Jump to content

Trening med jaktvåpen


bjooern

Recommended Posts

Tenker du på Medlemsavgift til det lokale skytterlaget? sist jeg snakka med lederen for Alta Skytterlag(er ikke medlem der) kosta det 150kr i året i Medlemsavgift.( 8-9mnd siden) det er da ikke mye for å få bruke banen dems så mye man vil utenom oppsatte treninger?

eller er jeg helt på jorde? har dem andre priser nå?

Link to comment
Share on other sites

Hei.

Veit du det syns eg faktisk.

Eg er ganske så sikker på at der er en gjeng som har lagt ned mange hundre timer med dugnad.

og laget har investert mange hundretusen i anlegg og bygg for at du skal ha en plass å trene.

Det er ikke gratis å vedlikeholde et slikt anlegg.

og det meste av kontingenten går til vedlikehold og skivematriel.

Men du kan sikkert sitte og selge lodd for skytterlaget 5 x 4 timer i året og skaffe inntekter og være med på 20-40 timer i tillegg med dugnader for å holde jegertreninger og vedlikeholde skytebane.

Det setter laget helt sikkert pris på.

 

Er det fair å må være medlem av skytterlag for å få skyte på banen noen ganger i året?

Tenker da på den prisen man må betale

Link to comment
Share on other sites

Er klar over at en jeger kan komme og skyte treningsskudda sine mot en avg. men for å kunne skyte opp og ta prøva så er

der forskjellige tolkninger av regler eller lover.

De lagene som eg kjenner til så må du være medlem. men da kan du skyte opp med så mange våpen som du ønsker, det ligger i medlemskapet, og du trener gratis når du er medlem.

 

:-)

Link to comment
Share on other sites

Dette er definitivt ikkje verkelegheita hos dei to-tre skyttarlaga eg har innanfor treningsrekkevidde. Her kostar medlemsskapet 300 kroner året (gir gratis trening), evt 50 kroner per treningskveld. I tillegg kjem oppskytinga, som i fjor blei lagt om: 200 kroner per forsøk! Og for meg, som ønskjer å skyte opp med 3-4 ulike våpen kvar haust, så blir dette faktisk ein kostnad som eg opplever som urimeleg. Ein standplass-ansvarleg i det eine skyttarlaget var sjølv frustrert over den nye ordninga, men påstod at nyordninga kom som direkte pålegg frå DFS. Det kan sikkert folk her inne avkrefte eller bekrefte, men det var svaret eg fekk.

 

Når skyttarlaga i tillegg ikkje opnar banene sine før i mai, og stenger for jegertrening ved jaktstart, synest eg ikkje eg får særleg mykje att for pengane eg puttar i medlemsskapet. Resultatet er at alle jegerar (og i alle fall dei som lader sjølv) inngår avtalar med ein bonde eller tre, og dermed smell det både her og der rundtomkring - i staden for at vi kunne hatt eit ok heilårsmiljø under ordna forhold. Frustrerande.

Link to comment
Share on other sites

her betaler vi 375kr i medlemskap i skytterlag(DFS). da er trening og prøver gratis.

dette mener jeg er billig også for en jeger som bare tar ei prøve.

ser jo enkelte som stresser seg igjennom prøver og må ha 3og4 forsøk for å få inn fem i hjorten.

de legger masse tid ned i jekta, så de bør jaggu kunne ofre noen kvelder på banen også.

 

vi har noen ganger figurer på 50 og 75meter, og de som vil kan trene stående.

da ser vi jo veldig godt at trenig er et behov :lol:

er vel ikke mange som ligger på elgpost???????

mener prøvene er altfor enkle, og burde vært mer realistiske. 5stående på 50m og 5 sittende på75 meter.

og den skytereima som aldri brukes på jakt burde vel ikke være lov på prøve heller?

