Jump to content

Kroning av løp med drill og bor?


Salmon

Recommended Posts

Har hørt om noen som bruker en messingskrue med rundet hode, som festes til drill, å den polerer kroninga med hodet på skruen, men om dette er repeterbart det vet jeg ikke..

 

Uten at jeg anbefaler det, eller har noe som helst egenerfaring med sånt i det hele tatt; Så en opplæringsvideo fra American Gunsmith Institute hvor denne metoden ble brukt.

Link to comment
Share on other sites

jeg har i nødens stund krona en gml mauserpipe med det som er en slags forsenker bor/bit. større enn det som finnes til å forsenke vanlige skruer. pipa sto i benken og forsenker sto i borchucken. høy hastighet på dreiebenken og forsiktig borti med forsenker. deretter lett puss med våtsmergel. pipa går enda beint og han som eier pipa er fornøyd. men må innrømme at det virket litt så som man laget børser i afganistan.. anbefaler å dreie rett kroning ja.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har og prøvd. På frihånd tilogmed, og det gikk egentlig noenlunde greit. Samlingen etterpå var ikke noe å si på, men "kroningen" så ikke ut i måneskinn. Ble godt forsenket kroning da det var ganske vrient å holde drillen helt rett på løpet. Så det ble litt skeivt til å begynne med, åsså ta litt mer for å rette opp, retta litt for mye, ta enda litt mer... Noen som husker den julesangen om han som skulle lage en fin kiste til mora i julegave og endte opp med skjærefjøl :shock: ??? Uansett, 5-6-7-8 mm inn i løpet var retningen grei nok og løpet gikk faktisk bra etterpå. Så det kan fungere, men jeg gjør det neppe en gang til.

Link to comment
Share on other sites

He,he. Jeg hadde et mauserprosjekt for mange år siden, som skulle brukes på jaktfelt. Jobba no veldig for å få den under 4.5kg. Fikk veid den på en skikkelig vekt når vi skjøt et stevne i Frogn, 22 gram over. Tok baufil og kappa løpet, krona med et bor. 15 gram under. Børselars var der, og han sa at han aldri hadde sett no værre. Han var også med i laget som jeg skjøt i, og når løypa var ferdig, og jeg hadde fullt hus(150) sa han at kroning av løp mest trolig var noe overdrevent viktig. Hører til historien at jeg satte pipa i benken og dreide og krona det på en sivilisert måte i etterkant....

Link to comment
Share on other sites

De finnes en nød metode for kroning. Bruk en drill som har noe større Ø enn pipa. Bor fra munning og inn med skjæreolje. Bor så dypt at drillen sentrerer seg etter løpet (med andre ord et godt stykke inn). Kutt av pipa rett før der borren sluttet. Startvinkelen til borret blir "kroningen". Juster ytterkanten av pipa med ei fil slik at kroningen blir litt forsenket i løpet. (Gammelt tips jeg fikk fra en børsjemaker).

Link to comment
Share on other sites

Har løp i kal 6mm PPC som hadde kroning type target, som ikke var senrtisk.

Det var vanskelig å få presisjon under tomme på 100m.

 

Kroning ble endret til 11grader inn ( sentrisk ) og overgang til rifling slipt/polert med "lapping compound" og messing skrue med sverisk topp. Nå er min beste presisjon 6,5mm / 100m.

 

Verste i kroningen er mangel på symetri.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Det er rett det du sier der, at kroningen på løpet er viktig.

Kuleskråningen inne i løpet er også av betydning, samt den generelle retthet i løpet.

Men nå snakker vi im presisjon på under 3 mm på 100 meter.

Patronen 6 ppc burde være god for en presisjon på under 3 mm på 100 meter, hvis alle faktorer er gode.

Link to comment
Share on other sites

Heisann, mange bra forslag her :D

Har bestilt meg kroningsverktøy fra Skytterlinken.no, 1600,- m/frakt så da får jeg vente å se hvor bra jeg

kan få den til å gå.

Skyter en del NM60 som vel i utgangspunktet ikke er en veldig presis patron...?

 

Skal komme med en oppdatering etter forsøket på hjemmekroning. :D

 

Ett lite spørsmål til slutt: Har den avrundingen av munningen på løpet noe betydning, eller kan den være som skåret rett av?

Link to comment
Share on other sites

Jeg kappet rett av, brukte en fin tannet flatfil for å få bort merkene etter baufil bladet. Monterte løpet vertikalt slik at enden på løpet stakk passelig opp over arbeids benken slik at det sitter fast under rettings arbeidet.

Brukte etter hvert fint sandpapir som legges over flatfilen for å få overflaten blank.

En passelig messing skrue med rundt hode ble satt i batteri drillen, å med en klatt slipepasta på skruhode er det bare å holde på til man har tatt gradene inn mot bommene.

Det hele ble avsluttet med å duracoate hele løpet matt svart.

Link to comment
Share on other sites

Kan hende jeg er helt på jordet men børsemakere tar vel ikke mer enn 5-600kr for kapp og kroning.

 

Synes bare 1600kr er mye penger og det virker som mye styr og kruttoppfinning stelt i stand for å kappe og krone en rifle.

 

Noen eldre løp og noen matchløp har ikke noen "avrunding" i munningen, foretrekker selv å ha en sharp 90 grader forsenkning der da kroninga blir litt mer robust og ser mer ordnet ut. Eller var det kanskje noe annet du mente med avrunding i munning?

Link to comment
Share on other sites

Kan hende jeg er helt på jordet men børsemakere tar vel ikke mer enn 5-600kr for kapp og kroning.

 

Synes bare 1600kr er mye penger og det virker som mye styr og kruttoppfinning stelt i stand for å kappe og krone en rifle.

 

Noen eldre løp og noen matchløp har ikke noen "avrunding" i munningen, foretrekker selv å ha en sharp 90 grader forsenkning der da kroninga blir litt mer robust og ser mer ordnet ut. Eller var det kanskje noe annet du mente med avrunding i munning?

 

Det var det jeg mente ja. Kroningen blir mere beskyttet om den sitter litt innenfor munningen.

Her jeg bor har vi ingen børsemakere så da måtte jeg ha pakket og sendt løpet, og det går jo som kjent ikke veldig fort med

posten... samt at det er svindyrt å sende.

Har man verktøyet selv og litt kunskap om bruken så er en selvhjulpen... :D

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

45 grade eller rund roterende fil vil nødvendigvis være enklere og ha med og gjøre i en boremaskin enn en drill bit.

(en roterede fil er ikke det samme som en roternde rasp)

TUNGSTEN_CARBIDE_ROTARY_FILE_ROTARY_CUTTER.jpg

 

Mener biltema i det minste har sett i hardmetall som inkluderer minst en egnet fil, eller du kan betale noen hundrelapper for en fra en maskin butikk eller fra tools.

Link to comment
Share on other sites

Denslags på 10000 omdreininger spiser mye stål. Fort gjort å ordne ei skikkelig skakk kroning.

 

Han sa bor og du må ikke ha die grinder(rettsliper) for og bruke en slik en, i en bormaskin så vil den være mye lettere og bruke enn en bor, da vil den faktisk langsomt file bort stål til du får ønsket resultat.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...