Jump to content

Stort nytt innendørs skytesenter i Oslo (?)


Skipper'n

Recommended Posts

Har hørt rykter om at Oslo Skytterklubb skal flytte fra sine nåværende lokaler, og åpne igjen til høsten i nye store lokaler på Stovner(?). Det er visst snakk om veldig mye større lokaler og kraftig utvidet kapasitet i forhold til dagens nivå, baner med skivetrekk, riflebane, luftvåpenbane, bueskytterbane, børsemakerverksted, våpenbutikk etc. Alt under tak.

 

Jeg har fått høre dette via-via, så jeg kjenner ikke detaljer, men det høres unektelig bra ut. Blir sikkert et minst like kommersielt WR-opplegg som nåværende "klubb"/butikk, men for at de skal kunne klare å drifte noe slikt må man vel regne med å måtte betale litt ekstra i forhold til i en dugnadsbasert klubb. Noen her som vet mer om dette?

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 118
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Kan bekrefte at det du har hørt er riktig, men alt sammen kommer ikke med en gang siden mye av dette kommer i lokaler som skal bygges på så Willy har sett for seg at alt sammen er ferdig i løpet av en 3 års periode. Men det som kommer først er ny pistolbane.

 

Willy er mest sansynelig halvt Skotte og halvt Sunnmøring så er jo ingen tvil om at det kommer til å bli like komerst som det er nå, hvor mye dette kommer til å gå utover medlemene har jeg ikke spurt om men vil ikke tro at det skal påvirke oss som skyter siden han har planer om å åpne en stor våpenbutikk med børsemaker som jeg regner med skal dra inn mesteparten av inntektene.

 

 

Sent from my iPad using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Takk for info Medic82! Kan bli spennende, men litt synd for alle de som har valgt å skyte i OSK kun fordi de ikke har bil. Da er det greit med lokaler midt i sentrum. Nå blir det plutselig en halvtime på t-banen for å komme seg til skytebanen.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Takk for info Medic82! Kan bli spennende, men litt synd for alle de som har valgt å skyte i OSK kun fordi de ikke har bil. Da er det greit med lokaler midt i sentrum. Nå blir det plutselig en halvtime på t-banen for å komme seg til skytevåpen.
Jeg er ikke sikker på at dette kommer til å utløse noen stor bølge av sympati fra Kammelfellsskapet. Det er nok flere enn du tror som skulle ønske at de bare hadde en halvtimes kjøretur til skytebanen.
Link to comment
Share on other sites

Jeg er en av dem som forsåvidt valgte å begynne hos Oslo Skytterklubb først og fremst pga. beliggenhet. Hadde absolutt foretrukket Oslo Pistolklubb og Løvenskioldbanen, men å komme seg dit uten bil er litt køddent. Blir spennende å se hvordan det går med ny bane. Litt T-banekjøring får man tåle.

 

Det gjennomsnittlige OSK-medlem er vel på banen annenhvert år,

Hehe, og godt er det, hvis ikke hadde det blitt trangt der inne i grotten :smile: Forhåpentligvis blir det bedre plass (og bedre luft!!) i nye lokaler. I følge infomail fra klubben er de nye lokalene over 1300kvm, mot dagens rundt 200kvm.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Takk for info Medic82! Kan bli spennende, men litt synd for alle de som har valgt å skyte i OSK kun fordi de ikke har bil. Da er det greit med lokaler midt i sentrum. Nå blir det plutselig en halvtime på t-banen for å komme seg til skytebanen.

 

Bare hyggelig. Men for meg så er flytting av banen noe som jeg liker siden jeg nå slipper en reisevei på 40 min med t-bane, trikk og en satans tung bakke med full bag fra Bislett.

 

 

Sent from my iPad using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Kall meg gjerne bonde, fordi jeg bor på "landet".

Jeg bruker 45-50 min til Oslo(uten trafikk). Men jobber på Aurskog, så det er ikke noe stress.

Jeg bruker 6 min til "skytebanen"....

 

100 meter storviltprøve, med elektronisk anviser.

Løpende Elg- Eu standard, med elektronisk anviser.

Rifle, 100 og 200 meter, med elektronisk anvisning

Pistolbane(korthold) max 80 meter.

3X Leirduebaner NM Standard.

2X Sporting: Samme standplasser, men 6 kastere

så duene kommer både her og der;)

Vanvittig gøy.