Link to comment
Share on other sites

her betaler vi 375kr i medlemskap i skytterlag(DFS). da er trening og prøver gratis.

dette mener jeg er billig også for en jeger som bare tar ei prøve.

ser jo enkelte som stresser seg igjennom prøver og må ha 3og4 forsøk for å få inn fem i hjorten.

de legger masse tid ned i jekta, så de bør jaggu kunne ofre noen kvelder på banen også.

 

vi har noen ganger figurer på 50 og 75meter, og de som vil kan trene stående.

da ser vi jo veldig godt at trenig er et behov :lol:

er vel ikke mange som ligger på elgpost???????

mener prøvene er altfor enkle, og burde vært mer realistiske. 5stående på 50m og 5 sittende på75 meter.

og den skytereima som aldri brukes på jakt burde vel ikke være lov på prøve heller?

 

Skal ein heve nivået på den enkelte jeger, for å unngå skadeskytingar, trur eg meir obligatoriske treningsskot er vegen å gå. Det er nok av eksempel på dei som tek rifla ut av skåpet, plukkar ut jaktammoen som ligg i magasinet etter siste haust jakt og bannar over dei 30 treningsskota som må skytast, før ein får lov å skyte opp. Ein blir ikkje ein god jaktskyttar av slikt!

 

Det finnes diverre mangen som slit med konkurransenærvar, som i utgangspungtet er gode skyttarar og jaktskyttarar, men som ''stivnar'' når dei skal skyte prøven, desse vil bli ramma unødig hardt om ein auker krava til oppskyting.

 

Men han som banner over 30 treningsskot, hvis han måtte auke til 200 eller 300 treningsskot for året, trur eg vi hadde vore eit skritt i rett retning.

 

Men det er min teori - og ein digresjon i forhold til tråden - beklagar dette :winke1:

Link to comment
Share on other sites

men påstod at nyordninga kom som direkte pålegg frå DFS. Det kan sikkert folk her inne avkrefte eller bekrefte, men det var svaret eg fekk.
Ihvertfall ikke hørt noe slikt fra DFS sentralt eller samlag hos oss.

Lagene står fritt til å kreve treningsavgift og avgift for oppskyting, de kan ikke kreve at en er medlem for å skyte på "jegertreninger".

 

For de som har lyst på mer tilgang til bane; litt dugnads innsats kan fort gi utrolig bedre tilgang:-)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Jeg har vel betalt 875 eller noe sånt totalt for medlemskap og årlig treningsavgift til skytterlaget mitt. Da kan jeg skyte alt jeg orker - også 100/200m på elektronikk, skyte opp med alle rifler jeg ønsker (ender vel opp med å skyte prøven en del ganger (en gang per rifle/løp da, hehe, men kanskje også med kompisenes rifler for en sikkerhets skyld), delta gratis på klubbens jaktfelt etc. Jeg synes fortsatt dette er billig - det koster meg på mange måter mye mer å måtte på dugnad en dag eller en kveld. Beløpet i seg selv er vel omtrent hva enkelte betaler for adgang til et eller annet treningssenter i en måned.

Link to comment
Share on other sites

frontier: pålegg frå DFS om nivået på medlemskontingent/treningsavgift/oppskytingsavgift finst ikkje. Derimot er det ganske normalt at det blir lufta på ombudsmøtet i samlaget slik at ein får nokolunde lik praksis innom samlaget. Det kan sjølvsagt hende samlaget ditt har fastlagt kontingent som laga må forhalde seg til, men det er ikkje vanleg.

Link to comment
Share on other sites

Modernisering av baneanlegg er dyrt. Skal man klare å dekke inn alle utgiftene er det enten dugnad eller høy priser på medlemskap/trening. DFS elsker elektronikk og annet moderne ræl :roll: Jeg foretrekker papir og synes det er fint å gå frem for å lappe skiva, selv om det er en kilometer :lol:

 

Jeg ønsker meg en ny, enkel skytebane uten lærkledde runde menn som ligger og ruller på magen og knapt nok gidder å gå til flaggstanga for og heise flagget.......pust....pes (det må da finnes elektroniske flaggheisere..... :lol::lol: )

 

Håper DFS blir avleggs, og at skytebanene blir som før elektronikken :wink:

Link to comment
Share on other sites

Bra Bly!

