Jump to content

Hvilken jervenduk?


Haldis

Recommended Posts

Hei, skal gå til innkjøp av en jervenduk i nærmeste framtid og lurer da om det er noen som kan komme med innspill og tips til hvilken modell jeg bør velge.

 

Duken kommer til å bli brukt først og fremst til posteringsjakt på hjort, reinsdyrjakt, sikkerhet i sekken på fjellturer og av og til som sovepose på korte turer om temperaturen ikke er for lav.

 

Jeg er 196 cm lang så mini-hunter er vel utelukket.

 

Noen som har godt råd til hva jeg bør kjøpe?

Link to comment
Share on other sites

Har selv en Thermo King Size som jeg er veldig fornøyd med. Det er god plass i den, samt at man får en del ekstra bruksområder i og med at den er såpass stor som den er. Fungerer fint til "telt" på sommeren, eller bare som "tak" over en soveplass.

Det går også ann å dra med seg selskap i denne...

 

I tillegg syns jeg det er godt med god plass i duken under postering av ymse slag. Man har gjerne mye klær på seg, og det blir da greiere å sitte i en romslig jervenduk.

 

Syns jeg. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Først går det noen tanker i hodet mitt. Haldis 196cm :roll:

 

Jeg er 187cm og bruker Jerven hunter. Der har jeg mye å gå på, er storfornøyd med den. Er betydlig kaldere enn thermo`en når det kryper rundt 0 grader. Men godt nok til meg, da menn ikke fryser, men blir litt blåe og så bare dør vi.

Thermoen vil jeg ikke ha da den tar alt for stor plass, og er dobbel så tung.

Så mitt råd er: Kjøp Hunter utgaven

Link to comment
Share on other sites

Først går det noen tanker i hodet mitt. Haldis 196cm :roll:

 

Er klar over at haldis er jentenavn, men jeg er altså ikke jente. Ikke bruker jeg jentenavn for å lure fjortissgutter på nett heller :lol: . Men det er altså ett kallenavn som ligner litt på mitt riktige navn :wink:.

Link to comment
Share on other sites

Eg ville ha gått for Thermo Hunter den er 102 x 220 cm. Det burde holde for ein voksen kropp !!

 

Den er varm, god og fin også til sovepose....

 

Støttes.

Har også Thermo Hunter, og på posteringsjakt er det som å sitte i et lunt telt.

En utrolig god følelse, anbefales :!:

Link to comment
Share on other sites

slenger meg på de som mener du bør gå for thermo hunter. Det er denne jeg bruker mest. Den veier jo litt, men når jeg skal sitte stille i noen timer så er det greit å dra på de ekstra grammene.

 

Ellers i elgjakta, når det blir mye gåing så bruker jeg den originale. Da for å spare vekt.

 

Krutt

Link to comment
Share on other sites

Anbefaler deg Thermo Hunter!

 

Extreme versjonen er mye tyngre og lite hendig å dra med seg på jakt!

 

Hvis du synes det blir for kaldt ute, så får du kle på deg, samt investere i en varmere sovepose. Extreme passer godt på vinteren til sitt bruk, men

hunter har et mye større bruksområde! Kan f.eks. sove i den på sommeren uten at den blir for varm..

 

Og hvis du har tenkt deg reinsjakt e.l. så anbefaler jeg "fjell" kamuflasjen!

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Du trenger to stk...

- En originalutgave som alltid er med i sekken (liten nok til at den knapt merkes) og en Thermo-utgave i passende størrelse alt etter hvor stor du er... Thermovarianten er uslåelig til postering i kaldt vær, men er for stor til at den blir med overalt og alltid.

Link to comment
Share on other sites

Nååå jeg har da blitt voldsomt glad i extrem'en min jeg da.

 

Når jeg begynner å fryse og begynner å bale med å få frem duken, så er det godt å krabbe nedi noe som er skikkelig varmt. For varm?? Nei, og det går ann å lufte også hvis det skulle være et problem.

Litt stor og tung? ja.

 

Det finnes også en "Fjellsport-duk" her i huset, og jeg kan ev. bruke den hvis det kun er på sommerturer jeg skal.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har også brukt orginalen......den duger for å holde vind og regn ute.

Thermo Extreme'n er gullverdt.

Brukes både som sovepose og varemeduk/pose.

