Jump to content

Jakttidsbegrensing på storbukk


mork

Recommended Posts

Hei!

Er det noen av dere som har jakttidsbegrensing på storbukk?

Tenker da på kjøttkvaliteten, som ikke kan sammenlignes før og etter brunsten

pga. vekttap. Bukkene springer av seg alt fettet, og vil begynne å tære muskelmasse.

 

Problemstillingen er: "Skyter vi geviret" fra medio nov-des?

 

Vi snakker bukker som er så stor at de har noe å drive med under brunsten. 10-12-takkere og oppover.

 

Har hatt noen samtaler med viltforvaltere og slaktere. De er veldig klar på at storbukken burde vært

fredet på slutten av jakta. Visst vi skal tenke kjøttkvalitet. Noe jeg mener er meget essensielt for storviltjakta.

 

Så igjen, vil gjerne høre om det er flere som har jakttidsbegrensing på storbukk.

 

Kjør debatt!

 

mvh

mork

Link to comment
Share on other sites

Hei,

 

Eg jaktar hjort for opplevelsene og kjøtte ! Jaktar ikkje i/under brunst og ikkje primært på storbukk. Vi har storbukk på kvota, men desse blir skyvet nesten ut av samtalane når vi pratar hjortejakt. Einslege kollar, spissbukker og kalvar er mest interessant hos oss, fenomenalt kjøt !

 

Område vi jaktar i er Lisleherad - Telemark.

Link to comment
Share on other sites

Utmarkslaget hos oss har begrensning på voksen hannhjort etter 15.november. Dette tror jeg de alle jaktfeltene synes er greit da de fleste nok har kjøtt som primær grunn for jakt. Nå kan det vel diskuteres hvorfor datoen er satt til 15.november. Det kunne vel like gjerne vært en dato tidligere. Det er i hvert fall ingen som klager på satt dato og det tyder i hvert fall på at det ikke er noe tema å endre dette.

 

Vi har skutt bukker i slutten av oktober/begynnelsen av november som har hatt fantastisk kvalitet og vi har skutt dyr i samme tidsrom som har hatt ymse kvalitet. Slakterutiner har nok ekstremt mye å si for kjøttkvaliteten på hannhjort på den tiden av året, men det er heller ikke mye moro å slakte en utmagret bukk.

Link to comment
Share on other sites

De store bukkene representerer først og fremst stor verdi i avl og for grunneiere som selger jakt, mener ingen større hjorter skulle vært skutt før etter brunst. Det er helt klart at kjøttverdien da er kraftig forringet . Velger da jegeren å felle dyret så må konsekvensen av forringet kjøttkvalitet vurderes opp i mot trofekvalitet .

Link to comment
Share on other sites

Se der ja. Bra dere kommer med pro et contra.

Styret vil kanskje komme til å legge fram en henstilling om å ikke skyte storbukk etter medio nov.

Skal videre ta saken opp på neste årsmøte for å få et vedtak forankret i driftsplanen.

 

Vi vil gjerne framstå som seriøse forvaltere. Med storvald og mer ansvar, mener jeg vi bør være

bevisst våre handlinger i forhold til uttak av hjort. Det være seg å unngå å skyte store fine koller,

eller utmagra storbukker.

Link to comment
Share on other sites

Det er selvfølgelig viktig å diskutere storbukkens rolle i en sterk og bærekraftig hjortestamme.

Men det blir viktig å ikke fjerne fokuset fra kollen sin rolle i størrelse/styrke på dyrene.

Det hjelper ikke med store bukker i brunsten hvis alle store produksjonskoller blir skutt på innmark sammen med kalven i begynnelsen av jakten.

Jeg tror ennå at det er slik at de store sterke kollene får det beste avkommet.

Link to comment
Share on other sites

Synes at små bukker med dårlige gevir smaker fortreffelig - det jeg mener er at de virkelige store bukkene kanskje representerer en større verdi rent forvaltningsmessig og salgmessig enn antall kilo og kjøttkvalitet .Er faktisk så dum at jeg mener at verdien av trofe er av stor betydning i en forvaltning .

Link to comment
Share on other sites

Man kan ha et begrenset uttak av voksen bukk. Der vil man få gevinst i form av at flere bukker får tid til å vokse opp.

Det er en side av bukkeforvaltningen som er rimelig sikker.

 

Den andre siden er den vi diskuterer her.

