Jump to content

Jaktfeltrifle på lavbudsjett, og ja det er en M67 dette også


ASi

Recommended Posts

Jeg har et lite prosjekt på gang. Jeg trenger ei børse som tåler 30 kjappe på jaktfelt. Pengekrana til slikt har kona for tiden stengt, så da må jeg bruke fantasien. Det skal også legges til at jeg begynte så smått med litt jaktfelt i klasse JC i 2012, og ambisjonene er ikke større enn at jeg har deltatt med både Marlin 1895 og Baikal IJ-18. Helt sikkert noen som har irritert seg over han tullingen som bare vil være med for gøy. Behovet for et dyrt redskap er altså ikke tilstede.

 

Etter noen forespørsler ble jeg eier av en M67F1, men med 308w pipe. Den veide i utgangspunktet 5,2 kg. Dere skjønner selv at det måtte slanking til her.

Pipa ble kappet på 52cm, av meg selv. Hvorfor 52cm da? Fordi det da er plenty med pipe å kappe på om jeg har driti meg ut :lol: . Biten som ble kappet av veide 480g, og kan brukes som en liten hammer.

Stokken ble lagt på bandsaga, og sneiet av både her og der.

 

Sluttstykket ble utfordringen. Det var et M98 sluttstykke som stod i, og da måtte det en annen hevarm på. Jeg fant en passende skrue, bøyde den til sånn passelig, og vips så passet den faktisk ganske bra. Ei jaktfeltbørse må også ha ei funksjonell sikring, og min løsning på det ser dere på bildene. Aner ikke hvordan dette vil passe med kikkert, men håper på det beste. Ellers får jeg finne på noe annet.

 

Nå er det bare å vente på å få ei Leupoldskinne som faktisk passer, og få på kikkerten. Forøvrig endte vekta på 4403g, med skinne og stålmontasjer på vekta. Kan altså ha nesten 600g kikkert, men til å begynne med må ei anna børse låne bort en VX1 3-9x40.

 

Nu legg æ hauet på blokka, og lar dere beskue hærligheita.

 

DSC_0218.JPG

 

DSC_0223.JPG

 

DSC_0222.JPG

 

DSC_0221.JPG

 

DSC_0220.JPG

 

DSC_0219.JPG

Link to comment
Share on other sites

Du bør kappe bort deler av den orginale sikringsfløya slik at du får kikkertsiktet lavest mulig.

 

Du har valgt-la oss si-litt alternative materialer:-) og ser ut til å ha det litt travelt med å bli ferdig , hva med å sveise på igjen den hevarma du har kappet bort, men da opp-ned? Evt finne en bit rundtstål å lage hevarm av? En omgang med gjengesnitteet og en maskinkule (sånn svart bakelitt/plastkule, http://www.luna.no/webspeed/katalog/kat ... ektnr=2616" target="_blank) til 40kr fra Luna/Tools så ser det straks mye bedre ut.

Samme med sikringen, kapp bort den orginale "fløya", sveis på en bit rundtjern og lag en ny fløy vha en skive og litt fil/slipe arbeid.

Eller sagt på en annen måte, legg litt mer jobb i børsa og det blir mye bedre!

 

Stokken synes jeg ser OK ut.

 

Edit-munningen bør nok få litt mer oppmerksomhet også; vha en fil og en vinkel retter du den til den er bein; lag en kroning (enkleste jeg har funet er en kuleformet slipestift fra Biltema og litt olje(soya funker bar))

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Skikkelig håndtverk den hevarmen der.. Syns du bør fortsette i samme leia. Ei Bache Gabrielsen xo som kikkert. Dusjhode montasje (så konjakkflaska kan finsiktes). Kanskje slanke pipa med vinkelsliper og lamellskive, gjenge på frihånd med gjengesnitt, skru på et oljefilter (fortrinnsvis fra feiltema) skyt hull i det, og så er du dønn klar. Garantert jeger b neste år.

