Det har da ført til at vi har skutt voksne bukker både i november og desember. Har aldri opplevd dårlig kjøttkvalitet. Ser jo at du selv skyter bukker midt i brunsten. Kan du forklare va som fysisk skjer med kjøtter i november og desember som gjør det ubrukelig. Da har jo bukkene startet å spise igjen, i motsettning til midt i brunsten.

 

Om jakta er lett eller vanskelig kommer vell an på hvor og hvordan man jakter. Min erfaring er at det er enklest å skyte storbukker i brunsten. Da virker mange av de rimelig uoppmerksomme og kun opptatt av en ting :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Synes dette var så interessant om mørningsprosessen at eg vil dele det med dokke:

 

 

 

4. Faktorer etter slakting (post mortem forandringer)

 

a. Glykolyse og pH fall

 

Muskler blir til kjøtt gjennom en rekke reaksjoner i muskelen etter slakting. Disse reaksjonene er et komplisert samspill mellom energistoffer, temperatur, tid og aktivitet av enzymer. Små endringer i disse reaksjoner kan gi store utslag i kjøttkvaliteten, som i farge, tekstur og vannbinding.

 

Ved slakting stanser tilførselen av oksygen til muskelen brått, men muskelen prøver fortsatt å holde i gang de vanlige funksjonene. Produksjonen av energi skifter løpebane, og muskelen bryter ned alle tilgjengelige energiforråd for å holde muskelen i gang. Selv om dyret er dødt, ”lever” muskelen i mange timer etterpå. Nedbrytningen foregår uten oksygen, og man får opphopning av melkesyre i muskelen, som gjør at pH i kjøttet faller gradvis. Det er det samme som skjer når musklene våre blir ”sure” under en løpetur.

 

Hastigheten på pH-fallet varierer mye mellom både dyreslag og muskeltype og avhenger i stor grad av fibertypen i musklene. En snakker gjerne om rødt og hvitt kjøtt, alt etter hvilke typer fibre som dominerer. pH fallet går generelt raskere i muskler med mye hvite fibre, som i fjørfe. Storfe og lam har større andel røde og langsomme fibre og har et langsommere pH fall i musklene. Svin har muskler med både mye røde og hvite fibre ligger mellom disse i forløp. Både slaktets størrelse og fett-tykkelsen under huden påvirker pH fallet (glykolysen). Glykolysens forløp har stor betydning for kvaliteten av kjøttet og vil bli behandlet særskilt for hvert dyreslag.

 

Overført på oss mennesker har sprintere mye hvite og raske fibre i sin muskulatur, som gjør dem i stand til å produsere mye energi på kort tid. På den andre side har langdistanseløpere mer av de røde og langsomme fibrene, som gjør kan løpe langt.

Link to comment
Share on other sites

Videre peiker han på kombinasjonen av fett, protein og vann i kjøttet (utgjer heile 97-98% av totalvekta til eit kjøttstykke). Fettinnhaldet er ein veldig viktig faktor for kjøttkvaliteten. Og bukker som har vert i brunst er derfor av dårligare kjøttkvalitet enn f. eks koller og kalva fordi forholdet mellom desse tre komponenta (fett, protein og vann) er i ubalanse.

 

Slik som det er for oss menneska så forbrenner kroppen enten fett eller karbophydrater (glykogenlagra). Når det er lite fett å hente skjer energiomsetninga fra reservelagra i kroppen. Dette bidrar til at muskelgruppene ikkje får den optimale kvaliteten i kjøttet.

 

 

Her er resten av artikkelen for dei som er interessert:

 

http://www.nofima.no/artikkel/paa-hvilk ... orskjellig

Link to comment
Share on other sites

Så svaret på den evige; "skyte bukk eller ikke" blir;

 

- ikke skyte bukk før brunsten for den skal få formere.

- ikke skyte bukk under brunsten for da formerer den.

- ikke skyte bukk etter brunsten for da er kjøttet uegnet som mat.

