Jump to content

jakt med revolver


supercz

Recommended Posts

Dersom "Norsk forening for jakt med håndvåpen" ble stiftet ville jeg meldt meg inn tvert, men neppe vært særlig aktiv, til det er jeg for pragmatisk. Denne foreningen ville mest sannsynlig møte de eksakt samme argumenter som buejegerne, og måtte tilbakevise de på akkurat samme vis.

Problemet håndvåpenjegerene vil støte på er mye vanskeligere å komme forbi.

 

Med unntak av noen ganske få raringer, også sett her inne, så ser ikke "folk", politi og myndigheter på pil og bue som et våpen som trenger regulering i forhold til samfunnsmessig skadepotensial. Massemord, revolusjon og bankran med pil og bue er ikke et problem, og vil ikke bli det.

Håndvåpen derimot er en annen lekse. Å få igjennom enda et erhvervsgrunnlag for noe så ondt og farlig som pistoler ser jeg bare ikke komme, de er jo enda verre enn armbrøster :roll: (de er skumle de)

 

Jakt med håndvåpen vil dessuten gi en "aktverdig" grunn til å bære håndvåpen, det vil ikke gå upåaktet i politiet. At politiets nyfunne iver til å LAGE lover og regler øker dag for dag bekymrer kun de som har tenkt igjennom hva som definerer en "politistat". Uansett, det er ei tøff nøtt.

 

Den eneste måten er å kjøre løpet til buejegerene, og jeg vil tro - å fronte KUN enkeltskuddspistoler, iallfall til å begynne med. De er en god del vanskeligere å drepe med "farlig" argumenter.

 

uten støtte i befolkningen tror jeg et lovforslag om jakt med håndvåpen er bare tull

Det er jeg ikke sikker på. Mitt inntrykk er at "befolkningen", dvs. de som ikke jakter og skyter, ikke vet, og uansett driter i hva en jakter med eller ikke jakter med.

 

Folk jeg diskuterer med kan deles i noe få grupper

 

- de som ikke aner hvordan jakt foregår, men er positive til jakt, de er det nokså mange av

De tror elghunden tvinger elgen til stå stille og så skyter man den og den faller død om, de har ingen formening om hvor fornuftig det er å skyte dyr på 1m eller 1000m, de dør umiddelbart uansett

 

- de som ikke aner hvordan jakt foregår og er negative til jakt,

disse er gjerne sterkt negative til buejakt særlig, da det er å pine dyra ihjel. Dyr jages over skog og hei før de skytes, under store lidelser uansett. Det blir gjerne stille etter litt kjøtt...

MEN, her fins NOAH, PETA, Dyrevernalliansen, store deler av veterinærforeningen, halve SV ( :wink: ) mfl. Disse har blogger, facebooksider, og legger ned et stort arbeid i bombardere DN og MD med krav om at buejakt stanses, jakt stanses, osv. Ornitologene er også en sterk anti-jakt pressgruppe.

 

- De (få) som er positive til jakt men negative til buejakt,

disse vet gjerne ikke noe om hvordan piler virker, hvor skarpe, hvor treffsikre eller hvor kraftige buene er. De ser for seg barndommens bøyde brøytestikke som bue. En stjerneeksempel er ØKHs venninne legen, som gikk tom for argumenter atter at jeg grov fram en jaktspiss og spurte hva hun trodde skjedde når den passerte gjennom lunger og hjerte.

I denne gruppa er også jegere som er låst i synet om at DERES jakt er den eneste rette og man kan ikke treffe noe som helst med pil og bue, vanligvis lette å overbevise

 

K

Link to comment
Share on other sites

Misforstå meg ikke, jeg er tilhenger av buejakt, og jeg har personlig heller ikke spesielt mye i mot jakt med håndvåpen, men jeg syns ikke man skal avfeie kritikk som useriøs av den grunn. Fakta er at man øker sjansen for skadeskyting uten å åpne for noen revolusjonerende ny jaktform. Jeg har personlig aldri tenkt "oi, hvis jeg bare kuttet kolben av børsa nå, så hadde jeg vært mye mer effektiv", mulig jeg bare har dårlig fantasi, men det kan umulig være en ofte tenkt tanke. En kort slug-hagle burde isåfall stå høyt på ønskelista. Og om argumentasjonen blir at folk skyter dårlig med rifle også, og det er jævlig tøft å gå rundt med revolver, så tror jeg ikke almuen kjøper det.

