Jump to content

beste 1911 45


hunter1985

Recommended Posts

S&W 1911 er heller ikke dumt. De har ekstern ekstraktor som virker. FN gjorde denne endringen på Browning HiPower for 60 år siden. På de dyreste Les Bear følger det vel med ekstra tilpasset ekstraktor.. Om ikke annet er det gøy å diskutere dette :-) Tipper det er Liebenberg som hsr designet ekstraktoren til S&W.

 

Hvis penger ikke er et issue anbefaler jeg å ta en titt på Pistol Dynamics

Link to comment
Share on other sites

hei, skal bytte ut den gammle 1911 45 jeg har, noen som kan anbefale et merke? er på utkikk etter en som tåler mye juling.

 

Da ser du etter en som er Mil-spec :winke1:

Nå er jeg usikker på hvem som laget/lager de (tror det var Springfield armory) men USMC er litt på tanken med å gå tilbake til .45ACP som sidevåpen og nevnte produsent lager en 1911 som tåler mye juling.

 

Er den god nok for USMC, er den god nok for deg, hva angår juling som våpenet skal tåle :lol:

Link to comment
Share on other sites

Thor: Du sier Para, er ikke disse støpt? Andre merker i samme priskategori er vel maskinert?

 

Man kan spørre seg hvor mange rammer som er maskinert stål av dagens pistoler. Para støper sleider også, men jeg har ikke noe inntrykk av at de er noe mindre holdbare enn smidde pistoler. Man finner mange av dem blant IPSC skyttere blant annet.

Link to comment
Share on other sites

hei, skal bytte ut den gammle 1911 45 jeg har, noen som kan anbefale et merke? er på utkikk etter en som tåler mye juling.

 

Da ser du etter en som er Mil-spec :winke1:

Nå er jeg usikker på hvem som laget/lager de (tror det var Springfield armory) men USMC er litt på tanken med å gå tilbake til .45ACP som sidevåpen og nevnte produsent lager en 1911 som tåler mye juling.

 

Er den god nok for USMC, er den god nok for deg, hva angår juling som våpenet skal tåle :lol:

 

Er fanktisk mange deler av USMC som bruker 1911 idag og ja de planlegger å få hele hurven over på 1911 :D noe som gjør en 1911 elsker glad:P

FBI sin Professional versjon er jo noe å se på, skal tåle mye og få bra omtale ( ellers hadde vel ikke SWAT og HRT brukt den heller.)

Men en 1911 Professional/TRP eller Range Officer er helt klart noe en drømmer om!

Link to comment
Share on other sites

Aha, da er de steget videre siden sist jeg hørte det :mrgreen:

 

Argumentet var at de få gangene de hadde behov for å ta i bruk sidevåpenet så var det unødvendig med 15 skudd. Så 8+1 var mer enn nok (og 45acp er jo vesentlig kraftigere enn 9mm). Og de gangene man behøvde mer enn 8+1, skiftet man heller magasin på på AR'en :lol:

Link to comment
Share on other sites

Men du treffer jo uansett om du hadde holdt i en pinne! Tror nok STI`en kommer til å volde litt problemer. For oss andre.

 

Jo takk for tilliten, men eg har ikkje same trua.. me får sjå til neste år ( om eg får lov å delta )

 

Edit: Men når det gjelder trådstartes spørsmål så vil eg seie at dette er vel så mykje godfølelse som kvalitet på våpenet.

Pris er jo sjølvsagt og eit faktum. Du får eit par gode STI for prisen av ein Nighthawk.

Eg har sjølv ein litt eldre STI Lawman i 45 og ein Targetmaster i 9mm. Veldig fornøygd med begge.

 

Men eg velger enda 45 framfor 9mm i feltløypa. :)

 

Lykke til med valget og sett deg eit budsjett. Da er mykje gjort.

Link to comment
Share on other sites

Hvor finner dere "faktaene" på at USMC angivelig skal bygge seg ned igjen med 1911?

 

Usmc bruker M1911 i små antall som tjeneste pistol. men brukes bare av Marine Corps Special Operations Battalion. og Marine Expeditionary unit.

grunnen til at disse enhetene fortsatt bruker 1911, riktig nok med match løp, bedre grep, match hammer, match magasin og andre forbedringer er at den tåler mye juling og har nok av knock-down power.

jeg har fått se og holde pistolen men desverre aldri avfyrt :|

Link to comment
Share on other sites

Personlig ville jeg vel styrt unna 1911 med colt merking laget etter 1980...