Viltslakteren her mener det burde vært forbudt å skyte storbukker etter at de har sprunget av seg alt fettet og begynt å tære på muskelmassen. Det er langt fra et produkt å selge. Det mener jeg er et vesentlig argument.

Det er her rundt stort sett kjøttjakt som gjelder. Da er saken enda klarere.

 

I et område der de legger opp til trofejakt, vil jeg tro grunneier lettere aksepterer storbukkskyting i desember, for å gi

kundene sine valuta for pengene.

Link to comment
Share on other sites

Enig ; en ting som er av stor betydning i en forvaltning er kalvskyting tidlig i jakta - skytes det kalv tidlig i jakta er det stor mulighet for at kolla blir skutt som singeldyr seinere . Går man så ut i fra at en større andel av disse kalvene kanskje blir skutt fordi de er store tidlig i jakta , har man her et utak av såkalte gjeldkoller som i realiteten er de beste produksjonsdyrene .

Link to comment
Share on other sites

Er selvsagt enig i at det er bra å ha noen bra bukker i et terreng, men hvor mange trenger vi? Hva hvis der blir altfor mange, så vil jo det gå utover beitemulighetene til lavrangs dyr, bukkene har jo gevir det meste av vinteren og derved høy rang.

 

Ellers helt enig i at man ikke bør skyte utranglete bukker etter si 10.nov. Geviret er ofte skadet og kjøttet er mest som fiber uten smak og saft. De bukkene man ønsker å ta ut bør tas før 20.okt. helst tidligere.

 

Bruk sundt vett.

Link to comment
Share on other sites

Finst nok en del små vald rundt omkring her på møre som ikkje huser store bukker i fleng, blir vel litt feil hvis enn sitter på eit bukkeløyve og ikkje ser bukk før etter brunsten, at en då skal brenne inne med det.

Skyter ein en spissbukk så blir det ein framtidig bukk mindre , og skyter ein en hannkalv blir det ein framtidig bukk mindre.

Nå handler vel denne tråden om kjøtt kvalitet, men dei fleste eg kjenner har kjøtt nok og skyter storbukk hvis dei får sjangsen, for det er liksom den som er prikken over i en.

Link to comment
Share on other sites

Finst nok en del små vald rundt omkring her på møre som ikkje huser store bukker i fleng, blir vel litt feil hvis enn sitter på eit bukkeløyve og ikkje ser bukk før etter brunsten, at en då skal brenne inne med det.

 

Er det ikke en litt skummel konklusjon at hvis en har få storbukker, så bør en kunne skyte dem før brunsten? Det er vel da en absolutt bør vente med å skyte bukken, til den har fått gjort jobben sin...

Link to comment
Share on other sites

Finst nok en del små vald rundt omkring her på møre som ikkje huser store bukker i fleng, blir vel litt feil hvis enn sitter på eit bukkeløyve og ikkje ser bukk før etter brunsten, at en då skal brenne inne med det.

Skyter ein en spissbukk så blir det ein framtidig bukk mindre , og skyter ein en hannkalv blir det ein framtidig bukk mindre.

Nå handler vel denne tråden om kjøtt kvalitet, men dei fleste eg kjenner har kjøtt nok og skyter storbukk hvis dei får sjangsen, for det er liksom den som er prikken over i en.

 

Det er vel nettopp en slik tankegang som du her kommer med vi ønsker å komme vekk fra.......

Link to comment
Share on other sites

Jeg mener det kommer helt an på hvor du jakter og hvor mange store bukker det finnes i området. Har på mitt terreng stort sett mellom 4 og 6 bukker som går og brøler hele brunsten. Dette er bukker mellom 8 og 12 takker og sikkert 100 - 130 kg.

 

Om vi har 1 eller to bukkekort ser jeg ikke noe problem i å felle en av de. Hadde vi hatt 4 bukkekort hadde det stillt seg anderledes.

 

Man må ikke bli så moraliserende at man tar vekk gleden det er å snike seg innpå evt lokke inn en voksen bukk og felle den.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har et anstrengt forhold til jordejakt, som kom tydelig til uttrykk i "Rådyrbukk på jordet" tråden.