Link to comment
Share on other sites

Hahaha, reaksjoner som forventet.

 

Må nok bare med en gang si at den hevarmen var en liten spøk. Skulle bare ta en prøvesveis, og der satt den. Har diverse emner liggende, skal prøve med smørspadelook som på steyren.

 

Sikringen tenker jeg beholde, men file og pakke. Den originale sikringen kapper jegnår jeg får på kikkert.

Link to comment
Share on other sites

Den der er så stygg at den faktisk bikker tilbake til tøff. :lol:

 

Når det er sagt, ny hevarm med gjenger på tuppen til nevnte maskinkule, og en betydelig oppfrisking av sikringsfløyen (ingen del som er slankere enn annet sted på forlengern), så er den egentlig i boks. Personlig ville jeg ha tatt meg tid til å gjøre uttakene i stokken så symetriske jeg hadde klart, det ville også ha spart noen flere gram.

 

Munningen bør definitiv få en form for kraftig forsinket kroning, samt en oppretting og sliping som gjør at man ikke ser merker etter baufil og fil etterpå.

 

Kort sagt, det er finishen det står på.

Link to comment
Share on other sites

Begrepet rat-gun fikk for meg ny og videre betydning :lol::mrgreen:

 

Jeg håper du husker å kjøle låseklakker og oppspenningsflaten bak på sluttstykket når du sveiser.

 

Ja, jeg har kjølt. På youtube er det diverse filmer av sveising av hevarm, men på Midway sin film er det brukt pasta.

 

Saken er at børsa har så langt kostet meg hundre kroner i beis, og to overtidstimer jeg tok for en kollega. Terskelen for å prøve er derfor veldig lav. Jeg har imidlertid et M67 sluttstykke jeg kan bruke, om jeg ikke vil skjemme meg ut på bana.

Tips og råd er tatt inn :D . Får se hvordan den skyter, så kan jeg gjerne bruke noen kroner på kapp og kroning hos børsis :D .

Blir neppe jeger b til neste år uansett 8)

Link to comment
Share on other sites

Hadde jeg vært deg hadde jeg prøvd kroningen selv også. Rett av løpet så godt du kan. Det er vel svakt konisk, men en bit maskeringstape der endene møtes kan hjelpe.

Så kan du bruke en kulefres til kroningen som beskrevet i tråden under.

Mange tror at kroningen er en form for magi, men for OK jaktpresisjon er den ikke så fryktelig magisk.

 

viewtopic.php?f=38&t=28902&hilit=krone+l%C3%B8p+med+kulefres

Link to comment
Share on other sites

Ja det er nok flere ting som kan brukes til dette og et bor er gjerne lettere tilgjengelig og anvendelig til andre ting også, enn en kulefres.

Men med kun to skjær vil jeg tro at et bor har større tendens til å hugge tak i bommene å forårsake trøbbel og når vi snakker filing kan det bli mye arbeid før kroningen er fin.

 

Med en kulefres unngås risikoen for hugging og lugging.

Link to comment
Share on other sites

Men med kun to skjær vil jeg tro at et bor har større tendens

Ikke et stort problem, selv med håndmakt. På en drill kjører du høyt turtall og svakt press. Det skal sies at eg kun har prøvd dette på rustfrie løp, og rustfritt er endel bløtere enn "svart" stål.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Så kan du bruke en kulefres til kroningen

Mye du kan bruke, har du en skarp HSS bor av litt grov dimensjon så kan du lage en fin kroning for hånd, enten med boret i neven, eller i en drill.

 

K

 

Jeg har tatt graden i løpet for hånd. Ser du godt etter er det en liten skrå i munningen. Jeg turte ikke ta for hardt i, i fall det skulle bli skjevheter.

