Jump to content

Kaster jeg penger ut av vinduet?


Varaldset

Recommended Posts

Jeg er helt fersk på rifle og har til gode å dra med meg børsa ut for å prøve lykken på annet enn rev. Alikevel sitter jeg og vurderer å blåse av neste års statsbudsjett på optikk og rifle! Grunnen er enkel. Jeg sitter og drømmer meg bort i jaktvideoer med både rådyr- og toppjakt, og jeg er overbevist om at jeg hvertfall kommer til å jakte rådyr neste år.

Har en 30-06 som jeg også kunne slengt optikken over på hvis det skulle være nødvendig...

 

Utstyret jeg ønsker meg er Tikka T3 Lite SS i 223(eller liknende) og Zeiss Diarange! Mitt store problem er at jeg føler dette egentlig er totalt overkill for meg, men når jeg har fått sansen for noe så slår jeg det ikke så lett fra meg. Jeg er glad i å kjøpe kvalitet når jeg først skal bruke penger (tenker først og fremst optikken her), men er redd for at jeg kanskje tar meg litt vel mye vann over hodet.

 

Finnes det egentlig noen gode argumenter i det hele tatt for at jeg burde sende meg selv på fattighuset i 2013?

Håper på noen gode råd angående dette...

 

Hilsen frustrert jeger med dyr ønskeliste.

Link to comment
Share on other sites

Kjøp brukt !

Der dukker stadig opp Tikka T3 rifler i ønsket kaliber.

Prøv å være strategisk..... Når selger folk?? Feks før skattepenger/Feriepenger osv.

I denne tiden sitter du klar med godkjent søknad, og slår til på ett ok tilbud.

Hvis du ikke av natur er en slurvete kar, ville jeg sett på de blånerte riflene i steden for rustfri utgaver.

Opptikk har jeg samme råd om, kjøp brukt og kvaliteten du ønsker.

 

Det er overhode ikke penger ut av vnduet. Det er ett meget bra produkt, som du sikkert skulle klare å få en god del av pengene tilbake om du skulle bli lei av 223.

Siden du er fersk jeger.... Allier deg med en rutinert kar/venn, så er det bare å håpe på gode råd.

Link to comment
Share on other sites

Først og fremst, på dette forum eksisterer ikke ordet "overkill"! :winke1: Du skjønner det når du får lest litt mere her inne.

Jeg er enig i ditt valg av rifle, men når det gjelder siktet ville jeg gått for noe annet. Synes du "låser" litt for mye penger i siktet. Og skal du sysle med rådyrjakt trenger du en god håndkikkert. Og hvis du drømmer om å kunne måle avstander ville jeg heller gått for en håndkikkert med innebygget avstandsmåler. Hvilket merke skal jeg ikke legge meg borti, det står en del om det på forumet her. Personlig har jeg en Zeiss 8x45 RF. På toppen av rifla de ville jeg satt 3-12x56, 3-12x50 eller 2,5-10x50, av et godt merke (Zeiss, S&B, Kahles eller Swaro).

 

Mine råd baseres på at pengebingen er sånn passe full, men det regner jeg med at den er siden du vurderer en diarange. Og er bingen stappa full kjøper du en diarange og en sykt dyr håndkikkert.

 

Og å kjøpe brukt er absolutt ingen dum idè!

Link to comment
Share on other sites

Er enig i våpenvalget utenom kaliberet der ville eg gått for 6.5x55 som kan brukes til alt.men mener du kan gå for en billigere kikkert visst du ikke har planer om måneskinsjakt. Angående blånert tikka så styr unna, den ruster samme pokker, her må du male selv.

Link to comment
Share on other sites

En blånert Tikka ruster (som alle andre børser uten rustbeskyttende behandling) dersom eieren ikke er i standtil å ta vare på den, kan bruke noe som heter olje på ståldelene for å unngå dette.

Som sakt skal du bruke rifla og ikke ha den til pynt så styr unna den såkalla blånerte, denne blåneringen kunne en spart seg for hadde gjort samme nytten.

