Jump to content

Kjøpe kjøkkenmaskin - hva skal man velge?


SSamiK

Recommended Posts

Driver å skal kjøpe en kjøkkenmaskin. Bruksområdet blir i grunn "alt" - kverne kjøttdeig, elte deiger, stappe pølser, stor sett alt man kan tenkes å gjøre med det rette tilbehøret.

 

Har egentlig endt på at det kanskje er en Kenwood Major Titanium som er greia å velge, masse ekstra verktøy og ser ut som den scorer jevnt over veldig bra i tester. Men er er det jo flere maskiner der ute - kanskje noen er like gode eller bedre?

 

Om jeg nå ender på en Kenwood så er det jo i hvert fall tre motorstørrelser. 900 - 1200 og 1500 watt. Jeg tenker at det er like greit å kjøpe den største først som sist så man slipper ende opp med en maskin man syntes er for svak.

Men greia er at dette blir den første kjøkkenmaskinen jeg kjøper, mer korrekt blir vel; husholdningen kjøper. Jeg veit det er kammerbrukere som har mye erfaring med matlaging og sikkert også kjøkkenmaskiner. Håper derfor noen har noen gode innspill å komme med, det er jo prat om noen kroner når man kjøper sånne maskiner så man vil helst slippe kjøpe feil så veldig mange ganger. :lol:

Link to comment
Share on other sites

Kjøp deg gjerne ein Kenwood. Det du derimot IKKJE skal gjere er å bruke den til elting av kjøttfarse. Å elte tung kjøttfarse seig med salt er noko som forkortar levetida på ei slik maskin betydeleg, i alle fall om du handterer ein del meir enn eit rådyr eller tre i løpet av ein jaktsesong. Eg har brent to Kenwood-drivtoppar på dette, dyrkjøpt erfaring. Uansett får du aldri elta ein kjøttfarse like seig og fin i ei slik maskin, som du får det for hand.

 

Når det gjeld pølselaging, så gløym tilleggsutstyr til dette. Spar heller nokre kroner og kjøp deg ei MANUELL pølsemaskin, f. eks. denne frå Tre Spade:http://www.breens-jaktutstyr.no/index.php?main_page=product_info&cPath=63&products_id=327&zenid=0mnu97ud0dd8ilgsbgfham3g55

 

Det gir ein heilt annan kontroll over farse og stapping og langt betre resultat.

 

Konklusjonen i korttekst: Kjøp kjøkkenmaskin til konas bakst - og årntli' utstyr når du inntek kjøkkenet med slaktet :-)

Link to comment
Share on other sites

Det som er like viktig som type maskin er størrelsen på maskina. Blir maskina så stor at den må stues vekk på eit kott eller anna rom så kjem den fram berre når du har større jobber på gang.

 

Braun kjøkkenmaskina til kjerringa (fra tidlegare ekteskap, eg hadde ikkje kjøpt den) er grei nok men mangler kjøtkvern.

Moderen sin Elektrolux Assistent har mindre med tillegsutstyr men den har kjøtkvern. Var missfornøgd med den i fleire år, måtte fjerne sener og hinner før maling :cry: . Men da ho kjøpte ny kniv og hullplate så går det unda med malinga, fjerner berre dei største senane.

 

 

Kva utstyr har de fra før på kjøkkenet? "Treng" de mykje nytt eller er det som er der fra før godt nok.

 

Har sjølv lurt på ei ny kjøkkenmaskin, men sidan me har det meste ( mangler eiga kjøttkvern) så vert det ikkje kjøpt noko før eit eller anna vert øydelagd.

Link to comment
Share on other sites

Vi har ingen ting av kjøkkenmaskiner å snakke om. Ikke håndterer vi mye kjøtt heller, blir nok i størrelsesordenen en hjort og et rådyr eller to, tre i løpet av sesongen.

Men jeg er særdeles glad i å lage mat, og det er jeg som styrer kjøkkenet hjemme. Har pleid lage kjøttdeigen selv med håndkvern, men det begynner jeg å bli lei av så vil ha noe som ikke er riktig så slitsomt å jobbe med.

Kjøper aldri brød eller andre ferdige bakeprodukter - produserer alt selv hjemme. Baker opptil flere ganger i løpet av uka og nå bruker jeg elte-programmet på en brødbakemaskin jeg fikk til jul for noe år siden. Den lager ikke bra brød på egenhånd, men elte-programmet fungerer tilfredsstillende på deiger opp til 1,6kg. Denne maskinen er heller ikke en småtass, og den står fremme hele tiden. En ny maskin med flere tilbehør er tenkt å ta plassen denne maskinen har pr i dag.

