Jump to content

Handleliste 200STR


VeT|Us

Recommended Posts

Så, jeg skal ha meg en 200STR. Jeg skal ha den i SSG3000 skjeftet, så jeg bestiller den i deler og setter sammen selv heller enn å kjøpe en fra DFS.

 

Spørsmålet er hva jeg kommer til å glemme? Slik ser handlelista ut til nå:

 

- Låskassehus høyre

- Sluttstykke komplett høyre

- Magasin

- Pipe (74cm)

- Avtrekkermekanisme (går jeg for standard eller 0.5kg her?)

 

Hva har jeg glemt? Lite interessert i å sitte med alle delene og mangle èn vesentlig skrue e.l

 

Se bort fra skjefte og montasjer til optikk, det tar andre seg av.

Link to comment
Share on other sites

Orginalt valg vetle.. :lol:

Skal du ha 0,5kgs avtrekk lønner det seg å handle i deler. std avtrekket regner jeg med er vrient å selge.

I hvertfall det jeg kom frem til når jeg handlet.

Du må huske å få med del nr 511, denne trodde herremannen jeg prata med på landrø at jeg ikke trengte til mcmillanstokken, men den trengte jeg!!

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Du trenger følgende:

Sauer deler til riflebygg:

6.5x55 Scan komplett

Nummer Navn Anntall Pris Sum

S100H Sauer STR Sluttstykke komplett høre 1 2154 2154

S700A Sauer STR Avtrekkrmekanisme komplett: 0,5 kg 1 2190 2190

 

 

S301 Sauer STR Magasinutløserfjær 1 13 13

S302 Sauer STR Magasinutstøter 1 24 24

S307(1-4)? Sauer STR Magasinholder str.1-4 1 35 35

S312 Sauer STR Låsepinne for avtrekkermekanisme 2 13 26

S313 Sauer STR Sikringssleide 1 58 58

 

S600 Sauer STR Magasin komplett 1 368 368

 

 

S306 Sauer STR Klemskrue for låsekasse 3 13 39

S308 Sauer STR Skjefteskruefeste m.styretapp 1 105 105

S309 Sauer STR Styrebolt 1 13 13

S310 Sauer STR Magasinutløserfjær 1 13 13

S311 Sauer STR Magasinutløserbolt 1 32 32

S303H Sauer STR Låsekassehus høyre 1 2926 2926

S304 Sauer STR Gjengestift 1 13 13

S305 Sauer STR Skrue for feste miragebånd 1 13 13

 

S511 Sauer STR Plate 1 145 145

S512

S513

S514 Sum 4344

680

3299

 

S407 Sauer STR Løp 670mm 6,5x55 Scan 3345 3345

 

Sum tot 11668

Link to comment
Share on other sites

Takktakk Kjell Olav! Din tråd har absolutt påvirket at dette innkjøpet ble iverksatt.

Det blir forøvrig blåkopi av Kristers oppsett med Razor HD i Vortex-ringer.

 

Eneste usikre er egentlig skinna, men epost er sendt KH Precision så det blir nok ordnings!

Link to comment
Share on other sites

Det høres veldig bra ut Vetle, det er helt sikkert et topp oppsett.

Denne rifla brukes stort sett hver eneste uke, gjerne et par ganger også. Senest i går fikk den lufte seg på 500m.

Fortsatt meget fornøyd, den gir meget stabil presisjon med div kuler og ladninger.

 

Edit. Den tyske skinna jeg har på min har fungert bra, den har ikke flyttet seg det aller minst i løpet av ca 2000 skudd. Men, den er uten tilt noe som kan dra ned bruksområdet hvis en skal laaaangt. :wink:

Link to comment
Share on other sites

13 750 er det vel med standard skjefte på.

 

Edit: Hvis noen her inne vil kjøpe et spell nytt STR-skjefte for 2000kr så jeg kan bestille børsa fra DFS komplett, send meg PM.

Men jeg innbiller meg at slike skjefter er hardsolgte.

Link to comment
Share on other sites

Vet|us, jeg tror helt ærlig at det kan være verdt de 2000,- å kunne skyte i DFS en sjelden gang, enten felt, bane - eller innendørs. Det er faktisk fin-fin trening, og veldig odde med tacticool rigg med diger kikkert på.

Har du funnet ut hva låskasse og avtrekk koster?

