Jump to content

Blir .50cal lovlig?


Ørret

Recommended Posts

Grensen på .455 kom pga 500 S&W, fordi den var så utenomordentlig kraftig og farlig. Etter hva jeg har hørt var det en viss seniorrådgiver i POD som var "far" til dette forbudet, bl.a fordi kaliberet kunne trenge gjennom politets "skuddsikre" vester. .455 kom visstnok fordi man trodde at at ble også 460 S&W forbudt, vedkommende i POD (som også er pistolskytter) var bare ikke klar over at kulediameter ikke var .460, men .452 8) . Slik som Kletter skriver i Skytternytt så er det et antall andre kalibere som har "lovlig" kulediameter som har omtrent tilsvarende anslagsenergi som 500 S&W, og som altså pr definisjon er like "kraftige og farlige", og Klette nevner ikke en gang alle, f.eks. 444 Marlin.

 

Deet er altså ikke noe rasjonelt begrunnet forbud mot over .455, det er en "synsing" fra "noen" i POD, beklageligvis ikke første gangen slikt skjer.

 

Jeg kan ikke la vær å avlegge en liten visitt til forbudet mot 12,7x99 mm (50 BMG) i denne forbindelsen, angivelig er dette begrunnet med frykt for at Raufoss AP ammo skulle finne veien til eventuelle terrorister. Nå har imidlertid et fransk selskap modifisert 12,7x99 ved å kutte hylsen med 2,5 mm, har betegnelsen .510 DTC Euorope (12,7x97). Den bruker det samme prosjektilet som 12,7x99, og bl.a. Barret leverer sine rifler i dette kaliberet også. Enhver med noe snøring på hjemmelading, og som har tilgang til AP-ammoen til Raufoss, kan enkelt ta ut prosjektilet og sette over i en .510 DTC hylse. Dette er altså ingen holdbar begrunnelse for forbudet mot 12,7x99. Det merkelige er at det kun er dette spesifikke kaliberet som er forbudt, og ikke andre halvtommere, f.eks. russernes 12,7x108 og .510 DTC. Det er jo også en del andre "interessante" kalibere, 500 NE, 600 og 700 NE, 505 Gibbs etc, men dette er jo velkjente "elefant"-patroner, så det er vel ingen terrorister som engang kunne mistenkes for å ty til slike våpen :roll:

 

12,7x99 har jo funnet en del anvendelse i ekstrem langholdskyting, men dette har jo blitt begrenset til max .40 i Norge. Kanskje ingen katastrofe da det påståes at .338 Lapua Magnum er en bedre langholdspatron.

 

Poenget, både for 12,7x99 og for håndvåpen med diameter over .455 tommer er; Hvorfor inn i huleste komme med slike forbud når de ikke vil ha noen effekt overhodet i forhold til kjeltinger og terrorister, effekten er bare å gjøre livet surt for de som har en interesse av å benytte slike våpen, og i høyden gjør det en smule mer plundrete for en terrorist :cry:

Link to comment
Share on other sites

Lese HELE tråden Rausheim? :?

 

Ellers er det som vanlig, mye synsing, vistnok osv når det gjelder dette forbudet. Jeg vet ikke hvorfor det kom, hvem som innitierte det eller først lanserte tanken om det. Men jeg er forbanna glad for at vi ikke har kaliber begrensninger som i en dal andre land. Vi har lov til å ha militære kalibre, ikke begrensning over 9mm relativt fritt antall av våpen i samme kaliber osv.

Link to comment
Share on other sites

Da skal det handles en Desert Eagle i .50AE! :mrgreen:

 

 

Second that!

 

Jo mer jeg leser i lovverket jo mer undrer jeg, siden forbudet gjelder SPESIFIKT ".50 BMG", hva hindrer meg i å gå til anskaffelse av en Mechem 20 mm, eller Anzio 20 mm? (i prinsippet selvsagt). Bet meg nemlig fast i at det ikke står at større ikke er lov.

