Jump to content

Stort nytt innendørs skytesenter i Oslo (?)


Skipper'n

Recommended Posts

@Medic82

Man kan ikke ekskludere en klubb fra NSF, bare fordi andre NSF klubber ikke "godkjenner" kurs fra den klubben.

Dvs at om et medlem for eksempel fant ut det ikke ville betale det hvite ut av øya for medlemskap og slikt vås som "grov kurs" osv gikk over til en annen sentrums klubb med baner i helt grei buss/trikk avstand i Oslo (OSS,OPK,OKTS...) hvor man ikke trenger å betale for å leie klubbvåpen og trene, så må man ta et nytt kurs.

Det finnes ingen retningslinjer for dette i NSF, men det vanlige er at man antar at grunnopplæringen har vært god nok i andre NSF klubber.

Og når det gjelder deg Hassel, så skriver du først så du antyder OSK kurser medlemmene "uten manglende godkjenning", mens det kommer frem ganske mye senere at "det er noen år siden". Kunne du ikke sagt det tidligere? Og skrevet det hele litt mer forståelig?

Du syns ikke at det sto i settningen etter var tidlig nok? Jeg har forøvrig ikke hørt at det har endret seg noe i de siste 2-3 årene (Som er tidsperspektivet jeg refferer til)

 

Irriterer meg at man skal la sjalusien sin gå utover andre slik

Det er da riktig uheldig at du oppfatter et forsøk på å fortelle andre skyttere at det finnes rimeligere og sportslig bedre klubber å satse på i Oslo, som sjalusi? Hva skulle jeg være sjalu på? Jeg har en utendørsbane med mulighet til å skyte ut til 100m, med oppvarmede standplasser og et skrekkelig hyggelig miljø ca 35 minutters kjøretur unna. For ikke å snakke om rifle banen nede i gata osv... Jeg er i tillegg medlem av en klubb i Oslo, hvor jag har tre stedr å skyte på som alle ligger mindre en 30 minutter fra snetrum med kollektivtransport og 1 av stedene kan jeg stort sett skyte 24/7 (dog ikke med rifle i rifle kaliber)

 

Mitt inntrykk er at mye av disse bekymringsverdige rapportene som nevnes i stor grad har kommet fra folk som av en eller annen grunn misliker Willy Røgeberg personlig, og ønsker å skade han/hans bedrift med ryktespredning.

 

Absolutt, blant annet har man sett seg lei på den måten man tyner penger ut av skyttere. Husk at svindlere og konkursryttere ofte er svært flinke til å få andre til å stole på seg, det er liksom det som er deres "modus opperandi". Noen av oss som har vær med "gamet" noen decennier ville vel brukt et mer håndfast ord en "rykte" om spredningen av informasjon.

 

En vidre er det godt mulig at klubbens konsept får en del motstand fordi det oppleves som en uthuling av det tross alt liberale våpenlovverket vi har i Norge. Rekreasjon er utrolig flott, men behovet er grunnet i konkurranse. Og da bør klubben tilby det.

 

(det finnes forøvrig fler andre tråder om samme klubb og samme emne her på kammeret)

 

Når det er sagt,

Det er logisk at et kommersielt skytesenter vil ha høyere driftskostnader en et idrettslag, og at man skal betale en liten avgift for å skyte der + leie våpen. At man har et senter hvor man også i svært stor grad bare kan "komme å skyte" når det passer en, er også positivt. Det er måten det har blitt drevet på (tidligere?), alle de skytterne som har blitt pumpet for penger, mens de har blitt fortalt halvsannheter om de andre klubbene osv som har gjort det at jeg personlig føler at det er riktig å informere om det jeg gjør. Deriblant at det finnes rimeligere, sportslig bedre og gunstigere alternativer til OSK I Oslo. (om ikke med samme greie bane tilgangen 24/7)

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 118
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Du skrev det første gangen 25 september i denne tråden, Hassel. Hadde fortsatt vært interessant å fått greie på hvilke kurs du prater om, og hvilken grunn for at de "ikke godkjennes" av andre.

 

Såvidt jeg vet er det ingenting man MÅ ha for å erverve våpen, kun sikkerhetskurs for IPSC som NFPS må stå for, og PPC som NSF må stå for. Stå/gå god for/bestemme regler og kursinnhold?

 

Alt utover dette må da være bare bonus?

 

Det er bra fasiliteter du har tilgang på, uten tvil. Men når man kommer med "grunnløse sure oppstøt", så må man vente spørsmålstegn ved utsagnene, uavhengig av hvor lenge man har holdt på.

Link to comment
Share on other sites

Det er fint du er lojal og forsvarer klubben din

Sure oppstøt? Muligens, men det er jo som kjent et resultat av at man får i seg noe man ikke tåler.

 

angående kurs...

For å forenkle det en gang til:

Sist gang jeg satt i styre og stell sentralt i en av landets største pistolklubber, var det slik at medlememr som kom fra OSK måtte igjennom vårt sikkerhetskurs for å kunne bli medlemmer, i motsetningsfri til medlemmer av andre klubber. Erfaringen da var at de som kom derfra hadde såpass grunnleggende hull i kunnskapen om skyttersporten at de rett og slett måtte læres opp på ny. Meg bekjent var det almen konsensus i de andre idrettslagen med skyting på programmet også.

 

(jeg skrev dette på kammeret når det faktisk var aktuelt også for et par år siden)

 

Jeg har vel også skrevet at det er kjempeflott om man har endret på dette, og gjort klubben til en mer sportslig fokusert klubb (Herregud, jeg føler meg jo litt som de teite feite førtiåringene jeg i syns ikke skjønte noen ting for 15-20 år siden...) Men jeg har ikke hørt noen endringer på det, ikke møtt mange OSK medlemmer på stevner eller hørt noe annet postivt om det.