 

Og det er godt mulig at dette innlegget ikke bør ligge her, men det er jo bare en konklusjon av tidligere bemerkninger i denne tråd.

 

oi oi oi....

Link to comment
Share on other sites

Jakter i jaktlag der vi kun jakter lørdagane..Har hatt 50 dyr i år og i fjor og er nettopp ferdig i år..

Vi skyter bukkar tidlig, midt i jakta eller seint, alt etter når dei dukker opp på post :) Har opplevd ein gang at ein biff mamma lagde blei heilt ufatteleg seig og måtte forkastast(veit ikkje om det var ein bukk eller eit anna dyr), ellers har vi aldri hatt biff/steik/kjøttdeig som har vært seigt eller dårleg smak på..Og vi etter hjortekjøttdeig heile året istedenfor vanleg kjøttdeig og "finmiddag" av hjort sikkert 45 helger i året :)

Link to comment
Share on other sites

+1 til donner.

Det var en flott bukk, blir vel mimring rundt middagsbordet når den skal fortæres. :) God stemning det.

 

--

Satte frem et spørsmål på foregående side, flere skreik høyt over jakttidene som bør reduseres for å redde hjortestammen.

 

-Hva har jakttidene å gjøre med regulering av uttaket/avskyting?? :)

Link to comment
Share on other sites

+1 til donner.

Det var en flott bukk, blir vel mimring rundt middagsbordet når den skal fortæres. :) God stemning det.

 

--

Satte frem et spørsmål på foregående side, flere skreik høyt over jakttidene som bør reduseres for å redde hjortestammen.

 

-Hva har jakttidene å gjøre med regulering av uttaket/avskyting?? :)

Eg tenker det at dei som kansje har fått for høge kvoter men ikkje innser det sjølv har veldig lang tid og presse ut den siste kvota på..Viss kvota er kortare ser ein kansje meir kven som har riktige kvoter og ikkje?

 

Det bør jo såklart lagast til i forhold til når hjorten er i området, men det er vel kansje umulig og få det til skikkeleg?

Link to comment
Share on other sites

Beklager om du følte deg truffet. Dine beskrivelser tolker jeg som at denne bukken trolig var av unntakene. Jeg skrev mer til veidinn enn til deg i mitt innlegg. Beklager, Jaktlykke. Du skjøt en fin bukk! Mitt blinkefjes var ment som en spøk, men ser at den i konteksten ikke "traff" helt.

Link to comment
Share on other sites

Da skjøt naboen det 10. og siste dyret i vårt felt (1 av 6 felt i valdet). Hannkalv.

Oppsummert viser avskytingen: 4 kalver, to fjorkoller, to spissbukker og to bukker.

80% kalv/ungdyr lever vi og hjortestammen veldig godt med. Ideelt sett kunne kanskje ett dyr til vært hokjønn, men

det retter seg opp om vi ser hele valdet under ett. Da oljer jeg innmarksrifla. Har elg på kvoten også, så utmarksrifla

skal stå klar ei stund til.

Link to comment
Share on other sites

Først vil eg gratulere jaktlykke med ein flott bukk, men eg registrerer at det blir mindre og mindre stue reint å skyte seg ein storbukk. At folk har forskjellige meiningar om forvaltnings modeller og kjøttkvalitet er vel noke som vi må respektere.

Eg for min del synes at denne helte dyrkinga av dei som skyter flest mulig kalver er ein uting, då ein skutt hannkalv betyr at det blir ein bukk mindre. Men dette er mi meining og nok om det.

Får berre håpe at det ikkje blir færre som tørr å legge ut bilder av felte storbukkar , det er dei som er krydderet i denne tråden.

Link to comment
Share on other sites

Eg tenker det at dei som kansje har fått for høge kvoter men ikkje innser det sjølv har veldig lang tid og presse ut den siste kvota på..Viss kvota er kortare ser ein kansje meir kven som har riktige kvoter og ikkje?

 

Det bør jo såklart lagast til i forhold til når hjorten er i området, men det er vel kansje umulig og få det til skikkeleg?