Link to comment
Share on other sites

Heisann, og velkommen til vil ha vil ha klubben, her inne er vi mange medlemmer!

 

Når det gjelder rifle har du nok tatt ett fornuftig valg. Kaliber ville jeg som flere sier gått for 6,5X55 i stede for 223. Større bruksområde. Det en 223 gjør, gjør også en 6,5. Men en 6,5 gjør betydelig mer.

 

Når det gjelder kikkert ville jeg uten tvil valgt anneledes. Å ha avstandsmåleren på riflekikkerten er både upraktisk og uhendig i forhold til sikkerhet. At du må løfte rifla og sikte på det du skal avgjøre avstanden til er i mine øyne uhørt. Rifla skal siktes på målet enkelt å greit. Kikkerten blir også veldig tung og klumpete å ha på rifla. Rett å slett upraktis å drasse rundt på.

 

Når du er på jakt er det bedre å ta ut avstander i god tid før dyret kommer mens du sitter på post. Skjelden du får tid og anledning til å styre med det når dyret plutselig står der. Er avstanden så lang at du må måle den, når du uansett å måle med noe annet enn kikkertskitet.

 

Kjøp det en kikkert av god kvalitet, gjerne brukt. Så kjøper du deg heller en håndkikkert med integrert avstandsmåler, eller som jeg har en avstandsmåler som går i brystlomma på jakka.

 

Jeg tror du kommer til å angre på det kikkertsiktet, det blir for upraktis i daglig bruk. Lykke til med valget!

 

Andreas

Link to comment
Share on other sites

Diarange er en genial løsning på et ikke eksisterende problem.

Kjøper du det kaster du pengene ut av vinduet.

Dersom du på jakt må måle avstanden er den som oftest for lang til forsvarlig jakt uten at du er forberedt på lange skudd.

Får du mulighet til så lange skudd at du må måle avstand så krever det mye forberedelse og trening. Du må også vurdere dyret i en god håndkikkert, dyret må stå stille og du har god tid.

Husk på at kulebanen på en vanlig jaktpatron er slik at du kan skyte på over 200 m uten problemer.

Link to comment
Share on other sites

Som sakt skal du bruke rifla og ikke ha den til pynt så styr unna den såkalla blånerte, denne blåneringen kunne en spart seg for hadde gjort samme nytten.(Fixa sitatet. Jegermeistern.)

 

Hei.

Muligt eg har fått tak på en unik t3. Men min er 4 år og ser faktisk ut som ny. Alt kommer an på vedlikehold som på alle andre våpen.

Link to comment
Share on other sites

Takker for svar så langt :smile:

Angående 6,5 så har jeg vært inne på tanken, men siden jeg har en 30-06 så tenkte jeg at det kanskje var greiere med et litt "lettere" våpen. Kunne jo muligens kvitta meg med 30-06'n hvis jeg kjøpte 6,5...

 

Godt at det kommer frem litt forskjellige meninger angående optikken :winke1:

Syns ikke det er så lett å komme frem til en løsning i denne utstyrsjungelen.

 

Bør kanskje vurdere dette med ny håndkikkert, selv om den jeg har i dag fungerer greit til mitt bruk i skogen og fjellet sammen med hagla.

Link to comment
Share on other sites

Kjøp deg en 223. 30-06 gjør alt en 6.5x55 gjør og litt til - om du håndterer rekylen og skyter bra med den. Hva du skal med en Z Diarange er over mitt hode, den låser deg til å kun kunne måle avstand til det skal skyte på, til å ikke kunne måle når du ikke har rifla oppe, er tung, og dyr.

Jeg er helt fersk på rifle

Om du er helt fersk, så bør du kanskje vurdere å trene istedenfor å kjøpe et så dyrt sikte - uten trening skjønner ikke jeg hvordan du har tenkt å treffe ting som er så langt borte at du må måle avstanden mens du sikter. Trening er også å trene på å bedømme avstand.

