Jump to content

CCI .22LR Subsonic, erfaringer ??


Mauser68

Recommended Posts

Heppsan

 

Kjøpte i ferien, 2 pakker med .22 LR, 40 grain CCI Subsonic. Gleda meg vilt til å teste dei. CCI standard, går bra i mi .22 og dei er faktisk akkurat i samme lyd område og presisjons/treff område som Remington Subsonic.

 

Men dævælen, så dei der skuffa meg i dag. Var ein tur no i kveld og skulle teste dei. Tok med meg den eine pakka med CCI sub, ei pakke remington Sub og ei pakke med CCI standard.

CCI sub, hadde ein enorm forskjell i lyd, enkelte skudd, langt over sub hastigheit og presisjonen, fy f... den var horribel. Den hadde høgde spredning på 3-4 cm på 50 metern. Og den var langt dårligere er sin bror CCI standard. CCI standard er faktisk omtrent på sub nivå, og bråker lite....

 

Er det andre med samme erfaringer ???

Link to comment
Share on other sites

Jeg har også testet di.

CCI SuB er jo endel dyrere en Remington Subsonic .

CCI skuffet meg også endel. Enkelte skudd var over subsonic lydnivå.

Samt de gikk veldig ugjenvt. Skal skyte opp pakkene jeg har igjen og kjøpe masse Rem igjen.

Vet noen bruker Winchester sine 22 sub, men har aldri testet de. Dem skal visst være billig hvis man kjøpe masse. :)

Link to comment
Share on other sites

Akkurat samme erfaringene som eg har høsta ja... Og som Clakz skriv her, så var det ein del som var vanskelige å få i kammeret også...

 

Heilt utrulig at det skal være så stor forskjell på dei og standard.... Fyttihelsiken så forbanna og skuffa eg blei i kveld..

 

For å sei det slik, så kjøpte eg for nesten 20 år sidan et par pakker med CCI Stinger. Hørte at dei skulle være dei mest kraftige skudda ein kunne få i ei .22 LR rifle. Og, det stemte i grunn det, men presisjonen var heilt på trynet, og eg forbanna meg på at eg aldri skulle kjøpe CCI igjen.

Så hørte eg at CCI standard, var billig ammo og samla bra i mange .22 LR rifler, så eg kjøpte denne. Denne var jo heilt topp i forhold til pris.

Men så kom den forbanna trojanersub`en igjen.... Satan... :evil:

Link to comment
Share on other sites

Har tidligere brukt flere forskjellige sub.ammo

Remington sub syntes jeg legger igjen utrolig mye dritt.

Bruker idag CCI sub og den samler 5skudd @ 50mtr på 10mm. Jeg hadde en tråd om dette på SL med min CZ452 heldempa rifle. Dette ble testet pga av presisjonsgarantien til Alm's.

Har aldri hatt noen over sub nivå, har til nå skutt ca.500skudd med denne.

 

Kan ikke si at jeg har samme erfaringer som dere med denne. Har dog ikke prøvd Winchester sin.

Link to comment
Share on other sites

Ingen vits i å betale ekstra for at det står sub på esken.. CCI standard og hulspissverktøy er veien å gå. :wink:

 

Ser også at stingeren er nevnt over her. Har fått god presisjon med denne i en gammel TOZ, men det er jaggu eneste børsa jeg har fått den til å samle med også..

Link to comment
Share on other sites

Poacher, dei nyere Remington sub, har ikkje vært så værst på det med dritt og kulefett, men dei gamle, var ganske mykje dritt med. Samme med dei eldre Eley skudda.

 

Men syns det er rart at ikkje du har vært borte det samme problemet. Men det er nok mulig at du har det spesielle løpet og heildempinga kanskje. Snakka med ein her, som hardnakka påstår at i sin .270 win med demper, så hadde dei auka med 2 grain på ladning i ein test serie, og koronografen viste nøyaktig samme hastigheit og treffpunktet var det samme som den ladninga med mindre krutt. Så trur nok at enkelte dempere kanskje også gjer at det blir mindre forskjell på slike ting.

 

Forøvrig så har eg Brno Mod. 2 og ein standard Alm demper.

 

US M1, det der hulspiss verktøyet, kor har du fått tak i det ? Eller er det av heimelaga produksjon ?