 

Det var jo en liten artikkel i avisen for litt siden, da politiet hadde funnet en Barret under en narkorazzia. Har en VISS forståelse for at almennheten blir skremt av sånne våpen, selv om "vi" vet bedre. Det er folkeopplysning som er nøkkelordet...

Link to comment
Share on other sites

Og så begynner man blande sammen ting og lage sine egne fakta.... :|

Forskrift om forbudte skytevåpen og godkjente halvautomatiske skytevåpen

§ 1. Forbudte skytevåpen

Det er forbudt å erverve, eie eller inneha følgende typer skytevåpen, jf. våpenforskriften § 6:

a) rifler i kaliber 50 bmg/12,7 x 99 mm,

b) pistoler og revolvere med kaliber hvor kulediameteren er større enn kaliber .455, med unntak av svartkruttvåpen

http://www.lovdata.no/for/sf/jd/xd-20110909-0930.html

Når det er sagt... DE i 50 AE, er noe av det mest fjollete jeg har skutt med... :twisted:

Link to comment
Share on other sites

Og så begynner man blande sammen ting og lage sine egne fakta.... :|

Forskrift om forbudte skytevåpen og godkjente halvautomatiske skytevåpen

§ 1. Forbudte skytevåpen

Det er forbudt å erverve, eie eller inneha følgende typer skytevåpen, jf. våpenforskriften § 6:

a) rifler i kaliber 50 bmg/12,7 x 99 mm,

b) pistoler og revolvere med kaliber hvor kulediameteren er større enn kaliber .455, med unntak av svartkruttvåpen

http://www.lovdata.no/for/sf/jd/xd-20110909-0930.html

 

 

Nettopp.

 

b) PISTOLER og REVOLVRE.

 

Når det er sagt... DE i 50 AE, er noe av det mest fjollete jeg har skutt med... :twisted:

 

Omtrent som .500 S&W :P

Link to comment
Share on other sites

Rausheim skrev:

Da skal det handles en Desert Eagle i .50AE!

 

 

 

Second that!

 

:roll:

 

Forøvrig er jeg fristet til å si at du neppe har krav på å få innvilget ei rifle i grovere kaliber.

Problemet ligger videre i skytebaneinstruksen, da du neppe vil finne en sivil skytebane som er godkjent for 12,7 +

Link to comment
Share on other sites

Grensen på .455 kom pga 500 S&W, fordi den var så utenomordentlig kraftig og farlig. Etter hva jeg har hørt var det en viss seniorrådgiver i POD som var "far" til dette forbudet, bl.a fordi kaliberet kunne trenge gjennom politets "skuddsikre" vester.
Det er neppe et norsk påfunn:

 

"Within days of Smith & Wesson (S&W) introducing its new 500 Magnum revolver at the 2003 Shooting, Hunting and Outdoor Trade Show earlier this month in Orlando, Florida, an Illinois anti-gun Democrat promised to seek a nationwide ban on the handgun.

 

Democratic Rep. Danny Davis says it's hard for him to rationalize a purpose for the 500 Magnum and that he believes the guns are made "to kill people."

 

Billed as the "most powerful production revolver in the world today," S&W says its new 500 Magnum cartridge produces nearly three times the muzzle velocity of a .44 Magnum round, one of the most powerful sidearm cartridges available.

 

But Davis says the .50 caliber revolver has no purpose in society except to cause injury and death to humans, and dismisses S&W's claim that it's intended for hunting wild game. He believes handguns in general are specifically designed to kill fellow human beings, whereas rifles and shotguns are typically relegated to hunting animals.

 

Davis says the 500 Magnum has a greater potential for becoming a lethal inner-city status symbol than an effective hunting tool, at least in his congressional district. He added that its high power combined with its concealability could make it the "weapon of choice for urban gangs.""(Fra en artikkel hos CNSNews.com (som har gått ut på dato)).