Som jeg også nevnte klarer vi ikke alltid å skyte noen hjorter på heia, og må "plukke noen" på jordet på slutten av jakta. Men jeg har lovet meg selv at jeg aldri skal skyte en stor, staselig hjortebukk på jordet. For to år siden satt jeg faktisk å sikta på to svære bukker på jordet i flere timer før det kom en liten tass utpå som jeg skøyt, selv om vi hadde to bukkeløyver igjen. Og jeg ikke har skutt en eneste storbukk i hele mitt liv.

Men jeg skal innrømme at en virkelig stor hjort hadde gjort seg i trappeoppgangen. Jeg har faktisk gjort plass til en. Kunne det vert en tanke å innføre begrensninger mot å skyte store bukker på innmark? Frivillig innad i lagene selvsagt, og med åpning for at ungdommer og eldre/ uføre kan fortsette som før? Da ville avskytningen av storbukker falt dramatisk, og man kunne fremdeles starte drevet i hjortelia i visshet om at man ikke MÅ la storbukken passere om man får den på post...

Kjøttkvaliteten blir ikke bedre av at man skyter brunstbukkene på skogen i stedet for på jordet, men det er jo opp til hvert jaktlag hva de vil ha i frysen. I mitt hode er det et større problem at man plukker ut de største bukkene fordi geviret frister.

Link to comment
Share on other sites

Jakter i et terreng der bestanden er veldig stor grunna litt for lite uttak. Vi skyter mellom anna aldri kalv, med mindre dei er små seint i jakta. Når det gjelder freding av storbukkar pga kjøttkvalitet så skyter vi maks spissbukk etter ca midten av oktober. Kan nevne at eg i fjor var inne i denne dalen i brunsten, der eg observerte 26 bukkar som brølte, herja og slåss. Vanvittig konsert å ta del i!

Link to comment
Share on other sites

Hos oss skyter vi skjelden storbukk før brunsten. Dette har to grunner. Den ene er at de er fulle i fett i september/oktober, den andre er at de skal få sjans til å spre genene under brunsten.

 

Forøvrig synes jeg ikke kvaliteten på kjøttet til en storbukk felt i september kontra desember er veldig merkbar. Gode slakterutiner og riktig kjøttbehandling så går det bra.

Link to comment
Share on other sites

Dersom ein tek i mot alle tipsa om god forvalting av ein hjortestamme på kammeret blir det:

- Ikkje skyt bukk hverken før eller etter brunst

- Ikkje skyt kalvar

- Storkollene må leve og føde kalvar

- Ungdyra må få vekse for å få ei frisk og mangfoldig stamme

 

Og ikkje minst: Jakt på innmark må ein ikkje halde på med.

 

Kvifor jaktar vi på hjort egentlig?

La hjorten leve!

Link to comment
Share on other sites

Gitt at uttaket av store bukker er balansert, er det neppe av avgjørende betydning når den skytes. Det sene alternativet gir den dog vitterlig et ekstra kull med avkom!

 

Så til trådstarters spørsmål. Jeg ser ingen som helst grunn til å, på generelt grunnlag, frede bukkene seint i jakta. Det er jo ikke slik at kjøttresursen blir ubrukelig, derfor blir det litt søkt å si at man da "skyter gevirer". Reinsbukker derimot!

Det er som oftest jegeren/jaktlaget selv som konsumerer viltkjøttet, hvis noen på bakgrunn av aktuell problemstilling, ikke ønsker sen avskyting er det fritt frem å la være.

Om andre ikke opplever det som et problem, vel så er det ikke et problem!

 

Det er kun rein som ikke skytes etter brunsten i Norge, hva gjelder råbukken måtte vi gå for vårjakt for å unngå dette. (kanskje en god ide, Norge hva jeg vet alene om å ikke ha vårjakt på råbukk i Europa. Men det er en annen sak :wink:)

Link to comment
Share on other sites

Mork er vel en av dei her på forumet som eg synes har mange gode innlegg om hjortejakt , men akkkurat denne tråden og Morks syn på å felle kalvar er eg uenig i.

Uansett om ein skyt ein bukk i setember eller i november , så meiner eg ein skal kunne nyte jaktopplevelsen og heller tåle at dyret har tapt seg litt i slutten av jakta.

Det er no heller ikkje alle storbukkane som er utmagra, og uansett er kjøttet godt brukandes, hvis ein steller det rett.

Skal ein diskutere kjøttkvalitet så burde vel alle dyra ha vore felt på marka så ein slepp å drage dei igjennom myr og mold, men då blir det vel lite jaktopplevelse igjen.