 

Det finnes et lass med små spesialenheter som vil ha 1911 i 45 acp "over there" Uten at det sier noe annet en at amekikanerene er glad i myten om 45 acp. (SAS bruker (har brukt) jo gjerne en annen browning konstruksjon, og da i 9mm...uten at de dauer som fluer av det. Pistol er et spesialverktøy eller "side" våpen)

 

Når det er sagt, mener jeg vel selv at 1911 i stor grad er den den nærmest ultimate pistolen slik den har utviklet seg. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Det er faktisk snakk om at flere USMC skal over på 1911. For få år siden ble alle spesialstyrker slått sammen, USMC sine beholdt 1911. Men nå skal hver våpengren få sine egne spesialstyrker. USMC skal inkludere recon styrker i spesialstyrker, tror det var ca 2500 mann totalt som skal ha våpen + reserve våpen og deler. Kravet til de nye våpnene var bla 50.000 skudd før overhaling brekasje. Detaljer var i årsbladet for 1911.

Link to comment
Share on other sites

Personlig ville jeg vel styrt unna 1911 med colt merking laget etter 1980...

 

Hvorfor?

 

Når du videre mener dette?

 

....Når det er sagt, mener jeg vel selv at 1911 i stor grad er den den nærmest ultimate pistolen slik den har utviklet seg. :mrgreen:

 

Jeg har to Colt 1911 fabrikert på -80 og -90 tallet og kvaliteten på begge er helt upåklagelig.

 

De som er interessert i 1911 (og spesielt Colt), gå inn på 1911forums og ta en kikk. Og spesielt de som hevder at de kan noe om våpen/materialteknologi - sjekk sticky notes om samme tema - de som virkelig har peiling peker på smidde komponenter som helt overlegen støpegods. Det sier seg selv - støping er for å få kostnadene ned. Ruger og andre kommer muligens unna fordi de overdimensjonerer delene for nettopp å motstå samme påkjenning som et smidd, mindre våpen tåler.

 

Hva er forøvrig støpt i forhold til maskinert? Både støpte og smidde våpen må bearbeides altså maskineres i etterkant.

Link to comment
Share on other sites

her ble det mye info :) mange sikkert kjempe bra forslag, når jeg skriver juling så mener jeg at våpne må tåle litt røff behandling, at det takler vann, sand osv. har en G17 som jeg er fornøyd men, har en springfield 1911 men det er en compack, men ønsker meg en full size, kan jo være en ide og kopiere USMC kansje?

Link to comment
Share on other sites

Tja, colt har produsert mye ræl i moderne tid.

Slarkete pistoler, dårlige 38 super og 9mm piper, og utvendig arbeide som ser ut som det har vært gjort av fulle apekatter med polerskive etc.

At materialene er gode hjelper liksom ikke så mye nå de har feilskjær i utfresningen av låsehakkene i sleiden, og alt av utvendig(dog kosmetisk) maskinering er gjort skeivt.

 

Se forbi colt-myten og den pene blåneringen, og innse at colt er et merkenavn, ikke et konkurransevåpen.

 

Av de DA-colt-revolverne jeg har håndtert har over havparten hat timing-feil på DA. Hvis ikke det sier noe om Colt, så veit jeg ikke hva jeg skal si.

Link to comment
Share on other sites

Personlig ville jeg vel styrt unna 1911 med colt merking laget etter 1980...

 

Hvorfor?

 

Når du videre mener dette?

 

....Når det er sagt, mener jeg vel selv at 1911 i stor grad er den den nærmest ultimate pistolen slik den har utviklet seg. :mrgreen:

 

Jeg har to Colt 1911 fabrikert på -80 og -90 tallet og kvaliteten på begge er helt upåklagelig.

 

De som er interessert i 1911 (og spesielt Colt), gå inn på 1911forums og ta en kikk. Og spesielt de som hevder at de kan noe om våpen/materialteknologi - sjekk sticky notes om samme tema - de som virkelig har peiling peker på smidde komponenter som helt overlegen støpegods. Det sier seg selv - støping er for å få kostnadene ned. Ruger og andre kommer muligens unna fordi de overdimensjonerer delene for nettopp å motstå samme påkjenning som et smidd, mindre våpen tåler.

 

Hva er forøvrig støpt i forhold til maskinert? Både støpte og smidde våpen må bearbeides altså maskineres i etterkant.

 

 

Smidd og billett er to forskjellige ting, mener nå jeg. Frest ut av ett stykke er billett, smidd er det varmet opp og behandlet for å herde. Er iallefall min mening, rett gjerne på den om dere vil.

 

Forskjellen på støpt og billett mtp maskinering er at billett er ett helt stykke stål som freses og maskineres til riktig form, under støping bruker man ofte former laget av noe som ligner på sand og fyller i metall, kjøler ned dette og løser opp sanda og får ut ferdig støpt ramme. Deretter maskinerer man gjengehull, sleide"skinner" osv, og fjerner overflødig metall/støpeskjegg. Finnes sikkert flere måter å støpe på, men dette er en av de mest brukte måtene, iallefall tidligere.