 

Når hjorten gjerne beveger seg inn/ut og over relativt store områder iløpet av et år, dvs stort ifht de mange små valdene som finnes så blir det ikke riktig å regulere avskytingen med tanke på hva som finnes i et enkelt av disse små valdene man må se på den totale bestanden over et stort område og legge kvotene til dette og det er jo sånn det er. Jeg mener at å redusere jakttid er feil måte å gjøre dette på, avskytingen skal reguleres med kvoter. :) Det er kanskje på tide og begynne å sette på bremsene? Ikke vet jeg.. Det er vel med dette som alt annet, endringer er skumle greier.

Link to comment
Share on other sites

Tanken med å regulere bestanden sett under ett er jo god Ladebenken. Problemet er at 50% av stammen er rimelig stedfast mens den resterende halvparten trekker i ulike retninger og ulike distanser. Å få til en god regulering fra et slikt utgangspunkt er rimelig utfordrende. Legg til at reguleringen skal bære preg av en viss grad av rettferdighet ovenfor de som har utgifter på hjorten så blir oppgaven rimelig umulig med mindre man sporer hver enkelt hjort i kongeriket og bestemmer hvem som skal skyte den samme hjorten, og hvem kjøttet tilfaller basert på en eller annen Salomonsk fordelingsnøkkel.

 

 

Kanskje er ikke dagens forvaltning så aller verst alikevel. De største ankepunktene mine er at det ser ut til å være en viss treghet i forvaltningen med tanke på størrelsen/individantall og jeg ønsker en annen bestandssammensetning med 50/50 fordeling på kjønn i stammen.

Link to comment
Share on other sites

Eit anna problem kan jo og være dei tullingane som deler ut kvotene..Vi har tellingar kvert år som vi sender inn til kommunen også søker vi om løyver etter korleis tellingane har vært :)

Og dei tre siste åra har vi fått 10 løyver meir ein vi har søkt om, av ein eller anna merkeleg grunn:pVi har skutt det vi har søkt om sida det er det vi bestemte oss for, men skulle gjerne likt og visst kva grunnlag dei deler ut 10 ekstra kvoter for..Hadde det vært eit anna jaktlag hadde dei kansje skutt dei ekstra ti dyra uansett korleis det låg an med hjort

Link to comment
Share on other sites

Var ei periode for noen år siden at vi søkte om ti dyr mer enn det driftsplana la opp til. Men så fikk vi 21 dyr mer. De kortene blir hvert år lagt til side. Vi deler ut 65 i stedet for 86. Rimer mye bedre. Vi barberer oss, men ønsker ikke å skjære av oss haka.....

Link to comment
Share on other sites

Eg håpar at forumet kan fortsette å vere ein plass der vi deler kunnskap, meiningar og opplevingar. Vi er mange med ulike oppfatningar, og det bør vere husrom for alle og ein kvar. Det er etter mi meining lett å feiltolke innlegg viss man har ein annan oppfatning av noko, eks. forvaltning.

 

Ihvertfall for min del, lærer eg noko nytt innan forvaltningsspørsmåla, og nesten enda oftare skiftar eg meining etter å ha høyrt andre sine synspunkter. Med mine siste innlegg ønska eg å støtte oppunder påstanden til "Mork" om at forskning viser at for kjøttkvaliteten sin del, KAN det vere forskjellar når på hausten man feller bukken. Dette betyr jo ikkje at det er feil og dumt å skyte bukk i november, men vil berre poengtere at kjøttkvaliteten ikkje nødvendigvis er den samme som før brunsten. Ved slik kunnskap i bunn, blir det opp til kvar enkelt å bestemme om det er greit, eller ikkje å legge ned ein storbukk i denne perioden.

 

For all del; la dette forumet ha høg takhøgde og spør deg sjølv om du eksluderer nokon før du trykker på enterknappen.

Link to comment
Share on other sites

Er ikke hjortejakta utvida til å vare til 23 desember nå da? Eller gjelder det bare enkelte steder?

