Jump to content

Production division


freezingduck

Recommended Posts

Her er det bare masse missforståelser ute å går.

 

SIG pistolene som Capsicum selger er SIG 226 X-five SO SA/DA som er PROD-legal, intet annet. Den ble markedsført som en Caspicum edition pistol siden de har tatt ut egne factory options på pistolene som selges. Noen har helt feil tolket dette som en ny modell noe de IKKE er og spurt Vince som svarer helt riktig at ingen Capsicum model er godkjent.

 

På samme måte som Winge Våpen selger CZ Shadower som "Winge Gold Custom", som også er en legal PROD pistol med FACTORY OPTIONS (skjefteplater, competition hane etc...)

 

Eller om jeg skulle velge å selge noen Glocker fra en våpenbutikk som jeg ikke har, bytter orginalsiktene med noen egne sikter som jeg har laget i garasjen og markedsfører den som en Glock 17 "Viking edition". Det er fremdeles en legal PROD-pistol...

 

Ikke bland kortene her folkens!

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Er da capsicum som har den ballen, synes du ikke at de om de mener de kan stå bak produktet iht. regelverket kan forklare dette til Vince selv?

 

Det er ingen andre som logisk kan gjøre noe med dette, og forøvrig er det min oppfattning at butikker som selger utstyr til praktisk burde vite bedre enn å drive med "tullenavn" på våpen beregnet til production.

Link to comment
Share on other sites

Om du anmelder noen for å kjøre med falske skilt VM, og i ettertid finner ut at det ikke stemmer, er det ikke da mest realt at du da trekker annmeldelsen med en beklagelse, en at den uskyldige part skal måtte bevise sin uskyld?

 

Å legge til butikknavn på modeller man tilpasser til regelverket er helt normalt og en måte å markedsføre seg på.

Pistolene som ble nevnt fra bl.a Frankonia har deler som ikke er OMA, dette gjør dem til andre modeller, det er noe helt annet.

Link to comment
Share on other sites

Nå er vel noe av det største problemet med denne pistolen at den muligens er i overkant mye modifisert... Ut fra opplysningene mener jeg å huske at det både var ennen legering i rammen, samt annen løplengde på den enn orginalen.

 

Men nå ser jeg jo at Capsicum har fjernet noen informasjon om den.

 

Det hjelper jo heller ikke at man sier at IPSC har sagt ja, når de ikke har gjort det... Vince er som kjent litt hårsår for slike ting :mrgreen:

Spørsmålet her vil vel være om det er IPSC som har sagt ja, eller om det er IPSC sin "representant" i regionen som har sagt ja.....

 

Personlig synes jeg ikke den som har "varslet" her i utgangspunktet har noen grunn til å trekke tilbake eller beklage noe foreløpig

Link to comment
Share on other sites

Og vedkommede som har fått rotet til IPSC sin PROD-liste med feilinformasjon til Vince burde sørge for å rydde opp...

 

Vet ikke hva andre har gjort men jeg siterte bare teksten Capsicum hadde skrevet og spurte rules@ipsc.org (dvs ikke VP direkte men den offisielle kanalen for regelforespørsler) om den var lovlig i PD. Og da med alle specs, OG at Capsicum skriver det er Factory Options...

 

"Sig Sauer / Capsicum X-Five Short

 

In a collaboration between the Sig Sauer and Capsicum Norway, Sweden and Denmark, we have produced a series of P226 X-Five Short, set up according to our specifications. The goal was to produce an optimal gun for practical shooting, focusing on ergonomics, function, safety and accuracy - combined with a highly competitive price.

 

The setup is as follows:

- X-Five frame for extra weight and the possibility of conversion to SA Cocked & Locked.

- Beavertail, which provides a better grip and better recoil control.

- X-Five undercut front sight combined with Capsicum rear sights for optimal sight picture

- 100% correct Picatinny rail (not Glock rail or SigRail, but correct 1913 Picatinny

- "Stippled grip" for improved grip and increased friction under all conditions

- Standard P226 slide; 122 mm / 4.4'' m pipe external extractor for guaranteed reliability and a short, controllable, neutral and exceptional recoil experience.

 

Guaranteed 1.5'' at 25 meters with good ammunition.