 

K

Link to comment
Share on other sites

Jeg har vært i kontakt med John B. Williams III fra U.S optics og han kan fortelle at tidligere omtalt syntetisk-stokk, her på Kammeret, til 200 str kan skaffes fra Sig Sauer etter hvert.. Dette med bakgrunn i at de visstnok har inngått en eller annen avtale.

 

Vet ikke hvordan man legger ut bilder på dette fora, men kanskje noen kan hjelpe..?

 

 

Ref mail fra John III.

Hi,

I have been working with the manufacturer of these for a while now and I was going to be the distributor for them. However, Sig has now reconsidered carrying them, so now Sig will be the ones who will be selling it.

You should be seeing it on the Sig website soon.

Thanks you,

John III

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Da er den i hus, montert, avtrekk justert og klar for banen! Det blåser gode 10-14ms, men pyttsann!

Picatinnyskinna kommer først til uka, så en 3-9x40 Leupold er klasket på i dovetail-montasje for første tur på banen.

 

Nå mangler bare picatinnyskinna som forhåpentligvis kommer snarest så jeg får montert på en Diavari 6-24x56 som en kompis har vært så hyggelig å låne meg frem til en myteomspunnet Razor HD dukker opp.

Link to comment
Share on other sites

The happy couple,

f2c77dc2.jpg

 

Pipa er så lang at den ikke blir med på bilder

b85281e6.jpg

 

Innledende tester var med 123grs Scenar, og 1/2moa "out of the box" var nå iallefall kurant oppfylt om noen skulle lure på det. Om jeg var Vet|us så hadde jeg likevel solgt dem, f.eks. til en eller annen "6.5 Blomster-Finn"-skytter, og brukt 139/140grs kuler til langholdsskyting. Denne rifla har potensial til å være en skikkelig "338-dødare" om du forer den med 139/140/142grs kuler, og iallefall i form av "atomic loads"!

123grs kulene har både lavere BC, og tyngdepunktet lengre bak, noe som som også indikeres av denne linja i en tidligere tråd: "- 6.5x55, 123gr Lapua Scenar,1-8", 850m/s, 1005hpa,14 grader, 1047meter, ustabil"

Nå mangler vel bare en erstatning for det relativt usexy VX2-sugerøret... (faktisk er den kikkerten overraskende OK når man først ser i den) - men det er jo noe greier på vei. Luftgevær-montasjen skal kanskje også byttes ut - men den virker jo skammelig bra til å koste 23USD eller noe sånt.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Du kunne jo prøve en Leupold FX3 12x40 target i luftgeværmontasje mot Vortexen. Skulle du finne på å reise deg opp og skyte uten støtte er det garantert TKO fordel Leupold :-) Balanse er merkelig nok et ikketema blandt de fleste rifleskyttere. Den STR-en ser jo perfekt balansert ut uten kikkert..

 

Jeg er forøvrig enig med Håkan Spuhr. Hvorfor skru picrailskinner på låskasser som allerede er utstyrt med freste spor?

Link to comment
Share on other sites

Den STR-en ser jo perfekt balansert ut uten kikkert

:wink: Kanskje fordi STRen ER perfekt balansert uten kikkert?, Nei, jeg synes iallefall at den er alt for framtung til annet enn liggendeskyting med 74cm-røret. Denne er til liggendeskyting så da er det jo topp - forresten, kikkerten endrer vel ikke balansen allverdens?

Den rifla jeg har som jeg synes balanserer best til allroundbruk (nei jeg skyter sjelden stående med lang arm...) er en 200STR med 50cm løp og demper. Når den har en 2.5-10x42 oppå så er den perfekt. (Hvorfor kan ikke Zeiss levere den kikkerten med et moderne mildotretikkel?)

Det er endel forskjell på hva en liker, og på hva som er optimalt for forskjellig bruk? Du kunne jo eventuelt opplyst oss litt om temaet, (balanse, evt. er forskjellig tyngdepunkt optimalt for forskjellig bruk?) for det er ingen tvil om at det er mye uvitenhet ute og går. Selv pleier jeg å vekte riflene mine med bly bak hvis de er for tunge foran, eller med mer løp foran hvis de er for lette foran.. - vekta blir det den blir.