Feite DFS skyttere som skal styre å bedrite, klarer vi oss fint uten! Gi banen tilbake til jegerne og fri tilgang for nødvendig øvelseskyting. Glemmer ikke DFS klamme grep for å stoppe fri skyting på mine gammle skytebaner. Dette for å øke inntektene til derses egen org/skyting. Glad jeg ikke er ung i dag!

Link to comment
Share on other sites

Hei. Er faktisk enig med trådstarter angående dette. Hvorfor skal jegerne som er henvist til å trene 6 til 8 helger i året, betale fult medlemspris i tilleg til treningsavgift. Når dei som regel ikke har tilgang til å trene resten av året. Slik er det her eg bor, her er jegerne velkomne til jegertrening. X antall ganger, etter det er det ikke tilgang til bane. Har prøvd å lufte tanken på en jeger kveld i uka, der jegerne kan skyte og kose seg med børsa/kronograf/hjemmerullet og kaffidrøs. Men uten hell. Må prioritere konkurransen skyttere sies det

Link to comment
Share on other sites

Uten tvil er konkurransemenneskens behov det som styrer folks tilgang til skytebanene. Det er ille, og etter DFS sin formålsparagraf er det ikke faktisk riktig. Tilgang for alle som vil skyte bør gå foran alt, inkl konkurranseskytternes behov. Men å få DFS til å respektere sin egen formålsparagraf er et stort arbeid... :roll:

 

Likevel. Kostnader for medlemsskap i skytterlag er latterlig billig. Jeg er medlem i tre skytterlag og ser virkelig ikke noe problem med pengene det koster. Dersom konkurransemafiaen forsøker å utestenge jegere (noe som slettes ikke er uvanlig), er det egentlig bare to ting å gjøre, kjempe imot eller gå over til et annet skytterlag.

 

Ingenting er mer trist enn skytebaner som ligger stille når folk vil bruke dem.

Link to comment
Share on other sites

+1

Tror nok att hadde jegerne hatt bedre tilgang på bane, så hadde trenings grunnlaget for jegerne med antal skudd vert oppe på ett annet nivå. Men slik det no er jegerne bare en pest og plage til det snakk om dugnad. For min del var det ikke aktuelt med dugnad uten tilgang på banen. Så løsningen for meg var å reise til nabo kommune.

Link to comment
Share on other sites

På min lokale bane kan alle medlemma skyte med lagsvåpen på en kjempefin miniatyrbane flere ganger i uka. Det er jegertrening en dag i uka, pluss at jegere med skytebanelederkurs får tilgang på banen utenom treningstider.

 

Det er selvsagt lokale forskjeller, på min nærmeste bane (dfs) er det noen få dager i året hvor det er åpent for jegere, og det er kun fordi håndtering av storvilt skyteprøve er en del av hva de må tilby for å få statsstøtte.

Som sagt er det ikke så synd på meg, da jeg bor sentralt og har tilgang til flere njff-drevne baner i tillegg, men jeg kan se hvordan det kan være et stort irritasjonsmoment for andre.

Link to comment
Share on other sites

Er det ikke bare å melde seg inn i det lokale DFS-laget og skyte, både trene og evt konkuranse for de som ønsker det i jegerklassen?

 

Er en medlem i skytterlaget, skal det vel mye til for å bli jaget bort, selv om en "trener for seg selv" på siden av de i skytterdress. At en må forholde seg til skyteleder og ildkommandoer må vel være overkommelig om det er snakk om organisert trening.

 

Jeg kjenner meg ikke igjen i mye av det som det skrives om i tråden etter langt over 30 år i skyttermiljøet. Er det virkelig så ille som mange skriver, eller er problemet noe "oppkonstruert"?

Hvis ja, har dere prøvd å snakke med skytterlaget om å finne ei rimelig løsning alle kan være fornøyd med?

