Jump to content

Sliter med vekta


Pekkan

Recommended Posts

Sliter med vekta

normal_Vekt_NY.jpg

Og har alltid gjort det. En periode var jeg halvfeit, skallet og sleit med vekta. Nå er jeg litt lettere, fortsatt skallet, men klundrer fortsatt med vekta. Det er ikke badevekta jeg sliter mest med. Det som skaper vanskeligheter er kruttvekta.

Ei eldgammel balansevekt av typen RCBS 5-0-2 innkjøpt tidlig på -80-tallet, ble «forsterket» med en 5-0-5 noe seinere. Uavhengig av om det er pistol, revolver eller rifle-lading så stoler jeg faktisk på disse vektene. Hver gang – og hele tida. Men så kom den digitale verden og innhentet meg.

Det startet med en grisedyr Smartreloader SR 1000. Det mest positive jeg kan si om den er at den ikke bare går på batterier, men har en eliminator. Problemet med den var at de digitale tallene løp opp og ned som sur mjølk i en kattunge. Den ville aldri slå seg til ro. Det gjorde heller ikke jeg. Når tallene spretter opp og ned og varierer til dels mye på en og samme ladning – og minst like ille ved samme ladning etter gjentatte forsøk på vekta. Da ga jeg opp til slutt.

DX-vekt fra England var det neste. Nei, forresten den kom rett fra Hong Kong, eller Singapore eller noe sånt. Uansett så virka det faktisk ganske greit. Jeg er ikke veldig solid i nynorsk, men har funnet ut at tare og kalibrering ikke har noe med buskevekster i strandkanten eller diameteren på pang-pangen å gjøre.

Men målekoppen til den vekta var i ultra-small-klassen. Riktignok heter den Mini digital scale (capasity 20g x0,001 g). Det gikk greit med ladninger på 1,4 grain N-310 til .32. Men når jeg passerte 44 grain med N-160 rant det over. Også for meg.

Et besøk hos den lokale våpen-pusheren Petter Bratli, falt jeg pladask for en Hornady-vekt. GS 1500 heter herligheten. Og med den unngikk jeg i hvert fall at kruttkornene fordelte seg som singel foran carporten. Hornadyen har nemlig ei hel plate som kruttskåla kan plasseres på. Jeg fant raskt ut at det var viktig å plassere kruttbegeret relativt sentralt på plata, for vekta varierte litt hvis begeret ble forskjøvet ut mot ett av hjørnene.

Uansett er denne vekta den jeg har stolt mest på – så langt. Og den har overlevd en del tusen patroner fra .32 via 38, 357 mag, til 9 mm, 44 mag og 45 til 9,3. Men volum-messig flest i 9 mm og 6,5x55.

Så var jeg så steike dum at var på kammeret – noe jeg altfor ofte er. Der registrerte jeg et innlegg fra mauser68, som jeg alltid har oppfattet som en fornuftig kar. Han hadde bestilt ei ny vekt.

Dermed ble det en bestilling av 1.7" LCD High-Precision Digital Jewelry Scale - 50g/0.001g

Dyrere enn den gamle DX-vekta og sikkert ikke veldig mye bedre. Men jeg ventet i spenning på at den nye vekta skulle dukke opp. Jeg trodde forresten lenge at DX var en hjemmeladers drøm for kruttvekter helt til jeg forsto at det er helt andre og tvilsomme stoffer som faktisk er enda dyrere enn krutt – som måles på slike vekter. Da brukes ikke grain.

Nå er vekta testes og den er plasserte på hver ende av ladebordet med Hornadyen på den andre siden. Så langt virker den relativt solid, men har en liten tendens til å vise litt lavere vekt enn Hornadyen. Og Hornadyen passer best med balansevekta ;-)

Hva moralen i denne epistelen egentlig er: Tja si det. Uansett hvor mange digitale dingser jeg har på roterommet så ender jeg alltid opp med kontrollmåling av kruttmengden opp mot en av de gamle balansevektene. Praktisk talt hver eneste gang.

Men jeg er ikke helt sikker på at balansevektene er helt korrekte innstilt, heller…

PS: Litt småflau og rødmende må jeg innrømme en sak. Jeg tok den helt ut her i fjor og kjøpte en kruttmaskin fra Hornady. Bare tast inn kruttmengden og trykk på knappen og ut trillet kruttkornene. Den befinner seg nå i BR og metallsilhuett-guru Joflas eie. Den er god nok for han, mens en bedritent dårlig skytter (ja, jeg er det) kneppholder på ei balansevekt…

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Takk, Wolverine67...