 

Hvorfor skru picrailskinner på låskasser som allerede er utstyrt med freste spor

Først og fremst fordi man ikke har råd til mange nok topp kikkerter. Jeg for min del bytter kikkerter fra rifle til rifle etter bruksområde og bruksmengde og da er det greit å kunne gjøre det uten å ta kikkerten ut av ringene for hver gang - som man må med Spuhrmontasjen. Med picatinnyskinne på alle riflene og tilsvarende ringer på alle kikkerter så kan jeg sette enhver kikkert på enhver rifle på under 1 minutt, og det tåler de. Skulle jeg har Spuhr, så måtte jeg gjort hele jobben med å montere kikkerten i Spuhrmont. eller pic.ringer hver gang, og noe sier mag at det ikke er optimalt

Med Spuhrmont. hadde det jo vært mye enklere å bytte mellom kikkert og diopter da, så det er en avveiing. Det kan vel også være et spørsmål om leveringstid?

For om en skal ha samme kikkert stående på hele tida, så er Spuhr et rimelig selvsagt valg.

 

må bare orke meg til xxl og kjøpe n15/19

Ville gitt faen i N15, N19 til vanlig bruk, og N570 om du vil leke 338. Du kan også bruke N550 som N19, da slipper du å finne nye ladninger hver gang du kjøper krutt.

(Dersom N19 var tilgjengelig i skytterlaget her er det billigere, men til XXL pris er det ett fett)

 

K

Link to comment
Share on other sites

Jeg tipper man kan få 900+ i en ny pipe med N15 om man vet hva man gjør. Å det uten å komprimere i særlig grad. Mulig du kan få litt mer med 570, men veien dit blir muligens mer kronglete. Iallefall for meg som skyter 1000+ feltpatroner i året, så har det no å si også.

Men jeg er åpen for at N570 kan gi mer fart om man gidder å stappe litt. :)

Link to comment
Share on other sites

Ny tur på banen unnagjort.

 

Jeg spår at vi blir gode venner, meg og Saueren.

 

Ad lading, jeg begynner vel å bli enig med deg K. Selv om det er fristende å skyte ut beholdningen av N11 og 8g,

spesielt når den med samme ladning som er favorittladningen til Tikkaen leverer slik (4 skudd):

 

imag0107wo.jpg

 

Hadde jeg vært mer fornuftig hadde jeg stilt inn pressa og kruttmål til denne ladingen og ladet til både Tikka T3 og STR'n i samme operasjon. Men så er det denne gnagende stemmen jeg hører i bakhodet da, "123grs piller funker ikke på 1500m +.."

Jeg tror jammenmeg den stemmen har nordnorsk dialekt også..

 

Forøvrig er det veldig riktig som du sa Krister, rifla er presis, men i større grad: det er lett å skyte godt med den pga ergonomien.

Å si at jeg er fornøyd med McMillan-skjeftet ville vært en underdrivelse!

 

Når jeg ikke ga 100% idag ble det likevel helt greit (3 skudd):

 

imag0105p.jpg

 

Mon tro om ikke det blir en tur på XXL og bytte noen nylig innkjøpte kg med N11 til N15..

Link to comment
Share on other sites

Men seriøst, hvordan hadde det fungert å brodsje opp løpene til 6,5-284, eller 300win? Noen som har prøvd det på sauer?

300WM går ikke, det er ikke nok gods i sluttstykket. 6.5-284 er det mange som har i Saueren sin - det er skrevet hauger om det her på Kammeret, så du får øve litt Google-Fu :wink:

Magasinet ser ut til å være en "piece de resistance", men de får det til når de vil.

 

Generelt kan man brotsje den til alt som er større enn 6.5x55 eller 308 hylsa, i ALLE hylsas dimensjoner OG har samme støtbunn som 308/6.5x55 (og, jada 6.5x55 har større støtbunn enn 308 i teorien, men det betyr ingenting i praksis)

Dvs. alle magnumkalibre utgår, og 30-06 utgår - men man kan forholdsvis enkelt lage et 30-06 løp av et Sauerløp og et løpsemne i .30". Det er bare støtbunnen, og COL som setter grenser.

 

K

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Fantastisk, Vetle!

Fallet fra M67 via Tikka til Sauer var i sannhet raskt og hardt men også vakkert :mrgreen:

Skal se om jeg ikke får pelt meg på skyting igjen snart så jeg kan få opplevd kontrapsjonen.