Vi vet jo alle at salongrifle kan drepe en elefant, så hva syns dere om at den ikke er godkjent for alt vilt i norge? Det er jo bare å gå nærme nok og sikte bra nok? Ettersigende utfører jo alle jakta si på etisk forsvarlig vis?

 

Og så har vi selvsagt den gigantiske elefanten i rommet som få vil snakke om, om hvordan håndvåpen aldri vil bli en del av (jakt)våpengarderoben pga helt andre politiske årsaker.

 

ps. kan ikke alle være så snille å ikke komme drassende med stråmannsargumentet om at "alle" er mot "all jakt de ikke bedriver selv".

Link to comment
Share on other sites

store deler av veterinærforeningen,

 

En veterinærkjenning kaller det "Trude fraksjonen" :lol:

 

 

 

ingen skyter dyr på 100meter med pistol... vist pistol/revolver jakt blir lovlig så ser jeg for meg en maks avstand på ca 30meter..

 

Egnede håndvåpen til jakt og trenet skytter håndterer fint samme hold som typisk nok riflejakt; det er ikke snakk om Glock eller S&W mod 10 her..

Link to comment
Share on other sites

ok. ok... jeg vet lite om jakt med revolver, men jeg vet at jeg personlig aldri ville skutt på vilt som er lengre unna en 30meter med revolver, og vist det hadde vært fåreslått ca 30meter som maks avstand for jakt med revolver så tror jeg at det hadde vært mye lettere og få igjennom en vist man vil ha 100meter

Link to comment
Share on other sites

Hvis dere leser her http://www.sandnessjoen-pk.com/Anslagsenergi.pdf" target="_blank skjønner man hvorfor ikke revolver er lovlig på jakt.

Nope, jeg ser ikke poenget ditt. Sammenlikner man feks 454 Casul med 222 er forskjellen marginal, og det finnes langt kraftigere håndvåpenkaliber. Husk at håndvåpen også inkluderer våpen som Contender kamret i riflekaliber. Og med egnede siktemidler er disse like presise på normale jakthold som en rifle (faktisk ofte bedre enn feks en rusten mævser med billigkikkert).

 

30 meter er barnemat for feks en feltskytter med åpne sikter, med bedre siktemidler er 100 meter og mer ikke noe problem.

 

Å tillate jakt med håndvåpen vil ikke endre noe, det er i dag lov å bruke håndvåpen til fellefangst uten at det godkjennes som grunn til erverv, så det vil uansett kun bli for aktive pistolskyttere. Kanskje man vil kunne få enkeltskuddvåpen, men selv det er utopisk.

 

Den største trusselen er nok hva dette ville betydd for skyteprøven for oss andre. For når folk viser hva de kan treffe med håndvåpen vil ikke 5skudd innenfor 30cm være så imponerende lenger.

Link to comment
Share on other sites

"Hvis dere leser her http://www.sandnessjoen-pk.com/Anslagsenergi.pdf" target="_blank" target="_blank skjønner man hvorfor ikke revolver er lovlig på jakt."

 

Kunne gjerne fortalt detaljert om mine 188 storvilt - som er skutt med håndvåpen i div. kaliber - men det er jo unødvendig så lenge det ikke er noe tema her i landet.

 

Men kan jo opplyse om at en bøffel med en blykule - laget av hjulvekter, og skutt ut av en liten 7,5" revolver i 454 Casull - hadde gjennomskyting på ca. 40 m - og den løp hele :roll: 62 meter.

 

Èn østerriker som var med - brukte en rifle i 375H&H - og bøffelen han skjøt på 50 m - løp en halv kilometer.

