Jump to content

Handleliste 200STR


VeT|Us

Recommended Posts

Høggern, jeg har skutt mange hundre skudd kun for å utforske N570, med N15 og N550 som referanseammo, skutt 5-skuddssamlinger over kronograf systematisk*. Og tidligere brukt hauger av N15 som std. ladning.

 

Dersom du ikke kan vise til noenlunde systematisk sammenligning, der du også måler ladninger med N570, med måling og heller ikke prøver å selge N15 så forstår jeg ikke hvorfor du står på at man får samme hastighet med N15 som med N570?

Dette har jeg målt gjentatte ganger, andre har målt det gjentatte ganger - med begge kruttene. Både i 6.5x55 og i 338LM.

 

Har vel ikke sagt at du får samme hastighet? Jeg sier vel at man muligens får mer hastighet med N570 enn med N15 (kan ikke se jeg har sagt det motsatte iallefall ;) )

Ikke prøver jeg selge N15 heller. Bare siterte noen som har fått 912 msek med N15 og 140 grs Amax(i det jeg vet var en ny pipe, muligens hadde han fått enda mer hastighet med N570 i den spesifikke pipa).

Link to comment
Share on other sites

Men seriøst, hvordan hadde det fungert å brodsje opp løpene til 6,5-284, eller 300win? Noen som har prøvd det på sauer?

6,5x55 Acley Improved er helt klart det mest fornuftige valget, hvis du skal ha mere ytelse ut av et orginalt STR løp.

Man kan også lage en 30-06 Acley Improved med utgangspunkt i 7,62 nato pipa, men personlig synes jeg stigningen på 1-12 er litt for slak til at det skal bli noe fornuftig ut av dette.

Link to comment
Share on other sites

Inne etter en lang dag med langhold.. Oh damn, den virker 8)

 

Må få rette en stor takk til Idar og Jaktdepotet. Bestilte skinne fra IEA i Tyskland den 10 april.

"It will take one week" sa de. Ringer de opp igjen 24 april når skinna ennå mangla, og det begynte å haste for å få rifla i orden til idag.

"It appears to have been lost". Lost? Ja, lost. "Lost in space" er et velkjent begrep i langhold, og nå var altså skinna mi lost in space.

Nå var gode råd dyre. Jeg ringte Idar med en gang, desperat etter hjelp. "Ikke noe problem, poster den om en halvtime".

Kan det bli bedre? To dager senere lå den i postkassa, skinna er montert og fungerer utmerket, og alt er fryd og gammen.

 

Så til Idar: TAKK!

 

IEA-skinna dukket faktisk opp idag, men oppsettet fungerer så bra nå at jeg ikke kommer til å røre en eneste skrue.

Den blir derfor lagt ut til salgs på handelskammeret til kostpris.

 

Her er en gong på 20x30cm fra idag. Den sto på 575m. Sendte 10 skudd, og det ble 10 treff 8)

 

cimg1019vf.jpg

Link to comment
Share on other sites

Oh damn, den virker 8)

 

Oh yeah. :D

 

Bra skutt Vetle.

Blir bare mer og mer glad i den rifla, en stabil ergonomisk stokk som er god å skyte med, god optikk og meget god presisjon. Ligger en bare i riktig stilling bak børsa så er det helt greit å spotte egne skudd.

Det holder lenge for meg :wink:

Link to comment
Share on other sites

Hei..

Gratulere med en kjempe god rigg.. Ja du får utrolig mye presisjon og "kvalitet" for pengene.

Det eg har som erfaring er å finne god laddninga som du vil bruke.

Og da være konsekvent å bruke den hele tiden.

Eg har selv brukt Norma11 og 8gr scenar i to tidligere sesonger.. veldig bra.

Men der har vært et par tilfeller Med Norma11 og karusellstasjoner som gjør nå at eg bruker eit mindre hissig krutt. NC96,,,

Men for all del presisjonen men Norma11 med løp som har gått 6000-7000 skudd er meget bra.. Eg er ikke noe ekspert på dette men trur det har noe med kruttmengden som gjør at man har mindre slitasje med norma 11.. 780-800m pr sek.

 

Mvh

Link to comment
Share on other sites

Skal man skyte langt, er nok ikke 8grams i 800 msek patronen man bør velge. Da bør man heller ikke fokusere altfor mye på å ha en patron med liten løpsslitasje. Det kan man fokusere på når man skyter bane på 200m.

 

Om man skal utnytte potensialet til 6,5 på lange hold, bør man velge tunge kuler med god BC (9g scenar eller 9,1 Amax feks) og et tregt krutt som klarer gi kula godt med fart.

 

Men du har rett i at en snill ladning på under 800 msek med et kjapt krutt som feks N11 gir lite løpsslitasje. Noe som er ypperlig om man skal skyte mye på feks 1-200m.