 

Takker for gode tips, skal følges opp. Sender i dag tilbake den skinna som ikke passet. Ser for meg prøveskyting om en to ukers tid da. Men så har kona termin den 16. jan, så jeg får se hva jeg får kommet meg ut og gjort.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du skulle få det innfallet så har jeg engang kronet et løp med forsenkerbor. Det var jævlig vanskelig å få det bra nok på frihånd. Resultatet ble ok til slutt, men måtte kompensere først litt i den ene retningen, så litt i den andre retningen, åsså litt til i den første retningen.. Altså det endte opp med en dypkroning. Litt som julesangen om han som laga en fin trekiste på sløyden som julegave til mora. Det ble en fin skjærefjøl :)

Link to comment
Share on other sites

Sender i dag tilbake den skinna som ikke passet. .

 

 

Du finner ikke noen "fabrikkskinne" som passer (snålt at en eller annen med CNC-fres ikke har laget noen??). "Min" børsemaker hevdet at det er tilstrekkelig at det er kontakt akkurat på "hjørnene" på bakre bro. Etter rundt 1000 skudd (i hovedsak Nato) og med tung kikkert (Zeiss 6-24x56) ser det ut til at han rett.

Det må selvfølgelig da borres og gjenges hull i bakre bro (sveitserost....)

Link to comment
Share on other sites

Beklager uttrykket. Her nytter det ikke å spare på konfekten. :twisted: Reis til helvete for et håndverk :twisted:

 

Før du roter med kroningen så ta en tur på skytebanen. Prøv det før du bruker mer tid. Hvis løpet skyter bra så er du i mål! Jeg antar at det estetiske er litt i bakgrunnen uansett.

 

Skinnen forer du opp med beddemasse. Eller sveis den i skruehullene. Det hadde vært helt rått :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Heilt rått! Rett og slett.

 

Skikkelig håndtverk den hevarmen der.. Syns du bør fortsette i samme leia. Ei Bache Gabrielsen xo som kikkert. Dusjhode montasje (så konjakkflaska kan finsiktes). Kanskje slanke pipa med vinkelsliper og lamellskive, gjenge på frihånd med gjengesnitt, skru på et oljefilter (fortrinnsvis fra feiltema) skyt hull i det, og så er du dønn klar. Garantert jeger b neste år.

Og denne ga meg dagen gapskratt. Det er visst sunt å le litt, so tusen takk Slurry :lol:

Link to comment
Share on other sites

Du kan spare ett eller to gram på å knakke av den ringen som skal holde frast overtreet også. (altså, den som sitter presset inn fremst rundt låskassa)

Hva med å ta litt mere vekt av pipa? Det er neppe mange som har f.eks håndfilt oktagonpipe 8)

Link to comment
Share on other sites

Da ble det til at den tungvinte kjedelige løsningen ble valgt. Jeg har vært ute å skaffet et M67 sluttstøkke. Jaja, sånn ble det. Sikringen derimot skal jeg teste før den forkastes til fordel for kjøpingsløsning.

 

DSC_0224%5B1%5D.JPG

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

I går fikk gode lokale krefter montert skinne og kikkert på børsa.

Treskruen ble byttet ut med noe mer egnet, og ei kule laget av ei rikule jeg hadde liggende ble limt på. Overtreet til stokken er resirkulert som kolbeforhøyer. Vekta viser nå 4827g.

 

Det viser seg at denne børsa, mot alle odds og spådommer, foreløpig viser seg som et godt redskap for meg. Det var aldri meningen den skulle bli noe smykke, kun sende noen kuler mot noen blinker to-tre-fire ganger i året. Dette vil den gjøre for meg. Om egenspredningen er for høy for andre, skyter nok sikkert børsa bedre enn meg.

 

Jeg er fornøyd, og skal slett ikke skamme meg for å møte på jaktfelt med denne. At poengsummene ikke vil bli de høyeste tror jeg ikke jeg skal bry meg så mye om, det er uansett ikke børsa sin feil. Klassekortet sier JC i år også, og det kan hende det gjør det til neste år også.

 

Kostnadene i prosjektet har vært: Skinne og montering 960kr og beis 99kr. Ringer og kikkert lånt fra den andre mauseren min. Børsa som var utgangspunkt kostet meg to overtidstimer jeg tok for en kollega. Kan nesten ikke bli billigere.