 

.455 kom visstnok fordi man trodde at at ble også 460 S&W forbudt, vedkommende i POD (som også er pistolskytter) var bare ikke klar over at kulediameter ikke var .460, men .452 8)
Da forbudet kom var største tillatte kulediameter i magnumfelt 2 .455" så det var vel en naturlig grense (men det er godt mulig at man ikke var klar over at 460-en gikk gjennom nåløyet).
Link to comment
Share on other sites

Liten kommentar til Istmus.

 

Når det gjelder de gamle elefantpatronene er både våpen og patroner så innst inn i Hæ..te dyre og vanskelige å skyte med at ingen terrorist gidder å bruke de. En fabrikkladet patron i 600 Nitro Express koster over 1000,- NOK, en -1- stykk ! Og dobbletrifler er nok ikke førstevalg for en terrorist. Da er det mye greiere å kjøpe brukt isenkram fra østblokken. Proffe terrorister har de nødvendige kontaktene som ABB manglet!

Link to comment
Share on other sites

Faen, nå ble jeg helt skjelven..

 

Har drømt om en .475 Linebaugh 5-shooter fra John Linebaugh, Hamilton Bowen eller Freedom Arms

i over 20 år.. Hadde vært MAGISK å endelig fått kloa i et sånt smykke!!

 

 

-H

 

Som om jeg skulle skrevet det selv :D

Har hatt lyst på en av de overnevnte helt siden første gang jeg leste Ross Seyfrieds artikler om disse i G&A.

Skulle forsåvidt heller ikke blånektet på en av disse: http://www.reedercustomguns.com/revolve ... ackup2.htm" target="_blank

Link to comment
Share on other sites

Rausheim skrev:

Da skal det handles en Desert Eagle i .50AE!

 

 

 

Second that!

 

:roll:

 

Forøvrig er jeg fristet til å si at du neppe har krav på å få innvilget ei rifle i grovere kaliber.

Problemet ligger videre i skytebaneinstruksen, da du neppe vil finne en sivil skytebane som er godkjent for 12,7 +

 

Jeg skyter flere ganger i uken på en bane med en slik relativt fersk godkjenning uten noen øvre begrensning :)

Link to comment
Share on other sites

12,7x99 har jo funnet en del anvendelse i ekstrem langholdskyting, men dette har jo blitt begrenset til max .40 i Norge. Kanskje ingen katastrofe da det påståes at .338 Lapua Magnum er en bedre langholdspatron.

 

12.7x99 er ikke et godt valg til langholdspatron sålenge en ikke trenger/har lov til å bruke f.eks. "multipurpose" prosjektiler. Det finnes flere, typisk .40"/10mm, patroner som skyter flatere, rettere, mere presist, lenger, leverer mer energi på målet, whatnot, og billigere, med mindre rekyl osv...

 

Det verste er at våpenkontorene tolker dette som at ALT med denne prosjektildiameteren er forbudt, og sperrer f.eks. 510 Whisper/Førland. En subsonisk storviltpatron er nødt til å være .50", og det er da dustete å være tvunget til å velge ukurante .505, såvel som de tilatte "svartkruttpatronene" som 50-110. Trenger jeg å si at jeg vil ha en 510 Whisper?

 

"Thumph!"

 

K

Link to comment
Share on other sites

Som om jeg skulle skrevet det selv :D

Har hatt lyst på en av de overnevnte helt siden første gang jeg leste Ross Seyfrieds artikler om disse i G&A.

Skulle forsåvidt heller ikke blånektet på en av disse: http://www.reedercustomguns.com/revolve ... ackup2.htm" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank

 

Ross Seyfried og John Taffin er vel av de bedre skribentene på big bore sixguns, ja.

Fine revolvere på linken, men må nok ha 5 1/2 eller 6" løp på en .475 slik at en får et

mer "gyllent snitt" - og litt lenger avstand mellom siktemidlene. Har .45 LC i dag med

4-3/4" Lader til dels HARDT og med 300 grain kuler. Sparker det og 8)

 

 

-H

Link to comment
Share on other sites

Liten kommentar til Istmus.

