Jump to content

Myte at Ola Nordmann fra byen med hund reduserer bestanden


skurtfaen

Recommended Posts

fig-2011-12-19-03.gif

Myth not busted da du glemmer at figuren du refererer til er i %. Dvs at:

-av 200 personer (innenfor et området som ssb ikke har oppgitt) i Spredtbygd strøk har ca 17% vært på jakt, 200x0,17=34 personer

-av 100 000 personer i tettsteder med 100 000 eller flere innbyggere har 6% vært på jakt, 100 000X0,06=6000 personer

 

Det er heller ikke sagt noe om hyppigheten av jaktturene, utenom at det er minimum en tur de siste 12 månedene, og hund er ikke nevnt. Det er heller ikke sagt noe om hvor i landet de forskjellige har jaktet, kanskje alle de som bor på "landet" har jaktet i bymarka? :mrgreen:

 

MEN: statistikken beviser heller ikke at det jegere fra byen med hund som reduserer bestanden... :wink:

 

Fra spøk til alvor: En bør tenke seg om før en bruker statistikk ukritisk.

Link to comment
Share on other sites

Men det som påvirker bestanden som snakker om er jaktintensiteten, og det innebefatter antallet jegere, jaktform, jaktdager og timer... Det er heller ikke sagt noe om hvor mange i Norge som bor i by og hvor mange som bor på "landet". Det er dermed umulig å si noe om hvem som skyter flest vilt... Det eneste som er sagt er at av de som bor på "landet" er det flere som har vert på minimum en jakttur de siste 12 månedene...

Link to comment
Share on other sites

Jegere fra tettsteder med høy befolkning er de som drar minst på jakttur, myth busted.

Det er nå ingen sammenheng i det hele tatt mellom disse figurene og hvem som tar ut viltet. Akkurat som Eirik sier, materialet sier at det er en mindre andel av de som bor i byen som jakter, enn det er på bygda.

Det kan godt være slik at denne lille andelen av byfolk som jakter er mange flere enn det i det hele tatt bor på bygda, det kan hende at de skyter ALT viltet, eller ikke noe i det hele tatt - det sier denne statistikken ingen ting om.

 

Forskning hjelper ikke, byfolk, søringa og utelenninga har skylda

Du glemte vel Arbeiderpartiet :wink:

 

K

Link to comment
Share on other sites

Det er sant, men som oftes er det snakk om at byfolkene bruker landbaserte fiske trålere og kjører igjennom hele terrenget og drar med seg alt av vilt som eksisterer. Men sannsynligvis tar man utgangspunkt i kvoter osv, så vil nok ikke byfolket være dem som tar ut mest uavhengig av hva det jaktes på, men derimot de som er mest ute på jakt.

 

Men selvfølgelig er det som du sier, det er vanskelig å vite uten uttaks statistikken:)

Link to comment
Share on other sites

Personlig tror jeg "byfolket" er mye dårligere jegere :wink: - og tar dermed minimalt med vilt målt mot en lokale innfødt. Selv om det er mange jegere fra byen blir det som regel labert resultat. "Byfolk" liker å tro at de er gode jegere- og kjøper gjerne med noen ryper fra lokale jegere som de stolt kan vise fruen og bekjente når de kommer hjem til byen etter en dyr jaktuke. :oops:

Blir de spurt av SSB, svarer de selvfølgelig at de har skutt mye mere enn det som er reelt- med Setter og Arietta blir det jo litt pinlig om en oppgir at det kun ble en kråke siste året....

Link to comment
Share on other sites

Misbruk og misforståelse av statistiske opplysninger er en utbredt "sport", ser det ut til. I dette tilfelle er det hvertfall ikke "debunket", eller "busted", noe som helst. Det eneste som eventuelt er bevist, er at noen synes å leve etter salig stortingspresident C. J. Hambros ord: "I denne sal står det enhver representant fritt å gi uttrykk for den forvirring som måtte råde i ens sinn". :mrgreen:

 

For det første gir den statistikken det vises til, bare opplysninger om hvorvidt man går på jakt - ikke hvor mye som evt. felles, og av hvem.