Link to comment
Share on other sites

Har vel samme erfaring som Poacher, smellet forsvinn og eg høre bare når bolten slår tilbake og når kula klasker i målet. Har egentlig ikkje testa noko serlig med presisjon. :oops:

Har 10/22 Alm's heildempa. Tenkte å teste med litt forskjellig amunisjon for å finne ut kva som går best, men med jaktbutikk som ikkje selg ammo til folk under 18 så kreve det litt planlegging for å få tak i ammo :lol::x

Link to comment
Share on other sites

En ting jeg merker med Win sine subs er at de legger igjen sinnsykt mye drit i demperen, har ikke hatt gidda til å teste allverdens med ammo i den siden winchestern går tålig bra, har ikke skikkelig benk til å skyte på 50 og 75 meter liksom. Uansett, hva driten angår, det ligner en blanding av sandkorn, bare rundere, som leca stein, bare mye mindre og brunt, ser ikke antydning til slikt i 30-06`ns demper..

 

Er det ammoen? For når jeg slenger børsa på ryggen og traver rundt så er sluttstykket og magasinet fullt av graps...

Link to comment
Share on other sites

Har vel samme erfaring som Poacher, smellet forsvinn og eg høre bare når bolten slår tilbake og når kula klasker i målet. Har egentlig ikkje testa noko serlig med presisjon. :oops:

Har 10/22 Alm's heildempa. Tenkte å teste med litt forskjellig amunisjon for å finne ut kva som går best, men med jaktbutikk som ikkje selg ammo til folk under 18 så kreve det litt planlegging for å få tak i ammo :lol::x

 

Høh, kan de nekte deg det selv om du henviser til lovverket og fremviser våpenkort?

Link to comment
Share on other sites

Høh, kan de nekte deg det selv om du henviser til lovverket og fremviser våpenkort?

 

Visstnok :shock: Sjøl om du har både våpenkort og jegeravgift så får du nei. Ein kamerat var oppe hjå Politiet for å komme til bunns i saken, og der fekk han beskjed om at butikken sånn sett hadde rett :? Han fekk til slutt med skriftleg tillatelse frå politiet, der det sto at han fekk kjøpe 50 hagleskudd, (meir turte han ikkje be om i tilfelle det skulle bli totalnekt då :lol: ). Forstå det den som kan...

Link to comment
Share on other sites

Har hatt salong siden jeg var 16. Og har aldri hatt problemer med å kjøpe ammo.

Er sjelden jeg har blitt spurt om våpenkort også. Men G-Sport og Intersport er flinke til å spørre etter dette.

Men jeg mener at man har lov til å handle ammo så lenge man har et våpenkort.

Da har jo politiet allerede godkjent at du driver med "jakt/trening" og er tilregnelig til å bære et våpen

Link to comment
Share on other sites

Har en våpen kort får en og kjøpt patroner til våpenet en har på kortet. Hvis ikke en får det, er det jo ikke noe vits med våpen..

 

Jeg bruker eley subsonic og eley pistol disse går likt og har ca. samme utgangshastighet i mitt våpen..

Presisjonen på 50m. da merker jeg ikke NO forskjell..

 

Og di smeller ikke.

Link to comment
Share on other sites

Holder meg til Winchester Super-X Sub :)

 

Jeg leste en test om denne ammo'en i bladet Jakt, og der får den jo ganske bra omtale. Hvordan er presisjonen i din rifle? Kommer nokk til å kjøpe noen pakker å prøve selv også, for prisen er jo ikke så verst (ca. 35kr pr pakke), i forhold til RWS'en jeg skyter med nå (69kr pr pakke).

Link to comment
Share on other sites

US M1, det der hulspiss verktøyet, kor har du fått tak i det ? Eller er det av heimelaga produksjon ?

 

han overtalte en halvkompetent hobbymekaniker(undertegnede) til å skru sammen en provisorisk variant.

men den fungerer tydeligvis!

Link to comment
Share on other sites

US M1, det der hulspiss verktøyet, kor har du fått tak i det ? Eller er det av heimelaga produksjon ?

 

han overtalte en halvkompetent hobbymekaniker(undertegnede) til å skru sammen en provisorisk variant.

men den fungerer tydeligvis!