 

Poenget mitt er at om man overlever uten kantine, gidder å gjøre i i stand og rydde etter seg selv, Kan man få et tilnærmingsvis likt tilbud hos et idrettslag i Oslo, men med bedre fokus på skyting...

Link to comment
Share on other sites

Mitt inntrykk er at mye av disse bekymringsverdige rapportene som nevnes i stor grad har kommet fra folk som av en eller annen grunn misliker Willy Røgeberg personlig, og ønsker å skade han/hans bedrift med ryktespredning.

Absolutt, blant annet har man sett seg lei på den måten man tyner penger ut av skyttere. Husk at svindlere og konkursryttere ofte er svært flinke til å få andre til å stole på seg, det er liksom det som er deres "modus opperandi". Noen av oss som har vær med "gamet" noen decennier ville vel brukt et mer håndfast ord en "rykte" om spredningen av informasjon.

Selv om du skulle ha hold for påstander om svindel og konkursrytteri, så synes jeg det blir gå over streken å rippe opp i (formodentligvis?) gammel historikk.

 

Jeg er helt enig i at OSK drives i overkant kommersielt, men at de slipper unna med dette tyder vel på at alternativene ikke finnes eller at de ikke er gode nok.

 

Syntes selv at nybegynnerkurset til OSK var en grei introduksjon til sporten og skyteteknikk; langt bedre lagt opp enn erfaringer jeg har hørt om fra andre klubber, og at sikkerheten er godt ivaretatt. Kjenner meg overhodet ikke igjen i skrekkhistoriene vi hører her inne.

Link to comment
Share on other sites

Vel, når det ikke finnes noen krav fra hverken forbund eller lovgivende makt om sikkerhetskurs eller innholdet i ett kurs så er det bare synsing fra andre klubber om at kurset er dårlig og det er uten grunnlag at de pålegger personer som har vært medlem i OSK og våpeneiere i mange år at de må ta ett nytt kurs for at de skal bli medlem i klubben.

 

Jeg syntes sikkerhetskurset hos OSK var helt greit, at det var rom for forbedringer og innholdet kunne vært litt mer omfattende skal jeg være mer enig i men har jo skjønt i etterkant at Willy hadde ødelagt for salget av de andre kursene som han har, som jeg er helt enig i at bare er piss og aldri benyttet meg av. Men at andre klubber ikke anerkjenner kurset som bra nok ser jeg ingen grunn til siden det viktigste som ble vektlagt var sikkerhet. Hva var de grunnleggende kunnskapene de manglet om skyttersporten forresten? Jeg spør bare av ren nysgjerrighet siden jeg ikke har tatt noen kurs hos andre.

 

Om den kommersielle driften som Willy driver med uthuler skyttersporten fortjener sin egen tråd men jeg ser ikke noe galt eller feil med det han driver med. Han har funnet ett marked som han tjener penger på, flott for han men samtidig litt dumt at man ikke har noe lignende anlegg som blir drevet av frivillige som er like sentralt. For skal jeg kunne skyte like ofte som jeg vil så må jeg melde meg inn i flere klubber siden en klubb kun har den dagen på Ekeberg og den andre klubben har de dagene og feltgruppa trener den dagen på en skytebane og bane gruppa på den skytebanen den dagen og når de fleste bruker Løvenskiold eller Maridalen på sommerhalvåret så er du like langt med at det ikke er lett å komme seg dit med kollektivt. Så er det noen som føler kallet til å starte en ikke kommersielt skytterklubb i Oslo sentrum så tror jeg det ikke vil mangle på medlemmer.

Link to comment
Share on other sites

Banen på tåsen er nå stort set åpen 24/7 og det er vel egentlig også St.hanshaugen også. Men det krever nok litt mer av skytteren i forhold til egeninnsats.

Ellers er jeg stort sett enig med deg i det du skriver Medic82.

Den kritikken jeg har hørt har gått på manglende innsikt i skytebane opførrsel på standplass og mangel på kunnskap om de forskjellige forbundenes programmer.

Link to comment
Share on other sites

I den tiden jeg har skutt i OSK har jeg aldri opplevd å se kritikkverdig oppførsel på standplass. En og annen snodigpetter som kan finne på å si rare ting etc. skal det sies at man kan treffe på der, men alle følger sikkerhetsreglene på standplassen. Jeg kan si meg enig i at sikkerhetskurset kunne vært mer utfyllende med tanke på informasjon rundt de forskjellige forbundenes programmer og slikt, men akkurat sikkerhetsbiten ble grundig gjennomgått.

 

Det er nok en del medlemmer i klubben med lite generell våpenkunnskap og kunnskap om konkurranseskyting. De er der først og fremst fordi de syntes det er gøy å skyte på blink noen ganger i måneden. Har selv opplevd å måtte forklare forskjellen på DA og SA pistol for et medlem som var ferdig med sine 6 måneder og skulle søke om ervervstillatelse for første gang. Men slik kunnskap er vel strengt tatt noe medlemmet skal sørge for å tilegne seg på egenhånd hvis man har interesse for pistolskyting, og ikke klubbens ansvar.

Link to comment
Share on other sites

Feil feil feil feil!

 

For å være litt saklig, "nå blir jeg litt provosert her".