@vilreinjegeren: Jeg har fundert mye rundt dette med ladevekter. Det har skapt en del frustrasjon, men det er snodig at man ender opp med å sjekke ladningen opp mot ei eldgammel balansevekt - nesten uansett :lol:

Og tusen takk til SSamik som ordna bilde...

Link to comment
Share on other sites

- har vekta som fulgte med Pacific settet mitt som jeg kjøpte i 1980, og den vekta fungerer fortsatt
Det gjør min Pacific-vekt også - sammen med Pacific og Redding kruttmål funker den godt nok til all riflelading. Med grovt krutt (MRP/RP15) må jeg kontrollere hver ladning - men det har jeg tid til.

 

Jeg lader ikke for pistol, men har likevel av og til lurt på om digitale vekter er noe å ha. Takk for denne oppklaringen, Pekkan!

Link to comment
Share on other sites

Jeg har digital vekta fra hornady og fant fort ut at den er avhengig av helt slett underlag.

Ladebenken min er ei arbeidsbenkplate med litt ruglete overflate, den må jeg legge en glatt plate på for å få korrekt avlesing på vekta.

Balansevekt er den jeg altid sjekker med hvis jeg er i tvil. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

På denne hornadyvekta som jeg har har ikke rørt en skrue noensinne, og når jeg legger i ei kule for å se hva denne veier så stemmer det på streken, men det hadde vært kjekkt med et sett med disse små loddene om ikke annet for å sjekke om vekta trenger å kalibreres.

Eneste jeg gjør er å justere senter på vekta når den er 0 stilt det gjør jeg da underlaget kan ha små ujevnheter.

Link to comment
Share on other sites

Har fått et par spørsmål om jeg er ekstremt opptatt av presisjon. Tja, forsåvidt er jeg det. Men kanskje jeg liker bedre uttrykket nøyaktighet. Til praktisk bruk (og med en dårlig skytter som sjåfør) vet jeg inderlig godt at det ikke betyr veldig mye om ei vekt viser 44 eller 43,8 gr. Men så sitter det en irriterende kruttjævel på skuldera mi, napper meg i øret og sier: Dette er ikke helt korrekt ;-)

Link to comment
Share on other sites

Selv bruker jeg ei 40 og 50 grs kule som kontrollvekt, med påskrevet målt vekt. De er nesten like tunge som mine kruttladninger. Så lenge kulevektene fortsatt er like, så blir kruttvektene slik som da jeg utviklet dem til mine børser. Att DX vekta avviker bittelitt ifra atomvekta i Sèvres driter jeg i :-)

Link to comment
Share on other sites

Aldri i verden om jeg kommer til himmelen. Ikke BR-himmelen, heller.. Men jeg har en mistanke om at min gamle GSP vil oppføre seg en smule annerledes hvis jeg kutter ut "alt etter komma".

Uansett er det den lille kruttjævelen som napper meg i øret, som er problemet. Det er det som er et helvete ;-)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Jeg er ikke en gugle-guru. Har snust litt rundt for finne et sett med vekter som kan brukes til kalibrering av kruttvekter. Jeg har ikke funnet noe.

Kan noen hjelpe med en link - eller anbefale noe? Eller kanskje noen har ett liggende?

Link to comment
Share on other sites

5x 50g 20g 10g 5g Grams Precision Chrome Calibration Scale Weight Set Kit M2 new

 

http://www.ebay.com/itm/5x-50g-20g-10g- ... 2a2fc3daa1" target="_blank

 

Selv bruker jeg en 10 krone mynt og en 20 krone mynt - koster litt mere men skitt au - Jeg kan kjøpe soft-is i ett knipetak :-)

 

Selv har jeg denne:

0.001g / 20g Digital LCD Balance Weight Milligram Pocket Jewelry Diamond Scale

http://www.ebay.com/itm/0-001g-20g-Digi ... 2ebec81ecc" target="_blank

Det følger kalibreringsvekt med.

 

Jeg bruker en moderne Lyman kruttskål i sort plast med munning for hylser.

 

Og NOK 10 for 10 stykk AAA batterier fra IKEA - Kamprad trenger din støtte i disse tider :-) - Kjøp Svensk :-)

 

Mvh

Jim114

Link to comment
Share on other sites

Ett mulig problem: Har vekter til en av de digitale vektene. (Trur det er Hornady-vekta) Den spør etter 100 g (trur jeg) og fandenskapet svarer at vekta er for tung... Overload eller hva sjutton det heter på nynorsk... ;-)

Tips?