 

Her er de siste bildene, bildet av samlingen er fire skudd på ca 140m.

 

DSC_0233%5B1%5D.JPG

 

DSC_0232%5B1%5D.JPG

 

DSC_0230%5B1%5D.JPG

Link to comment
Share on other sites

De første bildene kunne lett sikret deg prisen for mest innovative Reodor Felgen prosjekt på skytebanen! :D

 

En ting var at du hadde tidenes styggeste hevearm, men den var garantert unik i alle henseende!

En Redneck-løsning jeg skal printe ut og henge på veggen, så kan jeg kaste et blikk på den hver gang jeg føler meg seriøs. :wink:

 

Gratulerer med vel gjennomført lavbudsjett rifle!

Link to comment
Share on other sites

Få tilbake den første hevearmen sier nå jeg. Den var faen meg genial! Lenge siden jeg har koset meg så mye av å lese en tråd her inne på kammeret. Rat-gun var det første jeg tenkte på men fy fela så gjennomført og laidback, det skal man lete lenge etter.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Da har børsa hatt ilddåp på banen. Satte ny pers med 124 poeng. Jada jada, det er ikke noe å skryte av det, men jeg er foreløpig godt fornøyd med 30/17. Blitt lite skyting de siste månedene, så med litt trening skal jeg muligens få hevet meg litt.

Noen riktig tåpelige stang ut, blant annet med 5/2 på liggende, ravn på 100m, trakk litt ned da.

Har enda ikke fått kappet kolben til riktig lengde for meg, så stillingen ble litt krampaktig, men dette skal fikses til neste gang, den 7. april. Fikk også tips om å lage litt vinkel på kolben, med samme avstand fra avtrekker og til bunn og topp av kolbekappen.

 

Sittende 55m, gående kråke fikk jeg stang inn med 5/4.

DSC_0309.JPG

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
Garantert jeger b neste år.

 

Med to resultat på 124 og 126 er jeg vel i jeger b til neste år? Kanskje ikke helt ventet for noen.

 

Før gårdagens runde hadde jeg kappet kolben med rett skrå, med 2,5 cm. Dette kjentes veldig rett ut. På de fire første holdene hadde jeg 5/3, 4/3, 5/3 og 4/3. Bommene kom på stående, noe som er litt bittert med tanke på at det er her jeg har fokusert på å bli bedre.

 

Da det gikk såpass dårlig til å begynne med tok jeg meg kraftig sammen på slutten, med full fokus på avtrekk. Dette berget dagen, med 5/5 og 5/4. Jeg har også slitt med liggende. Uten reim har jeg gjerne hatt større spredning enn sittende, men i går tok jeg en runde med tørrtrening før start. Fant en ny variant av liggestillingen min, og det ble vellykket.

 

Veldig godt fornøyd med dagen og børsa :D

 

Ravn, sittende 78m

DSC_0359%5B1%5D.JPG

 

Kråke, liggende 90m

DSC_0360%5B1%5D.JPG

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Børsa fortsetter å imponere meg, hvor fin den er å skyte med. Med tyngden i børsa og med lette kuler er det nesten ikke rekyl å snakke om. Selv om jeg til tider måtte holde skudd tilbake i bodøvinden, gikk det nå på et vis med 122 som resultat.

Det startet fint med 5/4 sittende, og 5/5 på stående. Videre på hold 3 og 4, ble det 5/3 og 5/4. Her lå det an til ny pers. Da klarer kuken bakom børsa å rote det helt til på de to siste holdene, begge liggende, med 4/1 og 4/2. Skjønner ikke hvorfor jeg skal drive å kuke med den liggendestillingen. Hjerteslagene får børsa til å pendle i en skrå bevegelse, og selv om det kan føles stødig får jeg større spredning enn på sitt. Ny mulighet for å revansjere meg mot meg selv kommer neste helg...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...