Og da er det waste, å ha en avstandsmåler som er låst fast inni siktet, og ubrukelig i 95% av tilfellene du vil måle avstanden.

Med en løs måler, kan du måle avstand til gud og hvermann - men Gud hjelpe deg om du måler avstanden til meg med Diarangen oppå rifla...

 

Diarangen har en fordel, en.. Det er når du sikter på dyr i bevegelse, som er så langt unna at hvert skritt er et klikk, eller iallefall at du fortløpende må ha ny avstand. Og det er noe som foregår på LANGT hold, og som nok er for viderkomne (som jeg registrerer IKKE bruker Diarange :wink: ), og da bør en heller oppføre seg såpass at an får med seg en spotter - det er mye bedre :wink: Uansett er dette jakt som krever at er nokså durkdreven, og at det meste går på auto.

På dyr/mål som står noenlunde stille ser jeg ingen fordel med Diarangen kontra en vanlig måler, og jeg ser svært mange fordeler med et vanlig sikte kontra en Dia..

Et sikte du kan vurdere å se på, som er bra, og som er dyrt, er Zeiss HT 4-16x50, det er en meget nice kikkert, som er svært godt egnet til bruket du tenker på. Med retikkel 4 vet du straks hvor langt det er til et rådyr (eller at det er for langt/eller måle-langt).

 

K

Link to comment
Share on other sites

Kjøp deg den rifla i 223, du blir mest sannsynlig fornøgd :)

 

Angående kikkertsikte så ville eg heller ha kjøpt ein Zeiss Victory 2,5-10X50-3-12X56 eller Swarowzki Z6i 2-12X50 med Kulekompensator :)

 

Også kan du kjøpe deg ein slik for dei pengane du sparer på å ikkje kjøpe diarange: http://www.jaktogfriluft.no/display.asp ... odid=15897

Link to comment
Share on other sites

Skjønner ikke hvorfor alle skal anbefale større kaliber, hver gang noen skal kjøpe småviltrifle. Hvis man er helt fersk, så skyter man bedre med .223 enn 6,5x55. Dessuten kan man få .223 ammo helt ned i 2kr smellen, hvis man handler ei kasse. Trening kan man aldri få nok av.

Link to comment
Share on other sites

En dugelig rifle i universalkaliber som 6,5x55 eller 308 burde gjøre nytten til alt du skal jakte på.

Ville tråla finn.no etter brukt optikk, her kan du få myyye bra for pengene. Så kan du bruke resten av pengene på det viktikste nemlig ammo til trening.

Man forandrer stadig mening om utstyret jo mere praktisk jakt erfaring man klarer å tilegne seg.

Lykke til med handlinga :D

Link to comment
Share on other sites

La meg se, småviltjakt = kråker til rådyr. Hmm høres ut som klassisk 223r land det der, ikke optimalt med større kaliber som kun sender kulene enda lenger ut i periferien etter eventuelt nedslag.

 

Glem sikte med avstandsmåler, slikt er å be om at det før eller siden blir brukt til å måle noe du ikke burde måle med ei rifle i hendene. Og så kan det ikke brukes mer enn 5% av tiden.

En kikkert med avstandsmåler er min drøm, dette da kikkert er noe som gjerne er med deg i bil eller ellers nesten hele tiden + at jeg er møkk lei av å tulle med separat avstandsmåler og kikkert samtidig. Less is more.

 

En 223r vil også gi deg bedere treningsmuligheter i å forstå kulefall/vind enn større kaliber, ikke minst til en pris man faktisk har råd til.

 

Skyter minst 2/3 av alle sentertente treningsskudd med 223r, og det synes når 308w kommer frem. Mye bedre skyting blir det av slikt.

 

P.s. Men det som trenes mest med er og blir 22lr, det er der hovedgrunnlaget blir lagt.

Link to comment
Share on other sites

S

Hei.

