Jump to content

Production division


freezingduck

Recommended Posts

Har en glock 17 i production som jeg har skutt med det siste halvåret, men føler nå at det er på tide å oppgradere eller hva man skal kalle det.

 

Har sett på 2 forskjellige:

 

CZ 75 SP01 Shadow ''Custom''

http://www.wingevapen.no/index.php?do=product&id=2926

 

SIG P226 X-Five Allround Tactical

http://213.162.225.74/F0216/main.aspx?p ... o=34226054

 

 

Prisforskjellen bryr jeg meg ikke om.

 

Mitt store spørsmål nå er hvilken som er bedre?

Veldig mange skyter CZ, men det trenger jo ikke å bety at den er best.

 

Snakket med Flemming fra Capsicum som sa at sig'en er et bedre valg, selv om det var det han solgte selvsagt.

Bedre avtrekk, høyere men mere stabil rekyl og at det extractor problemene som X-Five hadde tidligere nå er fikset.

 

Liker utsenede på Sig'en mye bedre, men har ikke mulighet til å prøveskyte den i Nord norge.

Link to comment
Share on other sites

Jeg liker CZen, men har ikke prøvd Xfive/six enda. Hvordan den høyere profilen/senterlinjen påvirker rekylen er jeg usikker på, er jo ønskelig å holde rett på sleiden, som 22matchpistoler for å ta opp rekylen best.

 

Må vel bare prøve og bestemme deg da, når du har fått egne meninger.. :-)

Link to comment
Share on other sites

Snakket med Flemming fra Capsicum som sa at sig'en er et bedre valg, selv om det var det han solgte selvsagt.

Bedre avtrekk, høyere men mere stabil rekyl og at det extractor problemene som X-Five hadde tidligere nå er fikset.

 

Da håper jeg dette ikke stemmer:

 

Trigger Pull DA 10.0 lbs

Trigger Pull SA 4.5 lbs

 

Men det er kanskje like enkelt å få ned vekta med annen hammerfjær, som på CZ?

Link to comment
Share on other sites

skyter du med begge to så har helt klart x5 en bedre rekylopptak. vanskelig å forklare, flyter bak uten å bråstoppe.

 

jeg syns cz sitter bedre i hånda. men uten å skutt mengder med begge to så er det vanskelig å si.

Pass på at rekylfjæren pistolen er utstyrt med har mye å si for hvordan rekylen oppleves. Jeg kjøpte lettere fjær til CZ'en fordi det lot til å være bortimot standard på banen, men det viste seg at jeg føler jeg har veldig mye bedre kontroll med standardfjæra, iallefall med fabrikkammo. Med for lett fjær føler jeg nettopp at det blir en bråstopp i bakre posisjon. Men det er vel hovedsakelig en vane- og smakssak.

Link to comment
Share on other sites

Hallo

Har skutt med begge og det kommer ned til hva DU synes er best, når du først skal ha deg en prod pistol ville jeg også ha sjekket ut Tanfoglio Stock 3 modellen også, den skyter jeg med og synes den passer meg best, jeg har ikke like bra avtrekk som det går an å få på en CZ, men synes det er helt greit.

Link to comment
Share on other sites

Har hatt Shadow og skyter nå Sig p226 x five allround, er meget fornøyd.

 

Tyngre og bedre rekylopptak enn på Shadow. Kan skyte virkelig fort med den.

 

Eneste ankepunktet fra min side er ett litt tungt DA i forhold til Shadow men det er en vanesak.

 

Ellers syns jeg den er overlegen Shadow. Angående kjernelinje har vi målt litt i klubben og fant ut at kjernelinjen på allround er 2 mm lavere enn en 2011. Så høyt er det ikke.

 

Men! Allround tactical er høye enn vanlig allround. Det er fordi siktet er frest ned på allround.

 

Tror du får mer for pengene for å kjøpe en vanlig allround. Da du får bedre sikter. Eventuelt så er xfive capsicum utgaven som selges nå ett godt alternativ. Gode faste sikter. Kortere pipe 4.4". Og koster litt mindre.

