Jump to content

Stort nytt innendørs skytesenter i Oslo (?)


Skipper'n

Recommended Posts

Syns ikke at andre har noe med hvorfor jeg ønsker våpen, om jeg ønsker å kose meg med å skyte trening fra tid til annen, eller å delta på alt som er av stevner får være opp til meg selv.

 

Litt lei av den derre "jeg vet hva som er best for alle andre"-aktige holdningen til svært mange nordmenn.

Piss preik! (For å si det utvedtydig :wink: ).

 

Saken er at uansett hvordan noen forsøker å vri det, slik at vi har fått innvilget våpen til å konkurrere med. Når man skriver skyteprogram på våpensøknaden, så må man huske at trening ikke er godkjent som ervervs grunnlag alene. Man må til en viss grad konkurrere for å oppfylle intensjonen til det man fører på våpensøknaden.

 

Dette betyr ikke at jeg har noe problem med at man er minimums aktiv og ellers skyter mest bak låven. (Skyter mye utenfor banen selv jeg).

 

I dag har vi så lave krav til aktivitet for de som bare leker seg litt i ny og ne, at det nesten ikke er til å tro med tanke på ervervsgrunnlaget våpna er innkjøpt på. Har du 4 eller færre så slipper man med kun 4 oppmøter på bana i året. Likevel er det de som ikke gjør annet enn å suttre over at de må være medlem i pistolklubb, og må møte opp 4 ganger i året.

 

Slikt irriterer meg noe helt inn i hampen (hvor det nå måtte være), og som mottrekk ønsker jeg å lansere vingemutterens forslag til endring av aktivitetskrav. (Som jeg faktisk skulle ønske kom inn i neste rundskriv, her er det bare å ta for deg Ståle).

1. Krav til aktivitet for personer med inntil 4 håndvåpen (Mosjonsskyttere): Minimum 4 oppmøter på bana, + 1 åpent approbert stevne / 2 terminførte klubbstevner i året.

Rekreasjonsskyttere og konkurranseskytterne har greie krav som det er.

2. Innføring av felles meldeplikt for klubbene, der klubbene pålegges å registrere og innrapportere medlemmer som ikke fyller aktivitets krav for Mosjonsskyttere.

3. At politimestrene hindres i å spare penger på å ikke følge opp innrapporterte skyttere.

 

Ellers er jeg av den oppfattning at for at en pistolklubb skal kunne få være medlem i NSF, må den kunne prestere å avholde minst ett åpen approbert stevne i året. Dette burde inn i NSF's vedtekter, slik at man unngår rene våpeneier klubber som OSK. Slike klubber fremmer etter mitt syn ikke skytesporten som sport, noe man absolutt burde kunne kreve av alle klubber tilknyttet NSF.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 118
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

For å si det med en gang da, så er jeg ikke helt uenig.

Jeg for min del skal uansett konkurrere da jeg syns det er gøy, men vi har noen eldre karer i klubben som har ionkurrert endel før, og nå bare har tid og helse til å møte opp på noen treninger iløpet av et år - og skyting er jo like stor glede for de nå som det var før, både det sosiale og selve aktiviteten.

 

Og man må jo også kunne respektere at det skjer endringer i ens liv som kan medføre at man ikke får konkurrert ett år, f.eks. Skal da disse måtte være tvunget til å selge våpenet sitt og en del av hobbyen/lidenskapen sin, ofte med varierende tap fra ikke så meget til svært mye tap?

 

Jeg mener, om en person f.eks får kreft og må igjennom en drøy behandling, så tar det fort 1-2-3 år før man kan være aktiv med noe slikt igjen.

 

Men nå er vi vel relativt OT her.

Link to comment
Share on other sites

Det må da være ok å være mosjonsskytter, uten så mye stevneaktivitet... I alle fall i en periode.

Og er man uheldig med sykdom, barn, arbeidsledighet eller samlivsbrudd (eller alle på en gang) så tar det fort 10 år før man er tilbake på banen.

 

OSK er et tilbud til de som vil betale for det. Det er helt greit synes jeg, men det er bra at det finnes billigere og bedre sportslige tillbud i Oslo til de som vil satse mer, og være med i et skytemiljø.