 

Èn annen som skjøt med 404 Jeffery - hadde samme fluktstrekning på samme skyteavstand.

 

Så et sukk :shock: i fra meg:

 

Hvis du ikke har noen erfaring med jakt og håndvåpen:

 

Hold munn :wink:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jo, men seriøst. Vi jegere sier at 5 skudd innenfor 30cm er godt nok for jakt, hva sier vi når contenderfolket begynner å gjøre det på 300meter bare for å erte? Skal vi være rettferdige burde vi la de skyte samme prøve som oss andre uansett våpen og si greit. Bue, pistol, spyd, whatever. Når vi setter dette som krav for oss selv ser jeg ikke hvorfor vi skal ha andre krav for andre.

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor kan man ikke gjøre dette likt?

 

5 skudd innenfor reinsfiguren på 100 m med godkjent ammunisjon.

 

Og så får hver enkelt avgjøre sine skudd på jakt - og være ansvarlige for de.

 

Det er jo slik det er pr. idag.

Er det ikke?

 

Da vil det jo være ganske enkelt:

 

Trener man ikke - og har blodig (i dobbel forstand :lol: ) interesse for dette - vil man ikke klare kravet med et håndvåpen - og man er ikke skikket til jakt.

 

For støtte med/mot et eller annet - vil ikke være tillatt.

 

REMA`s slagord - er atter en gang riktig.

 

Gjør det enkelt :lol:

 

 

 

 

 

Og når det gjelder anskaffelse av håndvåpen - kan jo kriteriene være som nå.

 

Det med bæring av våpen - blir jo praktisk som med en rifle med kort løp:

 

Ikke noe problem å skjule den under noe (f.eks. Felleskjøpet`s poncho).

 

Spøkelser er jo overalt :roll: .

 

Det man må innse - er at det er umulig å kontrollere 769%.

Heller ikke 100% .

 

Uansett regler og forskrifter.

 

Hvem skal isåfall kontrollere?

Politiet?

 

Som ikke har ressurser nok til å vaske egne biler :lol::lol::lol::lol:

Link to comment
Share on other sites

ok. ok... jeg vet lite om jakt med revolver, men jeg vet at jeg personlig aldri ville skutt på vilt som er lengre unna en 30meter med revolver, og vist det hadde vært fåreslått ca 30meter som maks avstand for jakt med revolver så tror jeg at det hadde vært mye lettere og få igjennom en vist man vil ha 100meter

 

Man trenger ikke være så enormt dedikert revolverskytter for å klare storviltprøven med egnet våpen og egnede siktemidler.

 

 

Hvis dere leser her http://www.sandnessjoen-pk.com/Anslagsenergi.pdf skjønner man hvorfor ikke revolver er lovlig på jakt. I tillegg til de andre gode argumentene i tidligere innlegg :winke1:

 

Det kan diskuteres om anslagsenergi i det hele tatt har noe å gjøre i denne diskusjonen. Sammenlikner man Taylor KO faktor http://en.wikipedia.org/wiki/Taylor_KO_Factor eller Thornily Stopping Power faktor https://beartoothbullets.com/rescources/calculators/php/thornily.htm for f.eks .44 Magnum og .223 (for å bruke rådyr som eksempel) blir bildet helt annerledes.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke falt for fristelsen med å drive pistoljakt, selv om det er fullstendig lovlig her og jeg har plenty redskap for det.

 

Jeg skal ikke se bort ifra at jeg prøver meg på svin med revolver før eller siden, har flere stående invitasjoner.

 

Grunnen til at jeg refererer til Taylor og Thornily er at jeg blir litt frustrert når man trekker fram anslagsenergi som den eneste fasiten for å sammenlikne "drep" i jaktkalibre. Det er en logisk årsak til at man ikke skyter hjort med .220 Swift.

 

PS

Drit i signaturen min, den er bare en satirisk kommentar til brukere som lister våpenbeholdningen sin der. Jeg har omdefinert "våpengarderobe" til hvilke våpen jeg bærer på meg til daglig til forskjellige klær. Jeg har hverken plass, lyst eller ork til å liste det jeg har av skytevåpen i signaturen.