Eg meiner vi skal skyte hjort for jakta sin del , og heller ta kjøttet som ein bonus.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tilhører ett vald med 47 fellingstillatelser, med tilnærmelsesvis 100% utak siste 6 år. men antall bukker bare vokser, men slaktevektene har nedgående trend. Vi hadde jakstart 1/9. To kvelder før i måneskinn talte jeg 11 bukker fra 6 til 10 tagger på same plass, og med 33000 dekar så tror jeg det lett blir det dobble. Har også sett 2-3 større, sansynlig 12 eller større. Så jeg tror det er rom for større utak, kansje tidlig bukkejakt opptil fks, 10 tagger? Det har vært sagt hvert år at storbukk(12 og over skal spares) men det er altid noen som ødelegger(hit end run). Kansje litt mye trofe fiksering? Hadde rødpunkten mitt i en på over 100kg. 15 min.etter jaktstart, men avsto da jeg ikke kunne telle tagger, to dager etter fikk jeg en 10 tagger, 83kg. og en pigg bukk, 40kg. Smått men riktig utak, og kjøttkvaliteten var helt fin. Ønsker alle en human og fornuftig jakt. Hilsen grunneier/jeger med langsiktig forvaltning som mål.

Link to comment
Share on other sites

Denne tråden frisker litt opp i gamle minner om en gang jeg var med og kjøpte hjortejakt på ett vald på Møre. Ei trivelig dame tilbød oss på Villmarksmessa (den gang på Sjølyst) ett terreng med 12 hjort og 12 rådyr på kvota. Vi reiste over og såg på terrenget, gikk gjennom avtaler og formaliteter, og slo til. Undringen var stor da vi kom over andre helga i jakta, og fikk vite at det var bare 4 hjorter igjen på kvota, for dama kunne fortelle hun hadde hatt en annen jeger der de første dagene i jakta også..... Riktignok uten at han hadde skutt noe...men. Okei? Spørsmålet var da- hva kan vi skyte? Svaret var ikke så lett å tyde....bukkene ville de helst skulle få gå. Og de voksne kollene var jo avlsdyra. Egentlig så hun helst at vi lot de yngre dyrene gå også, det var behov for tilvekst....og kalv var det nå ikke kjøtt på. Det nesten krydde med rådyr i terrenget- og jeg var glad i rådyrjakt og hadde drever den tida, det passet jo bra. Helt til vi skjøt ett rådyr, og dama stod med gråten i halsen da rådyret ble slaktet. Ingen tvil om at dama var glad i både dyrene og penger. Det ble med ett par rådyre rådyr- til tross for at vi etter mye om og men fikk redusert prisen noe. Jeg undres litt når det fra samme områder klages over hjorten som skadedyr, med bestander ute av kontroll.

 

Tilbake på sporet- jeg er i utgangspunktet 100% enig med mork i at en skal etterstrebe å skyte dyr slik at kjøttet som ressurs kan nyttes i best mulig grad, og som den desidert viktigste ressursen i fra hjorten som vilt. Men- å utelukke verdien mange har av trofeet, jaktopplevelsen etter brølende bukk i full brunst senhøstes- av den grunn at kjøttet er av noe dårligere kvalitet, det blir for enkelt. Mange ofrer gladelig litt kjøttkvalitet for å få en stor jaktopplevelse etter slike bukker nå og da- og slik er det bare. Men kjøttet skal selvfølgelig nyttes, uansett.

Link to comment
Share on other sites

Gode slakterutiner tar jeg for gitt at vi har.

Man kan pakke storbukken inn i bomull. Skytes den sent i jakta, vil man uansett

få et mindreverdig sluttprodukt, uansett hvor gode slakterutinene er.

God slakterutine kan ikke reversere nedbrytingen av muskelaturen.

 

Jeg aner at flere av dere ikke ønsker innstramminger i forhold til retten til å få skyte tildelt dyr.

Min tanke er at man kan felle storbukk (10+) fra 1/9 - f.eks 10/11. 70 dager.

Småbukk kan skytes helt til ordinær jaktslutt.

 

Da burde alle få rimelig tid til å bruke kortet sitt. Noen må kanskje gi avkall på drømmegeviret.

Det skulle ikke forundre meg om dette kanskje viser seg året etter, bare enda finere....