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan ikke svare for andre, eller uttale meg om alle baner, men jeg ble blankt avvist (og henvist til de få dagene i året) når jeg kontaktet de vedr dette. Jeg var såklart beredt på å betale medlemsavgift osv.

Link to comment
Share on other sites

Slik tror eg det er mange plasser. Eg var fullverdigt medlem i lokal skytterlag og betalt medlemskontingent som alle andre, og tok turen på banen for å trene litt i lag med dfs skyttere. Fikk klar beskjed om å vente til dei var ferdig. Greit nok. Da dei var ferdige. Rigget eg meg til, skytter fire 4 skudd. Sa eg fikk et spark i leggen og fikk beskjed om å pakke sammen, for no ville dei heim. Og fikk videre beskjed om vist eg skule trene med jakt rifle, fikk eg møte opp på jegerkvelden. Det vil sei 6/8 ganger. Er ikke medlem lengerkan du sei.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjenner meg ikke igjen i mye av det som det skrives om i tråden etter langt over 30 år i skyttermiljøet. Er det virkelig så ille som mange skriver, eller er problemet noe "oppkonstruert"?

Hvis ja, har dere prøvd å snakke med skytterlaget om å finne ei rimelig løsning alle kan være fornøyd med?

Hei.

Det kan du vera sikker på, dialog med skytterlaget seinast sist uke. Får altid beskjed att dei skal se på det. med det vises ingen vilje til å åpne banen for jegerne uten om storvilt prøven

Link to comment
Share on other sites

er det virkelig sånn det er rundt omkring???

 

tenker også på det med halvauto på lerdue bane..

 

eller er det bare her i glåmdalsdistriktet vi er så heldige å ha vettuge folk, som verken nekter deg å skyte med rifle og automat hagle..

 

aldri opplevd å bli avvist verken på rifle bane eller lerduebana..

Link to comment
Share on other sites

Ikke rart det er krig verden.... :roll: Jeg lurer på en ting. Hvor mange av dere medlemmer i skytterlagene, som føler seg dårlig behandlet, stilte opp på årsmøtet i laget? Det bør være mulig å påvirke litt, men det betinger deltagelse. Nok om det.

Det er synd hvis det skal være "gamle prinsipper" som stenger ute alle som ikke skyter Dfs program. At lagene har egne kvelder for Dfs-trening er etter mitt syn helt ok, men det blir feil hvis det gjør at jegerne blir stengt ute fra banen. I mitt lokale lag har vi trening for jegere en gang i uka, fra mai til og med september.Jeg tror ikke det er behov for noe mer her. Endel jegere trener jevnt gjennom hele sesongen, men mesteparten kommer når det begynner å nærme seg jakta. Målet vårt er å få økt aktivitet, uansett om man skyter med 200str, jaktrifle eller noe annet som smeller.

Link to comment
Share on other sites

Ikke jeg heller, og jeg har skutt med halvauto på duebana i 20 år...

 

Det skal vel nevnes at jeg ikke skyter rifle da dfs-folket er der siden tilgangen på bana er såpass bra at jeg velger andre tidspunkter.

 

OT: hvordan er forresten kravet om skyteleder definert? Lokale klubbregler? Rundskriv fra POD, eller hva? På mange njff-baner er jaktfeltløypa utenom dfs sitt rifleanlegg. Så lenge man er medlem i klubben skulle det vel ikke være noe problem å ta med seg egne skiver og skyte noen smeller. Så lenge man holder seg innenfor tidspunkter bana er regulert for. Stenge en skytebane da gitt...

Link to comment
Share on other sites

Er medlem i 2 skytterlag og det ene er rent dfs/jeger lag, da tidene å skyte er ganske innskreket pga støy til naboene av banen er det skyting fra ca 1800 til 2100 hver kveld utenom lørdag/søndag lørdager der det noen timer da også.

Siden det er ganske korte dager å skyte på har jeg sett jeger og dfs rekrutter og opp skyte ominann, uten problemer. heller at jegeren hjalp til med skruing og liggestilling for mange av de nye dfs skytterene.