 

Jepp, den fungerer ypperlig! Det eneste jeg har laget nytt er håndtaket (gjengene gikk føyken på det gamle). Har vel hulspissifisert et par tusen patroner med den til nå.. :)

Link to comment
Share on other sites

vel, håndtaket ble laget av en rørbit i en fei, fordi jeg var for lat til å dreie noe skikkelig- så det regnet jeg egentlig med at du kom til å bytte.

hadde du ekspansjonstestet noen av de hjemmelagde cci-subene?

har du testet andre patrontyper?

eley har diverse stdpatroner, synes å huske at noen av dem går sub.

huff, nå er vi langt off-tpoic, men trådstarter tillater det kanskje-siden vis er på billig-subsonisk-hulspiss-22lr-nivå?

Link to comment
Share on other sites

Holder meg til Winchester Super-X Sub :)

 

Jeg leste en test om denne ammo'en i bladet Jakt, og der får den jo ganske bra omtale. Hvordan er presisjonen i din rifle? Kommer nokk til å kjøpe noen pakker å prøve selv også, for prisen er jo ikke så verst (ca. 35kr pr pakke), i forhold til RWS'en jeg skyter med nå (69kr pr pakke).

 

Har ikke skutt noe spesielt i benk, men jeg treffer der jeg sikter :) Har bare vært for lat til å snekre noe sammen enda.

Link to comment
Share on other sites

Har ikke kjørt noen spesielle ekspansjonstester desverre, men de har fungert upåklagelig til div skadedyr. Har et inntrykk av at de ekspanderer en del mer enn de fleste hullspisser man får over disk.

 

Skal se om jeg ikke får tid til å ta en liten ekspansjonstest snart.

Link to comment
Share on other sites

vel, håndtaket ble laget av en rørbit i en fei, fordi jeg var for lat til å dreie noe skikkelig- så det regnet jeg egentlig med at du kom til å bytte.

hadde du ekspansjonstestet noen av de hjemmelagde cci-subene?

har du testet andre patrontyper?

eley har diverse stdpatroner, synes å huske at noen av dem går sub.

huff, nå er vi langt off-tpoic, men trådstarter tillater det kanskje-siden vis er på billig-subsonisk-hulspiss-22lr-nivå?

 

 

Tegning,eller bilder hadde vert interesant :)

Link to comment
Share on other sites

jeg er desverre dataimbesil, sier min kjære, så det blir intet grafisk.

det jeg lagde var rett og slett en sylinder som passer ganske tight rundt en 22 patron, som fungerer som en styring for diverse stempler eller bor man bruker til å presse eller borre en hulspiss med.

cylinderen bør også være polert innvendig så du ikke riper opp kulene.

 

har ikke tenkt å lage noen for salg.

Link to comment
Share on other sites

Bare et lite spørsmål, ikke ment for å kuppe tråden; dom frivilliga skyttarna :mrgreen: har jo egen "etikett" på eskene sine, er dette sub-ammo? Kan ikke huske å ha lest noe sted om det er det eller ikke. De går i allefall grisebra, samtidig som jeg har lest flere steder at sub gjevnt over går bedre enn "vanlig" ammo.. Begynte å lure litt når jeg og brodern før i dag lå på 110 meter og samla 10-ere innafor 3 cm. Er vant til en del mer spredning fra annen ammo, så tenkte at kanskje det var sub vi skjøyt med. Smellen var dog på det gjevne med andre kuler vi har skutt med, bare veldig mye bedre på presisjonen.

Skyter forresten med M67.

Link to comment
Share on other sites

var å testet presisjonen i salongen i dag og skaut med masse forskjellige typer skudd, deriblant CCI Subsonic, denne kom faktisk best ut i presisjon,13mm, selv om jeg ikke hadde rifla helt i benk, om salongen hadde vert i benk tviler jeg ikke på at jeg kunne fått den ned i 10mm eller kanskje 9 om jeg er heldig.

Men jeg har også mine mistanker om at det var pga at jeg skaut noen masse før jeg kom til de, (ca 90 skudd før cci sub) alle de andre før disse, samlet rett og slett dårlig (deribant Lapua Super club, lapua master? cci std, eley sub, eley rifle og eley club extra.

Løpet var pusset før jeg begynte, så vist jeg skyter nye serier uten å pusse løpet nå, kan det godt hende at det blir andre boller.