 

Sent from my GT-I9295 using Tapatalk

 

 

 

Av rein nysgjerrigheit, Mork: Kva slags Vestlandselg er det du har løyve til å jakte på når kalenderen viser 26. november? Hjå oss i Sogn slutta den moroa vitterleg 15. november...
Link to comment
Share on other sites

Det er vel mange plasser i Møre og Romsdal der det er jakt til jul på elg.

Deriblant der jeg jakter. Sitat fra lovdata.

 

2. Følgende myndighet til å fastsette forskrift er delegert til fylkeskommunen:

a) Fylkeskommunen kan etter søknad fra kommunen utvide jakttiden for elg til 23. desember når det foreligger særlige bestands-, forvaltnings- eller næringsmessige behov. Det skal fremgå av søknaden hvilke hensyn som ønskes ivaretatt, hvilke deler av arealet som omfattes av driftsplaner, tiltak for samjakt og hensyn til øvrig friluftsliv. Kommunen kan også søke samarbeid med nabokommuner før søknad fremmes for fylkeskommunen. Arealet med utvidet jakttid bør omfatte hele kommunen. Fylkeskommunen kan av hensyn til andre brukere av utmarka innskrenke jakttiden for elg og hjort som for eksempel utsette starttidspunkt, framskyve avslutningstidspunkt og innføre opphold i jakta. Dette kan gjelde hele eller deler av kommunen.

Fylkeskommunen kan etter søknad fra kommunen utvide jakttiden for elg og hjort til 31. januar i hele eller deler av kommunen der skadegjørende trekkende bestander av elg og/eller hjort medfører vesentlige beiteskader.

Link to comment
Share on other sites

Nå angrer jeg på at jeg la ut bilde av bukken, for tydeligvis var det ille at han ble tatt av dage...

 

@Mork; han ble ikke skutt på bøen og kjøttet var marmorert og det var fett inni buken. What's the problem?

 

Flott bukk Jaktlykke, gratulerer :-)

 

Du er ikke alene om å holde fangsten for deg selv! (i alle fall utenfor Kammeret) Alt for mange mennesker her inne som skal dra frem det negative i en hver sammenheng. Jeg har sluttet og dele fangstrapporter her inne, men gleder meg dog over andres...

Link to comment
Share on other sites

Fjernet sitering av innlegget over. Olesøn.

 

Akkurat big horn,og andre fangst folk.

Eg fant ut av dette for eit par år sida i tråden fangst/feller og andre trådar at foto er uheldige, veldig synd at enkelt mennesker må legge seg bort i hva vi holder på med.

Har fått litt sur kritikk med enkelte pga at eg har fått saksa til å klippe vekk bilder som kan skade oss som driver jakt/fangst (noen kan sef vera uheldig med fangst og spørrer etter råd med foto, hva er galt?) Sånt er MAT til enkelte i og ufenfor kammeret.

Noen lager statistikker av data frå kammeret.

Vi må tenke fleire ganger om man skal legge ut bilder av fangsten

Litt dumt at det er sånn men tenker vi skal vel takle de

God jakt og fangst til alle

 

 

http://ajungilaq.blogg.no/" target="_blank

Link to comment
Share on other sites

Gratulerer med flott bukk Lykke.

Denne har gjort nytten sin fått herja md kollene i brunsten og spredd sine gener.

Det er faktisk terreng rundtom der en ikkje kan velge å skyte hjorten på dei datoane som enkelte sjølvoppnente eksperter meiner er rette.

Vil berre også nevne att eg personlig Deler nesten ingen jakt på nett lengre. e alltid besserwissere som skal rakke ned på andre uansett. Og det er tydeligvis vanskelig å glede seg over andre som lykkes.

Skitt jakt videre :wink:

Link to comment
Share on other sites

Først vil jeg gratulerer @Jaktlykke med fin bukk, og takke for at du delte både historie og bilder med oss.

