Hedmarkingen Posted November 24, 2012 Share Posted November 24, 2012 I følge wikipedia har Jet A-1 følgende fysiske egenskaper: flammepunkt: 42 °C Tenntemperatur: 210 °C Frysepunkt: −47 °C Brenntemperatur i friluft: 260-315 °C Tetthet : .804 kg/L ved +15 grader Spesifikk energiinnhold : 43.15 MJ/kg Energi tetthet:34.7 MJ/L HMS datablad:http://hms.cobuilder.no/output/show_hms_manufacturer1.asp?hmsid=658709983668250816&make_pdf=&multihms= Det jeg reagerer på, er følgende tekst i databladet: Inneholder et eller flere av følgende additiver: antioksydanter, metall deaktivatorer, antistatisk additiv, rustbeskyttere. Spørsmålet er da, kan disse kjemikaliene forurense maten vis en bruker Jet A-1 som drivstoff til parafinlykt (vekebasert) og primus (forsvarets parafinbaserte)? Eller, forbrenner de i flammen ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thor Posted November 24, 2012 Share Posted November 24, 2012 Hvis jeg husker rett er norsk A1 samme suppa som vanlig parafin. Den blir produsert som Dual Grade Kerosene (DGK). Jeg tviler sterkt på at de tilsetningsstoffene, i den mengden de er tilsatt, er noe særlig giftigere enn parafinen er i seg selv. Jetdrivstoff skal tross alt håndteres av mennesker som er underlagt arbeidsmiljølovene i diverse land. Etter å ha skummet gjennom et par datablader fant i alle fall ikke jeg noen referanser til tilsetningsstoffer med høy toksisitet. Eksempel: MSDS fra Shell http://www-static.shell.com/static/aus/downloads/fuels/msds/msds_jeta1.pdf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
warthog Posted November 24, 2012 Share Posted November 24, 2012 Har brukt Jet A-1 til primus i lang tid. Dette var i 2001-2003. Feltarbeid på Svalbard. ca 2mnd i felt totalt. Lever ennå. STIG:) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
E.J Posted November 24, 2012 Share Posted November 24, 2012 Bare å fyre på. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
TRX 850 Posted November 24, 2012 Share Posted November 24, 2012 jet A1 og forsvarets F34 er omtrent samme suppa . Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stykkjunkeren Posted November 25, 2012 Share Posted November 25, 2012 Tvilsomt at innsprøytingspumpene i forsvarets dieselmotorer hadde gått særlig lenge uten smøremiddel, noe man finner i F34, men ikke i Jet-A-1. Jet-A-1 er så nært lampeolje man kommer i store forpakninger på 180 liter, ganske fin og nesten sotfri flamme. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
TRX 850 Posted November 25, 2012 Share Posted November 25, 2012 Omtrent.. Er noen andre aditiver uten at jeg er kjemiker. Jet a1 har nato kode f35 . F 34 er også brukt som jet fuel i Nato. Poenget er at det burde være greit i primus med tanke på likhetene. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frank_oyvind Posted November 25, 2012 Share Posted November 25, 2012 F34 suger som primus drivstoff!!! Snyte seg etter en natt i sjuduker og fyring hele natta - det er nok mange som har erfart det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ole Brum Posted November 25, 2012 Share Posted November 25, 2012 Jet A1 er en bedre kvalitet av vanlig parafin. Den er filtrert bedre enn handelsparafin for å unngå rusk og rask som kan stoppe til dyser. Det er kjiipt hvis flymotoren stopper på grunn av "rusk i forgasseren"! Jada jeg vet at flymotorer som går på Jet A1 IKKE har forgasser! Det var "a matter of speaking", for at "almuen" skulle ta poenget. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
peik Posted November 25, 2012 Share Posted November 25, 2012 Jet A1 er kjempestsoff til primus. Selv brenner jeg dette i husets gamle jøtul gjennom vinteren. Ispeksjonsglasset er sotfritt og feieren er imponert. Minimalt med sot og lukt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rango Posted November 25, 2012 Share Posted November 25, 2012 Hvor får an tak i Jet A1? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
t-erwibe Posted November 25, 2012 Share Posted November 25, 2012 rango , hvis du kjenner noen som står for fyllingen av flyene på en flyplass, så er nok sjansen stor for at du får bommet deg noen liter, jeg har selv en dunk stående, fått tak i på denne måten men du kan jo alltids bruke tennveske på primusen også, går fint det, men noen av dem kan " koagulere" litt ved temperaturer ned mot 15- 20 minus Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