Muligt eg har fått tak på en unik t3. Men min er 4 år og ser faktisk ut som ny. Alt kommer an på vedlikehold som på alle andre våpen.

 

Har aldri opplevd å ha et våpen der eg må ta av stokken etter hver jaktur og olje. Det må gjøres med t3. Greit visst en liker å gå på skytebanene etter hver jakttur for å kontrolere treffpunkforandring, men ikke alltid det går. Et par dager på reinsjakt med regn så er Den "blånerte" t3 rustet under stokken. Ubrukelig etter min mening, men et par lag med maling så blir det bra :smile:

Link to comment
Share on other sites

Blir sjelden feil med Tikka T3. Bra rifle med bra presisjon. Det jeg har å utsette på de er at jeg synes stokken virker for billig. Skulle jeg hatt rifle med syntstokk, ville jeg hatt med gummiert grep, ala Browning, Sako o.l. I tillegg synes jeg den er stor til .223. Selv ville jeg valgt rifle med låskasse tilpasset kaliberet, altså med ekstra liten låskasse ala CZ 527. Hele våpenet blir mer nett og hendig.

 

Har selv en Brno Fox i .222 og en Sako Forester i .308. Sistnevnte føles som en kanon i forhold. Tikka T3 har ".308-låskasse". Imidlertid er Tikkaen lett, omtrent like lett som en CZ, og det er jo greit da.

 

Uansett har jeg vel knapt hørt om noen som ikke er fornøyd med Tikkaen sin, så noe bomkjøp vil det ikke bli.

 

.223 holder i massevis til alt fra rådyr og ned. 6,5 er topp kaliber det, men selv ser jeg ikke helt vitsen når det er småvilt som gjelder. Senere, om du skal jakte storvilt, kan du jo blakke deg enda litt mer og trå til med storviltkaliber! En MÅ jo ikke ha kun èn rifle. :wink:

 

Såh, det er veldig subjektivt hva en vil ha selv. Ta en tur til en riflelanger og kjenn, ta, føl, sikle, før du bestemmer deg. Kjøp den DU liker best og ikke hør så mye på oss verdensmestere. Da blir det bare vanskeligere å velge. Å velge Tikka T3 er i hvert fall ikke å kaste penger ut av vinduet!

 

Når det gjelder kikkertsiktet er jeg mer usikker. En Diarange er et topp sikte, men det er jo dyrt som skam, og ikke minst er det tungt. Har du lyst på ett kilo sikte på toppen av børsa? Om børsa er lett, vil ikke ett kilo sikte være så positivt for balansen i børsa.

 

Mener å ha lest at dette siktet heller ikke er så bra i skumring som maken sikte uten avstandsmåler (om det er spesielt merkbart, vet jeg ikke - har aldri prøvd). En kompis kjøpte seg heller en vanlig Victory 3-12x56 med lys og investerte i avstandsmåler utenom etter å ha sett på spesifikasjonene på hjemmesiden til Zeiss. Da sparte han også et utall tusenlapper. Tror jeg ville sett på et bra europeisk sikte med forstørrelse 2,5-10x50 og lys, ala Zeiss Victory HT selv. en 2,5-10x50 er en god del mer kompakt og lettere enn 56-ene, og den har mindre minsteforstørrelse, som kan være en fordel om rådyret plutselig er der på kort hold.

 

Så, mitt tips, om du har bestemt deg for en Tikka T3 Lite SS i .223, sett på en mer kompakt rull av god kvalitet på toppen og stikk en avstandsmåler i lomma. Selv hadde jeg sett på CZ 527 eller Browning X-bolt, med Zeiss HT 2,5-10x50 med ret. 60. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Støtter de aller fleste her jeg også!!!

 

223, kjempekaliber til sitt bruk! Ingen rådyr som ikke faller av ett velplassert 223 skudd med rette kula. Flat kulebane, perfekt til litt hold på gåsa, rypa å skadedyr. Lite rekyl er det også. Om du kjøper deg en demper også etterhvert, har du omtrent 22lr rekyl, BEHAGELIG!!