 

ymmw

Link to comment
Share on other sites

Og man må jo også kunne respektere at det skjer endringer i ens liv som kan medføre at man ikke får konkurrert ett år, f.eks. Skal da disse måtte være tvunget til å selge våpenet sitt og en del av hobbyen/lidenskapen sin, ofte med varierende tap fra ikke så meget til svært mye tap?

 

Jeg mener, om en person f.eks får kreft og må igjennom en drøy behandling, så tar det fort 1-2-3 år før man kan være aktiv med noe slikt igjen.

 

Men nå er vi vel relativt OT her.

Dette er allerede tatt høyde for i dagens regelverk (faktisk veldig stor høyde for) men det er en annen diskusjon, her er det snakk om friske og raske folk. (Forøvrig har jeg vært rimelig syk siden 2009, men har likevel klart 50+ starter i året + styreverv og dugnadader, så til en viss grad koker det hele som vanlig ned til vilje og interesse).

Link to comment
Share on other sites

Burde muligens omprioritert fra skivetrekk til ventilasjon :overrasket:

 

Var faktisk innom banen i dag for første gang og fikk vite at det kommer ett nytt ventilasjonsanlegg til uken så det kommer ikke til å være noe problem. Fikk også vite at skivetrekket mest sannsynlig kommer til å bli oppgradert til sommeren så blinken kan rotere 180 grader og kontrollpanelet vil bli oppgradert til at du kan velge avstand så sender den blinken ut dit eller du kan programmere en serie med avstander og antall vendinger på blinken. Faktisk er det ting som gjenstår og banen er ikke helt ferdig bygget men det kommer til å bli bedre. Kommer jeg til å fortsette å være medlem i klubben? Ja!

Link to comment
Share on other sites

Stiller meg i hylekoret som misliker at noen skal tjene penger på det som normalt sett orgniseres av det frivillige idretts-norge.

 

Og JA, Hassel, mange klubber i Oslo-området har tideligere ikke godkjent "sikkerhetskursene" som organiseres av de komersielle aktørene, rett og slett fordi skyttere som har kommet fra disse klubbene og inn i de andre klubbene ofte ikke kjenner til normale sikkerhetsrutiner og standplasskommandoer innenfor NSF.

 

Sikkehetskurs/nybegynnerkurs i NSF-regi har ofte fokus på hvordan ting fungerer innefor NSF, og det virker for meg som de kommersielle aktørene ikke har det samme fokuset.

Link to comment
Share on other sites

(Forøvrig har jeg vært rimelig syk siden 2009, men har likevel klart 50+ starter i året + styreverv og dugnadader, så til en viss grad koker det hele som vanlig ned til vilje og interesse).

.... Eller hva man feiler....

 

Her føler jeg at du faller i fellen som kalles: Grunnleggende atribusjonsfeil. Det er å tillegge andres "ulykke" deres karakter eller manglede motivasjon og evner. Mens man tillegger sine egne tilkortkommenheter ressultat av omstendigheter eller tilfeldigheter...

 

Det samme gjelder også suksesser. Man har en tendens til å godta at andres suksess skyldes tilfeldigheter og omstendigeter. Mens ens egen suksess i større grad tilskrives evner og hardt arbeid...

 

Syk er et "sekkebegrep" Jeg tror det er mye bedre for alle å anta at de fleste gjør så mye de orker og evner...

 

Vi vet at lang tids sykdom ofte medfører dårlig økonomi og sosial isolasjon. (og dette hører nok sammen)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jeg ser meg om etter ny klubb nå. Her snakket vi 100% økning i baneleie samtidig som at det blir betaling for banemateriell. Samtidig som at kontigenten har økt en god del per år. Jeg har en del venner som er studenter og dette er uaktuellt for dem desverre :trist:

 

Men det er verdt å nevne at dette er eneste "klubben" jeg vet om som skal tjene penger på dette. Alle andre drives jo av frivillige der kostnadene er for å dekke kost.