 

For det andre: Her må man også ha "de store talls lov" i bakholdet - og fordelingen av de vel 5 mill innbyggere vi har her i landet.

 

I følge mine opplysninger (fra ca. 2006) er det 5 kommuner i landet som har over 100' innbyggere - Oslo, Bergen, Trondheim, Stavanger og Bærum. Tilsammen hadde disse kommunene vel 1,13 mill innbyggere - 6 % av dette blir ca. 68.000 jegere.

 

Til sammenligning bor ca. 230.000 personer i Norge i kommuner med under 5.000 innbyggere (så det er helt sikkert et STORT innsparingspotensiale i kommunesammenslåing (sjøl om små kommuner er like kostnadseffektive som store!!!!!) ). 17 % av det blir knapt 4.000 personer - sammenlignet med de 68.000 jegerne fra de 5 største kommunene, tror jeg "utkantjegerne" vil få vansker med å felle mer vilt! Sjøl om de sannsynligvis går flere dager på jakt enn "kaffelattefolket".

 

"asterix" er inne på noe av det samme - når det gjelder rypejakt, feller lokalkjente* folk med hund flest fugl, fulgt av ikke-lokalkjente folk med hund, lokalkjente folk uten hund, og, på bunnen, ikke helt uventet - ikke-lokalkjente folk uten hund. (* - lokalkjent kan man jo være, sjøl om man har bostedsadresse Oslo V, f.eks. ved at man jakter i samme terreng i en årrekke).

Link to comment
Share on other sites

Jeg jakter i samme terreng hvert år, det blir solg kort kun til et lite knippe med samme jegere hvert år. Vi har har de årene det har vært lite fugl blitt enige om at vi ikke jakter etter at vi har sett at det er lite fugl. Dermed har vi også hatt en ganske allright rype bestand selv om det er dårlige år andre steder. Det er ikke lov å bruke hund i dette terrenget.

Vi bryr oss jo selfølgelig om dette terrenget siden vi skal tilbake år etter år. Om det er derfor vi har en ganske ok bestand kan man jo selfølgelig ikke si for sikkert. Men om dette området hadde blitt åpnet for utleie jakt til "by" gutter med mange hunder og lav moral tror jeg ikke at historien hadde vært den samme. Hvis jakten er dyr og reisen er lang vil det vel være flaut å komme tomhendt hjem :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Hvis jakten er dyr og reisen lang blir det nok ikke så mange turer. Hvis jakten har en symbolsk pris og reisen er eliminert blir det som regel flere turer (i uka ?).

 

Hvis man først skal leke med statistikk, kunne man jo også delt opp i kjønn og familieforhold.

Jeg kjenner flere unge, enslige jenter som er ekstremt dyktige jegere. Hva med å legge "ansvaret" for rypekrakket på disse ? :lol:

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror at det er ett ganske balansert regnskap om hvem av byfolk/bygdafolk som feller mest vilt. Jeg har erfart at byfolk ofte har større kontroll på hundene sine, og jakter ofte veldig bevisst. Men det trenger ikke å bety at de feller mer vilt. Jeg har dessverre ikke hund selv, men tror generelt ikke at det er så mye mer effektivt med hund. Men har man gode hunder og er en god jeger så gjør sikkert det forskjellen enkelte ganger. Har ofte fått opp ryper, og sett spor bare metere fra der fuglehunder nylig har vært. Der spora har vært har fuglene gått unna og lå og trykket. Men jeg mener det blir feil å dele inn jegere i byfolk/bygdafolk. Begge grupper har både hunder og svin på skogen. :)

Dessuten er det stort sett kvoter vi jakter på i dag, så for min del må alle som vil jakte med så mange hunder de vil.