Link to comment
Share on other sites

Grove kaliber/lav hastighet - er tingen.

 

Sålenge ballistikk - ikke er "venus" :wink:

 

Skal jeg skyte elgstørrelse på 200 m - bruker jeg selvsagt noe annet enn 357, 44, 454.

 

Det jeg allikevel synes er litt stupid - er at de som ikke har skutt endel dyr med håndvåpen - har klare meninger :roll:

 

Det blir som om jeg skulle uttale meg om noe fotballgreier - som interesserer med "midt i" :?

Link to comment
Share on other sites

Vel, alle er vel berettiget til å ha meninger. Er du uenig står du selvsagt fritt til å argumentere i mot. Denne diskusjonen er dømt til å florere av forutinntatte meninger som ikke er forankret i hverken teori eller praksis. Det blir gjerne vanskelig å ha et åpent sinn til ting som bryter med "etablerte" sannheter.

 

Man kan jo gjerne ha i mente:

"Opinions are like assholes, everybody has one."

Clint Eastwood

The Dead Pool

 

Grove kaliber/lav hastighet - er tingen.

Det er nettopp det TKOF postulerer. Taylor gir .44 Magnum 3-4 ganger høyere knock out faktor enn .223 mens ren anslagsenergi favoriserer .223.

Link to comment
Share on other sites

Hvis man ikke har erfart - er det tåpelig å ha en mening om emnet.

 

Når jeg kom til Zimbabwe for å jakte med revolver - trenerte de min jakt hele tiden - pga. at de ikke hadde erfaring med "lekevåpen".

 

Selv om jeg kunne skilte med 150 storvilt tidligere (men dette var i 2007 - så det har blitt endel etter det også).

 

Når jeg skjøt den første bøffelen - og den falt etter 62 m - var det:

 

Sverre! You can shoot all the elephants in Zimbabwe.

 

Poenget mitt er:

 

Har du ikke erfaring med et eller annet - så hold kjeft til du får det.

 

Meninger kan man ha - men hvis erfaringene er utelatt - betyr de egentlig "nada".

 

Etablerte sannheter - kan faktisk være riktig :wink: .

 

Sålenge du ikke har noen erfaring med håndvåpenjakt (og da snakker jeg ikke om et eller to dyr) - tror jeg faktisk at jeg ikke bryr meg om dine meninger om emnet :? .

 

 

Og beklager at jeg aldri har hatt evnen til å være diplomat :lol:

Link to comment
Share on other sites

Leser du i hele tatt det du svarer på eller er du drita full?

 

Du kan trøste deg med at jeg hverken tar deg eller de påståtte anekdotene dine alvorlig. Snakker meg om lavpannet tullebukk.

 

Velkommen til ignorelista mi på dette forumet sammen med resten av eliten.

Link to comment
Share on other sites

Faktisk så sover jeg på dagtid - og er våken på natten (etter 32 år med 24-timers skift).

 

Derfor gidder jeg å svare deg på dette tidspunktet.

 

Hvis du har noen erfaring med håndvåpenjakt - og nedleggelse av vilt - er det sikkert interessant for forumleserene å få ta del i dine erfaringer.

Link to comment
Share on other sites

Leser du i hele tatt det du svarer på eller er du drita full?

 

Du kan trøste deg med at jeg hverken tar deg eller de påståtte anekdotene dine alvorlig. Snakker meg om lavpannet tullebukk.

 

Velkommen til ignorelista mi på dette forumet sammen med resten av eliten.

 

 

Her tror jeg nok du gjør en grov bommert.

Sverre vet hva han skriver om, men etter XXXXXX antall forsøk på å få en liten skare til å forstå gleden av håndvåpenjakt, gidder han ikke å foklare dette hver eneste gang en allviter med 0 erfaring har klare meninger om nettopp håndvåpenjakt.

Han, sammen med en liten håndfull andre må nok ansees som de mest erfarne i landet på nettopp håndvåpenjakt.