Link to comment
Share on other sites

Dersom ein tek i mot alle tipsa om god forvalting av ein hjortestamme på kammeret blir det:

- Ikkje skyt bukk hverken før eller etter brunst

- Ikkje skyt kalvar

- Storkollene må leve og føde kalvar

- Ungdyra må få vekse for å få ei frisk og mangfoldig stamme

 

Og ikkje minst: Jakt på innmark må ein ikkje halde på med.

 

Kvifor jaktar vi på hjort egentlig?

La hjorten leve!

 

Viss du då legg til att allt eg gjer er rett.

Og alle andre er duster so er du vel heilt i mål med kammerånden :lol:

Link to comment
Share on other sites

Her fins nok ingen enkel løysing...

Å innføra ytterlegare begrensingar utover dagens system, som skal fordela avskytinga ihht. kjønn og alder vil etter mitt syn verta vanskeleg og truleg svært vanskeleg, for ikkje å seia umogleg å handtera.

Eg tenkjer at så lenge presisjonen i avskytinga er så dårleg som han vitterleg er, så bør trykket heller leggast på det planet. ( kva som verkeleg vert fellt kontra tildeling og planverk med tanke på kjønn, alder, - ja sågar antal... )

Eg er fullt klar over at mange vald og planområder er vorte veldig flinke på dette området, men tør våga påstanden at me framleis har alt for mange som skyt første og beste dyr, - ofte kalvskoller, for etter at jakta er slutt, setja opp eit skjema som passar med tildeling. :oops:

 

Forvaltningsmessig trur eg dette er eit langt større problem for ein bestand i minkande antal, enn tidspunktet for skyting av storbukk.

Misforstå meg rett; tanken er besnærande den, og det er ubestrideleg at kvaliteten på bukkeslakta går dramatisk nedover etter brunsten, men eg tenkjer at ein slik regel ville berre vorte endå ein papirregel som ikkje let seg kontrollera, og som kun dei mest lovlydige ( og mest oppegåande? ) ville respektera.

Det er nok ei kjennsgjerning at dei fleste jegrar ikkje har kjøtkvalitet som fyrste tanke, viss dei skulle få muligheten på storbukken på seinhausten.

Så ærlege må me vel også vera :winke1:

Link to comment
Share on other sites

I valdet vårt har vi egen kontrollør. Om det skulle vise seg at jegerne ikke klarer å forholde seg til en eventuell regel på dette, ja da er det vel ikke intensjonen, men jegeren som har et problem.

 

Før var jakta mye mer innskrenket tidsmessig enn nå. Jegerne klarte å ta ut storbukk da også.....

Link to comment
Share on other sites

Inge E slutter aldri å sjokkere med sine forslag. (Moderert av Jegermeistern).

 

Ser at folk slår seg på brøstet og skryter av at de ikke feller ditt og datt.

Man feller dyr utifra målsetningen. Vi har for mange dyr i valdet, og dermed ryker det noen store kalvekoller innimellom. Skal man ha ned stammen, må produksjonsdyra ut.

I tillegg skyter vi på faste rammer, og dyra er inndelt i kalv, yngre og eldre koller, yngre og eldre bukk.

 

Når det gjelder kjøttkvalietet, så er som sagt slakterutiner viktig, men også mørning. De fleste er alt for forsiktige med mørning, og får derav ikke prima kjøtt.

Og dere som er så opptatt av kjøttmengde og kvalitet, ser for meg at her skytes det for å få penger på konto, og ikke noe annet.

Jeg selger en del kjøtt hvert år, har faste kunder.

En av de, er helt besatt på at han ikke skal ha kjøtt av eldre bukk, uansett når den måtte være skutt.

 

Skjøt en gammel jævel i desember i fjor, låret som jeg skulle selge hang vel i 18 dager og kosa seg.

Leverte det til mannen, uten å si hva det var. I vår kom han på døra, og ville vite hva slags dyr det var han hadde fått det siste kjøttet fra? Jeg ble litt engstelig, og spurte, hvordan det? Jo, det var det beste, møreste saftige hjortekjøtt han noen gang hadde smakt, og smaken var fenomenal. Maska ble lang da jeg sa det var en gammel grabukk. Han nekta å tro det, men sånn er fakta.