 

Når det gjelder de gamle elefantpatronene er både våpen og patroner så innst inn i Hæ..te dyre og vanskelige å skyte med at ingen terrorist gidder å bruke de. En fabrikkladet patron i 600 Nitro Express koster over 1000,- NOK, en -1- stykk ! Og dobbletrifler er nok ikke førstevalg for en terrorist. Da er det mye greiere å kjøpe brukt isenkram fra østblokken. Proffe terrorister har de nødvendige kontaktene som ABB manglet!

 

Akkurat dette har jeg vært innom før, husker ikke akkurat hvilken tråd. Hvilken terrorist vil finne på å slepe rundt på sånn ca 1,5 meter og 15 kg rifle, når det finnes mye hendigere våpen for hans formål? I den samme tråden var det innlegg fra en som faktisk har brukt Barret og 50 BMG, han påpekte både rekyl og smell som det krevde mye trening for å venne seg til og mestre for å kunne bruke våpenet effektivt. Kostnaden er vel av mindre viktighet for en terrorist, men han kan jo skyte mange skudd med en Kalashnikov for det en 50 BMG koster, selv om den ikke er MPA. Jeg kjøpte 1000 7,62x39 fra Jaktdepotet for 2,40 pr stk, og Hassel hadde kjøpt disse ennå billigere i Holland og importert selv.

 

Når jeg nevnte NE og 505 var det bare for å påpeke inkonsekvensen i å forby 12,7x99 (av fare for at terrorister skulle finne på å ta denne i bruk) når de ikke samtidig forbød alternativer som er like kraftige og "farlige" i hendene på en terrorist, slik at effekten kun blir å forby en sivil og "aktverdig" bruk av kaliberet. Det latterlige og inkonsekvente ser man når .510 DTC ikke er forbudt, i prinsippet den samme patronen som 50 BMG, bare forkortet 2,5 mm.

 

@M67: Det stemmer nok at våpenkontorene kan tolke dette til at alt over 12,7 er forbudt, jeg spurte (på pur faenskap) tante på "mitt" våpenkontor hva hun ville si om jeg søkte om en .510 DTC, og da svarte hun at alt over .500 var forbudt. Jeg måtte forklare henne ganske inngående at forbudet kun gjaldt 12,7x99. En annen ting er at de fleste våpenkontoren vil nok avslå en søknad om f.eks. Barret 83 i .510 DTC med at du ikke er tilsluttet en klubb som har skyting med .510 på programmet sitt, og da er du i prinsippet like langt.

Link to comment
Share on other sites

@M67: Det stemmer nok at våpenkontorene kan tolke dette til at alt over 12,7 er forbudt, jeg spurte (på pur faenskap) tante på "mitt" våpenkontor hva hun ville si om jeg søkte om en .510 DTC, og da svarte hun at alt over .500 var forbudt. Jeg måtte forklare henne ganske inngående at forbudet kun gjaldt 12,7x99. En annen ting er at de fleste våpenkontoren vil nok avslå en søknad om f.eks. Barret 83 i .510 DTC med at du ikke er tilsluttet en klubb som har skyting med .510 på programmet sitt, og da er du i prinsippet like langt.

 

Jeg er ikke ute etter noen Barret 83 (hva det nå er), jeg vil ha ei std. boltrifle. Men det går vel mot en 338, billigere er det også.

 

Argumentene fra VK er at den ikke kan brukes til jakt, som er både påtenkt, og eneste lovlige bruksområde, da man ikke kan få skutt storviltprøven med den, da ingen baner er godkjent for kaliberet. Han inrømte at man jo kan jakte småvilt - men jeg kjenner jo mannen, og kunne ikke påstå at jeg skulle jakte småvilt...

Og det stemmer, i godkjenningen til banen står "opp til kaliber 12.7mm", ingen patronbetegnelse. Og den godkjenninga får ikke jeg gjort noe med på et par år enda.

