Jump to content

March Scopes


Geir S

Recommended Posts

Om det fins andre alternativ? Ja det gjør det, og "alle andre har det". Jeg vet ikke om noen som har den kikkerten. Kikket akkurat i en 10-50x60 og det er ikke bare å slenge opp børsa og skyte. Du må (hvertfall min mening) ligge med god støtte, og bruke tid på å justere paralaksen for her må du vær sinnsykt nøyaktig med øyeplassering. Mikroskopisk synsfelt får du med på kjøpet, så hvis du har satt ut et vindflagg må du leite deg i hjel for å finne det. Dvs at slike kikkerter er knallfine til sitt bruk, men det bruket er snevert.

Link to comment
Share on other sites

Hei Slurry

 

Ser for meg at March Scopes er den som ligger på den øverste hylla.

 

Pluss:

Bra optikk (har kranglete og sære øyne etter en laseropperasjon)

Lyssterk og klar. (som beskrevet av andre her på nett)

Ikke nødvendig kansje men forstørring nok

 

Minus:

Dyr

Lite synsfelt

Snevert bruksområde. (Skal kun brukes til benk og langhold)

 

Det er valget kvaler her ja

 

gs

Link to comment
Share on other sites

så hvis du har satt ut et vindflagg må du leite deg i hjel for å finne det. Dvs at slike kikkerter er knallfine til sitt bruk, men det bruket er snevert.

Da har du satt ut vindflaggene feil.

 

 

Skal kun brukes til benk og langhold

Når du sier benk, så tenker jeg på 100 & 200m BR i HV og LV. Er det dette du mener?

I tillegg skal du skyte langhold.

 

Da ville jeg gjort som følger:

1stk Leupold Competition 40/45X for BR

1stk S&B PMII 5-25x56 for langhold.

Prisen for disse er omtrent som en March

Link to comment
Share on other sites

Har siklet etter denne kikkerten og max forstørrelse jeg óg, men har vel etter hvert kommet til at stor forstørrelse ikke nødvendig vis er det beste for "langthold". Man får raskt mirageproblemer og dine egne hjerteslag er forstyrrende. Min erfaring er ikke fra heftigere forstørrelse enn 32x, skiftet deretter til 22x, og i dag ville jeg vel gått for en kvalitetskikkert rundt 16-18x som kunne tjent som allround inkludert langthold.

 

Alternativt ville jeg tenkt sterkt og lenge på rådet før i tråden her, om ett dedikert sikte for BR og ett for langthold.

For BR vil det nok være formålstjenelig med større forstørrelse og finere klikk (f.eks. 1/8") enn for langthold (CM klikk).

 

Valgets kvaler, men om du er i den posisjon at du seriøst kan vurdere en March, har du tross alt et luxusproblem :-)

Link to comment
Share on other sites

Ser selvfølgelig på prisen jeg og.......

Har i dag ei jalonen 6 ppc for hold til 200 (300)

Og en sauer for andre hold.

Ser nå etter å få bygd meg en ny rifle for hold mellom 500 og 1000 meter og da til papp

Så da er det for meg å begynne med kikkerten.

Derfor spørsmål om March, ser for meg at det er det som er best. Tar hjerne imot råd på kikkerter

som er like bra eller bedre. . :winke1:

 

Men det som er viktig for meg er opptikken ikke nødvendigvis forstørringen.

Venter spent på en uttalelse fra "Skaaning"

 

gs

Link to comment
Share on other sites

Hvis man er ute og kikker på en av kikkertene til march med 10x forstørrelse, dvs 5-50 og 8-80x, hvor mye bruk har man for 5x? Nei, hadde tatt 80X uten videre seremoni. Obs: Det finnes en luftgeværversjon av disse, med maks fokus på ca 100m. Ikke kjøp den, har sett gjennom en slik :P

 