 

Nyebgynnerkurs handler 1/3 om sikker baneopptreden, og 2/3 om forbundets skyteprogrammer og regelverk/framtreden relevant for nybegynnere rundt disse.

Kort sagt er nybegynnerkursene innfalsporten til organisert trening og konkurranseskyting i NSF. (og oppfattes ofte som vel kjedelige :wink: )

 

Videre er det faktisk slik her i landet at skytterlag ikke trenger å godta andres sikkerhetskurs om man bytter medlemsskap, men normalt blir kurs som er lagt opp etter NSF malene godtatt utenvidere landet rundt. (Vår klubb har faktisk sertifisert nybegynnerkurs instruktør, selv om man ikke skal legge så mye i det).

 

Om man ikke kurser nybegynnerne i de kjedelige skyteprogrammene til NSF, har man i prinsippet ikke livets rett som NSF klubb. Dette da trening i prinsipp skal foregå med tanke på ett eller annet NSF program i en NSF klubb (og der syndes det over en lav sko rundt om). Om man etter 6 måneder ikke vet at der finnes forskjellige programmer i NSF, og har en noenlunde grei forståelse om hva de forskjellige programmene går ut på. Da har man ikke oppnådd intensjonene.

 

For å si det slik, blir man medlem i en NSF klubb, skal man lære å skyte de forskjellige baneprogrammene (og helst feltprogrammene også). Samt delta i klubbkonkurranser o.l. før man har kommet dit at man er klar til å erverve egne våpen. Hva den enkelte velger å gjøre med kunnskapen og muligheten skal jeg forsåvidt ikke legge meg så mye i, men er ikke kunnskapen der er ikke mulighetene der heller. Klubber som ikke driver med noen form for NSF konkurranser / trener mot NSF programmer, har strengt tatt ikke livets rett som medlem i NSF.

 

Hvor mange stevner i året arrangerer hver av oslo klubbene?

Link to comment
Share on other sites

Er dels enig, men skulle likt å sett NSF sparke ut en klubb med si, 200 medlemmer, fordi de konsentrerer seg mest om presisjon på coltskiver og feltskyting, og ikke bryr seg så meget om alle de andre variantene.

 

Tror også at om man som nybegynner blir kastet ut i et for høyt konkurransepreget miljø, vil man fort gå lei.

Noe konkurranse er da greit, men om det blir slik at man skriver opp poeng og sammenligner mot de andre "gamlegutta" (altså når man er helt fersk) tror jeg vi vil slite med rekrutteringen, spesielt av kvinner.

 

Selvfølgelig skal ikke alle dras under samme kam, men jeg er av den oppfatning at om man konsentrerer seg med presisjonsskyting på fast skive de første seks månedene, så får man konsentrert mer om skytingen, og ikke om å spy ut alle seks patronene innen tidsfristen.

 

Men diskusjonen nå har kanskje lite med relevanse til opprinnelige posten.

Link to comment
Share on other sites

En vidre er det godt mulig at klubbens konsept får en del motstand fordi det oppleves som en uthuling av det tross alt liberale våpenlovverket vi har i Norge. Rekreasjon er utrolig flott, men behovet er grunnet i konkurranse. Og da bør klubben tilby det.

Ja, forutsetningen fro å erverve pistol/revolver er at det drives konkurranseskyting/trening til slik skyting. Erverver man et våpen, med denne oppgitte begrunnelse, og så bruker våpenet til annen skytingn, så har man faktisk gitt urikte opplysninger til Politiet/våpenkontoret. Det er ikke bra.

 

Klubber som ikke driver med noen form for NSF konkurranser / trener mot NSF programmer, har strengt tatt ikke livets rett som medlem i NSF.

I sin ytterste konsekvens er det riktig, ja.

jeg er av den oppfatning at om man konsentrerer seg med presisjonsskyting på fast skive de første seks månedene, så får man konsentrert mer om skytingen, og ikke om å spy ut alle seks patronene innen tidsfristen.

Presisjonsskyting er jo grunnlaget for all skyting.

Link to comment
Share on other sites

Er jo fint at forbundet har en mal men hva hjelper det når ingen klubber er pliktig til å følge det eller å avholde sikkerhetskurs for nye medlemer, realiteten er at sikkerhetskurs er noe alle klubber og skyttere mener er relevant så man har blitt enig om at det skal alle nybegynnere skal ha, men når forbundet ikke har sagt hva kurset skal inneholde så er det opp til den enkelte klubb hvordan de vil at kurset skal være. Jeg mener også at når man har fått lov til å kjøpe våpen av politiet så har man jo vist at man er aktiv og ikke gjort noe graverende galt på skytebanen eller kriminelt, men det er nå bare min mening om hvordan jeg mener det burde være. Jeg mener at det er for alles beste at forbundet kommer på banen og fastsetter innholdet i ett kurs, inntil det skjer så er innholdet i ett sikkerhetskurs hos OKS like relevant som det i andre klubber, for jeg regner med at når det ikke er noen krav til innholdet i kurset så er det ingen klubber som har akkurat samme innhold.

 

Sent from my Galaxy S3

Link to comment
Share on other sites

Jeg mener at det er for alles beste at forbundet kommer på banen og fastsetter innholdet i ett kurs, inntil det skjer så er innholdet i ett sikkerhetskurs hos OKS like relevant som det i andre klubber, for jeg regner med at når det ikke er noen krav til innholdet i kurset så er det ingen klubber som har akkurat samme innhold.