Noe inn og ut av skap rekker den nok ikke om den er lett å bruke og holde rein. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en kenwood titanium på 1500 watt og har ingen problemer med å anbefale den. Kvaliteten på delene er bra og det er lite plast i sliteflatene. Maskinen er lett å rengjøre og støyer moderat. Leter du litt på nett kan du nok finne en pakke med maskin og mye tilbehør til en god pris. Regn med at du kommer til å bruke mer tid på kjøkkenet, det er mye mer gøy å lage mat når verktøyet er i orden... ;-)

 

Kjøttkverna til Major'en er bra og det medfølger et enkelt pølsemaker-kit. Skal du kverne veldig mye (f.eks. over hundre kilo i året) bør du også vurdere en dedikert kjøttkvern.

Link to comment
Share on other sites

Moderen sin Elektrolux Assistent har mindre med tillegsutstyr men den har kjøtkvern. Var missfornøgd med den i fleire år, måtte fjerne sener og hinner før maling :cry: . Men da ho kjøpte ny kniv og hullplate så går det unda med malinga, fjerner berre dei største senane.

 

 

Finnes like mye, om ikke mer, tilbehør til Electroluc assistent som til Kenwood Major, hjelper fint lite når designet er håløst (feks ikke høyde nok under kverna til en normal kjøkkenbolle....).

Link to comment
Share on other sites

Har 1500-watteren til Kenwood (KM20). Bruker den ikke på langt nær så mye som vi burde, men kjøkkenet er på størrelse med en middels utedass og det dreper kokkelysten litt. Brukte den litt i forrige leilighet, og den hadde ingen problemer med deig til fire brød (som ble harde som fjell men det er en annen sak). Kjøper du "full pakke" med kjøttkvern og hele greia så sparer du litt peng kontra å kjøpe tilbehøret senere. Du får også kjøpt til foodprocessor, men den første utgaven koster flesk og suger balle. Det har kommet en ny en som ser bedre ut. Og sørg for å ikke få blender i plast, det må være glass eller metall.

 

Maskinen er så langt jeg vet den kraftigste modellen til en produsent som har et av de beste ryktene på markedet. Tviler på at det blir så fryktelig bom :wink:

Link to comment
Share on other sites

Vi har også en kenwood (usikker på størrelse) og den funker bra til å kverning av kjøtt, baking etc. Har også pølsehorn på denne og bruker det litt, men har prøv en manuell pølsestapper av typen som frontier linket til, den har gitt meg et nytt syn på pølsemaking, utrolig mye bedre enn kenwooden. Også bråker kenwooden noe jævlig.

 

Ville også tatt en titt på KitchenAid, ser den går igjen på amerikanske matprogrammer.

Link to comment
Share on other sites

Vi har en Kenwood 1200W og har ingenting å utsette på den, går iallefall i ring rundt den nå pensjonerte Bosch greia. Det var stor variasjon i priser og medfølgende tilbehør da vi kjøpt vår for et år siden, så en titt på prisjakt.no eller tilsv. kan være lurt.

Link to comment
Share on other sites

Effekt KitchenAid: 300w

 

Tipper de bare er mye flinkere til å skaffe seg produktplassering enn Kenwood...

 

Løkka-hipsterne kjøper dem vel mest pga utseendet... ;-) Såvidt jeg har forstått har Kitchen Aid motoren plassert i toppen slik at de har mindre tap i kraftoverføringen. Jeg styrte unna fordi det var lite ekstrautstyr som blender, food processor osv å få kjøpt.

Link to comment
Share on other sites

Kenwood makan til dritt. Har ei sånn maskin hjemme, var vel kansje jeg som kjøpte den til kjærringa for en del år siden :shock: . Maskinen har vært tilnærmet uforandret det siste århundret og bråker like mye i dag som for 50 år siden. Man må jo bruke dobbel hørselvern når man slår på dette rakkelverket. Har det vært opp til meg hadde jeg søkkt ut dritten på 200 meters dyp.

Link to comment
Share on other sites

skjørtejeger: Med så mye negativitet så har du kanskje et godt alternativ å foreslå? Eller er jo posten din bare oppgulp.... :wink: Greit å si en ting er dårlig, men da er det vanlig å komme med et bedre forslag.

 

Litt lyd kan jeg leve med, så lenge effekten er bra og maskinen gjør jobben godt - det er de elementene som teller for meg.