 

Sette han gjerne på ignorerlista di, men da går du glipp av mye nyttig innforamasjon om nevnte tema bare en fornuftig tråd om dette dukker opp.

 

For meg går det her tydelig frem hvem som er den lavpannede tullebukken.

Link to comment
Share on other sites

...klippe...

 

Har du ikke erfaring med et eller annet - så hold kjeft til du får det.

 

Meninger kan man ha - men hvis erfaringene er utelatt - betyr de egentlig "nada".

 

 

Jeg tror det er kjempelurt at du ikke starter et håndvåpenjegerforbund. Slike holdninger vil være en perfekt måte å slå spiker i kista. Jeg for min del er veldig glad for at vi har begrensninger i utbredelse av håndvåpen i Norge. Bedrevitere som innbiller seg at de kan be andre holde kjeft fordi de selv vet best gjør meg ikke mer positivt innstilt.

 

For min egen del vil jeg svare dette: Dine personlige erfaringer med å skyte massevis av dyr med håndvåpen betyr nada. Vårt samfunn har begrensninger i bruk av håndvåpen, og særinteressene til en arrogant enkeltperson spiller ingen rolle i så måte.

Link to comment
Share on other sites

Her tror jeg nok du gjør en grov bommert.

Sverre vet hva han skriver om, men etter XXXXXX antall forsøk på å få en liten skare til å forstå gleden av håndvåpenjakt, gidder han ikke å foklare dette hver eneste gang en allviter med 0 erfaring har klare meninger om nettopp håndvåpenjakt.

Han, sammen med en liten håndfull andre må nok ansees som de mest erfarne i landet på nettopp håndvåpenjakt.

 

Sette han gjerne på ignorerlista di, men da går du glipp av mye nyttig innforamasjon om nevnte tema bare en fornuftig tråd om dette dukker opp.

 

Jøss, er du AA sponsoren hans? I såfall har du gjort en elendig jobb. Fyren kan ha skutt en hel elefantflokk for min del, jeg ser uansett ingen grunn til å lese det infantile fyllerøret hans.

 

For meg går det her tydelig frem hvem som er den lavpannede tullebukken.

 

Siden temaet er personer med lesevansker og ekstremt treg oppfattelse, har nok de fleste fått med seg at du refererer til deg selv.

Link to comment
Share on other sites

klippe.....

Forøvrig så har jeg ikke smakt en dråpe alkohol på 14 dager :wink:

 

 

men jeg derimot :wink: tok meg både øl og vin i helga som gikk.

Det Thor skriver driter jeg en lang marsj i. Han får kalle folk hva han vil, meg innkludert.

 

Jeg mener fortsatt at han gjør en bommert med å ignorere Shadob sine innlegg om han har et lite snev av interesse for håndvåpen. Ser ikke helt at mitt råd skulle klassifisere Sverre som alkoholiker og undertegnede som lavpanned kurator, men uansett, takk.

 

Les gjerne innlegget mitt en gang til. Der finner du ikke et snev av angrep eller sarkasme, kun et godt råd som jeg selv ble anbefalt en gang i tiden, og som har satt meg godt inn i dette med håndvåpenjakt.

Link to comment
Share on other sites

Taylor KO / Thornily Stopping Power

 

Jeg har aldri klart å stole på TKO, etter det jeg forstår var den basert på erfaring med hodeskudd og dermed ikke så relevant for annen jakt. Problemet er at den belønner lav SD, og selv om det er gunstig for å overføre kinetisk støt gir det ikke god dybdevirkning. Thornily er bedre sånn sett, men jeg synes de begge er for abstrakte. Litt av skepsisen min stammer nok fra måten slike formler blir brukt og misbrukt av folk uten spesiell kompetanse eller erfaring, for alt jeg vet kan de fungere bra til sitt bruk.