 

Specifications:

Steel frame / slide

Black and rust protective finish

Checkered frame; front and rear.

Length: 210 mm.

Height: 145 mm.

Weight: 1196 Gram.

Triggerpull: SA 1.6 kg.

Capacity: 15 (19)

 

NOTE: The gun is an X-Five Short with "Factory Options" and allowed for Production division under IPSCs!

More pictures here"

 

Og er dette lovlig i PD?

 

 

 

 

Fikk så svar at denne ikke var lovlig, IPSC ville aldri godkjenne en pistol med en betegnelse som ikke står i OFM katalogen eller hjemmeside.

 

Etter litt endrer Capsicum navn på pistolen til SIG 226 X-five SO, han hadde vel fått beskjed om at den ikke ble godkjent.

Videre skriver de at de har vært i kontakt med IPSC og at denne er godkjent. Og håper med dette at ballen er lagt død.

 

Problemet er bare:

VP:

ALL enquiries concerning Production Division are passed to me for handling, but I have never heard a word from Capsicum. If they claim they have been in contact with IPSC, ask them to provide hard evidence.

 

Documentary evidence talks, the other stuff walks ......

 

Så HVEM var det de kontaktet i IPSC som godkjente pistolen??? Hvis det var en mail til rules@ipsc.org og VP tar feil/det har skjedd en feil i IPSC, burde de sende den til VP for å finne ut hva som har skjedd. Eller har de bare spurt en eller annen IROA mann om h*n mener denne pistolen er lovlig og kaller det "vært i kontakt med IPSC"?

Jeg vet ikke. Men synes det er merkelig.

 

 

 

 

 

 

Her er det bare masse missforståelser ute å går.

 

SIG pistolene som Capsicum selger er SIG 226 X-five SO SA/DA som er PROD-legal, intet annet. Den ble markedsført som en Caspicum edition pistol siden de har tatt ut egne factory options på pistolene som selges. Noen har helt feil tolket dette som en ny modell noe de IKKE er og spurt Vince som svarer helt riktig at ingen Capsicum model er godkjent.

 

Da jeg spurte, kalte Capsicum pistolen for en "Sig Sauer / Capsicum X-Five Short", ikke "SIG 226 X-five SO" som det gjør nå

men som nevnt over, sendte jeg med alle specs slik at IPSC viste hva det var for noe.

 

 

På samme måte som Winge Våpen selger CZ Shadower som "Winge Gold Custom", som også er en legal PROD pistol med FACTORY OPTIONS (skjefteplater, competition hane etc...)

 

Eller om jeg skulle velge å selge noen Glocker fra en våpenbutikk som jeg ikke har, bytter orginalsiktene med noen egne sikter som jeg har laget i garasjen og markedsfører den som en Glock 17 "Viking edition". Det er fremdeles en legal PROD-pistol...

 

 

Siste først, det er en vesentlig forskjell på det Capsicum har endret på sin pistol og det å bare bytte sikter på en Glock. Som forøvrig er spesifikt tillat etter reglene.

Si Classic div hadde hatt en liste over godkjente våpen som PD. Alle må være "1911". Der står en Government som ble godkjent med 5" løp. jeg får fabrikken til levere en haug hvor de bytter ut 5" løpet/sleiden med Commander løp/sleider. Er det fremdeles Government pistoler?

Eller hva om jeg kontakter Glock og kjøper en haug G17 men med G19 løp/sleide tilpasset G17 ramme. Kan jeg fremdeles kalle det en G17???

hvor går grensa fra å være en endret modell til å bli en helt ny modell?

I disse to tilfellene og med Capsicum, mener jeg helt personlig man har gått over til en ny modell, men den eneste tolkningen som har betydning i denne saken er hva IPSC rules comm. mener.

 

I denne saken er nok en av feilene Capsicum gjorde, var at de først kalte pistolen "Sig Sauer / Capsicum X-Five Short". Og graveringen på sleiden kunne med fordel nok også vært droppet.

Når da IPSC satte foten ned, ble dette endret til "SIG 226 X-five SO" men så var det da setningen om at de hadde vært i kontakt med IPSC som hadde bekrefta at dette var godkjent i PD.