Hovedlinjen er vel en litt annen: Hos ikke-kommersielle klubber er hovedformålet med Sikkerhetskurset m/6 mnd ativ klubbtrening m/oppfølging oogså å "utdanne" skytterne sikkerhetsmessig, da med tanke på deres egen og andre tilstedeværendes sikkerhet. Samt, ved kvittert fremmøte en antall ganger (over et visst tidsrom), å gi den våpenervervsøkende et "dokument" som legges ved en våpenerverssøknad. Derved har det aktuelle våpenkontor en formell kompetanse/deltagelseshistorikk å forholde seg til, og klubben kan et stykke på veg dokumentere at de har sitt forhold til vedkommende skytter formelt i orden.

 

Hos den her i tråden omtalte gjennomførte kommersielle klubb har jeg inntrykk av at formålet med begynner-/sikkerhetskurset først og fremst er å tjene penger.

Skyttere, som er "opplært" i den her omtalte kommersielle klubb, er kjent for dessverre å fremvise en urovekkende slendrian i forhold til grunnleggende våpensikkerhet når de av og til går over til andre klubber. Derfor har nytt sikkerhetskurs vært krevd av enkelte klubber. Det har jeg forståelse for.

Link to comment
Share on other sites

Men dersom noen får avslag på søknad om medlemsskap på dette grunnlaget, er jeg rimelig overbevist om et et slik avslag vil være i strid med NIFs regelverk. Og en anke til vedkommende idrettskrets ville sannsynligvis gi skytteren medhold. Egentlig burde noen prøve dette, slik at vi får en avgjørelse på hvor høyt lista skal ligge.

Link to comment
Share on other sites

Det er vel ingen som har blitt nektet medlemskap i annen klubb etter opplæring hos OSK, det ville være i strid med NIF regler..

 

Man blir bare nektet å bruke skytebanene på egenhånd, da øvrige klubber ikke anser opplæringen som god nok. Altså må man ta kurset først..Samme regler gjelder de fleste steder for personnell fra Forsvar/Politi. Opplæringen regnes ikke som god nok..

 

Når det er sagt, hadde dette Senteret vært litt mer sentralt, altså innenfor bomring hadde jeg nok vurdert å melde meg inn. 2000 i året eller hva det blir er ikke dyrt hvis det blir så bra som det ser ut.

Link to comment
Share on other sites

Jeg skjønner at det er endel kulturforskjeller mellom nord og sør. Jeg har vært medlem i 5 forskjellige klubber i min tid som pistolskytter, 4 av dem i Troms. Og jeg har aldri blitt bedt om dokumentasjon på nybegynnerkurs ved klubbytte. Jeg kjøpte mine 2 første pistoler mens jeg var med i den første klubben, så jeg var allerede aktiv skytter ved første klubbytte.

 

Dersom jeg nå skulle flytte sørover, må jeg innrømme at jeg ikke aner hvor det har blitt av kursbeviset fra Drammen i 1987. Og det ville blitt en kald dag i helvete før jeg hadde gått et nytt nybegynnerkurs...

Link to comment
Share on other sites

Angående bevise sikkerhetskurs

Slik jeg kjenner denne saken, så handelr det ikke om noen rutine å be om bevis for sikkerhetskurs fore medlemmer som kommer fra andre klubber. Men det var en erfaring som etterverdt gjorde at man valgte å si nei til medlemmer fra OSK uten at de tok eget kurs.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Da har prisene på Oslo Skytesenter kommet....

Baneleie fra 65,- til 100,- for medlemmer, avhengig av hvor mange baneleier man kjøper om gangen.

I tillegg må man kjøpe skiver som koster fra 10,- og oppover.

 

Baneleie for ikke medlemmer 300,-

 

Leie av våpen for medlemmer 100,-

 

Medlemskap fra 1650,- til 2150,- pr år.

Link to comment
Share on other sites

Kan vel bare poste hva som stod i mailen vi fikk og jeg er ikke spesielt fristet til å fortsette å være medlem der lengre......

 

Ny klubb

Stor-Oslo Skyteklubb, SOS

Oslo Skytterklubb vi opphøre fra nyttår. Alle medlemmer blir meldt over i Stor-Oslo Skyteklubb. Antall ganger man har skutt osv. blir ikke borte. Medlemmer vil ikke merke særlig forskjell. Klubben vil få egen hjemme side. (De gamle medlemskortene gjelder ut året.)

Stor- Oslo Skyteklubb holder til hos Oslo Skytesenter AS i Haavard Martinsensvei 5.

SOS vil få mange medlemsfordeler hos Oslo Skytesenter allerede fra starten og flere vil det bli.

Medlemskortene vil bli nye i den nye klubben. De blir av kredittkort størrelse med bilde. Kortet forenkler innsjekking og det blir raskere samtidig som eventuelle rabatter på baneleie blir lagt inn på kortet.

Klubben har spesielle og gunstige priser på baneleie, og det blir 3 forskjellige medlemskort. Basic Card, Silver Card og Gold Card

Priser for klubben.

Medlemskontigenten varer ut året det betales for. Medlemmer som har vært medlem lenge blir tilgodesett med lavere medlemspriser.

Man blir sølv medlem etter 3 år og gull medlem etter 5 år

Medlemskontigenten 2013 er kr 2150,- pr år

Sølvmedlem kr 1850,- pr år

Gullmedlem kr 1650,- pr år.

Prisen for leie av standplass på pistolbanen er;

Baneleie er kr 300,- For medlemmer pr gang;kr 100,-

Ved kjøp av 5 baneleier for medlemmer kr 80, - tilsammen; kr. 400, -

Ved kjøp av 20 baneleier for medlemmer kr 65, -tilsammen; kr. 1300, -

Leie av alle typer håndvåpen kun for medlemmer kr 100,- pr gang. Det er allerede noen nye våpen i skapet.

