Jump to content

Rustfritt som ruster


tunderbrd

Recommended Posts

Litt "langt ute" dette, kanskje men her er så mange med god peiling på metall og dets liv og levnet

at jeg må bare spørre her.

 

Har nemlig fått meg en stor, flott benk som skal være en del av mitt utekjøkken.

Benken er i "rustfritt" stål, og har vært del av et storkjøkken, og er en del år gammel.

Den har to svære vasker og god benkeplass.

Men den ruster :trist:

Var helt strøken når jeg fikk den, da sto den jo inne på et kjøkken.

 

Vet jo at det heter stainless, altså mindre. Ikke at de ikke ruster.

Men er der noe jeg kan gjøre?

Rusten er flekkvis, men jeg frykter at den skal bli så hardt rammet at jeg ikke kan bruke den til å skjære ned vilt på.

 

Kan jeg pusse den med stål-ull? Eller gjør det bare at enda mer av overflaten vil bli rammet?

Finnes der noe jeg evt kan smøre den inn med for å forebygge rust?

 

Håper noen av dere dyktige metallurger her inne kan hjelpe meg,

så ikke drømmen om utekjøkken havarerer før jakta er igang...

Link to comment
Share on other sites

"rustfritt stål" er en løs betegnelse på stål som innehar et minimum av visse egenskaper/ stoffer, slik som molybden, crom e.l.

 

hvor å vite hvor rustfritt noe er må man hvite hva den er laget av og hvordan den er laget.

 

er noe laget for innebruk og er "rustfritt" er det stort sett bare rustfritt inne.

 

Skal man ha noe av stål som man kan være rimelig sikker på at ikke ødelegges av å stå ute med minimum av vedlikehold, må man skaffe seg noe som er syrefast og beregnet for varig nedsenkning i saltvann.

 

det sagt, så skal det være mulig å pusse vekk rusten uten at det skaper problemer, men den vil komme tilbake hvis du ikke gjør noe etterbehandling av benken.

vet ikke hvordan det er med å f.eks. klarlakke en slakte/kjøkkenbenk. men det ville nok kunne løst problemet med rustingen.

Link to comment
Share on other sites

Det som vi vanlighvis kaller rustfritt, AISI 304 eller 18/10, tåler ikke oksygenfattig vann. Har du hatt flekkvise områder med vann som har stått lenge?

 

En ting mange ikke har fått med seg, er at varmtvannsberedere begynner å ruste om vannet får stå stille lenge. Jeg husker å ha lest en plass at man minst må brukle 200l varmtvann i måneden. Det er bare et problem om man reiser bort over lang tid. Da bør berederen tømmes.

Link to comment
Share on other sites

Se det, da må jeg bare prøve å pusse litt på den og se!

Tenkte faktisk på å spraye den med 5-56 eller wd40 selv også, men først må liksom rustflekkene vekk.

Så da gjør jeg det. Er jo en stund til første slakt skal på benken uansett...

 

Mulig der har vært noen vanndråper som har forårsaket dette, må kanskje passe bedre på det fram over.

For den er nok ikke laget for å være utendørs, nei.

 

Takk for svar!

Om noen skulle sitte på noen enda mer geniale løsninger er det bare å fyre løs.

Link to comment
Share on other sites

Renhold er selvsagt viktig, men står den ute uten tak over eller presenning, vil den etterhvert ruste(det vil den uansett, men da over lengre tid). Alternativer da.

Ett "lettak" eller en formsydd presenning ala noe lignende som utegriller har. Alternativet er å behandle benken med lakk eller annet.

Hva med hvit Hammerite? Har lakket verandajernet med denne(stålramme som holder verandaen min oppe og inn mot veggen).

Var på vei til å bli rimelig stygg. Er tre år siden jeg lakket den og Hammeriten har holdt veldig bra for vær vind blomsterkasser og kjemikalier og høytrykksvask.

Link to comment
Share on other sites

Den står under et tak med to vegger, så den får ikke regn på seg

med mindre det regner vannrett slik det innimellom gjør her på Vestlandet.

Var redd det du sier med stålull og rustfritt, Ruger #1 så da vet jeg jammen ikke...

 

Får prøve å vaske og skure den ekstra grundig, og evt bruke litt 5-56 til å løse opp rustflekkene først.

Vil jo helst ikke ødelegge den heller.