 

Her har man litt av prosessen med et maskinert våpen om man skulle ønske å se. :-)

 

 

Rett meg gjerne om jeg tar feil. :)

Link to comment
Share on other sites

Tja, colt har produsert mye ræl i moderne tid.

Slarkete pistoler, dårlige 38 super og 9mm piper, og utvendig arbeide som ser ut som det har vært gjort av fulle apekatter med polerskive etc.

At materialene er gode hjelper liksom ikke så mye nå de har feilskjær i utfresningen av låsehakkene i sleiden, og alt av utvendig(dog kosmetisk) maskinering er gjort skeivt.

 

Se forbi colt-myten og den pene blåneringen, og innse at colt er et merkenavn, ikke et konkurransevåpen.

 

Av de DA-colt-revolverne jeg har håndtert har over havparten hat timing-feil på DA. Hvis ikke det sier noe om Colt, så veit jeg ikke hva jeg skal si.

 

Evert - hvor stort grunnlag har du for denne statistikken (pistolene)? Hvor mange tror du har blitt tatt inn hit til landet "i moderne tid", og hvor mange av disse har vært .38 super / 9mm. Og hvor mange av disse har du sett? Jeg tror ikke det er mange. Men du har kanskje annenhånds kjennskap til dette.

 

Du fremstår - iallefall ifølge deg selv - som en som har peiling på 1911. Da ville jeg forventet en litt mer ydmyk holdning når dette diskuteres og ikke slike arrogante utsagn.

 

Når jeg kjøpte min Gold Cup hos Soilen hadde han flere våpen inne og jeg så på alle - og jeg hadde problemer med å plukke ut den beste. Den er fremdeles helt original og i ypperlig stand. Håntverket er fremragende - såvisst ikke satt sammen av den fulleste av apekattene.

 

Noen 1911 er bedre enn andre. Jeg har Colt fordi jeg vil ha kvalitet for enhver pris og jeg vet at Colt har smidd de vitale delene. Springfield var også gode før iallefall, til og med de som var fabrikert i Brasil hadde smidde rammer og sleider. Kimber og Les Baer har jeg hørt er smidde men vet ikke. Ruger, Para og en røys med andre er muligens støpt og isåfall overhodet ikke noe for meg.

 

Og revolverne - hvilke typer sikter du til og hva er feil med timingen? Python eller MKIII? Hvis det er en MKIII så OK det kan vel være men hvis det er en Python så er vi sikkert flere som er interessert i mer info om det (sorry litt off topic her men jeg ble carried away).

Link to comment
Share on other sites

Det er da en kjent sak at colt mente at frembringer hånden på DA revolvere var en forbruksdel...

Sorry hipshot, men her er de store tals lov som teller, og sel vom det helt sikekrt finnes bra colter fra 80 og 90 tallet, så er konsensus slik jeghar lest og sett at det var sememre kvalitet da, en tidligere.

Link to comment
Share on other sites

Gjorde ALLE triksene for å få presisjon utav 9x19 originalpipa i colten min. Sveiset opp låselugger og hood, og tilpasset på nytt, ny bushing, tighte ramme/sleide etc, prøvde diverse kuler og ladninger. Det endet med med skroting av originalpipa og en ny barsto-pipe før det ble bra.

 

Kjenner til to tilfeller av gamle colter i 38 super hvor det ble gjort det samme før presisjonen var på plass.

 

En samtale med Noren bekrefter det samme, 9mm-pipene til colt gir sjelden brukbar presisjon.

 

Håkan Spuhr skrev vel det samme i vapentidningen for noen år siden, at colts 9mm-piper med fordel kan byttes.

 

Mistenker at kammerdimensjonene er for romslige, og at riflestigningen er for rask.

 

Samtidig har jeg sett god presisjon fra de fleste 45-coltene jeg har skutt med, sålenge de ikke er for slarkete, og det er de moderne sivile coltene ofte.(ja, jeg eier to selv. og de er/var slarkete. den blånerte er tightet opp, den rustfrie får lov å slarke)

 

Og jeg vil fortsatt påstå at av de colt DA-revolverene jeg har håndtert(har bare eide en, men skutt med en god del, og håndtert mange), er det oftere timingproblemer en f.eks hos smith. Min mk5 var ganske ille, og det ble den eneste coltrevolveren jeg har eid.

 

En god venn har flere DA colter, (1917, commando, 357, og python), og de har alle utviklet timingproblemer etter mye skyting.

 

Fler pytoner jeg har håndtert andre steder har også hatt problemer med at hanen faller før cylinderen låser på DA.