Synd jeg ikke bor i byen.... Hadde elsket å humpe rundt på trikken i 30 min, før skyting....

Hardt å være en industriarbeidende BONDE.... Mohaha..;)

Heller lukten av slått gress, enn parkert kebab, fra dagen før. Men gratulerer med ny bane. Alle som skyter med pistol, organisert, er trivelige folk:)

 

eLSKer

 

MVH

Thomas

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Får håpe de klarer å fokusere mer på skyttersporten,...

Jeg er for så vidt enig i det, men jeg syntes allikevel at en slik bane er et greit tilbud, selvom de skulle fortsette i samme leia som før flytting.

 

Å starte som skytter i Oslo Skytterklubb koster en del mer enn i andre klubber, men det er tross alt ikke snakk om voldsomme summer at pistolskyting plutselig er å anse som en fritidssyssel kun beregnet på dem med uvanlig fet lommebok (og så er det jo frivillig å skyte der). Etter de 6 første månedene, når man slipper å betale for lånt våpen og ammo, koster det ikke så avskrekkende mye å være medlem.

 

Jeg ble medlem i klubben fordi den er sentrumsnær sånn at jeg ikke har behov for bil, og jeg kan trene der på 25 meters bane med alle kalibre jeg skyter felt med (.22, 9mm, .45 og .44mag). Og dette opplegget med arrangementer som de har tror jeg faktisk at er positivt for rekruttering til skyttersporten i det lange løp. Så jeg syntes ikke at det bare er elendighet forbundet med OSK :D

 

Min plan er å bruke den nye banen til mengdetrening 2-3 ganger i uka, siden jeg lett kommer meg dit med T-banen. Og så får jeg i tillegg ta bussen og gå de 15 minuttene gjennom skauen for å komme meg til Løvenskioldbanen så ofte jeg orker det.

Link to comment
Share on other sites

Fokusere mer på skyttersporten? Føler virkelig at det blir fokusert bra på skyttersporten i klubben, har mange dykktige skyttere som konkurer veldig aktivt som jobber der og det minste problemet er å spørre dem hvis det er noe man lurer på for de deler mer en gjerne erfaringen sin. Jeg skjønner ikke hvorfor så mange er negative til klubben eller ikke godtar sikkerhetskurset som blir holdt der, holder for politiet så hvorfor skulle det ikke holde for andre klubber? Er det fordi Willy tjener penger på opplegget? Er det fordi det ikke er en gjeng med sure gubber hvor du må bevise noe for å få innpass?

 

Jeg hadde hørt mye negativt om klubben før jeg ble medlemm men etter å ha vært medlem der i noen år så finner jeg ingen hold i mye av det jeg hadde hørt og noe hører til historiebøkene.

 

 

Sent from my iPad using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Håper det stemmer Medic 82

Jeg har ikke skutt så mye konkuranser i år, men fra tidligere har jeg vel til gode å se skyttere konkurere som har komemt fra den klubben. Håper også de har blitt flinkere til å gå igjennom lover og regelverk, og ikke minst hva som er fornuftig.

Etter de 6 første månedene, når man slipper å betale for lånt våpen og ammo, koster det ikke så avskrekkende mye å være medlem.

 

Det var de da... andre klubber tilbyr jo gratis utlån av klubbvåpen og rundt halvparten eller mindre årsavgift. Og da betaler man ikke på trening heller.

Link to comment
Share on other sites

Ser fra diskusjonen at vi (Sykkylven pistolklubb) er blandt de få der skyting omtrent ikke koster noe :P

Er vi på vår egen bane oppå fjellet har vi ikke avgift, og om noen må låne våpen står de til disposisjon gratis. Man betaler en kurant sum for ammo (klubben holder .22 til 25kr esken og 9mm til 100kr), og overskuddet fra dette dekker blinkmateriell etc.

Innendørs på høst og vinter tar vi bare så vi dekker husleia, 35 kroner per hode per oppmøte.

Årsavgifta er ikke mer enn rett i overkant av 500 kroner, alt etter hvor mange år man har forhåndsbetalt.

 

Men dette er vel noe av grunnen til at klubben er ganske fattig :P

 

Skulle gjerne vært medlem av en rikere klubb så vi fikk handlet blinkmekanikk heller enn å finne opp og bygge selv, men vi har det moro, får skutt det vi skal skyte, og alt dette uten å flå medlemmene våre. Ikke at jeg sier OPK flår medlemmene, det kan hende de har høye legitime driftskostnader. Ikke vet jeg.