Link to comment
Share on other sites

Ikke puss med stålull etc, det legger igjen metallspor i overflaten som fører til rust senere.

Prøv å puss med scotchbrite/3M rubbepad.

 

Kan det ha lagt andre metallgjenstander på bordet av mindre edelt metall, gjerne ferromagnetisk?

 

Isåfall kan dette starte en prosess med overflaterust hvis det er fuktighet til stede.

Link to comment
Share on other sites

Vask/polèr bort rusta med Autosol, en pasta som fåes kjøpt hos de fleste bilrekvisita-sjapper.

Sett deretter inn med flytende bonevoks. Det holder en stund ihvertfall. :D

 

Lykke til!

 

PS. Det er egentlig ingenting som heter "rustfritt" stål. Det heter "rustsvakt" stål. :wink:

Link to comment
Share on other sites

PS. Det er egentlig ingenting som heter "rustfritt" stål. Det heter "rustsvakt" stål. :wink:

 

Vet jo at det heter stainless, altså mindre. Ikke at de ikke ruster.

 

Ja, der er vi ihvertfall enig!

 

Autosol, ja! :D

Det brukte jeg jo både på biler og mc før i tiden.

At jeg ikke tenkte på det.

Takk alle sammen, nok en gang!

Link to comment
Share on other sites

Semi off-topic:

Det finnes rustfrie stål, som tåler å stå i saltvann, men de er dyrere og vanskeligere å maskinere enn de billigere legeringene som brukes i våpen og andre forbrukerprodukter.

 

Syrefast, eller 316 som det egentlig heter, er ikke sjøvannsbestandig. Det ruster som bare det dersom det er saltvann og temperatur tilstedet.

 

Mvh

Oddvar

Link to comment
Share on other sites

[...]Poler opp bordet med Autosol (eller Biltemas versjon av den), stålull er ikke noe sjakktrekk på rustfritt.

Og bruk nytt sandpapir på de gjenstridige flekkene, er papiret brukt på svart stål (eller bare har ligget i "sandpapirskuffen" hvor det er masse slipestøv av ukjent opphav) før er det gjerne nok til å starte nye pittings.

En annen vanlig kilde til rust på rustfritt (og syrefast andre mer spesielle rustsvake stål) er spaltkorrosjon. På kjøkkenbenken din får du det typisk der det ligger ting oppå benken og det samler seg vann under. Så bort med vått løv, spiker, småstein, plastposer, ølbokser, blomsterpotter og annet som står/ligger på benken.

Link to comment
Share on other sites

Glemte å nevne at vanlig bilvoks også fungerer greit som overflatebehandling, men det må gjøres titt og ofte for å holde det pent. :)

En bekjent gnir inn beina på sin rustfrie gassgrill med stearin fra vanlige hvite kubbelys, og det funker visstnok bra, så mulighetene er mange. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Det eneste som er rustfritt og sjøvannsbestandig er levende fisk :!:

 

Hva med gull?

 

(det finnes også mange materialer som ikke korroderer i sjøvann, bl.a nikkellegeringer som Inconel 625)

 

Stemmer det Amatør. Er mye borti den legeringen i mitt daglige virke. Rør, rørdeler, flenser etc. belagt med Inconel 625

som skal brukes offshore/subsea.

 

Beklager ørlite OT :wink:

Link to comment
Share on other sites

Hadde vært morro om trådstarter kunne lagt ut et bilde av kjøkkerbenken.. :)

Du kan jo også bruke roterende rustfri stålbørste som du fester på drillen. (funker bra å er kjapt)

Pussematte(rød) som rørleggerene bruker på å pusse kobberrør å deler er også bra. Men tar mer tid..

Pussematte(rød) + syrebeis(syrevask) blir du kvitt rusten.

Vil tippe at uansett hva du pusser vekk rusten med, vil du få en matt overflate og

du må nok polere opp kjøkkenvasken om du skal ha den like blank som den engang var..

Link to comment
Share on other sites

Den mest vanlige rustfrie legeringen til kjøkkenutstyr er AISI 304 / 18/8 eller 18/10. Dette er som regel helt rustfritt i vanlige fuktige miljøer, men kan korrodere om det kommer i kontakt med saltvann/klorioner.

For å sjekke om det er denne legeringen eller noe mer høyverdig kan du teste den med en magnet. Er den umagnetisk er det riktig legering, er den magnetisk har du antagelig en annen type rustfritt stål som ikke tåler like mye fuktighet.