 

Så til kikkert...... gjør deg selv en tjeneste.... GLEM diarange.. hehe, liiiiitt bastant nå kanskje men... er helt enig med dem som sier kjøp en vanlig håndkikkert MED avstandsmåler, og heller ett godt kikkertsikte som funker til det du tenker jakte.

 

En håndkikkert med avstandsmåler, er jo "ja takk begge deler" som vår kjære ole brum sier.. Tenk hvor fantastisk å ha en slik??? Hadde jeg hatt pengene, hadde jeg byttet ut min Leica RF900 avstandsmåler og steiner håndkikkert tvert.. Men å ha alt dette oppå børsa?? nei takk!

 

Husker i den tiden dette kom på markedet, bushnell, burris m.fl, da var min første tanke KULT! men etter 3 sekunder tenkte jeg what's the point?? Det er tungvint å ligge å sikte med børsa på alle avstander som skal måles, og gud NÅDE den mannen som ligger å sikter på meg med ei 223, for så å si han skulle bare måle avstand...

 

Nei gutt; kjøp deg ei T3, handkikkert med avstandsmåler og ett godt sikte ala Zeiss, S&B, meopta m.fl .

 

GOD JUL :)))

Link to comment
Share on other sites

Skjønner ikke hvorfor trådstarter blir anbefalt 6,5 når han allerede har en 30.06. Jeg har selv komboen 30.06 og .223 og ikke pokker om jeg ville byttet i fra meg disse to mot en 6,5.. ;)

Kjøp deg en .223 og gled deg over denne lille og hyggelige patronen. Se til at du kjøper en rifle med 1:9, 1:8 eller 1:7 riflestigning. Da er du garantert å kunne skyte litt tyngre jaktkuler med den. Tikkaen er vel 1:8 og godt egnet til å være en fleksibel .223 rifle. Ruger er også knallgode rifler og leveres med 1:9. Rustfri Ruger ruster ikke, men det gjør rustfrie Tikkaer. ;)

Link to comment
Share on other sites

Kjøp brukt !

Der dukker stadig opp Tikka T3 rifler i ønsket kaliber.

Prøv å være strategisk..... Når selger folk?? Feks før skattepenger/Feriepenger osv.

I denne tiden sitter du klar med godkjent søknad, og slår til på ett ok tilbud..

 

 

Min erfaring er helt motsatt. Kjøp når andre er blakk, som f.eks Januar. Har gjort de beste privat handlene fra Januar til Mars. Da er mange jegere ikke på utkikk etter våpen. Den vanlige jeger begynner å tråle markedet om våren når hagler og rifler kommer ut av skapet, og skal skytes med.

 

Jeg selger svært sjeldent noe i mnd jan t.o.m apr. Venter til mai t.o.m aug for en bedre pris på d jeg skal selge. Works for me!

 

Ps. Har 375, 308, 7x57R, 6,5x55 og 223 Rem. Veldig happy med 223 løpet i blaseren.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Enig med hydrox og ettpar andre. Kjøp ikke 6,5 hvis du har en 30-06. Holder med deg i 223 ( eller en 22-250 eller en 243 eller noe i 257) . Da har du to forskjellige rifler i forskjellig "klasse" og til forskjellig bruk. En 6,5 og en 30-06 blir to veldig like rifler, selv om 6,5 ligger godt under i ytelse. Er enig i at en kan få god kulebane i en 6,5, men det får du i en 223 også. God nok i massevis.

Tikka er gode rifler, uten tvil.

Diarange ser jeg ikke helt nytten i.

Link to comment
Share on other sites

Hei. Tools

Eg tar å demontere kasse og stokk etter sesongen. Har ikke merket noe rust. Men til gjengjeld så blåser eg børsa med kompresor luft/ luft på boks og setter den på vaskeromet med varme. Der står den til eg om kvelden låser den inn i buret sitt.

