Jump to content

Blaser R93 pro Verdens beste rifle?


Prohunter94

Recommended Posts

Tro meg, ut fra mine erfaringer, denne tråden kommer til å bli oversvømt av

- Lutz Möllers fanclub

- Schultz & Larsens selvutnevnte undercover agent

- En lang rekke forumtroll som henger seg på de forannevnte

 

Det har skjedd med samtlige tidligere tråder som berører emnet. Jeg er forøvrig en svært fornøyd eier av en R93 Professional SW og anser den som det beste jeg hittil har funnet til mitt bruk.

Link to comment
Share on other sites

Nå er det vel alerede en tråd for de som er blaserofile her http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=14&t=13826&start=0&hilit=storforn%C3%B8yd+blaser

Blaser er flott det, men best på presisjon, ser ikke mange benksyttere som bruker blaser gitt,

Best på vekt? finnes da både tynger, lettere, og like tunge rifler av forskjellige fabrikater.

Best på ladegrep? tja er vel mange som vil si at en velpleid Kraag har glattere ladegrep.

Beste systemvåpen? Tja hva er definisjonen på det?

Man at det er en knakande god bøsje med utmerket presisjon til og være en jaktbøsje kan jeg være enig i.

Link to comment
Share on other sites

Nå er det vel alerede en tråd for de som er blaserofile her http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=14&t=13826&start=0&hilit=storforn%C3%B8yd+blaser

Blaser er flott det, men best på presisjon, ser ikke mange benksyttere som bruker blaser gitt,

Best på vekt? finnes da både tynger, lettere, og like tunge rifler av forskjellige fabrikater.

Best på ladegrep? tja er vel mange som vil si at en velpleid Kraag har glattere ladegrep.

Beste systemvåpen? Tja hva er definisjonen på det?

Man at det er en knakande god bøsje med utmerket presisjon til og være en jaktbøsje kan jeg være enig i.

 

 

Man finner vel fordeler og ulemper med alle våpen, men utifra mitt bruk og syn, synes jeg Blaser har gjort en utrolig god jobb med denne børsa. Med systemvåpen mener jeg et våpen som kan "skrues" deles fra hverandre og settes sammen igjen uten at presisjon forandres, altså børsa går likt. Er selv reinsdyrjeger der en trenger å smyge, krabbe og ikke minst gå langt. Da er det en fordel å kunne ha børsa fks demontert i sekken.

Link to comment
Share on other sites

Som grinebiter mener er jeg er i min fulle rett till å hevde at spørsmålet "verdens beste rifle" ikke lar seg besvare uten først å spesifisere formålet. Verdens beste til hva? Til generell jakt? Til å vare i mange år? Til å fungere under alle forhold? Blinkskyting?

 

Det er med bileiere, motorsykkeleiere, våpeneiere, båteiere og eiere av nær sagt hva som helst ellers - folk har visst et sabla stort behov for å forsikre seg om at nettopp DERES dings er den beste som finnes. Jeg husker en kompis av meg, da vi var i eldre slyngelalder. Han mente at den bilen han hadde, var noe av det beste som fantes. Så krasja han og endtte opp med noe annet. Da var det plutselig den som var best.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Det som er genialt med blaser er løpskifte. Ellert er jeg ikke spesielt fan av blaser.

 

 

Helt enig at "løpskifte" er helt genialt. Det at man kan bytte til annent kaliber når en fks. går lei eller skal på annen type jakt der en har behov for et større/mindre kaliber gjør at børsa har flere muligheter ;) Noe som jeg tror mange Blaser eiere er enig i!

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Som grinebiter mener er jeg er i min fulle rett till å hevde at spørsmålet "verdens beste rifle" ikke lar seg besvare uten først å spesifisere formålet. Verdens beste til hva? Til generell jakt? Til å vare i mange år? Til å fungere under alle forhold? Blinkskyting?

 

Det er med bileiere, motorsykkeleiere, våpeneiere, båteiere og eiere av nær sagt hva som helst ellers - folk har visst et sabla stort behov for å forsikre seg om at nettopp DERES dings er den beste som finnes. Jeg husker en kompis av meg, da vi var i eldre slyngelalder. Han mente at den bilen han hadde, var noe av det ebste som fantes. Så krasja han og endtte opp med noe annet. Da var det plutselig den som var best.