Men hittil har jeg ikke sett noe i Marchene som jeg ikke også har sett gjennom min egen Weaver 36x. Har lovet meg selv å ikke kjøpe March før jeg har sett at den gir meg en praktisk fordel. Jeg skyter kun på papp, og da trengs ikke all verden, bortsett fra nok forstørrelse og et skuddfast retikkel. Weaveren er nok til å se 6,5 kulehull på 500m, og Marchen ser heller ikke gjennom mirage og skodde. Men Marchen er fantastisk skarp, og har et behagelig bilde, til forskjell fra Leupold som også virker å gi et skinnende hvitt bilde av skiva, men kulehullene har forsvunnet i det grelle hvite. Merkelig da å rusle tilbake til Weaverens lysegule bilde, der kulehullene var klart synlige.

Link to comment
Share on other sites

Flytte 3,5 cm pr klikk @ 1000m når de fleste rifler vanskelig skyter under 30 cm på avstanden...

Det var det jeg også tenkte, men BR og langhold flyter over i hverandre, og midt i mellom fins "Bastard"-grenen 500UNL, hvis krav er de samme som HV/LV, når kommer til mye av det praktiske.

En ser ikke kulehuller hver dag @ 500m med en 4-16x42, eller en 10x40 for den delen, uansett hvor gode de er til "langhold", og @500m klikker en ikke opp og ned og hit og dit mellom 100, 200 og 1400m - man er på 500m... hele dagen

 

Og da er det krise om en ikke er sentrert, for noen, og om det er poengskyting - ser jo at fler og fler skyter veldig bra, og vi får da en del mentale tilfeller :wink: som synes at slike samlinger

2111a6ec.jpg

 

er greie nok, men ER bare ikke midt i... Og da er 1/8moa klikk gode å ha, ellers kan en drive å trekke på ringene, eller kakke på basen, men det er ikke veldig kvantitativt. Så jeg ser jo bruken av en slik kikkert som Geir ønsker seg, selv om den er helt ubrukelig etter mitt syn, til det jeg syns er gøy. smaken, baken, mora og dattra, osv..

Trådkors med syltynne streker og "dot", er også fint til å parkere kulehuller på egnede steder i pappen, selv P4fine blir vel ikke særlig fine, på 80x?

80x forstår jeg ikke uansett, 50 eller 60 må være alt nok, og trolig rikelig, det er skarpheten, kontrasten og oppløsningen som gjør at du ser kulehuller, ikke forstørrelsen.

 

Jeg har også lyst på en March, men en annen March - og med et blikk i kontooversikten, helt klart en annen dag

 

K

Link to comment
Share on other sites

Som tidligere sagt.

Det er optikken som er det viktige her.

Og 80 i forstørrelse er nok ikke det viktige her.

Vil nok sikkert ligge på forstørrelse på rundt 40 til 50 for det meste.

Så 5-50x56 er nok like aktuell

Og når en da ligger på banen så vil jo en skyte på feks bare 500 meter så da er vel ikke 1/8 det største problemet

Men igjen, det jeg er ute etter er optikk som er bra for skyting mellom 500 og 1000.

Hvor 500 er det primære.

 

OK ...Hvilken kikkert har i dag den beste optikken for 500m+ og med forstørrelse på 50 ganger + -

 

Geir

 

http://www.deon.co.jp

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Da er jag endelig hjemme ved PC igjen.

Ser at du vel har fått svar på de fleste spørsmål men det er litt av eple / pæren svar.

 

Dette kommer jo av din måte å spørre på og er vel intet konstig med de da det er jo på den måten det snakkes om det.

 

For eksempel ligger Numedalstevnet i ”langholdskammeret”og har altid så gjort. Det samme gjelder plassering av 500m UNL stevner vi har hatt på Nidaros.

 

Dette er i h.h.t. meg feil. For å få til et klart skille så er ”alt” som er liste opp som våpenklasser i h.h.t. NBSF ”Våpenklasser”

http://www.benchrest.no/vapenklasser/ fra BR50 til F-Class Open å betegne som Benkeskyting.

 

Så kan ”alt” annet være langholdsskytte uten at jag tenker gå noen mer in på det.