Har noen hissige spesialpatroner til syvogsektien som fulgte handelen der lengter etter å fly langt.

Du er en god mann for bedriften, just keep on truckin'!

Link to comment
Share on other sites

...Klippe...

Ville gitt faen i N15, N19 til vanlig bruk, og N570 om du vil leke 338. Du kan også bruke N550 som N19, da slipper du å finne nye ladninger hver gang du kjøper krutt.

(Dersom N19 var tilgjengelig i skytterlaget her er det billigere, men til XXL pris er det ett fett)

 

K

 

så til 140 grains A-max anbefaler M67 krutt N19, eventuelt N570, eventuelt bruke N550 i stedet for N19, og høggern N15?

:shock::shock::shock:

 

Hva er fordeler/ulemper da?

Link to comment
Share on other sites

Du kan og bruke N19 til 140 grs kuler (om du ikke skal ha maxfart for kula, N19 er et meeget allsidig krutt i 6,5X55, men du oppnår ikke "atomic speed" som du kan få med N15/MRP/Rhino22/RA15, MRP2/rhino30, N560, N570, osv ).

 

Jeg anbefaler N15 for maxfart fordi det går an å lade til maxtrykk uten å måtte benytte seg av lure trix som man må bruke på N570 for å få all kruttet man ønsker oppi hylsa(for eksempel lang dropptube og/eller mye komprimering)

N15 maxladningene kan du lade rett fra kruttmål uten særlig grad av komprimering, og max ladedata står på kruttboksen.

 

Kort sagt:

Fordel N15:

+ladedata står på boksen.

+trenger ikke komprimere ladningen.

Bakdel N15:

-muligens litt mindre hastighet enn N570

 

Fordel N570:

+muligens litt mer hastighet enn N15

Bakdel N570:

-må ha veldig mye krutt nedi hylsa.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

N15 renner i enkelte kruttmål, N570 renner ikke i noen kruttmål - så avhengig av kruttmålet ditt så kan du slippe å veie N15, N570 må du veie - ingen vei utenom.

Til det bruket jeg bruker N570 (500m konkurranse, og koseskyting på ~1km) så OK, det går å veie alle skuddene - til Høggerns ildgiving på feltbanene er det nok uaktuelt å sitte og veie alle ladningene.

N570 krever også ei lang trakt, for å pakke kruttet i hylsa. Men har en det så er det ikke noe stort pes. Se mitt innlegg i denne tråden: http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=17&t=38668&hilit=n570

 

N570 gir iht. flere 30-40 (50) m/s mer enn N15 (vi har hørt om 140gr Amax i 920m/s). Det kommer an på trykket du vil akseptere med N15 - noen lader med N15 til >900m/s og kaster hylsene, i Blaser vil det neppe fungere - og jeg kan ikke tro at det er hensiktsmessig å ligge så nær "sticky bolt" på feltskyting? Høggeren sier selv at han ligger på 855m/s på feltladninger.

Om du vil ligge på eller nær industristd. trykk på 3600bar så får du mye mere hastighet med N570. Se her : http://www.norma-skytterlag.net/index.php?news=0&stype=1&sid=sklkomp/krutt.htm Mens Lapua/Vithvuori angir http://www.lapua.com/en/products/reloading/vihtavuori-reloading-data/relodata/5/98 Det er liten tvil om at en får mer hastighet med 570 enn med 560.

Driter du i trykket så får du nesten like stor hastighet med N15 som N570 - for du kommer ikke videre med N570 - hylsa er full... maks (MAKS!) er 50-51 (52 anyone) med N15, og ingen jeg kjenner har fått mer enn 56gr N570 ned i ei 6.5x55 hylse.

 

Til mengdebruk er N15 et klart valg, men det må jo også styres av presisjonen du får i DIN rifle. Min liker N570 og 139gr Scenar.

 

N19 og N550, N19 varierer litt mer enn N550 fra lot til lot, litt mere bal om du sverger på 1. skuddstreff alltid, for du må på banen og kronografere/teste når du kjøper en ny lot, dette er noe en tar med i beregningen når lotene varer i mer en en måneds tid :wink: .