Link to comment
Share on other sites

Er ikke helt enig

 

P220, P220-1, P224, P225, P228, P229, P239, P250, P250DCc, P2009, SPC2009, SP2020, SP2022, SP2340

 

P226 Tactical Operations, P226 E2, P226, P226ST, P226 Sport II SL ohne Schiene, P226SL, P226SL Black, P226 Xpress, P226 X-Five Allround, P226 X-Five Tactical (not SAO version), P226R DAK, P226DAO, P226R, P226R Two Tone, P226 SAS, P226 Blackwater, P226 Equinox, P226 Stainless, P226 AL-SO, P226 SL-SO, P226 Sport Stock, P226 X-Five SO (SA/DA version only), P226 Navy, P226 SCT, P226 Elite, P226 Blackwater Tactical, P226 Combat, P226 Combat TB, P226 USPSA (Black & Two Tone), P226 Platinum Elite, P226 Enhanced Elite, P226 Elite Dark, P226 Gadsden, P226-SL-SO-BT, P226-MK25

 

SP2009, SP2022 (including Nitron and Diamond Plate versions), SP2340,

 

(Also P220, P229, P239 equivalents of approved P226 models with maximum 5" barrel length)

Link to comment
Share on other sites

Som du skriver, så er kun tre X-five modeller godkjent, P226 X-Five Allround, P226 X-Five Tactical (not SAO version), P226 X-Five SO (SA/DA version only),

Jeg finner ingen X-five Capsicum edition på den listen.

 

SO ser slik:

SIG_P226_X-FIVE_SO_det2.JPG

Og den er godkjent med 5" løp/sleide.

 

Setter man på en 4.4 sleide/løp er det en ny eller spesialversjon. Vil anta den kommer fra SIGs custom shop.

Slike egne "Forhandler-spesial modeller" er ikke godkjent, bare se på feks frankonia's versjoner av CZ Shadow (mamba eller hva de heter)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Da kan jeg nevne følgende:

Har hender som ligger midt i mellom L og XL (L maks bredde og sikkert XL lengde).

Våpen jeg skyter med/har skutt med:

Walter P38-1: Lite grep og våpenet vrir seg i neven ettter hvert skudd. Andre skudd ut venstre om jeg ikk etar nytt grep på våpenet.

 

CZ Shadow: Samme som P38 (om enn ikke så ille).

 

Glock 34 / 19: Trenger mer øvelse for å beherske avtrekket enn jeg i dag har anledning til. Og er noe lett.

 

Pardini PC45/9: Skikkelig dobbelt tapper (nydelig avtrekk), men man må ha store/lange hender (Muligens ikke noe våpen for en ren praktisk skytter, da det kan stilles spørsmål om holdbarhet ved mye hard praktisk bruk). PC40 er helt i stål, og er en ren IPSC maskin (samme ramme men i stål, som også kan utstyres med vekslesett i 45acp og 9mm).

 

Sig X-Six: en skikkelig "tac-driver" til felt, har skutt godt med denne siste året (brukte en på NM i felt i år), gleder meg til X-Fiven kommer i hus til vedkommende som har X-Sixen. Stort grep, men kan skytes med av de med medium lanker også.

 

Generelt vil jeg si at våpenet må passe i hendene dine, ellers kan man bare glemme kjappe DAA treff.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

So??

 

Den står ikke på http://www.ipsc.org/rules/proddiv.php og det er den eneste listen som betyr noe. Det er kun 3 X-fiver der; P226 X-Five Allround, P226 X-Five Tactical (not SAO version), P226 X-Five SO (SA/DA version only). Alle andre X-five er forbudt!

 

 

 

Capsicum skriver: "NB: Pistolen er en X-Five Short med ”Factory Options” og er tillatt for Produksjonsklassen under IPSC!"

 

Problemet hans er som sagt at det står INGEN "X-five Short" på PD listen.

 

Frankonia i Tyskland har fått lagd sin egen CZ som de også påstår er lovlig... http://www.frankonia.de/CZ+75+SP+01+Shadow+%22MAMBA%22/Pro+Tuning/Ansicht.html?Artikelnummer=147354

Men ser du på PD listen er de spesifikt forbudt!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
og vurderer CZ eller Tanfoglio, er det mye krøll med tanfoglio stock II/III ?

