Jump to content

Jet A-1 som brennstoff til primus og parafinlampe.


Hedmarkingen

Recommended Posts

I følge wikipedia har Jet A-1 følgende fysiske egenskaper:

flammepunkt: 42 °C

Tenntemperatur: 210 °C

Frysepunkt: −47 °C

Brenntemperatur i friluft: 260-315 °C

Tetthet : .804 kg/L ved +15 grader

Spesifikk energiinnhold : 43.15 MJ/kg

Energi tetthet:34.7 MJ/L

 

HMS datablad:http://hms.cobuilder.no/output/show_hms_manufacturer1.asp?hmsid=658709983668250816&make_pdf=&multihms=

 

Det jeg reagerer på, er følgende tekst i databladet:

Inneholder et eller flere av følgende additiver: antioksydanter, metall deaktivatorer, antistatisk additiv, rustbeskyttere. Spørsmålet er da, kan disse kjemikaliene forurense maten vis en bruker Jet A-1 som drivstoff til parafinlykt (vekebasert) og primus (forsvarets parafinbaserte)?

Eller, forbrenner de i flammen ?

Link to comment
Share on other sites

Hvis jeg husker rett er norsk A1 samme suppa som vanlig parafin. Den blir produsert som Dual Grade Kerosene (DGK).

 

Jeg tviler sterkt på at de tilsetningsstoffene, i den mengden de er tilsatt, er noe særlig giftigere enn parafinen er i seg selv. Jetdrivstoff skal tross alt håndteres av mennesker som er underlagt arbeidsmiljølovene i diverse land. Etter å ha skummet gjennom et par datablader fant i alle fall ikke jeg noen referanser til tilsetningsstoffer med høy toksisitet.

 

Eksempel: MSDS fra Shell

http://www-static.shell.com/static/aus/downloads/fuels/msds/msds_jeta1.pdf

Link to comment
Share on other sites

Jet A1 er en bedre kvalitet av vanlig parafin. Den er filtrert bedre enn handelsparafin for å unngå rusk og rask som kan stoppe til dyser. Det er kjiipt hvis flymotoren stopper på grunn av "rusk i forgasseren"!

 

Jada jeg vet at flymotorer som går på Jet A1 IKKE har forgasser! Det var "a matter of speaking", for at "almuen" skulle ta poenget. :lol:

Link to comment
Share on other sites

rango , hvis du kjenner noen som står for fyllingen av flyene på en flyplass, så er nok sjansen stor for at du får bommet deg noen liter, jeg har selv en dunk stående, fått tak i på denne måten :wink: men du kan jo alltids bruke tennveske på primusen også, går fint det, men noen av dem kan " koagulere" litt ved temperaturer ned mot 15- 20 minus

Link to comment
Share on other sites

Det er forskjell på lampeolje og lampeolje, her må man prøve seg fram. Prøvde noe såkalt luktsvak lampeolje en gang, det fungerte bra i ei oljelampe men var totalt ubrukelig i primus. Bare soting og gul flamme, uansett hvor mye jeg forvarmet. "Luktsvak" betydde visst her at stoffet hadde høyere kokepunkt enn normal parafin, og få eller ingen bestanddeler som kunne fordampe og gi "parafinlukt" ved romtemperatur. Samme primusen funker utmerket med billig fritidsparafin.

Link to comment
Share on other sites

Dette har vært diskutert i en del tidligere tråder, men siden det stadig dukker opp spørsmål:

 

Jet A1/JP8 er parafin, men underlagt strengere kvalitetskontroll for bruk i fly, spesielt med tanke på vanninnhold. Produktet finnes også på samme produktdatablad som F34/F34D/F35 fra f.eks. Shell og Statoil. Det vil ikke gi noen forskjell å fyre med jetfuel i forhold til fyringsparafin i en primus. Lampeolje er en variant av parafin, veldig ren, brenner uten sot, men består av rettkjedete hydrokarboner og ingen aromater, noe som gir lavere damptrykk og dermed gjør den vanskeligere å få fyr på. Fyrer du med parafin i en ovn som er beregnet for lampeolje, vil det ikke medføre andre endringer (i utgangspunktet) enn at det vil sote mer og du må rense veke/pute/potte oftere. Både lampeolje og parafin vil parafinere (vokse seg) i streng kulde.