Jeg bærer gladlig de ekstra gram/kilo den veier, særlig på reinsjakta :wink:

 

Eneste minuset som jeg kan komem på i farten...er at den bråker en del....tenker da til bukke- og beverjakt.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

hvis du har tenkt deg reinsjakt e.l. så anbefaler jeg "fjell" kamuflasjen!

Jeg synes fjellkamomønsteret passer bedre enn skogskamoen i lavlandet også, jeg. Ihvertfall der jeg jakter. Er det mye lyng og mose og sånt der du går, blir skogskamoen fort litt mørk.

 

Sjøl har jeg to Jervenduker: En Standard som brukes fra april/mai til oktober og en Thermo som brukes resten av året. Ingen av dem er større enn at de godt går ned i en vanlig dagstursekk sammen med ekstra genser, termos og matpakke. Til termoduken bruker jeg et gammelt soveposekompresjonstrekk, så tar den ikke så mye plass. Skulle jeg kjøpt duk i dag ville jeg kjøpt Standard pluss Thermo Hunter Mini (istedenfor Thermo). Hunter mini veier like mye/lite som Thermo og er akkurat lang nok til at jeg kan strekke meg ut i den. Men standardduken er gull verd, for den er så liten og lett at man aldri lurer på å ta den ut av sekken. Thermoduken har en tendens til å bli lagt igjen hjemme hvis man ikke regner med at man får bruk for den.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er ute i samme ærend som trådstarter......

 

Etter lest tråden så ser jeg mange anbefaler Thermo Hunter.....og den ser ut til passe til mitt bruk og behov også.....MEN jeg har et kanskje meget dumt spørsmål:

 

Ser på nettet over de forskjellige modellene....og finner ikke den som heter Thermo Hunter.....mini utgaven finner jeg...

 

Er det noen som kan klare opp for en forvirret sjel?

Link to comment
Share on other sites

vi har fjellduken orginal, hunter og extreme i huset. jeg er tung bruker av fjellduk. min orginal er fra 1985! min termo extreme er fra ca 97. dette er slitesterke saker!

 

mine tanker om husets fjellduker:

orinal er liten nok til å bære med seg. men er tynn, du får kondens og du kan ikke ligge i den.

extreme er varm nok, lang nok, men også litt stor å dra med seg.

hunter er passe varm og passe stor til å bære og passe til alt. av disse er det den som er mest egnet til det meste. selv om den ikek er like varm om extreme.

 

men for et par år siden datt jeg over en duk som er like tynn som orginal(uten foring) å like lang som en termo extreme og hunter. den er liten nok til å ha i sekken, og lang nok til å ligge i. tror den heter inuk. tror jeg skal ha den litt i sekken.... å den kosta bare litt over en femhundrelapp.....

Link to comment
Share on other sites

men for et par år siden datt jeg over en duk som er like tynn som orginal(uten foring) å like lang som en termo extreme og hunter. den er liten nok til å ha i sekken, og lang nok til å ligge i. tror den heter inuk. tror jeg skal ha den litt i sekken.... å den kosta bare litt over en femhundrelapp.....

 

Den hørtes interessant ut.....inuk?? Hvor ramla du over den??

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker Hunter. Kjempefin på reinsjakt. Bruker den til å sitte i når jeg ser etter dyr og som sovepose. Den er foret, så det går greit å ligge i den ute et par netter, men det er en fordel å ha med underlag da. Den er kjempefin til å trekke over seg som regnponcho også.

Link to comment
Share on other sites

Hunter i fjellkamo-farve er tingen. Som det blir sagt før her, så sklir fargene rett inn i skogen og mange andre steder også, og ikke bare på fjellet.

 

I tillegg er posen romslig, slitesterk, og i nødsfall en sovepose, men da bør en ha underlag i tillegg.

Link to comment
Share on other sites

Har hatt en Thermo King Size i en del år. Veldig kjekk når været er surt under hjortejakta og jeg vet at jeg skal postere. Men, den låg ikke i sekken ellers. Fikk en Thermo Hunter nå i vinter. Solgte King Sizen. 400 gram lettere samt lengre. Har ikke prøvd den skikkelig enda, men tror den vil gjøre en god jobb utpå høsten.

 

(PS! Er lang. Visst ikke hadde jeg nok kjøpt noe mindre)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...