Forskjellige skiver kjøpes på banen og koster fra kr 10,- for 1/2m pistol skive.

Vi har blant annet skivene som politiet og forsvaret bruker.

Overgangsfordeler;

Alle medlemmer har ventet tålmodig på at det nye banen skulle bli ferdig og godkjent og vil få en del fordeler som kompensasjon. Alle ble invitert til førpremiere før banen åpner mandag 22.10.2012. og fikk enkel servering, baneleie og skiver gratis. Alle medlemmer blir meldt inn i Stor-Oslo Skyteklubb som sølvmedlemmer. Alle får tilbud om kr 250,- i rabatt på sølvmedlemsprisen om medlemskapet betales innen november. Medlemsgiro sendes senere pr e post. Når man har betalt medlemsavgiften kan man be om Silvercard, med ditt bilde som vi tar på banen.

De nye medlemskortene vil gi fordeler i butikken. Vi regner med at overgangen til Stor-Oslo Skyteklubb går greit for de fleste da det ikke medfører ulemper eller at man må foreta seg noe. Utmelding skjer skriftlig til kundeservice@osloskytesenter.no eller pr brev.

Håper dette er utfyllende og grei informasjon. Vi finnes på banen så kom innom.

Med vennlig

Oslo Skytesenter og Stor-Oslo Skyteklubb

S O S

Stor-Oslo Skyteklubb

Link to comment
Share on other sites

Jeg har nå ikke helt bestemt meg om jeg skal melde meg ut eller ikke, det er bare det at før så betalte jeg 2500 i året og da var det bare å komme og skyte så mye du vil og bruke så mange skiver du trengte, passett meg ypperlig. Ta feks skyteskivene, han tar 10 kr skiva og drar du på Landrø så får du den samme for 4,50 stk og da sitter Landrø igjen med fortjeneste. Jeg skyter såpass mye i løpet av året og med de prisene der hvis jeg skal opprettholde det aktivitetsnivået så kommer jeg til å punge ut i underkant av 6000,- i året bare for kontigent og baneleie, det synes jeg er litt for mye selv om anlegget er topp moderne. Får vel ta meg en tur og se før jeg bestemmer meg.

Link to comment
Share on other sites

Det var dyrt :forvirra:

 

I Oppegård Skytterlag betaler jeg 1075 kr pr år.

Man betaler ikke ekstra for bruk av skytebaner eller bruk av blinker.

Tilgang til både innendørsbane og flott utendørsanlegg med både felt- og bane.

Så vidt jeg vet så er det også gratis utlån av våpen til nybegynnere også.

 

Det er mye dugnad som kan gjennomføres for de 5-6000 kronene ekstra jeg måtte betale på skytesenteret.

Link to comment
Share on other sites

Betaler 510kr pr år, to kvelder a 2 timer i uken, gratis papp, betaler 0.25kr pr skudd skutt på elektronikk (kort) + 30kr i baneleie + amo. Fint oppvarmet innendørs anlegg med 10 25m skiver og 5 luftskiver (alle elektroniske). Bruker ca 6-700kr i baneleie i året og ca 500kr i bruk av elektronikk (har blitt noe mindre etter at jeg ble styremedlem/dommer/skyteleder etc. grunnet mindre tid til trening).

 

Synes ikke dette er avskrekkende.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Synes i grunn ikke prisen var så voldsomt høy hvis det nå er annsatte folk som er der og det drives som en bedrift. Joda koster deg noen hundrelapper og skyte en kveld, men vad får man for noen hundrelapper i dag? Ikke så veldig mye..

Men det kan jo selvfølgeligvis ikke sammenlignes med en klubb som drives av ildsjeler på dugnadsbasis når det kommer til pris.

 

Men det er ett fritt land, ingen som må gå dit hvis dem synes deter dyrt eller ikke liker måten det drives på.

 

Selv foretrekker jeg ideele foreninger uten att jeg på noen måter vill snakke dritt om dette stedet i Oslo jeg kun har lest om på kammeret.no

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes ikke prisnivået var så veldig avskrekkende sammenlignet med et par av banene jeg betaler for å skyte på. Typisk, så betaler jeg 3000 - 4000 kroner i året for familiemedlemskap per anlegg. Skiver osv. tar jeg med meg hjemmenfra.

 

(Men så er det begrenset hvor mange 25 til 600 meters riflebaner med alle fasiliteter man finner og innendørsbaner som er godkjent for alt opp til helauto .50 BMG)

Link to comment
Share on other sites

Feil feil feil feil!

 

For å være litt saklig, "nå blir jeg litt provosert her".

 

Nyebgynnerkurs handler 1/3 om sikker baneopptreden, og 2/3 om forbundets skyteprogrammer og regelverk/framtreden relevant for nybegynnere rundt disse.

 

Jeg er enig i at det ideelt sett burde vært slik, men dette praktiseres vel i veldig få klubber. Egentlig syntes jeg at på nybegynnerkurset burde det forholdet snus til 1/3 info om skyteprogrammer/regelverk og 2/3 fokus på sikkerhet og baneopptreden.

 

F.eks. to kvelder med teori og praksis om sikkerhet på standplass og en kveld med info om forbundets skyteprogrammer. I løpet av de seks første månedene man skyter etter nybegynnerkurset har man allverdens tid til å sette seg godt inn i regelverket til de forskjellige programmene man velger å skyte.

