Jump to content

Liten og lett elgrifle


sumog

Recommended Posts

Trenger innspill på ett prosjekt. Vil bygge / kjøpe, ei liten og lett elgrifle.

Hovedpunkter: Så lett som mulig, så kort som mulig. Den kan vere enkeltskuddsrifle. Grei jakt presisjon, vil antakelig bruke rødpunkt sikte for å spare vekt, så en 400 meters rifle blir det ikke. Vil holde meg til kaliber 308 eller 30-06 (helst). Den må ha demper, skal ikke ha mer øresus enn jeg har nå. Dette skal vere ei bruksrifle så utseende har ingen betydning, funksjon og "berbarhet" er allt.

Link to comment
Share on other sites

Du nevner ikke noe makspris, så følgende forslag fra meg: Steyr Scout i .308.

Børsa veier under 3kg, den har innebygd tofot, den er kort, har ekstra magasin i kolben og back-up jernsikter.

Jeg gav rundt 16-18.000,- for mi rifle.

 

Har ei selv og er strålende fornøyd :mrgreen:

 

Jeg har et billig NcStar kikkertsikte på (type bruke på AR15) og treffer 10'ere dagen lang med den.

Link to comment
Share on other sites

Nåja gutter. Dere glemmer visst Baikal?

IJ-18 i 308 til gibortpris, slik at børsekronene kan gå til demper, skikkelig optikk og en liten børsisjobb på det såkalte avtrekket.. Her kan du få de 84 cm minste totallengde med mer enn 40cm løp, og derved ikke tape noe å snakke om i fart fra en .308. Presisjoenn på min i .222 er utmerket og med demper blir rekylen ikke noe å skrive hjem om heller..

status?nei, men det var heller ikke et krav fra trådstarter. Elgvelter i få korte deler uten hengslebolt som krever skrutrekker og forsvinner i moseflaka ved stubben (Encore... Marlin? Nei, bøylemekanisme er ikke kortere enn bolt og gir med TS utgangspunkt ingen fordeler.

Kipplauf gjør det. Naturligvis er Blaser et alternativ, men for en prisforskjell på tja, 15K får man "litt" optikk og børsistjenester.

Link to comment
Share on other sites

Takk for innspill.

Bøylrifle blir vanskelig ang demper og kaliber. Har vurdert Ruger #1. Men det er mulig jeg stiller for store krav til vekt. Kan nevne at jeg bruker en kappa Remington 600 Mohawk 308, den er 96 cm med demper og 3,75 kg. Vurderer å lage ny kolbe i stedet for den tunge Ramline stokken sammenlignet med andre stokker jeg har laga bør jeg kunne spare 250 gram (ikke pene stokker, men lette) og sette på en rødpunkt (trenger bare litt mer trening for å bli komfortabel med den) som sparer minst 200 gram. da er jeg på 3,3 kg.

Link to comment
Share on other sites

Remington mod seven. Har ei 308 med en swarovski z4i 3-12x50 står på med lave ringer og maxim demper. 45 cm pipe og High teck stokk. Fantastisk børse!

 

Anbefales som børse i bratte hjortelier, reinsdyrjakt og som hundebørse. :-) Lysstyrken og rødprikken gjør at skumringsjakt også går fint!

Link to comment
Share on other sites

Eg har ei Remington Seven i 308.

 

Løp kappa på 40 cm., atec ctm4, kkc-stokk og leupold qr-montasjar.

 

Komplett med Leupold Eurpoean 1-4x24 ligg vekta på ca. 3,3 kg.

 

Vurderer eit Docter-sight i framre qr. Då vil vekta ligge på under 3 kg.

 

Men må sei at mtp vekt så imponerer også Kimber.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ei Kimber montana i 260 til reinsjakt, den er under 3 kilo med demper. A-tech ctm4.

Hvis du kjøper deg ei slik i 358 win (fåes også i 308), kapper løpet til 50 cm og monterer en lett demper, har du vel greia tenker jeg. Den vil bli godt under 3 kg skuddklar på skuldra og funksjonssikkerheten vil være fortreffelig i og med at denne har langutdrager lik mauser m-98. Mange sier at presisjonen ikke er all verden på disse, det har ikke jeg hatt problemer med. Forresten ser jeg ikke nødvendigheten av trekløver presisjon på en elg :roll:

Link to comment
Share on other sites

Trenger innspill på ett prosjekt. Vil bygge / kjøpe, ei liten og lett elgrifle.

Hovedpunkter: Så lett som mulig, så kort som mulig. Den kan vere enkeltskuddsrifle. Grei jakt presisjon, vil antakelig bruke rødpunkt sikte for å spare vekt, så en 400 meters rifle blir det ikke. Vil holde meg til kaliber 308 eller 30-06 (helst). Den må ha demper, skal ikke ha mer øresus enn jeg har nå. Dette skal vere ei bruksrifle så utseende har ingen betydning, funksjon og "berbarhet" er allt.

 

Hadde lignende tanker om storviltrifle som deg Sumog, kom frem til at Ruger GSR var tingen. Den er både kompakt og lett, sjøl med en Hausken std. demper. Har nettopp kjøpt et Aimpoint Comp M4 til den og venter på at Posten skal klare å levere en Ching-sling fra USA.

Link to comment
Share on other sites

Trådstarter skriver senere at han har en Rem 600 som er litt justert. Det har jeg og, og det er en kortere og stivere kasse enn en seven, og et MEGET godt utgangspunkt. Tror min veide 1,9 kg på det letteste før montasjer/kikkert/demper, men satte så på en stålklump (les; win M70 trestegs sikring) for sikkehetens skyld så den ble endel tyngre.

 

Hemmeligheten med å lage lette rifler uten at det går for mye ut over balanse og praktisk presisjon er å ta vekt ALLE veier, alle de små grammene blir endel til slutt. Bare det å bytte ut tennstift med et speed lock kit blir 100 gram!+ raskere lukketid eksempelvis. Det kreves mindre gods i løpet på ei 308 enn en 6,5 (enda mindre på 358Win) og der er det gram..., kolbekappe som demper bra på 10 gram finnes i alle tunneler :wink: i motsetning til 100-200 gram, bor og fres er din venn. Fine vinterprosjekt å dille med letting

Link to comment
Share on other sites

Mange gode poeng der HS Precision.

 

Jeg har vist dette bildet før, men det illustrert godt forskjellen på en standard bolt fra en Ruger i 35 Whelen og en Kimber Montana i 308 Win, og hvor mye ting kan slankes.

Dimensjoner på hylsehodet er det samme i begge kaliber :)

 

KimberRuger002.jpg

Link to comment
Share on other sites

http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=14&t=72673&hilit=ruger+gsr

 

Denne får jeg ikke fullrost etter å ha drasset rundt på den i elgjakta nå i høst. Utrolig behagelig med ei så kort rifle på ryggen, henger seg ikke opp i noe som helst. Vekta er ikke imponerende lav, men helt ok! Denne ville jeg sett nærmere på var jeg deg.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...