Link to comment
Share on other sites

Som ekte "byfolk" (alle besteforeldre født innenfor ring 3 i Oslo) er mitt inntrykk at byjegere er mer opptatt av opplevelse av natur og jakt enn folk som bor "utenfor bomringen". De "utafra" tar naturen mer for gitt og er mer opptatt av resultat. I år tok vi ikke med hagler i rype/rein-terrenget på Hardangervidda. Vi fikk ingen rein heller men turen var fin. De "lokale" føk rundt med hagler og drillinger..

 

For å sette det på spissen tror jeg byfolk er mer tolerante overfor omgivelsene enn de utafra. Antagelig er andelen av byjegere som tolererer ulv høyere enn andelen blandt lokale jegere :-)

 

Når jeg var ung og fattig irriterte jeg meg grønn over forskjellsbehandlingen av innenbygds og utenbygdsjegere. (Tenk om den samme prioriteringen hadde blitt gjort på cupfinalebilletter..) Jaktkompisen min tok det hele med ro og pleide å si: Jeg h***** over damene dems i byen første uka i rypejakta! 8)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke helt forstått poenget- eller målet- med denne diskusjonen. Er det slik at det kappes om hvem som har skylda for lite vilt, bygdajegere eller tilreisende jegere? I såfall vil jeg vel tro at svaret er så enkelt at hver og en som tar ut vilt er med å trekker bestanden i negativ retning. Men så kommer også spørsmålet- hvem bedriver viltstell for å hjelpe viltbestandene utenom (og i- for den saks skyld) jaktsesongen? Nå har jeg ikke full statistikk over hvordan det er innenfor grunneigerlaget jeg er medlem i- men for harejakta sin del (som jeg legger mest tid i) så har utenbygds jegere i snitt 7-14 jaktdager pr sesong, og tar ut tre-fire ganger så mye hare som vi som er innenbygds, som har opp mot 3-4 (og mer) ganger så mange dager i skogen som tilreisende jegere. Hittil i år har jeg 30 dager i skogen, og skutt to harer- en for en unghund, og en da det var med to ferske jegere på post. Ellers lar vi harene få gå.

 

Og det er selvfølgelig litt underlig å høre hvordan mange av disse tilreisende jegerne forteller at det ikke lengre finnes hare på deres terreng, og at nå skal det virkelig skytes når de endelig er på ett terreng med mye hare. Ok- ja, men det er en grunn til at det er mye hare her.....

 

Jeg og kompisen som jeg jakter hare sammen med jakter også aktivt rev på åte, vi fanger mår i feller, vi støtteforer hare vinterstid- og har ute saltsteiner til hjorteviltet om sommeren. Likevel unner jeg selvfølgelig disse utenbygds jegerne å skyte seg noen harer- det er jo det de har betalt for å få lov til. Men samvittigheten for viltbestanden og jaktterrenget- den er hos bygdefolket- uten tvil.

Link to comment
Share on other sites

Rypejakt i Rondane Syd fordeler kort følgene:Innabygds tildeles kort fra ordinær jaktstart.Utanbygds får tildelt et begrenset antall kort-etter søknad. Innabygds jegere av venner og fam organiserer seg i grupper med hund tidlig i jakta. Hva skjer egentlig ved stand, når det er 4-5 jegere pr hund med 2 skudd pr jeger og 5-7 ryper i kullet? Niks mer stamfugl, hele kullet utradert. Bygdefolk er ultra-effektiv når de får muligheten til å organisere seg.

Link to comment
Share on other sites

Personlig så tror jeg følgende.

 

- Bygdefolk føler seg mere knytta til fjellet og kanskje føler at det er "mitt" fjell og prøver å begrense antall felling av brunfugl. Hver fall jeg føler at terrenget jeg jakter i er mitt fjell siden jeg er lommekjent der. Jeg prøver også å laver å skyte brunfugl "selv om det ikke er så lett" :roll: Når jeg jakter i Sverige så føler jeg ingen begrensning av hva jeg skal felle fordi det ikke går ut over meg, men de som kanskje jakter der 2-3-4 uker pr høst :(

- Byfolk er mindre på jakt å når de først er ute i skogen så skyter de det de ser.

 

Det er min private mening.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...