 

Kjedelig mtp at det kan bli fine lokaler. Muligens et bra sted for verving av skyttere, samt mer komersielle mål.

 

 

//Spectre

Link to comment
Share on other sites

Jeg ser meg om etter ny klubb nå. Her snakket vi 100% økning i baneleie samtidig som at det blir betaling for banemateriell. Samtidig som at kontigenten har økt en god del per år. Jeg har en del venner som er studenter og dette er uaktuellt for dem desverre :trist:

 

Men det er verdt å nevne at dette er eneste "klubben" jeg vet om som skal tjene penger på dette. Alle andre drives jo av frivillige der kostnadene er for å dekke kost.

 

Kjedelig mtp at det kan bli fine lokaler. Muligens et bra sted for verving av skyttere, samt mer komersielle mål.

 

 

//Spectre

 

 

Hvis du allerede er medlem i klubben så har ikke kontingenten økt så drastisk hvis du bare var vanlig medlem og kjøper du 20 baneleier i samme sleng så koster det deg 200 kr mer å skyte 20 ganger enn når du kom å betalte en 50 lapp for å skyte. Skiver får du kjøpt for en 5'er på Landrø så du sparer litt penger å kjøpe der. For meg som var VIP medlem og betalte 2500 i kontingent å skøyt på banen 50-60 ganger i året så har det blitt veldig dyrt for meg.

 

Men som Hassel sier så er det langt rimeligere alternativer der ut å velge mellom.

Link to comment
Share on other sites

Er veldig bratt overgang da. Ser den med å kjøpe flere baneleier samtidig, men jeg liker ikke å bli presset på den måten. Jeg har spurt Willy om dette med å ta med seg blinker, og jeg fikk beskjed om at en fremdeles må betale utenombaneleien for egene blinker..... Dette for å dekke pappplaten bak som man fester blinken til, samt klypene som av og til går føyken.

 

Skulle tro at dette var mulig å dekke med den drastiske økningen på baneleie.

Link to comment
Share on other sites

Liker heller ikke å bli presset til å kjøpe så mange baneleier samtidig, men jeg skjønner jo at han har dytta veldig mye penger i dette og at å bygge ett påbygg er heller ikke billig så han er vel litt ivrig på og tjene inn pengene så fort som mulig, hvor mye av baneleien som går til å vedlikeholde skivetrekket vet jeg ikke men tror ikke det kan koste så mye. Nå driver jo Willy kommersielt og enten man liker det eller ikke så tjener han penger på det og folk er fornøyd med tilbudet. Du ser jo ganske enkelt i denne tråden at noen synes det ikke er dyrt med tanke på at det er en veldig bra bane mens andre synes det er grisedyrt og er fornøyd med å stå ute i skogen i -10 og betaler nesten ikke noe i kontingent.

 

Er frivillig å være medlem hvor man vil og det har blitt nevnt andre alternativer til skytesenteret så det er bare å finne ut hvor du vil bli medlem.

 

Sent from my Galaxy S3

Link to comment
Share on other sites

Dette er allerede tatt høyde for i dagens regelverk (faktisk veldig stor høyde for) men det er en annen diskusjon, her er det snakk om friske og raske folk. (Forøvrig har jeg vært rimelig syk siden 2009, men har likevel klart 50+ starter i året + styreverv og dugnadader, så til en viss grad koker det hele som vanlig ned til vilje og interesse).

 

 

Noen av de mest aktive sportsfiskere, jegere og skyttere jeg vet av er i følge seg selv og lege 100% arbeidsufør.....

Link to comment
Share on other sites

Nå er dette langt på siden, men la gå:

(Forøvrig har jeg vært rimelig syk siden 2009, men har likevel klart 50+ starter i året + styreverv og dugnadader, så til en viss grad koker det hele som vanlig ned til vilje og interesse).

.... Eller hva man feiler....

 

Her føler jeg at du faller i fellen som kalles: Grunnleggende atribusjonsfeil. Det er å tillegge andres "ulykke" deres karakter eller manglede motivasjon og evner. Mens man tillegger sine egne tilkortkommenheter ressultat av omstendigheter eller tilfeldigheter...