Men når IPSC da opplever det som løgn, de har ikke hørt noe sier de, så kan jeg forstå at IPSC er skeptiske og kanskje mangler litt tillit til Capsicum.

 

 

Det Capsicum burde ha gjort og bør gjøre, IMHO er:

1. Først specce ut pistolen med SIG.

2. Ta så specsa sammen med dokumentasjon fra SIG om hva som er mulig som options fra fabrikk på den modellen, med bilder ol i OFM katalogs form og på hjemmeside. Der har CZ vært veldig flinke og er grunnen til at du kan vinne NM med din Shadow med masse andre deler. De har laget brosjyrer med bilder og beskrivelse over hva som er opstions på SP01 og Shadow, som de har sendt til IPSC. VP har en tråd med bildene godkjente deler/options på GV under CZ regel seksjonen. Det å få SIG til å lage og dokumentere hva som er "options" på X-five SOen er nok det viktigste for å få Capsicum sin pistol godkjent.

3. Etter dialogen med IPSC og når de har fått beskjed om at den er ok, så bestiller man pistolene. Capsicum hoppet over dette og gikk rett fra å designe til å bestille våpen.

 

Frankonia gjorde samme feilen med deres versjon av Shadowen, som de kalte "Mamba"...

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Siden jeg kjøpte shadow'en brukt med monterte tynne skjefteplater som jeg ikke likte tenkte jeg at jeg skulle se hva som lå i reservedels boksen jeg fikk med.

Fant de orginale grepene, nå har jeg en ny yndlingspistol, hehe.

Det gjennstår å prøve den på banen, men det kjennes bra ut;)

Føler meg passe dum;)

Link to comment
Share on other sites

Og graveringen på sleiden kunne med fordel nok også vært droppet.

 

What?! - Har de gravert den også? - Da er det vel nok bare det..?

Man kan ikke endre utseende etter eget forgodtbefinnende heller i Prod..?

Om jeg tar en stock G17 og duracoater den rosa så er den ikke lenger godkjent i Prod så vidt jeg vet..?

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Jo, meget mulig den nå blir godkjent.

 

jeg la inn ett innlegg på GV i tråden hvor man kan be om at model x skal bli godkjent nå på årets revidering av listen

VP venta vist på svar på en epost til SIG, men får han ok svar fra dem bør den nok bli godkjent.

Link to comment
Share on other sites

Betale til hvem? Tenker du på å få en webmaster (som nok har en heltidsjobb hos SIG og betalt uansett) til å legge den ut på hjemmesiden?

hele saken har gått på om Capsicums versjon fremdeles kan regnes som en X-five SO DA/SA eller en ny modell.

Det at SIG nå har lagt den på websiden, gjør at den kan godkjennes som egen modell og man slipper den diskusjonen

PD er egentlig enkelt. Kjøp en pistol som står på lista og gå å skyt.

 

Jeg har ikke noe imot om at den blir godkjent. For meg har hele saken gått på å klarlagt legaliteten på den pistolen slik av slipper at en stakkar kjøper den til PD i tro om at den er godkjent, betaler en formue på å feks reise til EM/VM og der blir sparka over i Open med beskjeden om at "nei den pistolen er ulovlig i PD".....

 

Men mener du at hvis forhandlere og andre kan bygge pistoler selv, til egne spesifikasjoner, så blir PD mindre lik Standard????

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes denne tråden er et glimrende eksempel på at prod har overlevd seg selv.

Hele meningen med prod var jo billig pang rett ut av esken for å slippe modde hysteriet i standard med derpå dyre våpen. Nå er vi der (og har vært der ens stund) i prod også.

Link to comment
Share on other sites

ehh... nei ikke helt, økonomi var/er ikke med i bildet.

 

VP @ IPSC GV

5. No Dear, It Was Never Intended To Be A Cheap / Entry Level / Shoot What Ya Brung / (Fill In The Blank) Division!

 

If it was supposed to be "cheap", we'd have a price limit, but we don't!

If it was supposed to be "Entry Level", we'd exclude accomplished shooters, but we don't.

If it was supposed to be "Shoot What Ya Brung", we wouldn't have an Approved Gun List, but we do.

