Jump to content

Hva er beste skolisser


Guest graahund

Recommended Posts

Guest graahund

Dette er ikke fleip, jeg har vært svoren tilhenger av gummistøvler av typen slagbjørn (Viking) men har nå gått over til jaktstøvler. Men får ikke lissene til og holde. Er skinn eneste løsningen hvis man skal få noe til og holde ?

Link to comment
Share on other sites

Se om du får tak i samme lisser som sitter på forsvarets feltstøvler. De er flate med litt strikkeffekt. Har sett samme lisser i endel forskjellige skisko(bare hvite) så du får nok tak i dem på det sivelie markedet.

Min erfaring er at de skjelden går opp i knuten og har selv montert slike på mine jaktstøvler(crispi).

Link to comment
Share on other sites

Ellers så er ein god kjerring knute / dobbelknute også tingen. Ser på mine Crispie sko, der MÅ eg knyte dobbelt, ellers så holder ikkje lissene ut dagen.

 

Lær reimer, er vel ikkje akkurat det beste, har du gått med våte lisser og det tørker i løpet av dagen, så er ikkje dei alltid så lett å få opp igjen. Dei lissene til forsvaret, trur eg nok er fine.

Link to comment
Share on other sites

Amatør skreiv :

Det finnes ingen god kjærringknute.

 

Faktisk har jeg oppdaget at fler en halvparten knyter kjærringknute da de knyter skoa. knyt båtmansknop og knuten holder.

 

Vel eg kaller det for kjærringknute, når ein knyter ein vanlig knute, og så knyter den dobbelt. Dette holder på mins sko iallefall, he, he... :)

Link to comment
Share on other sites

Først hadde jeg sjekket lissefestene på støvlene for å sjekke at det ikke er skarpe kanter som skjærer over lissene, dette har til tider vært ett problem på forsvarets M77 støvler (hempene) og det kan tenkes at det samme er tilfellet på sivile modeller, litt forsiktig pussing med fint sandpapir har løst dette problemet for meg.

 

Deretter er firkantede lisser et must for å holde på knutene etter min erfaring, eventuellt kan du bestille deg noe "paracord" eller fallskjermline på norsk, plukke ut fyllingene og tre disse i snøringa. Jeg har hatt det i egne støvler litt til og fra men har egentlig konkludert med at de utleverte lissene duger greit.

Link to comment
Share on other sites

Mine jaktstøvler spiste skolisser for bortimot ei halv årslønn under elgjakta i fjor. Løsningen da den lokale sjappa var steng, var å bruke lissene fra et par Chiruca Skandinavia jeg hadde stående. Jeg bruker lissene enda. Noe tegn til slitasje er det, og jeg skal ta en tur på sporten før harajakta og handle inn nye lisser, som denne gang skal ligge i stolsekken og ikke på kjøkkenbordet hjemme.

 

Noen som vet om Chiruca produserer lissene selv, eller om de kjøper fra annen produsent :?:

Link to comment
Share on other sites

På mine M77 støvler har jeg aldri skifta skolisser. Dem har holdt i maaaange år. Nå har jeg imidlertid blitt lei dårlige/slitne/ukomfortable M77 og heller kjøpt meg den utgåtte camoutgaven fra Jahtijakt. Først litt om støvla til dere som har kjøpt makene. Dem blir bedre å gå i etterhvert, men dem er satans stive. Men etter 4 mnd. bruk, så er jeg kjempfornøyd. Tåler myr og bekker helt fint. Sorry OT.

 

Nå kommer topic. Disse støvla har runde lisser som virker veldig solide og bra, men for å få knuten til å holde gjennom jaktdagen, må jeg knyte en dobbelknute. Trenger ikke stramme den siste knuten mye, så den er veldig enkel å få opp igjen.

Link to comment
Share on other sites

En del sportsforetninger har runde flettede skolisser på rull. Er vel noe polyestermateriale tenker jeg. Har god erfaring med disse. For øvrig fungerer tynt "klatretau"(statisk) godt.

 

Min erfaring er at lærlisser har betraktrelig dårligere levetid enn disse.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...
Amatør skreiv :
Det finnes ingen god kjærringknute.

 

Faktisk har jeg oppdaget at fler en halvparten knyter kjærringknute da de knyter skoa. knyt båtmansknop og knuten holder.

 

Vel eg kaller det for kjærringknute, når ein knyter ein vanlig knute, og så knyter den dobbelt. Dette holder på mins sko iallefall, he, he... :)

 

 

Det finnes bare en knute; nemelig "kjerringknute"; alt annet er knoper eller stikk!

 

 

Runde skolisser burde være straffbart å selge, bytter til flate (lik de som brukes til M/77) på alt annet enn "bysko".

Link to comment
Share on other sites

Og hvis noen fortsatt lurte på forskjellen mellom båtmannsknop (som sitter) og kjærringknute (som ikke sitter), finner dere svaret her:

 

http://www.1ski.no/moduler/arkivet/?e=1 ... 1220100520

 

Merk at det samme prinsippet gjelder selv om du knyter "sløyfe"; det kan fortsatt bli ei kjærringknute hvis du gjør det feil veg... Da peker "sløyfene" oppover og nedover i stedet for ut til sidene. :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...