Catch 22

 

K

Link to comment
Share on other sites

12.7 MP amo (og diverse andre som brannstiftende og pansrbrytende) er nå engang forbudt å ha i heimen. Kjøper ikke argumentet om terror etc. Men rifler i disse kalibrene er mest for spesielt interesserte, og jeg liker tanken på at man av og til kan møte på noe spesielt å bana.

 

Om man fra myndighetenes side er redd for misbruk, er det bare å sette strengere vandels krav ved erverv (som ved pistol), samt muligens ta ett par grep som gjør at man ikke kan begynne med slike våpen (t.d. være registrert medlem i langholdsforbundet, men med løyve til å jakte med de). Kort versjon av fåregående: Medlemsskap og aktivitet i langholdsforbund for erverv, ingen begrensning for bruk til jakt om ervervet til langhold.

Link to comment
Share on other sites

 

 

Forøvrig er jeg fristet til å si at du neppe har krav på å få innvilget ei rifle i grovere kaliber.

Problemet ligger videre i skytebaneinstruksen, da du neppe vil finne en sivil skytebane som er godkjent for 12,7 +

 

Jeg skyter flere ganger i uken på en bane med en slik relativt fersk godkjenning uten noen øvre begrensning :)

 

Sivilt?

Link to comment
Share on other sites

Hva om man skulle finne på å søke på et slikt kaliber i boltrifle til jakt?

 

Jeg skrev Barret 83, korrekt betegnelse er Barret M82. Den vil du ikke kunne få til jakt, det er en halvautomatisk rifle som ikke står på "lista" over godkjente, og der kommer den neppe, selv om den "ikke enkelt kan bygges om til helautomatisk ild".

 

Barret har jo også en boltrifle, Barret M95 som de så langt jeg har sett leverer i 50 BMG, 510 DTC, 416 Barret og 338 Lapua Magnum. Teoretisk er det intet som hindrer deg i å søke på en Barret M95 i 510 DTC til bruk på jakt, men du kommer nok til å møte sterk motstand og mye oppfinnsomhet i POD for å forhindre det. Noe annet er om dette er et særlig hensiktsmessig våpen på jakt, det veier over 10 kg. :lol:

Link to comment
Share on other sites

Hvis du beveger deg ned det rette kruttets vei har vi ingen kaliberbegrensing hverken på erhverv eller baner, Svartkrutt er fritatt alle disse strenge reglene.

og ja du kan få til mye moro på lange hold "1000Yds" og lenger hvis du kan finne en bane som er lang nok.

 

Til vanlig skyter vi med kalibre fra .366 til .750 Rundkuler og lang kuler med vekter opp i mot 800 grain.

Så hvis det bare er for å få noe med store hull for å stille kalibersuget er det bare å handle svartkruttskytere.

Link to comment
Share on other sites

Slikt skjer jo med alle kuler, untatt de som er store nok og av rent bly. ( .22 kommer tilbake men ikke 9mm< ). Ren blykule i 50 cal pistol hadde jeg ikke hvert redd for. Ikke på rene stålplater heller.

 

Jeg har aldri opplevd hverken .22 lr, 9mm, .45acp, .357mag, 44mag komme i retur etter å ha skutt mot hengende stålplate.. Plata har da vært tykk uten hull eller noe form for kurve på. Den hengende plata tar også opp litt av energien ved treff. Det eneste jeg ser ved blinken er masse blysprut til sidene og rett ned. Antar at fragmentene fordeler seg jevnt rundt kula.

Nå vet ikke jeg hvilken patron i kaliber .22 du skriver om her, men antok det var salong?

 

Jeg bare lurer på hva som gjør at blykuler kommer tilbake..? Blykula treffer jo den flate stålplata i ca, 340 m/s +-. Stålet er jo da såppas mye hardere enn blyet at kula vil bli totalt deformert og hastigheten vil jo bremses tilsvarende.. For at man skal få "kula i hodet" må jo da den kula få fart igjen på noe vis..