 

Jeg synes ikke at en hjort som har 8 cm fett over ræva er noen delikatesse. At fettet er borte senhøstes er etter min mening ingen bakdel. At et dyr tærer muskelmasse, kan så være, men smaken og konsistenen blir for meg avgjort ved mørning.

Å skyte seg en storbukk i november/desember bør være et jegervalg, og ikke noe som noen andre skal bestemme. Hos oss kommer ikke bukkene til valdet før godt uti brunsten, men hovedtyngenden av de eldre dyra som blir skutt, er 6-8 taggere. De skikkelig store, får vi ikke has på, de har blitt store pga sin slu og skyhet. At de kommer vimende ned på et jorde etter brunsten, gjør dem til lette bytter, men de blir ikke tatt da vi har skutt småguttene i stedet, som er så dumme at de eksponerer seg.

Vi har drevet vår avskytingsmetode i en del år, og har ikke klart å stabilisere stammen. Det blir flere store bukker hvert år, kalvene blir større, hvert år, det skytes mange store koller hvert år, og allikavel, ingen nedgang. Kvota er på 50 dyr, kunne sikkert ha vært på 70, men .........................

Link to comment
Share on other sites

Det skrives mye her om at dyrene tærer på musklene etter brusnten. Finnes det noen litteratur evt forskning på dette som kunne vært lagt ut her? Sliter litt med å tolke hvordan energifrigjøringen til drøvtyggere får til dette....

 

Det har i div miljøer blitt sagt at dette skjer med oss menesker også, men det vet nå de fleste at ikke skjer.

Link to comment
Share on other sites

Inge E slutter aldri å sjokkere med sine forslag. E du heilt 100% oppi haudet ditt?

 

He he. Det hadde nok blitt adskillig færre hakk i kolben din og færre skrytevideoer på youtube med min jaktmetode ja, skjønner at det er en sjokkerende tanke. Poenget mitt var at jeg trodde de fleste var enige om at avskytingen på hjort er for lav totalt, men alt for høy på voksne bukker. Det var helt ærlig ment som et forslag på hvordan man kan rette opp dette, uten at man trenger å ta fra jegerne gleden av å ha mulighet til å skyte storbukkene under vanlig jakt. Man kan selvfølgelig snu på det og frede dem på skogen og skyte dem på jordene, men jeg tviler på at det får samme effekt. Men jeg skal respektere at man mener dette er en avsporing, og at diskusjonen går på om kjøttet er spiselig eller uspiselig etter brunsten. Og her må jeg nok si meg enig med KnuteriK...

Link to comment
Share on other sites

Poenget mitt var at jeg trodde de fleste var enige om at avskytingen på hjort er for lav totalt, men alt for høy på voksne bukker.

 

Om det er tilfellet er det tildelingen/kvoten det er noe feil med, ikke når og hvor bukkene skytes.

 

 

Lurer også på det samme som Romsdal; kan noen legge fram link eller referanse til dette med at dyrene tærer på muskelmassen?

Link to comment
Share on other sites

Gode tanker fra Mork (nok en gang)

 

Kan forøvrig skyte inn at problemet er ikke den unge jegeren som vi skyte en storbukk i skogen i løpet av jegerlivet, problemet er de som aldri får nok. Gjerne ikledd jeans, joggesko og jaktjakke sitter i gluggen og plaffer ned de store bukker som måtte våge seg ut til rundballene midt på bøen rett før jul. (Beklager at jeg nevnte sistnevnte stereotypiske skikkelser i samme linje som ordet jeger)

 

Det er lov å bruke "fritt-dyr-løyvet" på annet enn bukk, det ligger litt i navnet.

 

 

 

Om noen finner det fristende å skyte bukk på bøen, fint for dem. De vet ikke hva de går glipp av.

 

Hva er egentlig jakt? : http://hjortefot.blogg.no/1347403778_hva_er_egentlig_jakt.html

 

 

 

Måtehold er stikkordet.

Link to comment
Share on other sites

Vi skyter nåken dyr på bøen for året som vi selger..Har laga ein regel i jaktlaget om at dei store bukkane ikkje skal skytast på bøen..Det har jaggu spart mange store bukkar!

I skogen er dei lure(ofte for lure:p) og det blir dermed "automatisk" at dei store bukkane får gå igjen..Blei lurt av ein sværing seinast forrige helg faktisk..