 

Har en stock 2 og ikke hatt noen problemer med den. Det er dog en match pistol og ikke en tjenestepistol så den må pusses av og til. Men ikke noe problem å skyte en lvl 3 eller to. Tanfo liker også ofte litt kkortere patroner.

 

2012 shadowen er spennende men lurer litt på prisen og om den er verdt det....

Link to comment
Share on other sites

Ikke skutt med 3eren, men det er stort sett egne preferanser.

 

Jeg ville ha rustfritt og på det tidspunktet var treeren bare blånert. I tillegg var 2 på lager mens de #ere Winge hadde ble returnert importør pga presisjonsproblemer.

 

Btw, spurte også Eric Grauffel om 2 vs 3, og svaret var:

 

It's a good question. Both have their strong point. My 2 match guns in PD are, one Stock II and one Stock III. They are pretty much the same when you shoot them. it's more the style of the gun that will make your choice.

If it's like in Open, I will shot one match with one gun, another match with the other gun.. :-)

Link to comment
Share on other sites

Til diskusjonen om Capsicum-sig:

 

"Capsicum Solutions A/S

Det har vært stilt spørsmål til om Sig Sauer P226 X-Five SO pistolen som promoteres av Capsicum både i Danmark, Norge og Sverige, er godkjent for Produksjonsklassen i IPSC.

Som vi hele tiden har hevdet, så er denne pistolen godkjent. Dette er en P226 X-Five SO og den er oppført på IPSC's liste over godkjente pistoler. Se også vedlagte, offisielle datablad fra SIG.

 

Vi har også vært i kontakt med IPSC og de bekrefter at dette er i orden.

 

Vi håper at denne ballen hermed er lagt død.

http://capsicum.no/sig/data_sheet_x-five_so.pdf

capsicum.no"

 

 

Jeg har ingen tilknytning til firmaet.

Link to comment
Share on other sites

Og svaret på det fra IPSC var:

 

No, we have NEVER been contacted by Capsicum and, no, we have NOT approved any Capsicum model designation.

 

Our system is very simple: regardless of any claims made by importers or dealers, unless a particular model designation is listed as Approved on our list, it is not approved.

 

 

Så, fremdeles No-Go

Link to comment
Share on other sites

Hehe, interessant vending fra Capsicum's side må jeg si...

 

Jeg regner med det de mener er at deres modell er en Sig Sauer P226 X-Five SO og dermed er den godkjent, men det er jo ikke korrekt dersom de har modifisert den. (om jeg forstår det rett). Uansett interessant at de hevder å ha klarert med IPSC og IPSC hevder ikke å ha hatt kontakt med dem.

Link to comment
Share on other sites

Til diskusjonen om Capsicum-sig:

..

Vi har også vært i kontakt med IPSC og de bekrefter at dette er i orden.

 

Vi håper at denne ballen hermed er lagt død.

 

Hvis de virkelig ønsker å legge ballen død, så bør de publisere den kommunikasjonen de påstår å ha hatt med IPSC.

Link to comment
Share on other sites

Ah, jeg trodde jo alle praktiskskyttere hadde konto på det fantastisk trivelige forumet:

 

Fra VP (postet 9. nov.:

 

"Hi folks,

 

Apparently there is an importer/dealer in Norway offering the subject pistol, claiming that is is approved for IPSC Production Division.

 

If true, such a statement is incorrect because, as a matter of policy, we will only consider and/or approve OFM model designations, and never regional names. This is the same policy we have always observed with CZ models released by other importer/dealers such as Frankonia in Germany and the CZ Custom Shop in the USA."

Link to comment
Share on other sites

Onkel vince skrev:

 

Hi folks,

 

Apparently there is an importer/dealer in Norway offering the subject pistol, claiming that is is approved for IPSC Production Division.

 

If true, such a statement is incorrect because, as a matter of policy, we will only consider and/or approve OFM model designations, and never regional names. This is the same policy we have always observed with CZ models released by other importer/dealers such as Frankonia in Germany and the CZ Custom Shop in the USA.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Bumper denne igjen.

 

For å fjerne all tvil, capsicum-pistolen står nå på listen over de SIGene som IKKE er godkjent ("Not approved").

Hvis noen kjenner noen i klubben som har kjøpt en slik til PD, bør man tipse dem om at de bør kontakte Capsicum for å bytte eller få pengene igjen....

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...