 

I forhold til de fleste andre skyteklubber er prisene for klubbmedlemskap og tilknytning til det nye skytesenteret ganske stive, men i forhold til hva man betaler for en del andre hobbyer og fritidssysler er det absolutt ikke hårreisende priser. Folk har mer penger i dag enn Ola Nordmann historisk sett har pleid å ha, og mange er derfor villige til å betale mer for å slippe unna dugnadsarbeid og ansvar. Jeg ser egentlig ikke noe galt i det; det er faktisk helt frivillig å være medlem.

 

Jeg er ikke spesielt rik, men er mer enn villig til å betale hva det koster å skyte på den nye OSK-banen, siden den er lett tilgjengelig for meg. Dette forutsetter selvfølgelig at banen blir så bra som de har lovet. MEN det er viktig at denne klubben ikke bare fokuserer på å være butikk, men også på hva NSF egentlig driver med. Jeg kommer uansett til å ha to klubbmedlemskap; et hos OSK/SOS for å drive mengdetrening, og et i en annen og mer konkurranseorientert klubb, sannsynligvis blir det OKTS, siden de også har svartkrutt- og westerngruppe :D

 

Hvordan er forresten banen på Tåsen? Er den godkjent for annet enn .22?

Link to comment
Share on other sites

Feil feil feil feil!

 

For å være litt saklig, "nå blir jeg litt provosert her".

 

Nyebgynnerkurs handler 1/3 om sikker baneopptreden, og 2/3 om forbundets skyteprogrammer og regelverk/framtreden relevant for nybegynnere rundt disse.

 

Jeg er enig i at det ideelt sett burde vært slik, men dette praktiseres vel i veldig få klubber. Egentlig syntes jeg at på nybegynnerkurset burde det forholdet snus til 1/3 info om skyteprogrammer/regelverk og 2/3 fokus på sikkerhet og baneopptreden.

 

F.eks. to kvelder med teori og praksis om sikkerhet på standplass og en kveld med info om forbundets skyteprogrammer. I løpet av de seks første månedene man skyter etter nybegynnerkurset har man allverdens tid til å sette seg godt inn i regelverket til de forskjellige programmene man velger å skyte.

Ett nybegynner kurs er som jeg beskrev det, ett sikkerhetskurs er slik du beskriver det. Forøvrig er det ganske mange timer man skal gjennom om man følger NSF sitt oppsett.

 

Var det opp til meg skulle alle ha kjørt NSF programmet for nybegynnere. Jeg møter stadig skyttere som skyter/trener i NSF som ikke har anelse om hvilke programmer som finnes, og hvordan disse skytes. Slikt er for svakt, selv når skytteren ikke har interesse for konkurranseskyting. Jeg har en følelse av at skytterlag drevet som butikk ikke vil gjøre dette noe bedre, om mulig heller verre.

 

I tillegg betviler jeg lovligheten i ett privat skytesenter, hvilke/t skytterforbund er det medlem av. Som har vedtekter som tillater slikt?

Er det styret i skytterlaget, eller styret i det private skyttersenteret som styrer klubben?

Link to comment
Share on other sites

Var det opp til meg skulle alle ha kjørt NSF programmet for nybegynnere. Jeg møter stadig skyttere som skyter/trener i NSF som ikke har anelse om hvilke programmer som finnes, og hvordan disse skytes. Slikt er for svakt, selv når skytteren ikke har interesse for konkurranseskyting.

 

I tillegg betviler jeg lovligheten i ett privat skytesenter, hvilke/t skytterforbund er det medlem av.

 

Nå er det jo slik at det er fullt tillatt å være såkalt rekreasjonsskytter og ha opptil fire egne våpen uten å ha stilt i en eneste konkurranse, med kun et minimumskrav om fire små oppmøter på banen i året. Noen klubber har mange kunkurranse-aktive medlemmer og færre rekreasjonsskyttere, mens i andre klubber er det motsatt. Kan ikke tenke meg at det er lovstridig å drive en klubb bare fordi prisene er noe høyere enn gjennomsnittet for landet, og hovedvekten av medlemmene er rekreasjonsskyttere.

 

At nybegynneropplæringen i Norges Skytterforbunds skyteprogrammer som oftest er for dårlig vil jeg si meg enig i. Men det gjelder ikke bare for den i denne tråden omtalte klubb, men for flertallet av landets pistolklubber, vil jeg tro.

 

De fleste helsestudioer lever av såkalte "støttemedlemmer". Dvs. alle som betaler fullt årsmedlemskap, men kun trener en sjelden gang. Hadde alle medlemmer trent daglig slik det lille fåtallet av høyaktive medlemmer gjør, så hadde det ikke en gang blitt plass til alle inne på studioet. Det er vel litt slik med skytterklubber også; det er rekreasjonsskytterne som holder økonomien på den riktige siden av den røde streken...?

Link to comment
Share on other sites

Jepp, men holder det å være rekreasjonskytter uten minimumskunskap om eget forbunds skyteprogrammer?

Slik jeg ser det er det greit å ta ett valg på hvor en legger lista for egen aktivitet, det som ikke er greit er om denne lista er lagt uten kunskap om hvilke muligheter en har. Da har noe klart sviktet på veien, og jeg skal ikke være så skinhellig at jeg ikke inrømmer at vi har litt problemer med dette i egen klubb også.

 

Ellers har jeg med årene blitt så ekstrem, at jeg ikke ser noen grunn til at folk skal få ha konkurransevåpen når de selv ikke deltar på en eneste konkurranse i året (klubbmesterskap inkludert).

Med det mener jeg at lista for å få ha våpen ligger litt for lavt slik loven er, og slik den i dag håndheves (les inkompetent).