Link to comment
Share on other sites

Betaler mer enn gjerne så det svir for tilgang på skikkelig baneanlegg, være seg rifle, hagle eller pistolbane.

I mange klubber ender en opp i en ond sirkel hvor klubben ikke har økonomi til å forbedre anleggene fordi de ikke har inntekter og medlemene ikke vil ha høyere kontingent fordi anlegget er for dårlig (stemmer gjerne nei til slikt mns de bøtter ned Cola til 32kr/flaska fra nærmeste bensinstasjon..). Og så sitter klubben der da, med bane i en dryppsteinsgrotte med elendig ventilasjon og akselererende forfall...

All ære til denne Willy om han får til å drive et kommersiellt skytesenter!

Link to comment
Share on other sites

Ingen av de store sentrumsklubbene, dvs OKTS elle OPK og OSS tar noen treningsavgift så vidt jeg vet.

Førstnevnte har jo også baneanlegg for IPSC og annen skyting på St.hans haugen og fri bane på tåsen, i tilegg til leie av bane på idrettshøyskolen, ekeberg og rifle skyteing på sesvvoll moen (også lange mangum hold)

Link to comment
Share on other sites

Da skal dere ikke klage. Jeg betaler over 900 kr i årskontigent og da koster det 30 kr kvelden og trene. Jeg synes forøvrig dette er helt kurant da oppvarming koster en del på vinteren. Noe skivemateriell går det jo også, og for 30 kr i dag er det ikke mye man får lenger.

 

Grunnen til at medlemskontigenten er så høy er jo mye pga. Skytternytt

Link to comment
Share on other sites

Skytternytt er visstnok en "påtvungen vare" fra NSF.. Så alle medlemmer i NSF får dette, har jeg blitt fortalt.

 

Vi har nå 600, går opp til 700 i året fra 1.jan, og betaler også 30kr for å trene hver kveld det er skyting.

 

Blir jo veeldig mye penger etterhvert..

Link to comment
Share on other sites

Eh... ja? Og?

Den klubben vi snakker om koster vel innpå 3 tusenlapper i året for medlemskap + kurs + treningsvgift.

Mitt svar var ment til det rett over ditt.

 

3 000? Hvor har du funnet de prisene? Det var jo "noe" penger da. Hvertfall hvis det skal være + treningsavgift.

Link to comment
Share on other sites

Eh... ja? Og?

Den klubben vi snakker om koster vel innpå 3 tusenlapper i året for medlemskap + kurs + treningsvgift.

Mitt svar var ment til det rett over ditt.

 

3 000? Hvor har du funnet de prisene? Det var jo "noe" penger da. Hvertfall hvis det skal være + treningsavgift.

 

 

Kr 3000,- er en ganske drøy overdrivelse gitt.

Siste kontingenten jeg betalte til OSK var kr 1365,-. Det var for 2011. I tillegg så er/var det vel 50kr for treningsavgift pr gang. Det største ankepunktet for min del var at baneforholdene var uakseptable mht luftkvalitet og renhold. Kruttskyen la seg fort på grovbanen og den ble liggende så lenge det var flere som skjøt samtidig. Tror nok ikke dèt er helt bra for helsa i lengden

Regner ikke med at dette vil være noe problem i et nytt og moderne anlegg. Skal garantert ta turen og skjekke ut fasilitetene når alt er ferdig :thumbup:

 

Det er for øvrig fint at urbane oslofolk uten bil får tilgang til en skikkelig bane. For den seriøse konkuranseskytteren så er det nok imidlertid bare å styre unna OSK. Min erfaring er at det er lite fokus på denslags, dessverre....

Link to comment
Share on other sites

For den seriøse konkuranseskytteren så er det nok imidlertid bare å styre unna OSK. Min erfaring er at det er lite fokus på denslags, dessverre....

Helt i samsvar med bekymringsverdige rapporter om skytingen der. Best å holde seg borte fra OSK om man vil beholde vettet.

Link to comment
Share on other sites

Vel, 2300,- for året og da slipper man baneleie for hver gang man skal skyte hos en pistolbane som er i Oslo med lett tilgang til kollektivtsynes jet ikke er galt, så jeg betaler gledelig den summen og skyter så mye jeg vil når jeg vil og ikke være avhengig av kompiser som har bil for å komme meg ut til Løvenskiold, som forresten er ett pure helvete å komme seg til med kollektivt siden det ikke går noe kollektivt ut dit.