 

 

Trasig å høre om vennen din som kresja. Håper han ikke ble skadd. Skjønner hva du mener Truls. Lagde egentlig dette forumevnet for å lage debatt, og det ser det ut som jeg har klart :)

Link to comment
Share on other sites

Tro meg, ut fra mine erfaringer, denne tråden kommer til å bli oversvømt av

- Lutz Möllers fanclub

- Schultz & Larsens selvutnevnte undercover agent- En lang rekke forumtroll som henger seg på de forannevnte

 

Det har skjedd med samtlige tidligere tråder som berører emnet. Jeg er forøvrig en svært fornøyd eier av en R93 Professional SW og anser den som det beste jeg hittil har funnet til mitt bruk.

 

HAHAHAHA. Ignorant, hvor er du!

Link to comment
Share on other sites

Tro meg, ut fra mine erfaringer, denne tråden kommer til å bli oversvømt av

- Lutz Möllers fanclub

- Schultz & Larsens selvutnevnte undercover agent

- En lang rekke forumtroll som henger seg på de forannevnte.

Du glemte den gruppen du selv tilhører HP, Blaserforherligerene.

Link to comment
Share on other sites

Det som er genialt med blaser er løpskifte. Ellert er jeg ikke spesielt fan av blaser.

Og nå har det vel kommet geværer hvor løpet er skiftet før blasereieren har fått verktøyet ut av lomma :mrgreen:

 

Og så skal vi se hvor mange sekunder det tar før en hysterisk mod. fjerner og gniner om siteringa :forvirra:

Link to comment
Share on other sites

Og så skal vi se hvor mange sekunder det tar før en hysterisk mod. fjerner og gniner om siteringa :forvirra:

 

Og med det så mener du?

Vi fjerner kun sitater der det siterte innlegget ligger rett over det nye. Ligger det siterte innlegget lenger opp i tråden får sitatet stå, slik som ditt.

Må man sitere så er det en god regel å klippe sitatet ned til minimum slik at "essensen" av det en svarer på står igjen. :wink: Det hender også vi justerer ned størrelsen på sitater.....ref essensen.

 

Man kan også bruke nick'et til den man svarer.

Link to comment
Share on other sites

Man finner vel fordeler og ulemper med alle våpen, men utifra mitt bruk og syn, synes jeg Blaser har gjort en utrolig god jobb med denne børsa. Med systemvåpen mener jeg et våpen som kan "skrues" deles fra hverandre og settes sammen igjen uten at presisjon forandres, altså børsa går likt. Er selv reinsdyrjeger der en trenger å smyge, krabbe og ikke minst gå langt. Da er det en fordel å kunne ha børsa fks demontert i sekken.

 

Nå ver det ikke definisjonen av systemvåpen jeg lurte på menbestesystemvåpen.

Hvis hovedsaken er at rifla skal kunne deles for og stappes i sekken, er det jo mange muliheter, endel av de har jo avtrekk som går Blaser`s noe ruskete orginalavtrekk en høy gang, feks en sauer 202 take down.

Hvis pris er viktig er det jo ikke helt problemfritt at blasermontasjene sitter på pipa og gjør at en har "behov for en montasje til 3 1/2 tusen per løp og en kvaliteskikkert i tilleg.

 

Og viss en absolutt skal ha systemrifle, rettrekker med kikkert på løpet, hva gjør Blaser bedre en Straser?

Siden Blaser er verdens beste altså

 

Misforstå meg rett, har ingen ting imot Blaser, har innimellom faktisk lyst på en selv. Men at det er verdens beste rifle er jo opplagt sprøyt.

Link to comment
Share on other sites

Så lenge hurtig løpsskifte for Blaser's del betinger dobbelt sett med kikkertsikte og montasjer så vil jeg hevde at Blaser-systemet's store fordel er hurtig skifte av stokk og mekanisme, ikke omvendt. :wink:

 

Verdens beste rifle er forøvrig ikke konstruert ennå, den er nemlig målsetningen til de aller fleste designere, ingeniører og produsenter som ikke er altfor opptatt med å hoste opp nye varianter av verdens nest beste rifle... :)

Link to comment
Share on other sites

Det er jo en fordel at man kan ha bare en rifle, men alikevel flere kaliber ferdig innskutt i våpenskapet, selv om det krever en dyr montasje og en kikkert.

 

Men skal man ha flere rifler stående ferdig innskutt i våpenskapet så krever jo dette også flere kikkerter.