E.J Posted November 25, 2012 Share Posted November 25, 2012 Får man ikke tak i Jet A-1 så koster 2,5 liter lampeparafin (Statoil) 115 kr på Felleskjøpet. Man får fyra primus en stund med 2,5 liter 32 kr/litern på Biltema Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
t-erwibe Posted November 25, 2012 Share Posted November 25, 2012 ihvertfall ikke bruk lampeolje, da kokser visst rørene igjen etterhvert Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frank_oyvind Posted November 25, 2012 Share Posted November 25, 2012 Jeg har brukt biltemas lampeolje i min optimus 111 i mange år. 20-30 liter kanskje. Ikke byttet så mye som en blypakning. Soter lite. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vargen Posted November 26, 2012 Share Posted November 26, 2012 Det er forskjell på lampeolje og lampeolje, her må man prøve seg fram. Prøvde noe såkalt luktsvak lampeolje en gang, det fungerte bra i ei oljelampe men var totalt ubrukelig i primus. Bare soting og gul flamme, uansett hvor mye jeg forvarmet. "Luktsvak" betydde visst her at stoffet hadde høyere kokepunkt enn normal parafin, og få eller ingen bestanddeler som kunne fordampe og gi "parafinlukt" ved romtemperatur. Samme primusen funker utmerket med billig fritidsparafin. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hugin Posted November 26, 2012 Share Posted November 26, 2012 Dette har vært diskutert i en del tidligere tråder, men siden det stadig dukker opp spørsmål: Jet A1/JP8 er parafin, men underlagt strengere kvalitetskontroll for bruk i fly, spesielt med tanke på vanninnhold. Produktet finnes også på samme produktdatablad som F34/F34D/F35 fra f.eks. Shell og Statoil. Det vil ikke gi noen forskjell å fyre med jetfuel i forhold til fyringsparafin i en primus. Lampeolje er en variant av parafin, veldig ren, brenner uten sot, men består av rettkjedete hydrokarboner og ingen aromater, noe som gir lavere damptrykk og dermed gjør den vanskeligere å få fyr på. Fyrer du med parafin i en ovn som er beregnet for lampeolje, vil det ikke medføre andre endringer (i utgangspunktet) enn at det vil sote mer og du må rense veke/pute/potte oftere. Både lampeolje og parafin vil parafinere (vokse seg) i streng kulde. De fleste primuser som er konstruert for å brenne parafin i en eller annen form, har dyseåpning som er tilpasset dette. Bruk gjerne Jetfuel eller tennvæske, men du betaler altså kanskje en mye høyere pris uten å få bedre egenskaper. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
furuoglyng Posted December 6, 2012 Share Posted December 6, 2012 Jet A1 er jetmotor parafin med frysemidler som skal hindre at den blir til voks som den gamle Jet A ved -40C og holder seg flytende til -48C. Disse frysestoffene virker svært korroderende på flyets lav og høytrykks drivstoffpumper og metaldelene gjennom hele drivstofftilførselen til burneren i brennkammeret, slik at Jet A1 også inneholder antikorroderende middler. Dette er noe jeg ikke vil puste inn, og skjønner ikke helt hvordan man uten ATPL/A får tak i dette, men bruk heller vanlig lampeolje på bensinstasjon. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
rp15oryx Posted December 6, 2012 Share Posted December 6, 2012 Ein må enten vera i bransjen eller kjenna nokon. Men det finst pumper med sjølvbetjening, td. Husum i Tyskland og Sywell i England, og på slike plassar er det ingen som reagerer på at du fyller ei kanna i staden for vingene. Men du må komma deg airside, og det er enklast viss du fyk sjølv eller sit på med nokon. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ole Brum Posted December 8, 2012 Share Posted December 8, 2012 På "daglig inspeksjon" vil mekaniker tappe av en god del fuel for å forsikre seg om at det ikke er vann ( kondens ) i fuelsystemet. Har man de "riktige" bekjente kan man på denne måten få tak i ganske mye JET A1. For å gå langt nok tilbake i tid til at ingen kan straffes for eksempelet kan nevnes at Busy Bees Fokker F27 maskiner ble tappet for mellom 20 og 50 liter jetfuel hver dag i forbindelse med DI ( daglig inspeksjon ). Det er tilstrekkelig til å holde en primus gående ganske mange timer! Enkelte som hadde oljefyringsanlegg brukte ikke mange kroner til fylling av anlegget! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