 

De fleste primuser som er konstruert for å brenne parafin i en eller annen form, har dyseåpning som er tilpasset dette. Bruk gjerne Jetfuel eller tennvæske, men du betaler altså kanskje en mye høyere pris uten å få bedre egenskaper.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jet A1 er jetmotor parafin med frysemidler som skal hindre at den blir til voks som den gamle Jet A ved -40C og holder seg flytende til -48C. Disse frysestoffene virker svært korroderende på flyets lav og høytrykks drivstoffpumper og metaldelene gjennom hele drivstofftilførselen til burneren i brennkammeret, slik at Jet A1 også inneholder antikorroderende middler.

 

Dette er noe jeg ikke vil puste inn, og skjønner ikke helt hvordan man uten ATPL/A får tak i dette, men bruk heller vanlig lampeolje på bensinstasjon.

Link to comment
Share on other sites

Ein må enten vera i bransjen eller kjenna nokon. Men det finst pumper med sjølvbetjening, td. Husum i Tyskland og Sywell i England, og på slike plassar er det ingen som reagerer på at du fyller ei kanna i staden for vingene. Men du må komma deg airside, og det er enklast viss du fyk sjølv eller sit på med nokon.

Link to comment
Share on other sites

På "daglig inspeksjon" vil mekaniker tappe av en god del fuel for å forsikre seg om at det ikke er vann ( kondens ) i fuelsystemet. Har man de "riktige" bekjente kan man på denne måten få tak i ganske mye JET A1. For å gå langt nok tilbake i tid til at ingen kan straffes for eksempelet kan nevnes at Busy Bees Fokker F27 maskiner ble tappet for mellom 20 og 50 liter jetfuel hver dag i forbindelse med DI ( daglig inspeksjon ). Det er tilstrekkelig til å holde en primus gående ganske mange timer! :lol: Enkelte som hadde oljefyringsanlegg brukte ikke mange kroner til fylling av anlegget! :roll:

Link to comment
Share on other sites

Før så pleide vi og handle parafin fra pumpa på bensinstasjonen og fyrte opp primusen med det. Det var det vi hadde og det var vel meningen at det var det vi skulle bruke.

Men det eneste man nå prater om er lampeolje og fritidsparafin mm. Er det noen forskjell.

Hva med og få tak i denne parafinen og eventuelt kjøre denne igjennom noe kullfilter for å få ut partikler for så å bruke denne?

 

Geir S

Link to comment
Share on other sites

Det må være en grunn til at Jet A1 ikke skal brukes i telt eller hytte.

 

På store flyplasser er det restriksjoner for bruk av såkalt apu (liten jetmotor) bak i hekken på rutefly pga smog i kabinen gjennom kompressoren i jetmotoren. Dermen kobles en hjelpe tilluftsslange under flyet til "pack" pneumatiske luftssystemet for sirkulasjon inni flyet. APUen skal forsørge luft, strøm og hydraulisk kraft, men skal være slått av.

Link to comment
Share on other sites

Alle installasjoner i nordsjøen som har helifuel ombord, må ta prøver 1-2 ganger dagen, ikke store memngdene de tar, men de kan ikke tømme dette tilbake på tankene. derfor går dette i egne fat som sendes inn som avfall. Kjenner du de rette folkene kan du få tak i denne "spill fuel'en" for en meget billig penge. start ditt eget firma, og du kan sikre deg denne fuel'en samt en del penger i tillegg (for å destruere den)

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan ikke tenke meg at noen plattformer i Nordsjøen eller andre plasser vil sende jetfuel i land for destruksjon. Den blir vel tømt ned på dreneringstanker og pumpet inn i produksjonen kan jeg tenke meg. Imidlertid er flyplasser et meget godt tips. Ellers er mengden fritidsparafin en bruker så liten at jeg ikke gidder å styre med slikt. Gass om sommeren og parafin/miljøbensin om vinteren.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...