 

Nå har vi fått en skikkelig definisjon og kan da sortere på eple og pæren.

 

Hvis vi nå antar at BR skytte er epler så finns det en utrolig mengde forskjellige eple sorter. Langt langt flere enn de finns klasser innom benkeskyting.

80 i forstørrelse er nok ikke det viktige her.

På 500m syns jag det blir for ”møye” med 80x men har en forhåpning om at det noen gang kan bli mulig å skyte på 1000m/y her på berget. Her er to video:s med March 80X.

 

Vil nok sikkert ligge på forstørrelse på rundt 40 til 50 for det meste.

Jag skyter normalt på 60-65x forstørrelse fra 100m og ut hvis ikke miragen lager problemer.

 

Ikke 1/8 det største problemet

Ikke noe problem i det hele tatt.

 

Men å tru at en kan "kjøpe" seg bedre øyne enn de en har, det blir å lure seg selv.

 

Derfor har jag liten tru på at s.k. labb tester av kikkert sier hvordan hver enkelt "ser" i sikte.

 

Lys og hvordan det faller på skiven har møye å si for hvis kulehull går å se eller ei.

 

En annen ting er kvaliteten. Nå er jo March nytt på markedet men det sier vel litt da det er flere innom 100/200m BR skyttet som går over til March etter å ha vært veien om ”fryste” kikkere.

Ikke på grunn av at de ser bedre uten de holder POI, etter hva jag lest

 

Hvis du kommer te Numedal kan du få se gjennom kikkert å se hvordan det er for dine øyne.

 

Jag kan i hvert fall ikke si at: Selvfølgelig ska du bruke eit feriebudsjett på et topp kikkertsikte.

 

Men så kjør jag å en SAAB 900 fra 1991…. :oops::D

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...
  • 2 months later...

Kvaliteten skal visstnok være så bra at det ikke er et problem at det bare er 5 års garanti på produktet :roll:

Hvis det "aldri" er problemer skulle det vel ikke være noe problem å gi en betydelig lengere ganantitid.

 

Why do March scopes only carry a 5 year warranty?

 

Understandably many people ask this question. In Japan, businesses under a certain size generally offer a warranty of 5 years as per the guidelines recommended by the Industry and Government. This is also true of items like high end camera lenses etc. Deon Optical Corporation is a small custom design and manufacturing company. To maintain their high standards of quality and attention to detail they intend to stay that way for years to come. The way these scopes are built would make it difficult for any larger profit driven company to match. So far Deon have demonstrated to the world they stand behind their products no matter what. The confidence of never needing to use the warranty in the first place is preferable for all of us.

 

In general terms lifetime warranties are fine but if you need to use that lifetime warranty often then there will be little confidence in your ownership and use of the product.

Link to comment
Share on other sites

Kvaliteten skal visstnok være så bra at det ikke er et problem at det bare er 5 års garanti på produktet

Hvis det "aldri" er problemer skulle det vel ikke være noe problem å gi en betydelig lengere ganantitid.

Det normale er å garantere at produktet var uten produksjonsfeil og materialfeil da det forlot fabrikken. Det burde være nok å ha 5 år på å oppdage dette.

 

Jeg er alltid skeptisk til de som gir livstidsgaranti, og spesielt de som gir deg nytt produkt, selv om du ødelegger det selv. Det tolker jeg som at produktet egentlig er ganske billig å erstatte, og at selgeren har svært gode marginer.

Link to comment
Share on other sites

... Det tolker jeg som at produktet egentlig er ganske billig å erstatte, og at selgeren har svært gode marginer.

 

Er det noe galt i det da? Jeg vektlegger iallefall ikke selgers fortjeneste eller produksjonsskost når jeg skal velge meg en kikkert, men ser heller på total pris og hva jeg synes jeg får for den prisen.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Er det noe galt i det da? Jeg vektlegger iallefall ikke selgers fortjeneste eller produksjonsskost når jeg skal velge meg en kikkert, men ser heller på total pris og hva jeg synes jeg får for den prisen.
Er det ikke selvmotsigenede å ikke vurdere produksjonskost, men å vurdere hva man får for prisen?
Link to comment
Share on other sites

Nei, det er det ikke. Produksjonskost kommer av hvor flink produsent er til å styre fabrikasjonen og kostnadene, og er ikke direkte koblet mot sluttproduktets verdi. Et produkts verdi styres av markedet. (sett bort fra monopolsituasjoner og andre unormaliteter).