 

men det stemmer at den er tung/vanskelig å kammre ja.

 

edit: Salongen var CZ Varmint og avstanden var 50m

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Ser det er forskjellige erfaringer med denne patrona. Har ei pakke til med CCI sub, så eg skal prøve å teste den i benk ein gong seinere. Men den var så varierende i smell og høgde på den pakka eg hadde, at eg tviler vel igrunn på at den funker på mi rifle iallefall.

Men får ta et forsøk til seinere med den.

Link to comment
Share on other sites

Guest loudenboomer
Ser det er forskjellige erfaringer med denne patrona. Har ei pakke til med CCI sub, så eg skal prøve å teste den i benk ein gong seinere. Men den var så varierende i smell og høgde på den pakka eg hadde, at eg tviler vel igrunn på at den funker på mi rifle iallefall.

Men får ta et forsøk til seinere med den.

 

De fleste patronmerker (også dem av god kvalitet) kan ha en del variasjoner fra lot til lot. Jeg har opplevd at dem lot'ene som er ladet slik at en del av skuddene "smeller" er dem som går dårligst. Naturlig nok siden kula destabiliseres noe når den går transsonisk.

 

Personlig skyter jeg alltid minst 50 skudd med en patron før jeg gjør meg opp en mening - helst over 2 dager. Dette for å prøve å luke ut problemer/tilfeldigheter når det gjelder personlige feil som rekylopptak og forskjell i annlegg osv.

Link to comment
Share on other sites

He, he, ja det var akkurat det eg også meinar WTF !!!

 

Sub ammo som bråker meir enn standard ammo, det heng faen meg ikkje på greip... Har ikkje fått testa den siste pakka med skudd, men blir første serien lik, så skal eg trakke ammopakka langt ned i myra...

Link to comment
Share on other sites

Noen som kan ta et nøyaktig mål av kula på en CCI standar kule, da med tykkelse, lengde på "kon", "kon" mål, samt total lengde på patronen :?:

Kjeder meg, og holder på å tegne (med Solid Edge) en prototype til et hulspiss verktøy, som da blir som en die (med 7/8-14 gjenger)... :wink:

Link to comment
Share on other sites

Stqrm: Målte på CCI Sub patrona :

 

Kulediameter= 5,7 mm

Lengde på kon= 4 mm

Totallengde på patron= 25 mm

 

Denne kula er ikkje 100% lik, som Standard. Denne er nok sikkert 2 mm kortere iallefall. Men om det kan hjelpe deg litt iallefall.

 

Hvor langt stikker kula ut av hylsa :?:

klarer du å ta ca mål på diameter på start og slutt (før avrundinga på tuppen av kula), på kon'n :?: om du skjønner hva jeg mener :lol:

Link to comment
Share on other sites

Kula stikker 10 mm ut av hylsa. Hylselangda er då etter nøyaktig og god rekning 15 mm... :)

 

Kula har full bredde 5,2 mm før konen begynner.

 

Men som sagt, trur denne kula er litt kortere enn ei CCI standard kule. Har ikkje fleire igjen av CCI standard... :)

Link to comment
Share on other sites

Idag fikk jeg testet både børse og ammo. Etter noe som virket som flere hundre knepp på kikkerten, satt det greit i svart`en.

 

Min erfaring med CCI sub, etter ca 80 skudd fra samme boks var helt ok.

Hadde 5cm samling på 100 meter, med en halveis stødig trekloss som anlegg i liggende skyting. Hvordan den hadde oppført seg om børsa var montert i benk aner jeg ikke. Men jeg kan ikke klage, da mine skyteferdigheter kan forbedres :)

 

Lydnivået var upåklagelig. Jeg sammenlignet med ammunisjonen til en kompis, husker ikke navnet på ammoen i farten, og lyden var etter min bedømmelse lik.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...

snakket med børsemaker ang vanskelig å kammre 22 cci sub i cz455, det er for kammeret på børsa er produsert til minimum i toleranser,mens CCI går over max toleranser,slik at kula blir presset litt inn i bommene,men det skal bare gi økt presisjon,siden mach våpen har det slik(har aldri skutt med et mach 22LR våpen)

 

men han kunne fikse det om jeg ville,free of charge.selv om det egentlig ikke er CZ sin feil,men CCI

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...