 

Det samme gjelder også suksesser. Man har en tendens til å godta at andres suksess skyldes tilfeldigheter og omstendigeter. Mens ens egen suksess i større grad tilskrives evner og hardt arbeid...

 

Syk er et "sekkebegrep" Jeg tror det er mye bedre for alle å anta at de fleste gjør så mye de orker og evner...

 

Vi vet at lang tids sykdom ofte medfører dårlig økonomi og sosial isolasjon. (og dette hører nok sammen)

Svarer også:

Dette er allerede tatt høyde for i dagens regelverk (faktisk veldig stor høyde for) men det er en annen diskusjon, her er det snakk om friske og raske folk. (Forøvrig har jeg vært rimelig syk siden 2009, men har likevel klart 50+ starter i året + styreverv og dugnader, så til en viss grad koker det hele som vanlig ned til vilje og interesse).

 

 

Noen av de mest aktive sportsfiskere, jegere og skyttere jeg vet av er i følge seg selv og lege 100% arbeidsufør.....

Mener jeg faktisk har ett lite grunnlag å uttale meg på her, dette da jeg både har venner og bekjentskaper med varierende grader av sosial angst, fysisk sykdom, hard arbeidsbelastning, friske og raske, syke men i jobb, syke ikke i jobb, langtids ledige, familiesituasjon om vanskeliggjør tidsbruk utenfor aller nærmeste familie, dårlig økonomi etc. I tillegg er jeg selv uten jobb og jobber knallhardt for å bli såpass fysisk form at jeg i det hele kan vurderes i forhold til arbeidsevne, for ikke nevne komme seg i jobb.

 

 

For meg har skytesporten vert en livline som gjør at en holder hodet i gang når man ikke engang orker å sitte en ½ time forran pc’n om dagen. Og den viktigste motivasjonen for å komme seg ut selv om man egentlig ikke orker, og så langt jeg har kunnet delta uten å gå på akkord med sikkerheten, har jeg deltatt for deltakelsens egen skyld og ikke minst for å møte likesinnede.

 

Ett er sikkert, mange som har større eller mindre problemer. Kan få til endel om de anser aktiviteten som lystbetont og spesielt ikke stressende. Dette da man lettere kan undertrykke kroppens signaler når man kan pøse å med en god dose endorfiner (mange betaler prisen når man ikke ser de, t.d. en jeg kjenner kunne i sin tid jobbe en dag, for så ligge tre dager med voldsomme smerter som straff. Likefult gjør man det igjen og igjen om man føler man får noe ut av det)

 

 

 

I løpet av den relativ korte tiden (2008 - ) jeg har vært aktiv skytter i NSF, har jeg observert følgende om kjentfolk og klubbens medlemmer (disclaimer, kun de jeg personlig kjenner / har vert borte i av klubbens medlemmer):

 

1: Sykdomsgrad generelt sett har normalt medium til liten innvirkning på i hvilken grad den styrer oppmøte og konkurranse året sett over ett. (Untatt MS o.l. sykdommer, de er jævlige)

 

2: Familie/familieforhold har stor til medium innvirkning på i hvilken grad den styrer oppmøte og konkurranse året sett over ett.

 

3: Sosial angst har stor innvirkning på i hvilken grad den styrer oppmøte og konkurranse året sett over ett.

 

4: Økonomi har stor til medium innvirkning på i hvilken grad den styrer oppmøte og konkurranse året sett over ett.

 

5: Interesse og vilje til å prioritere har stor innvirkning på i hvilken grad den styrer oppmøte og konkurranse året sett over ett.