 

 

Litt av det jeg tenker på kan man jo se i denne ved å spole til 6.19.

 

 

Ble vel litt OT.. :(

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

( .22 kommer tilbake men ikke 9mm< ). Ren blykule i 50 cal pistol hadde jeg ikke hvert redd for. Ikke på rene stålplater heller.

 

Joda, både 9mm, 38spl, 357mag og 45acp kommer tilbake av og til, fra bildekk, stål, og våt bjerkeved... Alle kuler som ikke har så stor fart/energi at de går i oppløsning kan rikosjettere.

Jeg sett rikosjetter fra alt jeg har skutt med, (skyt med sporlys i mørket og bli imponert), inkludert 84mm RFK (den gikk langt ja..), selv blitt truffet et par ggr, av luftgevær, .22LR, og 9mm. Sett folk bli truffet av rikosjetter fra de samme, pluss 308 og 6.5x55, og piler. Sendt folk på legevakta etter 9mm i panna og 308 i kinnet. 9mm kom i retur fra bildekk, 308 kom fra skivestativ i stål og traff person i anvisergrav.

Jeg kan ikke forstå annet enn at rikosjetter må være nokså vanlig i praktisk, eller er "bomberom- banene" blitt mye bedre i det siste?

 

Sand og vann gir ikke rikosjetter tilbake mot skytter, men bildekk, betong, stål kan det. Sannsynligheten for å bli truffet avtar med litt mer enn kvadratet av avstanden.

 

ktm, Hint: Stål, og alt annet, er elastisk.

Link to comment
Share on other sites

Rene blykuler har jeg ikke sett komme tilbake så lenge de minst er 9mm og ikke subsonic. Men kan ikke gå god for om du skyter i bildekk da ( skutt lite mot det ). Etter min erfaring så er ting som kommer tilbake noe en må regne med / forvente også kle seg deretter ( skyter FMC og den kommer tilbake ) .

Link to comment
Share on other sites

jeg sitter med godkjenning av 500NE som jeg akkurat fikk :P dere som skriver inn søknad må bare skrive en jævelig god søknad og forklare dem som sitter bak kassen at dette er en potet kanon som er god på 50meter mot elefanter. og at 500NE ikke er 50bmg.

 

vett det er en i stavanger som har faktisk 600NE og, ingen farligt med dem, 460weatherby har rundt samme anslags energi som en 600NE

Link to comment
Share on other sites

Som det jo er påpekt tidligere, det er en vesentlig forskjell på om en bane er godkjent for .50 cal eller om den faktisk er godkjent for .50BMG. De fleste norske skytebaner er satt opp enten i regi av DFS eller NJFF. Ingen av disse frekventeres ofte av skyttere som innehar .50BMG, og det er vel de færreste som faktisk tillater denne brukt. Forsvaret har jo egne skytefelt rundt omkring der de benytter MG i .50BMG. At en får lov til å benytte både .510 Førland og .500NE på en standard DFS bane finner jeg ikke det spor rart da dette er noe helt annet enn .50BMG.

Link to comment
Share on other sites

@Hassel: Jo, det er et høringsforslag om å oppheve den grensen for håndvåpen også, dvs det jobbes med det :winke1:

Om du har lest det nyeste skytternytt, så står det ganske bra forklart hvorfor det forbudet er tåpelig.

-----------

 

Når argumentet om .50BMG kommer opp om at ammo alà panserbrytende, brannstiftende etc, blir brukt grunnet at det forsvinner litt ut til de private hjem i Norge så er ikke dette noen stor fare da det kanskje dreier seg om noen få patroner pr person.

 

Da burde de heller ta en kikk på .30-06 (for å sette det veldig på spissen) Hvor mange tusen panserbrytende kuler ligger det ikke rundt omkring hos private? Børse som spyr ut disse kulene koster ikke mer enn ei god dagslønn i motsetning til ei .50BMG som koster noen månedslønner :lol:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...