 

Nå er ikke energi noe godt mål det heller, i det hele tatt er det vanskelig å redusere slikt ned til en meningsfull endimensjonal verdi siden det ikke lar en ta hensyn til kulekonstruksjon. Sånn sett er energi kanskje det greieste siden det er et objektivt mål som ikke skryter på seg for mye.

Link to comment
Share on other sites

Burde vel kanskje ikke skrive noe - etter midnatt :wink: .

 

Helt ærlig: Jeg har ikke drukket i kveld heller :) .

 

Det jeg har erfart med .44/45 kuler (240-390 gr) - er at det er unødvendig med noe mer enn 1200 fps.

Og etter å ha droppet mine torturladninger - har jeg unngått senebetennelser.

 

En 300 gr kule i .44 Mag - med 900 fps - gjennomskyter f.eks. en zebra ved treff i/bak bog på 50 m.

Link to comment
Share on other sites

Poenget mitt er:

 

Har du ikke erfaring med et eller annet - så hold kjeft til du får det.

 

Meninger kan man ha - men hvis erfaringene er utelatt - betyr de egentlig "nada".

 

Etablerte sannheter - kan faktisk være riktig :wink: .

 

Sålenge du ikke har noen erfaring med håndvåpenjakt (og da snakker jeg ikke om et eller to dyr) - tror jeg faktisk at jeg ikke bryr meg om dine meninger om emnet :? .

 

 

Og beklager at jeg aldri har hatt evnen til å være diplomat :lol:

 

Så man må være utdannet som kokk for å uttale seg om mat som smaker fælt? :roll:

Link to comment
Share on other sites

Shadob,

 

Jeg har aldri jaktet med håndvåpen, utover å skyte verdens dummeste hare for sånn 20-25 år siden, den smakte fortreffelig forresten.

 

Så jeg kan ikke ha noen mening?

Jeg har derimot skutt endel med pistol og revolver, både i NFPS og NSF, og derifra har jeg en erfaring som jeg mener er veldig relevant:

- Håndvåpen kan være svært presise, og de kan skytes svært presist. Vi var to stykker som skjøt "storviltprøva" med hver vår revolver engang. For å se om det gikk, og for å mobbe de som ikke klarte det med rifle. Barnslig, sikkert..

 

Mener du det er uinteressant å få støtte i ditt syn på at håndvåpen er presise nok til jakt?

 

Samtidig har jeg skutt (ila. 30 år med våpen omtrent) på alt mulig rart, også ting man ikke bør skyte på, stein, stål, biler, treverk, kaffekjelen( :forvirra: ), og i vann, og gelatin, og wtf. med både håndvåpen og rifler, og buer, og panservernvåpen :roll: Og min erfaring er slik at anslagsenergi og inntrengingsevne hos kraftige håndvåpen, ikke står merkbart tilbake for mange rifler som er tillatt til jakt.

Er det virkelig irrelevant? Selv om jeg ikke har skutt 57 Kuduer og 79 GVHDHAS(*)-antiloper? Ønsker du virkelig å være helt alene i "gyldig" argumentasjon for at håndvåpenjakt skal bli lov? Det er klart at din erfaring veier tyngre, men at Thor med sine tonnevis med håndvåpen, eller lille meg, skal være fullstendig irrelevante? Ærlig talt?

 

Nå er det uansett helt andre argumenter som gjelder, rent politiske, er jeg redd i den diskusjonen. Så trolig har du rett, det er uinteressant hva vi mener, hele gjengen.

 

K

 

* Gud Vet Hva De Heter Alle Sammen

Link to comment
Share on other sites

Feilen folk gjør er at de tenker på vanlige pistoler og revolvere som Glock, CZ, S&W og hva de opplever når de skyter med slike. Håndvåpenjakt drives typisk med Contender, "avsagede rifler" og langløpede revolvere. Og med kaliber på et nivå som begynner med 44magnum.

 

Det Shadob prøver å si, tror jeg, er at erfaring fra vanlig norsk pistolskyting er ikke overførbart til håndvåpenjakt.

 

At håndvåpenjakt skal bli tillat i norge er så usannsynlig at det er ikke verdt å tenke for mye på.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...