Jump to content

unngå vann i rifleløpet?


joakim88

Recommended Posts

Enig med poster som nevner prøveskyting med en tapebit for å se om nettopp din konfigurasjon påvirkes nevneverdig. Ville bli svært overrasket om treffpunktendringen er stor. Ellers bruker folk alt fra elektroteip, liten plastpose med strikk, ballong og kondom for å hindre vann i løpet. Så til og med en snerten sak formet som en hette med en gummi-ring som øyensynlig var laget for dette formålet. Eller, hvorfor ikke kappe av en finger på en utrangert (tynn) hanske?

 

Om du virkelig får vann i løpet (og ikke bare i demperen) så kan du veldig fort - og i beste fall - kun oppleve treffpunktendringer. Er du uheldig skjer det "mer".

Link to comment
Share on other sites

Vann og olje og stål, har overflateegenskaper, kontaktvinkler, dråper dannes, osv., og vann - som i løpet fullt av vann - vil renne ut av et rifleløp. Et ankepunkt mot 5.56 som nytt kaliber i det amerikanske forsvaret var nettopp at løpene var så tynne at dette ikke skjedde. De produserte tester som gikk begge veier, men vi vet hva de valgte.

 

DEt som kom ut av testene er imidlertid greit å ha med seg, dråper i løpet betyr fint lite. Løp fullt av vann gir overtrykk, eventuelt mye overtrykk...

Nå vil jeg ikke ha vann i løpet uansett, og dempere er fine til å hindre det - et SÅ lite høl, og SÅ mye dilldall inni, så gidder jeg ikke bry meg med sannsynligheten for at det skal regne inn i løpet...

Før i verden, før lyddempere så pleide jeg å sette en bit maskeringstape over munningen. Jeg kan ikke huske å ha skutt den av på jakt (faktisk kan jeg ikke huske å ha skutt noe som helst i høljeregn?), den går jo an å rive av..., men jeg har prøvd å skyte med den på, og der skjer intet uforutsett. På Youtube, kan en finne hurtigfilm av fenomenet, og det en ser, det er at tapen blåses av og bort "lenge" før kula passerer.

 

Som med alt annet, prøv! Gå på banen med en teiprull, og overbevis deg selv. Post gjerne samlinger med og uten teip.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Min erfaring er at det ruster til tross for tape på munningen. Temperaturforskjeller og kondens... En bedre løsning er at det er en oljefilm i løpet. Selv har jeg lagt om mine rutiner slik at jeg drar gjennom messingbørste med 0000 stålull og olje (+ to tørre lapper) hver gang rifla har vært avfyrt. Ingen problemer med rust etter det.

Link to comment
Share on other sites

Hva med å bruke slike?

 

http://www.jaktfall.no/produkt/vapen-skytterutstyr/vapenpleie/lopskondomer-hindrer-vapensprengning

 

Eller, om man har latekshansker liggende, kan man jo kutte av fingertuppene der, teip fast, og vips, løpsbeskyttelse. Dette er jo et veldig tynt materiale, og det tåler neppe kvister, men om man er noenlunde forsiktig og ikke veiver løpet borti et buskas eller kjører det i bakken, kan det jo gå bra.

Link to comment
Share on other sites

Jakter vel så mye med hvit skogbunn som på barmark, men munningen er like utsatt under de forholdene. Dessuten kan væske fryse da. Vet ikke hvor mye vilt jeg har skutt med en bit Scanpor sårtape som beskyttelse mot vann og snø, men det er mange. Bruker det på haglepipa på kombien også, jeg. Har testet på banen flere ganger og merker overhodet ingen treffpunktforandring. Husk bare at det blir kondens også i ei pipe med litt beskyttelse foran munningen, så puss er påkrevet uansett.

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker en skivelapp over hullet på demperen. Aldri merket noe problem med dette, har testet på banen flere ganger. Tror nok lappen er langt borte lenge før kula når hullet.

 

Skivelappen er ganske så vannbestandig, har opplevd at det har vært en dam på toppen av demperen etter en lang dag med regn. Så mye vann jeg har hatt oppå der er jeg glad for at ikke rant ned i demperen. Ganske sikker på at det ville vært et problem. Jeg har en atec demper, på toppen av disse blir det et lite baseng når våpenet stå i ro ei stund i regn. Fungerer akkurat som ei trakt. Derfor alltid lapp forran hullet.

 

I innerlomma på jakka her jeg våpenkort, jaktkort og en liten remse med 3-4 skivelapper som jeg kan sette over tuten om jeg skulle være så heldig å få skutt litt :)

 

MVH

Andreas

Link to comment
Share on other sites

Tape i en eller annen utførelse. Har skutt både storvilt og småvilt gjennom både elektrotape og vanlig blank Scotch skrivebordstape med godt resultat. Den beste grunnen til å sette tape over munnningen er imidlertid å slippe den evinnelige plystringen i demperen når det blåser.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Har brukt eletrotape i mange år, og skutt haugevis med dyr uten problem. Enten på demperen, eller på pipa. Har testet treffpunktforandring på banen, og har ikke registrert noen.

Men man skal være nøye med å lufte godt ut, da det kan danne seg kondens inne i pipa ved temperaturforandringer(les; romtemperatur vs. ute).

Hvis man ikke er plaget med rusk og rask og vann i pipa, så jakter man med for kleint kaliber..... :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Jeg og bruker el-tape over munningen. Har prøvd på bane men ingen treffpunktforandring med eller uten. Jeg er dritnøye med å ta av teipen om kvelden etter endt jakt og dra en oljelapp igjennom pipa uansett om jeg har skutt eller ikke. Kommer sikkert litt kondens inn via låsen en regnvåt dag uansett hvor godt man garderer seg :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...