Link to comment
Share on other sites

Ikke støtt, for all del, men om man er veldig misfornøyd med noe er det ikke helt uvanlig å ha et bedre alternativ å komme med. :wink: Jeg leter etter den beste maskinen til mitt bruk, og da er alle innspill like mye verdt men uten et alternativ så virker posten din litt naken.

Er det bare lyden som gjør den ubrukelig, eller hva er det? Og siden den er så dårlig, hva skal jeg da gå for?

 

Ser jo også at et flertall av de som har svart sier at Kenwood er tingen å gå for - da blir jeg ekstra interessert i hvorfor du syntes den er dårlig.

Link to comment
Share on other sites

Er tildels einig i Skjørtejegers oppfatning av støyen, men det er ein ting ein må leve med. Har aldri høyrd ei kjøkkenmaskin ein kan snakke i mobilen attmed, og støyen er klart meir enn høg nok i min.

Men å kalle det for ei møkkamaskin, når den faktisk hjelper deg med jobben du skal gjere og den gjer dette på ein tilfredsstillende måte, så må ein stikke fingeren litt i jorda. Til prisen får du relativt mykje for pengane, min kosta med kvernet, pølseutstyr og 2 mikseboller Kr : 2.990.- og til den prisen kan du ikkje få særlig betre alternativ til småskala husholdnings produksjon.

Men for all del, den bråker meir enn nok på godt turtall.. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Så at Kenwood hadde kommet med en ny versjon av den største maskinen..Nyheten er 1100w induksjonsvarme i bollen, med temperaturinnstilling fra 20-140 grader. Ser for meg at det er genialt når man lager supper og sauser, feks kunne stille inn 75 grader og ha sakte omrøring når man lager Bernaise, eller stille den på 60 grader og slenge oppi et par vakumpakkete biffer. Da uten røring :mrgreen:

 

Ulempen er prisen :wink:

 

http://www.netonnet.no/art/hjem-og-fritid/kjokkenmaskin/kenwood-km070/152809.3409/

Link to comment
Share on other sites

Vi har hatt vår Kenwood i ca 15 år og den går som ei kule ... har heller aldri hørt om noen som har "brukt" opp sin eller hatt noe tull ... driftsikkerhet som en Toyota.

 

Kanskje ironisk men jeg har aldri hørt en stille kjøkkenmaskin ;-)

 

Etter å ha lest goatboy sitt innlegg vurderer jeg likevel å investere i en ny med kulere finesser, hjemmelaget bernaise tar på piskearmen ...

Link to comment
Share on other sites

Kenwood er tingen, men ja, den bråker slik at du nok helst bør bruke hørselvern. Min er 10 år. Vet at noen av de senere års modeller bråker mindre. Kan piske eggedosis stiv som .... av 12 middels store egg. Elting av deig er litt av det svakere punktet - en må hjelpe litt til for å få inn alt melet.

 

Har malt kjøttdeig av et tosifret antall hjort på den. Til sånt arbeid blir denne for treig synes jeg - og varm. Sliter nok mye på maskinen.

 

ANBEFALES Kjøp største og kraftogste type.

Link to comment
Share on other sites

Da er valget tatt, og det blir en Kenwood.

 

Så over til hvor den skal kjøpes. Finner desidert best pris på nettbutikker....men hvordan er det i forhold til å få den reparert om uhellet er ute?

Det er jo en tung maskin, så vil helst slipper sende den i hytt og pine om noe skulle skje. Men antar at f.eks Elkjøp (elkjip?) ikke er interessert i å ta reparasjon om maskinen er kjøpt hos en nettbutikk.

 

Så vil jeg da spare eventuelt bryderi på å kjøpe maskinen litt dyrere i en fysisk butikk?

 

Noen som har erfaring med den problemstillingen som kan komme med litt tips?

Link to comment
Share on other sites

Maskinen er ganske tung, kjøper du megapack med medfølgende kjøttkvern er det enda tyngre. Det er ikke sikkert du sparer på å handle på nett når du tar med frakten.

 

For øvrig skal det vel litt til at en maskin med et så godt rykte som Kenwood ryker de første fem årene, men du kan jo spørre aktuelle nettbutikker om de vil være villige til å dekke frakt ved evt. garantisak.

 

Edit: 2000 forskjell fra elkjøp til netonnet på KM023MP, så det blir trolig billigst på nett ja...

Link to comment
Share on other sites

Det er og egne firmaer som spesialiserer seg på å reparere og drive service Kenwood kjøkkenmaskiner:

fks. http://servicecompaniet.no/ eller http://www.jmhansen.no/verksted/jm-hans ... ceavdeling

De har fortsatt deler til mutterns 25 år gamle maskin!