Link to comment
Share on other sites

Det er jo en fordel at man kan ha bare en rifle, men alikevel flere kaliber ferdig innskutt i våpenskapet, selv om det krever en dyr montasje og en kikkert.

 

Men skal man ha flere rifler stående ferdig innskutt i våpenskapet så krever jo dette også flere kikkerter.

 

Har man flere rifler med kikkertsikte stående ferdig innskutt i våpenskapet så slipper man som regel å skru skjefte og mekanisme på dem før man drar ut på jakt, med mindre man holder seg til Blaser da... :roll:

Husker en tråd her nylig om en stakkar som slet med en hylse som satt fast, og da var det ikke så enkelt å demontere børsa og bytte hverken løp, stokk eller mekanisme. :?

 

Kanskje en fordel å ha to Blasere så man har en i reserve?

 

@ Pripyat

Paul Mauser konstruerte verdens nest beste låskasse, verdens beste er ikke konstruert ennå. :)

Link to comment
Share on other sites

Veldig enig med deg der altså.

Men om man ikke setter patroner fast i våpenet, så er jo systemet genialt. Da man har bare en børse/avtrekk å forholde seg til. Man er kjent med våpenet.

 

Selv er jeg ikke Blaserfan og pr i dag har jeg verken lyst eller planer om å kjøpe Blaser.

Link to comment
Share on other sites

Blaser er nok en flott rifle men hvordan er det å ta et lydløst ladegrep på den? Husker ikke helt hvilken rettrekker jeg var å fiklet på for en del år siden og på den så måtte man ha litt fart på sluttstykke på vei inn for å klare å spenne tennstempelet. At kikkertfeste er slik det er diskvalifiserer det nesten til å være et praktisk systemvåpen imo. Jeg ville aldri i verden ha hatt råd til å kjøpe flere dyre fester og kikkerter for å ikke snakke om plassen dette tar, men derimot hvis man har flere løp og et feste hvor man tar tiden til å skyte inn hver gang, er det sikkert helt topp. For min del er ikke dette noe reell problemstilling uansett. Kjøpte aldri Saueren for å kunne mikse så voldtsomt med kalibervalg i etterkant, men for å kunne bytte løpsprofil i samme kaliber og i så måte fungerer vel Blaser like godt?

Link to comment
Share on other sites

Blaser R93 (merk ikke R8) :

Pro:

Kikkertsiktene sitter montert på løpet, muliggjør idiotsikker demontering montering av løp ute at treffpunktet endres. Samt muligjør eget sikte montert på hvert løp.

Kort låsekasse = mindre totallengde som man kan bruke på lengre løp (= større hastighet).

Oppspenner, sikkert (støy oppfattes ikke som noe stort problem etter litt øvelse).

Man kan få med seg noe som i prinsipp er flere våpen uten å bruke hverken mye mer plass eller vekt.

System rifle = Kan ha nesten uendelig antall løp/kalibre til den, uten at den teller mer enn 1 i jaktvåpengarderoben.

 

Con:

Krever minimum egne dyre montasjer for hvert løp.

Langt i fra det beste avtrekket man kan få (2500-3000kr for ett bixn andy avtrekk for å forbedre dette).

Fast magasin.

Får man problemer med stokk eller låsekasse/avtrekksmekanismen, hjelper det ikke med 3 løp i kofferten, man er uten våpen uansett hvordan man snur på det.

Mye større følsomhet for feil ved amo t.d ved hjemmeladning (ref patron fast i kammeret).

Svakere mekanisme enn normen for bolt rifler (i forhold til overtrykk utover det den er laget for å tåle).

 

Konklusjon, flott våpen, meget godt egnet til de av oss som enten reiser, eller liker å bytte kaliber en gang eller to for dagen. Lett å leve med mellom annet grunnet at det blir så kort ved transport (om man deler det).

Men kansje ikke ett våpen man bør kjøpe om man er avhengig av sikker funksjonalitet (farlig vilt), eller ønsker å drive med eksperimenterer type hete hjemmeladninger.

 

Som man skjønner, til mitt hjemlige bruk hadde jeg satt stor pris på en R93 i høvlig utgave (Pro). Og med ett par tre løp.

Sammen med min S&L Victory m/KKC stokk ville de ha blitt ett flott par.

Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.
×
×
  • Create New...