Link to comment
Share on other sites

Serien på den lille gongen ble skutt med 39grs N150 bak en 9,1g Amax. Gjettimert hastighet 800ms.

Den gikk som en stråle (akkurat som du og M67 sa).

Så rimelig som det er å kjøpe Golden Target for tida, så handler jeg heller ferdigladd. Iallefall en stund fremover.

Link to comment
Share on other sites

Hvor rimelig er det å kjøpe Golden Target? Og hvorfra da?

 

jeg testet to A-max ladninger på 500 meter i går i min blaser R93, 6.5x55 løp. forsløkte 144 grains kuule tidligere i vår, og den gikk sidelengs inn i blinken på 500 meters hold, selvfølgelig med r...a presisjon. Jeg brukte skytterlagskrutt i begge ladningene og maksladning for 140 grainskule som er angitt på boksen (jeg har mailet med Holstad Våpen som importerer kula, og de sa at det går greit å gjøre det). Maksladning med N19 ga 806 m/s, for N15 ble det 822m/s. Begge samlet bra på 500 meters hold og laget pene runde hull i pappen. Her er tre skudd med N19 ladningen, den fete fingeren sitter fast på Vetlus.

 

500_m.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Noen som vet hvor langt fremover på løpet ssg stokken går kontra orginalstokken ? Skal kappe løp på en str som senere skal få ssg stokk. Ønsker ikke at dempern skal komme i konflikt med ssg stokken hvis jeg kapper for mye.

Link to comment
Share on other sites

Oooohhhh... Nå tror jeg den omsider er komplett. Det ramlet nemlig ned en pakke fra http://www.langhold.no i postkassen idag.

 

Innhold: To stk 7-skudds (7 + 1) magasin til Sauer! 8)8)8)

cimg1090e.jpg

 

cimg1093i.jpg

 

Dette betyr færre magasinbytter til neste år på Remmene, og ikke minst at jeg kan smekke i ETT fullt magasin på DFS Felt og være ferdig. Ikke noe mer knot med ett magasin inn, kamre en patron, magasin ut og nytt magasin i for å få 6 skudd... også huske å toppe av det første :roll:

 

Kostet 550kr. Funksjonering og mating er perfekt. Vel anvendte kroner for færre magasinbytter og plundring på feltstevner synes jeg.

 

Også ser det rått ut med større magasin i brønnen 8)

 

cimg1096i.jpg

 

cimg1101b.jpg

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
  • 2 months later...

Tenkte å slenge inn en liten oppdatering her. Ikke at det har skjedd så mye med prosjektet utstyrsmessig,

men jeg har gjort meg noen erfaringer som andre kanskje kan ha nytte av. Har dog fått en 5-25 PMII på toppen. (Ja Tika, jeg er SYKT original :mrgreen: )

 

sauermedpmii.jpg

 

 

 

Løpslengde: 74cm gir knakende bra hastighet, og hastigheten stemmer med det som står på eskene med kjøpeammo for de av oss som skyter det (Jeg skyter GT/Diamondline). I starten var tanken å ha den kun til rent langhold, og da består hovedsaklig nødvendig mobilitet i å kunne forflytte den mellom våpenskap --> bil --> standplass. Men, som favoritten i skapet blir den brukt til enhver anledning,

og til visse anledninger er det et slit med 74cm pipe med massiv profil. Jeg sendte lengtende blikk etter JET sin STR på Remmene tidligere i år, da den med sin 67/19-pipe så ut som en Krag guttekarabin i forhold til min Haubitser.

Før Remmene 2013 skal det handles inn en 67/19. Regner med min nåværende pipe er utskutt godt før den tid.

 

Base: JD-basen fungerer fremdeles upåklagelig. Har brukt Loctite 243 på den og den sitter fremdeles helt fast der den ble montert for 1000+ skudd siden. Ingen bevegelse.

 

 

Ellers av generelle betraktninger: Alle burde ha en. Så enkelt er det.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Måtte gi etter for fornuften og kappet pipa på 60cm.

Jeg kappet altså pipa med 14cm og mistet 25ms hastighet.

 

Mye mer kompakt i skauen nå, og som alltid, mye hyggeligere å skyte med demper.

Demperen er en Atec CMM6 i stål. Bruker konsekvent kun Atec.

 

cimg1353.jpg

 

cimg1347e.jpg

 

 

Ellers regnet jeg ut at jeg siden jeg kjøpte denne i april/mai har brukt over 12 000kr på ammo :shock:

Link to comment
Share on other sites

Ok, var ikke klar over at Sauer har sluppen den modellen.

Uansett så passer ikke 202 magasiner i 200STR.

 

"kikkerten" på bildet er en Aimpoint Hunter rødpunktsikte.

Og ja det skal være montert den veien, selv om det ser ut til å være bakfrem.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...