 

Om den er veldig gammel kan det være dårlig kvalitet selv om den er umagnetisk. Rustmotstanden er avhengig av at stålet er relativt homogent i sammensetning, men dette er styrt av hvordan stålet er framstilt.

 

Du må slipe/polere til du har fjerna alt av rust og svarte prikker, og vask den godt etterpå. Bruker du den sjelden er den beste måten å beskytte den på med en pressening. Voks vil beskytte den bra, men pass på at belegget dekker hele overflaten.

 

Som nevnt kan bør du ikke legge ting oppå benken, slik at du får spalter. Da kan du fremprovosere korrosjon. Det samme gjelder om du legger mer edle eller korrosjonsmotstandige stål/metaller på benken. Vask alltid benken godt etter bruk, skitt og bakterier fører også til rust.

 

Det heter forøvrig rustfritt stål, det er bare at det kan korrodere i enkelte miljøer.

Av metalliske konstruksjonsmaterialer er det titan som har best korrosjonsmotstand. Den vil være fullstendig rustfri i vann og sjøvann.

Link to comment
Share on other sites

Av metalliske konstruksjonsmaterialer er det titan som har best korrosjonsmotstand.
Titan er ikke korrosjonsbestandig nok til å brukes i kontakt med produksjonsvæske fra oljebrønner, mange steder. (sour service)

Regner med dette kommer av dårlig slitasjemotstand, og ikke korrosjonsmotstand.

Titan har dårlig slitasjemotstand, så vil fungere dårlig så fort det er sandpartikler til stede.

Så lenge det er H2O tilstede skal det være ganske lav pH for at oksidskiktet brytes ned og det blir korrosjon på titan.

Link to comment
Share on other sites

Nei, det er korrosjonsmotstand.

 

Det kan være små mengder HF, og en god del H2S i oljestrømmen. Titan tåler i hvert fall ikke HF.

Stemmer det, men da er vi mer over på motstand på syrer, og her vil de fleste metalliske konstruksjonsmaterialer ha problemer. Vet du hva slags korrosjonsmekanisme det er snakk om?

 

I tilfellet med vann/saltvann vil titan være helt korrosjonsmotstandig, i motsetning til stål-legeringer.

 

Vi kan sikkert forstette diskusjonen, men tror ikke det bidrar så mye til denne tråden. :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Det heter vel strengt tatt rustBESTANDIGE stål...

 

Titan og gull er kjent som de eneste to faste grunnstoffene som ikke korroderer.

 

Jeg jobber som rørlegger offshore, og det eneste som duger i sjøvannssystemer i lengden er titan og glassfiber. Duplex og 6MO holder også lenge, begge er basert på karbonstål, altså rustbestandige stål.

 

Edit: angående bilvoks så er generelt hardvoksene mer holdbare enn flytende vokser, og også her får du hva du betaler for.

Kan spesielt anbefale Swissvax, men det blir muligens litt råflott til en vask :D

Link to comment
Share on other sites

Titan og gull er kjent som de eneste to faste grunnstoffene som ikke korroderer

Platina, rhodium, palladium. iridium og gull er de edelmetallene som regnes som nær-inerte, ingen av de korroderer i noen grad. Titan, niob og tantal er også svært korrosjonsresistente.

 

Ingen av disse korroderer i nevneverdig grad under normale forhold, iridium selv ikke i kongevann. De andre edelemetallene angripes av kongevann, og alle angripes av smeltede salter. De kan elles brukes til holde smeltede slagger, og mange metaller. Angripes gjerne av fluor eller oksygen ved høye temperaturer og trykk.

 

Ti, Nb og Ta regnes ikke som edelmetaller, særlig titan er jo først og fremst inert pga. filmen av oksid som dannes utenpå. TiO2 er meget hardt og inert. I omgivelser som angriper TiO2 korroderer Ti fort. Ti er også nokså utsatt for fluor og fluoridioner, ved høy temperatur også klor.

 

Rimelig OT, men "to set things straight"

 

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Det heter vel strengt tatt rustBESTANDIGE stål...

Nei, det heter rustfriestål på norsk, og dette vil si stål med minst 10,5% fritt krominnhold.

"rustbestandig", "rustsvakt" osv. vil kunne bety alt av stål som har marginalt bedre rustmotstand enn simpelt konstruksjonsstål.