 

Så, herr hofteskudd, hvem er den arrogante, jeg som begrunner påstandene mine på de erfaringene jeg har gjort, eller du som ikke er villig til å innse at andre også kan ha gjort erfaringer, og at de erfaringene er andre enn dine?

 

Siste colten jeg tittet på var en rustfri series-80 goldcup her i helgen. Middels slarkete, og grufull og skeiv utvendig polering. Skyter sikkert helt ok, men ikke påstå at dette er bra satt sammen, for det er det virkelig ikke.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Har hatt 3 Colt 1911 (riktignok i feil kaliber dvs 9mm) Like slarkete og eledige alle sammen, og presisjon som så vidt holder til å treffe en låvevegg om du står inne i låven.

 

Men alle "må" jo ha en 1911 i skapet, så den siste endte hos Baker`n med beskjed om: "gjør det du mener må til for å få en skikkelig pistol ut av denne" Det var en strøken mod 70, og når jeg fikk den tilbake for en måned siden var den bare en nytelse. Perfekt avtrekk, beavertail, glassblåst og blånert, Barsto matchløp, nedfrest Dawson baksikte, og tightet opp, byttet fjerstyring...... Kjempefornøyd :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Noen 1911 er bedre enn andre. Jeg har Colt fordi jeg vil ha kvalitet for enhver pris og jeg vet at Colt har smidd de vitale delene. Springfield var også gode før iallefall, til og med de som var fabrikert i Brasil hadde smidde rammer og sleider. Kimber og Les Baer har jeg hørt er smidde men vet ikke. Ruger, Para og en røys med andre er muligens støpt og isåfall overhodet ikke noe for meg.

 

Jeg får et litt slik gufs av det samme jeg opplever når jeg diskuterer hva som er bra musikk med elevene mine... Jeg har satt meg fast i sent 80 tall tidlig 90 tall.... Men verden har altså gått vidre på den fronten også. (IRon Maisne er et gammlis band, og Metallica er blitt heismusikk...)

 

Det er lov å ikek ville ha "støpte" våpen, men den tviholdningen på at det er semre saker fra 80 tallets reklamekriger holder ikke mål. Ruger har laget 6 skudds 454 casull revolvere på 44 mag rammer, der andre har valgt å gå ned ti 5 skudds... Og selv om de kanskje ikke er de peneste revolveren holder de... til tider påfallende lengre en andre. At smidd er bedre en stoøpt er i dag ikke annet en en gammel myte. SMidde og støpte rammer går om hverandre og det samme gjelder deler.

 

Man har kanskje et behov for å støtte opp sitt "lag" og det er fint - men å si at Colt "gir mest kvalitet for pengene" er som som å hevde at strømsgodset fortsatt er Norges beste fotballlag, etter et serigull på 60 tallet. Skal man ha best kvalitet for pengene er det STI, SVI, Nighthawk, Les Baer osv som er mantraet. Husk at Colt med gjevne mellorom ser ut til å gå konkurs...

Link to comment
Share on other sites

hehe.........skulle ikke forundre meg om colt er dem som har dårligest

kvalitet og presisjon av alle, nettop fordi dem tviholder på en opprinnelig tradisjon.

Dem ville iallefall ha markert seg om dem var fra midtsjiktet og oppover i kvalitet, men

det er vel kanskje mere sannsynleg om dem ligger fra midtsjektet og nedover i kvalitet.

Det er ikke så mye bra å lese om dem akkurat, uten at jeg skal si at jeg har egen erfaring.

Jeg er iallefall rimelig overbevist om at STI holder vel så bra kvalitet på tingene for det

har jeg selv og er rimelig fornøyd med både klaringer og passninger, og jeg har enda ikke

hatt 1-en forkiling på 6 år. Men det var egentlig ikke det jeg skulle si så mye om.

 

Det jeg hadde tenkt å si er at vist man skal ha noe som er knallbra, så må det vere en såkalt

gunsmith versjon. Kjøper man det som et merke våpen, så er vel SVI det som kommer

nærmest vil jeg tro. Alternativet er at man kjøper et vrak og lar bakeren eller noen

andre som kan dette stramme det opp og lage det til noe fornuftigt. Da kan man få det svært så bra.

 

1911 bygges på dem samme tegningene overalt. Forskjellen er vel toleranser, tilpassing

og dem små detaljene som ingen normalt legger merke til og som gir forskjellen mellom

et bra og middelsbra våpen.

Link to comment
Share on other sites

Hassel:

 

Colt er vel som Paul McCartney; ikke best på konserter lenger men det er faktisk greit å høre på vedkommende som "skrev bibelen"..

 

Jeg lider av etterdønninger idag etter å ha sett hele Led Zeppelin "Celebration Day" på BlueRay på høyt volum med en sixpack i natt..

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...