 

Finner du et verksted i nærheten er det ikke sikkert du må returnere en eventulet defekt maskin i posten ved reklamasjon. Jeg hadde tatt sjansen på netthandel av Kenwood.

Link to comment
Share on other sites

Bare en tanke, de har ofte kampanje på kenwood major titanum på Coop OBS. Dersom du har en i nærheten kan dette være et alternativ til netthandel. Betalte vel 3400 for min (et par år siden) og da var kjøttkvern med pølsehorn og blender inkludert, og det var mye billigere enn jeg fant på både elkjøp, expert og lefdal elektro...

 

Og ja, jeg er veldig fornøyd med maskina!

Link to comment
Share on other sites

Da er valget tatt, og det blir en Kenwood.

 

Så over til hvor den skal kjøpes. Finner desidert best pris på nettbutikker....men hvordan er det i forhold til å få den reparert om uhellet er ute?

Det er jo en tung maskin, så vil helst slipper sende den i hytt og pine om noe skulle skje. Men antar at f.eks Elkjøp (elkjip?) ikke er interessert i å ta reparasjon om maskinen er kjøpt hos en nettbutikk.

 

Så vil jeg da spare eventuelt bryderi på å kjøpe maskinen litt dyrere i en fysisk butikk?

 

Noen som har erfaring med den problemstillingen som kan komme med litt tips?

 

Spiller ingen rolle hvor du kjøper den, garantier og sånt er likt ... og uansett er det ikke f.eks Elkjøp som reparerer hvis det skjer noe, de bruker faste serviceverksteder som har avtale med Kenwood.

 

Sjekk disse lenkene

http://www.kenwoodworld.com/nb-NO/" target="_blank

http://servicecompaniet.no/" target="_blank

Link to comment
Share on other sites

http://www.assistent-original.com/website2/1.0.2.0/3/2/

 

er det jeg kaller eltemaskin. Jeg synes ikke tilbehøret virket mye mer fantastisk enn Kenwood.

Det jeg savner som tilbehør til Kenwood er eplemos-moser. Den er en fantastisk dings: Forvellede epler med kjernehus og skall inn i toppen av kjøttkverna og eplemos ut i andre enden og kjernene og skall sortert ut.

 

Det har jeg kun funnet som tilbehør til Pamas. Pamas var en av de første kjøkkenmaskinene som kom til norge. Den hadde drill chuck som tilbehør....

Link to comment
Share on other sites

Kjøpte en slik Titanium med en diger haug utstyr for leenge siden. Blir brukt nesten hver dag og fungerer suverent. Også bråker den akkurat så mye at jeg slipper å prate med noen på kjøkkenet;) Eneste som skuffet meg stort var at det ikke fulgte med pølseutstyr slik som lovet. Så jeg lånte utstyr fra mutter sin assistent i ett par-tre år...jada, det passer om hverandre. Helt til jeg plutselig fant ut at pølseutstyret var gjemt nedi stapper'n:lol:

Link to comment
Share on other sites

He he. Regnet med litt reaksjoner på den ja.

Har egentlig ikke noe vondt å si om mixmasterene til Kenwood.

Men det kan være verdt å merke seg at Assistent faktisk aldri har vært produsert av Electrolux. De ble markedsført og solgt via distributørnettet til Electrolux. Tidligere måtte man se andre steder enn hos Electrolux for å få se alt ekstrautstyret. Det eneste den mangler er tig-sveis og koordinatbord....

I dag blir vel Assistent solgt under sitt eget merkenavn, uten Electroluxlogo. Du finner ikke snurten av Assistent inne på Electrolux sine hjemmesider idag.

 

Men det skal sies at den som alt svenskt har et par snodige designløsninger......

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Endte opp med en Kenwood - 1500 watter'n. Svigermor fant ut at hun skulle være gavmild, så fikk den i julegave. :D:D Mer utsøkt gave til kjøkkenet kan jeg knapt tenke meg.

Har nå rukket bruke den en hel del, og er svært fornøyd. Sterk nok til de store deigene, og lyden var mye lavere enn forventet etter noen av postene i tråden her. :lol:

 

Nå er det bare å bygge opp lageret med ekstrautstyr - noe er allerede på plass, som kjøttkverna.

 

I dag ble jeg også gjort oppmerksom på en test av kjøkkenmaskiner, og gjett hvem som ble testvinneren?

[pdfview]http://www.kammeret.no/emoticon/1140222.pdf[/pdfview]

 

Hele testen: http://www.forbrukerradet.no/annet/tester-og-kjøpetips/produkter/stor-test-av-kjøkkenmaskiner

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...