 

I år har vi sett mange store bukkar i forhold til åra før, har trua på at børegelen har litt og sei for det:)Kunne skutt flotte bukkar mange gangar på bøen sjølv, så det er heilt klart ein fordel med bukkeforbud på bøjakt..

 

Og som du seier(trur vertfall det er det du meiner), den opplevelsen ein får av og skyte ein storbukk i skogen viss ein er så heldig og få den, kan ikkje måle seg med nåke anna:)Skaut min første bukk som var ein fin 12 taggar på post andre året eg jakta..Det er nåke eg aldri kjem til og gløyme!:)

Mange som har jakta 20 - 30 år i jaktlaget og aldri skutt ein stor bukk, seier litt om den "prestasjonen" det er og få ein fin bukk i skogen..På bøen kan jo kem som helst plukke dei

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Heller en storbukk skutt etter brunsten enn en storbukk skutt 1 September.

Og da tenker eg både på kjøttkvalitet og forvaltning.

 

Den som blir skutt 1 September har ikke fått spredd sine gener.

Og hjortetalg er ikkje mat for anna enn rev og småfuggler...

 

Eg har prøvd begge deler og kan ikkje sei meg enig i att slaktet er dårligere...

 

Blir det skutt for mykje stor bukk so er det kvota og ikkje jakt tida det er noko gale med.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har mere tro på at "dårlig" kjøttkvalitet i/etter brunsten kommer av uforsiktighet ved slakting.

Gidder ikke og lete etter hvor jeg leste det. Men leste i ei bok om hjortedyr at det eneste hjortedyret som får forringet kjøttkvalitet i/etter brunst er reinsdyret. Den eneste årsaken til dårligere kjøttkvalitet hos hjort er nok alder.

Link to comment
Share on other sites

Har laga ein regel i jaktlaget om at dei store bukkane ikkje skal skytast på bøen..Det har jaggu spart mange store bukkar!

Jøss, er det flere her inne som ikke er helt 100% oppi haudet? 8)

 

Jeg tror også dette er den mest effektive måten å snu den negative trenden med at man skyter ut alt for mange store bukker, som man beviselig gjør nå i mange av de største hjorteregionene. Om jegerene frivillig innfører slike begrensninger, slipper man kanskje at det i fremtiden ikke deles ut løyve på voksne bukker.

 

Misforstå meg rett, bøjakt er helt nødvendig for å holde hjortebestanden under kontroll, og en sikker og spennende jaktform. Men man skyter seg selv i foten om man hele tiden skyter de største trofeene i flokkene.

 

Håper Mork tåler litt OT mens han leter i statestikkene...

Link to comment
Share on other sites

Det er bare det at de største trofeene kommer ikke ned på noen bø.

De holder seg i skogen hele jakta, er derfor de har blitt store. Bukkene som skytes på bøene her omkring er 6-8 taggere, og spissbukker.

Vår bukkekvote er delt opp i eldre og yngre dyr. Derfor får vi bare skutt 4-5 eldre bukker pr år, og ruinerer dermed ikke avlen.

De som driver jakt på "frie" dyr, er de som ødelegger for seg selv, ved å kun skyte de største dyra. Det ser vi overalt hvor frie dyr praktiseres.

Alle skulle hatt "rettet avskyting", der man skyter etter alder, da blir det ikke rovdrift på store bukker og produktive koller, man begrenser rett og slett uttaket ved at man MÅ skyte yngre dyr (1.5år).

 

Jeg forstår at det ikke er alle steder jakta praktisrer som her, og derfor litt "rare" uttalelser.

Kan forøvrig melde at jeg kun har skutt 3 av 8 dyr på innmark hittil i år, resten er tatt ute i terrenget.

Storbukkene er ikke her ennå, og siden det blir tidligere mørkt på kvelden, og seinere lyst om morgenen, avsluttes bøjakta nå til helga for min del.

 

Dyra er det bare når det er mørkt, og da kan man ikke skyte. I måneskinnet, tar vi ut kalvene. Er vanskelig å skille mellom yngre og eldre koller når det er mørkt, så det blir ikke "slakta" ned dyr på bøen da heller.

 

Vi får mer og mer store bukker her i terrenget, men vi ser de aldri på innmark, kun med kikkert langt oppi fjellet, og som sagt tidligere av Mork, det er et helvete og få disse dyra med store horn ned fra fjellet, så de får leve, og så tar vi de mindre på marka.

Problem solved.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...