 

Men jeg skjønner ikke hvorfor noen skal ha så mye i mot at det blir drevet kommersielt og at flertallet av medlemmene er rekreasjonskyttere. Finnes vel noen klubber der ute som kanskje kunne lært litt av Willy for å spe på klubbkassa.

 

 

Sent from my Galaxy S3

Link to comment
Share on other sites

For den seriøse konkuranseskytteren så er det nok imidlertid bare å styre unna OSK. Min erfaring er at det er lite fokus på denslags, dessverre....

Helt i samsvar med bekymringsverdige rapporter om skytingen der. Best å holde seg borte fra OSK om man vil beholde vettet.

 

Vel, da har dere ikke prata eller møtt de rette folka. Og jeg kunne veldig gjerne tenkt meg å høre noen av de bekymringsverdige rapportene om skytingen på banen.

 

Sent from my Galaxy S3

Link to comment
Share on other sites

OSK er den eneste skyteklubben jeg kjenner til som tilbyr medlemmene sikkerhetskurs som ikke godkjennes av andre klubber.

Dvs som føger minst norm hos NSF - Men det er noen år siden jeg var aktiv i styre og stell i Oslo klubb. Mulig det har endret seg siden den gang.

Link to comment
Share on other sites

Jeg skyter i OSK fordi jeg ikke vil være avhengig av å ha bil for å kunne øvelsesskyte når jeg bor midt i Oslo, hvor alt annet jeg trenger er i gang- og sykkelavstand fra bostedet. Når jeg slipper utgiften til bilhold for å komme meg til en skytebane syntes jeg egentlig at 2300,- kroner i året er temmelig billig. Båtplassen min koster meg det tredoble i året, og den er bare en firkant med vann :D

 

At konkurransefokuset i klubben er noe labert trenger da ikke å være så skrekkelig negativt. For rekreasjonsskyttere i Oslo som i hovedsak syntes at det er gøy å skyte på blink 3-4 ganger i uka/måneden/året, syntes jeg at banen er et godt tilbud. Det går også an å være medlem i flere klubber, hvis man ønsker å omgås skyttere som er mer konkurranseorienterte.

 

Mitt inntrykk er at mye av disse bekymringsverdige rapportene som nevnes i stor grad har kommet fra folk som av en eller annen grunn misliker Willy Røgeberg personlig, og ønsker å skade han/hans bedrift med ryktespredning. Jeg var svært kritisk til å begynne å skyte hos OSK grunnet alt det negative jeg hadde hørt og lest, men i løpet av det første året i klubben, med 2-3 timer på banen hver eneste uke, så jeg lite til alt dette fæle. Så derfor fortsatte jeg som fornøyd medlem/kunde.

 

For meg er ulempen med å måtte skyte i en klubb hvor det er litt lite konkurransefokus, og det å måtte betale litt mer enn i de fleste andre klubber, et helt greit kompromiss å inngå for å ha enkel tilgang til en innendørs 25-meters skytebane hvor jeg kan øvelsesskyte med alt fra luftpistol til Magnum 2-våpen.

Link to comment
Share on other sites

OSK er den eneste skyteklubben jeg kjenner til som tilbyr medlemmene sikkerhetskurs som ikke godkjennes av andre klubber.

Dvs som føger minst norm hos NSF - Men det er noen år siden jeg var aktiv i styre og stell i Oslo klubb. Mulig det har endret seg siden den gang.

Sikkerhetskurs i hva? Nybegynnerkurs?

 

Det er så utrolig mange "jeg liker det ikke fordi.. tjæ.."-grunner her, virker mer som misunnelse. Har man ikke noe konkret å komme med kan man la være. Rykter og ting som "mener jeg husker for 12 år siden så......" er verdiløse, førstehåndserfaring er det ingen som kan si noe på.

 

Og når det gjelder deg Hassel, så skriver du først så du antyder OSK kurser medlemmene "uten manglende godkjenning", mens det kommer frem ganske mye senere at "det er noen år siden". Kunne du ikke sagt det tidligere? Og skrevet det hele litt mer forståelig?

 

Irriterer meg at man skal la sjalusien sin gå utover andre slik.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...