 

Hvis man skal trekke den litt videre, så vil du ved å ta produksjonskost med i vurderingen si at et produkt som er produsert i Norge til en skyhøy kostnad er mer verdt enn et identisk produkt produsert til en mye lavere kost i f. eks. Kina. Merk identisk produkt.

Link to comment
Share on other sites

Er det noen som har en Tactical 3-24x42 FFP med eller uten lys?

Jeg er veldig interessert i brukererfaringer (Har lest noen få på overdammenfora).

Har lyst på en slik til jaktrifla, siden størrelse og vekt er holdt nede på et nivå som er akseptabelt for ei rifle på rundt 3 kg.

Før var NightForce NXS 2,5-10x32 favoritt, men nå tror jeg ønskelista er endret :wink:

Link to comment
Share on other sites

Nei, det er det ikke. Produksjonskost kommer av hvor flink produsent er til å styre fabrikasjonen og kostnadene, og er ikke direkte koblet mot sluttproduktets verdi. Et produkts verdi styres av markedet.
Produksjonskost består av to ting, sammenstillingskostnadene, og prisen på delene. Eller gjerne verdien til delene ihht din definisjon.

 

Mener du at ikke verdien på sluttproduktet er vahengig av verdien på delene?

Link to comment
Share on other sites

Du blander to ting, prisen på delene og verdien på delene. Verdi styres av markedet. Prisen på delene kan gjerne være bestemt for lenge siden og være forskjellig fra dagens verdi. I tillegg er det ikke nødvendigvis sammenheng mellom verdi på delene og verdi på sluttproduktet uansett, siden verdien på sluttproduktet er avhengig av hva markedet er villig til å betale.

Link to comment
Share on other sites

...verdien på produktet er ikke helt frikoplet fra verdien på delene, og produksjonskost....

 

Det er jeg enig i, helt frikoblet er det ikke, og en slik kost-pluss-kalkulering ligger nok i bunn når en produsent priser varene sine, før de tar (eller iallefall bør ta) hensyn til hvordan markedet for akkurat de produktene er. Men jeg skjønner fremdeles ikke hvorfor fortjenesten til selger/produsent skal vektlegges når man vurderer å kjøpe et produkt?

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...
Er det noen som har en Tactical 3-24x42 FFP med eller uten lys?

Jeg er veldig interessert i brukererfaringer (Har lest noen få på overdammenfora).

Har lyst på en slik til jaktrifla, siden størrelse og vekt er holdt nede på et nivå som er akseptabelt for ei rifle på rundt 3 kg.

Før var NightForce NXS 2,5-10x32 favoritt, men nå tror jeg ønskelista er endret :wink:

 

Nå finnes det hvertfall 2 stykk 3-24x42 FFP uten lys på norsk jord. Jeg har hatt den ene i noen uker nå. Den er liten, lett og skarp. Har et retikkel (FML-1) som også fungerer på 3x forstørrelse. Mekanikken virker godt. Jeg har den på en bærbar (kombinert dagjakt/langhold) rifle, og der passer den godt inn :)

Link to comment
Share on other sites

Det er en topp kikkert. Uten en grundig sammenligning skal jeg ikke komme med noen sammenligning... Men jeg har brukt min i en drøy måned nå, har ikke stor mer å si enn: løp og kjøp.

Gidder ikke å legge meg ut med Zeiss fanatikerne, men Marchen er veldig bra optisk, har ale langholds-fasiliteter, og er liten, den virker veldig liten.

Et rykte sa at Vertebrae.no skulle ta inn noen? Men det kan være innbilning.

 

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...