Link to comment
Share on other sites

En liten tanke her, langt fra noen fasit. MEN om man har EI vekt (ja det er mulig) og bruker den til all ladning. Da helst en god gammal analog vippevekt uten display, strøm svake batterier å hele pakka. Holder man seg altså til denne vekta vil jo avviket eventuelt bli likt hver gang. Da vil jo DIN ladning være lik fra gang til gang. OM den veier (på ei annen vekt) 44 grein eller 44,6 grein spiller jo ingen rolle, så lenge vekta de viser det samme hver gang.

 

Må moralen er hold deg til ei vekt, drit å kontrollere opp mot alt mulig rart av vekter så vil jo resultatene bli stabile. Jeg vet dette strider mot alt vi hjemmeladere tror på. Vi sier til kjærringa at vi sparer masse penger på å lade sjøl, mens i realiteten så rauser det ut penger. Vår kjære taktikk er hver gang, kast penger på problemet så forsvinner det! Bedre utstyr er bedre!

 

Alternativ 2 er jo å sette opp 5 forskjellige vekter. Vei hver ladning på alle vektene og regn ut snittet. Da må vi vel begynne å nærme oss noe brukbart? Dette selvfølgelig etter at alle vekter er kalibrert etter månefase, flo og fjære, høytrykk, lavtrykk, kjærringa sin syklus osv.

 

Håper noen nå har fått den lille kruttjævelen på skuldra til å kviskre i øret ditt. Det der må jo være smart :)

 

Ha en fin kveld!

 

Andreas

Link to comment
Share on other sites

Snittet av fem vekter. Den tiltalte meg ;-)

Selv om jeg forhåpentligvis har fått til et snev av humor rundt vekt-problematikken, er det et snev av alvor i bunnen..

Jeg føler rett og slett et snev av ubehag når jeg blir usikker på hva som er helt korrekt vekt, og da ender jeg opp med balansevekta til slutt - uansett.

Link to comment
Share on other sites

Begynte med Lee balansevekt, sinnsykt nøyaktig, og sinnsykt lite brukervenlig.

 

Kjøpte så en Dillon balansevekt (Samme som rcbs sin tror jeg), funker gull i praktisk bruk.

 

Men det er jo noe dill med disse balansevektene, så jeg kjøpte en Dillon elektronisk vekt (Balansevekta og digital vekta heter Eliminaor og Terminator, hvem som er hvem husker jeg ikke).

 

Denne virker, og virker likt fra hang til gang. (For det har jeg sjekket opp mot balansevekta :lol: ).

 

Men så var det jo dette med å trikle krutt, man blir jo lei av alt, og en Lyman Gen5 ble innhandlet.

 

Kjempemaskin, men ikke like stabil vekt (For å si ikke helt rett heller). Men det gå fint, for jeg sjekker alltid innstilt ladning opp mot Dillon digitalvekta. (Som jeg av og til, og helt unødvendig sjekker opp mot balansevekta). ......... Og sånn går nu dagan. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ei vekt av merket TopShot, som virker bra nok til at balansevekta fra Lee er pakket inn i eska si igjen.

Dvs; så lenge den nullkalibreres med (veldig) jevne mellomrom.

Dog, det virker som at man må kjenne primadonnanykkene disse digitale vektene har.

 

Det jeg kunne tenkt meg å bruke penger på:

En vekt som jeg kan sette hylsa på og få den direkte fylt med riktig kruttmrengde med ett enkelt trykk på en knapp.

Finnes noe slikt?

Link to comment
Share on other sites

min lyman gen6 har vært veldig snill, lar du din stå plugga i? og på rett underlag?

Bruker en stor speiel som underlag for alle vektene, varierer, men står plugga i når den brukes med jamne mellomrom.

 

Lyman Gen5 virker fint den, men den viser konsekvent feil under kalibrering (Gjort fra dag 1), mens Dillon vekta viser korrekt med samme lodd.

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker balansevekta fra Lee. Den fulgte med mitt første ladesettet for leeenge sia, jeg vet ikke om den veier "riktig", men det bryr meg egentlig ikke... Bare den klarer å gjenta samme vekt fra gang til gang!Jeg bruker også ei "testkule" som jeg har veid engang og tatt vare på. Når jeg tester balansevekta mi mot den kula og får riktig avlesning så bryr jeg meg ikke om en annen kruttvekt påstår at kula mi veier noe annet.

 

Til vanlig så lader jeg bare etter rommål, også der bruker jeg Lee sine små plastmål. De fungerer utmerket, ett raskt titt nedi hylsene etterpå bekrefter at det er riktig ladevekt. En og annen hylse tømmes tilbake på vekta for å dobbeltsjekke.

 

Dårlig økonomi i oppstartsfasen av ladekarieren min hindret meg i å gå til innkjøp av alt mulig som jeg hadde lyst på, nå kjører jeg bare på det gjennomprøvde og orker ikke å bruke energi på noe annet :)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...