 

 

Tilbake til skytesenteret, senteret er privateid, men skytterlaget kan ikke være det forutsatt at det er tilsluttet NSF (iht. NIF og NFS lovverket for medlemmer, har ikke lest den delen av NFPS sitt regelverk, ennå. Men sikkert mye av det samme der).

Tenker da på styre valgt av medlemmene arrangering av stevner o.s.v.

 

Føler at dette høres veldig på kanten ut i forhold til medlemsskap i m.a NSF, forresten kan man godt stille spørsmål om man virkelig ønsker slikt i norge?

Hva slags brukere er det egentlig som tiltrekkes ett slikt skytesenter?

Link to comment
Share on other sites

Syns ikke at andre har noe med hvorfor jeg ønsker våpen, om jeg ønsker å kose meg med å skyte trening fra tid til annen, eller å delta på alt som er av stevner får være opp til meg selv.

 

Litt lei av den derre "jeg vet hva som er best for alle andre"-aktige holdningen til svært mange nordmenn.

Link to comment
Share on other sites

I forhold til de fleste andre skyteklubber er prisene for klubbmedlemskap og tilknytning til det nye skytesenteret ganske stive, men i forhold til hva man betaler for en del andre hobbyer og fritidssysler er det absolutt ikke hårreisende priser. Folk har mer penger i dag enn Ola Nordmann historisk sett har pleid å ha, og mange er derfor villige til å betale mer for å slippe unna dugnadsarbeid og ansvar. Jeg ser egentlig ikke noe galt i det; det er faktisk helt frivillig å være medlem.

Det er vel egentlig ikke noen som har sagt noe annet? Det er selvsagt lov å være medlem hvor som helst. Forøvrig interessant at debatten alltid blir vridd / tolket slik. For det oppleves som om det "gale" er å poengtere at medlemskapet i den organisasjonen er unødig dyrt, kan føre til at du må ta kurs på nytt og egentlig ikke er å anbefale (på personlig grunnlag), og st det finnes adekvate andre tilbud som er mye rimeligere i samme by.

Hvordan er forresten banen på Tåsen? Er den godkjent for annet enn .22?

.22 banen er bare godkjent for 22...det andre løpet, 23 meteren er godkjent for alle lovlige håndvåpenkalibre og rifler i pistolkaliber + hagle (med blyskudd)

Link to comment
Share on other sites

Det er fint du er lojal og forsvarer klubben din

Sure oppstøt? Muligens, men det er jo som kjent et resultat av at man får i seg noe man ikke tåler.

 

angående kurs...

For å forenkle det en gang til:

Sist gang jeg satt i styre og stell sentralt i en av landets største pistolklubber, var det slik at medlememr som kom fra OSK måtte igjennom vårt sikkerhetskurs for å kunne bli medlemmer, i motsetningsfri til medlemmer av andre klubber. Erfaringen da var at de som kom derfra hadde såpass grunnleggende hull i kunnskapen om skyttersporten at de rett og slett måtte læres opp på ny. Meg bekjent var det almen konsensus i de andre idrettslagen med skyting på programmet også.

 

(jeg skrev dette på kammeret når det faktisk var aktuelt også for et par år siden)

 

Jeg har vel også skrevet at det er kjempeflott om man har endret på dette, og gjort klubben til en mer sportslig fokusert klubb (Herregud, jeg føler meg jo litt som de teite feite førtiåringene jeg i syns ikke skjønte noen ting for 15-20 år siden...) Men jeg har ikke hørt noen endringer på det, ikke møtt mange OSK medlemmer på stevner eller hørt noe annet postivt om det.

 

Poenget mitt er at om man overlever uten kantine, gidder å gjøre i i stand og rydde etter seg selv, Kan man få et tilnærmingsvis likt tilbud hos et idrettslag i Oslo, men med bedre fokus på skyting...

 

Hassel, Hassel Hassel, hva er det egentlig du prøver å oppnå???

Insinuere på nettet at Sikkerhetskurset til OSK medlemmer liksom er så dårlig at de må ta nytt kurs ved innmeldelser i andre klubber...

Sikkerhetskursene i OSK har faktisk i hovedsak vært holdt av en av Norges desidert beste praktiske skytter...( noe du, som er så aktiv burde vite..)

I debatten rundt 22 juli kommisjonen osv snakket du høyt om at skytter Norge måtte stå samlet... og nå legger du ut masse feilaktig svada som garantert vil bli brukt som bensin på bålet av politiske gungrabbere... Føler faktisk at du på en måte står å pisser på deg selv...

 

Den nye banen på Haugenstua, er uten tvil nå Norges beste innendørs skytebane med action target skivetrekk, skikkelig stålkulefanger, oppholdsrom med kvalitet som kan matche en gentleman club osv

Det har blitt investert flere millioner kroner av private midler, å få et "tilnærmet likt tilbud" i en dugnad klubb kan du bare drømme om...

 

På sikt vil det også bli bl.a riflebane, luftbane og skytesimmulator, dette koster penger og da sier det seg selv at går det så mye penger ut, må det også komme penger inn....

 

Nå er det jo også slik at dette kun er et tilbud til folk, og om man heller vil stå å skyte i en haug med dekk i en gjennomvåt fuktig hule

eller ute i regnværet på en åpen slette et sted, så er det opp til enhver....

(men å spre nedlatende og falske rykter synes jeg er smålig, ikke glem, vi er alle skyttere og bør stå sammen)

 

Oppfordrer deg til å ta med "pangen" og ta deg en tur innom, det kan jo hende at du blir vell vant :)

Link to comment
Share on other sites

Hassel, Hassel Hassel, hva er det egentlig du prøver å oppnå???