 

Skytesporten er en sosial arena som i seg selv kan bidra til livsvilje og pågangsmot, de som har skyting som hobby og interesse har gode muligheter til å kunne holde på selv om helsa ikke er av de beste. Dette da skytesporten er så utrolig variert at den dekker så å si alle funksjons og ambisjons nivå. Derfor har jeg følgende å si:

 

6: Vilje og tilstrekkelig interesse er 90% av det som skal til for å kunne skyte aktivt, helse og økonomi er 5%, og de siste 5% er det familieforhold som står for. (Med ativ skyting menes her minimums oppmøter for å kunne beholde våpen, ikke å "bo" på skytebana)

 

7: Flertallet av medlemmer i mange pistolklubber har ikke tilstrekkelig interesse eller vilje til å prioritere skyting, og da mener jeg ikke til å skyte 50+ starter i året med mer, men interesse eller vilje til å møte 4 ganger i året for å få navnet sitt skrevet i oppmøteprotokollen. Eller å møte på en eller to dugnadsdager i året.

 

8: Om man antar at minst 50 % av de fleste klubbers medlemmer har egne våpen, så tror jeg ikke jeg tar så mye feil om jeg antar at i landets klubber er oppmøte blant de som eier våpen (og som skal ha minst 4 oppmøter i året) på rundt 60-70 %. Og oppmøte totalt i klubbene ligger på ca 40 %. Blant de som ikke møter har sofa og tv skylden for at minst 90 % av medlemmene ikke møter, og ca 2-3 % blir hjemme p.g.a. lidelser som sosial angst, resten (7 %) kan vi gi til dårlig økonomi. Selv blant handikappede medlemmer, får man oppgitt at grunnen til at de ikke dukker opp på trening ligger på ca 50 % helse, og 50 % familie og andre gjøremål.

 

9: Derfor anser jeg det som bevist forbi rimelig tvil, at hovedgrunnen for manglende oppmøte blant medlemmer i pistolklubber landet rundt. Ligger i manglende evne og vilje til å prioritere sporten.

 

 

Den som vil, får til. I dagens skyttermiljø er hovedproblemet manglende motivasjon, ikke helse, og økonomi.

 

 

Etter min oppfattning nærmer vi oss stadig ett behov for å lovfeste pliktig arrangering av åpne stevner, og lignende krav til pistolklubber i NSF for å få opprettholde medlemskapet. (Og der sliter nok Willy slik ting er).

I tillegg er der ett behov for pliktig rapportering av de medlemmer som ikke har tilstrekkelig aktivitet til å beholde våpna, til de lokale våpenkontor. Dette er grep man må se på for i det hele å beholde troverdigheten som ett seriøst idrettsforbund.

Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...

Jeg har nettopp kjøpt et våpen hos denne forhandler. God service og jeg fant betjeningen godt informert om de forskjellige pistol typene.

 

Hvorfor kjøpte jeg der? - hadde egentlig tenkt å kjøpe på en butikk ved Masjorstuen, men når jeg så Oslo Skytesenter annonserte med samme pistol til samme pris ble det der....ene og alene pga tilgjengelighet for enkel parkering og at det lå på turen hjem fra jobb.

 

Fikk testet våpenet på banen før kjøp. Hele anlegget fremstår som velfungerende og med fine lokaler. Loungen var stilig.

 

Jeg er med i NROF, så jeg har mine skytinger der. Men jeg kunne godt tenkt meg å kunne droppe innom et sted for å ta en serie eller to på turen til og fra jobb. Men å betale 300kr for en dropp inn blir jeg nok ikke å gjøre. Jeg får se om jeg vurderer medlemskap til neste år. Medlemskontingent gjelder ut året man er i. Synes over 2.000kr for de få månedene som er igjen ikke er noe tema.

 

Hvilke andre steder i Oslo/ Nedre Romerike har man dropp inn?

 

På 90 tallet skjøt jeg litt på et sted jeg ikke helt husker hva det hette. Mener det lå i nærheten av Grunerløkka. Dette finnes sikkert ikke lengre i dag.

Link to comment
Share on other sites

Var selv innom Willy å kjøpte pistol på onsdag, samt 1000 winchester 9mm som var på tilbud ;)

 

God service må man vel si! Og anlegget er kjempeflott det. Fikk en omvisning der nede for et halvt år siden, og det er vel noe av det bedre jeg har sett. Men for min del så trenger jeg ikke det "avslapningsrommet" og alt det ekstra som følger med. Jeg trenger en helt enkel bane, ferdig med det...

 

Men jeg forstår dem som er medlem der! :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...