 

Hele filosofien (må være registrert for å lese): http://ipsc.invisionzone.com/index.php?showtopic=4114

Link to comment
Share on other sites

Vel, innlegget det linkes til er skrevet av Vince Pinto, som er sekretær i det internasjonale forbundet og ansvarlig for "IPSC Handgun rules".

 

Jeg er enig i at han ikke burde vært det, men han er nå engang det, så det han sier får dermed en vekt som gjør det vanselig å avvise med at "du må ikke å tro alt du leser på forbundets nettsider"...

Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg vel nesten til gode å lese en tråd i Handgun Rules forumet på GV, som ikke er besvart av VP, så man kan vel igrunn si at fasit blir presentert der. - Jeg er ikke alltid enig i det han mener, men det er nå så. - Mye av problemet med GV er nettopp det at det ikke er noe rom for å diskutere noe som helst, det er mer et fora for VP å presentere fasit i, altså blir det ganske uinteressant i lengden.

Link to comment
Share on other sites

Det er vel slik ipsc ønsker å ha det?

Ipsc frem står ikke som en organisasjon som ønsker diskusjoner uten for de fora som har dette som oppgave.

 

For å si det på en annen måte:

Ipsc vil ha all informasjon enhetlig, synsing er ikke tillatt. Reglene er absolutte, og ikke veiledende slik det alt for ofte er i andre forbund.

 

Det kreves hard hånd å holde alle regioner på linje når en er en verdens omspennende organisasjon.

Og ipsc har kontroll (og bra er det).

Link to comment
Share on other sites

ehh... nei ikke helt, økonomi var/er ikke med i bildet.

 

VP @ IPSC GV

5. No Dear, It Was Never Intended To Be A Cheap / Entry Level / Shoot What Ya Brung / (Fill In The Blank) Division!

 

If it was supposed to be "cheap", we'd have a price limit, but we don't!

If it was supposed to be "Entry Level", we'd exclude accomplished shooters, but we don't.

If it was supposed to be "Shoot What Ya Brung", we wouldn't have an Approved Gun List, but we do.

 

Hele filosofien (må være registrert for å lese): http://ipsc.invisionzone.com/index.php?showtopic=4114

 

Nå risikerer du å bli bannlyst fra GV for sitering, jeg har hatt en irritert VP etter meg for det samme selv ;P

Link to comment
Share on other sites

Nå er ting i orden i alle fall, Capsicum modellen er inne på lista:

 

P220, P220-1, P224, P225, P228, P229, P239, P250, P250DCc, P2009, SPC2009, SP2020, SP2022, SP2340

 

P226 Tactical Operations, P226 E2, P226, P226ST, P226 Sport II SL ohne Schiene, P226SL, P226SL Black, P226 Xpress, P226 X-Five Allround, P226 X-Five Tactical (not SAO version), P226R DAK, P226DAO, P226R, P226R Two Tone, P226 SAS, P226 Blackwater, P226 Equinox, P226 Stainless, P226 AL-SO, P226 SL-SO, P226 Sport Stock, P226 X-Five SO (SA/DA version only), P226 Navy, P226 SCT, P226 Elite, P226 Blackwater Tactical, P226 Combat, P226 Combat TB, P226 USPSA (Black & Two Tone), P226 Platinum Elite, P226 Enhanced Elite, P226 Elite Dark, P226 Gadsden, P226-SL-SO-BT, P226-MK25, P226 Elite Stainless, P226 Elite Dark TB, P226 Scorpion, P226 Scorpion TB, P226 X-Five SO Capsicum

 

SP2009, SP2022 (including Nitron and Diamond Plate versions), SP2340,

 

(Also P220, P229, P239 equivalents of approved P226 models with maximum 5" barrel length)

 

Not Approved:

P220 X-Zone, P220 Sport, P226 HSP, P226 Sport, P226 Sport II SL mit Schiene, P226 X-Five, P226 X-Five Competition, P226 X-Six, P226R Crimson Trace

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Jeg hadde lenge klokketro på sig, men etter å ha faktisk holdt i en, så har jeg insett at den er for stor for mine hender, og jeg har altså ikke spesielt små labber... Kjøp CZ bruk mellomlegget på ammo.

 

(men med litt flaks, albuefett og tålmodighet kan det jo hende at xD familien skal bli tilgjengelig i løpet av året...)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...