Som utdypet ovenfor: å si i fra at det finnes betraktlig rimeligere og fullt ut adekvate alternativer i Oslo. Om ikke med betjent kantine...

Insinuere på nettet at Sikkerhetskurset til OSK medlemmer liksom er så dårlig at de må ta nytt kurs ved innmeldelser i andre klubber...

Nei, jeg forteller at det har vært en periode hvor skyttere fra OSK har måttet tatt nybegynner kurset for å kunne bli medlem av av OKTS, og også OSS om jeg ikke tar mye feil. Også som pressisert, det er noen få år soden jeg satt i disse klubbenes styre og stell. Mulig det er blitt bedre.

Sikkerhetskursene i OSK har faktisk i hovedsak vært holdt av en av Norges desidert beste praktiske skytter...
Og at en person er en dyktig IPSC skytter kvalifiserer vedkommende til NSF instruksjon på hvilken måte?

Viser forøvrig til tidligere poeng ovenfor.

I debatten rundt 22 juli kommisjonen osv snakket du høyt om at skytter Norge måtte stå samlet... og nå legger du ut masse feilaktig svada som garantert vil bli brukt som bensin på bålet av politiske gungrabbere... Føler faktisk at du på en måte står å pisser på deg selv..

Du mener altså å påpeke at skyttere i norge kan få et fullgodt skyttertilbud, med bruk av kollektivmidler - dog uten gentlemansklubb - er å splitte skytternorge? Du milde :lolno: (Skal du først sparke under beltestedet så spark litt høyere en hælen...)

Nå er det jo også slik at dette kun er et tilbud til folk, og om man heller vil stå å skyte i en haug med dekk i en gjennomvåt fuktig hule

eller ute i regnværet på en åpen slette et sted, så er det opp til enhver....

Tja... jeg får jo kjøpt en god del ammo på de pengen jeg spårer på det lille ubehaget :D

 

(men å spre nedlatende og falske rykter synes jeg er smålig, ikke glem, vi er alle skyttere og bør stå sammen)

Enig med deg, derfor gjør jeg ikke slikt

 

Oppfordrer deg til å ta med "pangen" og ta deg en tur innom, det kan jo hende at du blir vell vant

Ikke til den prisen,

Men arrangerer der 7mr så komemr jeg gjerne.

Link to comment
Share on other sites

I tillegg betviler jeg lovligheten i ett privat skytesenter

Eierne selv kan vel svare, men i en annen idrettsgren jeg driver med er det ikke helt uvanlig at driften deles i kommersiell/ideell - Idrettslaget leier da lokaler og tjenester av det kommersielle firmaet som vedlikeholder fasilitetene, sørger for utdanning av kvalifiserte (og betalte) instruktører, lager ymse tilstelninger osv.

 

Trenden i Idretts-Norge i dag er at det blir mindre og mindre vanlig med dugnadsarbeid, og at man istedet øker medlemsavgiftene for å kunne sette bort administrasjon og drift. Det er ikke rart hvis noe tilsvarende skjer i skytesporten.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er skeptisk til prisen, en eske ammunisjon koster meg 80 kr for kjøpeammo, og betale 300 kr for en kveld skyting, pluss 10 kr for skiva, da er vi oppi nesten 400 kr. Det er, kommersielt eller ikke, svært dyrt.

 

men, jeg har lyst til å se hvordan det ser ut der, så kan jo fort hende jeg stikker innom en gang allikevel.

Noen som har bilder eller en link til no bilder?

Link to comment
Share on other sites

Såklart blir dette dyrt hvis man har stor aktivitet, jeg vill ikke og kan ikke betale dette da jeg skyter 2-3 ganger i uken. Å andre siden driver jeg med dugnad, står som standplassleder, er med i banekommiten, har styreverv i en av klubbene osv.

Jeg gjør heller dette enn betaler slike summer som dette senteret tar betalt. Men smaken er som baken.

Link to comment
Share on other sites

Noen som har bilder eller en link til no bilder?

Jeg var en tur innom for å titte på det nye anlegget i dag. Hadde med meg et par pistoler, og planen var å skyte litt, men siden jeg ble forsinket på jobb ble det kun tid til å titte. Fikk en omvisning av Willy, og kan ikke si annet enn at anlegget var imponerende bra.

 

Kunne kanskje ha ønsket meg litt flere standplasser for å unngå kø, men tiden får vise om dagens kapasitet holder. Nå skal det bli luftvåpenbane også etterhvert, og da kan man jo skyte litt luftpistol hvis det er fullt på kruttpistolbanen.

 

Siden det ble en travel visitt fikk jeg ikke tatt noen bilder, men det ligger nå en del bilder på hjemmesiden http://www.osloskytesenter.no" target="_blank

 

Noen bilder fra hjemmesiden:

 

MG_36721.jpg

 

MG_3669.jpg

 

MG_3715.jpg

Link to comment
Share on other sites

Stiller meg sterkt tvilende til løsningen på båsene, det er umulig for en skyteleder å holde oppsikt med folk når det er slik som dette. Spesielt ved arrangering av stevner er slikt ett problem. Dette vet jeg siden vår egen skytebane har nesten samme dritten.

 

Men det arrangeres kansje ikke stevner på jevnlig basis i denne "klubben"? Jeg fant ikke ett eneste stevne i 2011 eller 2012.

 

Det forklarer sikkert skytebåser som utelukkende er bygget for egentrening.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...