Like fin.

Link to comment
Share on other sites

Enig med hydrox og ettpar andre. Kjøp ikke 6,5 hvis du har en 30-06. Holder med deg i 223 ( eller en 22-250 eller en 243 eller noe i 257)
Det er vel ikke store forskjellen på .257 ("25-kaliber") og .264 ("6,5 millimeter"), "dreg du den, så dreg du den". 22-250 vil jeg ikke anbefale deg, hvis du ikke er rutinert heimelader. Siden du har 30.06 fra før, er 223 et ideelt kompletteringskaliber.

 

Til det aller, aller meste av jakt duger et "øvre middelklasse"-sikte like godt som de på aller "øverste hylle" (Swaro og Zeiss Victoy), f.eks. Zeiss Klassik, Meopta etc. Bruk heller mer penger på treningsammo! Og en løs mono avstandmåler av topp kvalitet, som Leica Rangemaster, duger faktisk ganske bra som jaktkikkert - de vanlige kikkertene som leveres med avstandmåler, er som oftest store og tunge - og blir værende i sekken. Leica-avstandsmåleren går i vestelomma, på samme måte som en 8/10 x 25-kikkert, og er derfor alltid tilgjengelig.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er helt fersk på rifle og har til gode å dra med meg børsa ut for å prøve lykken på annet enn rev. Alikevel sitter jeg og vurderer å blåse av neste års statsbudsjett på optikk og rifle! Grunnen er enkel. Jeg sitter og drømmer meg bort i jaktvideoer med både rådyr- og toppjakt, og jeg er overbevist om at jeg hvertfall kommer til å jakte rådyr neste år.

Har en 30-06 som jeg også kunne slengt optikken over på hvis det skulle være nødvendig...

 

Takker for mange fornuftige svar :D

Ser ut til at jeg faller ned på søknad om 223 rett over nyåret, og dropper diarangen mot et Victory HT.

Så får jeg rett og slett se hvilket merke jeg ender opp med på børsa :)

 

Det jeg selvfølgelig ikke vet er hvilket budsjett du har å gå på. Men jeg ville tenkt litt anneledes. Du sier du er fersk med rifle, du skal jakte rådyr og fugl på topp. Dette er jakt som kanskje ikke setter de aller største kravene til riflekikkert. Dette vil sikkert mange diskutere med meg, men skal prøve å forklare hva jeg mener.

 

En riflekikkert sitter du ikke å glaner i gjennom flere timer. Den skal brukes til å sikte med og skyte med. Den kikkerten du har valgt har nok noen ekstreme egenskaper, spørmålet er trenger du disse ekstreme egenskapene, eller er det nok med en god kikkert til halve prisen?

 

Jeg ville heller sett gjennom bruktmarkedet, funnet en god kikkert til rundt 5-10 tusen. Da sitter du enda med en del kr, og dem bør du bruke på en veldig god håndkikkert. For håndkikkerten kommer du til å bruke MYE. Det er den du sitter å ser i gjennom mange timer i løpet av dagen. Det er der pengene bør ligge i første omgang.

 

Seff har du råd til begge, så er det jo ikke noe annet enn å kjøre på. Men som jeg forstår det i første post, så vasser du ikke i kr, som de aller aller fleste av oss. Da er det greit å ha en plan så man får mest mulig igjen for budsjettet.

 

Lykke til med invistering og jakt. Du kommer til å bli hekta ganske så fort :)

 

Andreas

Link to comment
Share on other sites

Som sakt skal du bruke rifla og ikke ha den til pynt så styr unna den såkalla blånerte, denne blåneringen kunne en spart seg for hadde gjort samme nytten.(Fixa sitatet. Jegermeistern.)
Hei. Muligt eg har fått tak på en unik t3. Men min er 4 år og ser faktisk ut som ny. Alt kommer an på vedlikehold som på alle andre våpen.