Det at det kan ruste i enkelte miljø har ikke noe med navnet å gjøre.

 

Stemmer ellers med det M67 skriver. Disse ikke-korroderende metallene må deles inn i edelmetaller som ikke reagerer med miljøet, og de metallene som reagerer hurtig og danner en beskyttende film.

Rustfritt stål (pga. kromtilsetning), aluminium, magnesium, titan, niob, tantal osv. er egentlig svært reaktive, men de får en stabil oksidfilm som beskytter mot videre reaksjon. Når disse korroderer kommer dette av at oksidfilmen skades og miljøet lokalt ikke er riktig for å danne en like stabil oksidfilm som beskytter videre.

Mens vanlig stål korroderer "jevnt", vil disse korrodere i form av groper og dype sprekker som går inn i materialet, og kan ha ganske store skader i materialet selv om overflaten ser omtrent fin ut. Dype sprekker skjer stort sett i mer ekstreme miljøer, så det er ikke noe å bekymre seg for i heimen.

Titan vil f.eks. korrodere i 100% etanol ved høyere temperaturer.

Link to comment
Share on other sites

TiO2 er meget hardt og inert. I omgivelser som angriper TiO2 korroderer Ti fort. Ti er også nokså utsatt for fluor og fluoridioner, ved høy temperatur også klor.

Rimelig OT, men "to set things straight"

K

 

 

Enda mere OT men TiO2 danner også ganske fine mineraler.

Bl.a

Anatas som norsk fjellheim er verdensberømt for blant mineraloger og samlere.

anatab.jpeg

 

og Rutil

rutil.jpg

 

som det faktisk har vært gruvedrift på her i Norge.

 

http://www.bygdasframtid.com/mineralet_rutil.html

 

Beklager veldig mye OT nå. :D

Link to comment
Share on other sites

Titan vil f.eks. korrodere i 100% etanol ved høyere temperaturer.

 

 

Ennå mere OT;

 

De fleste vet vel at det sterkeste man får er 96% etanol (vanlig "sprit", dvs helt korrekt 95,8%), men det går an å lage 100%. Den er imidlertid hygroskopisk, og vil trekke fuktighet ut av luften og etterhvert gå ned til 96% når flasken er åpnet.

 

Da jeg en gang i tiden, for snart et halvt århundre siden, gikk på kjemilinjen på teknikkeren, skulle jeg en gang gjøre et forsøk som krevde 100% etanol. Laboranten som styrte med kjemikaliene fikk rekvisisjonen og sa; Den lager vi selv, og slang rødspritdunken fram i luka. Når vi da vel hadde fått kokt en stund og laget vår 100% oppdaget vi at en bieffekt var at denatureringen i rødspriten også forsvant :lol: Da var det noen ingeniørstudenter som ble ivrige, det måtte nesten kalles for storproduksjon! Den neste festen vi hadde ble overmåte "vellykket" :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Ville tro benken tåler å stå ute bare du passer på at div ikke blir liggende "vått" å for lenge som nevnt.. under tak ville vært best selvf..

Av bildene kan det se ut som noen har slipet med vinkelkutter i nærheten, å slipespruten har truffet benken... :?::?::!:

Er veldelig vanskeligt å bli kvitt rustflekkene for godt, uten å syrevaske.

Kom med oppdatering om hva du har gjort å resultater :)

Link to comment
Share on other sites

Hvilken metode brukte dere? Ekstraktiv destillasjon med benzen og reflux med CaO?

 

Tilbakeløpsdestillasjon over CaO i to timer, og vakumdestillering med så høyt vakum at det destillerte ved romtemperatur! (Ikke si det til noen :lol: )

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Tilbakeløpsdestillasjon over CaO i to timer, og vakumdestillering med så høyt vakum at det destillerte ved romtemperatur!

 

Hmmm, hadde helt gått glipp av vakuumdestillering, under 10 kPa kan man visstnok destillere ren etanol, i det minste i teorien. I praksis er det vanskelig å få helt rene produkter med destillering, men man burde klare langt bedre enn 95%. Det som er litt morsomt er at hvis man først er over azeotropen (si 98%) kan man redestillere det ved romtemperatur og destillere av 95% til man står igjen med ren etanol.

 

Det absolutt enkleste er nok å bruke ekstraktiv destillasjon med enten benzen eller toluen, men resultatet er neppe drikkbart.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...