Det var en fin opplevelse, og det må være lov å vise -nettopp - jaktglede og være stolt over ett godt resultat i jakta.

 

Selvsagt er det noen besserwissere som finner noe å rakke ned på. Det gjør det alltid. Noen virker som de har dette som hovedoppgave her på forumet, å spre misnøye med å finne småpirk som ikke er "etter boka" (slapp av, ikke i denne tråden..).

 

Men stopp nå for all del ikke å dele historier og bilder av den grunn. Hev deg over det istedet.

I dette tilfellet er det en - 1 som hadde en negativ vinkling. Men det er mange som har gitt positive innlegg og forsvart både historien og bildene. Jeg er sikker på at samtlige ønsker flere historier med bilder. Gled deg over all positiv respons, og hev deg over det negative småtteriet.

 

Jeg har flere ganger fått negative svar på historier jeg har skrevet / delt. Men også mange positive. Jeg velger å se bort fra de negative i stor grad, og glede meg over at en god del lesere liker historiene jeg skriver. Jeg håper du også kan gjøre det samme. For uten historier og bilder blir kammeret bare kjedelig. Og denne tråden spesielt, vil bare bli fylt opp av tørre (men sikkert viktige) forvaltnings-diskusjoner...

 

Dette gjelder forøvrig også til dere andre som har gitt uttrykk for at dere ikke deler historier og bilder lenger... :winke1:

 

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Gratulerer med fin bukk, Jaktlykke! Og setter stor pris på at du deler opplevelsen med oss andre. Takk for det!

 

Men eg må likevel få utdype litt min frustrasjon. Synes tråden begynner å få mange sutrekopper som tåler lite eller ingen konstruktiv kritikk.. "Vil aldri legge ut bilder igjen....". Unnsyld meg, men høres lite modent ut i mine ører. Synes oppriktig at noken må seg seg litt sammen her. Det er like øydeleggande for forumet med slike kommentarer som det er med folk som vil hakke ned med vilje og uvitenhet, berre av rein missunnelse. Men det synes eg ikkje blei gjort her. Vi snakker om ein vaksen bukk som blei skoten seinhøst. Ingen som ønsker å ta fra deg opplevelsen med det, Jaktlykke! :)

 

Å skyte ei kolle fra kalven med vilje er uetisk og bør kommenterast for å vise si meining om det. Å skyte ein bukk i november er ikkje uetisk, MEN det er vel kanskje ikkje så lurt med tanke på kjøttet du skal ete. Om det ikkje er viktig for deg, er jo heilt greit, men at noken vil kommentere det, må tråden ha takhøgde for!! Det er mi meining!

Link to comment
Share on other sites

Nå går vel du Hjortetrekk i samme fella som de du kritiserer ang. manglende takhøyde. Finn fram speilet.-

 

Når du vet at mange reagerer negativt på "konstruktiv kritikk" som du kaller det, så er det ikke verre enn at du sier gratulerer og ferdig med det. Konstruktiv kritikk er pokkers vanskelig å gi i skriftlig form, og når du blander inn ord som uetisk og situasjoner som skyting av kolla fra kalven i samme innlegg så feiler den "konstruktive kritikken" helt selv om dette er ment å gi eksempler på ting som er virkelig galt.

 

Fakta er et negativitet som uttrykt i denne tråden er med på å gjøre forumet fattigere og ensrette meninger som at bukkekjøtt etter oktober er vondt eller ihvertfall har dårlig kvalitet. Dessuten bør ikke bukker skytes overhodet da de enten smaker vondt eller de har ikke fått "gjort jobben" sin. Dessuten må det være noen bukker igjen til neste år også..

 

Når en bukk er skutt innenfor jakttiden og kvoten så er det bare å si gratulerer og forøvrig klappe igjen i en tråd som dette. Synspunkter som at bukkekjøtt smaker dårlig etter oktober og bukker bør ikke skytes noensinne kan man argumentere for i andre tråder uten henvisning til en enkelt jegers flotte jaktopplevelse.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...