Fikk til og med lufta halvauto rifla mi med mange nyskjerrige blikk og mange som ville klå litt og se hva detta var for no, da de er mest vant med saueren og noen jakt rifler.

Har dog skyti dfs der i endel år, men driver jo med flere skyttergrener.

Var litt off topic detta her, men poenget mitt er at vi burde ikke være dfs skyttere, jegere, eller praktisk skyttere for den grunn.. Vi burde alle være Skyttere og kunne dele på alle baner og heller være litt mer med åpene armer!

Og mener at alle skal betale samme avgift for å bruke en bane eller en engangsum om en er på besøk. Og har du betalt burde bana være til disposisjon for deg samtidig som for andre!

Link to comment
Share on other sites

Skremmende å se enkelte DFS-lag's innstilling til jegerskyttere må jeg si, dette strider mot DFS's prinsipper og målsetninger! Håper noen sentralt kikker innom denne tråden....

 

Jeg har motsatt oppfatning i mitt område, DFS ønker jegere for å få de med som skyttere i jegerklassen for å få opp den dalende deltakelsen på stevnene, og spesielt feltskyting.

 

Men det er der som ellers; Første "skudd" er gratis, det er rekruttering det er snakk om!

Når jegerne er blitt "hekta" er de snart frempå med å få de videre med på "kjøret", med skytterdress, Sauer STR osv... :oops: Her kreves det baller for å stå imot!

Link to comment
Share on other sites

Litt OT her men, du har rett Hornetman, samme "problem" i pistol skyting, Jeg vet om klubber som omtrent kunn vill ha topp skyttere og gjør du det ikke bra eller har rette våpenene trenger du ikke og komme. Jeg mener at klubbene innen såvell rifle og pistol skyting skulle satse på mangfoldet. Vi holder trossalt på med en lavterskel sport, og har du lyst til og stille med handicap i en gren, ok da er det ditt valg, ingen skal begynne og trakkasee deg for det..... Jeg er selv blitt hekta på poeng, andre i min klubb ikke.... OK men jeg tar de med på stevner like vell, det som da er viktig er og holde motivasjonen oppe, om jeg ser att motivasjonen faller sammen med plasseringen på resultat liste.... ok, da får de låne våpen av meg. Det er viktig at vi motiverer hverandre til og holde på, jeg er for at flest mulig ihvertfall skal være med enn og satse på enere, dersom vi bare hadde enere i sporten vår, da hadde det vært minimalt med deltagere. Skyting for alle.

 

Takker for lånet av topic.

Link to comment
Share on other sites

Tror problemet for mange, er at man her til lands enten må ha skytterlua eller jaktlua på hodet.

 

Mangler man interessen for å tre på seg skytterdress og myse gjennom diopter på en Sauer STR, havner man gjerne i en jeger gruppe med en skytedag i uka fra mai til september (minus sommerferie).

En ordning jeg tror de fleste jegere synes er ok. Men for "rekreasjons skytteren" som vil skyte ofte, kronografere, drikke kaffe og skryte - blir det for lite.

 

 

 

Jeg er medlem i fire skytterlag, alle koster bare noen hundrelapper i året. Når jeg skyter på jaktskytinga betaler jeg 30kr for en kveld. Dette er såppas lite at jeg etter en kveld på skytebanen med 150+ skudd avfyrt, får en flau smak i munnen når jeg kjører hjem.

 

DFS burde oppfordret den typiske rekreasjons skytteren til å delta alle dager banen er åpen for trening. Fremfor å være en byrde, burde man sett muligheten for ekstra kroner i kassa og økt dugnads innsats. Ikke alle tar seg like godt ut i skytterdressen;)

BR miljøet er mye flinkere til å holde døra på gløtt for de med jaktrifle. Ved kommende NM i Trondheim, avholdes det i år to klasser for øvelsene, benk eller liggende/jegerklasse/tofot.

Kanskje DFS burde løsnet litt på lærdressen?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...