Jeg har byttet disse to kruttene om hverandre i 4 kalibere, og mange forskjellige ladninger nå. Du kan ikke bruke ladevektene 100% om hverandre, men de er så tilsvarende at det er pris og tilgjengelighet som blir utslagsgivende. Begge gir glitrende presisjon uten nevneverdig eksperimentering i gode rifler.

Mitt inntrykk er at disse gir bedre presisjon for de fleste, enn N15? 770-830m/s er visst et gull-vindu i Saueren.

 

Høggern skrev:

Men at pipa ryker fortere enn om man hadde skutt 9 grams kule i 770, ja det er jeg helt sikker på.

jeg også

 

Jeg ser bare to grunner til å plage seg selv og løpet med N570, men de er gode

- skyting på veldig langt hold (XLR heter det visst) Det er enklere å ballere litt med lading enn å kjøpe 338LM, 7STW, WTF.. mer behagelig er det også, og billigere

- dersom rifla liker det presisjonsmessig,

 

K

 

PS. Det jeg kaller N15 og N19 heter egentlig Norma 15 og 19

Link to comment
Share on other sites

Klippet fra en annen tråd:

 

OBS! Dette er en "nøye" utviklet max-ladning for MIN rifle.

 

Sauer 200 STR, Heym 6-bommers pipe, 73 cm

Norma hylser

Norma N-15 lot nr 95154

Federal 215 magnum hetter

Cartridge Overall Length = 76,5 mm

 

49,0 grs N-15 lotnr 95154 tilsvarer ca 50 grs MRP. 49 grs gav 919 m/s i snitt på 5 skudd. Bakket ned til 48,8 grs og fikk 912 m/s på 10 skudd, trykkring ekspanderte 0,03 mm (12.11 mm vs 12.14) på samtlige 10 hylser.

 

912 msek.... (det er ikke min ladning)

jeg bruker 70 cm pipe på felt å der mister jeg vel 10 msek, pluss at pipa mi er gått minst 3 tusen skudd å der mister jeg vel minst 30 msek, så jeg har ca 855 msek, å min ladning er ikke så veldig forskjellig. Litt variasjon er det jo, men oppskriften er ikke veldig forskjellig.

Link to comment
Share on other sites

jeg bruker 70 cm pipe på felt å der mister jeg vel 10 msek, pluss at pipa mi er gått minst 3 tusen skudd å der mister jeg vel minst 30 msek, så jeg har ca 855 msek, å min ladning er ikke så veldig forskjellig. Litt variasjon er det jo, men oppskriften er ikke veldig forskjellig.

Det er jo det jeg prøver å forklare - min pipe er også 70cm - og snart på 3000 skudd.

 

915 med N570 gir færre/mindre trykktegn enn 885 med N15. I den samme pipa, med kuler ifra samme eske, samme formiddag.

 

Høggern, jeg har skutt mange hundre skudd kun for å utforske N570, med N15 og N550 som referanseammo, skutt 5-skuddssamlinger over kronograf systematisk*. Og tidligere brukt hauger av N15 som std. ladning.

 

Dersom du ikke kan vise til noenlunde systematisk sammenligning, der du også måler ladninger med N570, med måling og heller ikke prøver å selge N15 så forstår jeg ikke hvorfor du står på at man får samme hastighet med N15 som med N570?

Dette har jeg målt gjentatte ganger, andre har målt det gjentatte ganger - med begge kruttene. Både i 6.5x55 og i 338LM.

 

Min konklusjoner er som følger:

- Det er mer tungvint å bruke N570

- man får mer hastighet

 

Mer detaljert, og av begrenset verdi for andre enn meg selv.

- min rifle gir best presisjon med N570 og 139gr Scenar, dernest N550, (dette vil være individuelt)

- 900m/s ladninger med 139gr Scenar gir god presisjon (~1/4 mrad) ut til 1200m

- 770m/s ladninger funger overraskende bra - dvs. så godt som like bra

- 9g Scenar gir god presisjon selv om den kommer under lydens hastighet

- men bedre om den er over lydens hastighet :roll:

- 130gr Berger VLD gir bedre presisjon enn 139gr Scenar i testen i alle ladninger, men forskjellen er for liten til å konkludere på

- Den mest presise kula på 100m er 85gr Sierra, men bare i vindstille

 

K

 

* 19 ladninger, 3 kuler, 3 krutt, og over 800 skudd - nesten 400 skudd over kronograf

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...