 

Neida, den ekke så unik, fattern og gamlefar i jaktlaget har samme rifle i 6,5, de slurver tidvis fælt med vedlikjehold etter min målestokk, riflene bærer ikke mye preg av dette

Link to comment
Share on other sites

For folk uten svært spesielle behov og ferdigheter, mener jeg, det er bortkastet å kjøpe en Diarange. En lommeavstandsmåler og en 3-12x56 Victory el.l. kommer man meget langt med. Kjøper man en Tikka t3 så er det et godt valg. Min er en T3 lite i rustfritt stål. Jeg skiftet stokk til en Bell & Carlsen glassfiberstokk med aluminiums beddeblokk. Jeg monterte rifla uten å gjøre noe tilpassing. Mitt våpen er i 22-250, fordi jeg er lei av 223(har en rem 700 i det kaliberet som snart får ny pipe).

Med en Optilock montasje med seperate baser og ringer er det såvidt det er plass til en 3-12x56 victory. Klaringen er så liten at det ikke er plass til butler creek lokk fremme. Jeg husker ikke om dette er en medium høyde montasje, men det er i hvert fall ikke den høye utgaven.

Montasjene er i karbon stål og ruster. Rifla har fått litt skjolder etter jakt i regn, regn og øsende regn. Knøtt umulig å gjøre alt rent uten å demontere, så det blir å tørke stasen så godt det lar seg gjøre og gni over med oljefille etterpå. Men da har gjerne rifla ligget i bilen en tid på turen hjem, ergo rust og skjolder. Jeg bruker ikke blånerte våpen i regnvær. Noen sorte finisher er svært korrosjonsbestandige, de fleste er bare blånerte.

For tiden anbefaler jeg helst 22-250 el. 243 fremfor 223 fordi det er litt mer kraft tilgjengelig da. Alle kalibre lar seg dempe til nesten samme lydnivå. Forskjellen er mindre enn jeg hadde ventet. Skyter mye med en kar som bruker 243, så vi får stadig gjort litt subjektive sammenligninger mellom de tre kalibrene.

Link to comment
Share on other sites

En blånert Tikka ruster (som alle andre børser uten rustbeskyttende behandling) dersom eieren ikke er i standtil å ta vare på den, kan bruke noe som heter olje på ståldelene for å unngå dette.

Som sakt skal du bruke rifla og ikke ha den til pynt så styr unna den såkalla blånerte, denne blåneringen kunne en spart seg for hadde gjort samme nytten.

 

 

Blåneringa er jo ikke til å beskytte mot rust men for utseende, som forrige inlegg sier så går det ann å ta vare på våpnet sitt ved å bruke olje

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Blånering er en finish som til en viss grad beskytter mot korrosjon og det var da også hensikten fra gammelt av. Det kreves imidlertid vedlikehold og puss for å holde korrosjon unna. Ubehandlet stål korroderer raskere enn blånert stål.

At vi i dag vurderer vanlig blånering til å være en dårlig korrosjonsbeskyttelse får så være. Den gangen prossessen ble oppdaget og tatt i bruk var det ingen alternativ som ga samme korrosjonsbeskyttelse for samme pris.

I dag finnes det flere typer overflatebehandlinger som gir bedre resultat, rene overflatebehandlinger males eller bakes på, fosfatiseringsprosesser som f.eks. Zink eller andre metall fosfater, overflatebehandlinger som sitter i overflaten v.h.a. varmebehandling(også v.h.a. laser som energikilde) som f.eks, nitrering m.m. Det er relativt nytt at også rustfrie våpen får en overflatebehandlig for å øke korrosjonsbeskyttelsen, som for eks. min Rem 700 XCR II som er rustfri med sort belagt finish.

Jeg tror vi kommer til å se en utvikling der våpen industrien i enda større grad enn nå kommer til å bruke overflatebehandlingsprosesser for å bedre korrosjonsbeskyttelsen av våpen.

Kanskje Tikka kan finne på noe for å beskytte sine rustfrie våpen enda bedre snart?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...