predasjon Posted December 8, 2012 Share Posted December 8, 2012 Og alle fat av jetA1 som er åpnet blir kassert, om det er bare tappet 1 liter av den spiller ingen rolle så lenge forseglingen er brudd blir den ikke brukt til fly, helikopter. Sove kan vi gjøre når de senker oss ned. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Geir S Posted December 8, 2012 Share Posted December 8, 2012 Før så pleide vi og handle parafin fra pumpa på bensinstasjonen og fyrte opp primusen med det. Det var det vi hadde og det var vel meningen at det var det vi skulle bruke. Men det eneste man nå prater om er lampeolje og fritidsparafin mm. Er det noen forskjell. Hva med og få tak i denne parafinen og eventuelt kjøre denne igjennom noe kullfilter for å få ut partikler for så å bruke denne? Geir S Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
furuoglyng Posted December 8, 2012 Share Posted December 8, 2012 Det må være en grunn til at Jet A1 ikke skal brukes i telt eller hytte. På store flyplasser er det restriksjoner for bruk av såkalt apu (liten jetmotor) bak i hekken på rutefly pga smog i kabinen gjennom kompressoren i jetmotoren. Dermen kobles en hjelpe tilluftsslange under flyet til "pack" pneumatiske luftssystemet for sirkulasjon inni flyet. APUen skal forsørge luft, strøm og hydraulisk kraft, men skal være slått av. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
predasjon Posted December 8, 2012 Share Posted December 8, 2012 Litt større kvantum av farlige gasser ut av en jet motor enn en liten primus. Mener å ha hørt at jetA1 er den reneste av parafin sortene. Sove kan vi gjøre når de senker oss ned. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ivara Posted December 9, 2012 Share Posted December 9, 2012 Lurer på hva vi fikk utlevert i forsvaret til primusbruk , det var iallefall ikke "fritidsparafin" til 30,- for litern. Her på flyplassen selges iallefall "spillfuel" , men husker ikke hva de tar pr liter. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
One Shot Posted December 9, 2012 Share Posted December 9, 2012 Alle installasjoner i nordsjøen som har helifuel ombord, må ta prøver 1-2 ganger dagen, ikke store memngdene de tar, men de kan ikke tømme dette tilbake på tankene. derfor går dette i egne fat som sendes inn som avfall. Kjenner du de rette folkene kan du få tak i denne "spill fuel'en" for en meget billig penge. start ditt eget firma, og du kan sikre deg denne fuel'en samt en del penger i tillegg (for å destruere den) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rango Posted December 9, 2012 Share Posted December 9, 2012 Kjener ingen som driver med flyfuel eller lignende så det blir nok Biltema på meg. Vet noen hva forskjellen på Biltemas Lampeolje og Lampeparafin er? http://biltema.no/no/Fritid/Hage/Lys-og-dekorasjon/Lampeparafin-361542/ http://biltema.no/no/Fritid/Hage/Lys-og-dekorasjon/Lampeolje-361541/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
svehella Posted December 9, 2012 Share Posted December 9, 2012 Jeg kan ikke tenke meg at noen plattformer i Nordsjøen eller andre plasser vil sende jetfuel i land for destruksjon. Den blir vel tømt ned på dreneringstanker og pumpet inn i produksjonen kan jeg tenke meg. Imidlertid er flyplasser et meget godt tips. Ellers er mengden fritidsparafin en bruker så liten at jeg ikke gidder å styre med slikt. Gass om sommeren og parafin/miljøbensin om vinteren. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ivara Posted December 10, 2012 Share Posted December 10, 2012 som andre har nevnt over , min erfaring er at desto mer renset produkt, desto lavere frysepunkt. Har vært borti "Frostfri" Lampeolje som var stivfrosset allerede ved rundt -20! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
E.J Posted December 10, 2012 Share Posted December 10, 2012 Mengder av typer i "parafinjungelen"! Jeg fyrer med miljøbensin når gradestokken kryper under 0. Men nå fyrer ikke jeg i lavt telt lenger så da er jeg trygg på bensin Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
predasjon Posted December 10, 2012 Share Posted December 10, 2012 Bensin er alltid sikrest når det blir under 25 blå, Sove kan vi gjøre når de senker oss ned. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rango Posted December 14, 2012 Share Posted December 14, 2012 som andre har nevnt over , min erfaring er at desto mer renset produkt, desto lavere frysepunkt. Har vært borti "Frostfri" Lampeolje som var stivfrosset allerede ved rundt -20! Allerede ved -20 grader.... Hørt om vedovn, sofa, tv og øl? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ivara Posted February 6, 2013 Share Posted February 6, 2013 dette var på en hytte, kjemisk fritt for tv, men med vedovn, sofa og medbrakt øl. Er jo greit å få lys i parafinlampene uten å måtte tine de i mange timer først Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.